بهداشت و سلامت

خواص روغن نارگیل برای پوست و مو

فواید روغن نارگیل و تاثیر آن بر پوست و مو

اگر خیلی طرفدار محصولات شیمیایی نیستید و ترجیح می دهید از روغن های طبیعی برای مو و پوست خود استفاده کنید، ما استفاده از روغن نارگیل را به شما پیشنهاد میکنیم. حقیقت این است که روغن نارگیل یکی از محبوب ترین و بهترین روغن های طبیعی برای درمان مشکلات مو و پوست است و تحقیقات علمی هم این نکته را تایید میکنند.

برای آشنایی بیشتر با روغن نارگیل با ما همراه باشید.

علت محبوبیت روغن نارگیل چیست؟

همانطور که میدانید روغن نارگیل روغنی است که از مغز میوه ی نارگیل به دست می آید و بیشتر در آشپزی و مواد آرایشی مصرف می شود.

یکی از برجسته ترین دلایل محبوبیت روغن نارگیل، فواید آن برای پوست و مو است و البته در سراسر جهان، علاوه بر داشتن ارزش غذایی و فواید زیبایی،مینواند یک روغن ماساژ و نرم کننده هم باشد.

در ادامه ی این متن، به بررسی خواص روغن نارگیل برای سلامت و زیبایی پوست و مو میپردازیم.

خواص روغن نارگیل برای مو

روغن نارگیل میتواند جزء بهترین انتخاب های شما برای مو هایتان باشد. محافظت از مو در مقابل حرارت، ترمیم موهای شکننده و آسیب دیده، جلوگیری از ریزش و کمک به رشد مو مواردی چند از خواص این روغن برای مو است .

روغن نارگیل به دلیل داشتن ویژگی حفظ رطوبت در موهای شما باقی می‌ماند و تبخیر نمی شود، به همین دلیل است که آن را یکی از بهترین انتخاب ها میدانیم. البته که روغن نارگیل به همین مورد بسنده نمیکند و خواص دیگری هم دارد.

خواص روغن نارگیل برای مو

روغن نارگیل به درمان ریزش مو کمک می‌کند  

از دیرباز تا کنون اکثر افراد گرفتار مشکل ریزش مو بوده اند و هستند، اما از همان زمان نیز  روغن نارگیل درمانی طبیعی و در دسترس برای ریزش مو بوده است. استفاده از این روغن فقط به ایران ختم نمیشود و در هند باستان نیز از این روغن برای آرایش مو و حفظ سلامت آن استفاده می کردند.  

حتی گاهی برای درمان ریزش مو، روغن نارگیل را با گیاهان دیگر ترکیب می کنند. پیشنهاد ما به شما این است که برگ های گیاه مریم گلی را در روغن نارگیل بجوشانید و مخلوط به دست آمده را برای بهبود وضع پوست سر خود استفاده کنید.

نتیجه تحقیقات صورت گرفته

پژوهشی که در هندوستان انجام شد، نشان داد که روغن نارگیل تمایل زیادی برای اتصال به پروتئین های مو دارد. به همین دلیل، به آسانی به فولیکول و ساقه ی مو ها جذب می شود و به درمان مو کمک می کند.

همچنین، ماساژ مرتب پوست سر با آب ولرم و روغن نارگیل جریان خون را در پوست سر تحریک می کند و این امر برای کنترل و جلوگیری از ریزش مو مفید است.

روغن نارگیل اثر خنک کنندگی دارد

اگر روغن نارگیل را به پوست سر خود بمالید، حتما شگفت زده خواهید شد، چراکه شدیدا پوست سر را خنک میکند.

 افرادی که از تعریق زیاد کف سر رنج می برند هم می توانند از این روغن استفاده کنند. روغن نارگیل میتواند میزان سلامت پوست کف سر را افزایش دهد. البته میتواند موهای شما را به خوبی تغذیه کند.

روغن نارگیل خشکی پوست سر را از بین می برد

حفظ رطوبت یکی از بهترین  و برترین خواص روغن نارگیل برای سلامت موهاست.

این روغن یکی از بهترین و برترین نگهدارنده های رطوبت است و ظرفیت بالایی برای نگهداری رطوبت دارد. روغن نارگیل، در برابر شکسته شدن و تبخیر پایدار است؛  بنابراین رطوبت را در موهای شما نگه می دارد و موهایتان را نرم و مرطوب می کند.

روغن نارگیل خشکی پوست سر

روغن نارگیل در درمان شوره سر هم موثر است

شوره سر از مشکلاتیست که بسیار آزاردهنده است. اما نگران نباشید ما در ادامه این مقاله راه چاره را به شما میگویم. یکی از خواص روغن نارگیل درمان شوره سر است.

اسیدهای چرب مختلفی که در روغن نارگیل وجود دارند ضد شوره ی سر هستند، در نتیجه مصرف مرتب روغن نارگیل شوره ی سر را از بین می برد. می توانید با مخلوط کردن روغن نارگیل با آب ولرم و روغن کرچک شوره ی سر را به شدت کاهش دهید یا حتی درمان کنید.

راه دیگری هم برای تاثیر بیشتر روغن نارگیل وجود دارد؛ میتوانید روغن را با برگ درخت چریش و یا گیاهانی که بوی تلخ دارند، فرآوری کنید. این روغن فرآوری شده را یک ساعت قبل از حمام، روی کف سر و موها بمالید، و سپس با آب گرم بشویید.

نتیجه تحقیقات صورت گرفته

در جنوب و شمال هندوستان و برخی مناطق دیگر، مردم مرتبا از روغن نارگیل استفاده می کنند. بر اساس پژوهش های صورت گرفته ، شوره ی سر در این مناطق کمتر به چشم می خورد.

روغن نارگیا محافظ خوبی از مو ها در برابر شپش است

همیشه شپش و وجود آن رو سر موجب نارضایتی افراد است، اما باز هم جای نگرانی نیست چراکه روغن نارگیل در این مورد هم میتواند نقش بسزایی داشته باشد. در این قسمت ما طریقه درست مصرف از روغن نارگیل به منظور بهبود شرایط مو و رهایی از شپش به شما میگوییم.

انجام این کار اصلا سخت و وقت گیر نیست، کافی است روغن نارگیل را به موهای خیس خود بزنید و با یک شانه ی خوب شپش ها را از روی موهای خود بردارید. به همین راحتی! البته میتوانید برای تاثیر بیشتر از اسپری مخلوط نارگیل ورازیانه استفاده کنید.

استفاده از روغن نارگیل کمک می کند تا تخم شپش به موهایتان نچسبد و این کار از تکثیر شپش سر جلوگیری می کند و به این دلیل استفاده از روغن نارگیل به منظور از بین بردن شپش موثر است.

نتجه تحقیقات صورت گرفته

 بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه آریزونا انجام شد، روغن نارگیل درمان مناسبی برای کشتن شپش های نابالغ است و می توانید آن را به جای شامپوهای ضد شپش استفاده کنید.

جلوگیری از آسیب دیدن ساقه مو با روغن نارگیل

در این مورد هم استفاده از روغن نارگیل تاثیر زیادی دارد. روغن نارگیل در حفظ پروتئین موهای آسیب دیده و سالم بسیار موثر است. این روغن سرشار از اسیدلوریک است که به راحتی در ساقه ی مو نفوذ می کند و به همین دلیل است که محافظ مو در برابر اسیب دیدگی است.

البته که آسیب دیدگی موها ممکن است به دلیل از دست دادن برخی پروتئین های طبیعی مو باشد. روغن نارگیل پروتئین های مو را به فراوانی در اختیار دارد و آنها را با فولیکول های مو به اشتراک می گذارد؛ بنابراین مو به خوبی تغذیه میشود.

 نحوه استفاده صحیح اینگونه است که روغن نارگیل را کمی گرم کنید و آن را از بالا به پایین روی کف سر و موهای خود بمالید ویک ساعت بعد بدون اینکه روغن را روی سرتان پخش کنید، آن را با شامپو بشویید.

نتیجه تحقیقات صورت گرفته

تحقیقی که در برزیل انجام شده، این مسئله را ثابت کرده است که روغن نارگیل به طور مؤثری از پروتئین موهای آسیب دیده و سالم  حفاظت می کند.

محققان تأکید می کنند که روغن نارگیل نسبت به روغن های گیاهی دیگر و میوه های مغزدار تأثیر بیشتری دارد.

جلوگیری از سفیدی زودرس موها با استفاده از روغن نارگیل

سفیدی زودرس مو هم از مشکلاتی است که خوشایند هیچکس نیست. ما در این مقاله به شما میگوییم چطور از سفیدی زودرس مو در امان باشید.

تنها کاری که لازم است بکنید این است که شب ها قبل از خواب کمی روغن نارگیل بردارید به پوست سر و ساقه ی موهای خود بزنید.

به همین راحتی!

درمان موخوره با استفاده از روغن نارگیل

همیشه اولین پیشنهاد به افرادی که موخوره دارند کوتاهی مو است؛ اما ما به شما میگوییم که اگر حجم و تعداد موخوره ها زیاد نیست از روغن نارگیل کمک بگیرید.

مخلوط روغن نارگیل و روغن بادام و مالیدن آن به روی پوست سر و مو ، در کم تر شدن موخوره بسیار موثر است.

رطوبت رسانی از بارز ترین خواص روغن نارگیل است، به همین دلیل کاملا از خشکی و ایجاد موخوره جلوگیری می کند.

لازم به ذکر است که مصرف این روغن بهترین راه برای کمک به ترمیم خشکی موهای دندانه دار است.

استفاده از روغن نارگیل و نرمی و لطافت مو ها 

روغن نارگیل بر خلاف خیلی از محصولات موجود در بازار کاملا گیاهی و عاری از مواد شیمیایی است و وجود مواد معدنی، ویتامین ها و اسیدهای چرب و خاصیت نرم کنندگی این روغن، از عواملی است که آن را بسیار ارزشمند کرده است و این ویژگی ها، روغن نارگیل را به یک نرم کننده بدون نیاز به آبکشی تبدیل کرده اند.

برای سلامت، درخشش، نرمی و استحکام موهای خشک و آسیب دیده کافی است روغن نارگیل را هنگام شب به موهای خود بزنید و صبح روز بعد آن را آبکشی کنید و بشویید.

روغن نارگیل حالت دهنده طبعی مو

روغن نارگیل در اثر حرارت ذوب و پس از سرد شدن دوباره، متراکم و غلیظ می شود و هنگامی که شما روغن نارگیل را روی پوست سرتان می مالید، حرارت بدنتان آن را گرم می کند؛ بنابراین در سطح وسیعی پخش می شود و زمانیکه روغن به موهای شما می رسد، متراکم می شود و مانند ژل حالت دهنده ی مو عمل می کند.

البته در این میان اگر موهای شما گره خورده باشد هم روغن نارگیل به راحتی گره موی شما را باز میکند.

فواید روغن نارگیل برای مراقبت از پوست

تاثیر روغن نارگیل در مراقبت های پوستی بسیار زیاد است که در ادامه به بررسی تعدادی چند از آنها میپردازیم.

فواید روغن نارگیل برای مراقبت از پوست

روغن نارگیل طبیعی ترین نرم کننده لب

ترک لب همیشه موجب نارضایتی افراد است و مصرف ژل های شیمیایی هم که برای لب در طولانی مدت زیانبار و سمی است. اما نگران نباشید همیشه راه حل طبیعی و بدون ضرر هم وجود دارد .

روغن نارگیل میتواند جایگزین بسیار مناسبی برای ژل های شیمیایی باشد و خیلی سریع عمل می کند.

نکته ای وجود دارد که شاید ذهن شمارا درگیر کند و آن این است که اگر روغن روی لبتان را بخورید مشکلی پیش می آید یا خیر ؟!

ما به شما میگوییم که اصلا نگران نباشید، چون نه تنها ضرر ندارد بلکه از خواص بیشتر روغن نارگیل هم بهره مند میشوید.

روغن نارگیل نرم و لطیف کننده پوست

روغن نارگیل از دسته نرم کننده های قوی طبیعی برای پوست است. این روغن کمک می کند تا از خشکی و زبری پوستتان نجات پیدا کنید. حتی اگر مبتلا به اگزما شده اید ، باز هم روغن نارگیل میتواند از مواردی باشد که میتوانید از آن بهره ببرید.

برای آبرسانی و رفع خشکی پوست خود کافی است که مقداری از این روغن را روی کف دست های خود بریزید و کف دست هایتان را یک یا دو بار به هم بمالید، بعد آن را به صورت، دست یا هر جایی که می خواهید رطوبت بگیرد، بمالید و در این صورت از شر خشکی های پوست خلاص خواهید شد.

می توانید از روغن نارگیل به عنوان لایه بردار نیز استفاده کنید.

اما اگر میخواهید خاصیت لایه برداری روغن نارگیل بیشتر شود، آن را با نمک یا شکر ترکیب کنید و شاهد تاثیر آن باشید.

با این لایه بردار می توانید بدون اینکه به پوستتان آسیب بزنید، لایه های مرده ی آن و مواد دیگری را که منافذ پوستتان را مسدود کرده اند، از بین ببرید.

 ترکیب روغن نارگیل با دانه های نمک، شکر و ذراتی نظیر آن، رنگ پوستتان را هم یکنواخت می کند و منافذ آن را می بندد.

 در نتیجه، پوست نرمی خواهید داشت.

روغن نارگیا ، طبیعی ترین پاک کننده آرایش

استفاده از روغن نارگیل به عنوان پاک کننده آرایش هنور خیلی رایج نیست اما ما به شما میگوییم که اگر میخواهید پاک کننده آرایش شما شیمیایی نباشد و در دراز مدت تاثر بدی بر پوست شما نگذارد ، میتوانید روغن نارگیل را جایگزین این محصولات کنید.

جلوگیری از پیری پوست با استفاده از روغن نارگیل

بدیهی است که همه افراد طالب زیبایی و جوانی پوست هستند و گاه دیده میشود که به این منظور از محصولات مختلف هم استفاده میکنند؛  اما ما در این مقاله به شما میگوییم که استفاده از محصولات شیمیایی را متوقف، و روغن نارگیل را جایگزین کنید.

آنگاه شاهد خواهید بود که روغن نارگیل علاوه بر جلوگیری از پیری پوست میتواند در کاهش چین و چروک ها هم موثر باشد.

سخن پایانی

در این مقاله مواردی چند از خواص روغن نارگیل بر پوست و مو بررسی شد؛ اما نکته قابل توجه و لازم به ذکر این است که برای تاثیر بیشتر و بهتر روغن نارگیل بر پوست و مو، باید در استفاده از آن استمرار داشته باشید تا شاهد بهترین و بیشترین تاثیر آن باشید .

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا