تغذیه سالم

خواص عدس برای کودکان، دیابت، لاغری + کم خونی

تمامی خواص بی‌نظیر عدس قرمز + سبز + نارنجی

خواص عدس قرمز، سبز، نارنجی و مزایای آن برای پوست، قلب، کرونا و تمامی دیگر موارد را در این قسمت به صورت کامل و مفصل بیان می‌کنیم. عدس یکی از اصلی‌ترین حبوبات مصرفی در سبد غذایی مردمان جهان است که می‌تواند به سرعت آماده شده و از سوی دیگر ارزش غذایی خوبی از جمله پروتئین، فیبر و سایر مواد معدنی را برای شما فراهم کند. در این زمینه با ما باشید تا به بررسی مزایا و فواید انواع عدس بپردازیم.

خواص عدس قرمز

عدس قرمز یکی ازمواد غذایی است که شاید کمتر دیده باشید و به نام‌های عدس نارنجی، دال عدس (نام آن در ایران) یا عدس قرمز شناخته می‌شود. این ماده و انواع دیگر آن که می‌خواهیم در این قسمت به آن بپردازیم، یکی از مواد غذایی خوشمزه و پرخاصیتی است که می‌تواند به ویژه برای زنانی که باردار هستند، مناسب باشد. از جمله انواع خواص عدسی قرمز می‌توان گفت:

  • سلامتی قلب و عروق: اولین مورد از خواص عدس قرمز در رباطه با پیشگیری آن از مشکلات قلبی است که ناشی از داشتن ویتامین‌های ب9، منیزیم در این ماده می‌باشد. این مواد در سلامتی دیواره‌های سرخگ مفید هستند و به این ترتیب از مشکلات قلبی جلوگیری خواهد کرد. همچنین شما می‌توانید از منیزیم آن برای کمک در عملکرد بهتر سرخرگ‌ها و سیاه‌رگ‌ها استفاده کنید که باعث می‌شود تا در تامین اکسیژن و گردش خون در بدن به شما کمک شود. توجه کنید که یکی از مشکلاتی که منجر به حمله قلبی می‌شود، کمبود ماده منیزیم است.
  • تامین فیبر: مورد دیگر از خواص عدس قرمز، تامین فیبر است. این مزیت باعث می‌شود تا به بدن شما کمک شود مواد زائد سریع‌تر تخلیه گردند.
  • عدم چاقی: در مورد عدس قرمز باید بدانید که این ماده چربی کمی دارد و به همین علت منجر نخواهد شد تا در شما اضافه وزن ایجاد شود. این ماده در حالت کلی یک مواد غذایی بهینه برای کاهش وزن شناخته می‌شود؛ چراکه می‌تواند در عملکرد گوارشی بدن شما بسیار مفید باشد.
  • سلامتی و جلوگیری از پیر شدن پوست: این ماده با داشتن میزان بسیار زیادی از آنتی اکسیدان، می‌تواند به شما کمک کند تا از مشکلات و آسیب‌های احتمالی که برای پوست ایجاد می‌شود، جلوگیری نمایید. شما می‌توانید برای این کار از یک ماسک خانگی صورت ترکیبی از زردچوبه، عدس قرمز، لیمو برای روشن کردن پوست خود استفاده کنید.

توجه کنید که دال عدسی به طور مشخص مزاج دقیقی برای آن تعیین نشده است و گروهی آن را سرد و دیگران آن را گرم می‌دانند. در مورد ارزش غذایی عدس قرمز در این بخش هم می‌توان به جدول زیر اشاره کرد:

نوع ماده مقدار / ارزش ماده
چربی 0.4 گرم (شامل 0.1 چربی اشباع نشده، 0.2 چربی اشباع شده و 0.1 چربی تک اشباع نشده)
سدیم 2 میلی گرم
پتاسیم 369 میلی گرم
کربوهیدرات 20 گرم
فیبر غذایی 8 گرم
قند 1.8 گرم
پروتئین 9 گرم
ویتامین‌های C تامین 2 درصد از نیاز روزانه
آهن تامین 18 درصد از نیاز روزانه
کلسیم تامین 1 درصد از نیاز روزانه
ویتامین B6 تامین 10 درصد از نیاز روزانه
منیزیم تامین 9 درصد از نیاز روزانه
خواص عدس قرمز
فواید عدس قرمز

خواص عدس سبز

مدل دیگری از انواع عدس‌ها، عدس سبز است که مصرف آن در کنار عدس قهوه‌ای رایج است. پیش از بررسی خواص عدس سبز، اجازه دهید نگاهی کوتاه به معرفی انواع عدس داشته باشیم:

  • کوکا: عدس‌های سبز، سیاه و نارنجی هستند که طعم خوشمزه‌ای داشته و می‌تواند کم کالری باشد.
  • عدس سیاه: از جمله عدس‌هایی است که اندازه آن ریز می‌باشد و دارای آنتی اکسیدان آنتوسیانین در مقدار خوبی می‌باشد.
  • عدس نارنجی (دال عدس – عدس قرمز): این نوع عدس از مواد مختلفی تشکیل شده است که شامل پروتئین، اسید آمینه، فولات، مواد معدنی و نیز ویتامین B1 و فیبر رژیمی است.
  • عدس سبز: مورد دیگر از انواع عدس‌ها، عدس سبز است که از جمله منابع غنی آن می‌توان به آهن، منیزیم و نیز میزان زیادی آنتی اکسیدان اشاره کرد.

حال در مورد خواصی که عدس سبز دارد باید گفت:

  • خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن را کاهش می‌دهد: مطالعات نشان می‌دهد که خوردن منظم عدس خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت، چاقی، سرطان و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. این نمونه از انواع خواص عدس سبز را باید مدیون غنی بودن آن از ترکیبات گیاهی محافظ به نام فنل است. عدس از آن جمله حبوباتی است که در رده مواد حاوی فنل دسته‌بندی شده است؛ پس جای تعجب نیست که در میان خواص عدس بتوان موارد مرتبط با اثرات آنتی اکسیدانی، ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد التهابی را مشاهده کرده و این‌ها نیز می‌تواند از قلب محافظت کند.
  • از دستگاه گوارش حمایت کنید: عدس به ویژه سرشار از فیبر پری بیوتیک است (پری بیوتیک نوعی فیبر غیرقابل هضم در بدن است که می‌تواند به تقویت ارگانسیم‌های دستگاه گوارش کمک کند). این ماده عملکرد گوارشی را تقویت می‌نماید و باکتری‌های مفید روده را که برای سلامتی ما بسیار مهم هستند، می‌سوزاند. شما می‌توانید با داخل کردن فیبر در رژیم غذایی خود از خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ بکاهید.
  • سلامت قلب: عدس سرشار از فیبر، فولات و پتاسیم است و آن را به گزینه‌ای عالی برای قلب و کنترل فشار خون و کلسترول تبدیل می‌کند. این دسته از مواد همچنین منبع آهن و ویتامین B1 انرژی‌زا هستند که به حفظ ضربان قلب ثابت کمک می‌کند.
  • کمک در مدیریت سطح قند خون: حبوبات و عدس نیز از این قاعده مستثنی نیستند و دارای شاخص گلیسمی پایین (GI) هستند که سرعت آزاد شدن انرژی آنها را در جریان خون کاهش می‌دهد. این مورد از مزایا و خواص عدس می‌تواند به بهبود مدیریت قند خون کمک ‌کند. همچنین محتوای بالای فیبر باعث می‌شود تا حس سیری ایجاد شده و این کار می‌تواند در کنترل اشتهای افراد کمک ‌کند.
  • منبع پروتئین گیاهی: عدس یک منبع غنی از پروتئین است که آن را جایگزین خوبی برای گوشت یا ماهی می‌کند. تقریبا یک سوم کالری عدس از پروتئین تأمین می‌شود که باعث می‌گردد تا این ماده از نظر وزنی در بین حبوبات یا مغزهای آجیلی به عنوان سومین ماده سرشار از پروتئین شناخته شود. مانند دیگر حبوبات، عدس سبز دارای اسید آمینه ضروری (از جمله متیونین و سیستئین) است. در ترکیب عدس با غلاتی از جمله برنج یا گندم شما می‌توانید این مقدار نیاز بدن را کاملا برطرف کنید.

ارزش غذایی عدس سبز به شرح زیر می‌باشد:

نوع ماده مقدار / ارزش ماده (در 100 گرم)
کالری 352 کیو کالری
آهن 6.51 میلی گرم
روی 3.27 میلی گرم
پتاسیم 677 میلی گرم
فسفر 281 میلی گرم
کلسیم 35 میلی گرم
کربوهیدرات 63.35 میلی گرم
پروتئین 24.63 میلی گرم
فیبر 10.7 میلی گرم

خواص عدس نارنجی

همانطور که گفتیم، عدس نارنجی که به آن عدس دال یا عدس قرمز هم گفته میشود، یکی از مواد غذایی است که خواص مختلفی دارد و بخشی از آنها در بخش اول بیان شد. همچنین در مورد خواص این ماده باید گفت:

  • تقویت بینایی: شما می‍توانید برای تقویت قدرت بینایی خود و نیز جلوگیری از مشکلاتی مانند تنبلی چشم و ناراحتی‌های آن از این عدس استفاده کنید. در واقع مزیت عدس در این حالت، وجود کاروتن آن است که در میوه‌های نارنجی رنگ وجود دارند.
  • کاهش قند خون: مورد دیگر از انواع خواص عدس نارنجی، مناسب بودن آن برای قند خون است که در این حالت شما می‌توانید با خوردن آن به میزان 60 گرم در روز، از طریق فیبر آن که در کاهش بالا رفتن قند خون موثر است، استفاده نمایید.
  • تغذیه مناسب در بارداری: مورد دیگری که از انواع خواص عدس نارنجی می‌توان بیان کرد، استفاده از ن در بارداری است که به زنان با آهن کم کمک می‌کند. شما می‌توانید با مصرف آن در دوره شیردهی هم بریا افزایش شیر و تغذیه نوزاد اقدام کنید.

در کنار تمامی این موارد بهتر است مصرف این ماده برای کسانی که نفخ و یا ناراحتی گوارشی دارند کمتر و با احتیاط مصرف گردد.

خواص عدس سبز
فواید عدس سبز

خواص عدس برای چشم

در مورد خواصی که عدس می‌تواند برای چشم‌ها داشته باشد نیز موارد مختلفی بیان شده است که در ادامه مطلب به آن می‌پردازیم:

  • استفاده از عدس به صورتی که سوزانده شود و بر روی چشم‌ها مالیده گردد می‌تواند سبب از بین رفتن خارش چشم‌ها گشته و مفید باشد.
  • از سوی دیگر توصیه شده است که از خوردن بیش از حد این ماده جلوگیری گردد؛ چراکه می‌تواند قدرت دید در چشم‌ها را کم بکند و نیز سبب خواب آشفته گردد.
  • استفاده از عدس در کودکان می‌تواند از تنبلی چشم آنها جلوگیری کند. بنابراین شما می‌توانید به طور مرتب در برنامه ماهانه کودکان خود از عدس استفاده کنید که در داشتن چشمانی قوی به آنها کمک خواهد کرد.
  • همچنین از پیامبر نقل شده است که عدس می‌تواند سبب اشک آور شدن چشم شود.

با توجه به این مطالب باید در نظر بگیرید که استفاده مناسب از عدس برای چشم مناسب بوده ولی در صورت زیاده روی می‌تواند آسیب زننده باشد.

بررسی کامل خواص لیموترش و مزایای آن را در این قسمت بخوانید

فواید عدس برای کرونا

جالب است بدانید که در قرآن و روایات نیز از عدسی به عنوان ماده‌ای که درمان کننده بیش از 70 نوع بیماری است نام آورده شده است که از سوی علما و نیز طب سنتی مطالب مختلفی راجع به آن بیان شده است. از جمله خواص عدس برای بیماری کرونا باید گفت:

  • بنابر مطالعات انجام شده، لکتین‌های موجود در عدس هندی که با نام دال عدس شناخته می‌شود می‌تواند برای جلوگیری از این بیماری مفید باشد. این تحقیق که در اواسط سال 1400 بیان شد، تشخیص داد که لکتین عدس که بر انتهای گلیکانهای الیگمانوز و GlcNAc وصل می‌شود می‌تواند در برابر سویه‌های جهش یافته مناسب باشد. در واقع این ماده لکتین در جلوگیری از متصل شدن تریمر S و ACE2 موثر است و می‌تواند باعث مهار کرونا در همان مراحل اولیه شود.
  • از سوی دیگر سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده است که بایستی عادات و رژیم‌های غذایی افراد باید شامل انواع مختلفی از مواد غذایی از جمله حبوباتی مانند نخود، لوبیا و عدس و همچنین شامل سبزیجات و مغزها و غله باشد. در این مورد بیان شده است که انسان‌ها باید در حدود 400 گرم روزانه از این مواد را میل کنند.

استفاده از فیبرهایی که الیاف آنها خوراکی است به طور مثال نشاسته مقاوم، لوبیا و عدس می‌تواند در تغذیه باکتری‌های خوب کمک نماید. این دسته از حبوبات مانند نخود، عدس و لوبیا به راحتی قابل تهیه و فراهم شدن هستند (که از قدیم از این رو به عنوان گوشت برای فقرا شناخته می‌شدند) و می‌توانند از نظر سلامتی برای افراد بسیار مفید باشند.

خواص عدس برای چشم
فواید عدس برای تقویت بینایی

خواص عدس برای کودکان

از جمله فوایدی که عدس برای کودکان می‌تواند داشته باشد، باید گفت:

  • عدس می‌تواند با داشتن ویتامین‌های مختلف از جمله B1, B2, PP, C, A برای کودکان بسیار مفید و مغذی باشد.
  • از سوی دیگر، استفاده از این نوع ماده می‌تواند جهت دفع سم برای کودک مناسب باشد.
  • شما می‌توانید از آن به عنوان یک ماده واقعا مفید در کودکی برای تقویت بینایی کودکان استفاده کنید اما همانطور که اشاره شد مقدار مناسبی مصرف نمایید.
  • از جمله خواص عدس و مزایای آن همچنین باید به موارد دیگری از جمله رفع کم خونی، افزایش سطح فعالیت مغز، عضله سازی، تقویت مو، کم خونی (رفع)، تقویت قلب، درمان بیماری‌های گوارشی، جلوگیری از سرطان و غیره اشاره کرد.

انواع مختلفی از غذاها با عدس برای کودکان پخته می‌شود که می‌توانید از مواردی همچون عدس پلو برای تقویت کودکان، عدس برای رفع کم خونی و نیز بیشتر کردن سطح فسفر، سوپ عدس برای تامین ویتامین، آهن و زینک، سالاد عدس استفاده نمایید.

خواص عدس برای مردان

در مورد فوایدی که عدس می‌تواند برای مردان داشته باشد می‌توان گفت:

  • بنا به تحقیقاتی که انجام شده است، اینطور گزارش شده که رژیم غذایی مردان فاقد موادی مانند منیزیم، ویتامین E, D, A, C و نیز فیبر و پتاسیم در غالب موارد است و مصرف عدسی می‌تواند این مورد را برطرف کند.
  • عدس می‌تواند با داشتن کالری و چربی کمتری که دارد، به عنوان یک پروتئین گیاهی در عضله سازی مردان هم موثر باشد.
  • شما می‌توانید برای کاهش قند خون و پیشگیری از دیابت هم از عدس استفاده کنید. استفاده از عدس می‌تواند تا 4 ساعت بعد از اتمام غذا در روند واکنش قند خون موثر باشد.
  • مزیت دیگری که عدس دارد، آن است که اگر فردی در کاهش سطح کلسترول بد خون یا LDL دچار است، می‌تواند از آن کمک بگیرد و مواردی مانند التهاب در آرتریت یا حمله‌های قلبی را کاهش دهد.
  • جالب است بدانید که استفاده از عدس در کسانی که 4 بار یا بیشتر از این وعده در هفته استفاده می‌کنند، موجب می‌شود تا طبق آمارها تا 22 درصد در ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی کاهش یابد.

خواص عدس برای اسپرم

در بین موادی که می‌توانند در تقویت اسپرم استفاده شوند، عدس هم بیان شده است. یکی از دسته‌های مواد غذایی که ال آرژینین نام دارند، به عنوان اسید آمینه هستند که در باروری مردان موثر می‌باشند. لوبیا و عدس دارای ال آرژینین هستند. بنا به تحقیقاتی که انجام شده است، این مکمل توانسته است میزان اسپرم را در خرگوش‌ها افزایش دهد ولی باید به این نکته توجه کنید که استفاده از آن می‌تواند در روند جنبش و حرکت اسپرم تاثیرات نامطلوبی گذاشته و حرکت اسپرم‌ها را کاهش دهد.

همچنین توصیه شده است که استفاده از سویق عدس می‌تواند به همراه روغن زیتون بر توان جنسی افراد موثر باشد. همچنین این ماده به لحاظ داشتن اسید فولیک (فولات) در باروری مردان موثر و مفید است. در واقع یکی از دلایلی که می‌تواند موجب ناهنجاری کروموزومی در مردان شود، کاهش یا کمبود اسید فولیک است که به همین جهت از جمله خواص عدس می‌توان به تقویت اسپرم مردان هم اشاره کرد.

خواص عدس برای اسپرم
عدس برای تقویت اسپرم

خواص عدس برای سرماخوردگی

سرماخوردگی یکی از بیما‌ری‌های فصلی رایج در پاییز و زمستان است که یکی از بهترین مواد مغذی در این دوره، غذاهای مایع و آبکی هستند. انواع مختلفی از غذاها وجود دارد که در این دوره به صورت متداول مصرف می‌شود که عدسی یکی از این موارد هست. اما جدای از مایع بودن این نوع ماده که در قالب عدسی و خوراک لوبیا هم پخته می‌شود، در مورد خواص عدسی برای سرماخوردگی می‌توان به چند نکته اشاره کرد:

  • اولین نکته آن است که شما می‌توانید از این ماده با داشتن پروتئین، آهن و نیز مواد مغذی معدنی برای تقویت بدن خود در مقابل سرماخوردگی به خوبی استفاده کنید.
  • یکی از موارد مفید برای این بیماری، غرغره کردن آب عدس یا انار (اینجا منظور از آب عدس، آبی است که عدس در آن پخته شده است) می‌باشد که در صورت زیاد شدن ترشحات به حلق انجام می‌گردد.

همچنین در این خصوص بیان شده است که نبایستی عدسی به مقدار زیاد مصرف شود، اما می‌توان در مقدار کم از آن در آش گشنیژ نیز به خاطر خواص کاهندگی تب استفاده نمود. شما می‌توانید از آش گرم برای این دوره از بیماری خود استفاده نمایید.

خواص عدس برای سرطان

فیبر غذایی، نشاسته مقاوم، و ترکیبات فنلی موجود در حبوبات، همگی می توانند از رشد باکتری‌های روده (میکروبیوم) تقویت کننده سلامتی حمایت کنند. البته باید توجه داشت که برای درک اینکه چگونه تفاوت‌های فردی و اشکال مختلف این ترکیبات به محافظت در برابر سرطان کمک می‌کند، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

شواهد و تحقیقات نشان دهنده این مورد است که استفاده از غذاهایی که حاوی این ماده هستند از جمله عدسی، می‌توانند در کاهش مشکلات زیر موثر باشند:

  • سرطان روده بزرگ
  • افزایش وزن، اضافه وزن و چاقی

همچنین باید توجه داشت که شواهد نشان می‌دهد چربی اضافی بدن خطر ابتلا به حداقل 12 سرطان مختلف را افزایش می دهد. استفاده از این ماده به واسطه وجود فیتواستروژن و نیز آنتی اکسیدان‌های مختلفی که دارد، می‌تواند در جلوگیری از سرطان به شما کمک نماید. شما می‌تواند از آن برای جلوگیری از سرطان پروستات و سینه کمک بگیرید.

همچنین در مورد دیگر بیان شده است که لکتین موجود در این ماده می تواند در موادی مانند عدسی و گندم و غیره، کمک کند تا سلول‌های سرطانی به مرحله خزان یاخته‌ای وارد شده و مرگ سلولی را تجربه کنند. این باعث می‌شود تا جلوی رشد سرطانی این نوع از سلول‌ها گرفته شود.

در انتها بنا به گفته یکی از متخصص طب سنتی، عدس برای کسانی که مبتلا به سرطان هستند، به علت سودازا بودن آن توصیه نمی‌شود و بایستی آن را در گروه پرهیزات قرار دهند تا از این مشکل مشکل و جلوگیری از پیشرفت آن جلوگیری شود. البته بنا به گفته این فرد، این توصیه به معنی منع دیگر افراد از این ماده و خوراک پرتوصیه شده نیست.

خواص عدس برای سرطان
خاصیت عدس برای رفع سرطان

خواص عدس برای پوست

در مورد خواص عدس برای پوست بایستی به دو مورد اشاره کرد که مورد اول شادابی پوست و نیز جوانسازی آن است و این موارد به علت وجود خواص آنتی اکسیدانی عدسی است که سبب می‌شود تا چین و چروک کمتر شده و پوست شما شاداب باقی بماند.

خواص عدس برای مو

استفاده از عدس به علت مزایای و منابعی که دارد، می‌تواند در ماسک موهای خانگی نیز استفاده گردد. به طور کلی جالب است بدانید که از 15 سالگی به بعد، موها دچار حالت ریزشی می‌شوند (با توجه به عوامل دیگر از جمله زنتیک و غیره) و بهتر است فکری برای آن بکنید، از تغذیه مناسب برخوردار باشید یا ماسک مو استفاده کنید.

  • عدس می‌تواند در ضخم و درخشان‌تر شدن موها به شما کمک کند.
  • آهن موجود در این عدسی می‌تواند سبب شود تا اکسیژن بیشتری دریافت کنید و این موجب افزایش رشد مو می‌گردد.
  • شما می‌توانید با توجه به منبع پروتئین این گیاه، از آن برای تقویت فولیکول مو‌های خود استفاده کنید.
  • یکی دیگر از مزایای عدسی به علت وجود آهن، کلسیم و انواع مختلفی از ویتامین‌ها و اسید آمینه و فسفر است که همه این‌ها در کنار هم می‌توانند برای جلوگیری از ریزش موی شما مناسب باشند.
  • شما می‌توانید از پوره عدس به صورت مستقیم بر روی موها استفاده کنید که باعث از بین رفتن شوره سر می‌گردد.
خواص عدس برای مو
عدس برای تقویت مو

خواص عدس در بدنسازی

به این مورد در طول متن اشاره کردیم و اینطور بیان شد که در بین خواص عدسی، شما می‌توانید سرشار بودن آن در تامین پروتئین را مشاهده کنید که از این رو عدسی را یک منبع گیاهی تامین این ماده می‌دانند. با توجه به اینکه عضله سازی بدون پروتئین را نمی‌توان دست کم گرفت و به خوبی انجام داد، بنابراین می‌توانید از عدسی در این راستا استفاده کنید. توجه کنید که اندام‌ها و ماهیچه‌ها برای ترمیم و پروتئین خود نیاز به عدسی دارند و از سوی دیگر این ماده با داشتن اسید آمینه‌های موردنیاز می‌تواند در ساخت ماهیچه و عملکرد خوب بدن موردنیاز شما باشد.

از طرف دیگر گفتیم که عدسی چربی و کالری کمی دارد و این باعث می‌شود تا دچار چاقی و اضافه وزن بی‌مورد نشوید. شما می‌توانید عدسی کمک گرفته و به راحتی آن را انواع غذاهای رژیمی و وعده‌های غذایی خود استفاده کنید تا احساس سیری را ایجاد و گرسنگی را رفع نمایید.

خواص عدس بو داده

در مورد خواصی که در منابع و مطالب مختلف راجع به نوع بوداده این ماده بیان شده است باید گفت:

  • رفع تشنگی یکی از مزایای استفاده از عدس بو داده است.
  • شما می‌توانید با استفاده از آرد عدس بوداده از تشنگی جلوگیری کرده و خواص دیگر مانند تقویت معده و نیز خاموش کردن صفرا و کم کردن هیجان (فشار) را استفاده کنید.

خواص عدس برشته

استفاده از عدس برشته بیشتر به عنوان یک ماده خوراکی و تنقلات به حساب می‌آید که از ان می‌توانید برای جایگزینی آجیل استفاده کنید. در این حالت در مورد خواص عدس برشته باید بدانید که:

  • شما می‌توانید از آن برای جایگزین آجیل استفاده کنید که منجر می‌شود تا دچار اضافه وزن هم نشوید.
  • برای استفاده در رژیم غذایی افرادی که دنبال کاهش وزن هستند می‌تواند استفاده شود.
  • شما می‌توانید از آن به همراه شیر در وعده صبحانه استفاده کنید که در این حالت به یک غذای کامل تبدیل می‌شود. همچنین مزایا و خواصی که برای این نوع عدسی باید بیان کرد تقریبا همان خواصی است که برای عدسی بیان کرده‌ایم و چندان تفاوتی ندارند.
  • استفاده از عدسی برشته برای تامین پروتئین، جلوگیری از خستگی و یا گرسنگی زودرس، تامین فیبر بدن و نیز تقویت مو قابل استفاده است.
خواص عدس برای بدنسازی
عدس برای عضله سازی

خواص عدس پلو

عدس پلو یکی دیگر از ترکیبات خوشمزه به همراه برنج است که از خواص آن به صورت خلاصه باید گفت:

  • منبع انرژی به واسطه برنج
  • کنترل فشار خون
  • مراقبت از پوست
  • جلوگیری از آلزایمر
  • جلوگیری از کلسترول
  • جلوگیری از سرطان
  • تامین پروتئین
  • منبع پتاسیم
  • عدس موجود در این خوراک می‌تواند مسکن حدت و کاهنده گرما و تب باشد

آیا عدس لاغر می‌کند؟

یکی از پرتکرارترین سوالاتی که در رابطه با عدس بیان می‌شود، سوال در مورد لاغر کنندگی آن است که بایستی در این خصوص به نکات زیر توجه کنید:

  • فیبر و کاهش اشتها: همانطور که گفته شده است، فیبر یکی از اجزای تشکیل دهنده عدس است که می‌تواند به شما کمک کند تا زمانی که عدسی میخورید با اشتهای کمتر، میزان مصرف غذا را کاهش دهید.
  • کاهش عملکرد گوارش: در ادامه خاصیت بالا عدس می‌تواند عملکرد بهتر و کمتری را برای دستگاه گوارش رقم بزند که در لاغری موثر خواهد بود.
  • زینک و مقابله با ریزه خواری: مورد دیگری که باید به آن در بین خواص عدس توجه شود، این است که عدس دارای زینک است و می‌تواند از ریزه خواری بین وعده‌های غذایی جلوگیری کند. ورزشکاران می‌توانند از عدسی برای پرهیز از شل شدن ماهیچه‌ها و عضله‌سازی بهره ببرند.
  • مزایای دیگر: استفاده از عدس در رژیم غذایی می‌تواند در کنار خواص لاغری آن برای کم خونی، جلوگیری از ریزش مو و پیری زودرس هم مفید باشد.
آیا عدس لاغر می‌کند؟
عدس برای لاغری

خواص لوبیا سبز برای کلیه و رحم + لاغری را در این مقاله بخوانید:

خواص لوبیا سبز چیست؟

آیا عدس برای کم خونی مفید است؟

کم خونی یکی از مشکلات و معضلاتی است که نام آن همواره با یک واژه دیگر یعنی فقر آهن گره خورده است. تغذیه نادرست و کم و گیاخواری می‌توانند موجب جذب کمتر آهن شود. ممکن است بپرسید ربط آهن با کم خونی چیست؟ در پاسخ به این سوال یکبار برای همیشه باید بدانید که آهن در ساخت هموگلوبین خون موثر است که می‌تواند به اکسیژن رسانی و رفع علائم کم خونی منجر شود.

عدس هم یکی از بهترین موادی است که می‌توان آن را در بین سایر حبوبات با بیشترین آهن دانست و با توجه به این مورد از خواص عدس، می‌توان بر روی این ماده به عنوان یکی از بهترین منابع تامین کم خونی حساب باز کرد و خواص عدسی را برای کم خونی مفید دانست.

آیا عدس برای دیابت مفید است؟

راجع به مورد دیگر از خواص عدس در رابطه با دیابت این چنین بیان می‌شود که عدس به علت داشتن فیبر بیشتر و نیز شاخص قندی پایینی که دارد، می‌تواند در کاهش چربی خون و نیز کاهش قند خون به عنوان یک عنصر مفید استفاده شود. خواص عدس در این زمینه برای بیماران دیابتی منجر خواهد شد تا در جذب و نیز هضم قند بهتر عمل کنند.

آیا عدس برای کم خونی مفید است؟
عدس برای کم خونی

خواص طب سنتی و اسلامی برای عدس

موارد متعددی از خواص عدس بیان شده است که می‌توان در طب سنتی و اسلامی بیان کرد. از جمله این موارد باید گفت:

  • از امام جعفر صادق (ع) بیان شده است که عدس می‌تواند برای رفع عطش و تشنگی به خصوص در فصل گرما مفید باشد. این ماده می‌تواند درمان 70 نوع بیماری باشد زیرا باعث تسکین معده می‌شود.
  • همچنین از ایشان نقل شده است که برای کسانی که درگیر فشار و هیجان هستند عدس توصیه شده است و می‌تواند حرارت زیاد بدن را کاهش دهد.
  • پیامبر اکرم برای کسی که از قساوت قلب از او سوال کرده بود، عدس توصیه کرده است که می‌تواند قلب را نازک کند و آمدن اشک را بیشتر نماید. خداوند در این رابطه فرموده است عدس بخورند چراکه عدس غذای افراد نیک است و می‌تواند دل را نرم کرده و اشک را در چشمان جاری کند.
  • پیامبر اکرم در پاسخ به مشکل سوزانده شدن بدن در حمام براثر نوره، عدس را توصیه کرده است که به حالت پوست کنده آرد شود و می‌توان آن را با کمک سرکه و گلاب استفاده کند.
  • از سوی امام باقر (ع) بیان شده است که عدس می‌تواند برای دختری که خون حیض او بند نمی‌گردد، از عدس استفاده کند که برایش مفید خواهد بود.
  • همچنین از سوی امام صادق (ع)، عدس برای درد کمر به عنوان یک ماده نفع دهند توصیه شده است.
  • برای اصحابی که مشکلات خونی داشتند، سویق عدس توصیه شده است که می‌تواند برای جوش آمدگی خون و حرارت مفید باشد. منظور از سویق عدس، ترکیب عدس بوداده شده و اردشده است.
  • همچنین در روایت و حدیثی آمده است که سویق عدس می‌تواند در زایل کردن تشنگی و نیز قوت معده مفید باشد و معده را پاک نماید.

اگر شما هم در خواص عدس و فواید آن سررشته و اطلاعاتی دارید و یا تجربه‌ای که می‌خواهید با دیگران در میان بگذارید، می‌توانید در انتهای مقاله خواص عدس در قسمت کامنت‌ها آن را اضافه کنید.

خواص طب سنتی و اسلامی برای عدس
فواید عدس برای طب سنتی

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.9 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 8

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا