سبک زندگی

چرا دچار ترس از دست دادن همسر می‌شویم؟

علت ترس از دست دادن همسر و چالش‌های آن در زندگی

ترس از دست دادن همسر، نشانه عشق به همدیگر نیست، بلکه یک اختلال روانی است که باید به دنبال درمان آن باشید. زیرا اگر درمان نکنید، مشکلاتی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که هیچ‌وقت احساس خوشحالی نکنید و همیشه در زندگی به این فکر کنید که اگر همسر خود را از دست بدهید چه اتفاقی می‌افتد. برخی از افرادی که تجربه تلخ از دست دادن یک عزیز را دارند به صورت وسواس‌گونه نسبت به همسر خود این حس را دارند که اگر او بمیرد چه می‌شود! در این مقاله از جوان ایرانی به دلایل ترس از دست دادن همسر و نحوه درمان آن می‌پردازیم.

 

دلایل مهم ترس از دست دادن چیست؟

برخی از زوجین به حدی وابسته به هم هستند که مدام به این موضوع فکر می‌کنند که اگر همسر خود را از دست بدهند چه اتفاقی می‌افتد. در ادامه به بررسی دلایل این نوع ترس می‌پردازیم.

کمبود اعتماد به نفس

اگر اعتماد به نفس کافی را نداشته باشد و درواقع به خودتان شک داشته باشید که به اندازه کافی خوب هستید یا خیر مدام به فکر از دست دادن همسر خود می‌باشید. درواقع در اکثر اوقات همسر خود را کنترل کرده و این تصور را دارید که هرلحظه ممکن است از شما جدا شود. همچنین اگر به مرگ اعتقادی نداشته باشید تصاویر فوت همسر را نیز در سر خود می‌پرورانید.

تجربه بد از رابطه قبلی

اگر رابطه بسیار بدی را پشت سر گذاشته‌اید، تا مدتی سعی نکنید وارد رابطه با فرد دیگر شوید. اجازه دهید اعتمادبه‌نفس شما بازسازی شده و خود را فردی محبوب و خواستنی تلقی کنید، سپس وارد رابطه شوید تا ترس از دست دادن فرد مقابل را نیز نداشته باشید و بدانید که آن‌قدر خوب هستید که فرد مقابل با شما می‌ماند.

ترس طرد شدن در کودکی

اگر شما در کودکی دوست داشتن بی‌قیدوشرط را تجربه نکرده باشید و مدام در حال ترس از دست دادن باشید، ممکن است این رفتارها را در بزرگ‌سالی نیز تجربه کنید‌. درواقع افرادی که در بزرگ‌سالی از زندگی لذت نمی‌برند و مدام به فکر از دست دادن طرف مقابل هستند در کودکی ترس طرد شدن از طرف خانواده و اطرافیان را داشته‌اند.

شخصیت آویزان دارید

اگر شما بیش‌ازحد به هم وابسته هستید، به صورت ۲۴ ساعته با هم هستید. یا هنگامی‌که همسر خود در خانه نیست، مدام با او چت می‌کنید، بدون همسر خود به مسافرت و مهمانی نمی‌روید. وقتی‌که در خانه نیست احساس ناامنی دارید و از زندگی لذت نمی‌برید باید بگوییم که شما کم کم مبتلا به ترس از دست دادن همسر خود می‌شوید.

 

مراحل فوت همسر تا پذیرش آن

برخی افراد از تصور مرگ عزیزان خود می‌ترسند و یا دچار استرس می‌شوند. اما شما عزیزان اگر پروسه مرگ و از دست دادن را بپذیرید، بسیار ساده با این موضوع کنار آمده و می‌توانید تا مادامی که کنار هم هستید از وجود هم لذت برده و هنگامی‌که همدیگر را از دست دادید، خودتان را با شرایط موجود وفق داده و دوران سوگواری کمتری داشته باشید.

در ادامه به مراحل لحظه از دست دادن تا پذیرش مرگ می‌پردازیم.

مرحله اول انکار از دست دادن همسر

در روزهای اولیه که فردی همسر خود را از دست می‌دهد، انکار می کند که همسرش را از دست داده است. حرف‌هایی میزند که انگار همسرش در قید حیات است و به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند باور کند که او را از دست داده است‌. تا جایی که حتی خانواده و اقوام نزدیک از رفتارهایش تعجب می‌کنند. درواقع فرد نمی‌خواهد بپذیرد که همسرش فوت کرده است.

مرحله دوم خشم و عصبانیت

مرحله دوم از روزهایی که فرد همسر خود را از دست می‌دهد، این است که او بسیار خشمگین و عصبانی می‌شود که چرا همسر خودش را از دست داده و یا اینکه چرا من را تنها گذاشته است. در این صورت دچار خشم و عصبانیت بیش‌ازحد شده و برای ساده‌ترین موضوعات نیز عصبانی شده و قصد دارد خشم خود را خالی کند.

مرحله سوم ابراز غم و دلتنگی

در مرحله سوم از روزهای آغازین از دست دادن همسر، غم و افسردگی آغاز می‌شود. درواقع او تمایل دارد بیشتر در مکان‌های تاریک بماند، بسیار گریه می کند و مدام غمگین است‌. حتی در برخی از مواقع به دلیل کارهای خوبی که برای همسر خود انجام نداده، دچار عذاب وجدان می‌شود و این مورد به افسردگی او می‌افزاید.

مرحله چهارم پذیرش مرگ همسر

در این مرحله فرد درنهایت می‌پذیرد که همسر خود را از دست داده است. شروع به انجام کارهای روزمره می کند، اما  فقط خودش خوب می‌داند که غم و ناراحتی تا سالیان سال گریبانگیرش است‌. چنین فردی که همسر خود را از دست داده خود را با کارهای روزمره، باشگاه و ثبت‌نام در کلاس‌ها مشغول می کند تا بتواند راحت‌تر با غم از دست دادن همسر خود کنار بیاید.

 

سندروم بیوه چیست؟

افرادی که با همسر خود بسیار خوب بوده و رابطه جنسی لذت بخشی داشته‌اند، پس از مرگ و یا از دست دادن او دچار سندروم بیوه می‌شوند.

در این شرایط فرد به دلیل اینکه از رابطه جنسی با فرد دیگر ترس بسیار زیادی دارد، باید صبر کند و فورا ازدواج مجدد انجام ندهد. همچنین اگر پس از فوت همسر، سریع ازدواج کند، به بی‌وفایی و بی‌مهری خطاب می‌شود، حتی فرزندان نیز ممکن است از والدین خود ناراحت شوند. بنابراین مدتی را اجازه دهید که از این مسائل دور باشید، سپس وارد رابطه عمیق با فرد دیگر شده و ازدواج کنید آنگاه می‌توانید رابطه لذت بخشی را تجربه کنید.

این‌گونه افراد که همسر خود را از دست داده‌اند، باید مراقب باشند افسرده نشوند. حتی ممکن است دچار حمله‌های عصبی و یا سکته مغزی نیز شوند‌. بنابراین هرچه سریع‌تر خودتان را با شرایط جدید سازگار کنید تا مرگ زودرس نیز به سراغتان نیاید.

 

طرز صحیح صحبت کردن با همسر چگونه است؟ در این مقاله بخوانید:

شیوه صحیح صحبت کردن با همسر

پیامدهای مرگ همسر چیست؟

در زندگی مشترک یکی از نگرانی‌های مهم، ترس از دست دادن همدیگر است که حتی ممکن است مشکلات زیادی در زندگی ایجاد کند. حال اگر واقعاً یکی از زوجین فوت کند، پیامدهای ناخوشایندی به وجود می‌آید که در ادامه بررسی می‌کنیم.

ایجاد مشکلات اقتصادی

در خانواده‌هایی که فقط یک نفر نان‌آور خانه است، پس از این که آن فرد فوت می کند، خانواده دچار مشکلات اقتصادی زیادی می‌شود. به ویژه افراد مسن که توانایی کار کردن ندارند بیشتر دچار این‌گونه مشکلات خواهند شد. پیشنهاد ما این است که در جوانی درآمد و پس‌انداز کافی داشته باشید تا بتوانید در دورانی که توان کار ندارید، از خودتان حمایت مالی انجام داده و به مشکل برنخورید.

احساس تنهایی

معمولاً افرادی که همسر خود را از دست می‌دهند، احساس تنهایی بیش‌ازحدی می‌کنند، اما آن دسته از افرادی که بیرون از خانه کار می‌کنند و با فامیل رفت و آمد دارند، بهتر می‌توانند با فوت همسر کنار آمده و خودشان را سرگرم کنند. بنابراین توصیه مجله جوان ایرانی این است پس از مرگ همسر خود سعی کنید در بیرون از منزل فعالیت داشته باشید و خود را در خانه حبس نکنید.

عدم توجه به جسم و روح و روان

اکثر افرادی که همسر خود را از دست داده‌اند، به جسم خود کمتر اهمیت می‌دهند. حتی ممکن است داروهایی که  مصرف می‌کنند را فراموش کنند، باشگاه را کنار گذاشته و اهمیتی به روح و روان و اخلاق خود در زندگی نمی‌دهند‌. آن‌ها کنترل زندگی خود را از دست می‌دهند. شما سعی کنید از این‌گونه افراد نباشید و حتماً به جسم و روان خود اهمیت دهید‌. پروسه مرگ را بپذیرید و هرچه سریع‌تر با آن کنار بیاید.

 

سخن پایانی

فراموش نکنید اگر ترس از دست دادن همسر خود را داشته باشید و یا حتی نتوانید با پروسه مرگ او کنار بیایید هیچ‌وقت نمی‌توانید در  زندگی آرامش داشته باشید. شما نمی‌توانید از بودن با همسر خود لذت ببرید و مدام به این فکر می‌کنید که اگر او را از دست بدهید چه اتفاقی می‌افتد. حتی ممکن است تبدیل به فردی کنترل‌گر شوید و به همسر خود بی‌دلیل شک کرده و زندگی را به کام خود و دیگر اعضای خانواده تلخ کنید. بنابراین هرچه سریع‌تر به دنبال درمان آن باشید. اگر شما نیز تجربه‌ای در مورد ترس از دست دادن همسر خود و یا نپذیرفتن مرگ در زندگی دارید، می‌توانید در بخش دیدگاه پیام خود را با ما و دیگر مخاطبان جوان ایرانی در میان بگذارید‌.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا