بهداشت و سلامت

ریزش مو: چگونه بر زنان تأثیر می گذارد؟

تاثیر ریزش مو روی خانوم ها

با دیدن یک مرد کچل که از کنار ما عبور می کند ،مطمئنا برای بار دوم به او نگاه نمی کنیم. اما آیا اگر یک زن کچل از کنار ما عبور کند این وضعیت وجود دارد؟ قاعدتا نه! ریزش مو اگرچه ناراحت کننده است اما به طور کلی در مردان بیشتر پذیرفته می شود، با این وجود زنان 40٪ از کل مبتلایان به ریزش مو را را تشکیل می دهند. در این مطلب از سایت جوان ایرانی به شما می گوییم که ریزش مو چگونه بر زنان تأثیر می گذارد؟

دلیل ریزش مو در زنان

شایع ترین علت ریزش مو در زنان و مردان آلوپسی آندروژنتیک است که به آن طاسی الگوی مردانه یا زنانه نیز گفته می شود. اعتقاد بر این است که یک بیماری ارثی ، آلوپسی آندروژنتیک ناشی از دی هیدروتستوسترون (DHT) است که از هورمون مردانه تستوسترون ناشی می شود.

از آنجا که مردان سطح تستوسترون بالاتری نسبت به زنان دارند ، احتمالاً سطح DHT بیشتری تولید می کنند و منجر به ریزش بیشتر مو می شوند. به همین ترتیب ، مردان مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک معمولاً دچار یک خط موی در حال عقب رفتن در جلوی سر خود می شوند که می تواند تا طاسی جزئی یا کامل پیشرفت کند ، در حالی که در زنان قسمت بالای سر و کناره ها مو نازک می شود.

کم پشتی مو و طاسی زنان با موهای طاسی مردانه متفاوت است. آلوپسی آندروژنتیک تنها علت ریزش مو در زنان نیست.

دلایل دیگر ریزش موی زنان

سایر دلایل عمده ریزش مو در زنان چیست؟

تلوژن افلوویوم نوعی ریزش مو است که می تواند در صورت استرس شدید بدن مانند تولد کودک ، سوء تغذیه یا جراحی ایجاد شود. این وضعیت شامل یک تغییر ناگهانی از رشد مو یا مراحل استراحت به مرحله ریزش مو است که به عنوان تلوژن شناخته می شود. این نوع از ریزش مو می تواند طی 6 هفته تا 3 ماه پس از یک تجربه استرس زا رخ دهد.

ریزش مو در زنان

آلوپسی کششی

آلوپسی کششی نوع دیگری از ریزش مو است که به احتمال زیاد در خانم ها اتفاق می افتد. این نوع از ریزش مو در اثر ضربه به فولیکول های مو است. این مورد از ریزش موی زنان معمولاً از طریق حالت دادن به موها که به طور مداوم آنها را می کشد ، ایجاد می شود. مانند بافتن ، دم اسبی محکم و کشیدن مو. در حقیقت بستن موها به طوری که محکم بسته شود می تواند موجب ریزش مو در زنان شود.

آلوپسی آره آتا

یکی دیگر از دلایل عمده ریزش مو در زنان و مردان آلوپسی آره آتا است. این شرایط می تواند ارثی باشد. تقریباً از هر 5 نفر 1 نفر که از آلوپسی آره آتا رنج می برد ، یکی از اعضای خانواده اش با این اختلال قبلا مواجه شده است.

این حالت زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به سلولهای موجود در فولیکول های مو حمله کرده و منجر به ریزش موی سر و سایر نواحی بدن شود. در آلوپسی آره آتا ، موها معمولاً به صورت تکه های کوچک می ریزند. در برخی موارد ، این شرایط می تواند به طاسی کامل منجر شود. ریزش های سکه ای مو نیز می تواند جزو این نوع از ریزش مو باشد.

شرایط پزشکی خاص، مانند کم خونی و اختلالات تیروئید و استفاده از برخی داروها نیز می تواند منجر به ریزش مو شود.

تأثیر شدید عاطفی ریزش مو برای زنان

ناگفته نماند که ریزش مو صرف نظر از جنسیت می تواند ناراحت باشد. ریزش موهای سر می تواند به عزت نفس فرد آسیب برساند و بر کیفیت زندگی کلی او تأثیر منفی بگذارد.

مطالعات مربوط به تأثیر روانی اجتماعی ریزش مو ، نشان داده است که بر روی عزت نفس و اعتماد به نفس بیماران تأثیر منفی می گذارد. عوارض روانشناختی شناخته شده شامل افسردگی ، عزت نفس پاییند و کاهش تعامل اجتماعی است.

به نظر می رسد متخصصان در این مورد توافق دارند که زنان به طور قابل توجهی بیشتر از مردان در اثر ریزش مو از نظر عاطفی رنج می برند. البته این مورد بسیار ناراحت کننده است و اگر زنی دچار ریزش موی شدید شود بر زیبایی او تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت.

ریزش مو در یک زن از نظر روحی چنان ویرانگر است که می تواند دامنه وسیعی از مسائل اجتماعی و عاطفی را به دنبال داشته باشد که می تواند بر زندگی روزمره سالم و کیفیت کلی زندگی تأثیر منفی بگذارد. در مورد زنانی شنیده ام که به دلیل ریزش موی خود از موقعیت های اجتماعی فاصله می گیرند ، عملکردشان کاهش یافته و حتی زندگی سالم آنها را تغییر می دهند.

اما چرا زنان تأثیر عاطفی بیشتری از ریزش مو نسبت به مردان می بینند؟ به گفته دکتر گلاشوفر ، این به درک جامعه از زیبایی بستگی دارد. وی گفته است: “جامعه به ناحق فشار زیادی به زنان برای زیبایی وارد می كند و بخش عمده ای از این امر ناشی از تصورات مربوط به مو است.”

ریزش موی زنان

داروی ریزش مو در زنان

فقط یک دارو برای زنان مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تأیید شده است. یک درمان موضعی به نام ماینوکسیدیل که با تحریک فولیکول های مو کار می کند. همچنین مردان مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک می توانند با داروی دیگری به نام فیناستراید درمان شوند. این دارو با کاهش چشمگیر سطح DHT و جلوگیری از پیشرفت ریزش مو کار می کند.

محققان بیشتر تمایل به آزمایش داروهای ریزش مو در مردان دارند زیرا اندازه گیری پاسخ آنها به درمان آسان تر است. موهای مردان به طور کلی کوتاه تر است ، بنابراین پوست سر آنها آسان تر دیده می شود. همچنین ، زنان از روش های بسیار متنوعی در زمینه آرایش برخوردارند که استاندارد سازی تحقیقات را دشوارتر می کند. از این رو بیشتر تحقیقات در مورد مردان انجام می شود و روش های درمانی برای مردان نسبت به زنان بیشتر است.

پیشرفت های اخیر در درمان ریزش مو برای زنان و مردان بسیار نویدبخش است. اما در حالی که روشن است پیشرفت در درمان ریزش مو برای زنان کند بوده، تحقیقات اخیر نویدهایی را ارائه داده است. دستیابی به موفقیت در زمینه ریزش مو که می تواند برای هر دو جنس زن و مرد اعمال شود. این داروها می توانند هم برای زنان و هم برای مردان موثر واقع شوند.

داروهای جدید

آخرین تحقیقاتدر مورد ریزش مو در تلاش است تا اساس بیولوژیکی و ژنتیکی را برای انواع خاصی از ریزش تعریف کند. این واضح است که برای هر دو جنس زن و مرد ارزش دارد. تحقیقات جدید در تلاش برای استفاده از سلولهای بنیادی پیامدهای گسترده ای برای درمان ریزش مو برای زنان و مردان دارد و ممکن است در دهه آینده نقش مهمی داشته باشد. به زودی داروهایی بر اساس سلول ها بنیادی ساخته خواهند شد که مشکل ریزش مو را به طور کلی درمان کنند.

محققان دریافتند که روکسولیتینیب با جلوگیری از حمله سلول های سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو ، در عرض 4 تا 5 ماه به طور کامل موهای بیماران را بازیابی می کند.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا