بهداشت و سلامت

علائم و درمان بلغم + دمنوش مناسب بلغمی ها – دکتر سلامت

چکیده : همان‌طور که می‌دانید، هر انسانی دارای طبع خاصی است که با آن به دنیا آمده است به‌گونه‌ای که این طبع تغییر نخواهد کرد. متخصصان و پزشکان طب سنتی می‌توانند با دیدن شما و یا روش‌های معاینه‌ای نوع مزاج شما را تشخیص دهند. چنانچه تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید ضمن بررسی چهار طبع بدن، به تعریفی جامع از مزاج بلغمی می پردازیم و در خصوص دمنوش مناسب بلغمی ها اطلاعاتی را با شما در میان می گذاریم.

علائم و درمان بلغم + دمنوش مناسب بلغمی ها - دکتر سلامت

ما در این مطلب سعی داریم درباره دمنوش مناسب بلغمی ها صحبت کنیم. مزاج بلغمی و یا سایر مزاج‌ها هر کدام چه تعریفی دارد که از گذشته تاکنون به این موارد در طب سنتی و پزشکی پرداخته شده است و حتی در دانشگاه‌های دنیا تدریس می‌شود؟ همان‌طور که می‌دانید، هر انسانی دارای طبع خاصی است که با آن به دنیا آمده است. به‌ گونه‌ای که این طبع تغییر نخواهد کرد. متخصصان و پزشکان طب سنتی می‌توانند با دیدن شما و یا روش‌های معاینه‌ای نوع مزاج شما را تشخیص دهند. چنانچه تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید ضمن بررسی چهار طبع بدن، به تعریفی جامع از مزاج بلغمی می پردازیم و در خصوص دمنوش مناسب بلغمی ها اطلاعاتی را با شما در میان می گذاریم.

طبایع و مزاج مختلف بدن کدام‌ند؟

پیش از آن که به طبایع مختلف اشاره کنیم، لازم است بگوییم که شرایط جغرافیایی محل تولد، اعم از شهر و کشور و یا خانواده‌ای که در آن متولد شده‌اید در شکل‌گیری طبع بدنی شما در سه نوع طبع گرم، طبع سرد و طبع معتدل نقش اساسی دارد که عمده‌ترین دلیل آن را می‌توان وراثت دانست.

اما نوع مزاج با آن تفاوت دارد به این صورت که چهار مزاج مختلف وجود دارد که هر کس دارای یکی از آن‌هاست. به این ترتیب که در بدن هر انسانی از این 4 مزاج وجود دارد ولی زمانی که یکی از آن‌ها افزایش یابد نوع مزاج نامتعادل شده و لازم است برای متعادل کردن آن، داروها و یا دمنوش‌های گیاهی خاصی مصرف شود تا مزاج فرد به حد اعتدال برسد. در ادامه به معرفی انواع مزاج پرداخته و درباره مزاج بلغمی بیشتر توضیح داده و در خصوص خوراک و دمنوش مناسب بلغمی ها که می‌تواند این مزاج را به اعتدال برساند، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

چگونه متوجه شویم چه نوع مزاجی داریم؟

پیش‌تر اشاره کردیم که طبع حالتی از بدن است که فرد با آن متولد می شود. هیچ تغییری نمی‌توان در آن به وجود آورد. طبیعتا برای درک آن لازم است اطلاعات بالایی در این خصوص داشته باشید. اما در مورد مزاج باید گفت که با طبع تفاوت دارد. مزاج از ترکیب عناصر چهارگانه آب، آتش، باد و خاک به وجود می‌آید و در بدن هر فردی دو نوع مزاج معتدل و مزاج نامعتدل وجود دارد.

مزاج‌های اصلی شامل 4 دسته مختلف می‌شود که در ادامه به آن می پردازیم:

  • مزاج گرم و خشک که به آن در طب سنتی صفراوی می گویند و عنصر آتش بر آن غالب است.
  • مزاج گرم و تر که به آن دموی نیز می گویند و عنصر باد بر این مزاج غالب است.
  • مزاج سرد و خشک یا سوداوی که عنصر غالب بر آن خاک است.
  • مزاج سرد و تر که در طب سنتی به مزاج بلغمی معروف است و عنصر غالب بر آن آب می‌باشد.

صحبت ما در این مطلب بیشتر درباره مزاج بلغمی و معرفی دمنوش مناسب بلغمی ها است.

افرادی که دارای مزاج بلغمی هستند، چه ویژگی‌هایی دارند؟

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، بلغم نیز یکی از اخلاط چهارگانه به شمار می‌آید که سبب می‌شود افرادی که در این دسته قرار می‌گیرند دارای طبع سرد و مرطوب باشند. چنانچه این افراد غذاها و خوراکی‌هایی با طبع سرد را مصرف نمایند سبب زیادتر شدن بلغم در آن‌ها شده و تعادل آن بر هم می‌ریزد. اگر متخصص طب سنتی به شما بگوید که دارای مزاج بلغمی هستید، پس حتما مایلید بدانید که چگونه باید ازدیاد آن را در بدن از بین ببرید. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید در همه افراد از تمامی این چهار خلط وجود دارد که به جز یکی بقیه در حدود یک درصد هستند.

به عنوان مثال در افرادی با مزاج بلغمی این میزان بیشتر از یک درصد است. نشانه و ویژگی‌های افراد بلغمی این است که دارای پوست روشنی هستند و موهای روشنی دارند. این افراد بیشتر مستعد چاقی در قسمت‌های شکم و پهلو هستند به طوری که می‌توانند با تهیه دمنوش مناسب بلغمی‌ها تا حد زیادی این مشکل را برطرف نمایند.

افرادی که دارای مزاج بلغمی هستند، چه ویژگی‌هایی دارند؟

بهترین دمنوش مناسب بلغمی ها

برای افرادی که دارای مزاج سرد و تر هستند، دمنوش‌هایی که دارای طبع گرمی هستند مناسب است. زیرا به این افراد کمک می کند تا بتوانند تا حد زیادی از وزن خود کم نمایند. همچنین اضافه کردن زنجبیل، دارچین و زعفران به چای، غذا و دمنوش‌هایی که استفاده می‌کنند، می‌تواند به سوخت و ساز بیشتر در بدن آن‌ها کمک نماید. یکی از کارهایی که این دسته افراد باید انجام دهند، آن است که هیچگاه دنبال مصرف کردن دمنوش‌هایی که دارای طبع سرد و مرطوب هستند نباشند. زیرا این موضوع می‌تواند تا حد زیادی در به هم ریختن تعادل خلط بلغم در آن‌ها نقش داشته باشد. بهترین دمنوش مناسب بلغمی ها را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.

 دمنوش به لیمو و آویشن

این دمنوش دارای طبع گرمی است و برای افراد بلغمی مزاج به شدت پیشنهاد می‌شود. زیرا سبب کاهش مشکلات معده آن‌ها می شود و سبب تقویت حافظه نیز می‌شود. همچنین می‌تواند از ریزش مو جلوگیری نماید.

دمنوش دارچین

دیگر دمنوش مناسب بلغمی ها، دمنوش دارچین است. استفاده مرتب از آن سبب تعادل مزاج بلغم در افراد بلغمی می شود. کلسترول بد خون را تا حد زیادی کم می‌کند. اگر به دلیل بلغم بالا در بدن دچار چاقی می شوید، نوشیدن این دمنوش می‌تواند سبب لاغری شود.

دمنوش بابونه

اگر می‌خواهید با دشمن بلغم آشنا شوید، باید بدانید که بابونه همان است که دنبالش هستید. بابونه بهترین دمنوش مناسب بلغمی ها به شمار می آید که افراد برای لاغری از آن استقبال می‌کنند. طبع گرم دمنوش بابونه سبب بهبود زخم‌های دهان، اضطراب و افسردگی، بی‌خوابی و مشکلات گوارشی می شود. همچنین به بالا رفتن سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری‌های مختلف کمک می کند.

دمنوش بهارنارنج

اگر به‌دنبال دیگر دمنوش مناسب بلغمی ها هستید، بهارنارنج را می‌توان برای افراد بلغمی مزاج مناسب دانست. طبع گرم این دمنوش گرم و خشک است و به بهبود تپش قلب، رفلاکس معده، مشکلات ریوی و پوستی بسیار مناسب است.

دکتر سلامت

اگر از یک‌سری مشکلات، بیماری‌هایی خاص و همچنین چاقی رنج می‌برید و مایلید که این مشکلات را برطرف کنید و به وزن دلخواه خود دست یابید، به شما پیشنهاد می‌کنیم به وب سایت دکتر سلامت به آدرس الکترونیکی https://drsalamat.clinic/ که یکی از کلینیک‌های تخصصی رژیم لاغری به شمار می‌آید مراجعه کنید. این کلینیک که با حضور متخصصین مجرب و با بهره‌گیری از جدیدترین روش‌های لاغری اداره می‌شود، به افرادی که دارای مزاج‌های مختلف هستند کمک می‌کند تا مشکلات ناشی از غیر متعادل شدن مزاج و به وجود آمدن برخی از بیماری‌ها و همچنین چاقی و لاغری را برطرف نمایند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر علاوه بر مراجعه به سایت می توانید با شماره تلفن 02138931000 نیز ارتباط برقرار نمایید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا