بهداشت و سلامت

فواید روزه گرفتن در ماه رمضان چیست؟ تاثیر آن بر بدن

انواع فواید روزه داری از نظر قرآن + پزشکان

فواید روزه گرفتن در ماه رمضان چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم یک نگاه کلی در رابطه با مزایا و فوایدی که برای بخش‌های مختلف بدن در هنگام روزه داری ماه رمضان رخ می‌دهد، مطالبی را بیان کنیم. روزه داری در رمضان در کنار ضررهایی که دارد، می‌تواند فرصت‌ها و مزایای نیز ارائه کند که در این خصوص کامل مباحثی را مطرح می‌کنیم.

فواید روزه گرفتن در ماه رمضان چیست؟

یکی از ارکان اصلی در دین اسلام، روزه گرفتن است که برای خود یک ماه ویژه در هر سال دارد. در مورد روزه گرفتن بایستی مسلمانان علاوه بر روزه داری، بر مسائل مختلفی در این ماه یعنی خوداندیشی، مهربانی و معنویت و نیز خودسازی توجه کنند. در کنار این گونه فواید معنوی که روزه گرفتن در این ماه همدلی می‌تواند داشته باشد، حال ما می‌خواهیم مزایای دنیوی و مادی آن را مورد توجه قرار دهیم.

از نظر متخصصینی که در حوزه تغذیه فعال هستند، فواید روزه گرفتن در ماه رمضان به صورت مداوم می‌تواند نه تنها از ذخایر چربی شما استفاده کند، بلکه بدن شما را از سموم مضری که ممکن است در رسوبات چربی وجود داشته باشد، پاک می‌نماید. این عمل پاک کردن که یک ماه هم به طول می‌انجامد، می‌تواند هم به عنوان یک راهکار طبیعی در سم زدایی تلقی شود و هم برای افراد فرصتی را ایجاد کند که سبک زندگی سالم و این الگو را ادامه دهید.

طبق مطالعات بهداشتی، روزه‌داری باعث ایجاد تغییراتی در بدن می‌شود که می‌توان آنها را در زمره فواید روزه گرفتن در ماه رمضان درنظر گرفت. افزایش گلبول‌های سفید (WBCs)، گلبول‌های قرمز (RBC)، تعداد پلاکت‌ها، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا می‌گردد. همچنین این عمل منجر به کاهش برخی موارد از جمله کلسترول‌هایی مانند لیپوپروتئین LDL-c و نیز VLDL-c می‌شود. از سوی دیگر، با انجام برخی از تحقیقات نشان داده شده است که فواید روزه گرفتن در ماه رمضان می‌تواند به کاهش علائم التهابی پس از یک دوره روزه‌داری متناوب گرایش بیابد. شما می‌توانید از این طریق برای کاهش بروز فشار خون بالا و کاهش کلسترول LDL نیز اقدام کنید اما روزه گرفتن یک راه حل اصلی و درمانی نیست.

با این مقدمه اجمالی که برای فواید روزه گرفتن در ماه رمضان خدمت شما عزیزان ارائه شد، در ادامه با ما باشید تا به بررسی این مباحث در بخش‌های مختلف و از زاویه‌های دیگر بپردازیم.

فواید روزه گرفتن در ماه رمضان چیست؟
فواید روزه گرفتن در ماه رمضان برای مردان و زنان

فواید روزه از نظر پزشکی

عمل روزه گرفتن علاوه بر بازخوردی که از سمت پزشکان و محققان مسلمان نیز داشته است (هرچند آزمایش‌ها و نتیجه‌گیری‌ها در این حوزه همچنان نیازمند تحقیقات بیشتری است)، در خارج از کشور و در سطح بین المللی هم توجه‌ها را به خود جلب کرده است. به همین خاطر شاید جالب باشد که ما و شما هم بخواهیم کمی از فواید روزه گرفتن در ماه رمضان از سمت پزشکان خارجی این نکات و موضوعات را ببینیم.

فواید روزه از نظر پزشکان خارجی

از جمله فواید روزه گرفتن در ماه رمضان از نظر پزشکان و در مقالات بین‌المللی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل قند خون: رژیم‌های فستینگ و مشابه روزه داری، طی مطالعاتی که انجام شده است، از جمله راهکارها و به عنوان وسیله‌ای شناخته می‌شوند که می‌توانید از طریق آن به کنترل قند خون و نیز کاهش خطراتی که ممکن است افراد با دچار شدن به افزایش قند خون به دیابت دچار شوند، اقدام کنید. با این حالت توجه کنید که روزه داری برای افرادی که دیابتی هستند هم با یکسری شرایط همراه است که در مقاله زیر کامل به آن پرداخته‌ایم. در این جا، مزیتی که روزه داری می‌تواند داشته باشد، کاهش قند خون است اما گرسنگی در طول روز و این عمل برای کسانی که به دیابت دچار هستند و شاهد تزریق دوزه‌های چندین مرتبه‌ای در روز می‌باشند، مضر است.

مطالعه کامل تاثیرات روزه داری بر دیابت را در این قسمت بخوانید.

  • پیشگیری از برخی بیماری‌ها: یکی از مواردی که می‌تواند در فواید روزه گرفتن در ماه رمضان مطرح شود، سبک شدن برنامه غذایی شما است که منجر خواهد شد تا بر عملکرد برخی از ارگان‌های بدن و نیز پیشگیری از بیماری، مدیریت التهاب‌های مزمن، بیماری‌های قلبی، آرتریت رومائید، ام اس به شما کمک کند.
  • بهبود عملکرد مغز: مورد دیگری که در دسته فواید روزه گرفتن در ماه رمضان بیان شده است، بهبود عملکرد مغز است. در این خصوص مطالعاتی بر روی حیوانات انجام شده که نشان می‌دهد گرفتن یک رژیم غذایی مانند روزه می‌تواند در بهبود مشکلات مغزی مانند پارکینسون و نیز آلزایمر و نیز تولید سلول‌های عصبی از شما مراقبت نماید. این عمل می‌تواند با بهبود پردازش مغز نیز به حافظه شما کمک کند.
  • کاهش احتمال پیری: یکی از نتایجی که از طریق مطالعات حیوانی می‌توان به آن دست یافت، این است که در صورت داشتن رژیم‌های غذایی کم پروتئینی می‌توان با افزایش عمر همراه بود. همچنین گزارش شده است که روزه داری می‌تواند بر روند کند کردن پیری موثر بوده و نیز از رشد متابولیسم نیز حمایت کند که این ها از فواید روزه گرفتن در ماه رمضان می‌باشد. از دیگر موارد قابل بیان در این قسمت بایستی به افزایش سطح هورمون رشد، کاهش وزن و رشد و ترمیم بدن، عملکرد ورزشی و نیز قدرت عضلانی نیز اشاره نمود.
  • کاهش وزن: به طور قطع یکی از مزایا و فواید روزه گرفتن در ماه رمضان، کاهش وزن است. البته در این خصوص و در برخی موارد ما شاهد آن هستیم که به علت برنامه غذایی و مدیریت ناصحیح افراد به پرخوری و در نتیجه افزایش وزن نیز دچار شده‌اند. با این حال چیزی که می‌توان در بیشتر تجربیات افراد مشاهده کرد، کاهش وزن است که با توجه به فرصت یک ماه در رمضان، این امر دائمی نیست اما در طول این مدت می‌تواند اثرات خود را بگذارد. در واقع علت آن نیز مدیریت زمان خوردن و کاهش آن، کاهش چربی با تغییر سبک متابولیسم بدن در چربی سوزی، بهبود ترکیب بدن است.
فواید روزه از نظر پزشکی
مزایای فواید روزه گرفتن در ماه رمضان در پزشکی

فواید روزه از نظر قرآن

دریچه دیگری که می‌توان از طریق آن به بررسی فواید روزه گرفتن در ماه رمضان پرداخت، از دیدگاه قرآن و ائمه معصومین است که در این خصوص می‌توان به بیانات و موارد زیر اشاره نمود:

  • تقوی: یکی از موارد که بایستی در مورد فواید روزه گرفتن در ماه رمضان به آن پرداخت، تقوی و خویشتن داری است که از نظر قرآن بیان شده است و می‌تواند یکی از بزرگترین صفات در انسان‌ها باشد. روزه داری می‌تواند انسان را به تقوی و این خصلت صالح نزدیکتر گرداند و این سبب می‌شود تا او هم فواید و ثواب آن نیز بهره ببرد و سبک زندگی خود را در ادامه اصلاح کند. به عنوان مثال خداوند در آیه‌ 183 سوره بقره می‌فرمایند روزه بر شما واجب شده است، همانطور که بر اقوام قبل شما واجب شده و شاید باتقوا شوید.
  • ناامیدی شیطان: یکی دیگر از مواردی که از سمت روزه داری و فواید آن بیان شده است، ناامیدی شیطان است که از این عنوان به صورت “روزه، صورت شیطان را سیاه می‌کند”، یاد شده است.
  • پاکی بدن: یکی دیگر از موارد مطرح شده، پاک شدن بدن است که می‌تواند به رشد و نمو او نیز منجر شود.
  • تسبیح: روزه داری سبب می‌شود تا فرشتگان بر کسانی که روزه می‌گیرند، درود بفرستند و نیز بدن او را تسبیح نمایند.
  • عبادت خداوند: بیان شده است که کسی که روزه دار می‌شود، مانند کسی است که مدام در حال ستایش و عبادت است، هرچند که در خواب باشد.
  • سپر: روزه داری به عنوان یک سپر تشبیه شده است که می‌تواند انسان را از عذاب و آتش الهی و خطرات او نگه دارد. این تشبیه از سوی پیامبر اکرم (ص) و امام علی (ع) بیان شده است.
  • روزه داری و بهشت: همچنین یکی از درهای بهشت مخصوص روزه داران اختصاص یافته است که این می‌تواند عظمت فواید روزه گرفتن در ماه رمضان برای بهشتیان را بیان کند.
  • شکست نفس: در نهایت یکی بهترین فواید روزه گرفتن در ماه رمضان را می‌توان شکسته و ضعیف شدن نفس دانست که انسان می‌تواند در آن به کنترل غرائز نفسانی خود بپردازد و با تقویت اراده و خواهش‌های نفسانی خود، در این وادی گام بردارد.

همچنین جالب است بدانید که در قرآن از روزه به عنوان “صبر” نیز یاد شده است. به عنوان مثال به مسلمانانی که ایمان آورده‌اند، خواسته است که از نماز و صبر (روزه) کمک بگیرند.

فواید روزه برای کودکان

نکته مهمی که در کنار فواید روزه گرفتن در ماه رمضان باید به آن توجه شود تا اثرات روزه را چندین برابر کند، حتی برای کودکان و نوجوانان، آن است که روزه گرفتن تنها و صرفا به معنای گرسنگی کشیدن نیست بلکه می‌تواند اثرات روحی و روانی نیز داشته باشد. در حالت کلی برای فواید روزه گرفتن در ماه رمضان در کودکان می‌توان گفت:

  • روزه داری در کودکان، هرچند به همان شیوه کله گنجشکی‌اش هم اجرا شود، می‌تواند آنها را در خصلت صبر و ادای فریضه دینی کمک کند.
  • مقید کردن کودکان به انجام احکام دینی که توصیه اکید آن از کودکی در دین اسلام شده است، یکی دیگر از مسائل مهم در این زمینه است.

یکی دیگر از بخش‌ها و فواید روزه داری، جنبه تربیتی آن است که در کودکی و نوجوانی می‌تواند انسان‌ها را با بعد اخلاقی تمیز و سالم‌تری به بار آورد. در ماه رمضان، خانواده‌ها می‌توانند از این فرصت ویژه استفاده کنند و آموزه‌ها و اخلاق دینی و صحیح را به کودکان خود بیاموزند. این موضوعی، یعنی پایه ریزی اصول اخلاقی در کودکی بسیار مهم است و می‌تواند آنها را تا آخر عمرشان بر ذهن حک کند. روزه داری می‌تواند روح انسان‌ها را قوی و غرائز او را تعدیل نماید. مسئولیت پذیری و رویش در یک محیط مذهبی از دیگر عواملی هستند که می‌توانند در تقویت جنبه روحی آنها کمک کنند.

در انتهای این بخش دوم مسئله بسیار مهم وجود دارد که در کنار فواید روزه گرفتن در ماه رمضان باید به آن توجه کنید. مورد اول آن است که بدانید کودکان در سنین 9 – 12 و نوجوانان در سن 13 – 18 سالگی، در دوره زمانی رشد و نمو خود چه از جهت ذهنی و چه از جهت فعالیت جسمانی قرار گرفته‌اند. به همین دلیل والدین باید توجه داشته باشند که عدم رساندن یک تغذیه مناسب و مواد مغذی به آنها می‌تواند منجر به وارد شدن صدماتی در رشد آنها شود و این یعنی والدین بایستی حتما مقالات و توصیه‌های مختلفی را از سوی پزشکان و متخصصین تغذیه برای روزه اولی‌ها مطالعه کنند.

مورد دوم هم حکم روزه دارید است. با این حال همواره به این نکته توجه کنید که روزه داری برای کودکانی که وضعیت جسمانی آنها به حدی نرسیده است که بتوانند آن را تحمل کنند، از نظر شرعی و علمی واجب نیست.

فواید روزه گرفتن به زبان کودکانه

به زبان ساده و یا به اصطلاح کودکانه راجع به فواید روزه گرفتن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که به شرح زیر می‌باشد:

  • روزه گرفتن می‌تواند به عنوان یکی از بهترین راهکارهایی باشد که شما می‌توانید در کاهش وزن از آن استفاده کنید. اگر دچار اضافه وزن هستید، می‌توانید با محروم کردن خود از یکسری وعده‌های غذایی، به بدن اجازه دهید تا از چربی‌های شما استفاده کند و این به تدریج منجر به کاهش وزن شما می‌شود.
  • حفظ قدرت عضلات با ایجاد یک قدرت و هماهنگی، زمانی که سلول‌های چربی مازاد شما مصرف شده یا دیگر ایجاد نشوند، مورد دیگر از فواید روزه گرفتن در ماه رمضان است. در صورتی که روزه گرفتن به صورت صحیح و غیرافراطی انجام شود هم می‌تواند منجر به افزایش توده عضلانی گردد.
  • کاهش سطح کلسترول یکی دیگر از پیامدهای روزه گرفتن است. بنابه تحقیقاتی که انجام شده است و کمی بالاتر هم ذکر کردیم، روزه گرفتن می‌تتواند به کم کردن کلسترول هم از نوع بد آن یعنی LDL تا حد چشمگیری منجر گردد. جالب است بدانید که این کار بر کلسترول خوب یعنی HDL تاثیری نمی‌گذارد.
  • کنترل اشتها نیز موردی است که می‌تواند علاوه بر منجر شدن به کنترل وزن، به شما کمک کند تا بتوانید از حالتی که در آن هستید، به خصوص کسانی که دچار قندخون و دیابت هستند، استفاده کرده و سطح قند خون خود را کمتر کنید.
  • کاهش حساسیت به انسولین نیز از جمله خوبی‌های روزه داری در ماه رمضان است که در افراد دیابتی هم عملکرد خوبی دارد و این مورد بخشی از فواید روزه گرفتن برای این دسته از انسان‌ها است.
  • کنترل فشار خون و کاهش آن می‌تواند موارد دیگری باشد که بایستی در روزه گرفتن در ماه رمضان بدان توجه کرد. هرچند در این مسئله باید به نکات ریز آن نیز توجه کنید؛ مثلا روزه گرفتن برای کسانی که فشار خون بالایی دارند (150 بر 90) و یا نوسانات فشار خون آنها بالا است، مضر می‌باشد. برای اطلاعات کامل‌تر راجع به این مسئله پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله زیر را مطالعه کنید:

رابطه روزه داری و فشار خون

فواید روزه برای کودکان
فواید روزه گرفتن در ماه رمضان برای کودکان

فواید روزه برای بدن

قبل از اینکه بخواهیم تاثیرات روزه را جزئی‌تر برای بخش‌های خاص بدن برای شما بیان کنیم، ابتدا بایستی به اتفاقی که در بدن در طول روزه‌داری رخ می‌دهد بپردازیم. بدن برای تامین انرژی خود از قندی به نام گلوکز استفاده می‌کند که این ماده از تغذیه غلات، محصولات لبنی، میوه‌ها و غیره دریافت می‌شود. با تغذیه از این مواد، می‌توان انتظار داشت که آنها در کبد و عضلات ذخیره شوند. این مواد به تدریج در خون بدن جاری می‌شود. روزه داری با چندین ساعت ناشتا بودن، می‌تواند اکثریت این ماده را مصرف کند و پس از اتمام آن، بدن از چربی‌ها این ماده را تهیه می‌کند.

فواید روزه برای جسم

با توضیحاتی که در قسمت بالا بیان کردیم، به خوبی مشخص می‌شود که روزه داری می‌تواند به کاهش چربی و کاهش وزن منجر شود و این یکی از فواید آن است. با این حال رژیم غذایی در تبدیل تاثیر منفی آن به یک تاثیر مثبت حیاتی است. در واقع تاثیر بدن آن زمانی است که بدن برای سوخت‌و‌ساز خود شروع به سوزاندن عضلات می‌کند (این اتفاق در گرسنگی زمانی رخ می‌دهد که مدت زمان گرسنگی بدن شما در حالتی که این وضعیت تا چند روز و هفته پیاپی ادامه داشته باشد، ولی با این حال روزه گرفتن در اسلام تنها محدود به طلوع آفتاب تا اذان مغرب است، پس به این حالت نخواهید رسید). حال برای تشریح بیشتر فواید روزه گرفتن در ماه رمضان به موارد زیر می‌پردازیم.

فواید روزه برای پوست

حال در مورد اثرات روزه داری بر پوست باید گفت:

  • درماتیت تماسی: اولین موردی که می‌توان به آن اشاره کرد، کاهش درماتیت پوستی است. درماتیت پوستی در واقع نوعی عارضه است که در آن با تماس پوست با یک جسم دیگر خارش پوستی ایجاد می‌گردد. با توجه به یک آزمایش که بر روی موش‌ها انجام شده استروشن شد که پس از 48 ساعت روزه‌داری با مشکل کمتری در این راستا مواجه شده‌اند.
  • کهیر: روزه گرفتن می‌تواند بنابر مطالعاتی که انجام شده است، منجر شود تا نوعی کهیر یعنی کهیر مزمن کاهش یابد. این نوع کهیرها معمولا تا 6 هفته ادامه دار هستند و با روزه گرفتن، در یکی از آزمایش‌های انجام شده، کهیرها باز شده‌اند.
  • آکنه و اگزما: یکی از نتایج بدست آمده از سوی اسکینورز، بیان می‌کند که روزه داری به از بین بردن مشکلات پوستی مانند اگزما و آکنه کمک خواهد کرد. در این راستا روزه داری با تصفیه سموم می‌تواند از باقی‌ماندن برخی از این مواد بر روی پوست که منجر به جوش خواهند شد جلوگیری کند.
  • روشن کردن پوست: روزه گرفتن می‌تواند علاوه بر تجدید کردن سلول‌های پوستی، به شما کمک کند تا دیگر سلول‌های بدن را نیز ترمیم کنید. در این راستا اما بایستی به داشتن یک رژیم غذایی مناسب و تغذیه صحیح اهمیت دهید.
  • جلوگیری از تحریک پوستی: امکان التیام پس از 48 ساعت روزه داری یک مورد بیان شده در اثرات روزه داری است. از سوی دیگر کاهش تماس پوست با مواد مضر هم در طول روزه داری می‌تواند به تحریک کمتر پوست بدن منجر شود.
فواید روزه برای پوست
فواید روزه گرفتن در ماه رمضان برای پوست

فواید روزه گرفتن برای معده

با توجه به عدم مصرف مواد غذایی در طول دوره روزه داری، بسیار واضح است که این عمل می‌تواند به اندام‌های گوارشی شما استراحت دهد. این مورد می‌تواند منجر به آن شود که ترشحات گوارشی شما کاهش یافته و از سوی دیگر در تعادل مایعات در بدن شما کمک می‌کند. نکته‌ای که در این خصوص علاوه بر فواید روزه گرفتن در ماه رمضان باید بیان کرد، آن است که تولید اسید معده در روزه‌داری متوقف نمی‌گردد و این برای کسانی که زخم معده دارند، بسیار مهم است تا با احتیاط به روزه داری اقدام کنند.

مورد دیگر در فواید روزه گرفتن در ماه رمضان که می‌توان به آن توجه نمود، آن است که میزان تجزیه گلوکز افزایش یافته و از این طریق بدن می‌تواند انرژی خود را تامین کند. اما این کار از یک سوی دیگر منجر می‌شود که لوزالعمده استراحت کند (که به خاطر کاهش تولید انسولین اتفاق می‌افتد). از سوی دیگر این مورد سبب می‌شود تا در بیماران دیابتی با کاهش قند خون مواجه باشند.

فواید روزه برای کبد

یکی از مواردی که باید در فواید روزه گرفتن در ماه رمضان بدان پرداخت، اثر مثبت این عمل برای کبد چرب است. کبد چرب مشکلی است که با تجمع چربی بیشتر در سلول‌های کبدی منجر خواهد شد. بنا به تحقیقات انجام شده، اعمال یک رژیم غذایی مانند روزه داری می‌تواند به کاهش چربی‌های کبد و نیز کمتر شدن وزن کمک کند که اینها از راهکارهای مفید مقابله با کبد چرب است. با توجه به این اثر مشاهده می‌کنیم که برای کسانی که کبد چرب دارند، روزه داری توصیه شده است.

فواید روزه برای مغز

در ادامه بررسی فواید روزه گرفتن در ماه رمضان بایستی به مزایای آن در رابطه با مغز هم اشاره کرد که در این خصوص باید گفت قدرت معده می‌تواند در این دوره بیشتر شود. در این خصوص یکی از تحقیقاتی که انجام شده است، بیان می‌کند که تمرکز ذهنی به واسطه تولید بیشتر سلول‌های مغزی در دوره ماه رمضان بیشتر شده و عملکرد مغز بهبود می‌یابد. فواید روزه گرفتن در ماه رمضان برای مغز همچنین سبب آن خواهد شد که کورتیزول کمتری تولید شود. این کار می‌تواند باعث کاهش استرس در افراد شود.

در مطلب دیگری برای فواید روزه گرفتن در ماه رمضان برای مغز این چنین بیان شده است که علاوه بر اینکه مغز می‌تواند اختلالات خود را به واسطه عدم مصرف بیش از حد غذا کاهش دهد، در ماه رمضان پروتئین‌هایی که در هنگام ورزش کردن هم تولید می‌شوند (پروتئین نوروتروفیک) نیز در مدارهای عصبی فعال و تولید می‌شود. این مورد است که سبب خواهد شد تا علاوه بر جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون، تولید کتون نیز بیشتر شده و تاثیر خوبی بر افزایش تعامل ارتباطی شما دارد.

فواید روزه برای مغز
فواید روزه گرفتن در ماه رمضان برای مغز

فواید روزه برای قلب

در مورد فواید روزه گرفتن در ماه رمضان برای قلب همچنین می‌توان گفت:

  • روزه داری می‌تواند در افراد در شاخصه فشار خون آنها به کاهش و یا افت آن منجر گردد. این مورد از یک مزایا و از سوی دیگر معایبی دارد. یکی از مزایای آن این است که ضربان قلب را کاهش داده و آرامش روحی را منجر خواهد شد.
  • بنا به تحقیقات، روزه گرفتن تاثیری بر افرادی که سیستم بدنی و قلبی آنها سالم است و عملکرد نرمالی دارد، نخواهد داشت.
  • یکی دیگر از اثرات جانبی روزه که برای قلب هم موثر خواهد بود، کاهش قند خون است که می‌تواند ابتلا به بیماری‌های اضافه وزن و دیابت را کاهش داده و از آنجایی که این موارد خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند، جلوگیری از آنها به خوبی خود برای قلب مفید خواهد بود.
  • از دیگر موارد فواید روزه گرفتن در ماه رمضان می‌توان به کاهش قند خون، کاهش هموسیستئین که منجر به کاهش سکته قلبی می‌شود، کلسترول، چاقی، استعمال دخانیات و نیز فشار خون اشاره کرد.

در کنار این موارد توجه داشته باشید که اثر روزه داری در فرد با کم آبی بدن و یا کسی که سحری نخورده است، باعث افت فشار خون و افزایش بیشتر تپش قلبش می‌شود.

فواید روزه برای لاغری

در رابطه با امکان لاغری با روزه گرفتن، یکی مباحث مختلفی مطرح است که باید از جنبه‌های مختلف آن را بررسی کرد. در این خصوص باید گفت روزه داری با کاهش میزان غذای دریافتی در طول روز، محدود کردن غذا، حساس کردن انسان‌ها به رژیم‌های غذایی که دارند و نیز تاثیر بیشتر فعالیت‌های بیرونی در زمانی که گرسنه هستیم می‌تواند منجر به کاهش وزن شما شود. در مورد دلایل و اثرات این عمل در کاهش وزن می‌توان گفت:

  • عملکرد هورمون‌ها و ژن‌ها و یا سایر سلول‌ها را تغییر می‌دهد. به عنوان مثال به این مورد اشاره می‌کنیم که این کار سطح انسولین خون به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد، که سوزاندن چربی را تسهیل می‌کند. سطوح خونی هورمون رشد انسانی (HGH) می‌تواند به طور چشمگیری افزایش یابد. سطوح بالاتر این هورمون چربی سوزی و عضله سازی را تسهیل می‌کند و فواید متعدد دیگری نیز دارد.
  • کاهش چربی و وزن از دیگر اثرات روزه برای لاغری است. روزه داری به صورت متناوب و مداوم می‌تواند عملکرد هورمون را برای تسهیل کاهش وزن افزایش دهد. سطوح پایین‌تر انسولین، سطوح بالاتر HGH و افزایش مقادیر نوراپی نفرین (نورآدرنالین) همگی تجزیه چربی بدن را افزایش می‌دهند و استفاده از آن را برای انرژی تسهیل می‌کنند. به همین دلیل، روزه‌داری کوتاه‌مدت در واقع میزان متابولیسم شما را افزایش می‌دهد و به شما کمک می‌کند حتی کالری بیشتری بسوزانید.

البته در تمامی این موارد به این نکته توجه داشته باشید که فواید روزه گرفتن در ماه رمضان برای لاغری تنها در زمانی خود را نشان می‌دهد که از پرخوری پرهیز کنید. بسیار مهم است که رژیم غذایی شما به خصوص در افطار، شام و سحری مرکب از موادی باشد که علاوه بر افزایش تحمل گرسنگی شما در طول روز (با مصرف مواد فیبردار)، حجم زیادی از غذا، شیرینی و چربی را وارد بدن نکند.

بهترین غذاها برای سحری و افطار

فواید روزه برای لاغری
فواید روزه گرفتن در ماه رمضان برای کاهش وزن

فواید روزه برای زنان

از جمله مواردی که راجع به فواید روزه گرفتن در ماه رمضان می‌توان بیان کرد باید گفت:

  • چربی سوزی در زنان که می‌تواند در کاهش وزن آنها موثر باشد.
  • تقویت عملکرد ذهنی.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن.
  • احیا، ترمیم و روشن کردن پوست.
  • پاکسازی کلیه‌ها و پوست.
  • روزه می‌تواند متابولیسم، سلامت روان شما را بهبود بخشد و احتمالاً از برخی سرطان‌ها پیشگیری کند.
  • برخی از اختلالات عضلانی، عصبی و مفصلی را که می‌تواند زنان بالای 50 سال را تحت تاثیر قرار دهد، دفع کند.

پیشنهاد می‌کنیم بانوان حتما مقاله “روزه داری در بارداری” را در این خصوص مطالعه کنند.

فواید روزه برای زنان
فواید روزه گرفتن در ماه رمضان برای زنان

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.8 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 6

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

سید مطهر اطهری

فارغ التحصیل رشته مهندسی نرم افزار ♦️ مشغول به کار در زمینه‌های برنامه نویسی، سئو، گرافیک، تدوین، علاقه‌مند به حوزه‌های تکنولوژی، فیلم و سریال، موسیقی ♦️ نوازنده ویولن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا