اخبار پزشکی

خواص قرص لوراتادین + عوارض و موارد مصرف آن

معرفی کامل قرص لوراتادین: موارد مصرف، عوارض، دوز مصرفی و ...

قرص لوراتادین که با عناوین مختلفی که با نام‌های تجاری مختلفی مانند Alavert, Claritin, Claritin Reditab, ohm Allergy Relief, Tavist ND, Wal-itin شناخته می‌شود، یک نوع آنتی هیستامین است که می‌تواند برای رفع آلرژی مناسب باشد. در این قسمت به معرفی این نوع دارو، کابردها، عوارض و شرایط مختلف مصرف آن می‌پردازیم.

قرص لوراتادین ۱۰ چیست؟

قرص لوراتادین که با عنوان ” Loratadine” شناخته می‌شود، یک داروی ژنریک است که معمولا با نام تجاری کلاریتین معرفی می‌گردد. لوراتادین را می‌توانید در رده‌بندی داروهای آنتی هیستامین مشاهده کنید که از آن در درمان علائم و مشکلات مرتبط با واکنش‌های آلرژیک به کار گرفته می‌شود.

آنتی هیستامین‌ها با جلوگیری از اتصال هیستامین، یک ماده شیمیایی طبیعی که بدن در پاسخ به یک آلرژن آزاد می‌کند، به سلول‌های بدن و ایجاد علائم مرتبط با واکنش آلرژیک، عمل می‌کنند. هیستامین‌ها می‌توانند باعث آبریزش بینی، آبریزش چشم، خارش چشم، عطسه، کهیر و تقریباً هر علامت بد آلرژی دیگری شود که فکرش را بکنید.

دو دسته اصلی از آنتی هیستامین‌ها وجود دارد که برای درمان علائم آلرژی استفاده می‌شود: آنتی هیستامین‌های نسل اول و آنتی هیستامین‌های نسل دوم.

آنتی هیستامین‌های نسل اول شامل داروهایی مانند دیفن هیدرامین، ماده فعال بنادریل هستند که به سرعت برای تسکین علائم آلرژی عمل می‌کنند، اما معمولاً با عوارض جانبی مانند خواب آلودگی قابل توجه همراه هستند؛ زیرا از سد خونی مغزی عبور می کنند. اما قرص لوراتادین یک آنتی هیستامین نسل دوم است.

آنتی هیستامین‌های نسل دوم با عوارض جانبی بسیار کمتری نسبت به آنتی هیستامین‌های نسل اول همراه هستند؛ زیرا از سد خونی مغزی عبور نمی‌کنند. در نتیجه، آنها برای استفاده روزانه در اکثر افراد مناسب‌تر هستند و می‌توانند برای درمان طولانی مدت و پیشگیری از علائم آلرژی استفاده شوند.

قرص لوراتادین

موارد مصرف قرص لوراتادین

قرص لوراتادین یک آنتی هیستامین نسل دوم است که برای درمان علائم مرتبط با برخی از انواع واکنش‌های آلرژیک استفاده می‌شود. به طور خاص، لوراتادین برای درمان علائم مرتبط با رینیت آلرژیک یا تب یونجه استفاده می‌شود. این بیماری با مشکلاتی مانند خارش، آبریزش بینی، آبریزش چشم و عطسه همراه است. لوراتادین همچنین می‌تواند برای تسکین خارش ناشی از کهیر استفاده شود.

قرص لوراتادین برای درمان یا پیشگیری از انواع واکنش‌های آلرژیک، مانند واکنش‌های آلرژیک جدی به غذا، دارو، نیش حشرات یا لاتکس مناسب نیست. در عوض، این ماده زمانی که برای درمان علائم بینی مرتبط با رینیت، که نوعی واکنش آلرژیک است – که در پاسخ به آلرژن‌های محیطی به صورت فصلی یا در طول سال رخ می‌دهد – بیشترین تاثیر را دارد. از دیگر موارد استفاده از این ماده می‌توان به درمان قرمزی و خارش پوست نیز اشاره کرد.

موارد مصرف قرص لوراتادین

فواید قرص لوراتادین

آنتی هیستامین‌های نسل دوم مانند لوراتادین در مقایسه با آنتی هیستامین‌های نسل اول فواید زیادی برای تسکین آلرژی دارند. لوراتادین نسبت به آنتی هیستامین‌های نسل اول مانند دیفن هیدرامین کمتر با خواب آلودگی و بی حالی همراه است، به این معنی که برای استفاده روزانه در بیمارانی که آلرژی مداوم دارند بی خطر است.

این دارو به راحتی برای خرید بدون نسخه نیز در دسترس است و بسیار مقرون به صرفه می‌باشد. علاوه بر این، این دارو در اشکال مختلف وجود دارد و دارای فرمول‌ها و موادی است که می‌تواند برای کودکان نیز مورد استفاده قرار گیرد، به این معنی که حتی افرادی که در بلعیدن قرص‌ها مشکل دارند، احتمالاً می‌توانند از دارو برای تسکین علائم آلرژی استفاده کنند.

به طور کلی، لوراتادین به خوبی قابل تحمل است و این دارو را می‌توان به طور ایمن در بیماران در طیف وسیعی از سنین با نظارت پزشکی مناسب، استفاده کرد. دارو را می‌توان به طور منظم یا در صورت نیاز مصرف کرد و نیازی به استفاده از آن همراه با مصرف غذا نیست.

loratadine benefits

قرص لوراتادین برای کرونا

کرونا یک بیماری عفونی شدید است که می‌تواند بسیار خطرناک و سرایت کننده باشد. برای درمان این بیماری، لازم است تحقیقات بسیاری در مورد تاثیراتی که داروها و راه‌حل های جدید بر آن دارند، انجام شود. طبق آزمایش‌های عفونت ویروسی کاذب با سندرم حاد تنفسی ویروس کرونا، این آزمایش‌ها نشان داد که آنتاگونیست‌های (نوعی ماده شیمیایی قابل پیوند با گیرنده سلولی است) هیستامین H1 لوراتادین و دسلوراتادین می‌توانند از ورود ویروس کاذب به ACE2 در حالت بیش از حد جلوگیری کنند.

طبق یک آزمایش دیگر برای قرص لوراتادین در بازه زمانی مارس تا آوریل در سال 2020، بیمار مسن مشکوک به کووید-19 که در دو آسایشگاه سالمندان در اسپانیا زندگی می‌کردند، زودهنگام با آنتی‌هیستامین‌ها (دکس‌کلرفنیرامین، ستیریزین یا لوراتادین) درمان شدند، و در 25 مورد علامت‌دار، آزیترومایسین اضافه شد. این تجزیه و تحلیل نشان می‌دهد که تشخیص مراقبت‌های اولیه و درمان با آنتی هیستامین‌ها، به علاوه آزیترومایسین در موارد منتخب، ممکن است کووید-19 را درمان کرده و از پیشرفت بیماری بیماران مسن به سمت بیماری‌های شدید جلوگیری کند.

قرص لوراتادین برای کرونا

قرص لوراتادین برای سرماخوردگی

سرماخوردگی مانند آنفولانزا یک عفونت ویروسی است که از طریق بینی، دهان یا چشم وارد بدن می‌شود. به سیستم تنفسی حمله می‌کند و معمولاً حدود 10 روز طول می‌کشد تا از بدن شما خارج شده و بهبود یابد. شایع ترین علائم سرماخوردگی عبارتند از:

  • آبریزش یا گرفتگی بینی
  • گلو درد
  • تب با درجه پایین (37.7 تا 40 درجه سانتی‌گراد)
  • بدن درد خفیف
  • سردرد
  • عطسه کردن
  • خستگی
  • احساس ناخوشی عمومی

هیستامین یک ماده شیمیایی است که در واکنش‌های آلرژیک فعال بوده و می‌تواند در مبارزه با علائم رایج آلرژی یک عنصر کمک کننده باشد. چه آلرژی فصلی داشته باشید و چه سرماخوردگی، آنتی هیستامین‌ها می‌توانند به درمان عطسه یا آبریزش بینی کمک کنند.

آنتی هیستامین‌های رایج عبارتند از:

  • ستیریزین (زیرتک)
  • دیفن هیدرامین (بنادریل)
  • قرص لوراتادین (کلاریتین)

loratandine for cold

قرص لوراتادین برای سرماخوردگی کودکان

استفاده از این نوع دارو بدون توصیه پزشکی به کودک کمتر از 2 سال مجاز نمی‌باشد و باید از آن جلوگیری کنید. همیشه قبل از ارائه این داروی سرفه یا سرماخوردگی به کودک خود، از پزشک راجع به صحبت دارو سوال کنید. علت این توصیه اکید آن است که عوارض آن می‌تواند مرگ کودک باشد که ممکن است در اثر استفاده نادرست از داروهای سرفه و سرماخوردگی در کودکان بسیار کوچک رخ دهد.

دوز قرص لوراتادین برای کودک بر اساس سن او مشخص می‌شود و برخی از اشکال لوراتادین برای کودکان کمتر از 6 سال استفاده نمی‌شود. دستورالعمل‌های دوز ارائه شده با این دارو را به دقت دنبال کنید.

قرص لوراتادین برای سرفه

استفاده از قرص لوراتادین به عنوان یک داروی ضد حساسیت استفاده می‌شود که می‌توانید از آن برای کاهش نشانه‌های آلرژیک استفاده نمایید. استفاده از قرص لوراتادین را می‌توانید برای سرماخوردگی و سرفه جهت بهبود مواردی همچون عطسه کردن، کهیر، خارش گلو، آبریزش بینی و نیز گلودرد استفاده نمایید.

قرص لوراتادین برای گوش درد

درد در گوش می‌تواند علل مختلفی داشته باشد ولی نمی‌توان آن را جزو علائم آلرژی فصلی در نظر گرفت. یکی از علل آن می‌تواند غشاء مخاطی لوله استاش باشد که ورم می‌کند. ایجاد این مشکلات می‌تواند موجب عدم تعادل در فشار گوش شده و نیز درد گوش را ایجاد کند.

استفاده از داروهای تسکین دهنده مانند OTC می‌تواند واکنش‌های آلرژیک را مورد تاثیر قرار داده و برای رفع آن استفاده شود. از جمله این دارو‌ها می‌توان به قرص لوراتادین و نیز سیتریزین، فکسوفنادین، دیفن هیدرامین، کلرفنیرامین، لووستیریزین اشاره نمود.

قرص لوراتادین برای تنگی نفس

استفاده از قرص لوراتادین تداخل دارویی در این زمینه ندارند. برای درمان تنگی نفس، مطالب و نکاتی برای قرص لوراتادین ارائه نشده است؛ از این رو لازم است پزشک با توجه به وضعیت شما و مشکلات جانبی که دارید، این دارو را برای شما تجویز کند. توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از قرص لوراتادین می‌تواند موجب مشکلاتی از جمله مشکل تنفسی، تشنج، غش شود. همچنین در هنگامی که اقدام به مصرف این دارو نموده‌اید، اگر به عوارض جانبی مانند تورم صورت یا حالت تنگی نفس دچار شدید، بایستی به پزشک بیمارستان اطلاع دهید.

قرص لوراتادین برای آبریزش بینی

لوراتادین برای درمان عطسهو سایر علائم سرماخوردگی یا آلرژی استفاده می‌گردد. شما می‌توانید از این قرص لوراتادین برای توقف و درمان موقت آلرژی‌های تنفسی فوقانی مانند آبریزش بینی در کنار عطسه، آبریزش چشم و … استفاده کنید.

قبل از مصرف این دارو به ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود بایستی موارد و شرایطی را که دارید، بیان کنید. از جمله این موارد می‌توان گفت:

  • آسم،
  • بیماری کلیوی،
  • بیماری کبد،
  • یک واکنش غیرعادی یا آلرژیک به لوراتادین، سایر آنتی هیستامین‌ها، سایر داروها، غذاها، رنگ‌ها یا مواد نگهدارنده،
  • بارداری یا تلاش برای باردار شدن،
  • شیر دادن.

در این قسمت با 10 بیماری رایج در فصل زمستان آشنا شوید.

قرص لوراتادین برای آبریزش بینی

قرص لوراتادین برای جوش صورت

استفاده از قرص لوراتادین می‌تواند برای رفع نشانه‌های آلرژیک استفاده شود و در مورد کاربردهای آن راجع به جوش صورت مطالبی ذکر نشده است. از این رو استفاده از این قرص نباید بدون مشورت پزشک برای جوش صورت استفاده شود.

البته لازم به ذکر است که در خواص این قرص می‌توان کاربردهای دیگری را نیز بیان کرد که از آن جمله می‌توان به جلوگیری از کهیر زدن، اشاره نمود. برای مصرف داروی لوراتادین لازم است ابتدا بروشور این دارو که راهنمای آن است را مطالعه نمایید. بدین منظور، محتوای راهنما را از طریق وب سایت شرکت داروساز و یا جعبه محصول که به صورت کاغذ همراه دارو ارائه می‌شود و نیز از طریق داروخانه‌ها مطالعه کنید. البته دستورالعملی که پزشک ارائه می‌کند، اولویت دارد.

در این قسمت با علت و درمان جوش سر سیاه آشنا شوید.

قرص لوراتادین برای کهیر و جوش صورت

قرص لوراتادین در بارداری

داروهای زیر در زنان باردار مورد مطالعه قرار گرفته یا بیشتر آنها تجویز شده است و در حالت کلی برای استفاده در زمانی که انتظار دارید بی‌خطر در نظر گرفته می‌شوند. آنتی هیستامین‌هایی که برای زنان باردار بی خطر هستند عبارتند از:

  • کلرفنیرامین
  • قرص لوراتادین
  • ستیریزین
  • دکسکلرفنیرامین
  • دوکسیلامین

به طور کلی،برای مصرف هر نوع دارو، باید از مشورت پزشک خود استفاده کنید. لوراتادین از جمله داروهایی است که می‌توانید برای کاهش علائم آلرژی استفاده نمایید که کاربرد آن در دوره بارداری می‌تواند از مشکلات سینوس و آسم شما بکاهد. استفاده از این ماده می‌تواند برای افراد منجر به سلامت عاطفی نیز بشود و خواب راحت‌تری را برای آنها فراهم نماید.

استفاده از لوراتادین برای زنان باردار به طور کامل به نتیجه قطعی نرسیده است. از یک سو، با توجه به آزمایشی که روی 161 خانم  باردار انجام شد، تقریبا نشان داد که عوارضی ندارد و آنها در سه ماهه اول آزمایششان، وضعیت سقط جنینی مشاهده نکردند. از سوی دیگر دلایل محکمی برای عدم ایجاد و افزایش خطر ابتلا به نقص در تولد نیز توسط این دارو ارائه نشده است و نمی‌توان به طور قطعیت نداشتن عوارض را اثبات کرد.

آبریزش در دوران بارداری

استفاده از قرص لوراتادین در دوره بارداری زمانی توصیه می‌شود که پزشک تجویز آن را بدون ایجاد خطر تشخیص داده و می‌تواند علائم آلرژی‌ مانند آبریزش چشم و بینی را برطرف نماید. لازم است بدانید که در طول بارداری، زنان می‌توانند دچار حساسیت‌ها، سرفه و نیز سرماخوردگی شوند که معمولا با مشورت پزشک، قرص لوراتادین برای آن تجویز می‌شود.

loratadine for pregnancy

قرص لوراتادین برای کودکان

اگر کودک شما آلرژی دارد، باید تمام تلاش خود را برای کمک به او انجام دهید تا احساس بهتری داشته باشد. همانطور که احتمالا می‌دانید، بسیاری از داروهای آلرژی، بدون نسخه در دسترس هستند. برای اکثر کودکان، کلاریتین یا همان قرص لوراتادین یک گزینه بی‌خطر است.

Claritin که نام تجاری لوراتادین است، به طور کلی در دو نسخه ارائه می شود: Claritin و Claritin-D. این دو هر کدام به اشکال مختلفی ارائه شده‌اند. کوکان معمولا نوع دوم آن یعنی Claritin-D را که برای این طیف سنی بی‌خطر هستند، ترجیح می‌دهند که به صورت قرص‌های جویدنی با طعم انگور یا آدامس عرضه می‌شود.

دوز مصرفی قرص لوراتادین برای کودکان برحسب دستورالعمل پزشک مشخص می‌شود و بایستی برای محدوده زیر 5 سال مقدار آن را بنا به تشخیص پزشک مشخص کنید. همچنین به این نکته توجه کنید که اگر اگر کودک شما نیاز به استفاده از این داروها برای مدت طولانی‌تر دارد، حتما با پزشک کودک خود باید صحبت کنید.

اگر فرزندتان عوارض جانبی جدی مانند واکنش آلرژیک داشت، فوراً با پزشک یا اوررژانس تماس بگیرید. علائم یک واکنش آلرژیک می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • راش (ضایعه پوستی)،
  • کهیر،
  • تورم لب ها، گلو و مچ پاهای کودک شما.

قرص لوراتادین برای کودکان

عوارض قرص لوراتادین

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر، حتی اگر ممکن است نادر باشد، برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی بسیار بد و گاهی کشنده هنگام مصرف دارو داشته باشند. به همین خاطر لازم است تا فوراً به پزشک خود اطلاع دهید یا از کمک پزشکی استفاده کنید. از جمله عوارض قرص لوراتادین می‌توان گفت:

  • علائم یک واکنش آلرژیک، مانند بثورات پوستی؛ کهیرها؛ خارش؛ پوست قرمز، متورم، تاول دار یا پوسته پوسته شده با یا بدون تب؛ خس خس سینه؛ سفتی در قفسه سینه یا گلو؛ مشکل در تنفس، بلع یا صحبت کردن؛ گرفتگی صدا غیر معمول؛ یا تورم دهان، صورت، لب ها، زبان یا گلو.
  • احساس خستگی یا ضعف بسیار،
  • سردرد،
  • احساس خواب آلودگی.

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. با این حال، بسیاری از افراد عوارض جانبی ندارند یا فقط عوارض جانبی جزئی را تجربه می‌کنند. اگر هر یک از این عوارض جانبی یا هر عارضه جانبی دیگری شما را آزار می‌دهد یا از بین نمی‌رود، با پزشک خود تماس بگیرید یا کمک پزشکی دریافت کنید.

عوارض قرص لوراتادین

فرق دس لوراتادین و لوراتادین

دزلوراتادین یک آنتی هیستامین غیر خواب آور است که به شکل قرص عرضه می‌شود. این دارو یک درمان برای رینیت آلرژیک است. این مشکل باعث ایجاد علائمی شبیه سرماخوردگی مانند عطسه، احتقان، خارش و آبریزش بینی می‌شود.

دس لوراتادین را می‌‌توان برای درمان آلرژی‌های تمام سال و آلرژی‌های فصلی مانند تب یونجه استفاده کرد. اما این درمان فقط با نسخه می‌باشد. اگر می‌خواهید بین درمان‌های مختلف تب یونجه یا آلرژی، مانند دسلوراتادین در مقابل لوراتادین تصمیم بگیرید، تعیین بهترین گزینه برای شما ممکن است سخت باشد.

در مورد انتخاب بهترین درمان تب یونجه یا آلرژی، هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد. همه افراد نسبت به داروها پاسخ منحصربفردی دارند. با این حال در مودر تفاوت دسلوراتادین و لوراتادین می‌توان گفت:

دس لوراتادین لوراتادین
نوع دارو آنتی هیستامین غیر خواب آور آنتی هیستامین غیر خواب آور
شرایط درمان شرایط آلرژیک و رینیت ناشی از تب یونجه، واکنش‌های پوستی، کنه‌های گرد و غباری، حیوانات خانگی، آلرژی‌های غذایی خفیف شرایط آلرژیک و رینیت ناشی از تب یونجه، واکنش‌های پوستی، نیش حشرات، کنه‌های گرد و غباری، حیوانات خانگی، آلرژی های غذایی خفیف
عناصر فعال دسلوراتادین لوراتادین
مقدار مصرف 5 میلی گرم دزلوراتادین 10 میلی گرم لوراتادین
قیمت هزینه دس لوراتادین معمولا ده برابر لوراتادین است
فرمول قرص خوراکی 5 میلی گرمی قرص خوراکی 10 میلی گرمی – داروی مایع 5 میلی گرم/ 5 میلی لیتر
عوارض جانبی سردرد، خشکی دهان، خستگی خواب آلودگی، سردرد، افزایش اشتها، مشکل در خواب

فرق دس لوراتادین و لوراتادین

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 3 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا