بیماری‌ها و راه درمان

قند خون نرمال چقدر است؟ [ناشتا + بعد از غذا]

میزان قند نرمال در سنین مختلف: نحوه تعویض باتری دستگاه

لیست مطالب این مقاله

قند خون نرمال چقدر است؟ آیا به اهمیت اندازه گیری قند خون واقف هستید؟ قند خون مشکلی است که می‌تواند از سنین جوانی نیز دیده شود. این مشکل به خصوص در زنان باردار و افراد مسن حساسیت بیشتری دارد و عدم کنترل آن می‌تواند مشکلاتی را برای افراد ایجاد کند. در این مقاله می‌خواهیم مفصلا راجع به دیتاها و اعدادی که برای قند خون نرمال برای افراد مختلف وجود دارد، صحبت کنیم.

قند خون نرمال ناشتا چقدر است؟

بیماری قند خون یکی از مشکلاتی است که بایستی همواره آن را درنظر بگیرید. در این حالت بایستی به پارامترهای مختلفی توجه شود از جمله میزان قند خون نرمال، انسولین، علل ابتلا، مواد ممنوعه و … که تمام این موارد را می‌خواهیم در این مقاله به صورت جامع بیان کنیم. در ابتدا باید بدانید که منظور از بیماری قند خون، بیماری است که در آن انسولین به میزان کافی توسط بدن تولید نشده و این باعث می‌شود تا میزان قندخون افزایش یابد. در حالت دیگر بدن نمی‌تواند از انسولین به خوبی استفاده کند. انسولین در واقع هورمونی در بدن است که وظیفه مهم آن تبدیل قند و سایر غذاها به انرژی می‌باشد. افرادی که به مشکل افزایش قند خون دچار هستند، دیابتی نامیده می‌شوند.

حال در ابتدا بگذارید به یک سوال مهم بپردازیم و آن این است که قند خون نرمال ناشتا چقدر است. در این حالت می‌توان گفت که سطح قند خون در طول روز یک سطح ثابت نیست و متغیر می‌باشد. در هنگام ناشتا (قبل از صرف صبحانه) و یا در زمان نزدیک به صبحانه، میزان قند خون به پایین‌ترین حد خود می‌رسد. در جدول زیر می‌توان حد قند خون نرمال را در هنگام ناشتا مشاهده کنید (که التبه می‌تواند این ارقام در اندازه‌گیری‌های مختلف از سوی موسسات و یا افراد کمی متفاوت باشد):

موعد در طول روز افراد سالم افراد دیابتی
ناشتا یا قبل صبحانه محدوده کمتر از 100 میلی‌گرم در دسی لیتر محدوده بین 70 – 130 میلی گرم در دسی لیتر

حال که به این سوال مهم پاسخ دادیم، از شما دعوت می‌کنیم با ما همراه باشید تا به بررسی جنبه‌های مختلف قند خون به خصوص برای افراد حساس مانند زنان باردار، افراد مسن، کودکان و نکاتی که باید هر دسته از افراد بیشتر به آن توجه کنند تا گریبانگیر این بیماری نشوند، بپردازیم.

قند خون نرمال ناشتا چقدر است؟
قند خون ناشتا چقدره؟

قند خون نرمال بعد از غذا

توجه به قند خون همواره باید یکی از ملاک‌های شما برای حفظ سلامتی خود و پیشگیری از بروز نشانه‌های آن باشد که در ادامه به این نشانه‌ها هم می‌پردازیم. همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، محدوده زمانی بعد از تایم غذا یکی از محدوده‌های زمانی است که حتما بایستی دقت کنید؛ چراکه میزان قند خون در غالب افراد در این زمان بیشتر می‌شود (و در زمان قبل از غذا به خصوص در صبح در کمترین حالت است). قند خون یک عنصر حیاتی برای بدن است که توسط خون به سراسر ارگان‌های بدن ارسال می‌شود.

قند خون نرمال بعد از غذا چند است؟

اما میزان قند خون نرمال بعد از غذا چند است و باید به چه میزانی باشد. در حالت کلی باید بدانید که سطح قند خون افراد سالم زیر 99 یا 100 میلی‌گرم در دسی لیتر تعیین شده است. اگر بخواهیم محدوده قند خون نرمال را برای بازه زمانی بعد از خوردن غذا پیش بینی کنیم، بایستی گفت:

موعد در طول روز افراد سالم افراد دیابتی
ناشتا یا قبل صبحانه محدوده کمتر از 110 میلی‌گرم در دسی لیتر محدوده بین 70 – 130 میلی گرم در دسی لیتر

قند خون نرمال ۲ ساعت بعد از غذا

بهتر است قند خون خود را یک تا دو ساعت پس از صرف غذا چک کنید. این می‌تواند به شما در درک واکنش قند خونتان به غذایی که می‌خورید کمک کند. همچنین می‌تواند بینشی در مورد اینکه آیا دوز مناسب انسولین را مصرف می‌کنید، ارائه دهد. اگر فکر می‌کنید دوز مصرفی شما کم شده است، با پزشک خود تماس بگیرید. به عنوان یک قاعده کلی، بهتر است برای قند خون نرمال یک تا دو ساعت پس از صرف غذا، قند خون را زیر 180 میلی گرم در دسی لیتر نگه دارید. با این حال، محدوده قند خون هدف شما به موارد زیر بستگی دارد:

  • چه مدت مبتلا به دیابت هستید
  • سن شما
  • سایر شرایط سلامتی مانند بیماری قلبی
  • عوارض دیابت
  • قند خون پایین یا هیپوگلیسمی
قند خون نرمال بعد از غذا
میزان قند خون بعد از غذا

میزان قند خون افراد دیابتی

افزایش آگاهی یکی از مهم‌ترین نیازهایی است که بایستی در هنگام مواجهه با بیماری‌های مختلف (به خصوص مواردی که بدون نشانه پیشرفت می‌کنند) با افزایش سن به آن توجه کنید. بهتر است افرادی که قند خون آنها از حد مجاز بالاتر رفته است و در دسته افراد دیابتی قرار دارند، قند خون خود را با کمک گلوکومتر همواره در نظر داشته باشند تا بتوانند نسبت به غذایی که می‌خورند، وضعیتی که هستند بهترین واکنش را داشته باشند.

میزان قند خون ناشتا در افراد دیابتی

میزان قند خون نرمال برای افرادی که به بیماری دیابت دچار هستند، در حالت قبل از صرف صبحانه یعنی ناشتا، در حدود 70 الی 130 میلی گرم بر دسی بل است. این دسته از افراد بهتر است با توجه به مشکل دیابتی که دارند، برای صبحانه خود از گزینه‌هایی که سرشار از پروتئین و فیبر است، استفاده نمایند. در این حالت گزینه‌هایی را انتخاب نمایید که چربی سالمی داشته و کربوهیدرات آنها در مقدار کم یا متوسط خلاصه شود. از جمله این نوع غذاها می‌توان به تخم مرغ، ماست یونانی با توت، پودینگ دانه چیا، بلغور جو دوسر، اسمتوتی‌های کم کربوهیدرات، نان تست چند غله و آووکادو، غلات سبوس گندم، ظرف پنیر، آجیل و میوه و … .

میزان قند خون بعد از غذا در افراد دیابتی

در حالتی که افراد دچار بیماری دیابت هستند، می‌توان انتظار داشت که میزان قند خون پس از وعده غذایی در حدوده کمتر از 180 میلی گرم در دسی لیتر باشد. در این حالت بایستی این گونه افراد غذاهایی را که میزان دیابت آنها را به شدت افزایش می‌دهد را نخورند. از جمله این غذاها می‌توان به برنج سفید، ماست میوه‌ای، غلات صبحانه، سس گوجه، کلوچه، قهوه مخلوط، غذاها و تنقلاتی که بسته بندی شده‌اند (دارای آرد سفید تصفیه شده هستند).

میزان قند خون افراد پیش دیابتی

به چه افرادی پیش دیابتی گفته می‌شود، در این خصوص باید گفت پیش دیابتی، وضعیتی است که در آن قند خون از حالت طبیعی خود بالاتر می‌رود ولی حد آن به صورتی نیست که زیاد باشد. در حالت طبیعی قند خون نرمال 100 یا 110 میلی‌گرم است. در حالتی که این میزان به بالای 126 میلی‌گرم برسد، دیابت در نظر گرفته می‌شود و در حالتی که بین این بازه یعنی از 110 تا 126 باشد، باید آن را پیش دیابت درنظر بگیرید.

توجه کنید که مقاله‌ای برای افرادی که پیش دیابت دارند، به صورت مجزا در همین سایت منتشر خواهد شد. شما می‌توانید از مقالات دیگر مرتبط با دیابت از جمله “علائم دیابت خاموش: نوع 1 و 2” و نیز “انواع دیابت چیست؟” را مطالعه کنید.

میزان قند خون افراد دیابتی
قند خون افراد دیابت دار

قند خون نرمال در کودکان

ممکن است تا به حال سوالی برای شما هم پیش آمده باشد که قند خون نرمال در کودکان چه مقدار است. در این حالت باید گفت که مقدار قند خون برای این دسته از افراد در بازه‌ای در حدود 70 الی 150 میلی‌گرم برای کودکان است. نوساناتی هم که در این محدوده برای کودکان ایجاد می‌شود، طبیعی است.

ازمایش قند خون کودکان

تغییر سبک زندگی در دوره کنونی جوری شده است که متاسفانه شاهد به وجود آمدن و گسترش این بیماری در کودکان هستیم. از این رو پایش وضعیت افراد حتی از سنین کودکی نیز انجام می‌شود. برای آزمایش قند خون کودکان باید گفت که بهتر است هم آزمایش از شما و هم از کودکان انجام شود. البته گرفتن آزمایش قند خون کار دشواری است به خصوص اگر کودکان در سنین خردسالی باشند. شما می‌توانید از دستگاه اندازه گیری قند خون برای این کار در خانه استفاده کنید که تا 4 بار در روز هم قابل انجام است تا نظارت دقیق‌تری داشته باشید.

برای کودکانی که دیابت نوع 1 دارند، می‌تواند آزمایش‌های قند خون نرمال زیر را مشاهده کرد:

  • آزمایش FBS یا آزمایش قند خون ناشتا: FBS یکی از روش‌های اندازه‌گیری قند خون در آزمایش است که می‌تواند برای کودکانی که تا 12 ساعت ناشتا هستند، استفاده شود.
  • آزمایش A1C: این نوع آزمایش که به عنوان هموگلوبین گلیکوزی شده شناخته می‌شود، نوعی آزمایش برای قند خون در کودکان است که در آن میزان متوسط قند خون کودکان را در 3 ماه گذشته نشان خواهد داد. قابل ذکر است که این نوع آزمایش نیازی به ناشتا بودن فرد ندارد و می‌تواند در هر زمانی انجام گیرد.

تفسیر آزمایش قند خون کودکان

از جمله نکات و تفسیر‌های قند خون نرمال در آزمایش قند خون کودکان می‌توان به نکات زیر اشاره نمود:

  • سپس در حالتی که نتیجه قند خون فرزند شما بالای 126 باشد، باید بدانید که کودک شما دچار دیابت از نوع 1 شده است.
  • در آزمایش دوم که به A1C معروف است، اگر میزان A1C بیشتر از 6.5 درصد باشد، (در 2 آزمایش) در این حالت این می‌تواند نشانه دیابت از نوع 1 باشد.
قند خون نرمال در کودکان
قند خون بچه

حد نرمال قند خون برای کودکان زیر شش سال

میران قند خون نرمال برای کودکانی که در بازه سنی زیر 6 سال قرار دارند یعنی از کودکی تا سن 5 سالگی، در حدود 100 تا 180 میلی‌گرم در دسی لیتر است. دسته‌بندی‌های این میزان می‌تواند در برخی موارد متفاوت باشد که در این خصوص می‌توانید از متخصص نیز با توجه به وضعیت بدنی کودکان مشورت بگیرید.

قند خون نرمال ناشتا برای کودکان

ناشتا یکی از زمان‌های مهمی است که میزان قند خون به پایین‌ترین سطح خود می‌رسد. برای این حالت ما می‌توانیم طبقه بندی میزان قند خون نرمال را قبل از غذا بیان کنیم که شامل محدوده 72 – 126 میلی‌گرم در دسی لیتر می‌باشد.

پایین آوردن قند خون کودکان

یکی از نکاتی که لازم است بدانید، آن است که قندی که در خون شما سوزانده و به اصطلاح مصرف نمی‌شود، این نوع قند در سلول‌ها ذخیره می‌شوند که باعث می‌شود تا در زمانی که انرژی شما کاهش یابد، از آن استفاده نمایید. در حالتی که میزان قند خون نرمال در کودکان شما دیده نمی‌شود، در حالتی که قند خون او بالاتر از حد استاندارد است، یکی از بهترین راهکارها آن است که به او مایعات بیشتری بدهید. او می‌تواند با کمک کلیه‌ها میعات از دست رفته را جایگزین نماید. برای این کار از آب و نوشیدنی‌های بدون قند (به غیر از نوشابه‌ها، کافئین‌دارها، آب میوه و …) استفاده نمایید.

قرص یکی دیگر از راهکارهای این کار است که با توجه به تجویز دکتر می‌توانید آن را ارائه نمایید. به عنوان مثال می‌توان از قرص‌های مهارکننده برای آلفا گلوکوزیدار استفاده نمود. از دیگر قرص‌ها در این دسته‌بندی می‌توان به متفورمین-گلیپیزید، متفورمین-کاناگلیفلوزین، متفورمین-لیناگلیپتین، متفورمین-آلوگلیپتین و … اشاره کرد.

پایین آوردن قند خون کودکان
راهکارهای پایین آوردن قند خون در کودکان

قند خون نرمال در سنین مختلف

اگر بخواهیم یک دسته‌بندی و بازه‌بندی برای قند خون نرمال در سنین مختلف به شما ارائه کنیم، می‌توان گفت:

دسته بندی افراد سطح قند خون
افراد بدون دیابت در حدود 72 – 92 میلی‌گرم بر دسی لیتر
مبتلا به دیابت 80 – 130 میلی‌گرم بر دسی لیتر
افراد بدون دیابت 2 ساعت بعد غذا کمتر از 140 میلی‌گرم در دسی لیتر
افراد دیابتی 2 ساعت بعد غذا کمتر از 180 میلی‌گرم در دسی لیتر

اگر بخواهیم این اعداد و ارقام را در آزمایش A1C بیان کنیم، می‌توان گفت:

دسته بندی افراد سطح قند خون
فرد بدون دیابت زیر 5.7 درصد
فرد مبتلا به دیابت 6.5 درصد و بیشتر
فرد مبتلا به پیش دیابت 5.7 – 6.4 درصد

قند خون نرمال ناشتا در سنین مختلف

در حالت طبیعی، با توجه به اعلام مقامات بهداشتی، مقدار قند خون ناشتا برای افراد مختلف در حدود 99 میلی‌گرم در دسی لیتر اعلام شده است.

  • بنابراین افرادی که دیابت ندارند، قند خون ناشتا زیر 100 است.
  • افرادی که دیابت دارند، قند خون ناشتا آنها بالای 100 است.
  • افرادی که پیش دیابت دارند، قند خون آنها در حالت ناشتا 100 – 126 است.
قند خون نرمال در سنین مختلف
قند خون سن مختلف

قند خون نرمال در افراد مسن

پا گذشتن به سن پیری، یکی از به اصطلاح متفاوت‌ترین تجربیاتی خواهد بود که برای افراد، بسته به سابقه‌ای که در سلامت خود داشته‌اند، می‌تواند متفاوت باشد. این دوره از زندگی می‌تواند کم کم نمود مشکلاتی از سلامتی و کهن سالی را به شما القا کند که یکی از این موارد، قند خون است.

مهم است که سطح قند خون را در محدوده طبیعی نگه دارید. محدوده طبیعی سطح قند خون نرمال برای سالمندان بین 70 تا 130 میلی گرم در دسی لیتر قبل از غذا خوردن است. بنابر گفته انجمن دیابت آمریکا شما باید بدانید که میزان گلوکز در خون بایستی به مدت 2 ساعت بعد از مصرف غذا، کمتر از 180 میلی گرم در دسی لیتر باشد. در نهایت باید توجه کنید که سالمندان همگی به یک نوع نیاز مراقبتی احتیاج ندارند و ممکن است نیاز آنها متفاوت باشد

قند خون نرمال در سن ۳۰ سالگی

برای محدوده 30 سالگی، با توجه به مقدار اعلام شده (برای افراد +20 که شامل افراد سی سال هم هستند) قند خون نرمال به شرح زیر می‌باشد:

  • در حالت عادی زیر 100
  • قبل از غذا 70 – 130
  • بعد از غذا کمتر از 180
  • قبل از ورزش 100
  • زمان خواب در حدود 100 – 140

این میزان قند خون برمبنای میلی گرم بر دسی لیتر است. همچنین در حالت آزمایش A1C، این رقم به کمتر یا در حدود 7 درصد می‌رسد.

قند خون نرمال در افراد مسن
قند خون در افراد پیر

قند خون نرمال در سن ۴۵ سالگی

اگر در زیر سن 45 سالگی دارای توده بدنی بالای 25 هستید، که نشان دهنده چاقی شما خواهد بود، شما در معرض خطر فشار و چربی خون بالا، بی تحرکی، دیابت و بارداری و تخمدان پلی کیستیک هستید. قند خون نرمال برای افراد در بازه سنی، زمانی که بیشتر از 8 ساعت از نخوردن چیزی می‌گذرد، کمتر از 108 میلی گرم یعنی در حدود 68 الی 108 میلی‌گرم است. این عدد برای افراد دیابتی می‌تواند بالای 126 باشد و برای افرادی که پیش دیابتی دارند، این عدد 100 تا 125 است. در بعد از زمان غذاخوردن این عدد به 126 – 140 میلی گرم در دسی لیتر می‌رسد. برای این دسته از افراد نباید میزان قند خون در هنگام ناشتا کمتر از 68 و بیشتر از 110 باشد.

قند خون نرمال در سن 60 سالگی

در دوره سنی 60 – 70 سالگی، نوع دیابت یکی از بیشترین بیماری‌هایی است که می‌توان انتظار داشت که 3 برابر بیشتر از سنین میانسالی است. در این سنین اگر قند خون در محدوده 120 – 160 قرار دارد، شما در منطقه پیش دیابتی قرار دارید و باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین کمتر از 90 باشد، لازم است بسته به میزانی که از بازه 90 – 120 متفاوت است، قند خون را افزایش دهید.

قند خون نرمال در سن 50 سالگی

برای قند خون نرمال افراد در سن 50 سالگی می‌توانید از اطلاعاتی که در قسمت قند خون نرمال در سن 45 سالگی درج شده است، استفاده نمایید.

قند خون نرمال در سن ۴۵ سالگی
قند خون سن 45 سالگی

قند خون نرمال به میلی مول

اگر به مقیاس میلی مول می‌خواهید قند خون را بدانید، می‌توانید از جدول زیر کمک بگیرید:

نوع افراد / زمان مقدار قند خون
افراد غیر دیابتی 4 – 8 میلی مول بر لیتر
افراد سالم در هنگام ناشتا بین 4 تا 5.4 میلی مول بر لیتر
افراد سالم 2 ساعت بعد از غذا تا 7.8 میلی مول بر لیتر
افراد دیابتی نوع 1 و 2 قبل غذا بین 4 – 5.4 میلی مول
افراد دیابتی بعد از غذا کمتر از 9 میلی مول برای نوع 1 و کمتر از 8.5 برای 2

قند خون نرمال در بارداری

اگر باردار هستید و یا همسر بارداری دارید، باید توجه کنید که قند خون فاکتور مهمی برای ایشان است. معمولا در جهان در دوره بارداری، 2 – 4 درصد از زنان مبتلا به دیابت می‌شوند. کنترل نمودن این مشکل می‌تواند عوارض را برای مادر و نوزاد کاهش دهد.

قند خون نرمال ناشتا در شیردهی

قند خون نرمال ناشتا در شیردهی برای زنان باردار باید بررسی شود که در این حالت با تنظیم آن می‌تواند به درستی بر وضعیت قند خون نوزاند تاثیر گذار باشد.

قند خون نرمال در بارداری
قند خون زنان باردار

قند خون نرمال ناشتا در بارداری

برای زنان باردار، قند خون نرمال ناشتا در این برهه زمانی در حدود 92 میلی گرم بر دسی لیتر است (یا کمتر). اگر این مقادیر بیشتر یا کمتر از محدوده‌های ذکر شده باشد، بایستی به متخصصان داخلی یا مامایی و متخصصین زنان مراجعه گردد.

میزان قند خون نرمال بعد از غذا در بارداری

برای زنان باردار که قند خون آنها بعد از مصرف غذا می‌خواهند بدانند، بایستی گفت آنها دارای قند خون ناشتای 70 – 80 هستند که با صرف غذا تا یکساعت بعد از آن این مقدار به عدد 140 میلی گرم بر دسی لیتر در حالت حداکثر می‌رسد.

قند بالا در اوایل بارداری

در صورتی که قند خون ناشتا زیر 95 باشد، نرمال است. در حالت قند خون نرمال برای این دسته از افراد می‌تواند زیر 100 را درنظر گرفت اما بسته به نوع بدن، بایستی حتما با پزشک مشورت شود.

قند خون نرمال ناشتا در بارداری
قند خون نرمال در دوره بارداری

کنترل قند خون در بارداری

در صورتی که می‌خواهید اقدام به کنترل قند خون کنید، بایستی با مقادیر غیر طبیعی خون آشنا باشید. مقادیر غیر طبیعی خون برای آزمایش تحمل گلوکز سه ساعته:

  • ناشتا: بیش از 95 میلی گرم در دسی لیتر (5.3 میلی مول در لیتر)
  • 1 ساعت: بیش از 180 میلی گرم در دسی لیتر (10.0 میلی مول در لیتر)
  • 2 ساعت: بیش از 155 میلی گرم در دسی لیتر (8.6 میلی مول در لیتر)
  • 3 ساعت: بیش از 140 میلی گرم در دسی لیتر (7.8 میلی مول در لیتر)

غذاهای پایین آورنده قند خون در بارداری

بالا رفتن دیابت می‌تواند منجر به برخی تداخلات در زنان شود که همراه با تغییرات هورمونی خواهد بود. در این حالت بهتر است یک رژیم غذایی + ورزش را برای کنترل آن در پیش بگیرید که می‌تواند نیاز شما را به درمان های دیگر مرتفع کند.

بنا به پیشنهاد متخصصان در مورد غذاهای پایین آورنده قند خون در بارداری می‌توان گفت:

  • ابتدا باید بدانید که استفاده از قندهای ساده را باید به شدت کاهش دهید.
  • مورد بعدی آن است که مصرف کربوهیدرات‌ها بایستی در دوران بارداری به شدت تحت مراقبت و کنترل قرار گیرند. در این حالت می‌بایست از مصرف موادی مانند آب میوه‌های صنعتی یا شیرینی‌ها بپرهیزید.
  • مصرف مواد مغذی به خصوص مواردی که دارای پروبیوتیک هستند، از جمله ماست‌ طبیعی، می‌تواند به کاهش و تنظیم صحیح قند خون شما کمک کند.
  • مصرف موادی که دارای فیبر هستند نیز یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند به شما کمک کند تا قند خون خود را در سطح خوبی نگهدارید. در این حالت می‌توانید از موادی مانند سبزیجات سبز، کلم پیچ، برگ چغندر و … استفاده نمایید.
  • تمشک و توت فرنگی، تخم مرغ، چربی‌های سالم، پودر دارچین، کشمش و بادام، اسفناج، حبوبات، گوجه فرنگی و ماهی از دیگر مواد مناسب برای دوران بارداری است.

تست قند خون در بارداری در منزل

روش‌های مختلفی برای تست قند خون در بارداری وجود دارد، به عنوان مثال می‌توان به روش پایش قند خون نرمال خانگی به روش سنتی اشاره نمود که در آن انگشت خود را با یک سوزن کوچک و تیز به نام لنست خار می‌کنید، یک قطره خون را روی نوار تست می‌ریزید و سپس نوار را در متری قرار می‌دهید که سطح قند خون شما را نشان می‌دهد. نتایج آزمایش را یادداشت کنید تا بتوانید آنها را با پزشک خود در میان بگذارید. بر اساس این نوع داده‌ها، بایستی تغییراتی در رژیم غذایی، ورزش یا داروی خود در زن و مرد اعمال شود. مترها از نظر ویژگی ها، قابلیت حمل، سرعت، اندازه، هزینه و خوانایی متفاوت هستند (در صورت داشتن مشکلات بینایی با نمایشگرهای بزرگتر یا دستورالعمل های گفتاری). دستگاه‌ها نتایج را در کمتر از 15 ثانیه ارائه می‌دهند و این اطلاعات را برای استفاده در آینده ذخیره می‌کنند. برخی از مترها نیز میانگین سطح قند خون را در یک بازه زمانی محاسبه می‌کنند. برخی نیز دارای کیت‌های نرم افزاری هستند که اطلاعات را از متر می‌گیرند و نمودارهای نتایج آزمون گذشته شما را نمایش می‌دهند. متر و نوارهای قند خون در داروخانه محل شما موجود است.

تست قند خون در بارداری در منزل
راهنمای تست قند خون در خانه

تفسیر آزمایش قند خون در بارداری

تفسیر آزمایش قند خون به شما کمک می‌کند تا وضعیت قند خون خود را بهتر در نظر داشته باشید. در این حالت:

ناشتا

  • برای وضعیت بارداری ناشتا، لازم است 12 – 14 ساعت ناشتا باشید. سپس اگر نتیجه قندخون کمتر از 92 باشد (و یا 92) این وضعیت قند خون نرمال شما را نمایش می‌دهد.
  • اگر میزان قند خون نرمال شما در بازه 93 – 125 باشد، پیش دیابت وضعیت شما است و بایستی با تنظیم رژیم غذایی و ورزش کردن و اصلاح شیوه زندگی آن را به سطح نرمال بیاورید.
  • در حالتی که این مقدار بیشتر از 126 باشد، بایستی شما به پزشک مراجعه کنید؛ چراکه دارای وضعیت دیابتی هستید.

تست قند خون 2 ساعته یا GCT

  • در این حالت بایستی آزمایش در دوره زمانی 24 – 28 بارداری انجام شود که اگر بیشتر از مقدار 200 باشد، نشان‌دهنده وضعیت دیابتی شما است و اگر بین 145 – 200 باشد، مشکوک به دیابت هستید.

تست تحمل گلوکز از نوع GTT

  • در این حالت بایستی آزمایش در هفته 26 – 30 ام انجام شود که نیاز است فرد مقابل 8 ساعت ناشتا باشد. در حالت ناشتا، میزان قند خون طبیعی 95 میلی گرم در دسی لیتر یا کمتر است.
  • میزان قند خون نرمال یک ساعت پس از خوردن محلول 180 میلی گرم در دسی لیتر است.
  • میزان قند خون نرمال در حالت 2 و 3 ساعت پس از این کار، در حدود کمتر از 155 میلی گرم در دسی لیتر و نیز 140 میلی گرم در دسی لیتر است.

آزمایش قند خون بارداری در چند هفتگی انجام میشود

در زمان‌هایی نیاز است تا آزمایش قند خون چند بار در روز و هفته انجام شود که این مورد به خصوص برای افارد دیابتی و یا کسانی که در سطح نامطلوب قند خون هستند، انجام می‌شود. همچنین باید بدانید که میزان قند خون در دوره بارداری 24 – 28 هفتگی یعنی سه ماهه دوم انجام می‌گردد. آزمایش قند خون می‌تواند 2 ساعته انجام شود و نیاز است از طریق تلفن و یا با مشورت پزشک، با نکاتی که لازم است آشنا شوید. معمولا مهم‌ترین شرط، ناشتا بودن است.

تفسیر آزمایش قند خون در بارداری
راهنمای خواندن قند خون آزمایش

برای آزمایش قند بارداری چند ساعت باید ناشتا بود

معمولا بسته به نوع آزمایش معلوم می‌شود. معمولا بری انجام این آزمایش 10 ساعت نیاز به ناشتایی است و در این حالت فرد نبایستی هیچ گونه غذا و یا آشامیدنی را میل کند. در واقع این عمل برای این انجام می‌شود که نتایج آزمایش شما با دقت بالاتر انجام گیرد و تصمیمات آتی درست ارائه شوند. شما می‌توانید از ساعت 10 شب قبل ناشتا باشید  آزمایش خون خود را در ساعت 8 – 9 صبح فردا انجام دهید.

انواع آزمایش قند خون بارداری

انواع مختلفی از روش‌های آزمایش قند خون نرمال بارداری وجود دارد که به شرح زیر می‌باشد:

  • در روش اول که به نام GTT است، بایستی یک محلول گلوکز مصرف شود که پس از آن با گذشت 1 ساعت، تست قند خون انجام شده (با گرفتن خون) و در صورتیکه نتیجه آن 130 – 140 میلی لیتر بر دسی لیتر باشد و یا کمتر، این حالت عادی است. این تست دو تا سه مرتبه با فاصله زمانی نیم تا یک ساعت انجام می‌شود. اگر بیشتر باشد، بایستی آزمایش بیشتری انجام شود.
  • در آزمایش دوم فرد که به نام GCT است، یک شب چیزی نمی‌خورد. سپس سطح گلوکز خون اولیه در او اندازه گیری شده و نوشیدنی دارای گلوکز برای شما ارائه می‌شود. در این حالت آزمایش یکساعت و یکمرتبه انجام خواهد شد.
  • در آزمایش سوم که به نام 2hpp است، ابتدا مانند روش دوم یک تست ناشتا از شما گرفته شده، سپس صبحانه می‌خورید، سپس 2 ساعت بعد از خوردن صبحانه، نمونه گیری دوباره انجام خواهد شد.
انواع آزمایش قند خون بارداری
طیف قند خون بارداری

قند خون نرمال با دستگاه خانگی

گلوکومتر یکی از دستگاه‌هایی است که در آن بیماری می‌تواند به شیوه SMBG یا Self Monitoring Blood Glucose خودش میزان قند خون را دریافت کند. در این حالت نتیجه اما دقیق و نیز راحت بدست می‌آید. معمولا بیماران دیابتی می‌توانند 3 بار در روز و زنان حامله (در صورتی که انسولین دریافت می‌کنند) 2 بار در روز قند خون خود را چک کنند.

طریقه تنظیم دستگاه قند خون

برای استفاده از این نوع دستگاه‌ها بایستی مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا بروشور راهنمای آن را مطالعه کنید. همچنین شما می‌توانید از بخش نمایندگی فروش بخواهید تا آن را برایتان تنظیم یا راهنمای آن را بگوید.
  • ممکن است در اولین حالت شروع، روی باتری چسب باشد که بایستی آن را جدا نمایید.
  • با استفاده از دو دکمه روی دستگاه می‌توانید روز، ماه و ساعت را تنظیم نمایید.
  • کدی روی جعبه نوار اندازه گیری وجود دارد که باید با آن دستگاه را تنظیم نمایید.
  • شما می‌توانید از فروشنده این دستگاه بخواهید تا تنظیمات اولیه را برای شما انجام دهد.
  • حال بایستی دستگاه را روشن کرده و آن را امتحان نمایید.
  • قلم لانست را بکشید تا امکان شلیک شدن تا درون انگشت را داشته باشید.
  • نوار اندازه گیری را درون آن قرار دهید.
  • حال نوبت آن است که دستان خود را با آب و صابون شسته و آن را با حوله خشک نمایید.
  • حال قلم لانست را بر روی انگشتان خود از کنار زده (درد در این حالت کمتر است).
  • بایستی در هر مرتبه یک انگشت خود را برای این کار در نظر بگیرید.
  • حال قطره خون را روی نوار قرار دهید تا پس از مدتی قند خون شما بر روی دستگاه نمایش داده شود.
  • با مشاهده نتیجه تست، می‌توانید نوار تست را دور انداخته و سوزن داخل این نوع قلم‌های لانست را نیز عوض کنید.
  • بایستی مقدار قند خون را به همراه تاریخ و ساعت آن درج کنید.

نحوه تعویض باتری دستگاه قند خون

برای این کار ابتدا بدانید که معمولا از باتری cr2032 و یا cr2016 استفاده می‌شود. برای تعویض آن ابتدا جا باتری را از قسمت زیرین یا پشت دستگاه قند خون در آورید. حال شما باتری‌های سکه‌ای را مشاهده می‌کنید. آنها را با باتری‌های نو جایگزین نمایید. به جهت پلاریته مثبت و منفی باتری توجه کنید. بایستی پلاریته مثبت که یک صفحه تخت و صاف (زیرین) است به سمت پایین باشد. حال این جاباتری را مجددا در دستگاه کار بگذارید. دکمه روشن را بزنید. زمان و تنظیمات اولیه را مجددا انجام دهید.

نحوه تعویض باتری دستگاه قند خون
چگونگی تعمیر باتری دستگاه قند خون

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 3.3 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 8

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا