مهارت های زندگی

چگونه کسی را که دوست داریم فراموش کنیم؟ جدایی از عشق قدیمی

۲۸ راهکار کاربردی برای جدا شدن از عشق سابق به سادگی

لیست مطالب این مقاله
1 فراموش کردن عشق قدیمی (۲۸ راهکار مهم)

دوست داشتن و سپس رها کردن سخت‌ترین کار ممکن در این دنیا است. گاهی رنج عاطفی این دوری، آن‌قدر طاقت‌فرسا می‌شود تا جایی که شما احساس تنهایی کرده و تصور می‌کنید تا آخر عمر این احساس با شما همراه است. این بخش از جوان ایرانی را بخوانید تا بدانید که چگونه می‌توانید شخصی را که دوست دارید و یا عشق قدیمی خود را فراموش کنید. شما می‌توانید با رعایت این راهکارها، این روند فراموشی را آسان‌تر به پایان برسانید.

 

فراموش کردن عشق قدیمی (۲۸ راهکار مهم)

بسیاری از افراد هنگامی‌که عاشق می‌شوند، تمام زندگی و وجود خودشان را وقف شریک زندگی و یا پارتنر خود کرده و جدایی از آن‌ها با هم برایشان سخت است‌‌.  راهکارهایی که در ادامه بیان می‌شود را حتماً مطالعه کنید تا بتوانید کسی را که دوست دارید فراموش کنید.

۱) واقعیت را بپذیرید

اولین قدم برای فراموش کردن عشق قدیمی این است که بپذیرید و قبول کنید که رابطه شما برای همیشه تمام شده است. شاید قلب شما همچنان آمادگی پذیرش این موضوع را نداشته باشد و همچنان امیدوار باشید. اما باید بدانید این امیدواری برای شما سم است. اگر شما بپذیرید که از همدیگر جدا شده‌اید و هیچ‌وقت دیگر قرار نیست با هم باشید، به کاهش درد دوری شما کمک فراوانی می‌کند.

۲) سوگواری برای از دست دادن عشق قدیمی

چگونه عشق قدیمی را فراموش کنیم؟
چگونه عشق قدیمی را فراموش کنیم؟

همان‌طور که می‌دانید جدایی از فردی که دوستش دارید بسیار دردناک است. به خودتان اجازه دهید که چند روزی ناراحت و غمگین باشید اما در این غم غرق نشوید و زمان آن را بسیار طولانی نکنید. حتی برای فراموش کردن عشق قبلی، فعلاً وارد رابطه‌ی دیگری نشوید تا آن فرد را فراموش کنید، زیرا باعث آسیب‌های عاطفی خواهد شد. در این مورد اصلاً عجله نکنید، زیرا وجود عشق جدید در زندگی شما در روزهای ابتدایی وضعیت روحی شما را بدتر خواهد کرد.

۳) عدم مبارزه با احساسات خود

هیچ‌وقت سعی نکنید احساسات خود را نادیده بگیرید. شما نمی‌توانید یک‌شبه فردی را که دوست دارید فراموش کنید. به‌طورکلی شما مجبور نیستید که دیگر او را دوست نداشته باشید! شما باید کم‌کم با این موضوع جدایی کنار آمده، مراقبت از خودتان را بیشتر کرده تا زندگی روال عادی خودش را پیدا کند.

در مورد احساسات خود با دیگران صحبت کنید. افرادی را برای صحبت کردن انتخاب کنید که به آن‌ها کاملاً بتوان اعتماد کرد. البته برخی از افراد نمی‌توانند در مورد آنچه که تمام شده صحبت کنند و برایشان سخت است. اگر درون‌گرا هستید، شما می‌توانید احساسات خود را به شکل دیگر بروز دهید. مثلاً آن‌ها را بنویسید و یا کارهایی انجام دهید که بتوانید از این دوران بسیار سخت عبور کنید.

۴) احساسات خود را یادداشت کنید

اگر شما از کسی که دوستش دارید، جدا شده‌اید، اما همچنان مکالمات سابقتان را در ذهن خود مرور می‌کنید و یا احساس خاصی نسبت به آن فرد دارید، بهتر است که آن تمایلات را یادداشت کرده و کاغذ آن را دور بیندازید. درواقع شما می‌توانید احساسات خود را ثبت کنید تا متوجه شوید که این‌ها فقط یک احساس زودگذر است و شما نیاز به فاصله و جدایی دارید.

۵) عشق قدیمی خود را پیگیری نکنید

بهترین راه برای فراموش کردن عشق سابق خود این است که به‌هیچ‌عنوان کارهایی که در گذشته انجام می‌دادید را تکرار نکنید! درواقع او را در شبکه‌های مجازی دنبال نکنید. پیگیر نباشید که او هم‌اکنون با چه کسی ملاقات دارد. حتی شما می‌توانید شماره تماس آن فرد را حذف کرده و اکانت او را آنفالو کنید. در این صورت می‌توانید بر جدایی غلبه کنید.

۶) پاک کردن خاطرات قدیمی

عکس، فیلم و مواردی از این قبیل را پاک کرده و به‌طورکلی هر چیزی که شما را به یاد شریک قبلی می‌اندازد را حذف کنید. شما عزیزان مستحق شادی هستید، نوعی از زندگی را برای خودتان فراهم کنید که شایسته آن هستید. آن فرد دیگر هیچ‌جایی در زندگی شما ندارد، بنابراین خاطرات قدیمی را به طور کامل پاک کنید.

۷) حتماً ورزش کنید

سعی کنید در برنامه روزانه خود فعالیت بدنی را قرار دهید. درواقع هنگامی‌که شما ورزش می‌کنید، احساس خوبی به زندگی پیدا خواهید کرد. همچنین اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس شما نیز افزایش می‌یابد. درنتیجه راحت‌تر می‌توانید عشق قدیمی خود را فراموش کنید. برای این کار شما همچنین می‌توانید بیرون رفته، پیاده‌روی کنید و یا با دوستان خود قرار بگذارید و گروهی ورزش کنید.

۸) وارد اجتماع شوید

اگر شما عزیزان در جمع افرادی قرار بگیرید که شما را دوست دارند و همچنین برای شما ارزش خاصی قائل هستند، می‌توانید عشق خود را به سادگی فراموش کنید. سعی کنید احساسات خودتان را بیان کرده و ساعت‌ها با همدیگر صحبت کنید. در این صورت احساس سبکی خواهید کرد. شما باید بدانید که این ناراحتی گذرا بوده و حتماً به زندگی بر خواهید گشت. پس با تلاش بیشتر فعالیت خودتان را ادامه دهید.

بنابراین خودتان را در منزل حبس نکنید! شما نیاز به خاطرات جدید و شادی برای دارید. برای این کار باید از منزل بیرون بروید. حتی می‌توانید به فروشگاه مواد غذایی رفته و هر آنچه را که دوست دارید خرید کنید، به پارک بروید ساعت‌ها در آن بنشینید. به‌طورکلی سعی کنید ساعت‌هایی را در خارج از منزل قرار بگیرید.

۹) مسافرت کردن

هیچ‌چیزی بهتر از سفر کردن، برای فراموش کردن عشق قدیمی مناسب نیست. یکی از مکان‌هایی را که دوست دارید را انتخاب کنید، لباس‌های موردعلاقه خود را جمع کنید، چمدان خود را ببندید و به آن شهر یا کشور سفر کنید. در این سفر از دوستان یا خانواده خود درخواست کنید که همراه شما بیایند. البته دقت کنید در جمع افرادی باشید که همدیگر را دوست دارید. آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا اعتمادبه‌نفس خود را پیدا کرده و بتوانید آن فرد را فراموش کنید.

چگونه بر غم غربت و دوری از خانواده غلبه کنیم؟ در این مقاله بخوانید:

غلبه بر غم غربت و دوری از خانواده

۱۰) ایجاد تغییرات جدید

چگونه عشق قدیمی را فراموش کنیم؟
چگونه عشق قدیمی را فراموش کنیم؟

یکی دیگر از راه‌هایی که برای فراموش کردن عشق قدیمی بهتر است انجام دهید این است که با افراد جدید آشنا شوید و یا تغییرات تازه در زندگی انجام دهید. از لاک خود خارج‌شده و شروع به زندگی جدید کنید‌. در این صورت ذهن شما از گذشته فاصله گرفته و به اتفاقات جدید در آینده امیدوار می‌شوید.

۱۱) تغییر محیط مشترک شما و عشق قدیمی

اگر شما با کسی که دوستش دارید در یک‌خانه مشترک زندگی می‌کنید، ممکن است هر چیز کوچکی در آن خانه شما را به یاد دوران با هم بودنتان بیاندازد‌. سعی کنید اگر امکان تغییر خانه یا فروش وسایل را دارید که این کار را انجام دهید، اما اگر این امکان برای شما مهیا نیست، حداقل در خانه تغییراتی ایجاد کنید. به‌عنوان‌مثال می‌توانید مبل‌های خود را تغییر داده و یا روکش بالشت و کوسن‌ها را تغییر دهید. همچنین می‌توانید چند گیاه تازه برای خانه خریداری کنید و دکوراسیون منزل را تغییر دهید. این‌گونه تغییرات کوچک می‌تواند به شما کمک کند تا راحت‌تر بتوانید آن فرد را فراموش کنید‌‌‌‌.

۱۲) شروع زندگی دوباره

برخی از افراد با عشق سابق خودشان زندگی بسیار خوبی داشتند، اما به هر دلیلی وقتی از او جدا می‌شوند احساس می‌کنند که آن زندگی را با هیچ‌کس دیگری نمی‌توانند تکرار کنند. درصورتی‌که شما باید این احساسات منفی را از خودتان دور کنید، ایمان داشته باشید که زندگی شما دوباره خوب خواهد شد. حتی ممکن است بتوانید زندگی بهتر از گذشته را برای خودتان رقم بزنید.

۱۳) آرامش خود را حفظ کنید

با خودتان جنگ نداشته باشید، مدام خودتان را سرزنش نکنید. شما باید بپذیرید که فراموش کردن عشق قدیمی نیاز به زمان دارد. حتی ممکن است شما نتوانید آن شخص را به طور کامل از حافظه خود پاک کنید، اما می‌توانید احساسات خود را بهتر کنترل کنید.

۱۴) اجتناب از هرگونه ملاقات با عشق سابق

شما عزیزان حتی از یک برخورد تصادفی با همسر و یا عشق قدیمی خود اجتناب کنید. به‌عنوان‌مثال اگر حدس می‌زنید فردی که قبلاً او را دوست داشتید، به سوپرمارکت محله شما سر می‌زند، از رفتن به آنجا خودداری کنید. سعی کنید قرار ملاقات با عشق قدیمی شما را وسوسه نکند. زیرا ممکن است تمام زحمت‌هایی که تا الان برای فراموشی انجام داده‌اید، یک‌شبه هدر رود.

اما برخی از شرایط وجود دارد که مجبور هستید با عشق قدیمی خود در ارتباط باشید. به‌عنوان‌مثال یا همکار هستید یا به دلیل داشتن فرزندان مشترک، مجبور به ملاقات همدیگر هستید. سعی کنید تا جای ممکن با یکدیگر کمتر در تعامل باشید، زیرا تعامل بیشتر باعث می‌شود روند فراموشی شما بیشتر طول بکشد.

۱۵) ایجاد یک سرگرمی جدید

هر سرگرمی که دوست دارید و از آن لذت می‌برید را انجام دهید. به‌عنوان‌مثال می‌توانید به کلاس آشپزی بروید و یا هنرهای دستی انجام دهید. درواقع سعی کنید نسخه بهتری از خود را ایجاد کنید‌‌. برای این کار فقط کمی اراده نیاز است تا بتوانید از این روزهای تلخ جدایی رها شوید.

۱۶) از مناظر اطراف خود دیدن کنید

سعی کنید هنگامی‌که به بیرون می‌روید از خیابان‌های شلوغ و مناظری که دوست دارید لذت ببرید و برای لحظاتی هم که شده به فردی که دوستش دارید فکر نکنید. این مورد باعث می‌شود که شما راحت‌تر آن فرد را فراموش کنید.

 

آیا با رابطه لانگ دیستنس یا رابطه از راه دور آشنایی دارید؟

رابطه لانگ دیستنس چیست؟

۱۷) برای زندگی بهتر دعا کنید

چگونه عشق قدیمی را فراموش کنیم؟
چگونه عشق قدیمی را فراموش کنیم؟

وقتی شما از فردی که دوستش دارید جدا شده و احساس شکست عشقی دارید، می‌توانید برای آرام کردن خود دست به دعا بردارید و با خدا راز و نیاز کنید. از پروردگار خود بخواهید که به زندگی شما آرامش بخشیده و به موفقیت‌های زیادی در آینده برسید. انرژی‌های منفی که در اثر شکستن قلب شما، پیش آمده را رها کنید. هرچند با دعا کردن به طور مستقیم نمی‌توانید عشق قدیمی را فراموش کنید، اما به شما کمک می‌کند اعتمادبه‌نفس خود را مجدداً به دست آورید.

۱۸) غذاهای خوشمزه بخورید

هرچند پرخوری خوب نیست، اما گاهی برای تنوع به رستوران موردعلاقه خود بروید، غذای موردعلاقه خود را سفارش داده و احساس سیری و رضایت داشته باشید. هرچند وقت یک‌بار حتی اگر رژیم هستید، از غذاهای خوشمزه نترسید. این مورد نیز جزو راهکارهایی است که می‌توانید با رعایت آن درد گذشته را التیام ببخشید. فراموش نکنید که شما یک فرد قوی هستید و می‌توانید با هر مشکلی مبارزه کنید. تجربیات، مردم و احساسات شما همه زودگذر هستند، مهم این است که شما خودتان را فراموش نکنید و از افراد به دلیل اینکه بخشی از زندگی شما بودند، تشکر کنید.

۱۹) تمرکز ویژه روی خودتان

شاید تاکنون کسی به شما نگفته باشد، اما متخصصان مجله جوان ایرانی به شما توصیه می‌کنند که در هر حالی اولویت شماره یک را خودتان قرار دهید. طی تحقیقات انجام‌شده برخی از افراد برای شاد بودن نیاز به تأیید و محبت دیگران دارند. در این صورت اگر از طریق عشق قدیمی خود طرد شوید، بر روی شما تأثیر منفی بسیار زیادی می‌گذارد. بنابراین برای اینکه از این مرحله به خوبی گذر کنید، باید بدانید که شما لایق شادی و آرامش درونی خود هستید و برای رسیدن به آن برای خود ارزش قائل شده و تلاش کنید.

همیشه و در هر حالی برای خودتان ارزش قائل باشید و بدانید که مهم‌ترین فرد زندگی خود هستید. شما باید بدانید که احساس خوشبختی از درون شما نشات می‌گیرد. برای ویژگی‌های مثبت خود خوشحال باشید و‌ معایب خود را بپذیرید. شما باید بدانید که هیچ فرد کاملی در این دنیا وجود ندارد و همه افراد کم‌وبیش ایراداتی دارند.

۲۰) او را از دور دوست داشته باشید

برای بسیاری از افراد سخت است که همدیگر را فراموش کنند. درواقع آن‌ها به صورت دوطرفه همچنان همدیگر را دوست دارند، اما می‌دانند که برای زندگی با یکدیگر مناسب نیستند. در چنین شرایطی شما مجبور نیستید که از چنین فردی تنفر داشته باشید و یا او را به‌هیچ‌وجه دوست نداشته باشید‌. شما می‌توانید با احساسات خود به حد تعادل برسید و به آن‌ها همچنان اهمیت بدهید،  اما بدانید که هیچ‌وقت دیگر نمی‌توانید با هم باشید. درواقع به آن‌ها بگویید من شما را به دلیل اینکه دوست دارم، اجازه می‌دهم که جدا شوید.

۲۱) بخشیدن خودتان ضروری است

یکی دیگر از بهترین روش‌ها برای فراموش کردن عشق سابق این است که خودتان را ببخشید. درواقع هیچ‌وقت سعی نکنید تسلیم تنفر از خود شوید! بلکه اجازه دهید گذشت زمان تمام زخم‌های شما را التیام بخشد. مطمئن باشید روزی فرا می‌رسد که می‌توانید تمامی این چالش‌های دلخراش را پشت سر بگذارید و همه‌چیز را از نوع شروع کنید. شرایط خود را پذیرفته و بدانید که زندگی ادامه خواهد داشت. شما می‌توانید آن شخص خاص را مانند یک فیلم قدیمی در نظر بگیرید که به پایان رسیده است. تا زمانی که مشاهده می‌کردید لذت بردید، اما اکنون باید چیزهای جدیدی را تماشا کنید و وقت آن فیلم به پایان رسیده است.

۲۲) عشق در زندگی را فراموش نکنید

وقتی شما توانستید احساس خوبی در زندگی پیدا کنید و تقریباً آن عشق قدیمی را فراموش کنید، وقت آن است که دست از ناراحتی از روابط شکست خورده خود بردارید و به دنبال عشق جدیدی باشید. شما لایق محبت و زندگی خوب هستید و از آن را از خودتان دریغ نکنید فقط همان‌طور که ذکر شد برای عشق مجدد عجله نکنید.

۲۳) بدانید که زندگی ادامه دارد

شما عزیزان باید بدانید اگر فردی را دوست داشته باشید و او را از دست بدهید، بهتر از این است که اصلاً به‌هیچ‌وجه کسی را دوست نداشته باشید. عشق شما به آن شخص می‌تواند کاملاً واقعی اما همیشگی نباشد! شما باید بدانید که عشق به افراد یک روزی به پایان می‌رسد و این به معنای استفاده از احساسات یا تلف شدن وقت شما نیست! وقتی‌که عشق قدیمی خود را از دست می‌دهید باید بدانید که این یک اتفاق کاملاً طبیعی است. شریک زندگی و یا خودتان را به دلیل مشکلاتی که باعث شده از هم جدا شوید بخشیده و بدانید که زندگی ادامه دارد.

۲۴) گذشته را رها کنید

یکی از بهترین روش‌ها برای فراموش کردن عشق قدیمی این است که به گذشته فکر نکنید. مدام خاطرات خودتان را مرور نکنید، به ذهن خود بگویید که شما در طول روز فقط یک‌زمان مشخص را می‌توانید به او فکر کنید و کم‌کم این زمان را کمتر کنید. آن افکار قدیمی را کنار بگذارید! شما باید بدانید که هیچ‌وقت نمی‌توانید به گذشته برگردید و اشتباهات آن را جبران کنید. بنابراین باید فقط به آینده فکر کنید و برای خودتان اتفاق‌های خوبی را رقم بزنید. در این مورد بیشتر توضیح خواهیم داد.

۲۵) زندگی در زمان حال

هر اتفاق بدی که برای شما یا همسر و پارتنر شما افتاده در گذشته بوده و نمی‌توانید آن اتفاقات را تغییر دهید. هرچند که کنار آمدن با این موضوع می‌تواند بسیار سخت باشد، اما شما باید یاد بگیرید که چگونه مشکلات را رها کنید. حتی طی تحقیقات انجام‌شده نشان داده که بسیاری از مردم از رها شدن می‌ترسند! اما شما باید به فکر حال باشید و در گذشته زندگی نکنید. شخصی که او را قبلاً دوست داشته‌اید هم‌اکنون هیچ جایی در زندگی شما ندارد، پس صبور باشید و اجازه ندهید که تسلیم به تنفر و بدبینی افراد شوید. شما باید بتوانید زندگی گذشته را رها کنید و حال و آینده زیبایی برای خودتان بسازید.

چرا دچار ترس از دست دادن همسر می‌شویم؟ در این مقاله بخوانید:

دلایل ترس از دست دادن همسر چیست؟

۲۶) توجه به سایر حوزه‌های زندگی

چگونه عشق قدیمی را فراموش کنیم؟
چگونه عشق قدیمی را فراموش کنیم؟

همان‌طور که می‌دانید زندگی فقط خلاصه‌شده در عشق و عاشقی نیست! بعد از جدایی نیز شما همچنان زنده هستید و فرصت‌های بسیار زیادی دارید. شما می‌توانید به موفقیت‌های زیادی برسید، حتی اگر عشقتان کنارتان نباشد. به پیشرفت در تحصیل و سایر مسائل زندگی توجه کنید. مدام به عشق سابق خود فکر نکنید زیرا باعث می‌شود که تمرکز شما از اهداف زندگی فعلی شما کم شود.

۲۷) عدم ارتباط با افراد نزدیک عشق قدیمی

سعی کنید وقتی از کسی که دوستش دارید جدا می‌شوید، با افراد نزدیک او نیز ارتباط نداشته باشید. زیرا آن‌ها دائم من از وضعیت عشق قدیمی شما گزارش می‌دهند. این افراد درواقع حس بازگشت به رابطه را در شما زنده نگه خواهد داشت. پس سعی کنید با این‌گونه اشخاص هیچ‌گونه صحبت و یا رابطه‌ای نداشته باشید. حتی در شبکه‌های اجتماعی هم هیچ‌گونه پست کنایه‌آمیز برای عشق قدیمی خود و یا افراد نزدیک به او ارسال نکنید. به جای انجام این کارهای اشتباه، تمرکز خود را بر روی افرادی در زندگی خود قرار دهید که در زندگی شما عزیز و مهم هستند. عشق قبلی خود را رها کرده و برای او بهترین‌ها را آرزو کنید.

۲۸) مراجعه به روانشناس

برخی از افراد پس از سال‌ها ازدواج و زندگی مشترک، طلاق می‌گیرند و یا یک رابطه کوتاه دارند. هنگامی‌که آن‌ها می‌خواهند کسی را که دوست دارند را فراموش کنند، دچار افسردگی می‌شوند‌. دقت کنید همه افراد دارای روابط اجتماعی قوی نیستند و یا افرادی را ندارند که آن‌ها را حمایت کنند. این‌گونه افراد ممکن است نتوانند به راحتی بر عشق قدیمی خود به راحتی غلبه کنند. در این موارد بهتر است از فردی متخصص مانند روانشناس کمک بگیرید‌. اما فراموش نکنید که هیچ وسیله‌ی جادویی وجود ندارد که به شما کمک کند‌. شما نمی‌توانید ناگهان کسی را فراموش کنید، باید دوران سوگواری را بگذرانید. حتی در برخی از موارد ممکن است عشق قدیمی به فرد مقابل ضربه‌های جسمی و عاطفی وارد کرده باشد. در این مورد نیز کمک از فرد متخصص را فراموش نکنید.

 

سخن پایانی

هرچند فراموش کردن کسی که دوستش دارید آسان نیست، اما باید بدانید که غیرممکن هم نخواهد بود! همچنان افراد زیادی وجود دارند که هم شما آن‌ها را دوست دارید و هم آن‌ها شما را دوست دارند و به همدیگر اهمیت می‌دهید. فقط کافیست کمی زمان بگذرد تا بتوانید با اطرافیان خود ارتباط بهتری برقرار کنید.

در این مقاله از جوان ایرانی روش‌های مهمی را برای شما بیان کردیم تا بتوانید عشق قدیمی خود را به‌آسانی فراموش کنید. اگر شما عزیزان نیز تجربه‌ای در این مورد دارید، می‌توانید در بخش نظرات پیام خود را با ما و دیگران مخاطبان به اشتراک بگذارید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا