سرگرمیمهارت های زندگی

اختلال میسوفونیا یا صدا بیزاری چیست؟ آیا از صداهای معمولی متنفر هستید؟

چرا به اختلال میسوفونیا مبتلا می‌شویم؟ حساسیت به صدای غذا خوردن دیگران

میسوفونیا (Misophonia) اختلالی است که در آن افراد از صداهایی که از نظر دیگران طبیعی هست، نفرت شدید دارند. این‌گونه افراد معمولاً توسط صداهای دهانی تحریک می‌شوند. صداهایی مانند نفس کشیدن، حتی غذا خوردن و جویدن دیگران باعث آزار و اذیت آن‌ها می‌شوند. صداهای دیگر مانند صدای انگشت و یا ضربه زدن به صفحه کلید باعث واکنش افراد مبتلا به اختلال میسوفونیا می‌شود. این اختلال از خفیف تا شدید متغیر است. در این مطلب از جوان ایرانی به بررسی علائم اختلال میسوفونیا یا صدا بیزاری پرداخته و نحوه درمان آن را برای شما بیان می‌کنیم.

 

صدا بیزاری یا میسوفونیا چیست؟

احتمالاً در اطراف خود با افرادی مواجه شده‌اید که نسبت به صداهای خاص واکنش‌های منفی داشته، روح و روان آن‌ها به هم می‌ریزد و بسیار عصبی می‌شوند‌.

طی تحقیقات انجام شده، میسوفونیا یک اختلال عصبی شناختی است و معمولاً افراد اطلاعات زیادی در مورد آن ندارند. نام دیگر این اختلال، نفرت از صدا نیز نامیده می‌شود، همچنین به عنوان سندروم حساسیت انتخابی صدا نیز شناخته می‌شود. افراد مبتلا به اختلال میسوفونیا در زندگی دچار مشکلات شدید شده، همچنین توانایی آن‌ها برای تعامل با دیگران بسیار محدود است.

 

نشانه‌های اختلال میسوفونیا

صدا بیزاری یا اختلال میسوفونیا چیست؟
صدا بیزاری یا اختلال میسوفونیا چیست؟

افراد مبتلا به صدا بیزاری و یا اختلال میسوفونیا از مهمانی‌ها، دورهمی‌ها، گردهمایی‌های اجتماعی و هر جمعی اجتناب می‌کنند.

برخی از این‌گونه افراد ممکن است صداهای اطراف خودشان را تقلید کنند.

 

محرک‌های اختلال میسوفونیا

شایع‌ترین محرکی که افراد مبتلا به اختلال میسوفونیا را آزار می‌دهد، صداهای دهانی است. در برخی از مواقع ممکن است افراد دیگر غذا یا نوشیدنی را هورت کشیده، صدای قورت دادن، پاک‌سازی گلو، تنفس بلند، خورد کردن غذاها و مواردی از این قبیل، این‌گونه افراد را اذیت می‌کند.

همچنین صدای خش‌خش کاغذ یا پارچه، تیک تاک ساعت، صدای جیرجیرک، گنجشک، پرندگان و یا صدای کلیک کردن، این‌گونه افراد مبتلا به اختلال میسوفونیا را بسیار آزار می‌دهد. همچنین در برخی از مواقع ممکن است مالیدن بینی، تکان دادن دست و پا نیز این‌گونه افراد را ناراحت کند.

 

علت اختلال میسوفونیا چیست؟

ازآنجایی‌که افراد کمی با این اختلال درگیر هستند، درنتیجه میزان آگاهی مردم بسیار کم است. اما ما در مجله جوان ایرانی سعی کردیم توضیحات لازم را ارائه دهیم. در این بخش به بررسی علت‌های احتمالی این اختلال می‌پردازیم.

  • برخی از تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که علت ابتلا به میسوفونیا در بسیاری از افراد ژنتیکی است.
  • در برخی از افراد مبتلا به این اختلال، هنوز علت آن مشخص نشده و به طور ناگهانی مبتلا می‌شوند.
  • برخی از افراد به دلیل مشکلات عصبی و روانشناسی به این نوع اختلال مبتلا می‌شوند‌.

 

دلایل ترس از تغییر در زندگی چیست؟ ۱۵ راهکار غلبه بر آن را در این مقاله بخوانید:

راهکارهای غلبه بر ترس از تغییر

درمان اختلال میسوفونیا (۸ راهکار کاربردی)

افرادی که مبتلا به اختلال میسوفونیا و یا صدا بیزاری هستند، باید یاد بگیرند که چگونه وضعیت زندگی روزمره خود را مدیریت کنند. در ادامه به بخشی از این موارد اشاره می‌کنیم.

۱) استفاده از سمعک یا گوش‌گیر

شما عزیزان می‌توانید وسیله‌ای مانند سمعک یا گوش‌گیر را در گوش خود بگذارید. در این صورت صدای شبیه آبشار در گوش شما ایجاد شده و باعث می‌شود که واکنش شما به محرک‌ها کاهش پیدا کند.

در برخی از اوقات می‌توانید از هندزفری یا هدفون نیز استفاده کنید‌.

۲) سبک زندگی خود را تغییر دهید

ورزش را به صورت منظم انجام داده، پیاده‌روی کنید، به موقع بخوابید، و سر ساعت بلند شوید، همچنین خواب کافی داشته باشید. سعی کنید در زندگی استرس خود را مدیریت کنید.

۳) مراجعه به روانشناس

یکی دیگر از راهکارهایی که می‌توانید زندگی خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید، این است که به همراه خانواده نزد مشاور بروید. این اختلال کل خانواده را درگیر می‌کند‌. بنابراین سعی کنید همه با هم حضور داشته باشید. مشاوره به شما یاد می‌دهد که در زمانی که صداهای آزاردهنده ایجاد می‌شود چگونه شرایط را کنترل کنید.

۴) ترک محیط

یکی دیگر از راهکارهایی که می‌توانید انجام دهید تا نشانه‌های میسوفونیا در شما کاهش یابد، این است که محیط پر از صداهای آزاردهنده را ترک کنید. شما عزیزان باید بدانید که مجبور به تحمل هیچ‌گونه شرایطی نیستید، بلکه می‌توانید زندگی خود را در هرلحظه تغییر دهید.

۵) درمان تی آر تی

در روش درمانی تی آر تی افراد آموزش می‌بینند که چگونه در برابر صداهای آزاردهنده تحمل خودشان را بالا ببرند.

۶) ایجاد آرامش در محیط

هر فعالیتی که باعث آرامش شما می‌شود را در منزل انجام دهید. به عنوان مثال می‌توانید نوشیدنی‌های آرام‌بخش میل کنید یا اینکه از تمرین‌هایی برای آرامش عضلات خود بهره ببرید‌. مدیتیشن کنید و با افرادی ارتباط داشته باشید که به شما آرامش می‌دهند.

۷) پیاده‌روی

سعی کنید در طول روز چند ساعتی را اختصاص دهید تا در طبیعت قدم بزنید و یا اینکه در هرجایی که تمایل دارید به پیاده‌روی بپردازید‌‌.

۸) کمک گرفتن از اطرافیان

از دوستان و اطرافیان خود خواهش کنید که شما را درک کنند تا بتوانید روند درمان را به خوبی سپری کنید. افراد دارای خانواده‌های فهیم و با عقل و شعور که قدرت درک بالاتری دارند، بسیار سریع‌تر می‌توانند روند درمان را طی کنند.

 

ارتباط استرس با اختلال میسوفونیا

میسوفونیا ارتباط مستقیم با ایجاد استرس دارد. درواقع افرادی که دچار استرس و اضطراب هستند، احتمال ابتلا به میسوفونیا در آن‌ها بسیار زیاد است. همچنین اختلال صدا بیزاری باعث می‌شود استرس آن‌ها افزایش پیدا کند.

بهترین راهکار این است که شما در زندگی بتوانید استرس خود را مدیریت کنید.

 

تظاهر به شاد بودن خوب است یا بد؟ چگونه الکی بخندیم؟! در این مقاله بخوانید:

چگونه تظاهر به شاد بودن کنیم؟

ارتباط اختلال میسوفونیا با اوتیسم

صدا بیزاری یا اختلال میسوفونیا چیست؟
صدا بیزاری یا اختلال میسوفونیا چیست؟

برخی از روانشناسان بر این باورند که کودکان مبتلا به اوتیسم به برخی از صداها به ویژه صداهای بلند واکنش‌های خاصی نشان می‌دهند. درنتیجه ممکن است بین این اختلال و اوتیسم رابطه‌ای وجود داشته باشد.

 

تفاوت اختلال میسوفونیا با فنوفوبیا

بیماری فنوفوبیا به معنای ترس از صداهای بلند است. اگر صدای ناگهانی و غیرمنتظره پیش بیاید باعث استرس و اضطراب این‌گونه افراد می‌شود. اما اختلال میسوفونیا از صداهای خاص مانند صدای کیبورد یا ملچ ملوچ کردن و مواردی از این قبیل بسیار عصبانی شده و واکنش‌های بسیار بدی از خودشان نشان می‌دهند.

 

نظرات افراد مبتلا به میسوفونیا

♦ افرادی که مبتلا به اختلال میسوفونیا هستند بر این باورند که دچار بیماری کلافه کننده‌ای شده‌اند که حتی دارو یا جراحی برای درمان آن وجود ندارد. سایر نظرات این‌گونه افراد را در ادامه بررسی می‌کنیم.

♦ افراد مبتلا به این اختلال بیان می‌کنند که نمی‌توانند به خوبی به همسر و بچه‌هایشان رسیدگی کنند و مدام با آن‌ها درگیر می‌شوند.

♦ در برخی از مواقع کنترل شرایط از دست این‌گونه افراد خارج شده و باعث ناراحتی آن‌ها می‌شود.

♦ برخی از افراد گزارش کرده‌اند که همسر آن‌ها به اختلال میسوفونیا مبتلا شده، اما هیچ‌وقت نمی‌خواهد مشکلش را بپذیرد. افرادی که این اختلال را دارند حتی اجازه نمی‌دهند کسی در خانه غذا بجود، مدام به سایر اعضای خانواده می‌گوید که شما ملچ مولوچ می‌کنید. به طور کلی آرامش و آسایش افراد را با ایراد گرفتن به هم می‌زند.

♦ افرادی که مبتلا به این اختلال هستند بیان می‌کنند که تمام روز را هندزفری دارند. زیرا هیچ‌کدام از اعضای خانواده آن‌ها را درک نمی‌کند، حتی صداهای عجیب و غریبی از خودشان در می‌آورند.

♦ برخی از افراد بر این باورند که این اختلال زندگی را برای آن‌ها جهنم کرده و بیماری آن‌ها مدام در حال پیشرفت هست. ازآنجایی‌که این اختلال درمان قطعی ندارد، این‌گونه افراد را بسیار ناراحت می‌کند‌.

♦ برخی از افراد بیان می‌کنند حتی صدای آهنگ آن‌ها را آزار می‌دهد و در برخی از مواقع مجبور هستند که از گوش‌گیر استفاده کنند.

♦ صدای تاپ و توپ همسایه بالایی این افراد را بسیار آزار می‌دهد و حتی ممکن است تا مرز جنون پیش بروند‌.

♦ افرادی که مبتلا به اختلال میسوفونیا هستند، ممکن است حتی با صدای اعضای خانواده و همسایه دچار حملات پانیک شده و به مرور زمان دچار افسردگی شوند.

♦ برخی از افراد صدای آدامس جویدن و‌ خوردن ساده دیگران خسته شده و کم کم از دیگران متنفر می‌شوند.

♦ این اختلال ممکن است جلوی موفقیت بسیاری از این افراد را بگیرد. آن‌ها بیان می‌کنند که زندگی بسیار وحشتناکی دارند.

♦ خانواده‌های برخی از این افراد لجبازی می‌کنند. به عنوان مثال نوشابه را با صدای بلند هورت کشیده، کاهو و سیب را محکم گاز می‌زنند. خلاصه به هر طریقی تمایل دارند که لجبازی کنند.

♦ افراد مبتلا به صدابیزاری یا اختلال میسوفونیا حتی ممکن است نسبت به صدای صاف کردن گلوی دیگران نیز حساس بوده و صحبت با دیگران برای آن‌ها عذاب‌آور شود‌‌.

♦ برخی از افراد بیان می‌کنند که عاشق پدر مادرشان هستند، اما هنگامی‌که صدای آن‌ها را می‌شنوند، می‌خواهند که سرش را به دیوار کوبیده و از ناراحتی بمیرند. آن‌ها می‌گویند این اختلال از سرطان هم بدتر است!!

♦ افرادی که مبتلا به میسوفونیا هستند به مرور زمان با دیگران فاصله پیدا کرده و از آن‌ها دور می‌شوند.

♦ برخی از افراد گزارش کردند که این اختلال در زندگی شخصی آن‌ها اختلال ایجاد کرده است. آن‌ها برای رفتن به هر مکانی دچار استرس و اضطراب می‌شوند. حتی به رستوران نمی‌روند زیرا می‌ترسند که صدای غذا خوردن دیگران آن‌ها را عذاب دهد.

♦ برخی از افراد گزارش کردند که والدین آن‌ها صداهای عجیب غریب از خودشان در می‌آورند. به عنوان مثال صدای سگ می‌دهند و یا صدای خوک در می‌آورند. والدین سعی می‌کنند با این‌گونه صداها باعث آزار و اذیت فرزندان شوند‌.

♦ خانواده‌هایی که دارای فرزندانی هستند که مبتلا به صدا بیزاری و یا اختلال میسوفونیا هستند، ممکن است در گوش فرزندان خود صداهای دربیاورند!! پیشنهاد ما این است که فرزندان خود را اذیت نکنید، زیرا آن‌ها از شما بیزار می‌شود.

 

نشانه‌های خستگی ناشی از دلسوزی چیست؟ نحوه مقابله با آن را در این مطلب به طور کامل بخوانید:

غلبه بر خستگی ناشی از دلسوزی

سن شروع اختلال میسوفونیا

صدا بیزاری یا اختلال میسوفونیا چیست؟
صدا بیزاری یا اختلال میسوفونیا چیست؟

سن خاصی برای این اختلال گزارش نشده است، اما معمولاً افراد بین ۹ تا ۱۳ سالگی مبتلا می‌شوند. البته اختلال صدا بیزاری و یا میسوفونیا در دخترها بسیار بیشتر از پسرها گزارش شده است.

البته دقت کنید به ویژه در سنین کم اگر افراد از برخی صداها بیزار باشند، نشانه اختلال نیست. به عنوان مثال اگر از کشیدن ناخن روی تخته سیاه ناراحت هستید، هیچ مشکلی ندارد، اما برخی از صداها فقط تعداد کمی را ناراحت می‌کنند، مانند صدای بوق زدن یا غذا خوردن دیگران

اگر به این صداهای طبیعی واکنش خاصی نشان می‌دهید، احتمالاً شما مبتلا به اختلال میسوفونیا هستید.

 

عوارض اختلال صدا بیزاری یا میسوفونیا

افرادی که مبتلا به این نوع اختلال هستند، از رفتن به مکان‌های شلوغ اجتناب می‌کنند! زیرا احتمال می‌دهند که صداهای اطرافیان باعث اذیت آن‌ها شود. همچنین ممکن است این‌گونه افراد شغل خود را ترک کنند، زیرا سروصدای همکاران هرچقدر هم که کم باشد اما باعث آزار و اذیت این‌گونه افراد می‌شود.

افراد مبتلا به اختلال میسوفونیا معمولاً به افسردگی مبتلا می‌شوند. زیرا آن‌ها نمی‌توانند احساس خود را با خانواده در میان بگذارند و همه‌چیز را در درون خود نگه می‌دارند.

اختلال میسوفونیا ممکن است فرد را دچار وسواس‌های عملی اجباری و فکری کند.

 

خلاصه

همان‌طور که به طور کامل شرح دادیم میسوفونیا یا صدابیزاری به معنای شرایطی است که افراد از صداهای خاصی نفرت دارند. در این‌گونه افراد صداهایی مانند جویدن در دهان، خرخر کردن افراد و مواردی از این قبیل باعث آزار و اذیتشان می‌شود.

در این مطلب از جوان ایرانی به چگونگی کنترل این شرایط پرداختیم. اگر شما عزیزان نیز تجربه‌ای در این مورد دارید خوشحال می‌شویم در بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا