سرگرمیمهارت های زندگی

دلایل تنفر فرزندان از خانواده چیست؟ مزایای بخشیدن والدین

چرا فرزندان از والدین متنفر می‌شوند؟ معایب نبخشیدن پدر و مادر چیست؟

آیا طبیعی است که از پدر و مادر خود متنفر باشید؟! اگر احساس کنید که نسبت به آن‌ها حس خوبی ندارید چه کار می‌کنید؟! شما عزیزان باید بدانید علت نفرت از خانواده در افراد بسیار متفاوت است. در این مطلب از مجله جوان ایرانی برای شما به طور کامل علت تنفر از پدر و مادر را برای شما شرح داده و راهکارهای مقابله با آن را برای شما بیان کنیم.

 

علت تنفر فرزندان از خانواده چیست؟

آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا فرزندان از خانواده خود متنفر می‌شوند؟ حتی برخی از این‌گونه بچه‌ها به ظاهر پدر مادر خوبی دارند، اما باز هم از پدر مادر خود بدشان می‌آید. علت تنفر فرزندان از خانواده را در این بخش از جوان ایرانی مورد بررسی قرار می‌دهیم.

محدودیت‌های والدین

در برخی از مواقع، پدر و مادر به استقلال و آزادی فرزندان هیچ‌گونه توجهی ندارند. درواقع محدودیت‌هایی که توسط خانواده برای آن‌ها ایجاد می‌شود، ممکن است باعث تنفر فرزندان شود.

شرایطی متزلزل و پرتنش

اگر پدر و مادر در منزل شرایط محیطی نامناسب برای فرزندان فراهم کند، باعث استرس و مشکلات روحی روانی فرزندان می‌شود. بنابراین شما عزیزان باید بدانید که مشکلات روحی روانی باعث احساس تنفر از خانواده خواهد شد‌.

تحمیل سبک زندگی خود به فرزندان

در برخی از مواقع ممکن است پدر و مادر خواسته‌ها و نظرات خودشان را به فرزندان تحمیل کنند. درواقع آن‌ها تمایل دارند که فرزندان نیز سبک زندگی مشابه خودشان را داشته باشند. در این صورت باعث تنفر فرزندان از آن‌ها می‌شود‌‌.

مقایسه کردن فرزندان

اگر والدین فرزندان خود را با همسالان خود مقایسه کنند، زمینه‌های تنفر و نفرت از خودشان را در آن‌ها به وجود می‌آورند. فرزندان به هیچ وجه دوست ندارند که با دیگران مقایسه شوند.

عدم صمیمت و عاطفه در خانواده

اگر در خانواده صمیمیت و عاطفه وجود نداشته باشد، وجود فرزندان را تنفر فرا می‌گیرد و آن‌ها نسبت به والدین خود بسیار سرد می‌شوند.

عدم توجه به نیازهای مادی و رفاهی فرزندان

دقت کنید که اگر پدر و مادر نسبت به نیازهای مادی و رفاهی فرزندان بی‌توجه باشند، درواقع به خوراک، پوشاک، وسایل تفریحی، تحصیلی و هزینه‌هایی که فرزندان دارند بی‌توجه باشند، فرزندان نیز احساس بی‌ارزشی کرده و درنتیجه نسبت به پدر مادر پیدا احساس تنفر پیدا می‌کنند.

تبعیض بین فرزندان

والدین باید مراقب باشند که بین خواهرها و برادرها هیچ‌گونه تبعیض قرار ندهند‌. اگر به یکی از آن‌ها عشق و علاقه بیشتری نشان دهند و امکانات رفاهی و مادی زیادی برایشان فراهم کنند، احساس تنفر در سایر اعضای خانواده نسبت به پدر مادر پیش می‌آید.

بیماری‌های روحی والدین

اگر پدر و مادر دچار بیماری‌های روحی روانی مانند افسردگی باشند، خواه‌ناخواه به فرزندان خود نیز آزار و اذیت وارد می‌کنند. بنابراین باید هرچه سریع‌تر اگر والدین بیماری روحی دارند، تحت درمان قرار گیرند.

 

معایب نبخشیدن والدین

علت تنفر فرزندان از خانواده چیست
علت تنفر فرزندان از خانواده چیست

اگر فرزندان خاطرات تلخ و آسیب‌هایی که والدین بر آن‌ها تحمیل کرده را سالیان سال به دوش کشیده و والدین خود را نبخشند، معایب بسیار زیادی دارد. درواقع آسیب‌هایی ازجمله استرس مزمن، مشکلات قلبی عروقی، فشارخون بالا، سکته مغزی و خونریزی، اختلالات اشتها، افسردگی و اضطراب در فرزندان ایجاد می‌شود. درنتیجه انگیزه آن‌ها برای انتقام از این قبیل والدین افزایش می‌یابد. بنابراین فرزندان باید هرچه سریع‌تر خاطرات گذشته را فراموش کرده و پدر و مادر خود را ببخشند تا به سلامت روانی و جسمی به خودشان کمک کنند. در ادامه این بخش از مقاله جوان ایرانی مزایای بخشیدن والدین را با هم بررسی می‌کنیم.

 

مزایای بخشیدن والدین

فرزندان می‌توانند پدر مادر خود را بخشیده و با اتفاقات تلخ گذشته کنار بیایند. در این صورت به سلامت روحی و جسمی خود کمک بسیار زیادی می‌کنند. آن‌ها می‌توانند با این کار اعتمادبه‌نفس و روحیه بالایی برای ادامه زندگی به دست آورند. درواقع از آن کودک بی‌ارزش و گوشه‌گیر که بسیار مورد سوءاستفاده دیگران قرار می‌گرفت فاصله گرفته و می‌توانند زندگی خوب و خوشی را در کنار همدیگر سپری کنند.

 

وظایف پدر و مادر در قبال تنفر فرزندان

بسیاری از مواقع در خانواده‌ها مشاهده‌شده که فرزندان خیلی راحت به پدر و مادر خود می‌گویند که از تو متنفرم! در این صورت والدین چه کاری باید انجام دهند تا بتوانند احساس خوبی به فرزندان خود منتقل کنند. در این مطلب از جوان ایرانی به بررسی این راهکارها می‌پردازیم.

اعتماد به بچه‌ها

والدین باید نسبت به فرزندان خود اعتماد کنند. درواقع با دادن مسئولیت بیشتر به نوجوانان می‌توانند احساس خوبی درون آن‌ها به وجود آورند.

ثابت‌قدم و محکم بودن

حتی اگر فرزندان شما چیزی آزاردهنده به شما پرتاب کردند، نباید از آن‌ها عقب‌نشینی کنید! بلکه باید ثابت‌قدم و محکم باشید. شما به عنوان پدر و مادر بهتر از هر کس دیگری می‌دانید که چه چیزی برای فرزندان شما بسیار مناسب است، همان کارها را انجام دهید.

داشتن عشق بی‌قیدوشرط

مادران و پدران باید آشکارا فرزندان خود را دوست داشته باشند. فرزندان باید درک کنند که والدین نسبت به آن‌ها عشق بی‌قیدوشرط دارد. درواقع بچه‌ها باید بدانند کار بدی انجام دهند، باز هم والدین آن‌ها را دوست دارند.

چرا جوانان به زندگی مجردی و دور از خانواده علاقه دارند؟

علت تمایل جوانان به زندگی مجردی

از بین بردن احساس نفرت نسبت به خانواده

علت تنفر فرزندان از خانواده چیست
علت تنفر فرزندان از خانواده چیست

برای اینکه فرزندان احساس خشم و نفرت خود را نسبت به خانواده‌شان برطرف کنند، نیاز است راهکارهایی که در ادامه این بخش از جوان ایرانی بیان می‌شود را در اولویت قرار دهند.

پیدا کردن دلیل خشم و نفرت

شما عزیزان اگر نسبت به خانواده خود نفرت دارید، باید به گذشته خود در دوران کودکی برگشته و دلیل احساس خشم و نفرت را پیدا کنید. درواقع باید مشخص کنید که چه خاطرات تلخ و منفی باعث این‌گونه احساسات شما شده است. سپس احساسات خود را بر روی کاغذ بنویسید تا افکار منفی شما تخلیه شود و به اصطلاح ذهنتان آزاد شود.

یادداشت سبک زندگی والدین

سعی کنید یک بیوگرافی کامل از والدین خود بنویسید. سبک زندگی در دوران کودکی، نوع تربیت و خاطرات تلخ آن‌ها را به صورت دقیق یادداشت کنید. شاید به این نتیجه برسید که این‌گونه رفتارهای غلط والدین از روی قصد نبوده و آن‌ها نمی‌خواهند که شما را ناراحت کنند. درواقع سبک تربیتی و محدودیت‌هایشان باعث این‌گونه رفتارهای غلط آن‌ها شده است. بنابراین نسبت به آن‌ها متنفر نباشید.

داشتن سبک زندگی سالم

اگر از پدر مادر خود تنفر دارید سعی کنید حداقل سبک زندگی سالمی داشته باشید. رژیم غذایی سالم و ورزش‌هایی مانند شنا می‌تواند به حفظ روحیه شما کمک کند. در این صورت می‌توانید در آینده با پدر و مادر خود بهتر رفتار کنید.

مستقل شدن

سعی کنید از لحاظ مالی، رفاهی و هر نوع نیازی که دارید، مستقل شوید تا بتوانید زندگی خودتان را تشکیل دهید. برای تغییر پدر و مادرتان تلاش نکنید، آن‌ها سالیان سال با این شیوه تربیتی بزرگ شده‌اند، احتمالاً آن‌ها نیز آسیب‌هایی در دوران کودکی خود داشته‌اند‌. روی خودتان تمرکز کنید. هنگامی‌که پدر و مادر، استقلال شما را ببینند و مشاهده کنند که شما برای اهداف خود تلاش می‌کنید به شما باور خواهند کرد.

شما عزیزان به هیچ وجه نمی‌توانید پدر مادر خود را تغییر دهید، فقط باید روی تغییر خودتان سرمایه‌گذاری کنید.

احساس همدلی بیشتر در خانواده

نسبت به اعضای خانواده و والدین محبت و همدلی بیشتری داشته باشد. در این صورت از احساس تنفر شما نسبت به آن‌ها کاسته شده و باعث بهبود روابط خانگی شما نیز می‌شود. صبح که از خواب بیدار می‌شوید تا شب که نیاز به خوابیدن داشته باشید، به این موضوع فکر کنید که هیچ فردی بهتر از خود شما نمی‌تواند به خانواده‌اش عشق و احساس داشته باشد.

تعیین حدومرز در خانواده

اگر از خانواده خود متنفر هستید، سعی کنید برای روابط خود حدومرز مشخص کنید. همچنین شما می‌توانید از افرادی که در این زمینه تجربه دارند، کمک بگیرید. اگر شما در خانواده تحت فشار روحی، استرس و اضطراب بسیار زیادی قرار دارید، حتماً مراجعه به روانشناس می‌تواند کمک بسیار زیادی کند.

احساسات خود را بپذیرید

سعی کنید در خانواده خود را سرزنش نکنید. اگر نسبت به سایر اعضای خانواده و حتی والدین احساس نفرت دارید، این احساس منفی خود را بپذیرید و سعی کنید روابط خود را با خانواده بهبود دهید. مطالعه کنید که چه کاری باید برای مدیریت احساسات خود و تأثیرگذاری بالاتر آن نیاز است انجام دهید.

چگونه با پرخاشگری کودکان برخورد کنیم؟ علائم آن چیست؟

نحوه برخورد با پرخاشگری کودکان

پیامدهای تنفر از خانواده

علت تنفر فرزندان از خانواده چیست
علت تنفر فرزندان از خانواده چیست

فرزندانی که نسبت به پدر و مادر خود احساس بسیار بدی دارند و در اکثر مواقع نسبت به آن‌ها تنفر دارند، هیچ خاطره خوب و خوشی از گذشته و حال به جای نمی‌گذارند. درواقع آن‌ها همیشه خاطرات بد را به خاطر می‌آورند. نسبت به پدر مادر خود کینه داشته و در برخی از مواقع حتی مرگ والدین را آرزو می‌کنند. این‌گونه افراد با خواهر و برادران خود ارتباطشان قطع شده و با همدیگر درگیری دارند. برخی از افراد دست به کارهای اشتباه می‌زنند، صرفاً به دلیل اینکه ثابت کنند از خانواده پیروی نمی‌کنند و کاملاً مستقل شده‌اند. اما باید بدانید که اگر ارتباط خانوادگی را به طور کامل قطع کنید، احساس گناه و عذاب وجدان گریبان گیر شما خواهد شد. این جدایی مشکلات جسمی و روحی روانی زیادی را برایتان رقم می‌زند. بنابراین بهتر است که برای بهبود ارتباطات خانوادگی قدم بردارید. در این مسیر می‌توانید از روانشناسان خوبی کمک بگیرید‌.

 

سخن پایانی

والدین پس از این‌که مطلع شوند که فرزندشان از آن‌ها متنفر هستند، واکنش‌های مختلفی خواهند داشت. برخی از والدین بسیار عصبانی و غمگین شده و حتی ممکن است از مادر و یا پدر شدن خود متنفر شوند. اما شما عزیزان باید بدانید که چه غمگین باشید چه عصبانی در حل این مشکل هیچ فرقی ندارد. شما عزیزان باید آرامش خود را حفظ کرده و احساسات فرزندان خود را یادداشت کنید. همچنین شما می‌توانید با مطالعه احساسات آن‌ها، در مقابل این‌گونه رفتارهایی که فرزندان دارند، پاسخ بهتری داشته باشید. در این مطلب از جوان ایرانی به بررسی علت تنفر فرزندان از خانواده پرداخته شد و به طور کامل برای شما شرح داریم که پدر و مادر چه کارهایی در مقابل این‌گونه رفتارها باید از خودشان نشان دهند.

اگر شما عزیزان نیز تجربه‌ای در این مورد دارید، می‌توانید در بخش نظرات انتهای مقاله پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا