بارداری و کودکانبهداشت و سلامت

از کجا بفهمم باردارم؟ علائم شایع آن (نشانه‌های حاملگی در هفته‌های اول)

تفاوت علائم بارداری با پریودی چیست؟

آیا می‌دانید از کجا می‌توانید بفهمید که باردار هستید؟ بسیاری از خانم‌های متأهل به دلیل داشتن رابطه محافظت نشده و اقدام به بارداری، پیش از عقب افتادن موعد پریود، به دنبال دانستن علائم بارداری هستند. علائم بارداری و پریودی شباهت‌های بسیاری با یکدیگر دارند و در بسیاری از موارد از یکدیگر تشخیص داده نمی‌شوند؛ پس بهترین راه برای اطلاع از بارداری، صبر کردن تا موعد پریود و انجام تست بارداری در منزل است. بااین‌حال بارداری در برخی از خانم‌ها با علائمی همراه است که می‌توانند بارداری را زودتر تشخیص دهند. در ادامه تمامی علائم بارداری، علائم پریودی، شباهت و تفاوت میان این دو را بررسی می‌کنیم.

چه زمانی از روی علائم می‌توان پی به بارداری برد؟

بارداری زمانی رخ می‌دهد که در زمان تخمک‌گذاری یعنی 14 روز پس از اولین روز پریودی، اسپرم به تخم برسد و لقاح صورت گیرد. در صورت لقاح موفق، لانه گزینی جنین 6 الی 7 روز بعد رخ داده و پس از آن ممکن است فرد علائمی مثل گرفتگی زیر شکم، لکه بینی، دردهای پریودی و… در بدن خود احساس کند. این علائم قبل از پریودی نیز شایع هستند و به‌طور دقیق نمی‌توان گفت علائمی که تجربه کرده‌اید، علائم لانه گزینی هستند و حتماً باید تا زمان پریودی صبر کرد.

اولین علامتی که نشان می‌دهد بارداری اتفاق افتاده ، عقب افتادن پریود است؛ اما باید این را هم بدانید که علت عقب افتادن پریود تنها بارداری نیست و علت‌های دیگری مثل تنبلی تخمدان، استرس، تغذیه نامناسب، ورزش‌های سنگین و… می‌توانند باعث عقب افتادن پریود شوند. بهترین روش تشخیص بارداری انجام تست خانگی 3 الی 7 روز پس از عقب افتادن پریودی و انجام آزمایش خون BHCG است. انجام این روش‌ها پیش از موعد پریود نتیجه قطعی ندارد و ممکن است نتیجه کاذب را مشاهده کنید.

علائم بارداری در هفته‌های اول

همان‌طور که گفتیم قطعی‌ترین راه برای پی بردن به بارداری انجام آزمایش خون است، اما بارداری معمولاً با علائم شایعی همراه است که با دانستن آن‌ها پیش از انجام آزمایش می‌توانند به بارداری پی ببرید. از شایع‌ترین علائم بارداری موارد زیر هستند:

  • حالت تهوع: یکی از شایع‌ترین علائم بارداری، حالت تهوع است. این مورد در برخی از خانم‌ها وجود دارد و در برخی دیگر خیر. معمولاً حالت تهوع صبحگاهی پس از گذشت مدتی از بارداری خود را نمایان می‌کند اما ممکن است برخی از خانم‌ها قبل از تشخیص بارداری یا در همان ابتدا آن را تجربه کنند. این حالت تنها در صبح نیست و امکان دارد در هر ساعتی از شبانه‌روز آن را تجربه کنید و شدت حالت تهوع در همه خانم‌های باردار یکسان نیست.
  • خستگی: با تغییرات هورمونی در بدن، ممکن است در طی روز بدون اینکه کارسنگینی انجام دهید، احساس خستگی کنید. برخی از خانم‌ها در اوایل بارداری بسیار خسته می‌شوند و علاقه زیادی به خوابیدن دارند. این موضوع ممکن است برای برخی از افراد متفاوت باشد و انرژی آن‌ها زیاد شود.
  • حساس شدن سینه‌ها: در اوایل بارداری سینه‌ها متورم و بسیار حساس می‌شوند و کوچک‌ترین برخورد با سینه‌ها برای فرد دردناک است. البته باید بگویم که بسیاری از خانوم ها پیش از پریودی این مورد را تجربه می‌کنند و به همین علت نمی‌توان به‌طور قطعی گفت حساس شدن سینه‌ها یکی از نشانه‌های بارداری است.
  • تغییر رنگ نوک سینه‌ها: در خانم‌های باردار، به دنبال حساس شدن سینه‌ها، تغییر رنگ در نوک یا هاله‌های دور آن رخ می‌دهد. عروق خونی در سینه‌ها در بارداری متورم شده و سینه‌ها دچار تغییر رنگ می‌شوند.
  • سرگیجه: یکی دیگر از علائم شایع بارداری که بسیاری از افراد آن را تجربه می‌کنند، سرگیجه است. در اوایل بارداری به علت رشد جنین و لانه گزینی ممکن است خانم بارداری دچار افت فشار شده و احساس سرگیجه کنند. در این حالت بهتر است بنشینید یا دراز بکشید.
  • تغییر خلق‌وخو: در اوایل بارداری تغییرات هورمونی در بدن خانوم ها زیاد بوده و به همین علت ممکن است فرد دچار تغییرات خلق‌وخو شود. در این موارد همسر نقش بسیار مهمی دارد و باید با حفظ آرامش خود و انتقال حس امنیت به همسر، باعث ایجاد آرامش در منزل و همسر شود.
  • تغییر ذائقه غذایی: در بارداری تغییر ذائقه غذایی امری بسیار شایع بوده و ممکن است به یک غذا میل شدید پیدا کنید و از یک غذای دیگر متنفر شوید. البته تغییر ذائقه غذایی معمولاً از اواسط ماه دوم بارداری شروع می‌شود و نمی‌توان گفت یکی از علائم اصلی بارداری محسوب می‌شود.

تفاوت علائم بارداری با پریودی

علائم بارداری و پریودی بسیار شبیه به هم هستند و گاهی نمی‌توان این دو را از یکدیگر تشخیص داد؛ اما این دو تفاوت‌هایی هم با یکدیگر دارند که با دانستن آن‌ها می‌توان علائم بارداری از علائم پریودی تفکیک کرد و تشخیص داد. اولین تفاوت این دو در خونریزی است، در پریودی خونریزی به صورت روان و مداوم بوده و فرد لکه بینی ندارد، اما در بارداری خونریزی رخ نمی‌دهد و فرد دچار لکه بینی قهوه‌ای و یا صورتی کمرنگ می‌شود و این لکه بینی پس از یک الی دو روز قطع خواهد شد. در پریودی فرد دچار تهوع صبحگاهی نخواهد شد( مگر در صورت شدید بودن درد پریودی) و ذائقه غذایی از افراد تغییر نخواهد کرد.

 

علائم بارداری پسر و دختر: نشانه های دوقلو یا پوچ را در این مطلب بخوانید:

علائم بارداری چیست؟

چه زمانی تست خانگی یا آزمایش خون انجام دهیم؟

به‌طور معمولاً آزمایش خون یا تست خانگی، 10 الی 14 روز پس از لقاح نتیجه را نشان می‌دهد اما بهتر است برای دریافت نتیجه قطعی 3 الی 7 روز پس از عقب افتادن پریود صبر کنید سپس تست خانگی و آزمایش خون را انجام دهید. در برخی از موارد لقاح به دلایلی مثل دیر آزاد شدن تخمک به دلایل مثل سندروم تخمدان پلی کیستیک و علت‌های شایع دیگر، دیر رخ داده و 10 الی 14 روز پس از تاری تخمگ گذاری احتمالی، جواب آزمایش شما منفی شود و دچار ناامیدی شوید؛ به همین علت تمام پزشکان توصیه می‌کنند الی 7 روز پس از عقب افتادن پریود آزمایش خون یا تست خانگی انجام دهید. گاهی اوقات تست‌های خانگی هم نتیجه قطعی را نشان نمی‌دهند پس بهتر است پس از گذشت مدت‌زمان گفته شده، آزمایش خون بدهید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا