سرگرمیمهارت های زندگی

استرس بی پولی چیست؟ نحوه مقابله با اضطراب مالی

بهترین راهکارهای مقابله با استرس بی پولی و اضطراب مالی در زندگی

هرچند استرس بی پولی و مالی بسیار رایج است و تمامی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما معمولاً در خانواده‌های با درامد پایین رخ می‌دهد. درواقع شما در مورد صورتحساب پرداخت نشده، پرداخت اجاره، قبوض، خرید مواد غذایی و رفع نیازهای این‌چنینی استرس می‌گیرید. زیرا لازمه تمامی این نیازها داشتن پول است.

استرس بی پولی چیست؟

استرس بی پولی و مالی در خانواده‌های با درآمد کمتر ایجاد می‌شود. درواقع این‌گونه افراد به دلیل درآمد کم ناشی از شغل خود استرس بسیار زیادی را تجربه می‌کنند. آن‌ها حتی بیمه درمانی برای دریافت درمان خود نیز ندارند.

درواقع آن‌ها به دلیل استرس بی پولی نمی‌توانند بر روی سایر گزینه‌های زندگی تمرکز کرده و یا از آن لذت ببرند. به‌طورکلی استرس‌های مرتبط با پول آن‌ها را به شدت نگران می‌کند.

 

پیامدهای استرس بی پولی

استرس بی پولی چیست
استرس بی پولی چیست

استرس بر روی سلامتی افراد تأثیر بسیار زیادی می‌گذارد و می‌تواند سمی باشد. در ادامه این مطلب از مجله جوان ایرانی به پیامدهای استرس بی پولی در زندگی می‌پردازیم.

تأخیر در مراجعه به پزشک

افرادی که درآمد کمتری دارند، تحت‌فشار مالی قرار گرفته و بودجه کافی برای مراجعه به پزشک را ندارد. هرچند این راهکار شاید یک روش خوبی برای پایین نگه‌داشتن هزینه‌ها باشد، اما فراموش نکنید که به تعویق انداختن مراقبت‌های پزشکی و مراجعه به دکتر می‌تواند سلامتی شما را به خطر بیندازد. درنتیجه هزینه‌های بالاتری برای درمان نیاز است که موجب استرس بسیار زیادی می‌شود.

سلامت روانی ضعیف

بین سلامت روانی و سلامت مالی ارتباط مستقیم وجود دارد. اگر شما سلامت مالی ضعیفی داشته باشید، درنتیجه سلامت روان شما نیز به خطر می‌افتد. حتی ممکن است به دیگران بدهکار شوید و همین بدهی مشکلاتی مانند افسردگی و اضطراب را برای شما رقم می‌زند.

خطر سلامت جسمی

اگر استرس بی پولی داشته باشید و مدام در مورد مسائل مالی فکر کنید، مشکلات جسمی مانند سردرد، معده درد، بیماری‌های قلبی و مشکلات خواب را تجربه خواهید کرد. انقدر شما درگیر استرس هستید که حتی زمان کافی برای بهبودی ندارید. سیستم ایمنی بدن شما مستعد ابتلا به تمام این بیماری‌هاست. درواقع استرس بی پولی مانند ویروس سرماخوردگی هرلحظه ممکن است گریبان گیر شما شود. اگر شما عزیزان دارای بیماری مزمن پزشکی باشید ممکن است علائم شما تشدید شود.

روی آوردن به رفتارهای ناسالم

استرس بی پولی و مالی ممکن است شما را وادار به رفتارهای ناسالم مانند مصرف الکل و مواد مخدر کند. حتی بسیاری از افراد برای مقابله با استرس بی پولی پرخوری می‌کنند. درواقع پرخوری یکی از علت‌های شایع استرس بی پولی است که تمامی این موارد سلامت جسمی و روحی شما را به خطر می‌اندازد.

ایجاد اختلالات خواب

شما عزیزان باید بدانید که هیچ‌چیز بدتر از نگرانی‌های مالی و استرس بی پولی در زندگی آسیب‌زننده نیست. اگر شما با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنید و یا نگران صورتحساب پرداخت نشده هستید، حتی اگر بخشی از درآمد خود را درگذشته از دست داده‌اید و به طور کلی دچار استرس‌های این‌چنینی هستید، ممکن است دچار بی‌خوابی و سایر مشکلات خواب شوید‌.

افزایش و یا کاهش وزن

استرس بی پولی ممکن است زندگی اجتماعی شما را مختل کند. درهرصورت ممکن است مبتلا به افزایش و یا کاهش وزن ناخواسته شوید. برخی از افراد به دلیل بی پولی وعده‌های غذایی خود را حذف می‌کنند که در این صورت دچار پرخوری عصبی می‌شوند.

ابتلا به افسردگی

طی تحقیقات انجام شده توسط مجله جوان ایرانی، افرادی که به دیگران بدهی دارند، دو برابر بیشتر نسبت به مردم عادی در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند. حتی ممکن است از زندگی ناامید شده و در مدیریت آن دچار بحران شوند.

کناره‌گیری از اجتماع و خانواده

برخی از افراد که دچار استرس بی پولی هستند، ممکن است از شما و خانواده کناره گیری کرده و گوشه‌گیر شوند. شما عزیزان باید بدانید که کاهش ارتباط‌های اجتماعی و عقب نشینی از مردم فقط استرس شما را بدتر می‌کند و حتی ممکن است مبتلا به احساس خودکشی نیز بشوید. اگر احساس خودکشی دارید و احساس می‌کنید که مشکلات مالی شما بسیار طاقت‌فرسا شده می‌توانید از مشاوره نیز کمک بگیرید.

آیا در شروع هفته کاری اضطراب دارید؟ علت استرس شغلی را در این مطلب بخوانید:

مدیریت اضطراب در شروع هفته کاری

 

راهکارهای مقابله با استرس بی پولی

استرس بی پولی چیست
استرس بی پولی چیست

اگر شما عزیزان یاد بگیرید که چگونه با استرس بی پولی مقابله کنید، درواقع می‌توانید وضعیت مالی خود را به طور مؤثر مدیریت کنید، کنترل بیشتری بر زندگی خود داشته و درنتیجه می‌توانید اضطراب‌های مالی خود را به‌راحتی کاهش دهید. دز این صورت قطعاً می‌توانید آینده مطلوبی را برای خودتان بسازید. در ادامه این مطلب از جوان ایرانی به برخی از نکات برای مقابله با استرس بی پولی می‌پردازیم.

سبک زندگی سالم

اگر در زندگی دچار استرس بی پولی هستید، کارهایی که برای مدیریت کلی استرس به کار می‌رود را فراموش نکنید. درواقع برای اینکه یک سبک زندگی سالم را و تجربه کنید، نیاز است یک رژیم غذایی مغذی و همچنین خواب کافی داشته باشید. ورزش‌هایی که در رابطه با کاهش استرس است را انجام دهید. همچنین تکنیک‌هایی مانند تنفس عمیق و یوگا را نیز می‌توانید انجام دهید تا استرس و اضطراب شما کم شود.

بدهی خود را پرداخت کنید

سعی کنید قرضی که از دیگران گرفته‌اید را پرداخت کنید. این مورد نیز بر روی کاهش استرس مالی در زندگی تأثیر بسیار زیادی دارد.

ایجاد منابع درآمد اضافی

اگر درباره مسائل مالی و بی پولی استرس بسیار زیادی دارید، احتمالاً شما ازجمله آن دسته از افرادی هستید که به بودجه بیشتری در زندگی احتیاج دارید. بنابراین باید سعی کنید که درآمد خود را افزایش دهید تا استرس شما کاهش پیدا کند. امور مالی خود را کنترل کرده و بر روی پول‌هایی که وارد و خارج از حساب بانکی شما می‌شود، برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی مناسب داشته باشید.

مراقبت از خود

شما عزیزان برای کاهش استرس بی پولی نیاز است که از خود مراقبت کنید. درواقع شما با ۳۰ دقیقه ورزش در روز می‌توانید به مدیریت استرس زندگی خود کمک کنید. پیاده روی یک راهکار بسیار عالی برای کاهش استرس و اضطراب و همچنین بهبود سلامت روحی و جسمی است.

در طول روز استراحت کنید

اگر دچار استرس بی‌پولی هستید، زمانی را در طول روز برای استراحت اختصاص دهید. به عنوان مثال می‌توانید یک تفریح سرگرم‌کننده داشته باشید یا اینکه با دیگران ارتباط بگیرید. در این صورت از استرس مالی شما بسیار کاسته می‌شود.

درخواست حمایت از خانواده و دوستان

برای ایجاد حس و حال خوب و کاهش استرس می‌توانید از خانواده و دوستان خود حمایت بگیرید. درواقع به آن‌ها بگویید که نیاز به کمک دارید. شما عزیزان می‌توانید به دنبال کمک‌های حرفه‌ای نیز باشید. گرفتن وام‌های دانشجویی و وام‌هایی که بانک‌ها پرداخت می‌کنند به شما کمک فراوانی می‌کند. به‌طورکلی اگر شما با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنید، باید بدانید که تنها نیستید و می‌توانید به خانواده، دوستان و اطرافیان خود اعتماد کنید تا زندگی بهتری را ادامه دهید.

مشکلات مالی خود را شناسایی کنید

مشکلات مالی زندگی خود را شناسایی کنید. درواقع به کارت اعتباری خود توجه کرده، اگر درآمد کافی ندارید برای افزایش بودجه خود تلاش کنید. حتی به مدیر خود بگویید که می‌توانید اضافه کاری انجام دهید. اگر هنگامی‌که استرس و یا اضطراب دارید خرج‌های غیرضروری و بیش‌ازحد انجام می‌دهید، برای آن چاره بیندیشید. از خانواده و یا دوستی که مورد اعتماد است کمک بگیرید یا اینکه با یک مشاوره مالی مشورت کنید. به طور کلی برای رفع مشکلات مالی خود تلاش کنید تا استرس شما کمتر شود.

یک بودجه ماهانه ایجاد کنید

یک دفترچه یادداشت برداشته و در آن هزینه‌های روزمره مانند هزینه ایاب و ذهاب به محل کار، بیمه ماشین یا هر بیمه دیگری که دارید را محاسبه کرده تا بدانید که سر ماه چقدر باید پس‌انداز داشته باشید‌. شما عزیزان باید هزینه‌های غیرمنتظره مانند هزینه‌های بیماری، تعمیرات خانه و ماشین را نیز لحاظ کنید. برای خود برنامه‌ریزی منظمی داشته باشید تا استرس شما بسیار کاهش یابد.

تقویت عزت نفس

همه ما می‌دانیم که مشکلات مالی باعث کاهش عزت نفس افراد می‌شود، زیرا آن‌ها ممکن است احساس شکست کنند. اما باید راهکارهای مفیدی را در زندگی انجام دهید تا احساس ارزشمندی شما بهبود یابد. برای اینکه اعتماد به نفس شما افزایش پیدا کند و همچنین اضطراب شما کاهش یابد، می‌توانید چند قدمی در طبیعت بگذرانید و یا اینکه مهارت جدیدی را آموزش ببینید. همچنین می‌توانید با افرادی ارتباط داشته باشد که به جای اینکه موجودی کارت بانکی شما را ملاک قرار دهند، به شما عزیزان به خاطر شخصیت و اخلاق خوبتان قدردانی کنند.

قدر لذت‌های کوچک زندگی را بدانید

هنگامی که شما عزیزان گرفتار نگرانی‌های مالی و عدم اطمینان در مورد آن هستید، باید روی مسائل خوب تمرکز کرده و از مسائل منفی زندگی پرهیز کنید. شما عزیزان می‌توانید از یک رابطه نزدیکی که با دوست خود دارید و حتی زیبایی غروب خورشید نیز لذت ببرید. همچنین می‌توانید با حیوانات خانگی بازی کنید تا برای چند ساعت ذهن شما از نگرانی‌های مداوم رهایی یابد و خلق‌وخوی شما بهبود یافته و استرس نیز کاهش یابد.

امنیت توسط پول گذراست

شما عزیزان باید باور کنید که امنیتی که به واسطه دارایی‌های شما به وجود می‌آید، گذرا است. برخی از افراد حجم زیادی از دارایی‌های خود را صرف می‌کنند تا وسایل زیادی خریداری کنند و آن‌ها را در خانه‌های بزرگ‌تر جای دهند. حتی این‌گونه افراد از آزادی، خوشبختی و عشق نیز دست می‌کشند و به این دارایی‌ها دل‌خوش می‌کنند. شما عزیزان باید بدانید که تمامی این موارد گذرا است و اگر به این وسایل مادی دلبسته باشید، استرس از دست دادن آن‌ها سراسر وجودتان را فرامی‌گیرد.

اهمیت سخاوتمندی در زندگی

شما عزیزان باید بدانید برای اینکه بر استرس بی پولی غلبه کنید، در زندگی سخاوتمند باشید. بخشیدن پول لذت بسیار زیادی دارد، افراد سخاوتمند بسیار زندگی شادتر و سالم‌تری دارند و از زندگی‌شان راضی هستند.

آیا در محیط کار استرس دارید؟ بهترین راهکارها برای مقابله با آن را به طور کامل در این مقاله بخوانید:

مدیریت استرس در محیط کار

آرزوی پولدار شدن نداشته باشید

استرس بی پولی چیست
استرس بی پولی چیست

هرچند پولدار شدن خوب است و ما منکر این قضیه نمی‌شویم، اما عشق به پول ریشه بسیاری از مشکلات است. بسیاری از افراد به پول اندوزی علاقه بسیار زیادی دارند، حتی آن‌ها انرژی و زمانشان را بسیار صرف می‌کنند تا در آینده پولدار شوند. در این‌گونه افراد استرس بی پولی بسیار زیادتر است. پول‌پرستی باعث شده که ارزش‌های آن‌ها به خطر بیفتد و توانایی‌هایشان محدود شود. برخی از اوقات در طول زندگی اصلاً به پول توجه نکنید و آرزوی پولدار شدن نداشته باشید.

ثروت هم مشکلات خودش را دارد

هرچند شکی در این است که فقر باعث مشکلات زیادی می‌شود، اما متأسفانه کمتر کسی به این موضوع توجه می‌کند که پول هم مشکلات خودش را دارد. بسیاری از افراد پولدار همدلی مناسبی با دیگران ندارند. حتی گاهی ممکن است غرور و خودخواهی آن‌ها زیاد شود‌. نگرانی افراد پولدار از بی‌پولی بسیار زیاد است. به همین دلیل اگر تصور می‌کنید پول تمام مشکلات شما را حل می‌کند، سخت در اشتباه هستید. شما باید این دیدگاه خود را تغییر دهید تا بتوانید با آرامش کامل زندگی خود را ادامه دهید وگرنه دچار استرس مالی خواهید شد.

پول شما را خوشبخت نمی‌کند

طی تحقیقات انجام شده توسط مجله جوان ایرانی پول برای افراد خوشبختی نمی‌آورد. بسیاری از آدم‌ها که خوشبخت هستند را شما می‌شناسید که به عنوان پولدار نیست و برخی از آدم‌های پولدار را می‌شناسید که خوشبخت نیستند بنابراین این تفکر که پول بیشتر شما را خوشبخت‌تر می‌کند باید کنار بگذارید تا بتوانند خوشبختی واقعی را پیدا کنید.

 

سخن پایانی

افراد مختلف هنگام فکر کردن به پول احساسات متفاوتی دارند. برخی از آن‌ها به  دلیل خرج کردن پول، احساس گناه می‌کنند. حتی اگر توانایی پرداخت آن را داشته باشند، بازهم بعد از خرج کردن پول عذاب وجدان می‌گیرند. برخی از افراد حتی به موجودی کارت خود و یا هرگونه صحبت در مورد پول استرس می‌گیرند. برخی دیگر از اینکه بیان کنند به حمایت مالی نیاز دارند، احساس شرمندگی می‌کنند. درصورتی‌که شما عزیزان باید بدانید که داشتن وسایل ضروری مانند غذا، مسکن و ماشین حق شماست. اگر توان برآورده کردن آن را ندارید، از دیگران درخواست کمک کنید و یا تلاش بیشتری کنید تا درآمد شما افزایش یابد. شما عزیزان باید بدانید که اگر مدت زیادی است که با مشکلات مالی دست و پنجه نرم کنید، احساس خستگی و افسردگی خواهید کرد. راهکارهای مقابله با استرس بی پولی در این مطلب از جوانان ایرانی برای شما بیان شد و دلیل این استرس را به طور کامل شرح دادیم. اگر شما عزیزان نیز تجربه‌ای در این مورد دارید، می‌توانید در انتهای مقاله بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 1 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا