کسب و کار

انحلال شرکت؛ روشی برای عدم بروز مشکلات مالیاتی

انحلال شرکت روشی قانونی برای بستن راههای به وجود آمدن مشکلات قانونی برای شرکتهای است که فعالیت ندارند. در واقع اگر شما تصمیم دارید که با شرکتی که دارید دیگر کار نکنید و یا به هر علتی نیازی به این شرکت ندارید می توانید به روشی قانونی که اداره ثبت شرکتها اعلام کرده است برای انحلال شرکت خود اقدام کنید. ما با توجه به اطلاعات دقیقی و کاملی که ثبتی نو در وب سایتی که دارد توانسته ایم این مطلب کامل را برای شما آماده کنیم.

انحلال شرکت؛ روشی برای عدم بروز مشکلات مالیاتی

انحلال شرکت به چه معنی است؟

به نقل از وب سایت جامع ثبتی نو؛ همان طور که از نام کلمه انحلال بر می آید، این یعنی عدم فعالیت آن و در واقع تعطیل شدن آن. هنگامی که شرکت منحل می شود، بر اساس قانون تجارت، افراد مسئول در شرکت موظفند این موضوع را به اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری اطلاع دهند. انحلال شرکت توسط مراجع مربوطه به صورت رسمی اطلاع رسانی می شود و به این فرآیند انحلال شرکت می گوییم.

هنگامی که شما و شرکا با یک دیگر اقدام به ثبت شرکت می کنید، یک شخصیت حقوقی را به وجود آورده اید که همان شرکت شماست. در صورتی که بنا به دلایل مختلف اختیاری یا اجباری، مجبور به منحل کردن شرکتهای خود شوید، موضوع باید به طور رسمی اطلاع رسانی شود. این کار برای تمامی شرکت های مسئولیت محدود، سهامی خاص، تضامنی، تعاونی و… باید اطلاع رسانی شود.

علت های انحلال شرکت

همانطور که در مطالب بالا گفتیم، انحلال یک شرکت علت های مختلفی دارد، به همین دلیل در ادامه قصد داریم این علت ها را برای شما بیان کنیم، تا با این موضوع هم به خوبی آشنا شوید.

  • ادغام دو شرکت با یکدیگر
  • ادغام شرکت با شرکتی بزرگتر
  • راه اندازی کسب و کاری جدید
  • پایان فعالیت
  • و….

انواع انحلال شرکت

انحلال یک شرکت همانطور که علت های مختلفی دارد، انواع مختلفی هم خواهد داشت. به همین دلیل در ادامه انواع انحلال ها را بیان می کنیم، تا در این مورد هم ابهامی برای مخاطب وجود نداشته باشد.

انحلال قهری

همانطور که در مطالب بالا گفتیم، انحلال گاهی به منزله پایان برای شرکت شما است و این پایان به علت ورشکستی پیش می آید. در این مورد می گوییم که شرکت، انحلال قهری دارد. در هنگامی که شما مجبور به انحلال قهری شوید، نیازی نیست که از دادگاه حکمی برای این کار داشته باشید و به سادگی می توانید این کار را انجام دهید.

انحلال با توجه به تصمیم اعضاء شرکت

در ابتدا توجه داشته باشید که در اینجا منظور از اعضاء شرکت، در حقیقت مجمع عمومی شرکت است که اعضاء شرکت باید در آن حضور داشته باشند. در بسیاری از موارد شاهد این هستیم که تشکیل این مجمع با انحلال اختیاری شرکت همراه است.

 حال این کار می تواند علت های مختلفی داشته باشد، اما هنگامی که مجمع عمومی شرکت به این نتیجه برسد که شرکت باید منحل شود، اجازه این کار را دارد که دیگر مراحل را دنبال کند.

انحلال یک شرکت با حکم قضایی

در مواردی شاهد این هستیم که در یک شرکت مشکلاتی به وجود می آید و به دنبال این مشکلات دادگاه تصمیم به انحلال شرکت می گیرد و این تصمیم را به صورت حکمی قابل اجرا به مدیر شرکت اعلام می کند.

توجه داشته باشید که در ان حالت هم انحلال آن شرکت به صورت اجباری انجام می شود و نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، این است که دادگاه معمولا یک مهلت 6 ماهه را به شرکت مذکور می دهد و در صورتی که مشکلات موجود برطرف نشود، حکم انحلال آن شرکت را صادر می کند.

مراحل انحلال شرکت

یکی دیگر از مواردی که در رابطه با انحلال یک شرکت باید از آن اطلاع داشته باشید، این است که این کار چه مراحلی را برای شما به دنبال دارد. به این موضوع توجه داشته باشید، همانطور که مراحل ثبت یک شرکت با توجه به نوع آن متفاوت است، مراحل انحلال آن شرکت هم با توجه به قالب کلی شرکت متفاوت خواهد بود.

انحلال شرکت سهامی خاص

توجه داشته باشید که مهم نیست علت و دلیل منحل شدن شرکت شما چه مواردی است، برای آن که شرکت شما به طور کامل منحل شود، باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید و این مراحل اهمیت بالایی دارند.

  • سهامدارن شرکت باید با انحلال آن شرکت موفق باشند.
  • مدیر تصفیه شرکت با انجام کار خود موافق باشد.
  • در مجمع عمومی فوق العاده شرکت، این تصمیم بیان شده و همه اعضاء با امضاء صورت جلسه موافقت خود را اعلام کنند.
  • یکی از اعضاء شرکت را به عنوان مدیر تصفیه معرفی کنید.
  • محلی را برای تصفیه شرکت در نظر بگیرید.
  • در سامانه اداره ثبت اطلاعات خواسته شده را به طور دقیق وارد کنید.
  • صورت جلسه امضا شده را در سامانه اداره ثبت بارگزاری کنید.
  • ثبت نهایی را فراموش نکنید.
  • صورت جلسه و اسامی سهامداران شرکت را به طور فیزیکی به اداره ثبت ارسال کنید.
  • مدارک ارسالی شما در اداره ثبت بررسی می شود.
  • مدیر تصفیه شرکت به اداره ثبت مراجعه می کند.
  • آگهی انحلال شرکت در روزنامه به چاپ می رسد.

انحلال شرکت مسئولیت محدود

انحلال یک شرکت مسئولیت محدود شباهت های بسیاری با انحلال یک شرکت سهامی خاص دارد و اگر بخواهیم با شما صادق باشیم، باید بگوییم که فقط در موارد بسیار جزئی با یکدیگر تفاوت دارند. به همین دلیل در ادامه فقط تفاوت های این دو مورد را بیان می کنیم.

  • مدیر تصفیه در یک شرکت مسئولیت محدود می تواند از مدیران شرکت نباشد و شخص خارج از شرکت را برای این کار انتخاب کنید.
  • برای انحلال یک شرکت مسئولیت محدود، هیچ محدودیت زمانی وجود ندارد و شما می توانید در هر زمانی این کار را انجام دهید.

نکات مهم در انحلال شرکت

به این موضوع توجه داشته باشید که انحلال یک شرکت به همین سادگی که تصور می کنید، نیست. برای آن که بتوانید شرکت خود را منحل کنید، باید به نکات مهمی توجه داشته باشید. در ابتدا باید بگوییم که به شما پیشنهاد می کنیم، انحلال شرکت خود را به شرکت معتبری بسپارید، تا این کار را به بهترین شکل ممکن برای شما انجام دهد.

بعد از آن که مراحل گفته شده در بالا را انجام دادید، باز هم باید کارهایی را انجام دهید، به عنوان مثال برای انحلال یک شرکت، باید مالیات این کار را بپردازید. برای آن که بدانید به طور دقیق بعد از انحلال یک شرکت باید چه کارهایی را انجام دهید، با کارشناس های ثبتینو تماس بگیرید، تا به طور رایگان شما را راهنمایی کنند.

هزینه انحلال شرکت با ثبتی نو

اطلاع از هزینه ای انحلال یک شرکت، اهمیت بسیاری دارد و بسیاری از مخاطب ها به دنبال اطلاعاتی در رابطه با این موضوع هستند. صادقانه باید بگوییم که هزینه این کار برای هر کسی با دیگری تفاوت هایی دارد و این تفاوت هم به دلیل متفاوت بودن شرایط است. به همین دلیل شما به سادگی می توانید با کارشناس های ثبت شرکت ثبتی نو تماس بگیرید و آن ها بعد از بررسی شرایط شما، هزینه ای را برای شما تعیین می کنند.

منبع: https://sabtino.com/

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 5

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا