گردشگری و مهاجرت

معرفی انواع نژاد گربه ها [سیاه، پرشین، خیابانی، اسکاتیش]

انواع نژاد گربه: خانگی، آپارتمانی، پرشین، اسکاتیش، خیابانی، dsh و ...

انواع نژاد گربه ها چیست؟ چه نوع گربه‌هایی برای نگهداری خانگی مناسب هستند؟ کدام گربه‌ها برای زندگی آپارتمانی و زندگی با کودکان گزینه‌های مناسب‌تری می‌باشند. گربه‌ها از جمله موجودات باستانی و همنشین با انسان‌ها هستند که دوبار توسط انسان‌ها اهلی شدند. شاید بتوان گفت رابطه و تعامل انسان‌ها با گربه‌ها پس از اهلی شدن این موجودات که 9 هزار سال قبل اتفاق افتاد، به تدریج بیشتر شده و اکنون آنها در قلمرو و خانه‌های ما زندگی می‌کنند. در این مقاله می‌خواهیم به طور مفصل راجع به انواع نژاد گربه‌ها صحبت کنیم و بیشتر با نژاد‌ها، خلقیات، ویژگی‌ها و ظاهر آنها آشنا شویم.

انواع نژاد گربه ها

امروزه با ورود برخی از حیوانات اهلی مانند سگ‌ها و گربه‌ها به زندگی افراد، تقریباً همه می‌توانند چند نژاد سگ مانند گلدن رتریور، لابرادور رتریور، داکسهوند، هاسکی یا پیت بول را برای شما معرفی کنند. در مقابل، تعداد کمی از مردم در مورد نژادهای مختلف گربه اطلاعات دارند، چه رسد به اینکه بتوانند با نگاه کردن به یک نژاد گربه را شناسایی کنند.

تنها حدود 40 تا 71 نژاد گربه در جهان وجود دارد که در مقایسه با 200 نوع نژاد سگ کمتر است. البته براساس نظرسنجی دو انجمن رسمی برای گربه‌ها، برخی فقط 42 نژاد گربه را به رسمیت می‌شناسد، در حالی که انجمن بین المللی گربه 71 نژاد را به رسمیت می‌شناسد. همچنین برخی از نژادهای آزمایشی بیشتری نیز وجود دارند که شناسایی نشده‌اند، بنابراین می‌توان با اطمینان گفت که بین 42 تا 100 نژاد گربه در جهان وجود دارد.

اگر دوست دارید تا با هم به بررسی انواع نژاد گربه بپردازیم، در ادامه این مقاله از مجله جوان ایرانی همراه باشید تا با انواع نژاد گربه خانگی، خیابانی، گربه‌های پرشین، گربه دی اس اچ و … آشنا شویم. در این مقاله به بررسی تعداد نژادهای گربه خانگی اهلی، نژادهای وحشی و … می پردازیم.

انواع نژاد گربه ها

انواع نژاد گربه خانگی

هرکدام از نژاد‌های گربه‌ها، برخلاف باور عموم که می‌گوید آنها موجوداتی ساکت و بی‌توجهی هستند، کاراکتر و رفتارهای خاص خود را دارند که البته رفتار شما در تربیت آنها نیز موثر است. برخی از محبوب‌ترین نژادهای گربه‌ها عبارتند از:

  • مو کوتاه آمریکایی
  • بنگال
  • مو کوتاه بریتانیایی
  • مو بلند خانگی
  • مو کوتاه خانگی
  • گربه جنگلی نروژی
  • پرشین یا گربه ایرانی
  • آبی روسی
  • سیامی
  • شرقی
  • بیرمن
  • و …

انواع نژاد گربه خانگی پا کوتاه

گربه‌های کوتوله، گربه‌هایی هستند که اهلی و خانگی بوده و به واسطه جهش‌های ژنتیکی که داشته‌اند، سایز کوتاه‌تری دارند و البته از گربه‌های کوچکتر متمایز هستند. برخی از ویژگی‌ آنها را می‌توان مشاهده علائم پوکی استخوان، اختلالات ژنتیکی و … دانست.

انواع نژاد گربه شامل کوتوله، شامل نژاد مانچکین هستند که اولین بار توسط انجمن بین‌المللی گربه یعنی (TICA) در سال 1994 به رسمیت شناخته شدند. چهارنژاد دیگر از گربه‌های خانگی پاکوتاه شامل لمبکین و کینکالو، جنتا و اسکاتلندی کیلت می‌باشد و نیز نژاد‌های Skookum و Bambino نیز وجود دارند.

انواع نژاد گربه خانگی بزرگ

ممکن است شما هم مانند بسیاری از کسانی که به حیوانات علاقه دارند، به دنبال گربه‌های بزرگ با پنجه‌ها و آغوش گسترده باشید. در مورد این دسته از افراد می‌توان به 7 مورد از انواع نژاد گربه خانگی بزرگ اشاره نمود که عبارتند از:

  • Maine coon: نژاد مین کون را می‌توانید به عنوان یکی از موارد نژادهای گربه خانگی در مقیاس بزرگ دانست که وزنی در حدود 9 کیلوگرم دارند. این گربه‌ها نیز با داشتن یک رکورد گینش، به عنوان بزرگترین گربه‌ها از نظر اندازه شناخته می‌شوند که طولی به ابعاد 3 فوت و 11.2 اینچ معادل 1.18 متر را به خود اختصاص داده‌اند.
  • پرشین: پرشین یا گربه ایرانی نیز از جمله انواع نژاد گربه خانگی بزرگ است که وزن آنها در حدود 5.5 کیلوگرم بوده و نیز با داشتن ظاهری مخملی، بزرگتر هم به نظر می‌رسند.
  • ساوانا: این گربه بزرگ خانگی در سال‌های اخیر در مورد اینکه آیا واقعاً واجد شرایط یک گربه اهلی است یا خیر، مورد بررسی قرار گرفته است. گربه‌های ساوانا نتیجه تلاقی گربه‌های اهلی (معمولاً سیامی) با سروال (یوز گربه) – یک گربه وحشی آفریقایی – هستند.

از دیگر نژاد های گربه خانگی بزرگ می‌توان به گربه جنگلی نروژی، رگدال، راگامافین، چائوسی اشاره نمود.

domestic cat breed

انواع نژاد گربه در ایران

انواع مختلفی از نژاد‌های گربه‌ها در ایران و جهان وجود دارد که شامل موارد بسیار مختلفی می‌شوند. در مورد نژاد‌های در ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گربه اسکاتیش فولد: از گربه‌های دلنشین و دوست داشتنی هستند که مهم‌ترین ویژگی ظاهری آن ها را می‌توان داشتن گوش‌های خوابیده دانست. این گربه‌ها طرفداران بسیاری در ایران و نیز در جهان دارد و نیز برای نگهداری در منزل به علت رفتار آرامی که دارد، گزینه مناسبی می‌باشد.
  • گربه چین چیلا: گربه چین چیلا از جمله گربه‌هایی با ترکیب نژادی بسیار نزدیک به گربه پرشین یا گربه ایرانی است که ممکن است در ایران برخی از افراد آن را با پرشین اشتباه بگیرند و یا اصلا آن را همان نژاد پرشین بدانند اما چین چیلا یک دسته مستقل شناخته می‌شود.
  • گربه اگزاتیک شورت هیر: مورد دیگری که می‌توان از انواع نژاد گربه در ایران بیان کرد، گربه شورت هیر یا مو کوتاه است که توانسته است هم سطح با گربه پرشین مشهور و محبوب شود. این گربه را می‌توان ترکیبی از ظواهر گربه پرشین و گربه مو کوتاه آمریکایی دانست.

گربه اصیل ایرانی

یکی از مشهورترین گربه‌های اصیل ایرانی را علاوه بر موارد اسکاتیش فولد، چین چیلا و شورت هیر، گربه پرشین باید معرفی کرد که قدمت آن به پیش از سده 16 میلادی نیز می‌رسد. در واقع بنا به اشارات مستندی که آمده است، اولین بار این گربه از قرن 16 میلادی وارد اروپا شد.

  • گربه پرشین: این گربه که در سال 2015 توانست در لیست محبوب‌ترین گربه‌های نژاد آمریکایی قرار گیرد و نیز چهارمین گربه محبوب جهان در سال 2021 شناخته شود، اولین بار در منطقه خراسان ایران به صورت مستند به آن اشاره شد. این نوع از گربه‌ها معمولا موهای پرپشتی داشته و همچنین پاهای کوتاه‌تری دارند. رفتار آنها معمولا آرام است و بدون سر و صدا هستند که این امر آنها را برای نگهداری و زندگی آپارتمانی و خانگی مناسب می‌کند. عمر گربه پرشین در حدود 10 تا حداکثر 19 سال است.
  • نژاد هیمالین: نژاد هیمالین یکی از انواع نژاد گربه است که ترکیبی از نژاد پرشین و سیامی می‌باشد و می‌توان آن را جزو برترین گربه‌های ایرانی دانست. از ویژگی‌های این گربه می‌توان به اخلاق شیطنت آمیز، پرجنب و جوش بودن و موهای بلند آن اشاره نمود.
  • بریتیش شورت هیر: یک نوع گربه محبوب ایرانی در انگلیس است که ظاهری پشمالو دارد و معمولا در فیلم‌های بسیاری در دنیا نقش ایفا کرده است.
  • آمریکن شورت هیر

انواع نژاد گربه در ایران

انواع گربه های ملوس

یکی از جنبه‌هایی که هر انسانی را می‌تواند به سمت گربه‌ها جذب کند، رفتار خاص آن‌ها است. گاهی می‌تواند خیلی بی‌توجه‌ و سرد رفتار کرده و ما را از خود دلسرد کند و یا آنقدر کیوت و لوس باشد که تمام توجه‌‌ها را به خود جلب نماید. اگر به دنبال انواع گربه‌ های ملوس و کیوت هستید، موارد زیر را از دست ندهید:

  • رگدال: یکی از ویژگی‌های زیبای این گربه، چشم‌های آبی و باشکوه آن است که به تنهایی می‌تواند با ادا و عشوه‌های خاص خود، دل‌ها را برباید. این تنها یکی از بسیاری از ویژگی‌های راگدول است. آنها همچنین رفتاری بسیار دوستانه و ملوس دارند.
  • پرشین: گربه پرشین همواره باید در لیست بهترین‌ها باشد. گربه‌های پرشین بایستی دوست دارند با آنها با احترام و وقار رفتار شود. این گربه‌ها به خاطر چشمان زیبا و بدن پشمالوی خود، یک گربه دوست داشتنی هستند. حتما در نگهداری از گربه‌های پرشین به رژیم و نظافتشان اهمیت دهید.
  • Maine coon: این گربه پشمالو، یکی دیگر از ملوس‌ترین گربه‌هایی است که رفتار بازیگوشی داشته و نیز به همان اندازه هوش بالایی نیز دارد. این گربه می‌تواند آب و هوای سخت را تحمل کند. ویژگی بارز این گربه صاف و پشمالو بودن آن است.
  • مانچکین: پاهای کوتاه و ظاهر جذاب این گربه‌ها، عاملی است که می‌تواند شما را به خود جذب کند. گربه مانچکین همانند نژادهای مشابه خود رفتار می‌کند اما فقط به خاطر پاهای کوچکش، باید قدم‌های بیشتری بردارد که این مورد آن را بامزه می‌کند. همچنین ویژگی رفتاری جالب این گربه، آن است که به خاطر کنجکاو بودنش، اشیا براق را می‌رباید و مانند زاغ‌ها عمل می‌کند.
  • اسکاتیش فولد: نژاد گربه‌های اسکاتیش فولد در یک جهش خود به خود در گربه‌های مزرعه در اسکاتلند رخ داد. این نژاد با تلاقی گربه‌های مو کوتاه بریتانیایی و گربه‌های خانگی در اسکاتلند و انگلیس ایجاد شده است.
  • گربه روسی آبی: این گربه روسی که معمولا موهای آن به رنگ آبی و یا خاکستری است، مورد دیگری از ا انواع نژاد گربه می‌باشد که در حدود حداکثر 5.5 کیلو وزن دارند و می‌توانند تا 15-20 سال زندگی کنند.

انواع گربه های ملوس

کدام نژاد گربه بغلی است؟

اگر علاقه دارید گهگاهی با گربه خود خلوت کنید و آن را نوازش کنید، بغل کنید و با آن صحبت کنید، حتما باید در هنگام پذیرش این موجودات، نسبت به خصوصیات اخلاقی آنها توجه لازم انجام شود. در ادامه برخی از انواع نژاد گربه نوازشی و بغلی را به شما معرفی می‌کنیم.

  • سیامی: سیامی یکی از گربه‌هایی است که می‌تواند عشق و محبت شما را پذیرا باشد. این گربه که بدنی براق، با لکه‌های سیاه روی آن و نیز چشمانی آبی دارد، یک گربه اجتماعی است و می‌تواند کنکجاو باشد و سریع یاد بگیرد.
  • راگدل: گربه‌های راگدل همواره بایستی در لیست بهترین گربه‌های خانگی قرار گرفته شوند. این گربه که اولین بار در سال 1960 در کالیفرنیا شناسایی شد، حیواناتی مهربان و پرورش یافته‌اند. این گربه تلاقی نژادی از گربه‌های پرشین و بیرمن می‌باشند و طبیعت دوستانه و ملایم شخصیتشان، آنها را برای خانه‌هایی با کودکان یا سایر حیوانات خانگی ایده آل می‌کند و میو میوهای نرم و لطیفیشان قطعا می‌تواند که قلب شما را ذوب کند.
  • اسکاتیش فولد: اسکاتیش فولدها معمولاً باهوش، شیرین مزاج و نرم صحبت هستند و به راحتی با افراد و موقعیت‌های جدید سازگار هستند. آنها وفادار هستند و تمایل دارند با یک نفر در خانواده ارتباط برقرار کنند. در حالی که آنها معمولاً به دیگران اجازه ‌می‌دهند که آنها را در آغوش بگیرند و نوازش کنند، دلبستگی اولیه آنها به سرعت مشخص می‌شود که آنها انسان انتخابی خود را به صورت مجزا مشخص می‌کنند.
  • گربه حبشی: حبشی‌ها فوق العاده بازیگوش هستند، اما به طور باورنکردنی به صاحبان خود وابسته هستند. آنها می‌توانند “وابستگی سگ مانند” به صاحب خود داشته باشند و ممکن است به طور فزاینده‌ای به تماس انسانی وابسته شوند. این بدان معناست که آنها دوست دارند در کنار شما باشند و در حین کار یا تماشای تلویزیون در آغوش شما باشند.

از دیگر نژاد‌های گربه بغلی می‌توان به پرشین، بیرمن، تونکینس، راشن بلو، گربه بمبئی و نیز گربه بی‌مو اشاره نمود.

hugging cats

انواع نژاد گربه پرشین

اگر قصد دارید یک گربه ایرانی به خانواده خود اضافه کنید، لازم است کمی بیشتر راجع به این نوع نژاد که یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین نژادهای دنیا شناخته می‌شوند، اطلاعات کسب کنید. گربه‌های پرشین خود به نژاد‌ها و اشکال مختلف تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • پرشین کلاسیک: پرشین کلاسیک، نژادی ترکیبی در اروپا و آمریکای شمالی است که به Doll face Persian نیز شناخته می‌شود. این نوع نژاد در خصوصیات ظاهری در قسمت‌های کشیدگی پوزه و نیز بینی با هم متفاوت هستند.
  • پرشین فلت: گربه‌هایی هستند که صورت تخت و آرامی دارند و در خانه بی سر و صدا و ساکت زندگی می‌کنند. از ویژگی‌های آنها می‌توان به صورت تخت، چشمان گرد و ودرشت و پوزه کوچک اشاره نمود. این نوع گربه‌ها در یک جهش ژنتیکی در سال 1950 به بعد به وجود آمدند.
  • هیمالین یا هیمی: این گونه گربه پرشین ترکیبی از نژادهای سیامی و پرشین است که رنگ‌بندی بدن آنها شبیه گربه سیامی بوده، چشمانی آبی دراند و ظاهر صورتشان مانند پرشین می‌باشد.
  • فنجانی: مورد دیگر از انواع نژاد گربه، گربه‌های پرشین فنجانی هستند که از نظر ابعاد کوچکتر بوده و نیز موهای نرم‌تری دارند.
  • اگزاتیک مو کوتاه: مورد دیگر از انواع گربه پرشین، گربه‌های کیوت اگزاتیک مو کوتاه هست که از ترکیب نژاد پرشین با گربه آمریکایی ایجاد شده و فرم سر و پوشش بدنشان متراکم و پشمالو می‌باشد.
  • چینچیلا: هرچند که در قسمت قبل اشاره کردیم این گربه یک نژاد متمایز است، اما ظاهر بسیار مشابهی با گربه پرشین دارد و می‌توانید آن را یک گربه پشمالو سفید و اشرافی بدانید.

قبل از پذیرش انواع نژاد گربه پرشین به نکات نگهداری آنها توجه کنید؛ چراکه هزینه و نکات نگهداری از آنها بیشتر از دیگر گربه‌ها خواهد بود.

انواع نژاد گربه پرشین

 

پیشنهاد می‌کنیم انواع ماهی های آکواریومی و پرطرفدار را ببینید:

انواع ماهی های آکواریومی

انواع نژاد گربه های خیابانی

گربه‌های ولگرد همان گربه‌های خانگی اجتماعی شده‌ای هستند که صاحب ندارند. یکی از نکات مهمی که باید در این مورد به آن توجه شود، این است که گربه‌های خیابانی یا ولگرد می‌توانند برای مردم اجتماعی شوند. اما گربه‌های وحشی با مردم اجتماعی نیستند. این دسته، با اعضای خانواده گربه سانان خود اجتماعی هستند و با یکدیگر پیوند دارند، آنها رابطه مشابهی با مردم ندارند. در مورد انواع نژاد گربه‌های خیابانی بایستی گفت این نوع گربه‌ها می‌توانند از نژادهای مختلف به صورت یکتا یا ترکیبی باشند ولی بیشترین موردی که در خیابان‌ها مشاهده می‌کنید، نژاد گربه‌های و کوتاه است. از نظر دامپزشکان آن‌ها را می‌توان به گربه‌های DSH طبقه‌بندی کرد که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

آیا گربه های خیابانی کثیف هستند؟

بله؛ از آنجایی که معمولا کسی به گربه‌های خیابانی رسیدگی نمی‌کند و آنها حمام نمی‌روند و نیز در مکان‌های کثیف وقت می‌گذرانند، بایستی بدانید که این نوع از گربه‌ها کثیف هستند و می‌توانند کک و کنه نیز داشته باشند و دچار سوء تغذیه هستند که نیاز است تا به آن رسیدگی شود. اگر یک گربه وحشی شما را به عنوان کسی که به گربه‌ها ترحم می‌کند بشناسد، ممکن است برای شما بچه گربه بیاورد. این بدان معنا نیست که آنها می خواهند شما به آنها مهربانی نشان دهید، آنها فقط مراقب فرزندان خود هستند. همچنین این احتمال وجود دارد که یک گربه خیابانی به هاری مبتلا شود. لازم است از گربه‌های خیابانی دور بمانید.

چند نکته وجود دارد که باید قبل از نوازش گربه ولگرد به آنها توجه کنید، به خصوص اگر برخی از آنها را در خانه دارید که کاملاً واکسینه نشده‌اند.

  • گربه ها ناقل بیماری‌های هوایی هستند. بچه گربه‌های بیمار را نوازش نکنید. آبریزش بینی و چشم‌ها یکی از علائم بیماری‌ در گربه‌ها است اما همیشه نمی‌توان آن را تشخیص داد.
  • مراقب بچه گربه هایی با صورت و گوش های پوسته پوسته باشید، این گال یک بیماری پوستی است؛ یک انگل پوستی میکروسکوپی که اگر زیر پوست شما قرار بگیرد خارش ایجاد می‌کند.
  • مراقب پریدن کک ها روی خودتان باشید.

انواع نژاد گربه های خیابانی

انواع نژاد گربه اسکاتیش

در مورد نژاد گربه‌های اسکاتیش تنها می‌توان به نژاد اسکاتیش فولد اشاره نمود که این نوع نژاد موهای پشمالویی دارد و گوش‌هایشان به صورت تاخورده است. آنها را می‌توان از نظر ظاهری مانند جغدها دانست که چشمانی گرد و گوش‌های گردتری دارند.

خلق و خوبی گربه اسکاتیش

نژاد گربه اسکاتلیش فولد و اسکاتیش استریتس باهوش، کنجکاو و به خانواده خود وفادار هستند. اگرچه آنها تمایل دارند که در اطراف خانه پنهان نشوند یا خجالتی باشند، اما همیشه در اطراف شما خواهند بود، حتی شما را از اتاقی به اتاق دیگر دنبال می‌کنند. بیشتر آنها عاشق نوشیدن از آب جاری هستند و برخی با پنجه خود می‌خورند و می‌نوشند.

همچنین یکی دیگر از خلق و خوی این گونه از انواع نژاد گربه، عادت آن‌ها به ژست گرفتن در موقعیت‌های عجیب و غریب است – صاف روی زمین مانند قورباغه‌ای کوچک می‌نشینند یا به پشت دراز کشیده و پنجه هایشان در هوا است. اگرچه ممکن است تصور کنید که گوش‌های آنها نسبت به سایر گربه ها تحرک کمتری دارد، اما اینطور نیست. اسکاتیش‌ها از این گوش ها برای برقراری ارتباط به صورت کامل استفاده می‌کنند و در صورت لزوم نظرات خود را با صدایی آرام و جیک اضافه می‌کنند.

انواع نژاد گربه اسکاتیش

انواع نژاد گربه سانان

به طور کلی، گربه‌سانان از راسته پستانداران گوشتخوار هستند که ظاهری مانند گربه دارند و شامل 6 خانواده، 12 زیر خانواده، 56 جنس و 114 گونه می‌باشند. از جمله این خانواده‌ها می‌توان گفت:

  • Eupleridae (گوشتخواران مالاگاسی)
  • Felidae (گربه‌های اهلی، ببر، شیر و …)
  • Hyaenidae (گفتارها و گرگ‌ها)
  • Herpestidae (مونگوس، کوسیماس، مریکات و …)
  • Nandiniidae
  • Prionodontidae (شامل دندان اره آسیایی)

انواع نژاد گربه سانان

انواع نژاد گربه های سیاه

درست مانند بسیاری از رنگ‌های دیگر، نژادهای گربه‌های سیاه به دلیل شخصیت‌های متنوع، ویژگی‌های متفاوت و طیف وسیعی از نیازهای نظافت از آسان تا خاص، محبوب و گوناگون هستند. در مورد انواع نژادهای گربه سیاه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بابتیل آمریکایی: بابتیل آمریکایی که تصور می‌شود ترکیب نژادی بین سیامی و دم کوتاه است، دارای پاهای کشیده و دمی به اندازه یک سوم تا یک دوم طول دم یک گربه معمولی است. بابتیل‌‌هایی که بدون دم به دنیا می‌آیند، رامپی نام دارند. این گونه شخصیتی بازیگوش، پرانرژی و دوستانه دارد.
  • آمریکن کرل: آمریکن کرل که با گوش‌های پیچ‌دار خود به راحتی شناسایی می‌شود، یک جهش ژنتیکی در جمعیت گربه‌های خانگی شناخته می‌شود. این گربه دارای شخصیتی محبت آمیز، صمیمی و مناسب با بچه‌ها است.
  • آمریکن شورت هیر: مو کوتاه آمریکایی که از نسل گربه سانان اروپایی بودند، همراه با مهاجران اولیه آمدند و با کشتی‌ها برای محافظت از محموله و اموال در برابر جوندگان همراه شدند. پروسونالیتی یا شخصیت این گونه آمریکن شورت هیر، آرام است به صورتی که می‌تواند با سایر حیوانات خانگی شما نیز سازگار باشد و به همین جهت آن را می‌توان یک موجود اجتماعی دانست.
  • بمبئی: بمبئی به نام شهری در کشور هند نام گذاری شده است که می‌توان به آن لقب پلنگ سیاه خانه را نیز نسبت داد. این گونه از یک گربه برمه‌ای و آمریکایی به وجود آمد. شخصیت بمبئی دوستانه، مهربان، فعال و عاشق کودکان می‌باشد.
  • بریتیش شورت هیر: با تبار 2000 ساله‌اش که به امپراتوری روم بازمی‌گردد، مو کوتاه بریتانیایی برای چندین دهه در خیابان‌های بریتانیا پرسه می‌زد تا اینکه به عنوان یک نژاد مستقل معرفی شد. شخصیت این گونه به صورت نوازشگر، آرام، دوست داشتنی و خانواده محور است.

از دیگر نژادهای گربه های سیاه می‌توان به کورنیش رکس، دوون رکس، اگزوتیک شورت هیر، جاپانیز بابتیل و … اشاره نمود.

انواع نژاد گربه های سیاه

گربه نژاد دی اس اچ چیست؟

DSH مخفف کلمه Domestic Short Hair به معنای مو کوتاه اهلی است. گربه مو کوتاه اهلی یا خانگی یکی از انواع نژاد گربه در حال رقابت برای کسب جایگاه محبوب‌ترین حیوان خانگی در ایالات متحده است که به طور کلی، تعداد آن در حدود 600 میلیون تخمین زده شده در سراسر جهان می‌باشد.

یکی از نکات مهم راجع به این گربه این است که گربه‌های DSH یا مو کوتاه خانگی واقعاً یک نژاد نیستند. این گربه‌ها که انگلیسی‌ها آن را «موگی» می‌شناسند، اجدادی ترکیبی دارند و ممکن است بیشتر به «موت‌ها» در دنیای سگ‌ها شبیه باشند تا نژاد منحصربه‌فرد خودشان. از آنجایی که گربه‌های مو کوتاه خانگی ترکیبی از نژادهای مختلف هستند، از نظر رنگ خز، شخصیت و سایر ویژگی‌ها بسیار متفاوت هستند – به این معنی که انتخاب یک مو کوتاه خانگی منحصر به فرد برای شما آسان‌تر است!

دوست داشتن این گربه‌های نوازشگر و بازیگوش آسان است و برای انواع خانواده‌ها و سبک های زندگی عالی هستند.

عمر گربه دی اس اچ

این گربه‌ها تمایل دارند سالم بمانند و عمر نسبتاً طولانی در حدود 12 تا 14 سال داشته باشند.

غذای گربه دی اس اچ

این نوع از گربه‌ها می‌توانند مستعد پرخوری باشند، که می‌تواند منجر به چاقی و مجموعه‌ای از مشکلات سلامتی مرتبط با اضافه وزنشان باشد. یک غذای سالم برای گربه انتخاب کنید که تغذیه مورد نیاز او برای داشتن یک زندگی شاد و پرانرژی را برای او فراهم کند.

سالم ترین گزینه‌های غذای گربه آنهایی هستند که حاوی مواد مغذی مورد نیاز برای تغذیه متعادل هستند. علاوه بر آب تمیز و تازه، نیازهای تغذیه ‌ای منظم گربه برای زندگی سالم شامل مواد مغذی مانند پروتئین، کربوهیدرات و چربی است که به سلامت عضلات، پوست و کت گربه کمک می کند. موارد زیر غذاهای مناسب برای انواع گربه‌ها می‌باشد:

  • مرغ، جو، بوقلمون، تن ماهی، ذرت و محصولات تخم مرغ خشک منابع عالی پروتئین هستند.
  • روغن ماهی و روغن سویا.
  • ذرت غلات کامل آسیاب شده.
  • اسیدهای چرب امگا 3 و 6. این چربی‌ها که در روغن ماهی، تخم‌مرغ و دانه کتان یافت می‌شوند، پوستی زیبا از خز و پوست صاف زیرین را به او می‌دهند.
  • کلسیم.
  • ویتامین E و C. هر دوی این ویتامین‌ها از سلول‌های گربه‌تان محافظت می‌کنند و در عین حال سیستم ایمنی بدن او را در بهترین حالت نگه می‌دارند.

میکس پرشین و دی اس اچ

گربه‌های پرشین میکس شده با dsh و سایر گربه‌ها، گربه‌هایی هستند که نه تنها از همراهی صاحب خود لذت می‌برند، بلکه اشتیاق آن را نیز دارند. آنها گربه های مهربانی هستند که اتفاقا جزو زیباترین گربه‌های دنیا نیز به شمار می‌آیند. میانگین طول عمر این موجودات بین 14 تا 15 سال است.

گربه نژاد دی اس اچ

نژاد گربه طوسی رنگ

معمولا گربه‌هایی به رنگ طوسی بیشتر در فیلم‌ها، اینستاگرام و تیکتاک دیده می‌شوند که از نژادهای زیر هستند:

  • آمریکن شورت هیر
  • بریتیش شورت هیر
  • چارتروکس: گربه Chartreux یک گربه کاملا خاکستری است. شخصیت آنها ساکت و آرام است و برای هرکسی که در یک آپارتمان زندگی می‌کند می‌تواند بهترین نژاد باشد؛ زیرا برایشان مهم نیست که مدتی را به تنهایی بگذرانند. گفته می‌شود، این گربه‌های مو کوتاه خاکستری علاقه بسیاری به افراد سرپرست و نزدیک خود دارند و با خوشحالی به استقبال آنها می‌روند.
  • کورنیش رکس: رکس دمدمی مزاج کورنیش به خاطر کت مواجش معروف است. خز او نه تنها ظاهر کاملا منحصربه‌فردی را به او می‌دهد، بلکه می‌تواند مانند مخمل بریده، بره، خرگوش و ابریشم احساس خوبی را به شما منتقل کند.
  • دوون رکس
  • گربه مصرفی Mau
  • Korat
  • Maine Coon
  • Nebelung
  • گربه جنگلی نروژی
  • مو کوتاه شرقی

gray cat breed

نژاد گربه دامستیک

اگر علاقمند به یافتن نژاد گربه دامستیک یا اهلی و خانگی هستید، حتما از گربه‌های زیر دیدن کنید:

  • Ragdoll یا رادگل
  • Maine Coon یا مین کون
  • Norwegian Forest Cat یا گربه جنگلی نروژی
  • Persian یا پرشین
  • Chausie یا گربه چائوسی
  • Siberian یا سیبرین
  • Savannah یا گربه ساوانا
  • American Bobtail یا گربه آمریکن بابتیل
  • Ragamuffin یا گربه راگامافین
  • Bengal یا گربه بنگال

Domestic home cat breed

نژاد گربه اشرافی

اگر می‌خواهید یک همراه در سطح خود داشته باشید، می‌توانید برای پذیرش انواع نژاد گربه‌ها، گربه‌های اشرافی را انتخاب کنید که شامل نژادهای زیر می‌باشند.:

  • گربه آشرا
  • گربه ساوانا
  • گربه ایرانی یا پرشین
  • گربه سیامی
  • گربه هیمالین
  • گربه اگزاتیک پرشین
  • اسکاتیش فولد
  • گربه مین کون
  • گربه رگدال
  • گربه شرقی
  • امریکن کرول
  • گربه بنگال
  • گربه پیتربالد
  • گربه اسفینکس
  • گربه حبشی

این موارد می‌تواند بهترین نژادهای گربه اشرفی باشند که در دنیا وجود دارند.

نژاد گربه اشرافی

نژاد گربه راشن بلو

راشن بلو یکی دیگر از انواع نژاد گربه در جهان است که مشهور می‌باشد. ویژگی‌های شخصیتی آنها به صورت آرام، ملایم و مهربان است و معمولاً وقتی غریبه‌ها به آنها نزدیک می‌شوند، دور می‌شوند. با این حال، وقتی آنها با افراد مورد اعتماد و محبوب خود هستند، بازیگوش و مهربان هستند.

از جمله ویژگی‌های ظاهری و فیزیکی آنها می‌توان به بدنی با استخوان ریز، بلند، سفت و عضلانی. سبک و برازنده اشاره نمود. سر آنها صاف، متوسط، نه بلند و باریک و نه کوتاه و حجیم است. پوزه آنها صاف است.

یکی از نکات مهم راجع به نژاد گربه راشن بلو آن است که این گربه علاقه زیادی به غذاخوردن دارد و می‌تواند به اضافه وزن دچار شود که در این صورت لازم است به تغذیه آنها بیشتر دقت شود. این گربه‌ها معمولا 15-20 سال عمر می‌کنند، وزن تقریبی آنها 3.5 تا 7 کیلوگرم بوده و مشکلات بهداشتی آنها کمتر از سایر انواع نژاد گربه‌ها است.

Russian Blue cat breed

بهترین نژادهای گربه

جمله زیبایی وجود دارد که می‌گوید، شما زمانی را که با گربه‌ها سپری می‌کنید را نباید هرگز تلف شده بدنید. شاید منظور این جمله آن است که انواع نژاد گربه‌های خانگی می‌تواند شما را به خوبی سرگرم و خوشحال کند. برای انتخاب بهترین نژادهای گربه بایستی به چند مورد از جمله نیازهای مراقبتی، اجتماعی و شخصیت آنها و نیز نیازهای تغذیه آنها توجه کنید.

در حالت کلی، 10 تا از بهترین نژاد های گربه عبارتند از:

  • پرشین
  • شرقی
  • بیرمن
  • رادگل
  • مین کون
  • آمریکن شورت هیر
  • اسفینکس
  • حبشی
  • سیامی
  • مو کوتاه عجیب و غریب
  • گربه سومالی
  • اسکاتیش فولد

بهترین نژاد گربه برای کودکان

داشتن گربه از یک منظر می‌توانید یک راه عالی برای آموزش مهارت‌های اجتماعی مهم مانند مسئولیت پذیری، احترام و صبر به فرزندانتان باشد. آنها یکی از بهترین حیوانات خانگی سازگار با زندگی انسان‌ها از کوچک تا بزرگ هستند. اگر می‌خواهید یک موجود بازیگوش و سرگرم کننده را در کنار خانواده خود داشته باشید، می‌توانید از بهترین نژاد گربه‌ ها برای کودکان استفاده کنید که عبارتند از:

  • حبشی
  • بیرمن
  • برمه‌ای
  • Maine Coon
  • مانکس
  • رادگل
  • سیامی
  • پرشین

بهترین نژاد گربه برای آپارتمان

اگر در یک محیط بسته آپارتمانی زندگی می‌کنید، بسیار مهم است تا شرایط زندگی شما جوری باشد که برای دیگران و همسایه‌های بالا و پایینی شما مشکلی را ایجاد نکنید. برای این مورد می‌توانید از بهترین انواع نژاد گربه آپارتمانی استفاده کنید که عبارتند از:

  • آمریکن شورت هیر
  • بیرمن
  • بریتیش شورت هیر
  • برمه‌ای
  • اگزوتیک
  • Maine Coon
  • پرشین
  • رادگل
  • راشن بلو
  • اسکاتیش فولد
  • اسفینکس

باهوش ترین نژاد گربه

در میان ده‌ها نژاد مختلفی که برای گربه‌ها وجود دارد، چندین گونه هستند که می‌توانند برحسب اینکه چقدر می‌توانند در دریافت آموزش به خوبی عمل کنند و تعامل خوبی با محیط اطراف داشته باشند، به عنوان گربه‌های باهوش شناخته شوند. چند مورد از انواع نژاد گربه باهوش به شرح زیر می‌باشد:

  • حبشی
  • سیامی
  • بنگال
  • برمه‌ای
  • کورنیش رکس
  • ساوانا
  • اسکاتیش فولد
  • بالیایی
  • هاوانا

عکس زیباترین گربه های جهان

این خانواده از گربه‌سانان همواره مورد توجه انسان‌ها بوده‌اند و زیبایی‌های خاص خود را دارند که سبب شده است تا آنها در زندگی ما نیز راه یابند. گربه‌ها با چشمانی رنگارنگ، موها و پشم‌های متفاوت و ظاهری آغوش پذیر از جمله مخلوقات زیبایی هستند که در ادامه می‌توانید چند مورد از عکس‌ های زیباترین گربه های جهان را مشاهده کنید.

عکس زیباترین گربه های جهان 5عکس زیباترین گربه های جهان 3 عکس زیباترین گربه های جهان 4 عکس زیباترین گربه های جهان 2 عکس زیباترین گربه های جهان 1

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 3.2 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 17

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا