بهداشت و سلامت

اهمیت سحرخیزی برای موفقیت

رسیدن به اهداف با سحرخیزی

اهمیت سحرخیزی یکی از مواردی است که افراد موفق با بهره مندی از آن، توانسته‌اند اتفاقات بسیار خوب و خوشی را برای خودشان رقم بزنند. در حقیقت اهمیت سحرخیزی همان چیزی است که افراد موفق را صبح به صبح زودتر از باقی افراد بیدار می‌کند.

اطمینان دارم که شما هم با شنیدن چنین حقایق شگفت انگیزی، حتماً برنامه بهتری برای صبح هایتان خواهید ریخت. به همین منظور در ادامه درباره شگفتی‌های سحرخیزی گفت و گو می کنیم تا شما با انرژی بیشتر به سحرخیزی روی بیاورید.

اهمیت سحرخیزی

مسئله اول این است که صبح زود تعیین می‌کند ما روز خوبی داشته باشیم یا نه!

نمی‌دانم تا کنون به این نکته نوجه داشته اید یا نه، اما اگر حتی یک بار صبح زود از خواب بیدار شده باشید، متوجه شده اید که آن روزتان کاملاً با سایر روزهای عادی متفاوت بوده و سرشار از انرژی بوده اید. دلیل این نکته اهمیت صبح در شکل گیری روز شما است.

تصور کنید اگر دیر بیدار شویم، یا با یک کابوس از خواب بپریم، و یا حتی اتفاق بدی در صبح برای ما بیفتد، ادامه روزما چطور خواهد بود؟

آیا می‌توانیم با انرژی ای که لازم است  به روز خود ادامه دهیم و بهترین ها را برای خودمان رقم بزنیم؟

مسلماً رخ دادن این اتفاق ها کار سختی میشود اگر صبحمان را خوب شروع نکرده باشیم. حالا اتفاقاتی برعکس موردی که ذکر شد را تصور کنید.

صبح زود و با حس خوب از خواب بیدار شدن، خوردن صبحانه کامل، ورزش کردن و… می‌تواند یک روز رویایی و سراسر همراه با انرزی مثبت را برایمان رقم بزند و ان روز میشود از همان روزهایی که می‌توانیم رشد و پیشرفت بسیار زیادی داشته باشیم، و مهم تر اینکه حال جسم و روحمان خوب باشد.

میزان تفاوت این دو حالت با یکدیگر چقدر بود!؟

با همه این تفاسیر، بازهم توقع داریم با عدم سحرخیزی و خوابیدن تا ظهر، اتفاقات خوب برایمان رقم بخورد و درطول روز حال خوبی داشته باشیم؟؟؟

درست به همین خاطر است که می‌گویند سحرخیز باش تا کامروا شوی!

اهمیت سحرخیزی

تحقیقات درباره سحرخیزی

تحقیقات صورت گرفته  نشان داده است  افرادی که صبح خود را خوش و با انرژی شروع می‌کنند، روز بهتری خواهند داشت.

مورد بعد این است که صبح زود انگیزشی ترین زمان ممکن است!

طبق آخرین تحقیقاتی که توسط روانشناسان انجام شده، ساعت 5 تا 8 صبح، زمانی است که ما بیشترین انگیزه ممکن را برای شروع یک روز عالی و حتی یک زندگی دوباره داریم.

نمی‌دانم شما تا به حال این تجربه را داشته اید یا خیر ، اما این را خوب می‌دانم که اگر بین ساعات گفته شده بیدار شوید، شک نکنید که می‌توانید کارهای مفید و بسیار زیادی در این زمان انجام دهید و مهم تر از آن از لحاظ روحی حالتان خوب باشد.

می‌توان از صبح به عنوان مهم ترین و البته بهترین زمان یادگیری نام برد؛ چرا که هم تازه از خواب بیدار شده ایم و هم بیشترین انرژی ممکن را داریم تا روزی رویایی برای خود رقم بزنیم.

پس می‌توانید با استفاده از همین مورد که گفته شد، کارهای مفید و عالی بسیاری انجام دهید.

سحرخیزی قرصی آرامش بخش است!

وقتی صبح ها برای رفتن به محل کار، مدرسه، قرار و… دیر از خواب بیدار می‌شوید، چقدر دچار استرس می‌شوید و با عجله به سمت انجام دادن کارتان پیش می‌روید؟!

این عجله و استرس می‌تواند باعث شود هم به کار خود نرسید، و هم کل روزتان به هم بریزد و سراسر دچار اضطراب باشید.

بهتر نیست که زودتر از خواب بیدار شویم؟! اینگونه می‌توانیم اعصاب راحت تری داشته باشیم، با آرامش بیشتری رفتار کنیم و حتی زودتر به کاری که می‌خواهیم انجام دهیم، برسیم.

اعتماد به نفس خود را با سحرخیزی بالا ببر!

تصور کنید که وقتی همه در خواب هستند، ما مشغول انجام کارمان هستیم، تا زمانی که دیگران از خواب بیدار شوند، ما صبحانه‌مان را خورده ایم و بسیاری از کارهای مهم و اصلی‌مان را انجام داده ایم.

مطمئن باشید که همین باعث می‌شود حس مفید بودن به ما دست بدهد. البته که صرفا حس خوب و مفید بودن نیست، بلکه اعتماد به نفس بالا سبب می‌شود که رابطه صمیمانه تری با دیگران برقرار کنیم.

اعتماد به نفس با سحرخیزی

افزایش یادگیری و بازدهی آن با سحرخیزی!

زمانیکه صبح زود بیدار میشویم مغزمان آمادگی بیشتری برای دریافت اطلاعات دارد و افزایش قدرت یادگیری مغز و بازدهی‌مان در طول روز امری طبیعی به حساب می‌آید.

لازم به ذکراست که این آمادگی برای دریافت اطلاعات و افزایش قدرت یادگیری مخصوص به ساعات اولیه صبح نیست و حال خوب اول صبحمان، بر تمامی ساعات روز اثر می‌گذارد و باعث می‌شود که با ذهن بازتر و بهتری در طول روز رفتار کنیم و آمادگی ذهنی بیشتری داشته باشیم.

پس با این تفاسیر اگر به دنبال راهی برای افزایش قدرت یادگیری خود می‌گردید، توصیه اول ما به شما سحرخیزی و صبح زود از خواب بیدار شدن است.

سحرخیزی عادت بزرگان!

احتمالا از منابع مختلف، درمورد سحرخیزی افراد معروف و مشهور شنیده اید. البته که این خصوصیت صرفا زمان حال را شمال نمیشود و دربرگیرنده تمامی افراد معروف و موفق در تمامی ادوار است. اما آیا تا کنون در این باره تفکر کرده اید که چرا سحرخیزی از عادات مشترک بزرگان و افراد موفق است؟

ما به شما میگوییم که چون افراد موفق اکثراً اهمیت سحرخیزی را می‌دانستند و خودشان عامل اصلی موفقیتشان را سحرخیزی و صبح زود از خواب بیدار شدن عنوان می‌کنند!

برای نمونه یاین مورد، ساعت بیداری چند نفر از موفق ترین افراد جهان را با هم بررسی می‌کنیم.

  • ساعت بیداری تیم کوک، مدیر عامل شرکت اپل: 4:30 صبح
  • ساعت بیداری ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت خودروسازی تسلا موتورز: 7صبح
  • ساعت بیداری جک دورسی، موسس توییتر: 5:30 صبح
  • ساعت بیداری بیل گیتس، موسس شرکت مایکروسافت و یکی از ثروتمندترین افراد جهان: 7 صبح
  • ساعت بیداری ریچارد برانسون، بنیان گذار گروه ویرجین: 5:30 صبح
  • ساعت بیداری هاوارد شولتز، مدیرعامل سابق استارباکس: 4:30 صبح
  • ساعت بیداری جف وینر، مدیرعامل لینکدین: 5:30 صبح
  • ساعت بیداری گری وینرچاک، مدیرعامل وینر مدیا: 6 صبح
  • ساعت بیداری تیم آرمسترانگ، مدیر اجرایی سابق گوگل: 5 صبح

و بسیاری از افراد بسیار موفق دیگر که همگی صبح زود از خواب بیدار می‌شوند و سحرخیزی از عادات آنهاست…

آیا همه افراد موفق سحرخیز هستند؟

جواب قطعاً خیر است. چرا که در همه چیز استثنا وجود دارد و سحرخیزی نیز مقوله مستثنایی نیست و بوده اند کسانی که تبدیل به فرد موفقی شدند ولی هیچ وقت اهمیت سحرخیزی را نمی‌دانستند و سحرخیز نبودند جزئی از استثنائات هستند.

برای مثال میتوان جف بزوس، مدیر عامل سایت آمازون، بزرگ ترین سایت فروش کالا در جهان را نام برد. او اغلب رخت خوابی در محل کار خود داشته که شب ها را آنجا بخوابد. چون معمولاً تا صبح کار می‌کرد و حوالی صبح می‌خوابید. در این صورت طبیعی است که وقتی او تا این موقع کار می‌کرد، مجبور بود که تا حدود ظهر بخوابد.

البته او درحال حاضر ثروتمندترین فرد جهان است و از بیل گیتس پیشی گرفته و گفته میشود که این عادت را ترک کرده و مانند سایر افراد موفق ساعت بیداری او به 5صبح تغییر کرده است.

موفقیت و سحرخیزی

با توجه به مطلبی که گفته شد به سهولت میتوان دریافت که وقتی ما به موفقیت برسیم، خود به خود ساعت خوابمان هم تنظیم می‌شود؛ البته باید حواسمان به این نکته هم باشد که صبر نکنیم تا مثل بزوس به موفقیت برسیم و بعد سحرخیز شویم! چراکه باید سحرخیزی را در راس اهداف خود قرار دهیم تا مسیر موفقیتع را برای ما باز کند. شک نکنید اگر از الان سحرخیز باشیم، رسیدن به موفقیت برایمان خیلی راحت تر می‌شود.

علاوه بر این، باید آن دسته افراد موفقی که از ابتدا  عادت سحرخیزی را داشته اند و همین عامل اصلی موفقیتشان بوده را درنظر بگیریم و به خاطر داشتن این عادت بسیار پسندیده آن ها را الگوی خود قرار دهیم.

موفقیت و سحرخیزی

با سحرخیزی روزت را بیشتر از 24 ساعت طول میکشد!

شما هم وقتی صبح زود از خواب بیدار می‌شوید، حس می‌کنید روزتان طولانی تر شده و زمان بیشتری دارید؟

این احساس به این خاطر است که وقتی شما صبح زود از خواب برمیخیزید، اکثر کارهای خود را در همان ساعات اولیه انجام میدهید و زمانی که افراد دیگر تازه از خواب بیدار میشوند شما کارهایتان تمام شده و یا بخش زیادی از آن به پایان رسیده؛ که همین مسئله علاوه بر اینکه به شما زمان بیشتری در ادامه روز داشتن را القا میکند احساس شادابی و خرسندی را نیز در شما زنده میکند.

افراد موفق هم دقیقاً همین طور هستند!

آنها چون معمولاً صبح ها زودتر از بقیه از خواب بیدار می‌شوند و در این صورت می‌توانند کارهای مهم تر و بیشتری هم انجام دهند و علاوه بر آن به حس رضایتمندی از خودشان نیز برسند.

پس افراد موفق، زمان بیشتری در طول روز ندارند! آنها هم مثل ما فقط و فقط 24 ساعت وقت دارند، اما با صبح زود بیدار شدنشان، می‌توانند کارهای بیشتری انجام دهند و این، راز اضافه شدن بر 24 ساعت زمان درطول شبانه روز آنهاست.

آیا تا به حال به تعداد ثانیه ها در طول شبانه روز فکر کرده اید؟!!

ما روزی 86400 ثانیه وقت داریم که حقیقتا زمان کمی نیست.

حالا انتخاب با خودمان است. می‌خواهیم تا ظهر بخوابیم و این زمان را به 40000 ثانیه کاهش دهیم، و یا با سحرخیزی و چند ساعت زودتر بیدار شدن و داشتن زمان بیشتر، کارهای بهتر و مفیدتری انجام دهیم.

افراد موفق

قورباغه مان را قورت می‌دهیم!

برایان تریسی نویسنده کتاب قورباغه ات را قورت بده، در این کتاب میگوید:

وقتی صبح ها زود از خواب بیدار می‌شوید، سعی کنید کارهایی که سخت هستند را زودتر از بقیه انجام دهید، تا بتوانید با خیال راحت در طول روز به بقیه کارهای خود برسید. این کار است که باعث میشود ما با ذهن و خیالی آسوده به سراغ سایر کارهایمان برویم و بتوانیم آنها را بهتر انجام بدهیم.

مسئله دیگری نیز وجود دارد و آن این است که وقتی کارهای سختتان اول انجام شوند، دیگر احتمال آن نیست که از انجام دادن آنها سر باز بزنید؛ چرا که وقتی کارهای سختتان را برای آخر وقت می‌گذارید، به احتمال زیاد به دلیل خستگی یا دلایل مشابه، آنها را به روز دیگری موکول می‌کنید و یا کلاً انجام نمی‌دهید.

پس سحرخیزی می‌تواند حتی به انجام شدن بهتر و راحت تر کارهای مهم‌تان نیز کمک کند. پس با این تفاسیر بهتر است که صبح زود، سخت ترین کارهایتان را انجام دهید!

احادیث در رابطه با سحرخیزی

در ادامه مقاله احادیثی در رابطه با سحرخیزی برایتان آورده ایم، تا بدانید که سحرخیزی از نگاه پیامبران و امامان نیز بسیار مهم بوده و همواره مورد توجه قرار میگرفته است.

اگر نگاهی اجمالی وگذرا به احادیث و روایات دینی‌مان بیندازیم، در خواهیم یافت که چقدر در آنها به برکات سحرخیزی اشاره شده. چرا که مسلماً امامان و پیامبرانمان خیر و صلاح ما را می‌خواهند و می‌دانند که سحرخیزی و صبح زود از خواب بیدار شدن، چه تأثیر مهمی در زندگی ما دارد؛ در غیر این صورت سفارشی به آن نمیکردند.

حضرت محمد‌ (صلوات الله علیه) در مورد برکات سحرخیزی می‌فرمایند:

سحرخیزی مبارک است و همه نعمت ها به ویژه روزی را افزایش میدهد.

حضرت علی (علیه السلام) نیز درباره اهمیت سحرخیزی فرموده اند:

صبح زود در پی روزی رفتن، بر روزی می افزاید.

البته که احادیث و روایات در رابطه با سحرخیزی بسیار است، اما ما به مواردی چند از آنها بسنده میکنیم.

سخن آخر

در این مقاله درمورد فواید سحرخیزی با شما سخن گفتیم، اما مسئله اصلی تر آن است که تنها و تنها اراده شماست که باعث سحرخیزی شما میشود. ما اطلاعاتی در این زمینه با شما به اشتراک گذاشتیم تا بهتر و راحت تر بتوانید به سحرخیزی دست یابید. برای مطالعه مقالات بیشتر میتوانید سایت ما را به آدرسی که درج میکنیم دنبال کنید و بر آگاهی خود بیافزایید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا