بهداشت و سلامتتغذیه سالم

خوراکی های مفید برای تقویت حافظه [بهترین تغذیه برای سلامت مغز]

چه بخوریم تا حافظه بهتری داشته باشیم و به سلامت مغزمان کمک کند

اگر در برنامه غذایی روزانه خود خوراکی‌هایی که برای مغز مفید هستند را بگنجانید، نه تنها به سالم نگه‌داشتن این اندام حیاتی کمک بسیار فراوانی کرده‌اید، بلکه فعالیت ذهنی خود را بهتر انجام خواهید داد. در این مطلب از جوان ایرانی بهترین خوراکی‌ها برای تقویت حافظه را به طور کامل معرفی می‌کنیم.

 

بهترین خوراکی‌ها برای تقویت حافظه

همان‌طور که می‌دانید مغز مانند اتاق فرمان است و تمامی تصمیمات مهم ما از آن نشات می‌گیرد. بنابراین باید به خوبی کار کند تا حافظه خوبی داشته باشیم. در این مطلب از جوان ایرانی به بررسی بهترین خوراکی‌ها برای تقویت حافظه می‌پردازیم.

نوشیدن قهوه و چای

کافئین موجود در قهوه و چای تأثیرات بسیار مثبتی بر روی مغز می‌گذارد. درواقع نوشیدن آن باعث تقویت و بهبود خلق و خوی می‌شود. همچنین به دلیل آنتی‌اکسیدان‌های موجود در قهوه، از آلزایمر پیشگیری می‌شود. بنابراین اگر در درازمدت قهوه مصرف کنید، به بیماری‌های عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر مبتلا نخواهید شد.

البته در مصرف آن نباید زیاده‌روی کنید، به ویژه افرادی که بیماری خاصی دارند که قهوه برای آن‌ها مضر است، باید احتیاط کنند.

زردچوبه

طی تحقیقات انجام شده توسط مجله جوان ایرانی به خواص بسیار زیاد زردچوبه پی برده‌اند. درواقع کورکومین موجود در زردچوبه به عنوان ضدالتهاب قوی عمل کرده و برای تقویت حافظه بسیار مفید است. ازآنجایی‌که کورکومین باعث افزایش سروتونین و دوپامین می‌شود، احتمال افسردگی کاهش پیدا کرده و باعث بهبود خلق و خوی در افراد مختلف می‌شود. این ادویه زردرنگ خوشمزه را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

زغال اخته

ازآنجایی‌که زغال اخته برای سلامت مغز بسیار مفید است، باعث تقویت حافظه و پیشگیری از پیری مغز و بیماری‌های عصبی می‌شود‌. شما عزیزان می‌توانید آن را به اسموتی خود اضافه کنید و به عنوان یک میان وعده از آن بهره ببرید.

کلم بروکلی

بهترین خوراکی برای تقویت حافظه
بهترین خوراکی برای تقویت حافظه

ازآنجایی‌که کلم بروکلی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و همچنین ویتامین K است درنتیجه حافظه را تقویت کرده و اثرات ضدالتهابی نیز دارد. همچنین برای محافظت از مغز در برابر آسیب‌های مختلف نیز مفید است.

چای سبز

مصرف چای سبز عملکرد مغز را تقویت می‌کند. طی تحقیقات انجام شده توسط کارشناسان این نوشیدنی باعث افزایش هوشیاری و تمرکز در افراد مختلف می‌شود. اسید آمینه‌ای که در آن وجود دارد به کاهش استرس و اضطراب کمک فراوانی کرده و باعث آرامش افراد می‌شود.

تخم مرغ

ازآنجایی‌که تخم مرغ سرشار از ویتامین‌های B12 و B6 است، به تنظیم خلق و خو کمک فراوانی می‌کند. بنابراین حتماً تخم مرغ را در برنامه غذایی خود قرار دهید تا عملکرد و رشد مغز شما افزایش یابد.

میوه‌های سرشار از ویتامین C

همان‌طور که می‌دانید ویتامین C برای جلوگیری از زوال مغز بسیار مهم است. همچنین این ویتامین باعث افزایش تمرکز حافظه و سرعت تصمیم‌گیری می‌شود. شما عزیزان با مصرف یک عدد پرتقال در طول روز می‌توانید تمام نیاز خود را از ویتامین c در طول روز برآورده کنید. همچنین می‌توانید گوجه‌فرنگی، توت‌فرنگی و فلفل دلمه‌ای نیز مصرف کنید تا اضطراب و استرس در شما کاهش پیدا کند‌. همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های افسردگی، اسکیزوفرنی و آلزایمر نیز در شما کاهش پیدا می‌کند.

طرز تهیه آب طعم دار خانگی میوه‌ای و خوشمزه را در این مقاله بخوانید:

طرز تهیه آب طعم دار خانگی

آجیل

بهترین خوراکی برای تقویت حافظه
بهترین خوراکی برای تقویت حافظه

طی تحقیقات انجام شده توسط مجله جوان ایرانی آجیل برای مغز شما بسیار مفید است. به عنوان مثال گردو به دلیل اسیدهای چرب امگا ۳ خاصیت ضدالتهابی داشته و برای بهبود عملکرد مغز بسیار مفید است. به طور کلی به دلیل چندین ماده مغذی موجود در آجیل مانند آنتی‌اکسیدان‌ها، چربی‌های سالم و ویتامین‌ها تمرکز و حافظه شما افزایش می‌یابد.

شکلات تلخ

ازآنجایی‌که شکلات تلخ و پودر کاکائو حاوی ترکیبات مفید مانند فلاونوئیدها است، برای تقویت مغز بسیار کاربردی هستند. درواقع فلاونوئیدهای موجود در شکلات باعث تقویت حافظه و یادگیری بهتر می‌شود.

دانه کدوتنبل

تخم کدو یا همان دانه کدوتنبل حاوی آنتی‌اکسیدان‌های بسیار زیادی است که از مغز شما در برابر آسیب‌های مختلف محافظت می‌کند. همچنین این دانه‌ها سرشار از آهن، روی و منیزیم است که برای سلامت مغز بسیار مفید هستند. کمبود هرکدام از این عناصر بر روی بدن تأثیر بسیار بدی می‌گذارد. به عنوان مثال کمبود فلز روی باعث ایجاد بیماری آلزایمر شده، همچنین باعث افسردگی و بیماری پارکینسون می‌شود. کمبود منیزیم و یا سطح پایین آن باعث ایجاد بیماری‌های عصبی ازجمله افسردگی، میگرن و سردرد می‌شود. کاهش فلز مس در بدن نیز خطر ابتلا به بیماری‌های اختلالات عصبی مانند آلزایمر را افزایش می‌دهد. کمبود آهن در بدن باعث مه مغزی و اختلال عملکرد مغز می‌شود.

بنابراین سعی کنید کدوتنبل را در برنامه روزانه خود قرار دهید تا حافظه شما بهبود یابد.

سبزیجات برگ‌دار

سبزیجات برگ‌دار مانند کلم بروکلی، اسفناج، کلم پیچ و مواردی از این قبیل برای سلامت مغز بسیار مفید هستند. طی تحقیقات انجام شده این سبزیجات به بهبود حافظه کمک بسیاری می‌کند، زیرا دارای ویتامین K، لوتئین و بتاکاروتن هستند.

غلات کامل

غلات کامل مانند جو، برنج قهوه‌ای، نان پاستا، بلغور جو دوسر، بلغور گندم و نان سرشار از ویتامین E هستند که برای عملکرد مغز بسیار مفید بوده و از آسیب به حافظه پیشگیری می‌کند.

کشمش

طی تحقیقات انجام شده از گذشته تاکنون کارشناسان بر این باور هستند که کشمش حافظه را بهبود می‌بخشد. همچنین باعث بهبود سریع‌تر زخم‌ها شده و از کمبود ویتامین D پیشگیری می‌کند. شما عزیزان می‌توانید کشمش را در ترکیب با بلغور جو دوسر مصرف کنید.

عطر اسانس رزماری

هرچند این مورد خوراکی نیست اما به دلیل اهمیت آن در این بخش ذکر شده است. طی تحقیقات انجام شده اسانس رزماری حافظه را تقویت می‌کند. اگر می‌خواهید حافظه خود یا فرزندتان بهبود یابد، از اسانس رزماری بهره ببرید.

گوجه فرنگی

یکی دیگر از کارهایی که باعث بهبود عملکرد مغز می‌شود، مصرف گوجه‌فرنگی است. درواقع به دلیل لیکوپن و بتاکاروتن یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل کرده و درنتیجه از زوال عقل نیز پیشگیری می‌کند.

توت‌های غنی از آنتی‌اکسیدان

ازجمله خوراکی‌های مفید برای مغزها بلوبری بوده که سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند. این‌گونه توت‌ها برای تقویت مغز و بهبود حافظه بسیار مفید هستند.

چغندر

همان‌طور که می‌دانید چغندر فواید بسیار زیادی برای سلامتی و تندرستی بدن انسان‌ها دارد. نیترات موجود در چغندر باعث بهبود جریان خون به مغز شده و حافظه را تقویت می‌کند‌.

تقویت حافظه در طب سنتی: دعا و بازی مفید برای آن را در این مطلب بخوانید:

تقویت حافظه

انواع ماهی‌های چرب

بهترین خوراکی برای تقویت حافظه
بهترین خوراکی برای تقویت حافظه

همان‌طور که می‌دانید انواع ماهی‌ها مانند ماهی آزاد، ماهی تن، ماهی قزل آلا، ساردین و مواردی از این قبیل سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. ازآنجایی‌که امگا ۳ برای ساخت سلول‌های عصبی، مغزی و همچنین تقویت حافظه بسیار ضروری است، درنتیجه با مصرف ماهی حافظه شما تقویت شده، همچنین از ابتلا به بیماری آلزایمر که معمولاً در اثر افزایش سن رخ می‌دهد، پیشگیری می‌شود.

انجیر خشک

انجیر خشک برای داشتن تمرکز و تقویت حافظه بسیار مفید است. شما عزیزان می‌توانید آن را با مویز، عسل، گردو، بادام، پسته و توت خشک مخلوط کرده و میل کنید.

نوشیدن آب کافی

نوشیدن آب کافی باعث افزایش تمرکز و بهبود حافظه می‌شود. البته دقت کنید که در وسط غذا به هیچ وجه آب ننوشید، زیرا باعث اختلال در هضم و دفع می‌شود. طی تحقیقات انجام شده توسط کارشناسان اگر در طول روز آب کافی بیاشامید، حافظه شما چندین برابر بهبود می‌یابد.

جویدن آدامس

برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که جویدن آدامس باعث افزایش تمرکز و تقویت حافظه می‌شود. دانش آموزان بر اساس دلخواه خودشان در مدرسه آدامس می‌جوند، زیرا نمرات بهتری خواهند داشت.

انگور قرمز

یکی دیگر از میوه‌هایی که باعث تقویت حافظه می‌شود، انگور قرمز است. البته دقت کنید که الکل تأثیر بسیار بدی بر روی حافظه می‌گذارد. حتی ممکن است خاطرات گذشته را نیز فراموش کنید.

گیاه کبر

برخی از افراد حتی نام این گیاه را هم نشنیده‌اند. اما باید بدانید که این گیاه را می‌توانید به سالاد خود اضافه کنید زیرا سرشار از کوئرستین است و درنتیجه از اختلالات موجود در حافظه پیشگیری می‌کند. البته اگر گیاه کبر را دوست ندارید، می‌توانید از میوه سیب بهره ببرید. این میوه خوشمزه نیز حاوی کوئرستین بوده و برای عملکرد بهتر حافظه مفید است.

غذاهای سرشار از آهن

در برنامه روزانه خود غذاهای سرشار از آهن مانند گوشت قرمز بدون چربی را بگنجانید تا سطح هوشیاری و حافظه شما افزایش یابد‌. شما عزیزان باید بدانید که کمبود آهن بر تمامی بخش‌های بدن تأثیر بسیار بدی می‌گذارد.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 3 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 3

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا