تغذیه سالم

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین: اهمیت استفاده از آن

مولتی ویتامین چیست؟ چرا باید مصرف کنیم؟

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین چیست؟ آیا زمان‌بندی برای مصرف باید در نظر گرفته شود؟ مولتی ویتامین‌ها چه هستند و برای چه چیزی مفید شناخته می‌شوند؟ در این مقاله می‌خواهیم راجع به بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین صحبت کنیم. مولتی ویتامین‌ها، موادی خوراکی هستند که نه لزوما برای همه، بلکه برای افراد خاصی تجویز می‌شوند تا فقدان این ویتامین‌ها در اثر عوامل مختلفی از جمله سوء تغذیه یا شرایط جسمی آنها و … برطرف شود. اما چه زمانی بهتر است تا این مواد را مصرف کنیم و چه نکاتی را برای آن بایستی در نظر بگیریم. در این مقاله به این موضوعات می‌پردازیم.

مولتی ویتامین‌ چیست؟

مولتی ویتامین یک ماده خوراکی تقویت‌کننده است که به عنوان مکمل غذایی با ویتامین‌ها، مواد معدنی رژیم غذایی و سایر عناصر غذایی عمل می‌کند. مولتی ویتامین‌ها را می‌توانید به اشکال مختلفی دریافت کنید. از جمله آن می‌توان به صورت قرص‌، کپسول، پاستیل‌، پودر‌، مایعات یا فرمول‌های تزریقی اشاره نمود که در داروخانه‌ها در دسترس هستند. به غیر از فرمول‌های تزریقی، که فقط تحت نظارت پزشک در دسترس هستند و تجویز می‌شوند، مولتی ویتامین‌ها توسط کمیسیون Codex Alimentarius (مرجع استانداردهای مواد غذایی سازمان ملل متحد) به عنوان یک دسته از مواد غذایی شناخته می‌شوند.

در افراد سالم، اکثر شواهد علمی نشان می‌دهد که مکمل‌های مولتی ویتامین از سرطان‌، بیماری‌های قلبی یا سایر بیماری‌ها جلوگیری نمی‌کند و مکمل یک ماده ضروری نیست. با این حال، گروه‌های خاصی از افراد ممکن است از مکمل‌های مولتی ویتامین استفاده کنند، به عنوان مثال، افرادی که تغذیه نامناسب دارند یا افرادی که در معرض خطر بالای دژنراسیون ماکولا (که به نام تباهی لکه سیاه نیز شناخته می‌شوند) هستند.

هیچ تعریف استاندارد علمی برای مولتی ویتامین وجود ندارد. بسیاری از مواد مولتی ویتامین حاوی ویتامین C ، B1 ، B2 ، B3 ، B5 ، B6 ، B7 ، B9 ، B12 ، A ، E ، D2 (یا D3) ، K، پتاسیم، ید، سلنیوم، بورات‌، روی‌، کلسیم‌، منیزیم‌ و منگنز، مولیبدن‌ و آهن است. مولتی ویتامین‌ها معمولاً در انواع مختلفی بر اساس سن و جنس، یا (مانند ویتامین‌های دوران بارداری) بر اساس نیازهای تغذیه‌ای خاص‌تر موجود هستند. یکی از بحث‌های مهمی که باید در مورد مولتی ویتامین‌ها به آن توجه کنید، بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین است. در کنار آن، بسته به سن، تاثیر مولتی ویتامین متفاوت است؛ مثلا مولتی ویتامین برای مردان ممکن است آهن کمتری داشته باشد‌، در حالی که مولتی ویتامین برای افراد مسن ممکن است حاوی ویتامین D اضافی باشد. برخی از مواد به کار رفته شامل استفاده از آنتی اکسیدان‌های اضافی در این ماده است.

برخی مواد مغذی مانند کلسیم و منیزیم به ندرت به صورت کامل در مقدار مجاز توصیه استفاده می‌شوند؛ زیرا قرص بیش از حد بزرگ می‌شود. اکثر مولتی ویتامین‌ها به شکل کپسول هستند.

مولتی ویتامین‌ چیست؟

 

چرا مردم مولتی ویتامین مصرف می‌ کنند؟

برای برخی افراد، به ویژه افراد مسن، تکمیل رژیم غذایی با ویتامین‌ها و مواد معدنی اضافی می‌تواند بخاطر تجویزهای پزشکی باشد. با این حال، اکثریت از آن سود نمی‌برند. افرادی که دارای عدم تعادل غذایی هستند، می‌توانند شامل افرادی باشند که رژیم‌های محدود کننده دارند، از سوء تغذیه رنج می‌برند، کسانی هستند که نمی‌توانند رژیم غذایی مقوی به علت فقر یا منع پزشکی داشته باشند. زنان باردار و افراد مسن نیازهای تغذیه‌ای متفاوتی نسبت به سایر بزرگسالان دارند و ممکن است توسط پزشک یک مولتی ویتامین تجویز شود. به طور کلی، توصیه‌های پزشکی این است که از مولتی ویتامین‌ها در دوران بارداری، به ویژه آنهایی که حاوی ویتامین A هستند، خودداری کنید، مگر اینکه توسط متخصص مراقبت‌های بهداشتی توصیه شود. برخی از زنان ممکن است نیاز به مصرف آهن، ویتامین C یا مکمل کلسیم در دوران بارداری داشته باشند، اما بایستی حتما نظر پزشک در نظر گرفته شود.

از دیگر دلایلی که می‌توان در مورد مصرف مولتی ویتامین بیان کرد، باید گفت:

  • پیری سالم: با افزایش سن‌، نیازهای غذایی ما افزایش می‌یابد. در عین حال‌، جذب مواد مغذی برای بدن سخت‌تر می‌شود. داروها می‌توانند مواد مغذی بدن ما را بیشتر تخلیه کنند. در این حالت، مولتی ویتامین می‌تواند این کمبودها را جبران کند. بنابراین شرط رعایت بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین از اهمیت بالایی برخوردار است تا در کنار غذا بهتر جذب شود.
  • برای قلب مفید است: مطالعات نشان می‌دهد که مصرف مولتی ویتامین با کیفیت بالا ممکن است بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد. بیماری‌های قلبی عامل اصلی مرگ در مردان و زنان در ویتامین‌های B1 ، B2 ، B6 ، K1‌، نیاسین (B3) ، CoQ10 و منیزیم است که همگی در سلامت قلب و عروق نقش دارند.
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان: مصرف ویتامین با کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها مرتبط است. مطالعه اخیر بر روی 14000 مرد 50 ساله و بالاتر نشان داد که مکمل روزانه مولتی ویتامین “به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.”
  • تقویت سیستم ایمنی: ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که برای تقویت سیستم ایمنی شناخته شده است. ویتامین D و E نیز ایمنی را تقویت می‌کنند. این ویتامین‌ها همچنین ‌می‌توانند علائم آلرژی را کاهش دهند.
  • از سلامت چشم پشتیبانی می‌کند: ویتامین A ، C ، E ، نیاسین (B3) و سلنیوم از سلامت چشم پشتیبانی می‌کنند. لوتئین و زاکسانتین همچنین از جمله موادی هستند که از چشم‌ها در برابر امواج مضر نور محافظت می‌کنند. مطالعات نشان داده است که مولتی ویتامین‌های حاوی ترکیبی از ویتامین‌ها، لوتئین و زآگزانتین می‌توانند خطر دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه زرد) را کاهش دهند.
  • ویتامین‌های محلول در آب: ویتامین‌های محلول در چربی اضافی (A ، D ، E و K) در بدن ذخیره می‌شوند. ویتامین‌های محلول در آب (B و C) نیستند. ویتامین‌های محلول در آب اضافی به سادگی در بدن حرکت می‌کنند. این بدان معناست که مصرف این ویتامین‌های ضروری به طور روزانه ضروری است.
  • مو و پوست سالم: تحقیقات جدید می‌گوید برای موهای پرپشت به دنبال ویتامین B3 (نیاسین)، بیوتین و ویتامین C باشید. برای داشتن پوستی سالم به دنبال ویتامین A ، C ، E و CoQ10 باشید.
  • احساس بهتری داشته باشید: به لطف خانواده ویتامین B، مصرف مولتی ویتامین با افزایش سطح انرژی، احساس خوشبختی و همچنین کاهش استرس و اضطراب همراه است. این مورد نیز می‌تواند از جمله دلایل مصرف این مواد با توجه به بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین باشد.
چرا مردم مولتی ویتامین مصرف می‌ کنند؟

 

اهمیت مولتی ویتامین

ویتامین‌ها و مواد معدنی برای سلامت کلی شما ضروری هستند. آنها نقش‌های مهم و بسیاری در بدن شما دارند، از تولید انرژی گرفته تا اطمینان از عملکرد مناسب سیستم‌های بدن. عدم دریافت کافی مواد مغذی خاص می‌تواند بر سلامتی شما تأثیر منفی بگذارد و حتی موجب پیشرفت بیماری‌های خاصی در شما گردد.

در حالی که مولتی ویتامین‌ها به طور گسترده‌ای در کشورهای پیشرفته استفاده می‌شوند، انواع مختلفی از مولتی ویتامین‌ها وجود دارد که می‌توانید از بین آنها یکی را انتخاب کنید. مولتی ویتامین‌ها احتیاج روزانه ویتامین‌ها و مواد معدنی را که برای فقدان تغذیه‌ای سالم و متعادل توصیه می‌شود، تامین می‌کنند. اهمیت مولتی ویتامین برای کسانی است که ممکن است سطح کافی ویتامین و مواد معدنی را از دست بدهند. این افراد شامل کسانی هستند که:

  • بیماری مزمن دارند،
  • کسانی که از مشروبات الکلی مزمن استفاده می‌کنند،
  • سیگاری‌ها
  • و کسانی که از داروهای طولانی مدت استفاده می‌کنند.
  • زنان باردار
  • افرادی که در برنامه‌های کاهش وزن یا جراحی کاهش وزن شرکت می‌کنند نیز ممکن است از یک مولتی ویتامین به طور خاص استفاده کنند.
  • افارد مسن نیز شامل این دسته است. روند پیری نیز می‌تواند کمبود کالری را ایجاد کند که مولتی ویتامین ممکن است به آن کمک کند.
اهمیت مولتی ویتامین

 

در مصرف مولتی ویتامین باید به چه عواملی توجه کنیم؟

در مصرف مولتی‌ ویتامین‌ها باید به دو موضوع توجه کنید:

  • نوع مولتی ویتامین‌ها
  • بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین

به طور کلی، ویتامین‌ها را می‌توان به دو قسمت یعنی محلول در آب یا محلول در چربی طبقه‌بندی نمود. ما هر دو نوع را در زیر شرح می‌دهیم که عبارتند از:

  • ویتامین‌های محلول در چربی: ویتامین‌های A ،D ،E و K محلول در چربی هستند. بدن ویتامین‌های محلول در چربی را در بافت چربی و کبد ذخیره می‌کند و ذخایر این ویتامین‌ها می‌توانند روزها و گاهی ماه‌ها در بدن باقی بمانند. چربی‌های رژیمی به بدن کمک می‌کند ویتامین‌های محلول در چربی را از طریق دستگاه گوارش جذب کند.
  • ویتامین های محلول در آب: ویتامین‌های محلول در آب به مدت طولانی در بدن باقی نمی‌مانند و نمی‌توانند ذخیره شوند. آنها از طریق ادرار بدن را ترک می‌کنند. به همین دلیل، افراد به طور منظم به ویتامین‌های محلول در آب نیاز بیشتری دارند تا ویتامین‌های محلول در چربی. ویتامین C و همه ویتامین‌های گروه B محلول در آب هستند.

همچنین در بحث بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین نکات مختلفی وجود دارد که در دو بخش جلوتر بیان می‌کنیم.

در مصرف مولتی ویتامین باید به چه عواملی توجه کنیم؟

 

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین چه زمانی است؟

این که آیا مولتی ویتامین‌ها و سایر مکمل‌های غذایی برای عموم مردم ضروری است، محل بحث است. در حالت کلی مکمل‌ها برای افراد خاصی با شرایط خاص توصیه می‌شود – مانند زنان باردار که باید اسید فولیک مصرف کنند تا خطر نقص لوله عصبی کاهش یابد، یا کودکان در کشورهای در حال توسعه که رژیم غذایی آنها ویتامین A و آهن کافی را تامین نمی‌کند. اما مطالعات اخیر نشان داده است بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین در کنار این موارد نقش مهمی را دارد.

همانطور که در مورد زمان غذا خوردن در صبح، شب، یک وعده یا سه وعده خوردن غذا نظرات مختلفی شنیده‌اید، این مباحث همچنین در مورد مکمل‌ها و زمان‌بندی آن نیز وجود دارد. اما بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین چه زمانی است؟ در یک پاسخ کوتاه باید گفت زمان خاصی از روز به عنوان بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین تعیین نشده است. در این رابطه نظری وجود ندارد که بگوید بهتر است مولتی ویتامین را در فلان زمان دقیق مصرف کنید، اما با این حال نظریاتی وجود دارد. مثلا برخی از مواد مغذی وقتی با غذا مصرف می‌شوند، در دوزهای متعدد در طول روز یا در زمان متفاوتی با یک ماده مغذی دیگر، بهتر جذب می‌شوند.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین چه زمانی است؟

 

توصیه‌های مهم در مورد مولتی ویتامین

از آنجا که مولتی ویتامین‌ها حاوی ویتامین‌های محلول در چربی هستند، توصیه می‌شود آنها را با وعده غذایی حاوی چربی یا روغن مصرف کنید. ویتامین‌های محلول در چربی شامل ویتامین‌های A، D،  E و K هستند و همانطور که از نام آنها پیداست، به دلیل حل شدن در روغن، محلول در چربی نامیده می‌شوند. بنابراین اگر آنها را با معده خالی مصرف کنید، ممکن است خیلی خوب حل نشوند، به این معنی که ممکن است به طور موثر در بدن شما جذب نشود. بسیاری از افراد با صبحانه خود مولتی ویتامین مصرف می‌کنند؛ زیرا در آن زمان از روز به دور از مشغله‌های روز کاری دیگر دغدغه فراموشی آن را ندارند. اما اگرچه که صبحانه ممکن است زمان ایده آلی برای بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین به نظر برسد، اگر مانند بسیاری از مردم تمایل دارید که صبح‌ها یک وعده غذایی کم چرب بخورید، ممکن است همه ویتامین‌های محلول در چربی موجود در مولتی ویتامین خود را جذب نکنید.

برای اکثر ما‌، وعده غذایی که معمولاً بیشترین چربی را دارد، ناهار یا عصرانه است و به همین دلیل، می‌تواند بهترین وعده غذایی باشد که می‌توانید در کنار آن این مولتی ویتامین را مصرف کنید. با این حال، اگر از مولتی ویتامین استفاده می‌کنید که به شما انرژی بیشتری می‌دهد، مصرف آن در عصر ممکن است ایده خوبی نباشد؛ زیرا می‌تواند خواب شما را مختل کند.

از سوی دیگر در بحث تعیین بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین باید به تداخلات دارویی نیز اشاره کنیم؛ زیرا اگر دارو نیز مصرف می‌کنید و بیماری خاصی دارید، بایستی حتما با مشورت پزشک و زمانبندی مناسب مولتی ویتامین را مصرف نمایید.

برخی از مواد تشکیل دهنده مولتی ویتامین ممکن است در جذب برخی داروها اختلال ایجاد ‌کند، به این معنی که باید از مصرف همزمان مولتی ویتامین و داروهای خود اجتناب کنید. به عنوان مثال، کلسیم و آهن می‌توانند در جذب تیروکسین در بدن اختلال ایجاد کنند، دارویی که افراد مبتلا به تیروئید کم کار مصرف می‌کنند. بهترین زمان برای مصرف تیروکسین معمولاً اول صبح، قبل از صبحانه است. و به همین دلیل است که، در این سناریوی خاص، توصیه می‌شود که مولتی ویتامین خود را در طول روز بعد از اینکه تیروکسین شما فرصتی برای جذب پیدا کرد، استفاده کنید.

در واقع، اگر از داروهای تجویزی معمولی استفاده می‌کنید، همیشه بروشور اطلاعات بیمار را بررسی کنید تا تعامل با هر یک از ویتامین‌ها یا مواد معدنی موجود در داروهای خود را بررسی کنید یا از داروساز خود راهنمایی بخواهید.

برخی از افراد مکمل‌های دیگری را در کنار مولتی ویتامین مصرف می‌کنند، از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی که اغلب در مولتی ویتامین‌ها یافت می‌شوند اما در مقادیر بیشتر. از آنجا که این دوزهای قوی می‌توانند با مقدار مواد مغذی مشابه یا مشابه مولتی ویتامین‌ها متناظر باشند، مصرف آنها در ساعات مختلف روز معمولاً توصیه می‌شود. دوزهای بالای کلسیم، منیزیم و سایر ویتامین‌ها همچنین ممکن است جذب مواد مغذی گیاهی به نام کاروتنوئیدها (بتاکاروتن، لیکوپن و آستاگزانتین، برای مثال) را کاهش دهد، بنابراین اگر هر دو را مصرف می‌کنید، بهتر است آنها را با وعده‌های غذایی مختلف نیز مصرف کنید.

بررسی بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین

 

نکات مهم در مورد عدم مصرف و بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین

مردان بالغ باید از ویتامین‌ها و مواد معدنی زیر به میزان کافی استفاده کنند:

  • ویتامین A: برای سلامت پوست، چشم و سیستم ایمنی ضروری است
  • ویتامین C: این ویتامین می‌توند برای دو مورد یعنی تولید کلاژن و سیستم ایمنی بدن مناسب باشد
  • ویتامین های گروه B: در متابولیسم انرژی و تولید گلبول های قرمز نقش دارند
  • کلسیم ، منیزیم ، ویتامین D و ویتامین K: برای سلامت استخوان ها ضروری است
  • ویتامین E و سلنیوم: این مواد، آنتی اکسیدان‌هایی هستند که از سلول‌های داخلی بدن در مقابل آسیب‌های مختلف محافظت می‌کنند.
  • منیزیم و پتاسیم: فشار خون و انقباض قلب و ماهیچه ها را تنظیم کرده و سلامت قلب و عروق را ارتقا می بخشد

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین‌هایی که در ادامه ذکر می‌شود، معمولا صبح است که این ویتامین‌ها عبارتند از:

  • برخی ویتامین‌های گروه B
  • ویتامین سی
  • ویتامین دی

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین بهتر است در موارد زیر، در زمان عصر در نظر گرفته شود، یعنی زمانی نزدیک به خواب شما. این موارد عبارتند از:

  • منیزیم
  • ویتامین B-3 (نیاسین)

ویتامین A

ویتامین A و بتاکاروتن هر دو محلول در چربی هستند، بنابراین آنها را با منبع چربی در هنگام غذا مصرف کنید. بسیاری از تولید کنندگان مکمل های ویتامین A مصرف این محصولات را همراه با وعده غذایی توصیه می‌کنند.

ویتامین B

ویتامین های گروه B – که شامل تیامین ، اسید فولیک و ریبوفلاوین است – به عملکرد صحیح بدن و سالم ماندن کمک می کند. بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین در این گروه، می‌تواند هنگامی باشد که با مشکلاتی از جمله گیجی، کم‌خونی مواجه شده باشید.اکثر مردم ویتامین‌های گروه B را به صورت گروهی، یا در کپسول مولتی ویتامین یا در مکمل ویتامین B خاص مصرف می‌کنند.

ویتامین C

ویتامین C به عملکرد موثر سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند و همچنین نقش مهمی در محافظت از سلول های شما در برابر خطرات رادیکال‌های آزاد دارد. این نوع ویتامین که محلول در آب است، برای خوردن نیازی به غذا ندارد. بنابراین می‌توانید آن را در زمانی که معده شما خالی نیست (زیرا می‌تواند موجب اسهال و مشکلات معده در دوزهای بالاتر شود)، مصرف کنید. مقدار توصیه شده روزانه برای زنان بالغ 75 میلی گرم و برای مردان بزرگسال 90 میلی گرم است.

ویتامین D

ویتامین دی که به “ویتامین آفتاب” مشهور است، نقش‌های زیادی را در بدن شما ایفا می‌کند. این ویتامین به حفظ سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند، در ترکیب با کلسیم برای ساختن استخوان‌های شما موثر است و اعصاب شما از آن برای انتقال پیام استفاده می‌کنند. بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین در نوع D بهتر است با زمانی باشد که با وعده غذایی حاوی مقداری چربی مصرف شود. شما می‌توانید این مولتی ویتامین را در هر وعده غذایی و هر زمانی از روز مصرف کنید ، زیر مدرکی برای بهتر بودن یا بدتر بودن زمان خاص در مصرف آن ارائه نشده است.

ویتامین E

ویتامین E از سلول‌های شما در برابر آسیب محافظت ‌می‌کند، سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده، به گسترش عروق خونی و جلوگیری از لخته شدن خون کمک می‌کند. کمبود آن می‌تواند باعث آسیب عصبی، مشکلات بینایی و ضعف سیستم ایمنی بدن شوند. بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین زمانی است که آن را با وعده غذایی حاوی چربی مصرف کنید. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد مصرف آن در هر زمان خاصی از روز برای سلامتی شما بهتر یا بدتر است.

 

پیشنهاد می‌کنیم این مقاله‌ی کاربردی که مرتبط با ویتامین E است را بخوانید:

بهترین زمان مصرف ویتامین E

ویتامین K

ویتامین K به جلوگیری از لخته شدن در خون شما، همچنین به ساختن استخوان‌های قوی کمک می‌کند. این مورد می‌تواند شما را در برابر سرطان محافظت کند و با بهبود حساسیت بدن شما به هورمون انسولین با دیابت مبارزه می‌کند. بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین در نوع ویتامین K زمانی است که آن را با وعده غذایی حاوی چربی مصرف کنید. هیچ نتیجه یا تحقیقی در این زمینه ارائه نشده است که نشان دهد “بهترین” یا “بدترین” زمان در روز برای مصرف ویتامین K وجود داشته باشد.

نکات مهم در مورد عدم مصرف و بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین

 

جمع‌بندی

اگر از مولتی ویتامین استفاده می‌کنید – یا در فکر استفاده از آن هستید – یکی از مواردی که ممکن است بدانید این است که چه ساعتی از روز باید آن را مصرف کنید تا بدن شما بهترین شانس را برای جذب مواد مغذی خود داشته باشد. آیا باید آن را به عنوان مثال با غذا یا با معده خالی مصرف کنید؟ و بهترین زمان برای مصرف مولتی ویتامین چه ساعتی است تا یادتان باشد که هر روز آن را مصرف کنید؟

به طور کلی، زمان کاملا درست یا اشتباهی که بتوان گفت اگر در آن زمان این مولتی ویتامین‌ها را مصرف نکنید، برای شما ضرر دارد، وجود ندارد. با این حال، به طور کلی بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین این است که مولتی ویتامین را در وعده غذایی مصرف کنید؛ زیرا ممکن است باعث ایجاد ناراحتی معده یا حالت تهوع شود.

همچنین می‌توان گفت بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین برای اکثر این مواد زمانی است که همراه با غذا مصرف شوند اما اگر آنها را قبل، حین و یا بعد از غذا مصرف کنید، آسیبی به شما وارد نمی‌شود. این قضیه برای ساعت‌های یک روز نیز صدق می‌کند. مکمل‌ها را متناسب با روال معمول خود مصرف کنید.

مولتی ویتامین معمولاً فقط یک بار در روز مصرف می‌شود، در مورد نوع و بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین بهتر است علاوه بر مطالبی که در بالا بیان شد، با پزشک خود نیز مشورت کنید. اکثر مولتی ویتامین‌ها حاوی مقدار زیادی رژیم غذایی توصیه شده (RDA) برای بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. برخی از مولتی ویتامین‌های قوی ممکن است شامل دستورالعمل‌هایی برای مصرف بیش از یک قرص در روز باشند.

در انتها ذکر این نکته ضروری است که بهترین زمان برای مصرف مولتی ویتامین، به طور کلی عدم مصرف آن است. اگر رژیم غذایی سالمی داشته باشید، مولتی ویتامین در بهترین حالت اتلاف کامل پول است.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا