آشپزی و خانه داریدستور پخت

بهترین غذاهای کشور ترکیه (معرفی 10 مورد برتر)

معرفی 10 مورد از بهترین غذاهای کشور ترکیه

بهترین غذاهای کشور ترکیه چیست؟ با توجه به رایگان بودن سفر به ترکیه بدون نیاز به اخذ ویزا تا مدت 3 ماه کامل، شما می‌توانید از این کشور برای یک سفر خارجی کم دردسر دیدن کنید. یکی از بهترین تفریحات در هنگام مسافرت، چشیدن طعم غذاهای خوشمزه محلی آنجا است که در این مقاله سعی می‌کنیم به معرفی 10 تا از بهترین غذاهای کشور ترکیه بپردازیم.

آشنایی با فرهنگ غذایی ترکیه

قبل از اینکه بخواهیم به معرفی بهترین غذاهای کشور ترکیه بپردازیم، بهتر است ابتدا کمی راجع به فرهنگ غذایی این کشور صحبت کنیم. شاید بتوان گفت فرهنگ غذایی ترکیه یکی از اشتها آورترین و غنی‌ترین غذاهای جهان است که به فرهنگ غذاهای ایرانی نیز بسیار نزدیک بوده و حتی مشترک هستند. به همین خاطر بسیاری از گردشگرانی که به این کشور سفر می‌کنند، حتما در برنامه خود، چشیدن طعم غذاهای جذاب این کشور را درنظر می‌گیرند.

هنر آشپزی ترکیه دارای گذشته‌ای قدیمی با ریشه‌ای طولانی است و غذاهای آن در سراسر کشور متفاوت می‌باشند. به عنوان مثال می‌توان به تنوع غذایی آن اینگونه اشاره کرد که:

  • فرهنگ آشپزی به خصوص در مناطقی از جمله استانبول، بورسا، منطقه ازمیر، تا حد بسیاری از غذاهای وسیع عثمانی به ارث رسیده است.
  • غذاهای مرمره، دریای اژه و مدیترانه سرشار از سبزیجات، گیاهان تازه و ماهی هستند. روغن زیتون بیشترین استفاده را دارد.
  • غذاهای منطقه دریای سیاه به طور گسترده ای از ماهی، به ویژه ماهی آنچوی دریای سیاه (hamsi) تشکیل شده است. البته فرهنگ غذایی این منطقه تحت تاثیر غذاهای بالکان و اسلاو بوده و شامل غذاهای ذرتی است.
  • غذاهای جنوب شرقی شامل مناطق اورفا، غازی عینتاب و آدانا، به خاطر کباب‌ها و دسرهای خمیری مانند باقلوا، کادایف و کنافه معروف هستند. همچنین آناتولی مرکزی یکسری غذاهای خاص خود را دارد که می‌توان از جمله آن به کشکک، مانتی و گوزلمه اشاره نمود.

در انتهای این بخش باید به تنوع بهترین غذاهای کشور ترکیه این نکته را گوشزد کرد که این کشور با تعامل میان دو قاره، تاریخ فوق العاده غنی دارد. از یونانی‌ها گرفته تا بیزانسی‌ها، عثمانی‌ها و بازرگانان چینی جاده ابریشم قدیم، همه به شکل گیری تنوع و فرهنگ آشپزی در این منطقه کمک کرده‌اند. علاوه بر این، طیف وسیعی از مناطق آب و هوایی در این کشور وجود دارند، از دشت‌های مدیترانه‌ای داغ گرفته تا فلات‌های کوهستانی یخی.  همه این سرزمین‌ها برای پرورش انواع سبزیجات و مواد اولیه غذایی بسیار عالی هستند.

آشنایی با فرهنگ غذایی ترکیه
سلیقه غذایی ترکیه

معرفی بهترین غذاهای کشور ترکیه

حال نوبت آن است تا به معرفی 10 تا از بهترین غذاهای کشور ترکیه بپردازیم که می‌توانید در سفر خود به این کشور، از آنها نهایت لذت را ببرید. سعی شده است در ادامه بهترین‌ها به شما معرفی شوند تا بتوانید جذاب‌ترین غذاها را تهیه کنید.

1- باقلوا

باقلوا یک دسر خوشمزه است که هرچند نباید آن را در ابتدای لیست بهترین غذاهای کشور ترکیه آورد، اما آنقدر محبوب و نمادین است که باید در این مورد یک استثنا قائل شد. در واقع این ماده خوراکی آنقدر خوشمزه است که در میان برخی کشورها از جمله یونان، ادعای مالکیت آن مطرح شده است. این ماده خوشمزه از چند لایه و مواد خوشمزه تشکیل شده است که شامل موارد زیر هستند:

  • شیرینی فیلو
  • کرم سمولینا
  • آجیل خرد شده (برای پر کردن)
  • یک لایه دیگر از شیرینی و خمیر فیلو
  • کره ساده
  • شربت و
  • پسته کوبیده (به عنوان تزیین)

باقلوا را در هر جای ترکیه می‌توانید میل نمایید، اما اگر اصیل‌ترین طعم را می‌خواهید، باقلوا را در غازی عینتاب سفارش دهید. این شهر در جنوب ترکیه قرار دارد و تنها در آن در حدود 100 باقلوافروشی قرار دارند. به همین خاطر می‌توان گفت این شهر در حدود 90 درصد باقلوای مصرفی ترکیه را تولید می‌کند. در اواخر سال 2013، اتحادیه اروپا به باقلوا غازی عینتاب یک وضعیت نشان جغرافیایی حفاظت شده داد و این غذا را به عنوان یک غذای محلی به رسمیت شناخت و از آن در برابر مقلدان محافظت کرد.

اکنون با گذشت زمان، باقلوا در سراسر ترکیه و فراتر از آن گسترش یافته است. ده‌ها گونه دیگر نیز از آن به وجود آمدند. این مدل باقلواها ممکن است حالتی الماسی یا گرد داشته باشند. بافت آنها تردتر، چسبنده‌تر، جویدنی‌تر هستند.

باقلوای ترکیه
بهترین پیش غذای ترکیه

2- کباب ترکی

کباب، یکی از زبانزدترین و بهترین غذاهای کشور ترکیه است که با بسیاری مناطق دیگر مشترک بوده و در این کشور شعبه‌های بسیار زیادی از فست فودی‌ها برای این نوع غذا وجود دارند. شاید بتوان کباب را همانند مک دونالد در کشور آمریکا محبوب دانست. جالب است بدانید که بیش از 30 نوع کباب را تنها در فرهنگ ترکی فهرست شده است. برخی از این نوع مدل‌ها که هرکدام می‌توانند خوب به نوعی از بهترین غذاهای کشور ترکیه به حساب بیایند، عبارتند از:

انواع کباب در کشور ترکیه

  • Şiş kebap: سیس کباب که اغلب به آن “شیش کباب” می‌گویند، محبوب ترین نوع کباب ترکی و همچنین یکی از محبوب ترین غذاهای ترکیه است. مکعب‌های گوشت ترش شده را روی سیخ می‌چسبانند و روی آتش کباب می‌کنند. در شیش کباب‌های سنتی فقط از گوشت استفاده می‌شود که معمولا گوشت بره یا گاو است. امروزه رستوران‌ها ممکن است سیخ را هم با گوشت و سبزیجات مختلف سرو کنند. این امر جذابیت بصری را برای مشتریان افزایش می‌دهد.
  • Döner kebap: دونر کباب می‌توانند همانند ژیروس یونانی یا شاورما عربی باشد. آشپزها تکه‌های نازک گوشت را روی یک جوجه گردان عمودی می‌چینند، سپس آن را ریش ریش کرده و در بسته بندی نان سرو می‌کنند. همچنین همراه آن سالاد، سبزیجات و سس نیز ارائه می‌شود که اغلب از گوجه فرنگی، سس مایونز، سیر یا سس تند تشکیل شده است. شما می‌توانید به راحتی این نوع غذاها را بیابید و در هنگام بازدید از جاذبه‌های دیدنی، از این غذای خیابانی لذت ببرید.
  • Adana kebap: در این نوع کباب از گوشت چرخ کرده و همچنین چربی دنبه استفاده می‌شود. آنها را با سیر، پیاز، پاپریکا و تکه‌های فلفل تند ورز می‌دهند. این مواد رنگ زرشکی عمیق و طعم تندی به کباب می‌دهند. کباب آدانا معمولا در بشقاب یا نان تخت همراه با فلفل و گوجه فرنگی سرو می‌شود. از طرف دیگر، می‌توانید آن را در نان پیتا همراه با سالاد جعفری و پیاز قرمز تهیه کنید. این کباب نام خود را از شهر آدانا گرفته است.
  • Iskender kebap: اسکندر کباب یک انتخاب عالی برای یک وعده غذایی سنگین است؛ زیرا همیشه در بشقاب و کامل سرو می‌شود. گوشت درست مانند دونر کباب آماده می‌شود. سپس آن را با سس گوجه فرنگی تند روی یک نان پیتا ریخته و به آن چربی گوسفند ذوب شده داغ اضافه می‌کنند. اغلب اسکندر کباب را با گوجه فرنگی، فلفل و ماست سوخاری سرو می‌نمایند. این نام برگرفته از قصابی است که آن را به نام اسکندر بیگ از شهر بورسا ارائه کرد.

در این مقاله با انواع بهترین نوع کبابهای ایران و جهان آشنا شوید.

Iskender kebap
اسکندر کباب ترکی

3- کوفته

کوفته ترکی یکی دیگر از اجزای اصلی بهترین غذاهای کشور ترکیه است که می‌توان آن را از گوشت چرخ کرده تهیه نمود. این گوشت معمولا از بره یا گوشت چرخ کرده به دست می‌آید و طعم بسیار خوشمزه‌ای دارد. شما می توانید آنها را به عنوان فینگر فود در مهمانی‌ها، در خانه به عنوان یک غذای آسان و یا به عنوان غذای خیابانی سرو کنید. تهیه این غذا در Akçaabat از گوساله‌های محلی انجام می‌شود که می‌تواند بسیار خوشمزه باشد. با این حال اگر در ازمیر آن را تهیه کنید، احتمالا کوفته هایی با فلفل و سیب زمینی در یک سس گوجه فرنگی ساده دریافت خواهید کرد.

انواع دیگر کوفته از بهترین غذاهای کشور ترکیه شامل کادینبودو کوفته با روکش تخم مرغ و سرخ شده، سولو کوفته سوپ مانند و شیش کوفته سیخ شده است.

4- دلمه

از غذاهای مهم در فرهنگ ترکیه همچنین می‌توان به Dolma and sarma اشاره کرد که باید آن را در لیست بهترین غذاهای کشور ترکیه درنظر گرفت. دلمه ترکی چیست؟ دولما همان غذایی است که شکم پر سرو می‌شود. شما می‌توانید آن را با هر نوع سبزی درست کنید از جمله گوجه فرنگی، فلفل، کدو سبز، بادمجان یا کنگر فرنگی است. در کنار آن نیز از قیمه شامل برنج، گوشت چرخ کرده و گاهی سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی استفاده می‌شود.

از جمله معروف‌ترین این نوع غذاها می‌توان گفت:

  • Zeytinyağlı sarma: این غذا از برنج، پیاز، جعفری و ادویه تشکیل شده است که آنها را در برگ های آب پز، بسته به سلیقه خودتان، محکم می‌پیچند. سپس این رول‌ها در قابلمه پخته شده و با ماست سیر سرو می‌شوند.
  • اتلی یاپرک سرما: مانند مورد بالا است اما فقط گوشت چرخ کرده را به غذای آن اضافه می‌کنند.
کوفته ترکی
بهترین غذاهای کوفته ترکی

5- مانتی

اگر به یک غذای ترکی که ظاهر بسیار جذابی داشته باشد علاقه دارید، مانتی‌ها پیشنهادات خوبی هستند. شما می‌توانید این کوفته‌های ترکی می‌توانند آنقدر ریز شوند که می‌توانید حتی ده‌ها عدد از آنها را روی یک قاشق قرار دهید. گوشت به کار رفته در تهیه این غذاها از گاو یا گوسفند ادویه‌دار است که طعم غنی دارد. همچنین در کنار آن نیز معمولا یک سیر و ماست یا سس گوجه‌فرنگی روی آن ریخته می‌شود و ظاهر آن را بسیار جذاب‌تر خواهد کرد. مدل محبوب مانتی ترکیه‌ای، مانتی کایسری است که در اصل از شهری به همین نام گرفته شده است. این مانتی‌ها با ماست، کره ذوب شده، نعنا خشک و مقداری فلفل سرو می‌شود.

6- لاهماجون

مدل دیگر از بهترین غذاهای کشور ترکیه، Lahmacun نام دارد که ظاهری شبیه پیتزا داشته به همین خاطر به پیتزای ترکی معروف است. این غذای خیابانی، بسیار محبوب بوده و از گوشت، گوجه فرنگی، پیاز، جعفری، فلفل سیاه، فلفل قرمز و لیمو ساخته شده است. مانند بسیاری از غذاهای ترکی، می‌توانید ده‌ها نوع از آن را در شرق و غرب بیابید.

در مورد اصالت این غذا نیز باید گفت شانلی اورفا در جنوب شرقی ترکیه، یکی از نقاط مبدا لاهماجون در نظر گرفته می‌شود. لاهماجون اصلی از پودر فلفل محلی مخصوص به نام “ایزوت” استفاده می‌کند. به همین خاطر تند است و برای کسانی که غذای تند مزاج را دوست ندارند، توصیه نمی‌شود.

مانتی ترکی
غذای مانتی ترکی

7- پیده ترکی

پیده را می‌توان مورد دیگری از بهترین غذاهای کشور ترکیه دانست که در بین گردشگران بسیار محبوب بوده و تاریخچه آن به سال 1850 باز می‌گردد. در آن زمان، یکی از شهرهای ترکیه به سفارش برخی از مردم، در نان گوشت و سبزیجات و مرغ را قرار می‌داد و می‌پخت که کم کم رواج یافت تا اینکه به عنوان یکی از غذاهای سنتی در دوره کنونی شناخته می‌شود. شما می‌توانید این غذا را در هر زمانی تهیه کرده و از طعم آن بعد از بازدید از یک سری جاذبه‌های دیدنی لذت ببرید.

8- کورو فاصولیه

این غذا که با عنوان Kuru Fasulye شناخته می‌شود، یک غذای محبوب از ترکیه است که برخلاف مدل‌های کنونی، یک غذای غیر یا کمتر گوشتی با گیاهان است. در این خورش، از موادی همچون پیاز و رب گوجه فرنگی استفاده شده است که در روغن آفتابگردان تفت داده شده‌اند. سپس لوبیا خشک شده را اضافه کرده و کل مخلوط را با هم می‌جوشانند. برای دوستداران گوشت، انواع مختلفی از پروتئین نیز می‌تواند اضافه شود. این غذا اغلب همراه با برنج و ترشی یا حتی بلغور گندم برای سالم‌تر شدن آن سرو می‌شود.

این غذا دلچسب به ویژه در فصل سرما بسیار خوشمزه است و تا حدی محبوب است که برخی آن را غذای ملی ترکیه می‌دانند. بناسبراین می‌توانید آن را به عنوان یکی از بهترین غذاهای کشور ترکیه درنظر داشته باشید.

Kuru Fasulye
غذای خوشمزه ترکیه ای

9- کومپیر

این غذا با نام Kumpir اصالتی از کشور کرواسی دارد اما به عنوان یکی از بهترین غذاهای کشور ترکیه شناخته می‌شود و مردم این کشور آن را همانند سایر غذاهای خود دوست دارند. کومپیر یک مدل غذای خوشمزه و پذیرفته شده در فرهنگ غذایی خیابانی این کشور است که روش پخت آن با سیب زمینی آغاز می‌شود. سیب زمینی پخته را از وسط نصف کنید. سپس داخل آن را با کره، پنیر، نمک و فلفل له نموده و ترکیب کنید تا پف کند. در نهایت، افزودنی‌های دلخواه خود را به آن بیفزایید که شامل سوسیس، ترشی، ذرت، کلم، زیتون و غیره می‌باشند. همچنین شما می‌توان از بادمجان برشته و تن ماهی نیز استفاده نمایید.

کومپیر را می‌توانید در بسیاری از شهرهای ترکیه پیدا کنید، اما منطقه اورتاکوی در استانبول به‌خاطر سیب‌زمینی‌های پخته‌شده‌اش معروف است.

10- سوپ تارهانا

به عنوان آخرین مورد، باید به معرفی سوپ Taharna پرداخت که آخرین مورد این لیست در مورد بهترین غذاهای کشور ترکیه می‌باشد. سوپ جایگاه فوق العاده مهمی در فرهنگ غذایی ترکیه دارد. در واقع، ده ها سوپ خوشمزه در منوی غذایی این کشور وجود دارند و تعداد زیادی از آنها نیز برای انتخاب بسیار جذاب خواهند بود.

در میان همه آنها باید به غذای Taharna Çorbasi اشاره نمود که می‌تواند با مخلوطی از سبزیجات، گیاهان، ادویه جات ترشی جات و ماست خشک و له شده تهیه شود. این غذا را می توان برای سال‌ها نگهداری کرد تا زمانی که در آب جوشانده شود و دوباره قابل خوردن باشد. اگرچه از مواد تازه ساخته نشده است، اما هنوز هم بسیار مغذی می‌باشد. مردم ترکیه اغلب آن را برای نوزادانی که یک رژیم غذایی کامل را شروع می‌کنند سرو کرده یا آن را در تابستان برای پختن در ماه های زمستان آماده می کنند.

غذای Kumpir
کومپیر ترکیه

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.8 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 15

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا