سینمای ایرانفرهنگ و هنر

لیست بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی

اگر به دنبال لیست بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی در اینترنت هستید، نباید 12 فیلمی که به صورت کامل در این مقاله معرفی کرده‌ایم را از دست بدهید. در این مقاله از مجله جوان ایرانی، لیستی از برترین و جذاب‌ترین فیلم‌ها در ژانر کمدی را برای شما معرفی کرده‌ایم که توانسته‌اند در تاریخ سینمای ایران امتیاز بالایی کسب کرده و نام خود را ماندگار کنند. حتما تا انتهای این مقاله، لیست بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی را دنبال کنید.

فیلم و سینمای ایرانی

سینمای یک کشور، معمولا یکی از مهم‌ترین عناصر فرهنگی است که می‌تواند نمایانگر فرهنگ و عرف یک جامعه باشد و تاثیر زیادی هم بر مردم جامعه و هم تماشاگران خارجی داشته باشد. در مورد سینمای ایران باید گفت صنعت فیلم و پویانمایی ایران سابقه‌ای طولانی دارد که اولین بار در دهه 1320 تا 1330 با به وجود آمدن شرکت‌های سینمایی در ایران همگانی شد. به طور کلی می‌توان فیلم و سینمای ایران را به دو بخش تقسیم می‌شود، قبل و بعد از انقلاب.

قبل از انقلاب اسلامی سال 1357، سینمای ایران اولین بار با پخش نخستین فیلم کوتاه “ملانصرالدین” از اسفندیار احمدیه در سال 1336 آغاز شد. دهه 1340 را می‌توان اوج سینمای ایرانی در بخش قبل از انقلاب دانست که فیلم‌هایی نظیر گنج قارون، قیصر و گاو پخش شدند. در این دوره ایران توانست فیلم‌هایی را در جشنواره‌های بین‌المللی ارسال کند و به عنوان یکی از میزبان‌های رویداد‌های جهانی در بخش سینما شناخته شود.

پس از انقلاب، سینما با عبور از یک دوره سردرگمی، دوباره کار خود را پیش گرفت که گاهی به صورت اعتراضی، گاهی منفعلانه فعالیت می‌کرد. اما از دهه 70 به بعد، جشنواره‌های فیلم‌های ایرانی که به صورت بین‌المللی مانند جشنواره فجر برگزار می‌شوند، توانستند کارگردانان مطرح داخلی را به خود جذب کنند و صنعت فیلم‌سازی این کشور را دچار تحول مثبت نمایند.

همچنین جالب است بدانید که در بخش بین‌الملل، سینمای ایران در فاصله زمانی بین سال‌های 1350 تا سال 1394 توانسته است 202 جایزه جهانی را در بخش بازیگری و فیلم‌های بلند سینمایی از آن خود کند. بیشترین سهم موفقیت در عرصه‌های بین‌المللی را می‌توان مربوط به بخش مستند و انیمیشن دانست. از جمله برخی از این جوایز می‌توان گفت:

  • جایزه بهترین بازیگر مکمل مرد در جشنواره ونیز سال 2018 توسط نوید محمد زاده
  • دریافت شیر نقره‌ای بهترین کارگردانی در جشنواره ونیز سال 2018 توسط وحید جلیلوند
  • دریافت جایزه اسکار 2017 بهترین فیلم خارجی زبان توسط اصغر فرهادی در فیلم فروشنده
  • دریافت جایزه نخل طلایی کن 2016 به عنوان فیلم‌نامه فیلم فروشنده توسط اصغر فرهادی
  • و …

در ادامه با ما باشید تا به بررسی ژانر و بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی بپردازیم.

فیلم و سینمای ایران

دسته‌بندی ژانرهای مختلف فیلم ایرانی

در رابطه با طبقه‌بندی فیلم‌های ایرانی، می‌توان ژانرهای مختلفی را بیان کرد که چهارچوب فیلم را بیان می‌کند. در این رابطه می‌توان به ژانرهای زیر اشاره نمود که عبارتند از:

  • ژانر کمدی: مجموعه فیلم‌‌هایی است که محتوای آن می‌تواند تماشاگران را بخنداند. این ژانر در مقابل تراژدی تعریف می‌شود که در آن شخصیت اصلی سرنوشت شومی ندارد. این نوع ژانر سبک‌های مختلفی دارد که به عنوان مثال می‌توان به سبک‌های بزن و بکوب با شوخی‌های فیزیکی آن، سبک هجویه، سبک سیاه، اسکروبال اشاره نمود. در ادامه لیستی از بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی را به شما معرفی می‌کنیم که می‌تواند تا روزها شما را سرگرم خود کند.
  • ژانر درام: مجموعه فیلم‌هایی است که لحن و احساسات، شخصیت و فضاها و داستان زندگی افراد را نمایش می‌دهد و ارتباطات و وقایعی که در زندگی خود دارند. این نوع از فیلم‌ها داستان‌های فرعی می‌توانند داشته باشند و با توجه به سبک فیلم آنها، معمولا جزو بلند‌ترین ژانرهای فیلم سینمایی می‌باشد. درام می‌تواند به سبک بزرگسالان، رمانتیک و سرگذشت یک فرد باشد.
  • ژانر موزیکال: در مورد ژانر موزیکال فیلم‌ها و سریال‌هایی هستند که در آن موسیقی و آواز جای داده شده است و توانسته است محبوبیت و احترام خاصی در بین فیلم‌های مختلف داشته باشد. اولین بار در تئاترهای موزیکال در آمریکا استفاده شده است.
  • ژانر هیجان آور: مجموعه فیلم‌هایی که پخش و ارائه آن همراه با هیجان است که در این راستا از احساسات مختلفی مانند دلهره و تعلیق استفاده می‌کند. خط داستانی معمول در این نوع ژانر مربوط به شخص یا اشخاصی می‌شود که هدف معینی در انجام یک فعالیت در فیلم دارند اما به دلیل وجود موانع و خطرات بیرونی، باید ریسک بسیاری را انجام دهند. این سبک به نام تریلر نیز شناخته می‌شود و معمولا با ترکیب دیگر ژانرها به خصوص ژانر اکشن ظاهر می‌شود.
  • ژانر اکشن: از جمله فیلم‌هایی که در این زمینه می‌توان اشاره نمود باید به فیلم‌های ابرقهرمانی و جنگی اشاره کرد. ژانر اکشن، مجموعه‌ای از فیلم‌ها را در برمی‌گیرد که شامل ماموریت نجات، مبارزه، تعقیب و گریز، فرار و … است. به طور کلی، اکشن فیلمی است که منزوی و ساکت نیست و همواره در جنب‌و‌جوش و هیجان می‌باشد تا بتواند مخاطب خود را سرگرم نگه دارد.
  • ژانر علمی و تخیلی: هرچند در سینمای ایران این نوع ژانر کمتر اثری برای خود ثبت کرده است، اما در سینمای هالیوودی و خارجی توانسته است مخاطبان بسیاری را جذب نماید. فیلم‌های علمی و تخیلی از ژانرهای محبوبی است که اغلب به سبک قهرمانی، ماجراجویی‌های غیرممکن، بیگانه‌ها، سرزمین‌ها و فضای عجیب، ترسناک و مکان‌های ناشناخته ظاهر می‌شود. نزدیک‌ترین سبک این نوع ژانر را می‌توان به سبک اکشن یا فانتزی دانست.

از دیگر ژانرهای معروف می‌توان نام برد:

  • ژانر عاشقانه
  • ژانر وحشت
  • ژانر حماسی و تاریخی
  • ژانر معمایی
  • ژانر فانتزی
  • ژانر ماجراجویی
دسته‌بندی ژانرهای مختلف فیلم ایرانی

بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی

ژانر کمدی را می‌توان یکی از محبوبترین دسته‌بندی‌ها در فیلم‌های ایرانی دانست که بیشترین فروش را در گیشه به خود اختصاص می‌دهند. این نوع فیلم‌ها به دلیل فراهم کردن یک سرگرمی جذاب به آثاری موفق در شبکه نمایش خانگی و سینماها تبدیل شده‌اند که در ادامه می‌خواهیم به معرفی بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی در این زمینه بپردازیم.

مطرب

به عنوان اولین فیلم در این لیست، باید به نمایش مطرب اشاره نمود که توانسته است عنوان پرفروش‌ترین فیلم را رد سال 1399 و نیز کل تاریخ سینمای ایرانی را به خود اختصاص دهد. این فیلم که توانست تجربه‌ی خوبی در شرایط کرونا کشور باشد و یکی از موفق‌ترین آثار مصطفی کیایی به عنوان کارگردان آن را رقم بزند.

در مورد داستان این فیلم به عنوان یکی از بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی، به صورت خلاصه باید گفت که داستان در مورد خواننده‌ای است که به صورت غیررسمی و به اصطلاح کوچه بازاری فعالیت می‌کند اما اوج کاری او مصادف با زمان انقلاب در ایران است که به همین خاطر نمی‌تواند دیگر به شغل خوانندگی خود بپردازد. بعد از مدت‌ها، فرصتی برای او در کشور ترکیه فراهم می‌شود که این خواننده در یک کنسرت برروی صحنه برود. این کنسرت رفتن در ترکیه ماجراهای مختلفی را ایجاد می‌کند که در طول فیلم بررسی می‌شود. از جمله ویژگی‌های جذاب این فیلم کمدی را می‌توان فضای جذاب آن، بازگشت پرویز پرستویی، یکی از بهترین بازیگران ایرانی به فضای کمدی، اجرای الناز شاکردوست، صحنه‌های زیبا از جاذبه‌های توریستی ترکیه، خرده‌ داستان‌ها و پرداختن به موضوع موسیقی زیرزمینی که کمتر اثری به آن اختصاص داده شده است، دانست.

  • کارگردان: مصطفی کیایی
  • مدت زمان: یک ساعت و 44 دقیقه
  • محصول: ایران
  • سال: 1398
  • کیفیت: HD
  • سبک: کمدی، خانوادگی
  • بازیگران: پرویز پرستویی، الناز شاکردوست، محسن کیایی، مهران احمدی، حسین امیدی، عایشه گل جوشکن، امین مقدم , محمدسام یوسفی

اجاره ‌نشین ‌ها

اگر بخواهیم نگاهی به 4 دهه اخیر سینمای ایران داشته باشیم، یکی از طنزهای به یادماندنی در سینمای این مرز و بوم، فیلم اجاره نشین‌ها است که توانسته است رضایت مخاطبین را جلب کند. به عنوان بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی در دهه‌های گذشته، این فیلم توانست در سال 1365 به کارگردانی داریوش مهرجویی، عنوان پرفروش‌ترین فیلم را در آن سال کسب کند.

داستان این فیلم در رابطه با یک خانه در حاشیه شهر تهران بزرگ است که ماجرای آن از جایی شروع می‌شود که مالک این خانه فوت می‌شود. به همین جهت، از آنجایی که وارثی برای وی باقی نمانده است، مباشر مالک این ساختمان و یکی از مستاجران این خانه، تصمیم می‌گیرد تا این خانه را برای خود ثبت کند. مشکلی که در این قسمت وجود دارد، آن است که هیچ‌کدام از اجاره‌نشین‌ها با این قضیه توافق نمی‌کنند و از آنجایی که ساختمان قدیمی است، در نهایت این خانه خراب می‌گردد.

از جمله ویژگی‌های این فیلم می‌توان به نامزدی آن در هفت رشته در جشنواره فیلم فجر اشاره نمود که توانست لوح زرین را در بخش بهترین صدابرداری برای خود کند. همچنین بازی هنرمندان محبوب و مشهوری همچون اکبر عبدی، عزت‌الله انتظامی و نیز حمیده خیرآبادی از جذابیت‌آن است.

  • کارگردان: داریوش مهرجویی
  • مدت زمان: یک ساعت و 49 دقیقه
  • محصول: ایران
  • سال: 1365
  • سبک: کمدی، خانوادگی
  • بازیگران: اکبر عبدی، رضا رویگری، حمیده خیرآبادی، سیاوش طهمورث، عزت الله انتظامی و ، حسین سرشار

خوب بد، جلف 2: ارتش سری

یکی دیگر از بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی، سری فیلم‌های خوب، بد، جلف است که جزو اولین آثار پیمان قاسم‌خانی می‌باشد. این فیلم توانسته است در سری اول خود، بسیار موفق ظاهر شود و باعث شود تا نسخه دوم آن نیز در سال 1399 ساخته و منتشر شود. پیمان قاسم خانی، بعد از همکاری طولانی مدت با افراد موثر در حوزه هنر از جمله سام درخشانی، مهران مدیری، رامبد جوان، کمال تبریزی، سروش صحت، سری اول آن را در سال 1394 و نسخه دوم را در سال 1399 ارائه کرد.

داستان فیلم در مورد گروهی ضدانقلابی است که با دستور مستقیم دونالد ترامپ، دستور دارد تا با مدیریت دکتر مدنی، اعمال‌های خرابکارانه‌ای را در ایران انجام دهند. به همین جهت، گروهی به سرپرستی فرد به ایران اعزام می‌شود که تحت یک گروه فیلم‌برداری فعالیت می‌کنند. در این میان اما با حضور افراد بازیگری همچون سام و پژمان که تحت بازیگر به گروه آنها اضافه می‌شوند تا فعالیت در ظاهر هنری و در باطن خرابکارانه‌ای انجام شود، نقشه‌های این گروه پیش نمی‌رود.

در مورد ویژگی‌های خوب این نمایش از بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی، می‌توان به همکاری و ایفای نقش بازیگران حرفه‌ای و محبوب آن اشاره نمود که از مهم‌ترین آنها می‌توان به سام درخشانی و پژمان جمشیدی اشاره نمود. این فیلم همچنین به عنوان بهترین فیلم کمدی در سال 1399 شناخته می‌شود که می‌تواند لحظات شادی را برای شما فراهم کند.

  • کارگردان: پیمان قاسم‌خانی
  • مدت زمان: یک ساعت و 48 دقیقه
  • محصول: ایران
  • سال: 1399
  • کیفیت: HD
  • سبک: کمدی، اکشن
  • بازیگران: سام درخشانی، پژمان جمشیدی، حامد کمیلی، ریحانه پارسا و گوهر خیراندیش
بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی

لیست بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی

در ادامه لیست معرفی بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی آثار فاخر دیگری نیز وجود دارد که عبارتند از:

لیلی با من است

از جمله فیلم‌هایی که بعد از جنگ تحمیلی در سبک اکشن اما طنز ساخته شده است و می‌توان آن را یک اثر منحصربفرد دانست، فیلم “لیلی با من است” اشاره نمود که در سال 1375 منتشر شد. این فیلم توانسته است در عین اینکه طنز باشد و اوقات خوشی را با دیدنش برای شما فراهم نماید، محتوای باکیفیتی را ارائه کند.

داستان فیلم در زمان جنگ ایران و عراق است که شخصیتی به نام صادق مشکینی (با بازیگری پرویز پرستویی) در آن به عنوان فیلمبردار تلویزیون به جبهه فرستاده می‌شود. اما مشکل اینجاست که وی فردی بسیار ترسو از جنگ است که از سوی دیگر این مسئولیت را برای دریافت یک وام از صندوق تلویزیون جهت تکمیل خانه نیم ساخته‌اش قبول نموده است. این شخصیت برای ساخت یک فیلم مستند از اسرای عراقی به جبهه اعزام می‌شود ولی برای آنکه پایش به جبهه و جنگ باز نشود، ماجراهایی را ایجاد می‌کند که دیدن این فیلم به عنوان یکی از بهترین کمدی های اکشن ایرانی جذاب می‌سازد.

مهم‌ترین ویژگی‌ آن را می‌توان ساخت یک سبک منحصربفرد از این کارگردان دانست که فیلم را در جبهه و جنگ با حال و هوای طنز ساخته است. همچنین بازیگری قدرتمند و موثر پرویز پرستویی، می‌تواند عامل دیگری در جذابیت این فیلم باشد.

  • کارگردان: کمال تبریزی
  • مدت زمان: یک ساعت و 35 دقیقه
  • محصول: ایران
  • سال: 1375
  • سبک: کمدی، اکشن
  • بازیگران: پرویز پرستویی، محمود عزیزی، هدایت اله نویدی، شهره لرستانی، حسین معلومی، مهدی فقیه، علی غفاری، رحیم مهدی خانی، ساحره متین، سعید نورالهی، رحمان باقریان و اسماعیل امیدی

مارمولک

یکی دیگر از آثار کارگردان قهارایرانی به نام کمال تبریزی، فیلم مارمولک است که به تهیه کنندگی منوچهر محمدی و نویسندگی پیمان قاسم خانی ساخته شده است. پیشنهاد می‌کنیم اگر در این لیست به دنبال یک فیلم هستید، حتما مارمولک را به عنوان انتخاب اول خود برگزینید.

در مورد داستان فیلم می‌توان گفت این فیلم به اقتباس فیلمی به نام “ما فرشته نیستیم” و “زائر” ساخته شده است. داستان در مورد فردی به نام رضا مثقالی است که به عنوان یک دزد سابقه‌دار شناخته می‌شود. این فرد طی یک سرقت مسلحانه دستگیر می‌شود و به زندان منتقل می‌گردد اما طی یک حادثه زخمی شده و بیمارستان خارج از زندان انتقال داده می‌شود. در این حین او یک لباس روحانیت را می‌یابد و با پوشیدن آن می‌تواند از زندان فرار کند. در ادامه فرار، او به عنوان یک امام جماعت در یک روستا اشتباه گرفته می‌شود و ماجراهای بسیاری در این راه اتفاق می‌افتد.

با اینکه این یک فیلم کمدی بسیار محبوب است اما برخی از موضع‌گیری‌ها در مورد آن وجود دارد که به سبک و ساختار فیلم، هجوگویی‌ها و … می‌باشد. در مورد جوایز کسب شده برای این فیلم نیز می‌توان به نامزد شدن بهترین بازیگر نقش اول مرد برای پرویز پرستویی در آن و نیز دریافت جایزه سیمرغ بلورین (بهترین فیلمنامه) توسط پیمان قاسم خانی اشاره نمود.

  • کارگردان: کمال تبریزی
  • مدت زمان: یک ساعت و 50 دقیقه
  • محصول: ایران
  • سال: 1382
  • سبک: کمدی، خانوادگی
  • بازیگران: پرویز پرستویی، بهرام ابراهیمی، رضا سعیدی، شاهرخ فروتنیان، فریده سپاه منصور و مهران رجبی

ورود آقایان ممنوع

به عنوان ششمین فیلمی که از صنعت سینمای ایران در بخش ژانر کمدی می‌توان معرفی نمود، فیلم ورود آقایان ممنوع است. این فیلم به کارگردانی رامبد جوان ساخته شده است که در سال 1390 پخش شد. رامبد جوان، یکی از بازیگران مشهور ایرانی است که در فعالیت‌های مختلف هنری، رسانه‌ای و اجتماعی فعالیت می‌کند. این بازیگر همچنین فیلم‌های مختلفی را کارگردانی کرده است.

در رابطه با داستان فیلم ورود آقایان ممنون به عنوان یکی از بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی می‌توان گفت این فیلم در رابطه با یک دبیرستان خصوصی دخترانه است که در آن مدیر مدرسه با ورود آقایان شدیدا مخالف می‌باشد. اما زمانی که معلم شیمی به دلیل زایمان، به مرخصی می‌رود، به طور موقت دبیری مردی در اثر نیافتن معلم شیمی زن، جایگزین می‌شود که ماجراهای بسیاری را به وجود می‌آورد.

در مورد ویژگی‌های این فیلم می‌توان به ثبت شدن آن به عنوان دومین فیلم پرفروش در سال 1390 اشاره نمود که فروش آن در آن سال در حدود 5 میلیارد و 100 میلیون تومان رسیده است. در مورد جوایز دریافتی برای این فیلم می‌توان به جایزه سیمرغ بلورین توسط ویشکا آسایش به عنوان بهترین بازیگر نقش زن اشاره نمود. همچنین موسیقی فیلم نیز در بهترین موسیقی متن نامزد شد.

  • کارگردان: رامبد جوان
  • مدت زمان: یک ساعت و 42 دقیقه
  • محصول: ایران
  • سال: 1390
  • سبک: کمدی، خانوادگی
  • بازیگران: رضا عطاران، ویشکا آسایش، پگاه آهنگرانی، مانی حقیقی، بهاره رهنما، زهره حمیدی، فلامک جنیدی، علی صادقی، ستاره پسیانی، حدیث میرامینی، مهرناز بیات، سیاوش چراغی‌پور، کتایون امیرابراهیمی، پریناز ایزدیار
لیست بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی

معرفی کامل بهترین فیلم های کمدی ایرانی

سن پطرزبورگ

سن پطرزبورگ را می‌توان جزو یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌ها دانست که پیمان قاسم‌ خانی فیلم‌نامه آن را نوشته است. این فیلم به کارگردانی بهروز افخمی از آثار متفاوتی است از جمله آثار طنز خوب در ایران است.

داستان این فیلم به عنوان یکی از بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی، روایتگر زندگی دو فرد به نام‌های کریم و فرشاد است که بیکار هستند و در ادامه مسیر داستان، به طرز شگفت‌انگیزی، نشانه‌ها و سرنخ‌هایی از گنج تزار روسیه را کشف می‌کنند. این افراد سعی می‌کنند این گنج را که آنها را وسوسه کرده‌ است، بدست آورند و به همین خاطر طی یک همکاری ماجراجویی را شروع می‌کنند که دردسرها و ماجراهای جالبی را روایت می‌کند.

از جمله ویژگی‌های این فیلم‌ها می‌توان به موفقیت آن اشاره کرد که ناشی از جذابیت‌های فیلم از جمله حضور بازیگران حرفه‌ای، عدم استفاده از جوک‌ها و دیالوگ‌های هجو، فیلمنامه استاندارد و نظر مثبت منتقدین می‌باشد. ترکیب بازیگری محسن تنابنده با پیمان قاسم خانی در نقش دو جوان همکار می‌تواند این دیدن این فیلم را ارزشمند سازد.

  • کارگردان: بهروز افخمی
  • مدت زمان: دو ساعت
  • محصول: ایران
  • سال: 1388
  • سبک: کمدی، اکشن
  • بازیگران: محسن تنابنده، پیمان قاسم خانی، شیلا خداداد، بهاره رهنما، اندیشه فولادوند، کیانوش گرامی، سروش صحت , امید روحانی

نهنگ عنبر 1

حتما شما هم فیلم نهنگ عنبر را دیده‌اید و یا حداقل نام آن را شنیده باشید. این فیلم یکی از بهترین فیلم‌ های طنز ایرانی است که ساخته سامان مقدم با بازیگری رضا عطاران و مهناز افشار به عنوان دو بازیگر اصلی می‌باشد. فیلم گریزی به دهه 60 و عبور از خط قرمزها کرده است که می‌تواند برای افراد متولد این دهه جذابیت‌های خود را داشته باشد. این فیلم را می‌توان یک سطح بالاتر از فیلم‌های سطحی امروزی دانست.

داستان فیلم در مورد فردی به نام “ارژنگ” با بازی رضا عطاران است که از کودکی عاشق دختری به نام “رویا” با بازی مهناز افشار بوده است. این فیلم به رابطه آنها می‌پردازد اما مانعی که در این میان وجود دارد، عدم تطابق زندگی رویا با سبک زندگی ارژنگ است که سبب ایجاد اتفاقات مختلفی می‌شود.

از جمله حواشی این فیلم می‌توان به عدم تایید آن توسط وزارت ارشاد اشاره کرد که با حذف برخی از صحنه‌ها در سال 1394 اجازه انتشار یافت که باعث شد برای جشنواره فجر سال 1393 نرسد. از ویژگی‌های این فیلم می‌توان به کسب بالاترین محبوبیت در نظرسنجی سایت خبر آنلاین، تبدیل شدن به دومین فیلم پرفروش در سال 1394 بعد از فیلم محمد رسول الله، منتشر شدن نسخه دوم آن در اثر استقبال در سال 1397، برنده شدن به عنوان بهترین چهره‌پردازی، بهترین جلوه‌های ویژه میدانی، جایزه ویژه هیئت داوران برای سامان مقدم اشاره نمود.

  • کارگردان: سامان مقدم
  • مدت زمان: یک ساعت و 30 دقیقه
  • محصول: ایران
  • سال: 1394
  • سبک: کمدی، خانوادگی
  • بازیگران: رضا عطاران، مهناز افشار، ویشکا آسایش، هانیه توسلی، رضا ناجی، علی قربان‌زاده، نادر سلیمانی، حسین سلیمانی، سپند امیرسلیمانی، سام نوری

مرد عوضی

این لیست بدون آوردن نام چند فیلم از دهه 70 کاملا ناقص است. یکی دیگر از بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی را می‌توان فیلم مرد عوضی دانست که روایت‌گر سوژه و قصه‌ای جذاب است که با بازی پرویز پرستویی و توانسته است به محبوبیت خوبی برسد.

داستان در مورد فردی به نام خسرو پذیرش است که یک مخترع می‌باشد و یک ماده شوینده را اختراع کرده است. وی برای بستن یک قرارداد با کارخانه‌ای در این زمینه به ساختمان آن شرکت مراجعه می‌کند اما در اثر یک حادثه، این فرد نگون بخت از آسانسور سقوط کرده و ماجراها شروع می‌شود. همگام با این اتفاق، مدیرعامل کارخانه سکته مغزی کرده و هردو آنها به بیمارستانی منتقل می‌شود. ماجرا از آنجایی شروع می‌شود که رئیس بیمارستان، مغز خسرو را با داریوش جم، مدیرعامل کارخانه جابه‌جا می‌کند و از قضا این عمل خوب پیش می‌رود.

به طور قطع این فیلم با ماجراهای جذابی که برای مخاطب ایجاد کرده است و با بازیگری توانای آن، می‌تواند در لیست بهترین کمدی‌های تاریخ سینمای ایرا قرار داشته باشد.

  • کارگردان: محمد رضا هنرمند
  • مدت زمان: یک ساعت و 27 دقیقه
  • محصول: ایران
  • سال: 1376
  • سبک: کمدی، خانوادگی
  • بازیگران: پرویز پرستویی، محمود پاک نیت، فاطمه معتمدآریا، رضا ژیان، رضا شفیعی جم، افسانه بایگان و حمید لولایی

گشت ارشاد 2

سری فیلم گشت ارشاد، یکی دیگر از حاشیه‌دارترین و بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی است که راجع به سه خلافکار و وقایع مربوط به آن می‌باشد. بهتر است این فیلم را از سری اول آن مشاهده کنید تا بتوانید راحت‌تر نسخه دوم آن را ببینید.

در مورد داستان این فیلم باید گفت فیلم در مورد 3 فرد خلافکار خرده‌پا است که در قسمت اول آن، با یونیفرم نظامی به اخاذی از مردم می‌پردازند ولی ماجرا از آنجا شروع می‌شود که یکی از آنها عاشق شده و برای کمک به آن وارد ماجراجویی‌های خطرناکی می‌شوند. در نسخه دوم، چند سال پس از آن واقعه را تماشا می‌کنیم که یکی از افرادی که دچار سانحه شده است، دچار جهشی می‌گردد که می‌تواند وقایعی را پیش‌بینی کند. این باعث می‌شود تا این سه خلافکار از این راه برای کلک زدن به مردم و تلکه کردن از آنها استفاده کنند که ماجراهای فان و کمدی خود را به همراه دارد. قسمت اول به خوبی موفق شد تا مخاطبان را جلب کند.

در مورد ویژگی‌های این فیلم می‌توان به بازیگری جذاب حمید فرخ‌نژاد، ساعد سهیلی و پولاد کیمیایی در کنار داستان فان آن اشاره نمود. البته این فیلم با حواشی سیاسی و فرهنگی همراه بوده است. این فیلم توانست در گیشه فروشی در حدود 2 میلیارد داشته باشد.

  • کارگردان: سعید سهیلی
  • مدت زمان: یک ساعت و 33 دقیقه
  • محصول: ایران
  • سال: 1395
  • سبک: کمدی، اکشن
  • بازیگران: حمید فرخ نژاد، پولاد کیمیایی , ساعد سهیلی، ترلان پروانه، بهاره افشاری، اسدالله یکتا
معرفی کامل بهترین فیلم های کمدی ایرانی

12 تا از بهترین فیلم طنز ایرانی

در انتهای این مقاله، 2 اثر دیگر در بین بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید در اوقات فراغت خود، بهترین تجربه را داشته باشید. این موارد عبارتند از:

اخراجی ها

هرچند اخراجی ها یکی از قدیمی‌ترین فیلم‌های ایرانی و ماندگارترین آنها است، اما باید آن را در لیست بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی در این مقاله معرفی کنیم. این به کارگردانی مسعود ده‌نمکی می‌باشد که در سال 1386 منتشر شده است و توانست به دلیل محبوبیتی که پیدا کرد، در تا 3 نسخه ادامه یابد که نسخه دوم در سال  1387 و نسخه سوم در سال 1389 منتشر شد.

در مورد داستان فیلم باید گفت این فیلم روایتگر گروهی از اراذل و اوباش جنوب تهران می‌باشد که یکی از آنها به نام مجید، عاشق دختر از یک خانواده مذهبی می‌شود. شرط پدر خانواده برای ازدواج این فرد آن است که سربه راه شده و به زندگی نرمالی بپردازد. مجید برای آنکه بتواند نشان دهد فردی سربه راه است، تصمیم می‌گیرد تا به جبهه برود و از آنجایی که مرام و معرف لاتی گری در بین او و دوستانش وجود دارد، همگی با هم ثبت نام می‌کنند. مخالفت‌هایی با حضور آنها به عنوان سربازان اراذل ایجاد می‌شود که با وساطت میرزا حل می‌شود. هر کدام از افراد این گروه اراذل شخصیتی فان و جالب دارند که ماجراهای طنزی را در جبهه جنگ و در طول داستان ایجاد می‌کنند.

یکی از بهترین ویژگی‌های این فیلم را می‌توان سبک متفاوت آن یعنی جنگ و جبهه، اراذل و طنز آن و در کنار این، حضور مجموعه‌ای گسترده از بازیگران توانای ایرانی دانست که باعث می‌شود فیلم اخراجی‌ها را بتوان به عنوان یکی از بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی در نظر گرفت.

  • کارگردان: مسعود ده‌نمکی
  • مدت زمان: یک ساعت و 44 دقیقه
  • محصول: ایران
  • سال: 1386
  • سبک: کمدی، اکشن
  • بازیگران: اکبر عبدی، امین حیایی، کامبیز دیرباز، محمدرضا شریفی نیا، سیدجواد هاشمی، ارژنگ امیرفضلی، نگار فروزنده، کاظم مادرشاهی، منوچهر آذر، فخرالدین صدیق شریف، مینا جعفرزاده، نیوشا ضیغمی، شهره لرستانی و علی اوسیوند

آدم برفی

آدم برفی یکی دیگر از فیلم های دهه 70 است که در سال 1373 تحت کارگردانی و نویسندگی داوود میرباقری به عنوان یک فیلم کمدی – اجتماعی منتشر شد. با این حال پس از ساخت این فیلم، به مدت 3 سال مجوز انتشار آن فراهم نشد. دلیل این واقعه، ساختار شکنی بود که در بخش دراماتیک فیلم و نمایش شکل یک مرد در قالب یک زن برای اولین بار در سینمای ایران انجام شده بود.

در مورد داستان فیلم آدم برفی باید گفت این فیلم روایت مردی است که به کشور ترکیه رفته و می‌خواهد در نهایت به آمریکا سفر کند. اما آمریکایی‌ها به او ویزا نمی‌دهند. به همین خاطر این مرد خود را شبیه زنی می‌کند تا بتواند از طریق ازدواج با یک مرد آمریکایی، ویزای این کشور را بدست آورد. با این حال مشاهده می‌کنیم که این فرد، در طول ماجرا شیفته یک زن می‌شود و از آنجا که خودش را به شکل یک زن کرده‌ است ماجراهایی ایجاد می‌شود. عباس نام این مرد است و تصمیم می‌گیرد تا قید آمریکا رفتن را زده و به دنبال دنیا، اسم آن زن، در ایران زندگی کند.

از جمله ویژگی‌های جذابی که باعث می‌شود تا شما را به دیدن این فیلم تشویق کنیم، بایستی به دیالوگ‌های جذاب و صحنه‌های خنده‌دار آن به خصوص با توجه به بازی زنانه اکبر عبدی در آن سنین اشاره نمود.

  • کارگردان: داوود میرباقری
  • مدت زمان: یک ساعت و 42 دقیقه
  • محصول: ایران
  • سال: 1373
  • سبک: کمدی، خانوادگی
  • بازیگران: اکبر عبدی، آزیتا حاجیان، داریوش ارجمند، عبدالله احمدی، شهره سلطانی، مهدی فتحی، پرویز پرستویی، محمدرضا شریفی نیا، فرامرز روشنایی، سیروس گرجستانی، محمدولی احمدلو، اردشیر ایران نژاد و منوچهر علیپور
12 تا از بهترین فیلم طنز ایرانی

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 3 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

سید مطهر اطهری

فارغ التحصیل رشته مهندسی نرم افزار ♦️ مشغول به کار در زمینه‌های برنامه نویسی، سئو، گرافیک، تدوین، علاقه‌مند به حوزه‌های تکنولوژی، فیلم و سریال، موسیقی ♦️ نوازنده ویولن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا