اخبار پزشکی

قرص ال کارنیتین برای چیست؟ عوارض و هشدار مصرف

فواید + عوارض قرص ال کارنیتین برای بدن

ال کارنیتین یک ماده شیمیایی است که در مغز ، کبد و کلیه انسان ساخته می‌شود. به بدن کمک می‌کند تا چربی را به انرژی تبدیل کند. ال کارنیتین برای عملکرد قلب و مغز، حرکت عضلات و بسیاری از فرآیندهای دیگر بدن مهم است. بدن می‌تواند ال کارنیتین را به مواد شیمیایی دیگری به نام استیل ال کارنیتین و پروپیونیل ال کارنیتین تبدیل کند. اما مشخص نیست که آیا مزایای این کارنیتین‌های دیگر یکسان است یا خیر. قرص ال کارنیتین برای افزایش سطح ال کارنیتین در افرادی که سطح طبیعی ال کارنیتین آن‌ها بسیار پایین است استفاده می‌شود. این مقاله از مجله جوان ایرانی را به بررسی قرص ال کارنیتین اختصاص داده‌ایم که با همراهی ما تا پایان مطلب می‌توانید پاسخ سؤالات خود را دراین‌ارتباط بیابید.

قرص ال کارنیتین چیست؟

قرص ال کارنیتین چیست

قرص ال کارنیتین برای افزایش سطح ال کارنیتین در افرادی که سطح طبیعی ال کارنیتین آن‌ها بسیار پایین است استفاده می‌شود. برخی افراد همچنین از ال کارنیتین برای بیماری‌های قلب و عروق خونی، بیماری‌های جدی کلیوی استفاده می‌کنند و بسیاری از شرایط دیگر، اما شواهد علمی خوبی برای حمایت از این موارد وجود ندارد. ال کارنیتین یک مکمل غذایی و مغذی است. نقش مهمی در تولید انرژی با انتقال اسیدهای چرب به داخل میتوکندری سلول‌های شما ایفا می‌کند. میتوکندری ها به‌عنوان موتور در سلول‌های شما عمل می‌کنند و این چربی‌ها را می‌سوزانند تا انرژی قابل‌استفاده ایجاد کنند.

خواص قرص ال کارنیتین

خواص قرص ال کارنیتین
  • کمبود ال کارنیتین: مصرف ال کارنیتین خوراکی برای درمان کمبود ال کارنیتین ناشی از بیماری‌های ژنتیکی خاص یا سایر اختلالات مؤثر است. برای این استفاده توسط FDA تأییدشده است.
  • درد قفسه سینه (آنژین): به نظر می‌رسد مصرف ال کارنیتین خوراکی باعث بهبود تحمل ورزش در افراد مبتلا به درد قفسه سینه می‌شود. به نظر می‌رسد مصرف ال کارنیتین همراه با درمان استاندارد نیز درد قفسه سینه را کاهش می‌دهد و توانایی ورزش را در افراد مبتلا به سندرم X قلبی بهبود می‌بخشد. افراد مبتلا به این بیماری درد قفسه سینه‌ دارند اما شریان‌های مسدود نشده دارند.
  • نارسایی قلبی و تجمع مایعات در بدن (نارسایی احتقانی قلب یا CHF): به نظر می‌رسد مصرف ال کارنیتین خوراکی باعث بهبود علائم و افزایش توانایی ورزش در افراد مبتلا به نارسایی قلبی می‌شود .
  • سطوح بالای کلسترول یا سایر چربی‌ها (لیپیدها) در خون (هیپرلیپیدمی): مصرف ال کارنیتین خوراکی می‌تواند سطح کلسترول و تری گلیسیرید را به مقدار کمی بهبود بخشد.
  • نارسایی کلیه: FDA تجویز ال کارنیتین به‌صورت IV، اما نه از راه خوراکی، برای نارسایی کلیه را تائید کرده است. این فقط می‌تواند توسط یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی ارائه شود.
  • شرایطی در یک مرد که از باردارشدن شریک زن جلوگیری می‌کند (ناباروری مردانه): مصرف خوراکی ال کارنیتین به‌تنهایی یا همراه با استیل ال کارنیتین باعث افزایش تعداد اسپرم و حرکت اسپرم در مردان مبتلا به مشکلات باروری می‌شود. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که این امر شانس بارداری را افزایش می‌دهد.
  • تورم (التهاب) قلب (میوکاردیت): برخی از کودکانی که دیفتری داشته‌اند ممکن است به میوکاردیت مبتلا شوند. به نظر می‌رسد مصرف خوراکی DL-carnitine خطر ابتلا به میوکاردیت و مرگ را در این کودکان کاهش می‌دهد.
  • یک اختلال هورمونی که باعث بزرگ شدن تخمدان‌ها با کیست (سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS) می‌شود. مصرف خوراکی ال کارنیتین می‌تواند تخمک‌گذاری و شانس باردارشدن را در افرادی که به داروی کلومیفن پاسخ نمی‌دهند افزایش دهد. همچنین، مصرف ال کارنیتین ممکن است به کاهش وزن و بهبود سطح قند خون کمک کند.
  • عوارض جانبی سمی ناشی از داروی والپروئیک اسید: به نظر می‌رسد مسمومیت ناشی از والپروئیک اسید با کمبود ال کارنیتین مرتبط باشد. مصرف ال-کارنیتین خوراکی یا IV می‌تواند از سمیت کبدی ناشی از والپروئیک اسید جلوگیری کند.

علاقه به استفاده از ال کارنیتین برای تعدادی از اهداف دیگر وجود دارد، اما اطلاعات قابل‌اعتماد کافی برای گفتن اینکه آیا ممکن است مفید باشد وجود ندارد.

طریقه مصرف قرص ال کارنیتین

طریقه مصرف قرص ال کارنیتین

اگر از محصول بدون نسخه استفاده می‌کنید، قبل از مصرف این دارو ، تمام دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی محصول را بخوانید. اگر سؤالی دارید، با داروساز خود مشورت کنید. اگر پزشک شما این دارو را تجویز کرده است، آن را طبق دستور مصرف کنید. این دارو برای کاهش ناراحتی معده بهتر است همراه یا بلافاصله بعد از غذا مصرف شود . اگر بیش از 1 دوز در روز مصرف می‌کنید، دوزها را در زمان‌های مساوی در طول روز مصرف کنید (معمولاً حداقل 3 تا 4 ساعت فاصله). اگر فرم مایع مصرف می‌کنید، از یک دستگاه اندازه‌گیری دارو برای اندازه‌گیری دقیق دوز تجویزشده استفاده کنید. از قاشق خانگی استفاده نکنید. شکل مایع ممکن است به‌تنهایی مصرف شود یا در یک نوشیدنی یا مواد غذایی مایع دیگر مخلوط شود. برای جلوگیری از ناراحتی معده ، دوز خود را به‌آرامی بنوشید یا شکل مایع را با مایعات یا غذای مایع بیشتر مخلوط کنید. اشکال جویدنی این دارو باید قبل از بلع کاملاً جویده شوند. دوز بر اساس وضعیت پزشکی و پاسخ شما به درمان است. دوز خود را افزایش ندهید یا این دارو را بیشتر از مقدار توصیه‌شده توسط پزشک یا دستورالعمل بسته بدون تائید پزشک مصرف نکنید. 

قرص ال کارنیتین چربی سوز

ال کارنیتین بیشتر به‌عنوان یک چربی سوز شناخته می‌شود اما تحقیقات کلی متفاوت است. بعید است که باعث کاهش وزن قابل‌توجهی شود. بااین‌حال، مطالعات استفاده از آن را برای سلامت، عملکرد مغز و پیشگیری از بیماری‌ها تائید می‌کند. مکمل‌ها همچنین ممکن است برای افرادی که سطوح پایین‌تری دارند، مانند افراد مسن، وگان ها و گیاهخواران مفید باشد. از بین اشکال مختلف، استیل ال کارنیتین و ال کارنیتین محبوب‌ترین هستند و به نظر می‌رسد مؤثرترین باشند.

قرص ال کارنیتین 1000

قرص ال کارنیتین 1000

قرص ال کارنیتین 1000 میلی‌گرمی یکی از انواع این قرص است که برای افرادی تولیدشده است که دچار کمبود این آمینواسید در بدنشان هستند. این محصول برای بهبود عملکرد ورزشکاران مفید است. درواقع یکی از مکمل‌های ورزشی به‌حساب می‌آید که انرژی را افزایش می‌دهد و در فرد توان جسمانی بیشتر ایجاد خواهد کرد. این قرص به بهبود عملکرد ورزشی و ارتقای احساس سلامتی بدن و ایجاد تناسب فیزیکی فرد کمک می‌کند.

قرص ال کارنیتین 500

قرص ال کارنیتین 500 نیز یکی دیگر از انواع این قرص است که 89 گرم وزن دارد. وظیفه اصلی این قرص در بدن تبدیل غذا به انرژی و کمک به سوخت‌وساز بدن است. ال کارنیتین این عمل را از طریق انتقال اسیدهای چرب بلند زنجیره به داخل میتوکندری‌ها جهت بتا اکسیداسیون انجام می‌دهد. این قرص از کوفتگی عضلات پس از تمرین شدید جلوگیری می‌کند و به افزایش سطح انرژی بدن کمک خواهد کرد. سلامت قلب و عروق را تأمین می‌کند و موجب کاهش وزن نیز می‌شود.

قرص ال کارنیتین 250

قرص ال کارنیتین 250 نیز جز دسته داروهایی است که به‌عنوان مکمل از آن استفاده می‌شود. از این قرص برای پیشگیری و درمان کمبود کارنیتین اولیه (اختلال ژنتیکی) و ثانویه (بیماران همودیالیزی) استفاده می‌شود. مصرف این قرص به همراه امگا 3 تأثیر زیادی در چربی سوزی دارد. ال کارنیتین اگر برای کاهش وزن استفاده شود ممکن است عارضه بی‌اشتهایی عصبی بروز دهد؛ بنابراین حتماً قبل از مصرف با پزشک متخصص مشورت کنید.

بهترین دمنوش گیاهی برای لاغری را در این مقاله مطالعه کنید:

بهترین دمنوش لاغری

قرص ال کارنیتین برای لاغری

قرص ال کارنیتین برای لاغری

در تئوری، استفاده از ال کارنیتین به‌عنوان مکمل کاهش وزن منطقی است. ازآنجایی‌که ال کارنیتین به انتقال اسیدهای چرب بیشتر به داخل سلول‌های شما کمک می‌کند تا برای انرژی بسوزانند، ممکن است فکر کنید که این باعث افزایش توانایی شما در سوزاندن چربی و کاهش وزن می‌شود. بااین‌حال، بدن انسان بسیار پیچیده است و نتایج مطالعات انسانی و حیوانی مختلط است. در یک مطالعه هشت‌هفته‌ای بر روی 38 زن که چهار بار در هفته ورزش می‌کردند، تفاوتی در کاهش وزن بین کسانی که ال کارنیتین مصرف می‌کردند و کسانی که ورزش نمی‌کردند وجود نداشت. علاوه بر این، پنج نفر از شرکت‌کنندگانی که ال کارنیتین مصرف می‌کردند، حالت تهوع یا اسهال داشتند. مطالعه انسانی دیگری بر اثر ال کارنیتین بر چربی سوزی در طول 90 دقیقه تمرین دوچرخه ثابت نظارت کرد. چهار هفته مصرف مکمل‌ها باعث افزایش چربی سوزی نشد. بااین‌حال، یک تجزیه‌وتحلیل از 9 مطالعه (بیشتر در افراد چاق یا افراد مسن) نشان داد که افراد به‌طور متوسط (1.3 کیلوگرم) وزن بیشتری در هنگام مصرف ال کارنیتین از دست دادند. تحقیقات بیشتری برای تائید مزایای ال کارنیتین در جمعیت جوان‌تر و فعال‌تر موردنیاز است. درحالی‌که ممکن است به کاهش وزن برای افراد چاق یا افراد مسن کمک کند، ابتدا باید یک رژیم غذایی کامل و رژیم ورزشی وجود داشته باشد.

قرص ال کارنیتین چند کیلو کم می‌کند؟

با توجه به تحقیقات، شواهد و آنچه گفته شد قرص ال کارنیتین همراه با ورزش نهایتاً در ماه 1 تا 2 کیلو از وزن را کم کند.

قرص ال کارنیتین برای اسپرم

قرص ال کارنیتین برای اسپرم

به گفته محققان، آندریا گارولا، دکترای دانشگاه پادووا، مکمل‌های کارنیتین ممکن است به تحریک این اسپرم‌ها درحرکت کمک کند. برای اینکه اسپرم بتواند تخمک را بارور کند، اسپرم باید متحرک باشد و به سمت تخمک زن شنا کند. اما اسپرم‌هایی که خیلی خوب حرکت نمی‌کنند، به‌احتمال‌زیاد موفق نمی‌شوند. شانس آن‌ها برای رسیدن به تخمک برای شروع بارداری کاهش می‌یابد. برای افزایش تعداد اسپرم سالم، استیل ال کارنیتین می‌تواند به چندین روش کمک کند:

  • تحرک اسپرم‌ها، توانایی آن‌ها برای شنای سریع و در جهت مناسب، افزایش می‌یابد. هنگامی‌که استیل ال کارنیتین برای آزمایش نمونه‌ها اضافه می‌شود، در شرایط آزمایشگاهی تحرک اسپرم افزایش می‌یابد. گزارش‌شده است که سطوح استیل ال کارنیتین در نمونه‌های اسپرم و اسپرم نابارور با تحرک کم، کمتر است.
  • استیل ال کارنیتین به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و از اسپرم‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از گونه‌های فعال اکسیژن محافظت می‌کند.
  • اسپرم‌های بیشتری با آناتومی طبیعی یا مورفولوژی تولید می‌شوند.
  • استیل ال کارنیتین دارای یک مزیت بالقوه برای pH است که باعث افزایش pH بهینه در محدوده کمی قلیایی 7.8 می‌شود.
  • مطالعات نشان می‌دهد که استیل ال کارنیتین ممکن است تولید تستوسترون را افزایش دهد و عملکرد بیضه را بهبود بخشد و درنهایت تعداد اسپرم‌های سالم را افزایش دهد.

بهترین قرص ال کارنیتین

قرص‌های ال کارنیتین ممکن است که در فروشگاه‌های نامعتبر و غیرقانونی نیز یافت شوند. به یاد داشته باشید که تنها مکان مناسب برای خرید بهترین قرص ال کارنیتین، داروخانه‌ها و زیر نظر دکتر داروساز است. اکثر مکمل‌ها در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند یعنی بدون نسخه پزشک می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید. انواع قرص ال کارنیتین ایرانی و خارجی در داروخانه‌ها موجود است که شما می‌توانید آن‌ها را ازنظر قیمت و مشخصات با یکدیگر مقایسه کنید. ازآنجایی‌که برندهای معتبر زیادی اقدام به عرضه این قرص کرده‌اند امکان اعلام یک گینه به‌عنوان بهترین وجود ندارد.

عوارض قرص ال کارنیتین

عوارض قرص ال کارنیتین

ال کارنیتین در صورت مصرف تا 12 ماه احتمالاً بی‌خطر است. می‌تواند عوارض جانبی مانند ناراحتی معده، سوزش سر دل، اسهال و تشنج ایجاد کند. همچنین می‌تواند باعث شود ادرار، نفس و عرق بوی «ماهی» پیدا کند. از مصرف دی کارنیتین و دی ال کارنیتین خودداری کنید. این اشکال کارنیتین ممکن است اثرات ال کارنیتین را مسدود کرده و علائمی شبیه کمبود ال کارنیتین ایجاد کنند. شرایط خاص را نیز در ادامه گنجانده‌ایم:

  • بارداری : اطلاعات قابل‌اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا ال کارنیتین برای استفاده در دوران بارداری بی‌خطر است یا خیر وجود ندارد. در قسمت ایمن بمانید و از استفاده خودداری کنید.
  • شیردهی : مصرف ال کارنیتین در صورت مصرف خوراکی در دوران شیردهی در مقادیر توصیه‌شده توسط یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی احتمالاً بی‌خطر است. مقادیر کمی ال کارنیتین در شیر مادر و شیر خشک به نوزادان داده‌شده است بدون اینکه عوارض جانبی گزارش‌شده باشد. اثرات مقادیر زیاد ناشناخته است.
  • کودکان : ال کارنیتین در صورت استفاده مناسب از راه خوراکی و کوتاه‌مدت احتمالاً بی‌خطر است. تا 6 ماه به‌طور ایمن از طریق خوراکی استفاده‌شده است.
  • تیروئید کم‌کار (کم‌کاری تیروئید) : مصرف ال کارنیتین ممکن است علائم کم‌کاری تیروئید را بدتر کند.
  • تشنج : به نظر می‌رسد ال کارنیتین در افرادی که قبلاً تشنج داشته‌اند، تشنج را بیشتر می‌کند. اگر تشنج داشته‌اید، ال کارنیتین مصرف نکنید.

کلام آخر

در این مقاله نیز سعی کردیم شما را با قرص ال کارنیتین آشنا کنیم. موارد مصرف این قرص و عوارض آن را بررسی کردیم. این دارو را به‌طور منظم مصرف کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. برای کمک به یادآوری، آن را هرروز در زمان‌های یکسانی مصرف کنید. اگر وضعیت شما ادامه یافت یا بدتر شد، یا اگر فکر می‌کنید ممکن است مشکل پزشکی جدی داشته باشید، فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 67

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا