سرگرمیمهارت های زندگی

ویژگی های افراد بسیار حساس + چگونگی تقویت رابطه با آن ها

چگونه با افراد حساس رفتار کنیم؟ خصوصیات آن‌ها چیست؟

افراد حساس سیستم عصبی بسیار حساسی دارند. البته این‌گونه افراد معمولاً با آن‌هایی که احساساتی هستند اشتباه گرفته می‌شوند و یا اینکه افراد درون‌گرا را با این‌گونه افراد اشتباه می‌گیرند! همچنین گاهی اوقات آن‌ها را افرادی ترسو تصور می‌کنند که دارای افسردگی و یا اضطراب هستند. اما شما عزیزان باید بدانید که افراد حساس، بسیار توانا و کوشا بوده و بهتر از بقیه، مردم را درک می‌کنند. در این مطلب از مجله جوان ایرانی خصوصیات افراد حساس را برای شما شرح داده، سپس با نحوه شناسایی آن‌ها آشنا می‌شویم. در پایان نیز به طور کامل توضیح می‌دهیم که چگونه می‌توانید با این‌گونه افراد کنار بیایید.

 

خصوصیات افراد بسیار حساس

شما عزیزان باید بدانید که حساسیت اینگونه افراد کاملاً ذاتی است و به انتخابات آن فرد در زندگی بستگی ندارد.‌ برخی از محققان بر این باورند که حساسیت بالا ممکن است ریشه ژنتیکی داشته باشد. هرچند که با افزایش سن، ممکن است فرد بتواند با حساسیت‌های خود مقابله کند، اما در برخی از مواقع این رفتارها تا آخر عمر همراه او باقی خواهند ماند.

♦ زندگی ممکن است برای افراد حساس بسیار سخت باشد، زیرا آن‌ها در دنیایی زندگی می‌کنند که ناراحتی‌ها و بی‌توجهی‌ها را کاملاً متوجه می‌شوند.

♦ همچنین انواع مختلف صداها برای افراد حساس، بسیار شدیدتر به نظر می‌رسد.

♦ این‌گونه افراد نسبت به بی‌عدالتی‌های دنیا بسیار حساس‌تر هستند.

♦ اگر دیگران آن‌ها را تائید نکنند، ممکن است بر روی آن‌ها تأثیر منفی گذاشته و مخرب باشد.

♦ ممکن است بیش از دیگران نیاز به زمان استراحت در بین کار داشته باشند‌.

♦ در برخی از مواقع حساسیت بیش‌ازحد، ممکن است نشانه اوتیسم، بیش فعالی و یک اختلال اضطرابی نیز باشد.

به طور کلی ویژگی‌های افراد حساس، جنبه مثبت و همچنین جنبه منفی فراوانی دارد. می‌توان با برجسته کردن جنبه‌های مثبت آن، به موارد منفی اهمیت کمتری داد.

لذت عمیق از طبیعت

افراد حساس معمولاً از طبیعت لذت می‌برند. تماشای آبشارها، امواج رودخانه و حیوانات به آن‌ها آرامش خاصی می‌دهد. اما ممکن است همین طبیعت، اگر مورداحترام دیگران قرار نگیرد باعث ناراحتی آن‌ها شود. چنین افرادی با دیدن طبیعت و یا حیوانات آسیب‌دیده بسیار ناراحت شده و سعی دارند که به محیط زیست کمک کنند.

دقت نسبت به احساسات دیگران

افراد بسیار حساس نسبت به احساسات دیگران حساسیت زیادی به خرج می‌دهند. درواقع اگر آن‌ها فردی را ببینند که در حال گریه کردن است، ممکن است ساعت‌ها نگران باشند و بر روی آن‌ها تأثیر بسیار بدی بگذارد. همچنین ممکن است باعث ناراحتی‌های معده و درد قفسه سینه نیز شوند. این‌گونه افراد معمولاً نسبت به نظرات دیگران بسیار حساس هستند و در اکثر اوقات به این مورد فکر می‌کنند که دیگران چه نظری در مورد آن‌ها دارد. به‌طورکلی نظرات مردم در مورد خودشان برایشان بسیار مهم است.

ایجاد مشکل در تصمیم‌گیری

گاهی اوقات احساسات شدید باعث می‌شود که در تصمیمات خود دچار مشکل شوید. شما حتی نمی‌توانید انتخابی از روی واقعیت داشته باشید زیرا مدام شک و تردید دارید.

خستگی عاطفی

اگر افراد حساس زمان زیادی را با دیگران بگذرانند، ممکن است از نظر عاطفی بسیار خسته شوند.

 

چگونگی شناسایی افراد حساس

تشخیص افراد حساس و یا HSP ها همیشه امکان‌پذیر نیست و گاهی اوقات بسیار سخت است. بسیاری از مردم از داشتن ویژگی‌های این‌گونه افراد آگاه نیستند‌. آن‌ها نسبت به دیگران، اطلاعات بسیار بیشتری را از محیط اطراف خود جذب کرده و اطلاعات را عمیق‌تر بررسی و تجزیه‌وتحلیل می‌کنند.

 

مزایای افراد بسیار حساس در محیط کار

ویژگی های افراد بسیار حساس
ویژگی های افراد بسیار حساس

اگر احساس کردید که فردی در تیم و یا سازمان شما بسیار حساس است، باید بدانید که دارایی بزرگی برای تیم شما محسوب می‌شود.

این‌گونه افراد با تمامی ظرافت‌های محیط اطرافشان آشنا هستند. آن‌ها می‌دانند که چه چیزی برای خودشان و دیگران مفید است یا چه کاری به ضرر آن‌ها است.

حساسیت بسیار بالا می‌تواند مزیت‌هایی را نیز داشته باشد. درواقع افرادی که بسیار حساس هستند، مهربان و همدل بوده، همچنین معمولاً افرادی باوجدانی هستند که بسیار خلاق‌اند. با حیوانات رابطه بسیار خوبی دارند و پر از شور و شوق و انرژی برای زندگی هستند. این‌گونه افراد معمولاً متفکر بوده و مسائل زندگی را به خوبی حل می‌کنند.

شما عزیزان باید بدانید که آن‌ها به چه چیزهایی حساس هستند تا بتوانید از مشکلاتشان جلوگیری کنید.

بسیار ساده از آن‌ها سؤال کنید که آیا صداهای بلند آزارشان می‌دهد؟ یا ترجیح می‌دهند در یک کافه شلوغ غذا بخورند و یا اینکه در منزل بمانند؟

شما باید بدانید اگر با باز کردن پرده اتاق چشم‌های خودشان را پوشاندند، نشان‌دهنده این است که به نور حساس هستند.

به آن‌ها بگویید متوجه شدم آن روز که به پزشک مراجعه کردیم، شما در مورد جزئیات جراحی سؤال کردید! رنگ صورت شما پریده بود. آیا مسائل پزشکی برای شما ناراحت‌کننده است؟!

 

نحوه رفتار با افراد حساس در محیط کار

در این مطلب از جوان ایرانی به چگونگی رفتار با افراد بسیار حساس در محیط کار می‌پردازیم.

پذیرفتن افراد بسیار حساس

اگر فرد حساسی در تیم شما وجود داد، ممکن است شما بخواهید که به او کمک کنید تا بتواند بر حساسیت خود غلبه کند. هرچند این نیت شما بسیار خوب است، اما ممکن است باعث احساس شرم، احساس ناکافی بودن، استرس و احساس طرد شدن آن فرد شود.

پیدا کردن منبع محرک‌ها

اگر در تیم شما یک یا چند نفر وجود دارد که بسیار حساس هست، شما باید بدانید که چه چیزهایی آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و یا آن‌ها را تحریک می‌کند. آیا آن‌ها از جلسات طولانی خسته می‌شوند؟ نگرانی‌های آن‌ها را نادیده نگیرید و سعی کنید به آن‌ها کمک کنید تا بتوانند با احساسات خودشان کنار بیایند.

اجازه دهید به تنهایی کار کنند

معمولاً افراد حساس، درون‌گرا هستند‌. آن‌ها تمایل دارند که به تنهایی کارهای خودشان را انجام دهند. به آن‌ها اجازه دهید به تنهایی کار کنند، اما بگویید به عنوان پشتیبان می‌توانند روی شما حساب کنند.

فراهم کردن محیط کاری آرام

شما عزیزان باید بدانید که اعضای تیم به  یک محیط کاری آرام نیاز دارند. شما به عنوان مدیر باید برای آن‌ها چنین محیطی فراهم کنید. به عنوان مثال یک بخش آرام از دفتر را برای آن‌ها در نظر بگیرید. یا اجازه دهید در منزل دورکاری کنند. در این صورت آن‌ها می‌توانند بسیار خلاق عمل کنند.

آیا در شروع هفته کاری اضطراب دارید؟ علت استرس شغلی را در این مطلب بخوانید:

مدیریت اضطراب در شروع هفته کاری

راهکارهای کنار آمدن با حساسیت بیش از حد

ویژگی های افراد بسیار حساس
ویژگی های افراد بسیار حساس

راهکارهایی وجود دارد که شما می‌توانید با رعایت آن‌ها با افراد حساس کنار آمده و همچنین خودشان نیز بتوانند حساسیت بیش از حد را مدیریت کنند.

داشتن برنامه روتین برای خواب و بیداری

حداقل یک یا دو ساعت قبل از خواب تمام تجهیزات الکترونیکی خود را خاموش کرده و سعی کنید کتاب آرامش‌بخش مطالعه کنید. صبح هنگام نیز سر ساعت مشخصی بلند شوید و ۳۰ دقیقه را به تمرینات یوگا و مدیتیشن بپردازید. می‌توانید در اول صبح کمی روزنامه خوانده و انرژی بگیرید.

شناخت محرک‌های خود

برای اینکه بتوانید با حساسیت بیش از حد خود کنار بیایید، نیاز است که محرک‌های خود را شناسایی کنید. برخی از افراد به صداهای بلند بسیار حساس هستند. مثلاً اگر در نزدیکی خانه آن‌ها فردی در حال ساخت‌وساز باشد، ممکن است باعث اذیت او شده اما از طرفی فرد دیگری ممکن است به این موضوع اهمیت ندهد. به‌طورکلی نیاز است بدانید با چه چیزهایی تحریک می‌شوید.

تنظیم برنامه‌ریزی روزانه

دقت کنید اگر به صدای بسیار بلند حساس هستید، هنگام صرف غذا، صدای تلویزیون را زیاد نکنید یا اینکه هنگامی‌که می‌خواهید برای غذا به رستوران مراجعه کنید، حتماً از یک رستوران خلوت استفاده کنید و شام خود را زودتر میل کنید.

مدیریت فعالیت‌های خود

همیشه سعی کنید در طی روز فعال باشید. انجام فعالیت‌هایی که به شما انگیزه و انرژی می‌دهد را فراموش نکنید. اگر سروصداهای آن محیط شما را آزار دهد، می‌توانید از یک گوشی استفاده کرده و موسیقی آرام پخش کنید.

دوری از عوامل استرس‌زا

اگر شغل شما استرس فوق‌العاده زیادی دارد، سعی کنید آن را کاهش دهید. مردم گزارش داده‌اند به دلیل استرس زیادی که محیط کاری آن‌ها دارد، دچار زخم و مشکلات گوارش شده، همچنین در خواب خود نیز دچار مشکل هستند. بسیاری از این‌گونه افراد از مکان زندگی گران‌تر جابجا شده به محله‌ی ارزان‌تر رفته و با یک کاری که استرس کمتری دارد زندگی بهتری را می‌گذرانند. آن‌ها معتقد هستند که استرس کمتر باعث ایجاد سلامتی برای آن‌ها می‌شود‌. در این صورت از حساسیت آن‌ها در کارهای روزمره کاسته می‌شود.

به خاطر سپردن هدایا

اگر شما فرد بسیار حساسی هستید، سعی کنید منتظر تشویق دیگران نباشید. برای کارهای مثبت به خودتان هدیه داده و این هدایا را به خاطر بسپارید.

استراحت کوتاه‌مدت در طول هفته یا ماه

سعی کنید یک یا چند روز در طول هفته یا ماه به خودتان استراحت دهید. از طبیعت لذت ببرید، می‌توانید از پارک‌های موردعلاقه خود دیدن کنید. فعالیت‌هایی مانند مدیتیشن، رایحه‌درمانی و مواردی از این قبیل را وارد سبک زندگی خود کنید.

انجام ورزش‌های ملایم

سعی کنید در طی هفته پیاده‌روی و ورزش‌های ملایم مانند یوگا را انجام دهید. درصورتی‌که تمایل دارید می‌توانید در باشگاه ورزشی ثبت نام کنید. اگر سروصدای آن مکان شما را آزار می‌دهد، بهتر است از یک هدست استفاده کنید. قبل از ساعت ۶ بعدازظهر ورزش کنید. زیرا ساعت ۷ بعد از ظهر به بعد، سیستم عصبی شما سعی می‌کند آرام باشد تا اینکه در زمان استراحت، خواب مناسبی داشته باشید‌.

چگونه بر احساس ناامنی غلبه کنیم؟ عواقب و علت عدم امنیت را در این مطلب بخوانید:

غلبه بر احساس ناامنی در زندگی

تقویت رابطه با افراد بسیار حساس

ویژگی های افراد بسیار حساس
ویژگی های افراد بسیار حساس

افراد حساس معمولاً بیش از حد در مورد هر چیزی فکر می‌کنند، علاوه بر این آن‌ها عمیق‌تر فکر کرده و برای هر مسئله واکنش‌های عاطفی بیشتری دارند. در ین مطلب از مجله جوان ایرانی برای شما راهکارهایی را بیان می‌کنیم تا بتوانید با معشوق بسیار حساس خود رفتار بهتری داشته باشید.

احتیاج به زمان بیشتر برای تنهایی

افرادی که بسیار حساس هستند، معمولاً برای تقویت نیرو و شارژ مجدد خود نیاز به زمان و فضای بیشتری دارند. آن‌ها به خلوت بیشتر برای ادامه زندگی روزمره نیاز دارند. بنابراین اگر درخواست کردند که تمایل دارند تنها باشند، این احساس آن‌ها را جدی بگیرید. این‌گونه افراد منزوی و گوشه‌گیر نیستند، آن‌ها فقط احتیاج به زمان بیشتر برای تنهایی در طول روز دارند.

تأیید احساسات آن‌ها

هنگامی‌که افراد حساس از احساسات خودشان صحبت می‌کنند، به هیچ وجه به آن‌ها نگویید که شما خیلی حساس هستید. درواقع از گفتن این کلمه خودداری کنید. آن‌ها خودشان می‌دانند که بسیار عمیق‌تر از دیگران تصور می‌کنند، اما نباید حساسیت آن‌ها را نقطه ضعفشان تلقی کنید. این‌گونه افراد معمولاً بسیار قوی هستند که نورها و صداها را بلندتر و روشن‌تر از حالت عادی خود در نظر می‌گیرند. بنابراین سعی کنید احساسات آن‌ها را جدی گرفته و درک و حمایت خودتان را بیشتر کنید.

صبور بودن

شما عزیزان باید بدانید که معمولاً افراد حساس بیشتر از دیگران طول می‌کشد تا بتوان در مورد یک موضوع تصمیم بگیرد آن‌ها نیاز به فکری آزاد دارد تا بتواند امی قطع در مورد یک مسئله تفکر کند

شرکت در گفتگو

شما عزیزان اگر در رابطه با یک فرد حساس هستید، باید بدانید که آن‌ها برای ارتباطات امن و معنادار ارزش زیادی قائل هستند. درواقع از ارتباطات سطحی و بی‌حوصله فراری بوده و برای روابط عمیق‌تر ارزش بسیار زیادی قائل می‌شوند. بنابراین شما نیز سعی کنید از روابط سطحی دست بردارید.

مراقب صحبت‌های خود باشید

در هنگام صحبت با افراد بسیار حساس باید مراقب لحن و بیان خود باشید، زیرا آن‌ها هرگونه تغییر ظریف در بیان شما را متوجه می‌شوند‌. اگر با آن‌ها با لحن تند صحبت کنید باعث ناراحتی‌شان خواهید شد.

توجه به خواسته‌های آن‌ها

شما عزیزان باید بدانید که افراد بسیار حساس معمولاً به دیگران توجه بسیار زیادی دارند. آن‌ها خواسته‌ها و نیازهای دیگران را در قالب برخی از خواسته‌های خودشان می‌دانند. آن‌ها سعی دارند مردم را خوشحال کنند و نیازهایشان را برطرف کنند. ممکن است آن‌ها هیچ‌وقت نیاز و خواسته‌های خودشان را بیان نکنند. بنابراین هرازگاهی از آن‌ها سؤال کنید که آیا چه چیزی در زندگی نیاز دارند‌. درخواست‌های آن‌ها چیست و با نیازهایشان آشنا شوید.

 

سخن پایانی

شما عزیزان باید بدانید که حساسیت بالا یک ویژگی ژنتیکی و ارثی است و نباید با کمرویی و یا اضطراب اشتباه گرفته شود. افرادی که بسیار حساس هستند معمولاً اطلاعات را بسیار عمیق‌تر پردازش کرده، احساس همدلی بیشتری دارند و نسبت به تغییرات محیط آگاه‌تر هستند‌‌‌.

شما به عنوان مدیر باید از آن‌ها حمایت کرده و اجازه دهید که آن‌ها در یک محیط آرام و ساکت کار کنند. این‌گونه افراد حساس، بسیار وظیفه شناس و خلاق هستند، همچنین باید بدانید که آن‌ها دارایی بزرگ برای یک سازمان محسوب می‌شوند‌. بنابراین سعی کنید که میزان رفاه و بهره‌وری آن‌ها را افزایش دهید.

اگر شما عزیزان نیز تجربه‌ای در این مورد دارید می‌توانید در انتهای مقاله بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 1.8 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 5

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا