مهارت های زندگی

چگونه بر احساس ناامنی غلبه کنیم؟ عواقب و علت عدم امنیت

علت احساس ناامنی در زندگی چیست؟ ۸ نشانه + عواقب آن

بسیاری از افراد در طول زندگی خود احساس ناامنی می‌کنند. درواقع آن‌ها تصور می‌کنند که به اندازه کافی خوب نیستند و یا مدام در حال سرزنش کردن خودشان هستند‌. این تفکرات باعث مشکلات دیگری در روابط و زندگی روزمره آن‌ها می‌شود. در این مطلب از جوان ایرانی چگونگی غلبه بر احساس ناامیدی در زندگی را آموزش داده و نشانه‌ها، علت و عواقب آن را برای شما بیان می‌کنیم.

 

علت احساس ناامنی چیست؟

تا زمانیکه علت ناامنی را متوجه نشوید و ندانید دقیقاً از کجا ناشی می‌شود، هیچ‌وقت نمی‌توانید بر این نوع احساس خود غلبه کنید‌. همان‌طور که می‌دانید افرادی که دچار احساس ناامنی هستند، اعتماد به نفس کافی ندارند و همواره تفکر آن‌ها با شک و تردید پر می‌شود. درواقع اینگونه افراد همیشه تفکر منفی نسبت به زندگی دارند.

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است فرد را دچار احساس ناامنی کند:

در برخی از مواقع ممکن است یک یا چند رویداد آسیب‌زا را در زندگی و در مدرسه تجربه کرده باشید.

افرادی که معمولاً در خانه حمایت نمی‌شود دچار احساس ناامنی هستند. در اینگونه خانواده‎‌ها هرکسی به فکر خودش است.

افسردگی و یا اضطراب ممکن است سلامت روانی افراد را به خطر بیندازد. بنابراین این نوع مشکلات روانی را جدی بگیرید.

درگذشته توجه افراد بر روی ایرادات آن‌ها بوده و همواره آن‌ها را مورد قضاوت قرار داده و به ارزش‌های آن‌ها توجهی نشده است.

برخی از افراد نیز مدام خودشان را با دیگران مقایسه می کنند و به دستاوردهای خودشان و آن‌ها توجه دارند‌. در این صورت گاهی اوقات احساس کمبود کرده و درنتیجه احساس ناامنی در آن‌ها شکل می‌گیرد.

شکست نیز باعث احساس ناامنی خواهد شد. شکست‌هایی مانند مرگ همسر، جدایی از شریک عاطفی، از دست دادن شغل و بیماری‌های مختلف ممکن است عزت نفس افراد را کاهش دهد.

گاهی اوقات شریک زندگی انتظارات بالایی دارد و این مورد باعث احساس ناامنی فرد مقابل می‌شود. درواقع چنین فردی مدام استرس دارد که نکند شریک زندگی‌اش بعد از آشنایی با فردی بهتر، او را ترک کند.

 

۸ نشانه ناامنی در زندگی

ناامنی مانند احساسات دیگر، نشانه‌های متفاوتی دارد که در ادامه این بخش از جوان ایرانی به رایج‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱) نداشتن عزت نفس

یکی از مهمترین نشانه‌های احساس ناامنی در زندگی این است که فرد تصور منفی از خود دارد و یا به اصطلاح عزت نفس او پایین است. فردی مدام به ایرادات خود فکر می‌کند که این موضوع می‌تواند موجب مشکلات دیگری در مورد سلامت روان او شود. اگر عزت نفس شما بسیار پایین است، حتما با روانشناس مشورت کنید. افرادی که دچار اضطراب اجتماعی هستند و یا آنچه که از بیرون در مورد آن‌ها تصور می‌شود با خود واقعی‌شان مطابقت ندارد، دچار عزت نفس پایین می‌شوند.

۲) کمال گرایی

آن دسته از افرادی که فقط زمانی رضایت از زندگی و پیشرفت خودشان دارند که همه چیز کامل باشد، بسیار کمال‌گرا هستند. این موضوع می‌تواند نشانه‌ای از احساس ناامنی باشد، زیرا آن‌ها معمولاً عملکردشان هرگز برایشان کافی نیست! آن‌ها در زندگی رنج ببرند، ناامنی شغلی و ناامنی در بدن در این افراد بسیار زیاد است.

۳) گوشه گیری افراد

معمولاً افرادی که احساس ناامنی اجتماعی در زندگی دارند، فردی گوشه گیر بوده و از تعاملات اجتماعی اجتناب می‌کنند. درواقع آن‌ها ترجیح می‌دهند که در فضای مجازی با افراد تعامل کنند و از دور با افراد ارتباط داشته باشند.

البته برخی از افرادی که در فضای مجازی هستند، احساس ناامنی اجتماعی ندارند، صرفاً این نوع فعالیت را ترجیح می‌دهند.

۴) افسردگی، استرس و اضطراب

شما عزیزان دارای هر نوع ناامنی که باشید، ممکن است سلامت روان شما در خطر بیفتد. اگر افسردگی ناشی از ناامنی داشته باشید، در زندگی دچار مشکلات فراوانی خواهید شد و الگوهای فکری نادرستی به سراغ شما خواهند آمد.

۵) عملکرد شغلی ضعیف

بسیاری از افرادی که ناامنی شغلی دارند درواقع شغل ثابتی ندارند و ممکن است عملکرد آن‌ها در محیط کار ضعیف باشد آن‌ها مدام غیبت می کنند و یا میل به تغییر شغل دارند! البته نداشتن کار ثابت برای برخی از افراد انگیزه ایجاد می‌کند زیرا آن‌ها در تلاش هستند که پیشرفت کنند و شغل بهتری به دست بیارند، ولی برخی از افراد نیز مدام به جدایی از همکاران و محیط کار فکر می‌کند و به پیشرفت تمایلی ندارند.

۶) چک کردن شریک زندگی

افرادی که در زندگی احساس عدم امنیت دارند، مدام تمایل دارند تمامی رفتارهای شریک جنسی خود را تحت نظر قرار دهند. اگر این رفتار خود را نتوانید کنترل کنید ممکن است به روابط شما آسیب جدی وارد شود، درواقع شما دچار حسادت، سو تفاهم‌ها و مشکلات دیگری خواهید شد. هیچ‌وقت فراموش نکنید شما مالک هم نیستید!

پیشنهاد می‌کنیم علائم حسادت بیش از حد و چگونگی غلبه بر آن را در این مقاله بخوانید:

نشانه های حسادت بیش از حد چیست؟

۷) دلبستگی‌های همراه با اضطراب و یا اجتنابی

افرادی که دچار ناامنی دلبستگی هستند، معمولاً انواعی از سبک‌های دلبستگی اضطرابی و اجتنابی نیز دارند.‌ درواقع افراد دارای ناامنی دلبستگی، معمولاً ترس از تنها ماندن دارند و به اشخاص دیگر برای رفاه عاطفی خود تکیه می‌کنند. افرادی که دارای سبک‌های دلبستگی اجتنابی هستند، از ارتباط صمیمی‌تر خودداری کرده و روابط را سطحی نگه می‌دارند.

۸) انتقادهای بیش از حد از دیگران

افرادی که دچار احساس ناامنی هستند، معمولاً بیش از حد از دیگران ایراد می‌کنند. آن‌ها هیچ اهمیتی به ویژگی‌های مثبت دیگران نمی‌دهند. فراموش نکنید که اگر شما بیش از حد از دیگران انتقاد کنید، باعث ناراحتی آن‌ها شده و نمی‌توانید تعامل خوبی را با همدیگر برقرار کنید.

 

انواع ناامنی در زندگی

قبل از اینکه بتوانید بر احساس ناامنی غلبه کنید، لازم است با انواع آن آشنا باشید.

ناامنی در روابط

بسیاری از کودکان دلبستگی خاصی به پدر و مادر ندارند و یا والدین از فرزندان خود حمایت نمی‌کنند، در این صورت احساس ناامنی را تجربه می کنند. البته دقت کنید که این نوع احساس تنها از دوران کودکی شروع نمی‌شود، بلکه در هرزمانی ممکن است افراد آن را تجربه کنند‌.

به طورکلی میل به دلبستگی از ایام کودکی در انسان‌ها شکل می‌گیرد. اگر این اتفاق نیفتد افراد در هر سنی ممکن است ناامنی در روابط را تجربه کنند.

ناامنی شغلی

اگر افراد در شغل مورد نظرشان، تضمینی برای ادامه نداشته باشند، با ناامنی شغلی مواجه می‌شوند. آن‌ها مدام استرس و اضطراب دارند که اگر شغل خود را از دست بدهند چه اتفاقی می‌افتد!

درواقع بسیاری از عوامل نیز به محیط کار و تلاش افراد ارتباطی ندارد. نرخ بالای بیکاری و کار موقت در کشور ممکن است احساس ناامنی شغلی را در افراد افزایش بدهد. حتی بسیاری از این افراد دچار مشکلات روحی روانی نیز خواهند شد.

ناامنی تصویر بدن

یکی دیگر از انواع رایج ناامنی، احساس ناامنی تصویر بدن است‌. درواقع بسیاری از افراد نسبت به ظاهر خود احساس می‌کنند که به اندازه کافی خوب نیستند. افرادی که از نظر سلامت یا ظاهر بدنی مناسب هستند، نیز ممکن است این نوع ناامنی را تجربه کنند.

ناامنی اجتماعی

افرادی که توسط همسالان خود درک نمی‌شوند و یا نمی‌توانند با آن‌ها تعامل خوبی برقرار کنند، ناامنی اجتماعی را تجربه می‌کنند. این نوع احساس ناامنی ممکن است منجر به فوبیای اجتماعی و یا اختلال اضطراب اجتماعی نیز شود.

آیا با مضرات بدگویی از همسر جلوی فرزندان آشنا هستید؟

مضرات بدگویی از همسر جلوی فرزندان

مقابله با احساس ناامنی

اگر احساس ناامنی شما کم باشد، بدانید که این احساسات یک بخش طبیعی از زندگی است و اکثر مردم در مقطعی از زندگی خود احساس ناامنی کرده‌اند. اما افرادی که دچار احساسات عمیق‌تری از ناامنی هستند و با راهکارهایی که در ادامه بیان شد نتوانستند به سلامت روان خود دست یابند، باید به روانشناس مراجعه کنند.

به طور کلی در برخورد با ناامنی چند نکته را در نظر داشته باشید:

اهمیت به ارتباطات شبکه‌های اجتماعی

سعی کنید روابط با همکاران، دوستان و یا سایر روابط اجتماعی خود را گسترده کنید تا احساس ناامنی در شما کاهش یابد.

اگر رابطه دوستانه خوب در محیط کار و یا خارج از آن داشته باشید، به جلوگیری از ناامنی شغلی، اضطراب عمومی و افسردگی شما بسیار کمک می‌کند. افرادی که دچار ناامنی شغلی شده و به همین دلیل از همکاران خود جدا می‌شوند، ممکن است از عملکرد خود شغلی خود رنج ببرند و یا دچار مشکلات سلامت روان شوند‌.

گاهی به دیگران اعتماد کنید

هرچند نباید به هر فردی اعتماد کرد، اما گاهی از خودتان سؤال کنید آیا دلیلی برای عدم اعتماد و عدم ابراز محبت و علاقه به دیگران دارید یا خیر! بسیاری از افراد به همه چیز شک دارند، از ابراز محبت به شریک زندگی خود گرفته تا تعامل با افراد دیگر. اینگونه افراد مدام احساس طرد شدن می کنند. لازم است اعتماد به نفس خود را بالا ببرید و در برخی از موارد به راحتی اعتماد کنید. فراموش نکنید برای اینکه به اعتماد به نفس و عزت نفس کافی برسید و بتوانید به خودتان احترام بگذارید، نیاز به صبر و تلاش بسیاری دارید.

پذیرش تفاوت‌های خود

برای اینکه بتوانید با احساس ناامنی مقابله کرده و در زندگی آرامش داشته باشید، سعی کنید در زندگی آنچه را که نمی‌توانید تغییر دهید را بپذیرید. افراد عاشق ویژگی‌های مثبت درونی شما می‌شوند و به اینکه ظاهر شما چگونه است هیچ اهمیتی نمی‌دهند‌‌. بنابراین در زندگی باید گاهی ریسک کنید، چیزهای جدید را امتحان کنید و از خودتان برای تلاش بیشتر تشکر کنید.

حذف منفی بافی

اگر احساس ناامنی دارید، ممکن است نسبت به خود نیز دچار دید منفی شوید که درنتیجه بر سلامت روان شما نیز تأثیر می‌گذارد. اما بهتر است با خودتان مهربان بوده و با آرامش صحبت کنید. فعالیت‌های خود را پیش ببرید و هرکدام را که باعث موفقیت شما می‌شود تشویق کنید.

مراقبت از سلامت جسمانی

همیشه افرادی که به سلامت جسمانی خود اهمیت می‌دهند، دیدگاه بهتری نسبت به زندگی دارند. این‌گونه افراد در ادامه به سلامت روان خود نیز اهمیت می‌دهند.

پیاده روی منظم یا یک ورزش روزانه به تقویت روحیه و اعتماد به نفس شما بسیار کمک می‌کند. همچنین سعی کنید یک غذای متعادل داشته باشید و در شب به مقدار کافی استراحت کنید. پس از مدتی مشاهده خواهید کرد که این اقدامات کوچک چه تأثیر زیادی بر زندگی روزمره شما گذاشته و درنتیجه در زندگی احساس امنیت و شادی بیشتری خواهید کرد.

اولویت دادن به نیازهای خود

برخی از افراد آن‌چنان غرق مراقبت از نیازهای دیگران می‌شوند که نیازهای خودشان را فراموش می کنند. در این صورت ارزشی برای خود قائل نیستند. اما اگر مراقبت از خود و برآوردن نیازهایتان را در اولویت قرار دهید، می‌توانید با افکار منفی مقابله کرده و برای خود ارزش بیشتری قائل شوید

راهکارهایی برای عشق ورزیدن به خود را در این بخش شرح می‌دهیم:

  • روزانه حداقل ۳۰ دقیقه، ورزش موردعلاقه خود را انجام دهید.
  • در طی روز برای چند دقیقه هم که شده گوشی همراه خود را خاموش کرده و از شبکه‌های اجتماعی هم جدا شوید‌
  • با خودتان خوب صحبت کنیم و بدن خود را دوست داشته باشید.
  • حتما تغذیه مناسب و خواب کافی شبانه داشته باشید.
  • گاهی غذای بسیار خوشمزه و مقوی برای خود درست کنید.

مطالعه کتاب

کتاب‌هایی که در مورد احساس ناامنی و ترک آن است، می‌تواند به شما کمک کند تا احساس تنهایی کمتری در زندگی کنید. حتما سعی کنید در طی روز زمانی را برای کتاب خواندن اختصاص دهید. مطالعه کتاب و آگاهی باعث می‌شود نگرش شما نسبت به زندگی تغییر کرده و خودتان را بیشتر دوست داشته باشید.

تمرکز روی خوبی‌ها

به کارهای خوبی که در طول روز انجام می‌دهید، افتخار کنید. شما عزیزان می‌توانید موفقیت‌های خود را جشن بگیرید و کارهایی انجام دهید که شما را خوشحال می‌کند. حتی هنگام اوقات فراغت نیز فعالیت‌هایی انجام دهید که برای شما شادی و نشاط به ارمغان می‌آورد. یک مهارت جدید یاد بگیرید،

حتی می‌توانید با افراد نزدیک و رفقایی که به شما اهمیت می‌دهند نیز برنامه برای تفریح داشته باشید. شما واقعاً نمی‌دانید چه لذتی دارد خود را از دریچه چشم افرادی ببینید که احساسشان نسبت به شما منحصر به فرد بوده و به شما کمک می کنند ویژگی‌های مثبت خودتان را درک کنید.

غلبه بر صداهای انتقادی درونی

اگر بر تأثیرات عمیقی که احساس ناامنی بر زندگی می‌گذارد بیشتر آشنا باشید، درنتیجه احتمال اینکه خودتان را به چالش بکشید بیشتر است و مدام سعی در درمان خود دارید.

افرادی که همیشه به خودشان ناسزا می‌گویند و خود را سرزنش می کنند، بهتر است از دید دوم شخص برای خودشان یادداشت بنویسند‌. به عنوان مثال به جای اینکه از زبان خودتان بنویسید من خیلی آدم بدی هستم و هرگز در زندگی موفق نخواهم شد، بنویسید که شما خیلی آدم بدی هستید و در زندگی هیچ‌ موفقیتی نخواهید داشت. در این صورت هنگامی که از منظر یک دشمن خارجی به خودتان نگاه کنید، دست از این افکار منفی در مورد خود بر می‌دارید. حتی ممکن است در حین نوشتن، یاد کسی یا چیزی از گذشته بیفتید که رابطه خوبی بین شما وجود نداشته، درنتیجه می‌توانید آن رابطه را به فراموشی مطلق بسپارید.

هنگامی که این‌گونه با خود صحبت کنید برنامه برای تغییر رفتارهای خود پیدا خواهید کرد. اگر به افکار نفرت انگیز خود ادامه دهید، شما مدام تشویق به انجام رفتارهای تخریبی خواهید کرد و زندگی شما روز به روز بدتر می‌شود. بنابراین وقت آن رسیده که رفتارهای غلط خود را ترک کرده و خودتان را از این تفکر رها کنید.

تحسین و تشویق خود

از کارهایی که روزانه به درستی انجام می‌دهید یک موجودی تهیه کنید و سپس بابت انجام آن‌ها به خودتان افتخار کنید. هنگامی که در خرید مواد غذایی به همسایه خود کمک می‌کنید، یا اینکه به مدیر خود در شرکت کمک کرده و یا با همکاران تعامل خوبی دارید، همه این‌ها می‌توانند برای شما انگیزه خوبی باشد برای اینکه خودتان را تشویق کنید.

برای اهداف خود برنامه ریزی ویژه داشته باشید و به خودتان فرصت دهید تا موقعیت‌های جدید را پیدا کنید و بابت انجام آن به خود هدیه دهید.

پیدا کردن علت اصلی ناامنی

زمانی که آرامش داشته و حال خوبی دارید از خودتان سؤال کنید که دلیل احساس ناامنی شما چیست؟! مثلاً اگر تصویری در شبکه‌های مجازی مشاهده کرده‌اید و احساس کردید که به اندازه کافی خوب نیستید، می‌توانید از آن برنامه خارج‌شده و ویژگی‌های مثبتی که دارید را به خودتان یادآوری کنید. به طور کلی اتفاقات و افرادی که اعتماد به نفس شما را کاهش می‌دهند را پیگیری نکنید. با افرادی ارتباط داشته باشید که باعث پیشرفت و حال خوب همدیگر می‌شوید.

مراجعه به روانپزشک

فراموش نکنید که متخصص سلامت روان در این زمینه کمک فراوانی به شما کند. درواقع به شما راهکارهایی در مورد چالش‌های زندگی می‌دهد تا بتوانید احساس ناکافی بودن را حل کرده و منبع این مشکل را پیدا کنید. در این صورت راحت‌تر می‌توانید با احساس ناامنی مقابله کنید.

دلایل پشیمانی پس از ازدواج چیست؟ چگونه با این نوع پشیمانی مقابله کنیم؟

دلایل پشیمانی بعد از ازدواج

عواقب ناامنی چیست؟

همان‌طور که همه ما هم روزهای بد و هم روزهای خوب داریم. اما باید بدانیم که منفی بافی بیش از حد تصویر بسیار بدی بر روی سلامت جسم و روان شما می‌گذارد. درواقع افرادی که احساس ناامنی پایین و عزت نفس کمی دارند، مستعد مشکلات روانی مانند اضطراب و افسردگی هستند‌‌.

  • فردی که خودش را باور ندارد، کم‌کم از آرزوها و رؤیاهایش فاصله گرفته و نمی‌تواند زندگی خوبی داشته باشد.
  • اگر تأثیر مثبتی که از خود دارید را از بین ببرید، نسبت به خود بسیار سخت‌گیر شده و در عمل کاری از پیش نمی‌برید.
  • بهترین نوع احساس ناامنی ممکن است باعث ایجاد احساساتی مانند خشم، بی‌اعتمادی، رنجش از دوستان، خانواده و همکاران شما شود.
  • فردی که احساس ناامنی می‌کند، در مورد اغلب اتفاقات دچار استرس شده و نمی‌تواند از فرصت‌های جدید به خوبی استفاده کند.
  • برخی از افرادی که دائم احساس می کنند که به اندازه کافی خوب نیستند، تلاش و کوشش زیادی برای ادامه زندگی نخواهد داشت.
  • اگر شما احساس کنید که به اندازه کافی خوب نیستید ممکن است روابط عاشقانه شما بسیار خطرناک شده و مستعد احساس حسادت شوید. عزت نفس پایین هم بر روی رضایت شما از زندگی و هم بر روی رضایت شریک زندگی از شما تأثیر خواهد گذاشت.
  • احساس عدم امنیت در زندگی ذهن شما را پر از شک و تردید نسبت به خودتان می‌کند.

 

سخن پایانی

همان‌طور که مشاهده کردید احساس ناامنی در زندگی روزمره شما تداخل ایجاد می‌کند‌. این احساس می‌تواند ناشی از اختلال شخصیت، نداشتن حمایت عاطفی، استرس، اضطراب و یا سبک دلبستگی شما باشد. در این بخش از جوان ایرانی به طور کامل این موضوع را بررسی کردیم.

آیا شما نیز در زندگی احساس ناامنی را تجربه کرده‌اید؟ می‌توانید در انتهای مقاله بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا