تغذیه سالم

خواص رزماری: آیا عوارض دارد؟ طرز استفاده از آن

خواص گیاه + روغن + دمنوش رزماری: تهیه ماسک صورت با آن

لیست مطالب این مقاله

رزماری گیاهی معطر و سبز است. این گیاه بومی مدیترانه است. از آن برای چاشنی غذا و ساخت عطرهای بدن استفاده می‌شود. همچنین از خواص رزماری برای سلامتی نیز استفاده می‌شود.

رزماری عضوی از خانواده نعناع به همراه بسیاری از گیاهان دیگر مانند پونه کوهی، آویشن، ریحان و اسطوخودوس است. این گیاه نه تنها در غذاهای آشپزی مانند مرغ رزماری و گوشت بره، طعم خوبی دارد، بلکه منبع خوبی از آهن، کلسیم و ویتامین B6  است.

این گیاه معمولاً به صورت یک گیاه خشک کامل یا عصاره پودری خشک تهیه می‌شود، و چای و عصاره مایع از برگ‌های تازه یا خشک تهیه می‌شود. این گیاه از زمان‌های قدیم به دلیل خواص دارویی آن مورد استقبال قرار گرفته است. رزماری به طور سنتی برای کمک به کاهش درد عضلانی، بهبود حافظه، تقویت سیستم ایمنی و گردش خون و تقویت رشد مو استفاده می‌شود.

در این مقاله جوان ایرانی می‌خواهیم به خواص مختلف گیاه رزماری، روغن رزماری و دمنوش رزماری بپردازیم. پس با این مقاله همراه باشید.

حقاقی درباره رزماری

  • رزماری گیاهی است که بیش از دو سال ماندگاری دارد.
  • از برگ‌های آن اغلب در آشپزی و غذاها استفاده می‌شود.
  • دوزهای بسیار بالا رزماری ممکن است باعث استفراغ، کما و بیماری‌های ریوی شود.

برای اطلاع از خواص و مضرات گیاه پونه مقاله زیر را مطالعه کنید:

خواص گیاه پونه

خواص رزماری چیست؟

رزماری نه تنها به خاطر طعم و بویش شناخته شده است؛ بلکه به دلیل فواید بسیاری که برای سلامتی دارد مشهور است. رزماری منبع خوبی از آهن، کلسیم و ویتامین‌های  A، C و -B6 است. این گیاه قرن هاست که برای اهداف دارویی استفاده می‌شود. در ادامه به بیان خواص رزماری می‌پردازیم.

برخی از خواص رزماری

  • رزماری منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد التهابی است که تصور می‌شود به تقویت سیستم ایمنی و بهبود گردش خون کمک می‌کند.
  • رزماری یک محرک شناختی در نظر گرفته می‌شود و می‌تواند به بهبود عملکرد و کیفیت حافظه کمک کند. همچنین برای تقویت هوشیاری، هوش و تمرکز شناخته شده است.
  • عطر رزماری با بهبود خلق و خو، پاکسازی ذهن و تسکین استرس در افرادی که اضطراب مزمن یا عدم تعادل هورمون استرس دارند مرتبط است.
  • روغن رزماری برای تقویت رشد مو از طاسی، کند شدن خاکستری شدن مو و درمان شوره سر و خشکی پوست سر جلوگیری می‌کند.
  • رزماری اغلب برای مشکلات گوارشی از جمله سوزش سر دل، گاز روده، کبد و کیسه صفرا و کاهش اشتها استفاده می‌شود.
  • رزماری به طور خاص در برابر عفونت‌های باکتریایی قوی است.
  • مواد مغذی موجود در رزماری به محافظت از سلول‌های پوست در برابر آسیب‌های ناشی از آفتاب و رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.

نکته: رزماری زمانی که در دوزهای پایین مصرف شود بی‌خطر است، اما اگر در دوزهای بسیار زیاد مصرف شود، می‌تواند منجر به عوارض جانبی جدی مانند استفراغ، اسپاسم یا حتی ادم ریوی شود. لطفا قبل از گنجاندن رزماری در رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید.

خواص رزماری برای مو

خواص رزماری

رزماری نوعی گیاه دارویی است که قرن‌ها جزء جدایی‌ناپذیر غذاهای مدیترانه‌ای بوده است. رزماری نه تنها عطر فوق‌العاده‌ای به غذا می‌دهد، بلکه می‌تواند طعم آن را نیز افزایش دهد. با این حال، خیلی‌ها نمی‌دانند که رزماری فواید متعددی برای موها دارد.

برگ‌ها و اسانس این گیاه را می‌توان برای مراقبت از مو به کار برد. با این کار می‌توانید از سلامت پوست سر و موهایتان اطمینان حاصل کنید. رزماری نه تنها گردش خون را در پوست سر افزایش می‌دهد، بلکه آلودگی و چربی اضافی را نیز از بین می‌برد و ضخامت موها را بهبود می‌بخشد.

در اینجا چهار فایده رزماری برای موها آورده شده است؛

خواص رزماری؛ از ریزش مو جلوگیری می‌کند!

رزماری برای بهبود گردش خون شناخته شده است. هنگامی که گردش خون در ناحیه پوست سر افزایش می‌یابد، به طور بالقوه می‌تواند فولیکول‌های مو را تقویت کرده و ریزش مو را کاهش دهد. در واقع، یک بخش از تحقیقات منتشر شده در PubMed Central در ایالات‌متحده نشان داد که روغن رزماری در مبارزه با ریزش مو به اندازه ماینوکسیدیل، دارویی که به طور خاص برای مشکلات ریزش مو استفاده می‌شود، موثر است. علاوه بر این، بهبود گردش خون نیز می‌تواند منجر به جلوگیری از ریزش مو شود. بنابراین، سعی کنید رزماری را در برنامه مراقبت از موهای خود قرار دهید.

خواص رزماری؛ رشد مو را تقویت می‌کند!

رزماری نه تنها ریزش مو را کاهش می‌دهد، بلکه می‌تواند به دلیل توانایی آن در حفظ سلامت اعصاب، جای خود را به رشد موها نیز بدهد. رزماری حاوی اسید کارنوزیک است که به عنوان اثر شفابخش در مورد آسیب عصبی شناخته شده است. به همین دلیل، رزماری می‌تواند پوست سر را با تغذیه مورد نیاز برای رشد تامین کند. تحقیقات نشان می‌دهد که رزماری می‌تواند در تحریک رشد مو نقش داشته باشد.

خواص رزماری؛ از سفید شدن زودرسِ مو جلوگیری می‌کند!

رزماری اثر تیره‌کننده مو دارد و از این رو، اگر به طور منظم استفاده شود، می‌تواند از سفید شدن زودرس موها جلوگیری کند. وقتی نوبت به لکه‌کشی مقداری خاکستری می‌رسد، پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین، شما باید رزماری را به یک ویژگی منظم از روتین مراقبت از موهای خود تبدیل کنید تا تارهای سفید را دور نگه دارید.

خواص رزماری؛ با شوره سر مبارزه می‌کند!

 رزماری ترکیبی از خواص ضد قارچی و ضد احتقان، برای کمک به مقابله با شوره سر است. نه تنها پوست سر را از قارچ پاک می‌کند و می‌تواند شوره سر را از بین ببرد، بلکه چربی اضافی را نیز از بین می‌برد.

خواص رزماری برای دیابت

بر اساس یک مطالعه در مجله شیمی کشاورزی و غذایی انجمن شیمی آمریکا، رزماری سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و آنزیم های ضروری است. مصرف منظم آن می‌تواند راهی طبیعی برای کاهش سطح گلوکز در بدن باشد. بنابراین، می‌تواند در تنظیم سطوح بالای قند خون در دیابت کمک کند.

خواص رزماری برای سرطان

رزماری حاوی کارنوسول است که در مطالعات به عنوان یک ترکیب ضد سرطان قوی دیده می‌شود. در مطالعات اخیر، نشان داده شده است که نتایج فوق‌العاده‌ای در برابر انواع وسیعی از سرطان‌ها دارد.

خواص رزماری برای حافظه

رزماری دارای ویژگی‌های تقویت‌کننده حافظه است. اکنون، مطالعات نشان داده است که رزماری دارای دیترپن معروف به اسید کارنوزیک است که دارای خواص محافظت‌کننده عصبی است. دانشمندان فکر می‌کنند این خاصیت ممکن است از بیماری آلزایمر محافظت کند.

خواص رزماری برای بهبود خلق‌و‌خو

مطالعه‌ای نشان داد که بوییدن گیاه رزماری کیفیت حافظه را بهبود می‌بخشد. همچنین همین مطالعه نشان داد که خلق‌و‌خوی افرادی که گیاه رزماری را بوییده‌اند در مقایسه با افرادی که این کار را انجام نداده‌اند، بهتر است.

خواص رزماری برای میگرن

رزماری یک درمان طبیعی فوق‌العاده برای میگرن است و قرن‌هاست که از آن استفاده می‌شود. یکی از راه‌های استفاده از آن برای میگرن، جوشاندن آب با رزماری و تنفس بخار آن است. به طور معمول، ابتدا باید آب را بجوشانید، سپس آن را در یک کاسه بزرگ قرار دهید و با حوله‌ای روی سر و کاسه آن را تنفس کنید.

خواص رزماری برای درد

خواص رزماری

رزماری نه تنها به کاهش درد میگرن کمک می‌کند، بلکه به عنوان یک درمان کاملا طبیعی برای درد عضلات، آرتریت، و سایر دردهای مفصلی و عضلانی عمل استفاده می‌شود. به طور معمول باید از اسانس رزماری برای بسیاری از این موارد استفاده کرد.

خواص رزماری برای درد آرتریت

خواص ضد درد و ضد‌التهابی روغن رزماری آن را به یک مسکن عالی برای دردهای مزمن تبدیل کرده است. حمام رزماری که قرن‌هاست برای درمان مفاصل سفت و دردناک استفاده می‌شود؛ بسیار در این زمینه کارا است

خواص رزماری برای التهاب

رزماری حاوی دو ضدالتهاب قوی است. یکی به نام کارنوسول و دیگری اسید کارنوزیک. مطالعه‌ای نشان داد که این دو مورد از ایجاد اکسید نیتریک بیش از حد، که بخشی از فرآیند التهابی است، جلوگیری می‌کنند.

خواص رزماری برای سیستم ایمنی بدن

خواص آنتی‌اکسیدانی، ضد‌التهابی و ضد‌سرطانی شگفت‌انگیز رزماری، این گیاه را به یک مکمل ایده‌آل برای رژیم غذایی برای محافظت از سلامتی به خصوص در ماه‌های زمستان تبدیل می‌کند. به دلیل توانایی‌های درمانی فراوانی که دارد، سلامت عمومی بدن را افزایش می‌دهد.

خواص رزماری برای دستگاه گوارش

رزماری به طور مکرر برای کمک به درمان مشکلات گوارشی از جمله یبوست، سوء هاضمه و سایر مشکلات مربوط به گوارش استفاده می‌شود.

خواص رزماری برای عصاب

یونانیان باستان از قدرت کاهش استرس این گیاه می‌دانستند و تحقیقات مدرن تأیید می‌کند که بوی رزماری می‌تواند سطوح کورتیزول مرتبط با استرس را کاهش دهد. برای این کار دسته‌ای از این گیاه تازه را بو کنید. همچنین می‌توانید مقداری از اسانس رزماری را در دستگاه‌های پخش‌کننده بو در محل زندگی خود قرار دهید.

خواص رزماری برای کبد

رزماری اغلب برای درمان مشکلات کبدی استفاده می‌شود. این گیاه همچنین به جلوگیری از آسیب کبدی ناشی از تتراکلرید نیز کمک می‌کند.

 خواص رزماری برای پوست

در حالی که از گیاه رزماری برای طعم دادن به بسیاری از غذاها استفاده می‌شود، خواص دارویی آن نیز آن را برای مراقبت از پوست بسیار مفید می‌کند.

رزماری سرشار از مواد مغذی از جمله آهن، کلسیم، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها است. رزماری به اشکال مختلفِ؛ عصاره رزماری، روغن رزماری و اسید رزمارینیک، برای بسیاری از انواع پوست موثر است. این گیاه در پاک‌کننده‌های مراقبت از پوست، صابون‌ها، ماسک‌های صورت، تونرها و کرم‌ها نیز یافت می‌شود. این گیاه به طور گسترده در آروماتراپی استفاده می‌شود؛ زیرا خواص محرک آن باعث طراوت، شادابی و کمک به احساس انرژی می‌شود. در ادامه بیان شده است که چگونه این گیاه معطر می‌تواند برای پوست مفید باشد.

خواص رزماری؛ از پیری پوست جلوگیری می‌کند!

از آنجایی که روغن رزماری حاوی آنتی اکسیدان‌های طبیعی است، مویرگ‌ها را تقویت می‌کند و به کاهش اثرات پیری بر روی پوست کمک می‌کند. همچنین پوست‌های افتاده و شل را سفت می‌کند. علاوه بر این، رزماری فعالیت بیولوژیکی و رشد سلولی را برای کاهش خطوط ریز و چین و چروک تحریک می‌کند.

خواص رزماری؛ آکنه را درمان می‌کند!

این گیاه با خواص ضدعفونی‌کننده و آنتی‌بیوتیک قوی خود می‌تواند به درمان آکنه و بیماری‌های پوستی کمک کند. هنگامی که روغن رزماری روی صورت ماساژ داده می‌شود، می‌تواند به روشن شدن لکه‌های تیره و لکه‌های روی پوست و در نتیجه بهبود رنگ پوست کمک کند.

خواص رزماری؛ از عفونت جلوگیری می‌کند!

خواص ضد التهابی عصاره رزماری به کاهش تورم و پف کردن پوست کمک می‌کند. همچنین برای بهبود سوختگی و تسکین پوست مفید است. خواص دارویی این گیاه آن را به یک درمان قوی برای بیماری‌های مزمن پوستی از جمله درماتیت، اگزما و پسوریازیس تبدیل می‌کند.

تهیه  ماسک صورت با روغن رزماری

خواص رزماری

در ادامه 4 ماسک عالی با رزماری را به شما آموزش می‌دهیم. خواص رزماری در این ماسک‌ها به خوبی مشاهده می‌شود.

ماسک مرطوب‌کننده

از این ترکیب برای طراوت پوست خشک، تحریک شده و ملتهب استفاده کنید.

  • 1 قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا را در یک کاسه بریزید.
  • با استفاده از قاشق، چند قطره روغن رزماری را با آن مخلوط کنید.
  • به آرامی لایه نازک این ژل را روی صورت با انگشتان تمیز بمالید.
  • اجازه دهید این ترکیب به مدت 10 تا 15 دقیقه روی صورتتان بماند و سپس آن را بشویید.

برای نتیجه بهتر، این ترکیب را روزانه استفاده کنید.

برای اطلاع از راه‌های سفید شدن پوست به کمک آلوئه‌ورا مقاله زیر را مطالعه کنید؛

راه های سفید شدن پوست صورت با ژل آلوئه ورا

ماسک برای درمان آکنه

در اینجا چند ماسک ضد آکنه با رزماری آموزش داده شده است.

ماسک شماره1

  • دو قاشق غذاخوری خاک رس سبز و 1 قاشق غذاخوری آلوئه‌ورا را با هم مخلوط کنید.
  • دو قطره روغن رزماری، دو قطره روغن درخت چای و دو قطره اسانس لیمو را اضافه کنید و خوب هم بزنید.
  • مایع را روی پوست تمیز بمالید. بگذارید 5-10 دقیقه بماند.
  • با آب سرد صورت خود را بشویید و سپس خشک کنید.

می‌توانید این ماسک را هر هفته یک بار انجام دهید.

ماسک شماره2

  • 2 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا را در یک کاسه کوچک بریزید.
  • ¼ قاشق چایخوری زردچوبه و 2 تا 3 قطره روغن رزماری را به کاسه اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.
  • مایع را روی صورت خود بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند.
  • پس از آن صورت خود را با آب سرد بشویید.

ماسک شماره3

  • پوست خیار را جدا کرده و در غذاساز خرد کنید تا به حالت مایع درآید.
  • یک قاشق غذاخوری روغن رزماری را به مایع اضافه کنید.
  • سفیده تخم مرغ را با همزن بزنید و به مخلوط اضافه کنید.
  • مخلوط را روی صورت خود بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند.
  • سپس صورت خود را با آب سرد بشویید.

ماسک برای آفتاب‌سوختگی

استفاده از اسانس رزماری کمک می‌کند تا به راحتی از شر آفتاب‌سوختگی خلاص شوید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که؛

  • در یک کاسه کوچک 2 قاشق غذاخوری ماست بریزید.
  • ½ قاشق چایخوری زردچوبه و چند قطره روغن رزماری را به کاسه اضافه کنید. آنها را خوب با هم مخلوط کنید.
  • مایع را روی صورت خود بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند.
  • سپس با آب سرد صورت خود را بشویید.

ماسک محکم‌کننده پوست

پیری پوست باعث شده است که بسیاری از ما مضطرب و نگران باشیم. این ماسک سفت‌کننده پوست را امتحان کنید و تمام نگرانی های خود را فراموش کنید.

  • 1 قاشق غذاخوری جو گرانول و 1 گرم آرد را در ظرفی بریزید و خوب مخلوط کنید.
  • به این مخلوط، عسل و روغن رزماری را اضافه کنید و همه چیز را خوب مخلوط کنید.
  • آن را به تمام صورت خود بمالید.
  • بعد از 20 دقیقه صورت خود را با آب سرد بشویید.

خواص رزماری برای آسم و آلرژی

رزماری به دلیل خواص آنتی هیستامینی، می‌تواند شدت آلرژی را کاهش دهد و به افراد مبتلا به آسم کمک کند و التهاب راه هوایی را کاهش دهد.

خواص رزماری برای خلط سرفه

ترکیب اکالیپتول موجود در رزماری به از بین بردن احتقان قفسه سینه کمک می‌کند و سرفه خلط را آسان‌تر می‌کند. هر چند ساعت یک بار یک یا دو قطره روغن دم کرده رزماری را روی سینه و گلوی خود ماساژ دهید.

دردهای عضلانی را تسکین می دهد: رزماری یک روغن ماساژ قوی برای عضلات دردناک و کمردرد می سازد. برای کمک به تسکین درد، ناحیه آسیب دیده را با روغن رزماری ماساژ دهید.

خواص رزماری برای خوشبو‌کنندگی هوا

اسپری‌های شیمیایی را فراموش کنید! رایحه شگفت‌انگیز رزماری، خانه شما را جذاب‌تر و دلپذیرتر می‌کند و بهترین راه برای شاداب کردن خانه شما بدون رایحه‌های مصنوعی است. چند شاخه رزماری تازه، یک تکه لیمو یا پرتقال و مقداری وانیل را در یک ظرف پر از آب بریزید و با حرارت کم بجوشانید. سپس آن را در محیط خانه قرار دهید.

خواص روغن رزماری

خواص رزماری

دردهای عضلانی و مفاصل را تسکین می‌دهد!

روغن رزماری دارای خواص ضد اسپاسم و ضد‌التهابی است که در تسکین درد مفاصل و درد عضلات بسیار خوب عمل می‌کند.

نحوه استفاده: چند قطره روغن رزماری را با چند قطره روغن نعناع فلفلی و یک قاشق چایخوری روغن نارگیل ترکیب کنید. با این معجون به مدت چند دقیقه به آرامی نواحی درد دارِ خود را ماساژ دهید.

خواص سیستم ایمنی را تقویت می‌کند!

روغن رزماری سرشار از خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی است. رایحه درمانی اسانس رزماری می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با بیماری‌های مرتبط با مشکلاتِ سلامتِ مزمن، کمک کند.

نحوه استفاده: چند قطره روغن رزماری را با هر روغن حاملی مانند روغن نارگیل ترکیب کنید. ماساژ را از بازوهای خود شروع کنید و تا غدد لنفاوی زیر بغل ماساژ دهید. سپس تا گردن و سینه خود را ماساژ دهید. سپس استراحت کنید. همچنین استحمام با کمک روغن رزماری می‌تواند به کاهش سطح استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

مشکلات تنفسی را درمان می‌کند!

روغن رزماری سرشار از خواص ضد باکتریایی است که بسیاری از مشکلات تنفسی مانند آسم، برونشیت، سینوزیت و احتقان بینی ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا را درمان می‌کند. خواص ضد اسپاسم روغن رزماری برای درمان برونشیت و آسم نیز مفید است. عملکرد آنتی‌اکسیدانی روغن رزماری می‌تواند به کاهش التهاب و سپس کاهش خطر ابتلا به آسم کمک کند.

نحوه استفاده: می‌توانید مقداری از اسانس رزماری را در دستگاه‌های پخش‌کننده بو در محل زندگی خود قرار دهید. همچنین می‌توانید مقداری از آن را در آب‌جوش بریزید، و سپس از آن استشمام کنید.

آکنه را کاهش و با علائم پیری مبارزه می‌کند!

استفاده از روغن رزماری بر روی صورت به دلیل خاصیت ضد باکتریایی آن برای کاهش التهاب ناشی از آکنه بسیار توصیه شده است. همچنین روغن رزماری به کاهش پف زیر چشم کمک می‌کند، گردش خون را بهبود می‌بخشد و پوستی سالم و درخشان به صورت می‌دهد.

به رشد مو کمک می‌کند!

روغن رزماری یک موهبت الهی برای افرادی است که موهای نازک دارند. این روغن به تقویت رشد مو و ضخیم شدن آن کمک می‌کند؛ زیرا فولیکول‌های مو را تغذیه می‌کند.

نحوه استفاده: چند قطره روغن رزماری، یک قاشق غذاخوری روغن کرچک و دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با هم ترکیب کنید. این ترکیب از روغن‌ها را به آرامی به مدت چند دقیقه روی موهای خود ماساژ دهید.

دمنوش رزماری برای چه چیزی مفید است و چگونه باید دم کرد؟

نوشیدن دمنوش رزماری یک راه عالی برای تقویت سیستم ایمنی است. به علاوه این دمنوش بسیار خوشمزه است. دمنوش رزماری دارای طعمی دلپذیر و رایحه معطری است که نیروبخش است.

دمنوش رزماری چیست؟

خواص رزماری

دمنوش رزماری از برگ‌های گیاه رزماری تهیه می‌شود. گیاه رزماری بومی منطقه مدیترانه است و درختچه‌ای همیشه سبز است. درختچه رزماری از خانواده نعناع است که شامل اسطوخودوس، آویشن، ریحان و مریم گلی نیز می‌شود. از برگ‌ها برای تهیه اسانس رزماری، عصاره رزماری و دمنوش رزماری استفاده می‌شود.

دمنوش رزماری یک نوشیدنی گیاهی و سرشار از ویتامین، آهن و کلسیم است. در زمان‌های قدیم، از دمنوش رزماری برای درمان همه چیز از ریزش مو گرفته تا بیماری‌های دستگاه گوارش استفاده می‌کرده‌اند. امروزه، تحقیقات نشان می‌دهد که دمنوش رزماری زمانی که با رژیم غذایی و سبک زندگی سالم ترکیب شود، می‌تواند بسیار برای سلامتی مفید باشد.

طعم دمنوش رزماری

دمنوش رزماری به طور طبیعی کافئین ندارد؛ در نتیجه می‌توان آن را در طول روز مصرف کرد. دمنوش رزماری طعم‌های قوی کاج را با ته رنگ‌های لطیف لیمو و نعناع ارائه می‌دهد. این دمنوش همچنین دارای بوی تند و معطر کاج است که حواس را تقویت می‌کند.

خواص دمنوش رزماری برای سلامتی

هضم را ساده می‌کند!

نوشیدن دمنوش رزماری می‌تواند به بهبود فرآیندهای گوارشی کمک کند. دمنوش رزماری دارای خواص ضد اسپاسم است که به کاهش گاز و نفخ کمک می‌کند. این دمنوش گیاهی همچنین از باکتری‌های سالم روده حمایت می‌کند و جذب مواد مغذی را بهبود می‌بخشد.

دمنوش رزماری همچنین حاوی اسید کارنوزیک است، ترکیبی که به تعادل میکرو فلور و باکتری‌های خوب در روده کمک می‌کند. نوشیدن دمنوش رزماری می‌تواند به بهبود سیستم گوارش بعد از یک دوره بیماری یا بهبود ناراحتی معده کمک کند.

یک میکروبیوم روده سالم به این معنی است که بدن شما می‌تواند به دفع عفونت‌ها راحت‌تر کمک کند و همچنین می‌تواند به کاهش وزن منجر شود؛ زیرا بدن چربی‌ها را به طور موثرتری پردازش می‌کند.

به از بین بردن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند!

دمنوش رزماری سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که به تقویت سلامت و جلوگیری از آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. رادیکال‌های آزاد سلول‌هایی هستند که با ایجاد استرس اکسیداتیو، بدن را ویران می‌کنند. استرس اکسیداتیو با بیماری‌های جدی از جمله بیماری آلزایمر، پیری زودرس و انواع خاصی از سرطان مرتبط است.

فعالیت آنتی‌اکسیدانی دمنوش رزماری به دفع رادیکال‌های آزاد و جلوگیری از شروع استرس اکسیداتیو کمک می‌کند. این آنتی‌اکسیدان‌های قوی بیشتر از پلی فنول‌ها و فلاونوئیدهای دمنوش تشکیل شده‌اند.

سلامت ایمنی را تقویت می‌کند!

رزماری به دلیل داشتن مقدار زیادی از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها به تقویت ایمنیِ بدن کمک می‌کند. دمنوش رزماری حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است که سلامت سیستم ایمنی را تقویت کرده و از بیماری‌های ناشی از باکتری‌ها و ویروس‌ها جلوگیری می‌کند. دمنوش رزماری همچنین دارای مقداربالایی از ویتامین A، منیزیم، پتاسیم و کلسیم است تا سیستم ایمنی بدن را به خوبی حفظ کند.

قند خون و سلامت قلب را تنظیم می‌کند!

چای رزماری حاوی کامفن، لوتئولین و کارنوسول است که به تنظیم سطح قند خون و ارتقای سلامت قلب کمک می‌کند. محققان دریافتند که رزمارینیک‌اسید به مهار پراکسیداسیون لیپیدها در خرگوش کمک می‌کند.

مطالعه دیگری که در سال 2017 منتشر شد نشان داد که دمنوش رزماری ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند. نتایج نشان داد که دمنوش رزماری به عنوان رقیق‌کننده خون عمل می‌کند و به بهبود گردش خون و کاهش خطر لخته شدن خون و حملات قلبی نیز کمک می‌کند.

باعث رشد مو می‌شود!

روغن رزماری مدت‌هاست که به عنوان یک درمان طبیعی برای بیماری‌های ریزش موی زودرس مانند آلوپسی شناخته می‌شود. نوشیدن دمنوش رزماری ممکن است برخی از فواید مشابه را داشته باشد. دمنوش رزماری به افزایش گردش خون کمک می‌کند که فولیکول‌های مو را تحریک کرده و رشد مو را افزایش می‌دهد. افزایش گردش خون همچنین مواد مغذی حیاتی را به فولیکول‌های مو می‌رساند که به ساخت رشته‌های قوی‌تر کمک می‌کند.

همچنین می‌توانید از دمنوش رزماری به صورت موضعی به عنوان شستشوی مو یا شامپو برای تقویت رشد مو استفاده کنید. آبکشی موی با رزماری می‌تواند به از بین بردن شوره سر کمک کند.

عوارض جانبی دمنوش رزماری

خواص رزماری

خطر آلرژی

اگر به گیاه رزماری یا گیاه دیگری از همان خانواده حساسیت دارید، از مصرف دمنوش رزماری خودداری کنید. افرادی که به آسپرین یا داروهای سالیسیلات آلرژی دارند ممکن است به چای رزماری نیز حساسیت داشته باشند. با احتیاط این دمنوش را مصرف کنید و در صورت مشاهده هر گونه علائم واکنش آلرژیک از جمله آبریزش بینی، خارش گلو یا مشکل در تنفس، فورا مصرف را قطع کنید.

خطر برای زنان حامله

اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید، قبل از استفاده از دمنوش رزماری با پزشک مشورت کنید. ترکیبات موجود در دمنوش رزماری ممکن است باعث دوره‌های قاعدگی شود و خطر سقط جنین و عوارض آن را افزایش دهد. دمنوش رزماری همچنین در صورت مصرف زیاد ممکن است باعث خونریزی رحم شود.

خطر تشنج

برگ رزماری دارای خواص ضد‌التهابی و ضد درد است که ممکن است شرایط خاصی از جمله صرع را بدتر کند. اگر دارو مصرف می‌کنید یا بیماری خاصی دارید، همیشه قبل از نوشیدن دمنوش‌های گیاهی با یک متخصص صحبت کنید.

نحوه دم کردن دمنوش رزماری

مواد لازم:

  • 1 قاشق چایخوری برگ رزماری (تازه یا خشک)
  • 8-10 فنجان آب تصفیه شده
  • 1 قاشق چایخوری شیرین‌کننده مانند عسل یا شکر (اختیاری)

طرز تهیه:

  • با استفاده از کتری روی اجاق گاز با دمای کنترل شده، آب را به سرعت به جوش آورید.
  • برگ‌های رزماری را در یک صافی روی فنجان قرار دهید. سپس آب جوش را به آن اضافه کنید.
  • دمنوش رزماری را به مدت 5 تا 6 دقیقه دم کنید. صافی را بردارید و برگ‌های رزماری را دور بریزید.
  • در صورت تمایل شیرین‌کننده مورد نظر را اضافه کنید
  • نوش جان!

سخن پایانی

رزماری یکی از شناخته‌شده‌ترین داروهای گیاهی است. قرن‌هاست که در اروپا، آسیا و آمریکا برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. امروزه تحقیقات پزشکی بسیاری، این ادعاها را تایید کرده است. خواص رزماری بسیار فراوان است. از این خواص می‌توان به؛ کاهش درد و التهاب، کاهش ریزش مو، درمان آکنه، بهبود خلق‌و‌خو، درمان آسم و آلژی، تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود سرطان اشاره کرد.

روغن رزماری دارای خواص متعددی از جمله؛ تسکین دردهای عضلانی و مفصلی، کاهش آکنه، کمک به رشد مو و مبارزه با علادم پیری است. همچنین دمنوش رزماری که از ترکیب برگ‌های معطر رزماری نیز تهیه می‌شود؛ بسیار برای تقویت قند خون و تنظیم قلب مفید است.

اگر سؤال و یا تجربه‌ای درباره خواص رزماری دارید، می‌توانید در بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا