اخبار پزشکی

خواص سیر ناشتا برای لاغری، کبد، دیابت، تقویت سیستم ایمنی

خواص سرشار سیر برای بدن چیست؟ (گیاه درمانی)

لیست مطالب این مقاله

خواص سرشار سیر چیست؟ در مورد فواید درمانی خوردن سیر و فواید خوردن سیر ناشتا چه می‌دانید؟ در این مقاله از مجله جوان ایرانی با ما همراه باشید تا به طور کامل، یکبار برای همیشه با سیر و فواید آن آشنا شویم. سیر یکی از بهترین گیاهان خوردنی چه در مواد غذایی و چه به عنوان یک گیاه درمانی است که در این قسمت به صورت کامل راجع به آن بحث می‌کنیم.

 

سیر چیست؟

سیر شامل پیازهای تازه یا خشک شده گیاهی به نام سیر یا Garlic است که با عنوان Allium sativum نیز شناخته می‌شود. این گیاه معمولا در سراسر جهان کشت می‌شود. پیاز یا میخک قسمتی از گیاه است که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما گاهی از روغن آن نیز به دلیل خواص سرشار سیر استفاده می‌شود. در رابطه با استفاده و نگهداری از این گیاه، بهتر است سیر را در جای خشک آویزان کنید.

سیر حاوی آلیین است. وقتی آسیاب شود، عامل ضد باکتری قوی و بوی قوی آلیسین را ایجاد می‌کند. سیر ممکن است اثرات ضد باکتریایی نیز داشته باشد. همچنین گفته می‌شود که در برابر تصلب شرایین و سکته مغزی از شما محافظت می‌کند که از مهمترین خواص سرشار سیر است. این مورد به این دلیل است که پلاکت‌ها به هم نمی‌چسبند. همچنین از این ماده می‌توان با توجه به تجویز پزشک، برای کنترل فشار خون بالا و کاهش کلسترول نیز استفاده نمود

اگرچه سیر ممکن است کوچک باشد، اما در واقع یک غذای پیچیده با انواع مختلف مواد مغذی و ترکیباتی است که آن را به یک افزودنی دارویی رایج در وعده‌های غذایی تبدیل می‌کند. با توجه به مواد مغذی آن باید گفت، حبه سیر بیشتر از کربوهیدرات‌ها ساخته شده است اما حاوی مواد دیگری از جمله پروتئین، فیبر، اسیدهای آمینه، آب و ترکیبات گوگردی (که در کلم بروکلی، پیاز و کلم نیز یافت می‌شود) می‌باشد.

بیشتر کربوهیدرات‌های موجود در سیر، پلیمرهای فروکتوز هستند که به آنها فروکتان می‌گویند. اگرچه تحقیقات بیشتری در مورد مزایای فروکتان‌ها برای سلامتی انجام می‌شود، بسیاری از کارشناسان آنها را “مواد غذایی تقویت کننده سلامت” و از خواص سرشار سیر می‌دانند.

به عنوان مثال، گزارشی که در مجله علمی ساینتیکال منتشر شده است بیان می‌کند که فروکتان‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بهتر شناخته شده‌اند، به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می‌کنند.

 

موارد استفاده سیر چیست؟

سیر به دلیل طعم تند خود به عنوان چاشنی در سراسر جهان به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا استفاده از سیر به صورت تازه و برای استفاده در فرآورده‌های سس مایونز، سس سالاد، محصولات دیگری با ترکیب گوجه فرنگی، دستور غذاهایی که برای آماده سازی گوشت به ارائه شده است و … به کار برده می‌شود. سیر خام در کنار خواص سرشار سیر، در تهیه پودر این ماده، نمک سیر، سرکه سیر، کروتون و سوپ پنیر سیر، چیپس سیب زمینی، نان سیری، تکه‌های گوشت گریل شده و بیکن گارلیک استفاده می‌شود. در هند و سایر کشورهای آسیایی و خاورمیانه، سیر در چندین دستورغذا برای آماده‌سازی غذاهای محلی، به ویژه در ترشی، پودر کاری، سبزیجات سرخ کرده، آماده سازی گوشت و سس گوجه فرنگی و غیره استفاده می‌شود.

امروزه تقاضای صنایع غذایی برای پودر سیر به عنوان چاشنی، روغن سیر و یا به عنوان یک طعم دهنده ارزشمند برای استفاده در انواع غذاهای گوشتی، سوپ‌، غذاهای کنسرو شده و سس‌ها مورد قدردانی قرار می‌گیرد.

طعم و عطر بی‌نظیر سیر از خواص سرشار سیر است که الهام بخش غذاها و چاشنی‌های آشپزی بوده و در کنار آن موارد بیشماری کاربرد از سیر برای درمان بسیاری از بیماری‌ها ذکر شده است. ویژگی‌های حسی سیر بر اساس مواد شیمیایی قابل توجه گوگرد آن است، یک سیستم بیوشیمیایی که در اثر اختلال سلولی فعال می‌شود و مجموعه گسترده‌ای از ترکیبات گوگرد را با پردازش بیشتر ارائه می‌دهد. با ظهور علم مدرن، استفاده از داروهای سیر و سیر برای درمان بیماری‌های انسانی در دست بررسی است. بر اساس مطالعات پیش بالینی، می‌توان امیدوار بود که ترکیبات سیر ممکن است شرایط خاص انسان را بهبود بخشد، به ویژه در ارتباط با سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی. مطالعات اپیدمیولوژیک و آزمایشات کنترل شده تصادفی شواهد متفاوتی را در مورد اثر سیر و آماده سازی سیر در انسان ارائه کرده است.

 

قدمت و تاریخچه سیر

همانطور که در بخش کاربردها کمی راجع به خواص سرشار سیر گفته شد، سیر قرن‌ها به عنوان یک گیاه دارویی مورد استفاده قرار گرفته است. ارجاعاتی به این گیاه حتی در کتب آسمانی عهد عتیق مانند قرآن و انجیل، Ebers Papyrus، یک کتاب و جلد پزشکی مصر باستان، شین چینگ، کتاب چینی و در متون پزشکی سومریا، که قدیمی‌ترین فارماکوپه جهان محسوب می‌شود، ثبت شده است. از زمان فرعون تا حال، این گیاه و خواص سرشار سیر همواره مورد توجه بوده و به عنوان پادشاه گیاهان شناخته می‌شود و تنها با بیش از 2000 نشریه علمی در قرن گذشته، به درستی چنین عنوانی را کسب کرده و حفظ کرده است. انبوهی از تحقیقات اخیر بسیاری از کاربردهای تجربی سیر را برای اهداف دارویی تأیید کرده است. برخی از استفاده‌های تاریخی سیر شامل درمان مشکلات قلبی، سردرد، سرفه و سرماخوردگی، گزش مار و حشرات، آسم، آرتریت، رشد مو، بیماری‌های تنفسی، اختلالات گوارشی، دندان درد و تومورها است.

سیر به عنوان ضماد برای درمان بیماری‌های تنفسی استفاده می‌شود. از آنجا که بسیاری از ترکیبات گوگردی آن در دستگاه گوارش اصلاح می‌شوند، این ماده‌ وسیله‌ای برای وارد کردن ترکیبات شور به جریان خون بوده است. ممکن است مواردی از خواص سیر را به عنوان درمانی برای آفت‌های بزرگ از والدین و پدربزرگ و مادربزرگ خود شنیده باشید که در طول چندین قرن، نسل به نسل نقل شده است. این گیاه به عنوان دارو، بیشتر برای محافظت توصیه می‌شود تا درمان واقعی بیماری. سیر به دلیل اثرات قوی آنتی بیوتیکی به عنوان “پنی سیلین روسی” ساخته شد. در طول هر دو جنگ جهانی از این خواص سرشار سیر، برای جلوگیری از رشد زخم‌های قارچی استفاده شد. با این حال، از آنجا که می‌تواند سوختگی شیمیایی را نیز تحریک کند و از آن زمان، آنتی بیوتیک‌های کاربردی‌تر و موثرتری ایجاد شده است که باعث شد تا این استفاده عمدتا کنار گذاشته شده است.

علاقه تاریخی به سیر منجر به تحقیقات گسترده‌ای برای آزمایش اثرات دارویی آن شده است و تنها در یک دهه گذشته بیش از 1000 مقاله راجع به آن منتشر شده است. در ادامه به بررسی خواص سرشار سیر و خواص آن به عنوان یک ماده ناشتا می‌پردازیم.

 

فواید سیر چیست؟

اگر به تاریخ مراجعه کنید، از اوایل تاریخ ثبت شده زندگی انسان‌ها، سیر مورد استفاده قرار گرفته است؛ زیرا به راحتی می‌توانید آن را در اجزای به جا مانده در اهرام مصر و معابد یونان باستان بیابید. متون پزشکی قدیمی از مصر، یونان‌، روم‌، چین و هند و سایر موارد‌، می‌تواند استفاده از سیر را کاملا تأیید کند. حتی بقراط، پدر پزشکی غربی، سیر را برای به خاطر  خواص سرشار سیر تجویز کرده است. در این زمینه، گفته می‌شود پزشک یونانی از اثر سیر در برابر مشکلات تنفسی، خستگی یا انگل استفاده کرده است. با در نظر گرفتن تمامی این موارد، در رابطه با خواص سرشار سیر  و فواید درمانی خوردن سیر ناشتا می‌توان گفت:

۱) سیر دارای طیف وسیعی از مواد معدنی مختلف است

یک حبه سیر مملو از بسیاری از مواد مغذی مفید، از جمله ویتامین C، ویتامین B6 و سلنیوم است، که می‌تواند منبع دیگری از غذاها باشد. به علاوه، فواید دیگری برای سیر برای افرادی که نگران کمر خود هستند وجود دارد. اتفاقاً سیر بسیار کم کالری است. بنابراین، بدون نیاز به مصرف یک کالری بالا، انرژی زیادی دریافت می‌کنید. یک حبه سیر کمتر از 5 کالری انرژی دارد.

۲) سیر می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند

چندین مطالعه به طور نسبتاً قانع کننده نشان داده‌اند که یکی از فواید سیر برای سلامتی، تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن است. این مورد از خواص سرشار سیر می‌تواند به افراد در مبارزه با باکتری‌ها و ویروس‌های روزمره مانند سرماخوردگی کمک کند. با این حال، شما می‌توانید در مبارزه با بیماری‌های جدی‌تر‌، مانند سرطان نیز از سیر استفاده کنید.

یک مطالعه جالب و با طراحی خوب نشان داد که افرادی که به علائم سرماخوردگی مبتلا هستند، با مصرف این ماده بیش از 60 درصد موارد ابتلا کاهش یافته است و با توجه به این که اعداد و ارقام نتایج بسیار خوبی را نشان می‌دهد، افرادی که سیر مصرف می‌کنند، در صورت بیماری احتمالاً علائم کوتاه‌تری خواهند داشت. این می‌تواند کیفیت زندگی هر بیمار را بهبود بخشد و همچنین ‌می‌تواند از اقتصاد افراد و بیماری آنها محافظت کند و سرایت بیماری بین افراد مانند یک دومینو که بیشتر در مدارس و محل کار ایجاد می‌شود را تا حد مطلوبی خنثی کند. با توجه به خواص سرشار سیر، با این حال هنوز تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا ارتباط بین مصرف سیر و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن ثابت شود.

۳) سیر می‌تواند به بهبود سلامت قلب کمک کند

بیماری‌های قلبی یکی از مهم‌ترین مشکلاتی هستند که بیشتر در کشورهای مرفه و پیشرفته دیده می‌شود. به عنوان مثال باید گفت در سال 2020، بیماری‌های قلبی بین 1/4 تا 1/5 درصد از کل مرگ و میرهای ایالات متحده را شامل می‌شد و حتی برای افرادی که باعث مرگ آنها نمی‌شود، می‌تواند بر کیفیت زندگی آنها تأثیر منفی بگذارد.

فواید سلامتی سیر در مقابله با بیماری‌های قلبی به دو صورت اصلی رخ می‌دهد. تاثیر اولیه آن احتمالاً از طریق کاهش سطح فشار خون است. یک مطالعه جالب نشان داده است که سیر به اندازه داروهای رایج فشار خون در مبارزه با این مشکل بسیار موثر است. از سوی دیگر، مصرف آن بدون ایجاد بسیاری از عوارض جانبی که معمولاً با این داروها مرتبط هستند، عمل می‌کند. نکته منفی استفاده از سیر برای کنترل فشار خون این است که برای موثر بودن نیاز به مقدار زیادی سیر است.

راه دیگری نیز وجود دارد که سیر به طور بالقوه می‌تواند سلامت قلب را بهبود بخشد. سیر ممکن است منجر به کاهش سطح کلسترول فرد، به ویژه LDL (لیپوپروتئین با چگالی کم) شود. تحقیقات قابل اعتماد نشان می‌دهد که سطح بالای LDL با تجمع رسوبات در عروق مرتبط است. بنابراین، کاهش سطح LDL می‌تواند به طور بالقوه خطر حمله قلبی یا پیامد منفی دیگر را کاهش دهد.

 

خواص سرشار سیر شامل چه چیزهایی هست؟

طبق یک بررسی که توسط موسسه ملی بهداشت منتشر شده است، سیر دارای مزایای اثبات شده و بالقوه‌ای برای سلامتی است و دلایل آن به چند خاصیت و ترکیبات مختلف موجود در سیر برمی‌گردد. هنگامی که سیر خرد یا جویده می‌شود، سیر چندین ترکیب گوگردی آزاد می‌کند. سیر خرد شده – که می توان با پرس سیر آن را ایجاد کرد – راهی عالی برای افزودن آن به رژیم غذایی شما و بهره‌ندی از خواص سرشار سیر است. از دیگر مواردی که می‌توان راجع به خواص سرشار سیر بیان کرد، بایستی گفت:

سیر می‌تواند استقامت و عملکرد ورزشی شما را افزایش دهد

از ورزشکاران آماتور گرفته تا همتایان حرفه‌ای خود، بسیاری از مردم به دنبال راه میانبر یا راهی برای افزایش عملکرد ورزشی خود هستند. اما، بسیاری از این راه‌های کوتاه، مانند استروئیدها، یا غیرقانونی هستند یا برای استفاده در مسابقات ممنوع شده‌اند.

اما جالب است که یکی دیگر از خواص سرشار سیر را برای این دسته از افراد بیان کنیم که نتایج آن به خوبی نشان داده شده است و می‌تواند عملکرد ورزشی را افزایش دهد. این خاصیت، به این دلیل است که سابقه طولانی در استفاده از سیر به عنوان یک مکمل، موجب افزایش عملکرد افراد شده می‌شود و قدمت این روش را می‌توان به المپیک باستان مرتبط دانست. علاوه بر این، برخی از مطالعات اخیر نیز از ارتباط بین سیر و عملکرد آن حمایت کرده‌اند و خاطر نشان کرده‌اند که استفاده از سیر باعث افزایش تحمل فرد ورزشکار در پارامترهای متعدد می‌شود. اما، مانند بسیاری از علوم پیرامون این ماده، تحقیقات بیشتری باید انجام شود.

سیر می‌تواند به سلامت استخوان ها کمک کند

امروزه نسل جدیدی که در کشورهای پیشرفته پیدا می‌شوند، به ویژه زنان یائسه، با پوکی استخوان دست و پنجه نرم می‌کنند. طبق اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، تقریباً از هر 5 زن بالای 50 سال، 1 نفر مبتلا به پوکی استخوان است، در حالی که درصد کوچکتری از مردان در همان گروه نیز مبتلا به پوکی استخوان هستند.

مشکلات پوکی استخوان افراد بیشتری را در معرض شکستگی آنها قرار می‌دهد، از جمله شکستگی لگن که می‌تواند عواقب مخرب و حتی کشنده‌ای برای افراد مسن داشته باشد. طیف گسترده‌ای از داروهای پوکی استخوان در بازار وجود دارد. اما، بسیاری از آنها دارای عوارض جانبی قوی هستند. به همین دلیل، مردم به دنبال راه‌های جایگزین برای تقویت سلامت استخوان ها هستند.

یکی از روش‌های ممکن این است که سیر بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این اتفاق یک عامل موثر است؛ زیرا سیر می‌تواند به کاهش کمبود استروژن کمک کند و اعتقاد بر این است که کمبود استروژن عامل اصلی ضعف استخوان‌ها است. اگرچه مطالعات انسانی در این زمینه تا حدودی محدود است، مطالعات گسترده روی حیوانات این ارتباط را نشان می‌دهد.

سیر می‌تواند امید به زندگی شما را افزایش دهد

یک حس کلی وجود دارد که سیر می‌تواند طول عمر شما را افزایش دهد. با این حال، تعیین تاثیر این مزیت دشوار است. به عنوان مثال، آیا مصرف منظم سیر عمر متوسط ​​شما را تا دو سال افزایش می‌دهد؟ پنج سال؟ یا حتی بیشتر؟ تحقیقات بیشتری باید در مورد این موضوع خاص انجام شود. اما به طور کلی باید بدانید که خواص سرشار سیر، که شامل فواید متعدد این ماده برای سلامت قلب و عروق و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن است؛ طبیعتا تاثیرات مثبتی دارد و نباید از افزایش طول عمر شگفت زده شد.

 

فواید درمانی خوردن سیر ناشتا (۱۲ مورد مهم)

بخش مهمی از این مقاله، راجع به خواص سرشار سیر ناشتا است که در دو قسمت به آن می‌پردازیم. شاید شما هم شنیده باشید که اگر یک بازه زمانی، سیر ناشتا بخورید، سیستم ایمنی بدنی شما ضدضربه می‌شود و … . اما واقعیت ماجرا چیست؟ عبارت ناشتا به معنای پرهیز از خوردن غذا به مدت 10 – 12 ساعت است که در برخی از آزمایش‌های خون و پزشکی لازم است. همچنین این واژه برای موادغذایی که در هنگام صبح ما با معده خالی می‌خوریم نیز به کار می‌رود.

یکی از روش‌های رایج مصرف سیر به صورت ناشتا است که دارای خواص مختلفی می‌باشد. از جمله خواص خواص سرشار سیر ناشتا می‌توان گفت:

۱) رفع مشکلات بدن

از جمله مواردی که می‌توان برای خواص درمانی سیر ناشتا بیان کرد، رفع مشکلات معده است. در واقع مصرف سیر با معده خالی می‌تواند بر روند هضم و اشتهای شما تاثیر بگذارد و در کنار آن، استرس شما را کنترل نماید. مصرف سیر به صورت ناشتا همچنین می‌تواند مشکلات عصبی که دارید را درمان کرده و اسهال را کنترل کند.

۲) سیر بر ایمنی بدن من تاثیر مثبتی گذاشته است

به عنوان مثال در مورد این خواص سرشار سیر بایستی به تجربه یکی از افراد اشاره نمود که مشکل sinus  داشته است و با تغییر فصل، باعث می‌شد تا هنگام شب وضعیت نامناسبی را داشته باشد و به درستی نفس نکشد. اما، پس از تقریباً 15 تا 20 روز با خوردن سیر‌، این فرد احساس بهتری در کنترل تنفس خود نموده است. این پدیده به این دلیل است که سیر بر ایمنی بدن وی تأثیر گذاشته است. البته، این فرد در تجربیات خود می‌گوید این کار را در کنار مصرف داروهای خود انجام داده اما خوردن سیر به او کمک کرده است تا با ضایعه سینوسی خود کنار بیاید و به خواب بهتر نیز کمک کند. سه ماه بعد از این کار، احساس بهتری داشته است.

۳) خوردن سیر ناشتا باعث بهبود سلامت روده من شد

در تجربه دیگری که در مورد خوردن سیر ناشتا و خواص آن بیان شده است، بایستی به فرد دیگری اشاره نمود که به پرخوری عادت داشته است و در کنترل معده خود، اختیار زیادی نداشت. این فرد بیان می‌کند که در اثر این پرخوری، دو مشکل یبوست و معده در حال تبدیل شدن به همراهان روزمره‌اش بودند تا اینکه به توصیه مادرس، با مصرف سیر این آشفتگی برطرف شد.

۴) خون را تصفیه می کند

خوردن سیر با معده خالی برای خون شما بسیار مفید است. عوامل سم زدایی موجود در سیر به حذف ناخالصی‌ها در جریان خون شما کمک می‌کند و می‌تواند سلامت عروق خونی را بهبود بخشد. آنتی اکسیدان‌ها، خواص آنتی بیوتیکی و خواص ضد التهابی همگی در تصفیه خون شما نقش دارند.

۵) به هضم غذا کمک می‌ کند

سیر سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و پروبیوتیک‌ها است. این مواد به افزایش سلامت روده کمک می‌کند. سیر همچنین دارای مواد معدنی و ویتامین‌هایی است که نقش بسزایی در بهبود سلامت کبد، مثانه و کلیه دارند. این کار در کنار خواص ضد استرس سیر انجام می‌شود که از افزایش اسید معده جلوگیری می‌کند تا دستگاه گوارش تمیزتر و کارآمدتری را تضمین کند.

۶) سلامت ریه را بهبود می بخشد

سیر به پاکسازی دستگاه تنفسی کمک می‌کند. مصرف منظم سیر می‌تواند با بیماری‌های خطرناک ریوی مانند آسم، برونشیت، سیاه سرفه و سل مبارزه کند. همچنین به کاهش احتقان ریه و بهبود سطح اکسیژن در بدن کمک می‌کند. به این نکته اضافه کنید که سیر دارای خواص آنتی بیوتیکی و ضد التهابی است و به عنوان غذایی مناسب برای سرماخوردگی شناخته می‌شود.

 

همانطور که ذکر شد سیر یک ماده سرشار از آنتی بیوتیک‌های طبیعی است که می‌تواند ایمنی بدن را افزایش دهد. خوردن سیر ناشتا یعنی زمانی که معده شما خالی است، یکی از بهترین زمان‌هایی است که باکتری‌ها را در این زمان (که مقاومت کمتری دارند) با خوردن سیر از بین ببرید. سیر ناشتا می‌تواند جذب موادغذایی را آسان‌تر کرده و به تقویت سلامت شما کمک کند.

شما می‌توانید برای خوردن سیر ناشتا، حداقل به مقدار یک حبه سیر خام یا نصف آن اقدام کنید. از جمله دلایل و خواص سرشار سیر ناشتا همچنین می‌توان گفت:

۷) کمک به کاهش وزن (لاغری)

خوردن چند حبه سیر با معده خالی برای کاهش وزن بسیار مفید است. سیر حاوی موادی است که به سوزاندن چربی‌های بد و بیش از حد در بدن شما کمک می‌کند. مطالعات بسیاری از مجلات تغذیه‌ای نیز ادعا می‌کنند که سیر می‌تواند به طور کلی متابولیسم شما را تسریع کند.

 

برای کاهش وزن می‌توانید نوشیدنی‌های معرفی شده در این مقاله را نیز امتحان کنید:

نوشیدنی های خانگی برای لاغری سریع

۸) به کنترل قند خون کمک می‌کند

سیر یک ماده بسیار مفید در رژیم غذایی کسانی است که به مشکل قند خون مبتلا هستند. سرشار از ترکیبی است که به نام آلیسین شناخته می‌شود. این ماده برای کنترل و کاهش سطح قند خون شناخته شده است. وقتی یک غلاف سیر را خرد یا له می‌کنید‌، آلیسین بیشتر تقویت می‌شود. خوردن حبه سیر خرد شده دو بار در روز می‌تواند سطح قند شما را به میزان چشمگیری بهبود بخشد.

۹) با افسردگی مبارزه می‌کند

سیر یک ماده عالی برای سلامت جسمی و روحی است. وقتی سیر به صورت خام و با معده خالی مصرف می‌شود، دارای خواص طبیعی افزایش دهنده خلق و خو است. همچنین مشخص شده است که خواص سرشار سیر در تعادل مواد شیمیایی در بدن شما عالی است و این شامل مواد شیمیایی مغز نیز می‌شود. افسردگی، ناشی از عدم تعادل مواد شیمیایی مغز است و به همین دلیل سیر می‌تواند به مبارزه با افسردگی کمک کند.

۱۰) از سرطان پیشگیری می‌کند

خواص سرشار سیر سبب پیشگیری از سرطان می‌شود. مهم‌ترین خواص سیر شامل فواید ضد التهابی، آنتی بیوتیکی و ضد سرطان آن است. وقتی صبح آن را با معده خالی به صورت خام مصرف می‌کنید، می‌تواند از برخی از انواع سرطان جلوگیری کند. این نیز تا حدی به دلیل این واقعیت است که سیر بسیار غنی از سم زدایی و آنتی اکسیدان است.

۱۱) با عفونت ها مبارزه می کند

همانطور که در بالا ذکر شد، سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی عالی است. اگرچه سیر جایگزین دارو نمی‌شود‌، اما سیری که روزانه به صورت خام مصرف می‌شود، می‌تواند عملکرد داروها را تقویت کند. خوردن منظم آن همچنین به جلوگیری از عفونت‌ها برای مدت طولانی کمک می‌کند.

۱۲) فشار خون را کاهش می دهد

سیر خام با معده خالی یکی از روش‌هایی است که به مبارزه با علائم فشار خون بالا معروف است. پزشکان خوردن سیر را با معده خالی هر روز به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای افرادی که ممکن است در معرض فشار خون بالا باشند، توصیه می‌کنند.

 

دیگر فواید و خواص سرشار سیر در پزشکی

برخی از مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که سیر ممکن است باعث ترشح انسولین شود، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که این تأثیر را در انسان تایید کند. مطالعات دیگر نشان می‌دهد که سیر ممکن است کشش آئورت را بهبود بخشد. همچنین ممکن است از تشکیل پلاک آترواسکلروتیک جلوگیری کند.

شواهدی وجود دارد که می‌گوید سیر می‌تواند سطح کلسترول را کمی کاهش دهد. اما تحقیقات اخیر انجام شده توسط مرکز ملی سلامت تکمیلی و یکپارچه نشان داد که سیر هیچ تاثیری بر کلسترول ندارد.برخی تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن سیر از طریق دهان می‌تواند فشار خون را به میزان متوسطی کاهش دهد. این تأثیر در افراد مبتلا به فشار خون بالا مشاهده شد. همچنین در افرادی که فشار خون طبیعی دارند مشاهده شد. شواهدی مبنی بر کاهش فشار خون بالا قوی نیست.

سیر یک آنتی اکسیدان قوی است

از خواص سرشار سیر در مورد دیگر، می‌توان به آنتی اکسیدان بودن آن اشاره نمود. آنتی اکسیدان‌ها، مانند سیر، می‌توانند تأثیرات مثبت زیادی بر سیستم‌های مختلف بدن داشته باشند. آنتی اکسیدان‌ها به رادیکال‌های آزاد در بدن حمله می‌کنند و سپس به حذف این رادیکال‌های آزاد، که با انواع مختلف مشکلات سلامتی، از جمله سرطان مرتبط است، کمک می‌کند. تحقیقات اولیه آغاز شده است که نشان می‌دهد سیر می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را به میزان چشمگیری کاهش دهد. دلیل آن تا حدودی خاصیت آنتی اکسیدانی سیر است.

سیر به سم زدایی بدن کمک می‌کند

سم زدایی یکی از فواید سیر برای سلامتی است که به اندازه برخی دیگر از فوایدی که در بالا به آن اشاره شد، مورد توجه عموم مردم قرار نگرفته است. این بی‌توجهی در مورد سم‌زدایی از خواص سرشار سیر، تا حدی به این دلیل است که اکثریت قریب به اتفاق مردم، مستقیماً تحت تأثیر مسمومیت با فلزات سنگین قرار نمی‌گیرند. اما، برخی از افراد ممکن است دچار مسمویت شوند. به عنوان مثال، مسمومیت با سرب یک خطر واقعی برای کودکان خردسال، به ویژه کسانی است که در محیطی باکیفیت نامناسب زندگی می‌کنند.

اگر سیر در واقع به حذف برخی از این فلزات از بدن کمک کند، این کودکان به طور بالقوه می‌توانند از افزودن سیر به رژیم غذایی خود سود ببرند. یک مطالعه امیدوار کننده نشان داد که کارگران یک کارخانه تولید باتری خودرو با شروع مصرف مکمل‌های سیر، سطح سرب خون پایین‌تری را تجربه کردند. همین کارگران همچنین علائم کمتری را در ارتباط با مسمومیت با سرب تجربه کردند.

 

نکات لازم در مورد مصرف و خواص سرشار سیر

در انتها لازم است قبل از پایان مبحث خواص سرشار سیر به نکات مختلفی اشاره کنیم. با توجه به بی شمار فواید سیر برای سلامتی و این واقعیت که علم همچنان در این زمینه پیشرفت می‌کند، منطقی است که اکثر مردم به دنبال راه‌هایی برای افزودن سیر بیشتر به رژیم غذایی خود باشند. علاوه بر این، خبر خوب این است که انجام این کار نسبتاً آسان است و همچنین برای اکثر مردم مقرون به صرفه است. همه به دنبال راه‌هایی برای افزایش کیفیت زندگی خود و راه‌هایی برای زندگی طولانی‌تر هستند. یک روش نسبتاً کم خطر و مقرون به صرفه برای انجام این کار، افزودن سیر بیشتر به رژیم غذایی است. این روش می‌تواند طیف گسترده‌ای از مزایا را ایجاد کند، از جمله تقویت سیستم ایمنی بدن و کمک به شما در مبارزه با بیماری‌های مختلف.

یکی از ساده‌ترین راه‌های افزودن سیر به رژیم غذایی ، قرار دادن آن در سس گوجه فرنگی است. به نظر می‌رسد سیر جزء اصلی بسیاری از غذاهای مدیترانه‌ای است. علاوه بر این، می‌تواند به تهیه برخی از دستور العمل‌های سوپ ملایم نیز کمک کند. اکثر مردم طعم سیر را دوست دارند، اما برخی افراد از خوردن بیشتر سیر منصرف می‌شوند؛ زیرا می‌تواند به بوی بد دهان کمک کند. فقط مطمئن شوید که بعد از یک وعده غذایی مخصوص سیر مسواک می‌زنید تا طعم آن از دهان شما خارج شود.

در نهایت، یک احتیاط اضافی باید در مورد افزایش مصرف سیر خود اضافه کنید. برای اکثر مردم، مصرف بیشتر سیر بدون خطر یا کم خطر است. اما سیر می‌تواند بر قدرت انعقاد خون شما تأثیر منفی بگذارد. بنابراین، اگر شما دچار اختلال خونریزی هستید یا از داروهای رقیق کننده خون مختلف استفاده می‌کنید، قبل از تغییر چشمگیر مصرف سیر حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

چه کسی می‌تواند به یک ماده غذایی که دارای پتانسیل مقابله با بیماری‌های مختلف از سرماخوردگی معمولی تا بیماری‌های عفونی جدی‌تر است، نه بگوید؟ ما نمی‌توانیم توانایی آن را در بهبود سلامت قلب و عروق، کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و سایر زوال عقل‌ها و کمک به سلامت استخوان‌ها نادیده بگیریم. احتمالاً در آینده در مورد خواص سرشار سیر اطلاعات بیشتری خواهید شنید، زیرا با انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه، به احتمال زیاد مزایای بیشتری نیز اطلاع رسانی می‌شود.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا