تغذیه سالم

خواص شیره انگور: بهترین زمان مصرف + مضرات آن

بهترین خواص شیره انگور: اگر کپک بزند چه کار کنیم؟

همان‌طور که می‌دانید شیره انگور خواص بسیار زیادی دارد که در یک یا چند مقاله هم نمی‌گنجد. اما در این مطلب از جوان ایرانی تا جای ممکن سعی می‌کنیم شما را با فواید شگفت‌انگیز آن آشنا کنیم.

شیره انگور یا دوشاب چیست؟

شیره انگور یکی از فرآورده‌های میوه انگور است. اما شما عزیزان باید بدانید که این نوع شیره در مقایسه با خود میوه انگور و یا شربت و آب انگور کالری بسیار بیشتری دارد. بنابراین شما عزیزان اگر قصد مصرف شیره انگور را دارید، توصیه می‌شود که حتماً در وعده صبحانه استفاده کنید.

 

خواص شیره انگور

بسیاری از افراد برحسب عادت در وعده صبحانه ارده شیره مصرف می‌کنند، اما خواص آن را نمی‌دانند. در این مقاله شما را با فواید بی‌نظیر آن آشنا می‌کنیم.

خواص شیره انگور برای پوست و مو

حتماً برای اینکه پوست و موی سالم داشته باشید، شیره انگور را در وعده‌های روزانه خود قرار دهید. درواقع به دلیل داشتن ویتامین‌های گروه B یا بیوتین، باعث قطع شدن ریزش موی شما شده و یا آن را کاهش می‌دهد. همچنین خاصیت روشن‌کنندگی، جوان‌سازی، مرطوب‌کنندگی پوست و یا رفع چین‌وچروک صورت را دارد.

خواص شیره انگور برای کودکان

ازآنجایی‌که شیره انگور دارای آهن، منیزیم، فسفر، کلسیم و ویتامین‌های گروه ب است، برای رشد بهتر کودکان بسیار ضروری است. پزشکان طب سنتی توصیه می‌کنند که اگر شما قطره آهن را حذف کردید، می‌توانید شیره انگور را جایگزین آن کنید.

خواص شیره انگور در رفع خستگی

بسیاری از افراد از این‌که سریع خسته شده، انرژی بسیار پایینی دارند و همچنین دچار ضعف عضلانی هستند، شکایت می‌کنند. این‌گونه افراد می‌توانند از شیره انگور بهره ببرند. اگر کودک شما دارای این مشکل است، می‌توانید شیر برنج و یا فرنی که با شیره انگور شیرین شده را در وعده صبحانه به کودکان بدهید.

خواص شیره انگور در دوران قاعدگی

برخی از خانم‌ها به دلیل کمبود آهن در دوران قاعدگی، درد زیادی را تحمل می‌کنند. ازآنجایی‌که شیره انگور حاوی آهن، کلسیم و منیزیم است، نه‌تنها دردهای قاعدگی را کاهش می‌دهد، بلکه از ایجاد لخته‌های خونی نیز پیشگیری می‌کند، همچنین باعث محافظت از ماهیچه‌های رحم می‌شود.

فواید شیره انگور در تناسب اندام

به دلیل اینکه شیره انگور قند بالایی دارد، افراد ورزشکار به ویژه آن‌هایی که در حوزه بدن‌سازی فعالیت دارند ترجیح می‌دهند که صبحانه، مخلوط ارده و شیره انگور میل کنند. برخی از افراد نیز یک شربت رقیق با این شیره خوشمزه را درست کرده، قبل و بعد از تمرین یا در حین حرکات بدن‌سازی نوش جان می‌کنند.

خواص انگور در درمان افسردگی

بسیاری از افراد به دلیل ضربه‌هایی که در زندگی خورده و یا هرگونه بیماری دیگری، دچار افسردگی شده‌اند. اگر شیره انگور را به تنهایی و یا با کمی پودر زعفران مخلوط کنید، برای رفع هرگونه غم، ناراحتی و ضعف اعصاب بسیار مفید است. افرادی که مبتلا به بیماری صرع هستند، می‌توانند برای کاهش حملات بیماری، از شیره انگور بهره ببرند.

 

مضرات و خواص سرکه سیب را در این مقاله بخوانید:

مضرات و خواص سرکه سیب

درمان کم خونی و فقر آهن

ازآنجایی‌که شیره انگور یک تأمین‌کننده انرژی برای بدن است که ضعف عمومی را از بین می‌برد، همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود، بنابراین برای درمان کم خونی و فقر آهن نیز مفید است. درواقع شما عزیزان باید بدانید که شیره انگور دقیقاً همانند میوه آن سرشار از مواد مغذی و انرژی‌زا است.

کمک به رفع یبوست

به دلیل اینکه شیره انگور باعث آرام شدن معده و روده‌ها می‌شود، برای تسکین یبوست کاربرد بسیار فراوانی دارد.

خواص شیره انگور در سلامت استخوان‌ها

برخی از افراد به ویژه در دوران بعد از یائسگی، دچار بیماری‌های استخوانی می‌شوند. خبر خوب این است که شیره انگور از استخوان‌ها محافظت می‌کند. ازآنجایی‌که این نوع شیرینی خوشمزه منبع خوبی از کلسیم است، بنابراین به بهبود وضعیت دندان‌ها کمک کرده و ساختار استخوانی بدن شما را بهبود می‌دهد.

درمان کبد چرب

همان‌طور که می‌دانید کبد چرب باعث آسیب‌های زیادی به سلامت بدن می‌شود. برای اینکه چربی‌های زائد و مزاحم از کبد شما پاک شده و همچنین تمام آلودگی‌ها از بین برود، می‌توانید از شیره انگور استفاده کنید.

تحریک قوای جنسی

افرادی که مشکلات جنسی و همچنین نازایی دارند، طبع بدن آن‌ها سرد است. شیره انگور نه‌تنها باعث تحریک قوای جنسی می‌شود، بلکه از مشکلات نازایی نیز پیشگیری می‌کند. شما عزیزان می‌توانید برای افزایش قدرت بدنی خود و فراهم کردن ویتامین‌ها و پروتئین‌های موردنیاز بدن، این شیره را در طی روز مصرف کنید.

درمان تپش قلب

در برخی از موارد تپش قلب یک امر عادی بوده و به دلیل افزایش استرس ایجاد می‌شود که به‌مرورزمان بهبود می‌یابد. اما می‌توان از شیره انگور نیز استفاده کنید تا این عارضه سریع‌تر رفع شود. ولی اگر تپش قلب نامنظم شما بهبود نیافت، آن را جدی بگیرید و نزد پزشک متخصص بروید.

خواص شیره انگور در بارداری

همان‌طور که می‌دانید شیره انگور فاقد هرگونه مواد مضر و شیمیایی است، بنابراین مادران می‌توانند در دوران بارداری نیز از آن بهره ببرند. البته بهتر است تحت نظر پزشک مصرف کنید، زیرا ممکن است شما مبتلا به دیابت بارداری باشید و شیره انگور به دلیل قند بالایی که دارد برای شما مضر باشد. همچنین برای کودکان به ویژه کودکان لاغر و ضعیف باعث افزایش وزن شده و انرژی موردنیاز بدن آن‌ها را تأمین می‌کند.

پیشگیری از سرطان

افرادی که تحت درمان شیمی درمانی هستند، باید بدانند که شیره انگور باعث کاهش اثرات مضر می‌شود. همچنین ازآنجایی‌که بخش قابل توجهی آنتی‌اکسیدان دارد، درنتیجه باعث جلوگیری از سرطان می‌شود.

 

طریقه مصرف شیره انگور

شیره انگور را به چند طریق می‌توان مصرف کرد که در ادامه برای شما بیان می‌کنیم:

ترکیب شیره انگور با ارده

رایج‌ترین روش‌های مصرف شیره انگور و ترکیب آن با ارده در وعده صبحانه است. در واقع هنگامیکه صبح‌ها شیره انگور مصرف می‌کنید تا شب هنگام خواب، انرژی کافی به بدن شما می‌رسد.

 ترکیب شیره انگور با شیر

برخی از افراد تمایل زیادی به مصرف معجون شیر و شیره انگور دارند. در این صورت ابتدا باید شیر را گرم کنید، سپس شیره انگور را به آن اضافه کنید. در اینجا می‌توانید از ادویه‌های گرم مانند دارچین نیز استفاده کنید و یا برخی از افراد تمایل دارند این ترکیب را با پودر سنجد میل کنند.

مصرف شیره انگور به تنهایی

اگر شما از شیره انگور برای درمان بیماری‌های خاصی استفاده می‌کنید، بهتر است که آن را بدون ترکیب کردن با مواد دیگر استفاده کنید. بسیاری از پزشکان طب سنتی توصیه می‌کنند برای درمان برخی از بیماری‌ها، هر صبح ناشتا یک یا دو قاشق شیره انگور میل کنید.

نحوه مصرف و خواص تخم شربتی چیست؟

خواص تخم شربتی

 

کپک زدن شیره انگور

همراهان گرامی مجله جوان ایرانی باید دقت کنید که می‌توان شیره انگور را در بیرون از یخچال نگهداری کرد. البته باید مراقب باشید که نور خورشید به آن نتابد، به‌عنوان‌مثال می‌توانید در کابینت آن را نگهداری کنید. ولی اگر کپک زد باید بدانید که بسیار شل و آبکی بوده، شما عزیزان می‌توانید کپک‌های آن را بردارید، سپس مزه آن را بچشید. اگر تغییر نکرده بود و با قبل از کپک زدن یکی بود می‌توانید از آن استفاده کنید‌.

 

مضرات شیره انگور

هرچند که شیره انگور خواص بسیار زیادی دارد، اما گاهی باید در مصرف آن احتیاط کنید و یا برخی از افراد نباید آن را مصرف کنند که در ادامه این مقاله از جوان ایرانی به این مورد می‌پردازیم.

ازآنجایی‌که قند موجود در شیره انگور بسیار بالا بوده، درنتیجه بیماران مبتلا به دیابت باید در مصرف آن احتیاط کنند.

با توجه به اینکه کالری شیره انگور بسیار بالا است، بنابراین افرادی که قصد لاغری دارند و یا آن‌هایی که مستعد چاقی هستند باید بدانند که شیره انگور باعث اضافه‌وزن می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید مزاج شیره انگور بسیار گرم است، بنابراین افرادی که مزاج آن‌ها گرم است، اگر آن را مصرف کنند نه‌تنها باعث غلیظ شدن صفرا در بدنشان می‌شود، بلکه در نواحی مختلف صورت و بدن آن‌ها نیز ممکن است جوش بزند‌. در این صورت باید در کنار آن، میوه‌های تازه با طبیعت سرد نیز مصرف کنید.

اگر شیره انگور را بیش‌ازاندازه مصرف کنید، نه‌تنها باعث سوءهاضمه می‌شود بلکه باعث نفخ و یا اسهال نیز ممکن است بشود.

 

خلاصه

همان‌طور که مشاهده کردید شیره انگور فواید بسیار زیادی دارد، حتی برای غلیظ کردن شیر مادر نیز مفید است و افراد در طی دوران بارداری می‌توانند از آن استفاده کنند، اما بهتر است که تحت نظر پزشک باشید. بسیاری از افراد در فصول سرد سال از این نوع شیره بهره می‌برند.

آیا شما نیز برای درمان بیماری‌های خود و یا به هر دلیل دیگری از شیره انگور استفاده کرده‌اید؟ تأثیر آن را در زندگی خود و در سلامتی بدنتان مشاهده کرده‌اید؟ اگر تجربه‌ای در این مورد دارید خوشحال می‌شویم پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 1.5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا