تغذیه سالم

خواص سرکه سیب برای پوست و مو، لاغری + کبدچرب

آشنایی با انواع مضرات و خواص سرکه سیب بطور جامع

سرکه سیب، یکی از مواد خوراکی قدیمی در ایران و جهان است که در طی یک سری مراحل از سیب و اسید استیک تشکیل می‌شود. طبع این ماده سرد و خشک اسد و خاصیت اسیدی دارد. در این مقاله می‌خواهیم به صورت کامل خواص سرکه سیب را بررسی کرده و در مورد فواید آن برای بخش‌های مختلف بدن، موارد متعددی را بنا به نیاز شما کاربران بیان کنیم.

طریقه مصرف سرکه سیب

سرکه سیب یکی از مواد خوراکی از گذشته تاکنون است که در یک پروسه 2 مرحله‌ای ساخته می‌شود. طرز تهیه این نوع ماده خوراکی در ابتدا با له کردن سیب آغاز می‌شود. سپس بایستی آن را با مخمر مخلوط کرد تا قند آن تبدیل به الک شود. در مرحله دوم نیز برای آنکه الکل تبدیل به اسید استیک شود، به آن باکتری اضافه می‌کنند. همچنین جالب است بدانید تهیه این ماده می‌تواند تا یک ماه به طول بینجامد که امروزه با شیوه های نوین تا حتی در 1 روز هم انجام می‌شود.

در مورد طریقه مصرف سرکه سیب با توجه به خواص سرکه سیب می‌توان به 2 روش اشاره نمود. در روش اول شما می‌توانید بدون هیچ گونه افزودنی و یا کار خاصی، خود سرکه سیب را میل کنید. در طریقه دوم اما می‌توانید آن را به همراه آب (فرقی نمی‌کند سرد باشد یا گرم) ترکیب کنید؛ این روش بیشتر برای کسانی است که عطر و طعم سرکه برای آنها شدید است و می‌خواهند مخلوط را رقیق‌تر کنند.

بهترین زمان مصرف سرکه سیب

ممکن است از خود بپرسید که بهترین زمان مصرف این ماده با توجه به خواص سرکه سیب چقدر است؟ در این رابطه بایستی به این نکته اشاره کرد که می‌توانید با توجه به میزان حجم مصرفی، آن را در طول روز و یا پیش از وعده غذایی، در زمان ناشتا و یا در زمان قبل از خواب میل نمایید. توجه کنید که میزان مصرف زیاد این ماده می‌تواند عوارضی را در کنار خواص سرکه سیب داشته باشد که نمونه آن فرسوده شدن مینای دندان‌ها است. برخی از افراد بهترین زمان مصرف سرکه سیب را قبل از خواب می‌دانند که باعث می‌شود تا عوامل افزایش وزن را کنترل کند. در این حالت میزان قند خون کاهش یافته، هضم شدن غذا می‌تواند راحت‌تر شود. نوشیدن این ماده درست بعد از غذا می‌تواند هضم غذا را مختل کند.

نکته مهم در مورد مصرف و خواص سرکه سیب آن است که این ماده را می‌توانید روزانه به مقدار 1 – 2 قاشق برای خوردن درنظر بگیرید. خوردن سرکه را می‌توانید در ابتدا از مقدار کم شروع کنید و با توجه به خواص سرکه سیب آن را به 2 قاشق در روز برسانید. این مقدار را نیز در طول روز تقسیم کنید.

طریقه مصرف سرکه سیب
نحوه مصرف سرکه سیب

سرکه سیب برای چی خوبه؟

اگر بخواهیم چند مورد از خواص سرکه سیب را برای شما معرفی کنیم می‌توان گفت برخی مطالعات جالب وجود دارد که اثرات بالقوه رژیم غذایی سرکه را بیان می‌کند. برخی از این داده‌ها آزمایشات حیوانی هستند.

  • از خواص سرکه سیب می‌توان به به مدیریت سطح قند خون اشاره نمود: شواهد استفاده از سرکه سیب به عنوان وسیله‌ای برای کمک به مدیریت قند خون، چشمگیرترین ادعای آن است. تعدادی از مطالعات نشان داده‌اند که به عنوان بخشی از یک وعده غذایی حاوی کربوهیدرات، سرکه سیب می‌تواند سطح گلوکز و انسولین را پس از اتمام غذا بهبود بخشد. تصور می‌شود که روش اثر آن مشابه داروی کاهش‌دهنده قند خون متفورمین باشد. مطالعه دیگری که مصرف 2 قاشق غذاخوری از این ماده را قبل از خواب بررسی کرد، نشان داد که سطح گلوکز در هنگام بیداری بهبود یافته است. این مطالعه برای افراد سالم یا افراد دیابتی با سطح قند خونی که به خوبی کنترل شده مرتبط است. علاوه بر این، اگر از داروهای تجویزی برای کمک به مدیریت قند خون خود استفاده می‌کنید، باید قبل از اینکه مصرف هرنوع سرکه را افزایش دهید، با پزشک خود مشورت کنید.
  • می‌تواند به کاهش وزن کمک کند: در حال حاضر شواهد خاصی برای حمایت از اثربخشی رژیم غذایی این ماده وجود ندارد؛ با این حال، مطالعات جالبی در مورد ارزیابی اثرات بالقوه رژیم غذایی سرکه در دسترس است که با توجه به این موارد، باید توجه داشت که برخی از این یافته‌ها تنها بر اساس مطالعات حیوانی است. برخی از مطالعات انسانی اثرات مثبت خواص سرکه سیب را بر احساس سیری و کمک به کاهش مصرف کالری گزارش کرده‌اند. این مورد همراه با متعادل کردن قند خون و کاهش سطح انسولین می‌تواند تاثیرات آن را بر وزن قابل درک و ملموس‌تر نماید. برای مثال، مطالعه‌ای که تأثیر افزودن سرکه به یک وعده غذایی مبتنی بر نان سفید را بررسی کرد، نشان داد که افراد شرکت‌کننده سیری بهتری داشتند و گلوکز خون و پاسخ‌های انسولین را کاهش دادند. یک مطالعه دیگر که در آن به مصرف 2 قاشق غذاخوری از این ماده می‌پرداخت و همراه با کمبود انرژی 250 کیلوکالری بود، این نتیجه را دارد که خواص این ماده می‌تواند وزن، BMI و دور باسن را کاهش می‌دهد.

همچنین استفاده از سرکه مو، کاربردهای مختلف غیر مرتبط با سلامتی دارد که به عنوان نمونه می‌توان به استفاده از آن در نرم کننده طبیعی مو، محصول مراقبت از پوست، و عامل تمیز کننده اشاره نمود.

خواص سرکه سیب برای مو

گذشته از خواص سرکه سیب برای سلامتی، استفاده از این ماده می‌تواند ظاهر پوست و سلامت مو را نیز بهبود بخشد. چرا سرکه سیب برای پوست و مو عالی است بنابراین از خواص این ماده می‌توان برای مو گفت:

  • سلامت مو را بهبود می‌بخشد.
  • جلوگیری با گره خوردن مو.
  • کاهش وزن مو.
  • این ماده کوتیکول‌های مو را محکم می‌کند و به مو کمک می‌کند رطوبت را حفظ کند.
  • شوره سر را درمان می‌کند.

اگر موهای خشک و شکننده دارید یا پوست سرتان خارش دار است، جایگزین کردن شامپوی معمولی خود با یک بطری سرکه سیب فیلتر نشده می‌تواند موهای شما را بهبود بخشد. تحقیقات نشان داده است که استفاده از شامپوهای قلیایی با میزان بالا منجر به شکستگی و خشکی مو می‌شود.

در واقع با توجه به اینکه اسید استیک موجود در این ماده به کاهش PH مو کمک می‌کند، این باعث می‌شود تا با احساس خشکی و وز شدن مقابله کند. سطح pH پوست سر و موهای ما اسیدی در حدود 5.5 است. محصولات معمولی مو قلیایی هستند که می‌تواند به شکننده و خشک شدن موهای ما کمک کند. آب نیز می تواند تأثیر مشابهی داشته باشد؛ زیرا PH خنثی دارد. اما از آنجایی که سرکه سیب اسیدی است، اگر بعد از شامپو روی موهای خود بریزید، می‌تواند به بازیابی تعادل pH مو کمک کند.

خواص سرکه سیب برای مو
فواید سرکه سیب برای مو

خواص سرکه سیب برای پوست

از جمله خواص سرکه سیب برای پوست را نیز می‌توان گفت:

  • درمان و کاهش شیوع آکنه؛
  • آفتاب سوختگی را درمان و تسکین می‌دهد.
  • دارای خواص ضد پیری است.
  • بهبود سلامت پوست: سرکه سیب به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی طبیعی خود، به عنوان یک درمان طبیعی برای پوست و ناخن‌های سالم‌تر استفاده می‌شود. به عنوان یک تونر استفاده می‌شود، می‌تواند به متعادل کردن pH پوست کمک کند و دارای یک اثر لایه بردار باشد که صاف و نرم می‌کند. و برای پاشنه‌های خشن و ترک خورده یا عفونت قارچی خفیف ناخن، معمولاً از سرکه سیب به عنوان خیساندن پا استفاده می‌شود.

سرکه سیب برای پوست خشک

در مورد استفاده از این ماده برای پوست‌های خشک می‌توان به یک گزارش از آکادمی پوست در آمریکا اشاره نمود که در آن استفاده از سرکه سیب منجر به سوختگی شیمیایی و تب شده است و نیز در این گزارش بیان شده است که حتی مخلوط‌های رقیق آن نیز می‌تواند سبب سوزش، خشکی و تحریک پوست شود.

از سوی دیگر برخی معتقدند که استفاده از این ماده می‌تواند پوست خشک را آبرسانی نماید. در این حالت پیشنهاد شده است که ترکیب سرکه سیب، گندم، عسل با هم به مقدار مساوی ترکیب شده و بر روی پوست اعمال شود. حال با اعمال این کار، می‌توانید صورت خود را بشویید. همچنین در کنار این مورد، استفاده از ماسک و موارد دیگر می‌تواند به پوست شما حالت ابریشمی دهد.

یکی از باورهای رایجی که در زمینه سرکه سیب وجود دارد، آن است که این نوع ماده می‌تواند منگوله‌های پوستی را خشک کرده و بکند که این مطالعه اثبات نشده است.

سرکه سیب برای لک صورت

از جمله مواردی که استفاده از سرکه سیب برای آن توصیه شده است، استفاده از آن برای جوش و لکه‌های مزمن است که در این حالت می‌توانید از یک بطری سرکه سیب استفاده نمایید. از خواص سرکه سیب می‌توان به خاصیت ضدقارچی و باکتریایی آن اشاره نمود که در این حالت می‌تواند منافذ پوستی را از مواد نامناسب از جمله چربی، باکتری و گرد و غبار پاک کند. در این حالت می‌توانید از دستورالعمل زیر استفاده کنید:

  • برای این کار می‌توانید از سرکه سیب به صورت خام و فیلتر نشده استفاده نمایید. در این حالت سرکه فیلتر نشده را با آب در یک کاسه ترکیب کنید. سپس بایستی یک پنبه را در محلول آن خیس کرده و بر روی پوسستان بگذارید. حال بایستی به مدت 10 دقیقه آن را با گذاشته و در نهایت با آب گرم صورت خود را بشویید. این کار را بایستی چند بار در روز و به مدت چند روز متوالی انجام دهید تا بتوانید از آن نتیجه مطلوب را بگیرید.
خواص سرکه سیب برای پوست
فواید سرکه سیب برای پوست

سرکه سیب برای روشن شدن پوست

در مورد اینکه آیا سرکه سیب می‌تواند واقعا پوست شما را روشن کند، باید گفت بله، سرکه سیب واقعا پوست را روشن می‌کند. این مورد به این دلیل است که این ماده حاوی گلیکول است که می‌تواند پوست را به طور طبیعی پاک کند. در حقیقت، سرکه سیب بالاترین امتیاز را در میان تمام اقلام حاوی گلیکول، مانند انگور، چغندر قند، نیشکر، آناناس و غیره دارد. این ماده سطح خوبی از میزان اسیدی دارد که به از بین بردن ناخالصی‌های موجود در پوست با لایه برداری کامل آن کمک می‌کند و در عین حال هم می‌واند تعادل چربی طبیعی پوست را حفظ می‌کند. پوست ما باید مقدار کمی حالت اسیدی داشته باشد که در این حالت می‌تواند دفاع طبیعی خود را در برابر مواردی از جمله جوش‌ها را فعال کند. علاوه بر این، طبیعت اسیدی به حذف کردن سلول‌های مرده کمک می‌کند و منافذ کثیف جوش‌های سرسفید، جوش‌های سرسیاه، مواد آرایشی باقی‌مانده، کثیفی، چربی، سبوم و باکتری‌ها را عمیقا پاک می‌کند. شما می‌توانید با توجه به نوع پوستی که دارید، در عرض چند هفته پوست روشن‌تری داشته باشید.

برای سفید و روشن کردن پوست می‌توانید از این ماده استفاده چرا که:

  • به عنوان یک پاک کننده خوب عمل می‌کند: سرکه سیب یک پاک کننده کاربردی برای صورت است. مقداری سرکه بردارید، آن را با مقدار مساوی آب مخلوط کنید و از مخلوط به عنوان پاک کننده استفاده نمایید. سپس صورت خود را با آن بشویید یا با پنبه روی صورت بکشید. قبل از اینکه صورت را با یک پارچه نرم تمیز پاک کنید، اجازه دهید مدتی بماند. استفاده منظم از سرکه سیب به عنوان پاک کننده صورت، به مرور زمان رنگ پوست را تمیز و روشن می‌کند.
  • تعادل PH صورت را برقرار می‌کند: ماهیت اسیدی سرکه سیب به افزایش تعادل pH پوست کمک می‌کند و در نتیجه رنگ پوست را به تدریج روشن می‌کند. آن را دو بار در روز پس از رقیق شدن با آب روی پوست خود بمالید تا رنگی روشن داشته باشید. سرکه همچنین روی از بین بردن لکه‌های پیری اثر می‌گذارد، که اگر به پوستی بی‌عیب و نقص نیاز دارید بسیار مهم است.
  • لایه برداری سلول های مرده پوست را انجام می‌دهد: سرکه سیب را می‌توان با جوش شیرین و آب لیمو مخلوط کرد تا یک لایه بردار طبیعی که ملایم و در عین حال بسیار موثر است تهیه شود. این مخلوط وارد لایه‌های عمیق پوست می‌شود و آن را از زیر لایه برداری می‌کند؛ در این حالت جوش شیرین عملکرد سایر مواد را خنثی می‌کند. این نوع ترکیب عالی است؛ زیرا دارای اسیدهای ضروری بوده که مسئول روشن شدن پوست هستند.
خواص قهوه را در این قسمت مطالعه کنید.

سرکه سیب برای ترک پوست

پوست از سه لایه ساخته شده است که شامل پوست بیرونی یا لایه اپیدرم، لایه میانی یا درمیس و لایه زیرین یا لایه پایه است که ترک پوستی براثر پارگی در لایه میانی ایجاد می‌گردد. شما می‌توانید این نوع ترک را در قسمت‌های مختلفی مانند شکم، ران، سینه، شانه، کمر و بازوها و … مشاهده کنید.

شما می‌توانید از سرکه سیب برای ترک پوستی استفاده کنید. در این حالت بایستی از ترکیب روبرو یعنی یک بطری اسپری و یک پیمانه سرکه سیب طبیعی استفاده کنید. سرکه را در ظرف اسپری ریخته و سپس آن را قبل از خواب برروی قسمت‌هایی که دچار ترک پوستی شده است اعمال کنید. بگذارید تا خشک شود. این کار را بایستی روزی یکبار انجام دهید (قبل از خواب). علت استفاده از این ماده به خاطر دارا بودن استیک اسید و مالیک اسید در سرکه است که می‌تواند در درمان زخم‌ها کمک کند.

ماسک سرکه سیب برای صورت

در ابتدا سوالی که مطرح می‌شود آن است که آیا سرکه سیب برای صورت مفید است؟ پاسخ مثبت است. سرکه سیب حاوی خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی است که می‌تواند به از بین بردن باکتری‌های مولد آکنه کمک کند. به همین دلیل، اغلب به عنوان یک ماده در محصولات مراقبت از پوست طبیعی استفاده می‌شود. همچنین به طور گسترده‌ای به عنوان یک تونر صورت استفاده می‌شود؛ زیرا توانایی متعادل کردن سطح pH پوست شما را دارد.

برای تهیه یک ماسک و بهره‌مندی از خواص سرکه سیب می‌توانید دستورالعمل زیر را دنبال کنید:

  • سرکه سیب، عسل و جوش شیرین برای اهداف روشن کننده و پاک کنندگی اجزای اصلی این ماسک صورت هستند.
  • ابتدا به سادگی تمام مواد را با هم مخلوط کرده و روی صورت بمالید. بگذارید تا در حدود 20 دقیقه باقی بماند و سپس آن را با آب گرم بشویید. پس از آن شما می‌توانید از مرطوب کننده معمولی استفاده نمایید.
سرکه سیب برای روشن شدن پوست
مزایای سرکه سیب برای روشنی پوست

خواص سرکه سیب ناشتا

در مورد خواص سرکه سیب ناشتا مواردی ذکر شده است که می‌توان آن را در زمره خواص سرکه سیب برای کاهش وزن دسته بندی نمود. در این حالت می‌توان گفت:

شما می‌توانید از یک قاشق مربا خوری سرکه سیب استفاده کنید (به همراه یک لیوان آب ولرم) و آنها را مخلوط کرده و در هنگام ناشتا میل نمایید. افرادی که به دنبال لاغری هستند، می‌توانند از این روش نیز استفاده کنند. این کار را می‌توانید روزی یکبار انجام دهید.

خواص سرکه سیب با عسل ناشتا

شما می‌توانید از ترکیب سرکه سیب به مقدار 1 فنجان، عسل خام به مقدار 1 فنجان و سیر به مقدار 8 حبه به صورت ترکیبی استفاده کنید و آن را یکبار در هر روز صبح به میزان 2 قاشق غذاخوری در حالت ناشتا میل نمایید. مخلوط را می‌توانید در یک ظرف دربسته به مدت 5 روز قرار دهید.

فواید سرکه سیب برای معده

در مورد فواید سرکه سیب برای معده می‌توان به موارد زیر اشاره نمود که عبارتند از:

  • استفاده از سرکه سیب برای حاملگی که همراه با سوزش معده می‌باشد. در این حالت بایستی به میزان 1 قاشق چای خوری از این سرکه را با یک لیوان آب سیب مخلوط نموده و آن را میل کنید.
  • همچنین در یک مورد دیگر برای خواص سرکه سیب بیان شده است که می‌توانید از آن برای خنثی کردن اسید معده استفاده کنید که در این حالت بایستی به میزان 1 قاشق چای خوری از این ماده را با مقداری استویا در یک لیوان که پر از آب است بریزید.
  • شما می‌توانید به میزان یک قاشق چای خوری از این سرکه سیب را با یک لیوان آب ترکیب نمایید و از آن برای یک راهکار فوری جهت خلاص شدن از برگشت اسید معده استفاده نمایید.

همچنین در کنار خواص سرکه سیب، بیان شده است که این ماده دچار تخلیه دیر معده می‌شود. همچنین توصیه شده است که اگر مشکل زخم معده را دارید، نباید از این ماده استفاده کنید چراکه خواص آن مضر است. شما می‌توانید به صورت کامل از آن صرف نظر کرده و یا با مشورت پزشک مقدار مصرفی آن را در روز به کمتر از یک قاشق چایخوری محدود کنید؛ چراکه خاصیت سرکه سیب اسیدی بودن آن است که منجر می‌شود افراد نتوانند آن را تحمل کرده و دچار درد دل شوند.

خواص سرکه سیب ناشتا
مزایای سرکه سیب ناشتا

خواص سرکه سیب برای لاغری

در مورد خواص سرکه سیب می‌توان به این مورد اشاره کرد که این ماده می‌تواند و ظرفیت این را دارد که برای لاغری استفاده شود. در این راستا، موارد مختلفی از مطالعات انسانی بیان می‌کنند که این ماده می‌تواند منجر به احساس سیری شده و از این رو می‌توانید به کمک آن در دریافت کالری کمتر و نیز کاهش وزن اقدام کنید.

در یک نمونه می‌توان مصرف این ماده را به همراه وعده غذایی پرکربوهیدرات بیان کرد که می‌تواند اشتها را کاهش دهد و از سوی دیگر سبب شده است تا کسانی که در آزمایش مربوطه قرار داشتند، در طول روز 200 تا 275 کالری در مصرف خود کاهش را تجربه نمایند. در یک مطالعه دیگر بیان شده است که (این افراد دچار اضافه وزن بوده‌اند) مصرف به صورت روزانه این ماده می‌تواند باعث کاهش چربی در قسمت شکم شود. به عنوان مثال دو عدد تجربی بدست آمده است که عبارت است از 1 قاشق (15 میلی‌لیتر مصرف سرکه سب در روز) و 2 قاشق که به ترتیب باعث کاهش وزن 1.2 و 1.7 کیلوگرمی شده است. این مورد می‌واند نشان‌دهنده خواص سرکه سیب برای لاغری باشد.

البته نتیجه‌ای که در قسمت بالا بیان کردیم، در طول مدت 3 ماه بدست آمده است که یعنی اثرات آن در طول زمان ناچیز است. به طور کلی می‌توان در مورد خواص سرکه سیب این نتیجه را گرفت که افزودن یا کم کردن غذاها یا مواد تشکیل دهنده به ندرت تأثیر قابل توجهی بر وزن دارد. اگر فردی واقعا به دنبال کاهش وزن است، بایستی تدابیری سفت را در رژیم غذایی، ورزش و سبک زندگی خود به کار بگیرد. به طور کلی، سرکه سیب می‌تواند حس سیری را در شما زیاد کند و با کاهش سطح انسولین، در روند لاغری کمک کننده باشد.

خواص سرکه سیب برای قلب

بخش دیگری از خواص سرکه سیب که می‌توان معرفی کرد، فواید آن برای قلب است که در این حالت می‌توان گفت:

  • سرکه سیب می‌تواند به علت وجود استیک اسید، کلسترول‌های مضر در خون را کاهش دهد و از این رو می‌تواند برای بیماری‌ها و مشکلات قلبی مناسب باشد.
  • در واقع سرکه سیب می‌تواند با آنتی اکسیدانی که به نام اسید کلروژنیک شناخته می‌شود، از فرآیند اکسیده شدن کلسترول جلوگیری نموده و بیماری‌های قلبی در بدن را کاهش دهد.
  • مورد دیگر از خواص و فواید ذکر شده برای این ماده می‌توان اشاره کرد، کاهش فشار خون است که ناشی از خواص استیک اسید در این ماده می‌باشد.
خواص سرکه سیب برای لاغری
خواص سرکه سیب برای کاهش وزن

خواص سرکه سیب برای کبد چرب

در مورد تاثیری که سرکه سیب می‌تواند بر کبد چرب داشته باشد، براساس نظریاتی که ارائه شده است می‌توان گفت بسیاری از افراد از آن به عنوان راه‌حلی برای داشتن کبد سالم یاد می‌کنند. به طور کلی، بیماری کبد چرب بیشتر برای افرادی ایجاد می‌شود که تا مدت‌ها فعالیتی ندارند و یا دچار چاقی و بیماری متابولیک هستند.

حتما در صورتی که به این بیماری دچار شده‌اید، بایستی به پزشک مراجعه کنید. درمان‌های سنتی برای این مشکل کافی نیستند و بایستی با پیشگیری و درمان سریع، جلوی آن را بگیرید. یکی دیگر از تاثیراتی که سرکه سیب می‌تواند داشته باشد، آن است که این ماده می‌تواند عملکرد کبد را بهبود بخشد و چربی‌هایی که به حالت جمع شده هستند را رفع نماید. همچنین شما می‌توانید از سرکه سیب برای برطرف نمودن ورم کبد و باکتری‌ها استفاده نمایید.

خواص سرکه سیب با عسل

از جمله مزایا و خواص سرکه سیب به همراه عسل می‌توان به موارد زیر اشاره نمود که عبارتند از:

  • تقویت سلامت مفاصل: یکی از مواردی که می‌توان برای مصرف منظم سرکه سیب و نیز عسل درنظر داشت، آن است که استفاده از این ماده می‌تواند التهاب را در مفاصل کاهش داده و یک داروی خانگی برای آرتریت باشد.
  • درمان سوزش سردل و رفلاکس معده: شما می‌توانید با نوشیدن ترکیب این ماده‌ها از مواردی مانند سوزش سردل رها شوید. این دو ماده می‌توانند با تنظیم و متعادل کردن میزان اسید معده، به شما در رفع این مشکل کمک کنند.
  • تقویت دستگاه گوارش: شما می‌توانید از خواص سرکه سیب و عسل برای تقویت دستگاه گوارش خود استفاده کنید که در این حالت اسیدی بودن سرکه می‌تواند آنزیم‌هایی که برای هضم در معده هستند را تحریک کند.

از دیگر مواردی که می‌توان در زمره خواص سرکه سیب با عسل برشمرد، می‌توان به تسریع در کاهش وزن، کاهش کلسترول، کاهش فشار خون، افزایش سطح انرژی، کاهش سطح قند خون، درمان سرفه، گلودرد، کاهش التهاب در بدن و جوش و آکنه، بهبود در سلامتی موها و رفع بوی بد دهان و نیز بهبود سلامتی قلب اشاره کرد.

خواص سرکه سیب با عسل
مزایای سرکه سیب با عسل

خواص سرکه سیب و دارچین

بنا به گفته رییس انجمن صنایع غذایی ایران، ترکیب سرکه سیب و دارچین می‌تواند برای دیابت و تنظیم آن مناسب باشد. در این حالت می‌توانید با ورزش، استفاده از تغذیه مناسب و … قند خون خود را کنترل کنید. سرکه سیب می‌تواند منجر به کاهش حساسیت نسبت به انسولین شود و می‌توان از آن برای اضافه کردن به موادی مانند سالاد و یا آب برای تنظیم قند خون استفاده کرد.

سرکه سیب و دارچین برای زگیل تناسلی

استفاده از سرکه سیب و دارچین می‌تواند به منظور جلوگیری از زگیل تناسلی می‌تواند انجام شود که در این حالت شما می‌توانید از توپ‌های پنبه استریل و ژل‌های روغنی استفاده نموده و این ماده را بر روی آن اعمال کنید.

خواص سرکه سیب در طب سنتی

در مورد خواص سرکه سیب در طب سنتی به همراه مضرات آن می‌توان موارد متعددی را بیان کرد که در این حالت باید گفت:

  • سرکه سیب در احادیث و روایات دینی هم به عنوان یک طب سنتی مورد تاکید قرار گرفته است که به عنوان مثال می‌توان به این مورد اشاره کرد که امام علی (ع) در مورد مصرف آن می‌فرمایند این ماده می‌تواند به روشنی قلب و نیز کاهش صفرا کمک نماید.
  • استفاده از این ماده در صبح ناشتا برای کاهش وزن توصیه شده است.
  • شما می‌توانید این ماده را در ترکیب با عسل به عنوان آرام کننده درد معده استفاده نمایید.
  • این ماده می‌تواند به صورت موضعی برای رفع مشکلاتی مانند جوش و … مورد استفاده قرار گیرد.

از دیگر مواردی که در طب سنتی برای خواص سرکه سیب بیان شده است می‌توان گفت:

  • محرک اشتها است.
  • می‌تواند برای بهبود جریان خون استفاده شود.
  • خاصیت اسیدی آن برای تحریک ترشحات در قسمت صفرا و کبد است.
  • فشار خون را به صورت طبیعی کاهش می‌دهد.
خواص سرکه سیب در طب سنتی
خواص سرکه سیب در کاربردهای سنتی

سرکه سیب و فشار خون

همانطور که در قسمت بالا هم اشاره کردیم، استفاده از سرکه سیب می‌تواند فشار خون را کاهش دهد. در این حالت شما می‌توانید از 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب استفاده نمایید و آن را در آب مخلوط کرده و سپس در روز به مدت 3 بار در 3 وعتده بنوشید. در واقع اثر سرکه سیب برای کاهش فشار خون را می‌توان در اثر این ماده برای کلسترول خون بیان کرد که در این حالت شما می‌توانید گرفتگی و انسداد رگ‌ها را با آن کاهش داده و از فشار خون و بالارفتن آن جلوگیری کنید.

ایا سرکه سیب پوست را تیره میکند؟

از جمله ابهاماتی که در زمینه استفاده از خواص سرکه سیب وجود دارد، بایستی به این پرسش اشاره کرد که آیا این ماده می‌تواند پوست‌ها را به خصوص پوست خشک را سیاه و تیره‌تر نماید؟ در این قسمت باید گفت که سرکه سیب برای پوست می‌تواند به جهت رفع آفتاب سوختگی و نیز روشن کردن پوست به کار برود. با توجه به این موارد، می‌توان گفت خیر در صورت استفاده اصولی از این ماده می‌توان از فواید آن برای پوست هم بهره برد.

مضرات سرکه سیب

در کنار خواص سرکه سیب، در مورد مضرات این ماده همچنین می‌توان گفت:

  • مشکلات پوستی: اگرچه افراد بسیاری وجود دارند که از مزایای این ماده برای پوست خود بهره می برند اما در واقع عوارضی برای آن نیز وجود دارد که می‌تواند به پوست در برخی از افراد آسیب برساند. استفاده مستقیم از آن روی پوست ممکن است منجر به احساس سوزش یا بدتر شدن شرایط شود.
  • گاستروپارزیس: این ماده می‌تواند با کاهش سرعت خروج غذا از معده و ورود به دستگاه گوارش تحتانی، به کنترل سطح قند خون کمک کند. اما این مورد می‌تواند باعث گاستروپارزی یا فلج معده شود. این وضعیت اغلب در بیماران دیابتی نوع 1 دیده می‌شود.
  • از دست دادن خون و پتاسیم استخوان: براساس برخی مطالعات، مصرف زیاد این ماده می‌تواند منجر به کاهش سطح پتاسیم در بدن شود. پتاسیم برای تنظیم حرکت عضلات و ضربان قلب مورد نیاز است.
  • مشکلات گوارشی: از آنجایی که اشتها را کاهش می‌دهد (همانطور که گفتیم برای کاهش وزن مفید در نظر گرفته می‌شود)، می‌تواند مصرف غذای شما را کاهش دهد. این مورد می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی شود و بر بدن تأثیر منفی بگذارد.
  • مشکلات برای دندان‌ها: قبلا هم اشاره کردیم که این ماده خاصیت اسیدی دارد و در صورت مصرف طولانی مدت آن می‌تواند مینای دندان را زبر کرده و منجر به حساسیت دندان‌ها شود. همین مسئله در مورد نوشابه‌های اسیدی نیز رایج است.
ایا سرکه سیب پوست را تیره میکند؟
عوارض سرکه سیر چیست؟

مضرات سرکه سیب برای کبد

با اینکه در قسمت قبل راجع به فواید سرکه سیب برای کبد صحبت کردیم، در کنار آن باید در مورد معایب این ماده نیز نکاتی بیان شود. تحقیقات نشان می‌دهد که هیچ عارضه جانبی عمده‌ای روی کبد وجود ندارد اما بایستی برای شرط استفاده محدود از سرکه سیب رعایت شود تا بتواند خواص سرکه سیب برای بهبود عملکرد کبد برقرار شود.

طرز تهیه معجون سرکه سیب و عسل

برای آنکه بتوانیداز خواص سرکه سیب استفاده کنید، بهتر است آن را با عسل به صورت یک معجون در آورده و میل کنید. در این حالت:

  • ابتدا بایستی به میزان 1 قاشق غذاخوری از این سرکه را با 2 قاشق غذاخوری از عسل ترکیب کنید. این ترکیب را بایستی در 240 میلی‌لیتر از آبی که دمای آن بالاست اضافه کنید تا رقیق شود. حال می‌توانید از آن به عنوان یک تونیک قوی استفاده نمایید.
  • در روش دیگر، یک قاشق غذاخوری را از عسل و این سرکه در لیوانی پر از آب بریزید. حال بایستی آن را مخلوط کرده و روزی 2 بار میل نمایید. طول دوره مصرف این معجون به مدت 2 هفته درنظر گرفته شده است که می‌تواند منجر به لاغری شود.
طرز تهیه معجون سرکه سیب و عسل
نحوه تهیه معجون سرکه سیب و عسل

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.7 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 3

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا