تغذیه سالم

خواص میوه سیب: هرگز در خوردن آن زیاده روی نکنید!

خواص سیب سبز، ترش، قرمز، زرد، ناشتا، پخته و خشک

خواص سیب چیست؟ سیب یکی از قدیمی‌ترین میوه‌های دنیا است که تاکنون بیش از 7500 نوع آن شناسایی شده است. سیب به عنوان یکی از عمده‌ترین تولیدات میوه پس از مرکبات، در زندگی همه ما نقش مهمی دارد؛ بنابراین در این مقاله برآن شدیم تا به صورت کامل یک دور راجع به خواص سیب و انواع آن کامل کنیم و با طبع، مدل‌های مختلف و فواید و ضررهایی که دارند، آشنا شویم.

خواص میوه سیب چیست؟

سیب یکی از بهترین میوه‌ها و پرمصرف‌ترین نوع آنها در ایران و جهان است. شما می‌توانید آن را به همراه پوستش بخورید تا بیشترین فواید سلامتی را کسب نمایید. یکی از خواص سیب، فیبر بالای آن است که در این حالت می‌تواند سلامت قلب و کاهش وزن را تقویت کند. پکتین (یک نوع فیبر قدرتمند) موجود در سیب به حفظ سلامت روده کمک می‌کند.

یکی دیگر از گریزهایی که در مورد خواص سیب می‌توان در اینجا بر طب تحقیقات انجام شده بیان کرد، این است که سیب و خوردن منظم آن می‌تواند برای برخی از مشکلات قلبی، سرطان، دیابت، عروقی، تاثیرات خوبی داشته باشد. سیب همچنین دارای سطوح بالایی از کوئرستین (یک نوع فلاونولی موجود در غالب میوه‌ها) است، که می‌تواند شامل خواص ضد سرطانی باشد. یک مطالعه نشان داد افرادی که سیب کامل می‌خورند، 30 درصد کمتر از افرادی که سیب نمی‌خورند چاق می‌شوند. از طرفی این ماده می‌تواند خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی را کاهش دهد.

در ادامه این مقاله با ما باشید تا به بررسی خواص بیشتری از این میوه و نیز معایب و مضراتی که دارد، بپردازیم.

خواص و مضرات سیب
مزایای سیب خوردن

ویتامین های سیب شامل چیست؟

اگر بخواهیم کل محتویات و ارزش غذایی که یک سیب با وزن تقریبی 182 گرم را داشته باشد برای شما معرفی کنیم، می‌توان به جدول زیر اشاره کرد که به شرح زیر می‌باشد:

ماده مغذی مقدار آن در 1 سیب مقدار موردنیاز یک فرد بالغ
انرژی (کالری) 94.6 1800 – 3000
کربوهیدرات (گرم) 25.1 (با 18.9 گرم شکر) 130
فیبر (گرم) 4.4 22.4 – 33.6
کلسیم (میلی گرم) 10.9 1000 – 1300
فسفر (میلی گرم) 20 700
منیزیم (میلی گرم) 9.1 320 – 420
پتاسیم (میلی گرم) 195 4700
ویتامین C (میلی گرم) 8.37 75 – 90
فولات (میکروگرم) 5.46 400
کولین 6.19 425 – 550
بتاکاروتن 49.1
لوتئین و زآگزانتین 52.8
ویتامین k 4 90 – 120

همچنین این میوه شامل موارد دیگری از ویتامین‌ها از جمله A, B و ویتامین E و نیز آهن است. شما می‌توانید از جدول بالا برای یافتن خواص سیب و نیز ویتامین‌ها و ارزش غذایی که این میوه می‌تواند داشته باشد، استفاده کنید.

خواص سیب سبز

فواید مختلفی را می‌توان برای سیب‌های سبز بیان کرد که از کاهش سطح کلسترول گرفته تا بهبود اشتها، فواید سلامتی مختلفی برای آن بیان می‌شود. در واقع سیب‌های سبز به خاطر طعم ترشی که دارند، می‌توانند برای بسیاری از افراد جذابیت بیشتری داشته باشند. از جمله خواص سیب سبز می‌توان گفت:

  • فیبر بالا: حاوی مقدار زیادی فیبر است که به تمیز کردن سیستم و افزایش متابولیسم کمک می‌کند؛ بنابراین می‌تواند به حرکت آزادتر روده کمک نماید و در کنار این مورد بهتر است که آن را با پوستش میل کنید. در واقع می‌توان گفت معده یکی از اصلی‌ترین مراکزی است که می‌تواند سالم نگهداشتنش را منجر به داشتن یک زندگی شاد و سالم دانست.
  • مواد معدنی: مورد دیگر از خواص سیب را می‌توان سرشار بودن آن از طیف مختلفی از مواد معدنی دانست. در واقع این نوع سیب شامل مواد معدنی مختلفی مانند روی، پتاسیم، آهن، منگنز و غیره است که می‌تواند برای سلامت افراد و تامین نیازهای بدن او مفید باشد. آهن موجودش در سیب یک عنصر کمیاب است و به افزایش سطح اکسیژن خون و افزایش سرعت متابولیسم کمک می‌کند.
  • چربی کم: مورد دیگر از خواصی که برای سیب بیان می‌شود، محتوای چربی کم آن است که در این حالت برای داشتن یک وزن ایده‌آل در رژیم غذایی می‌تواند انتخاب هوشمندانه‌ای باشد. استفاده از این سیب به دلیل خواص سیب و مواردی که تاکنون نیز بیان شده است از جمله چربی کم، از متداول‌ترین میوه‌هایی است که ورزشکاران استفاده می‌کنند؛ به خصوص اینکه می‌تواند از احتمال سکته نیز جلوگیری نماید.
  • جلوگیری از سرطان پوست: در قسمت قبل برای خواص سیب و مشخصاتی که دارد، اشاره‌ای کردیم که می‌توان سیب را ماده‌ای برای جلوگیری از سرطان دانست. در این حالت بایستی بدانید از آنجایی که سیب حاوی ویتامین C است که می‌تواند به جلوگیری از آسیب سلول‌های پوست توسط رادیکال‌های آزاد کمک کند، این ماده را به عنوان ماده‌ای کمکی دسته‌بندی می‌کنند که احتمال ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد.
  • غنی بودن از آنتی اکسیدان: این مورد از خواص سیب بیان می‌کند که سیب می‌تواند در بازسازی سلول‌ها و نیز جوان سازی آنها به واسطه داشتن آنتی اکسیدان مفید باشد. همچنین این ماده می‌تواند به شما در حفظ پوستی سالم و درخشان کمک نموده و آنتی اکسیدان‌های آن موجب حفاظت از کبد شما خواهد شد که عملکرد صحیح آن را تضمین می‌کنند.
خواص سیب سبز
فواید سیب سبز

خواص سیب ترش

سیب ترش را می‌توان از جمله سیب‌های سبزی دانست که اوایل بهار برداشت شده و در دسترس قرار می‌گیرد و برای افراد بسیاری می‌تواند علاوه بر طعم متفاوتی که دارد، خواص درمانی مختلفی نیز ارائه نماید. در مورد خواص این ماده بایستی گفت:

  • جلوگیری از استفراغ: یکی از مواردی که می‌توان برای خاصیت‌های سیب ترش بیان کرد، آن است که این ماده می‌تواند طبع سرد و خشکی را داشته باشد. در واقع این طبع سرد و خشک در سیب، می‌تواند منجر شود تا خاصیت فشردگی یا قابض بودن را ایجاد کند که در جلوگیری از استفراغ مفید خواهد بود.
  • درمان اسهال و تقویت معده: مورد دیگر از خواص سیب سبز و ترش را می‌توان تقویت معده آن دانست که در درمان اسهال موثر است. در این حالت سیب ترش می‌تواند با انار ترکیب خوبی باشد که این نوع خاصیت را برای شما فراهم آورد. نوشیدنی آن نیز می‌تواند راهکاری برای جلوگیری از استفراغ باشد.
  • کاهش فشار خون: مورد دیگر از خواصی که برای سیب ترش بیان می‌شود، آن است که می‌توانید از این ماده برای کاهش سطح فشار خون، اکسیداتیو و نیز کاهش سطح کلسترول استفاده نمایید.
  • ارتقای سلامت قلب: در واقع همانطور که در قسمت قبل هم موردی از فایده سیب ترش برای بدن بیان شد، می‌توان این نوع سیب را برای کاهش ریسک بیماری‌های قلبی و نیز بالا رفتن میزان سلامتی مفید دانست. از سوی دیگر، پتاسیم موجود در آن نیز می‌تواند با متعادل کردن محتوای مایع درون و اطراف قلب، منجر به تپیدن آن شود.

خواص سیب ترش برای لاغری

یکی دیگر از جنبه‌های خواص سیب سبز و ترش، فایده آن برای لاغری است که در این حالت می‌توان گفت سیب ترش فیبر زیادی دارد و در عین حالت کالری کم که می‌تواند برای داشتن یک رژیم غذایی کسانی که دوره خاصی را می‌گذرانند، مناسب باشد. در واقع فیبر ماده‌ای است که منجر می‌شود تا با جذب آب روده، ماده‌ای ژله‌ای را ایجاد نماید. این خاصیت و ویژگی سبب خواهد شد تا سرعت هضم در معده بیشتر شود. (که عامل دیگری برای کاهش وزن و لاغری است)

شما می‌توانید از این ماده برای افزودن حس سیری برای خود استفاده کنید که در این حالت کافیست آن را عصر و یا قبل از غذا میل کنید. جالب است بدانید که این ماده در یک آزمایش به خورد موش (چاق) دادند که نتیجه آن ایجاد ترکیباتی مشابه ترکیبات مدفوع موش‌های لاغر شد. در واقع محققان یافتند که سیب ترش می‌تواند منجر شود تا تعداد جمعیت باکتری‌هایی که در روده هستند، متعادل شود که در لاغری موثر است.

خواص سیب ترش در طب سنتی

اگر بخواهیم از دیدگاه سنتی نیز مسئله خواص سیب را بررسی کنیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • طبع سیب ترش، سرد و خشک است که بایستی هر فردی در طب سنتی این را بداند.
  • این نوع سیب می‌تواند برای ایجاد خلط صالح، رفع حالت تهوع صفراوی، رفع تشنگی مفید باشد.
  • با معده صفراوی سازگار است.
  • این ماده می‌تواند برای جمع کردن گوارش و نیز پرزهای درون روده مناسب باشد.
  • این ماده می‌تواند به تقویت دریچه‌های فوقانی معده مفید بوده و کمک کند.
  • کسانی که اسهال مزمن دارند، می‌توانند از سیب ترش و یا آب آن استفاده کنند تا این مورد را به خصوص در فصل‌های گرم و اگر ناراحتی از استرس و حرارت باشد، برطرف نمایند.

البته توجه کنید که در طب سنتی گفته شده است که مصرف زیاده آن می‌تواند منجر به مختل شدن قاعدگی، ایجاد بیماری‌ به علت سردی رحم در زنان شود. نباید بعد از خوردن آن، آب بنوشید؛ چراکه هضم این ماده را مختل می‌کند و موجب فساد در معده خواهد شد. البته توجه کنید که مصرف این ماده در طولانی مدت سبب می‌شود تا مشکلاتی در زمینه گوارش و نیز کند ذهنی و قولنج ایجاد گردد. بنابراین بایستی آن را با مصلحش یعنی دارچین و هل مصرف نمایید.

خواص سیب سنتی و ترش
خواص سیب ترش

خواص سیب برای پوست

از جمله خواصی که می‌توان از سیب برای بهبود پوست بیان کرد، می‌توان گفت:

  • می‌تواند چین و چروک روی پوست را به حداقل برساند: یک مطالعه در کشور کره توانست به این نتیجه برسد که قسمت پوست و نیز گوشت این میوه می‌تواند به علت داشتن اتانول، دارای خواص و اثرات ضد چروک و سفید کننده روی پوست داشته باشد. علاوه بر این، مقادیر بالای آنتی اکسیدان، کلاژن و الاستین موجود در سیب می‌تواند با رادیکال‌های آزاد که باعث علائم پیری زودرس مانند چین و چروک، لکه‌های تیره، رنگدانه و غیره می‌شوند، مبارزه کند.
  • جلوگیری از پیری زودرس: همانطور که شاید دیده باشید، استفاده از عصاره‌های سیب و خواصی که دارند، در برخی از محصولات آرایشی به کار گرفته شده است که نشان از خاصیت مفید آن برای جلوگیری از پوست و تقویت آن دارد. عصاره سیب مملو از اسیدهای فنولیک و فلاونوئیدها است، دو جزء که اغلب در میوه‌ها یافت می‌شود. اسیدهای فنولیک می‌توانند یک رژیم غذایی متعادل را داشته باشند و از سوی دیگر فلاونوئیدها برای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد جهش زا و ضد سرطان آنها ضروری هستند. فلاونوئیدها دارای فعالیت آنتی اکسیدانی هستند که به محافظت از پوست در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV)، آلودگی و سایر عوامل محیطی کمک می‌کند.
  • استفاده از سرکه آن می‌تواند در ایجاد درخشش موثر باشد: بنابر یک مطالعه و نیز با توجه به اینکه بسیاری از افراد ممکن است تجربه کرده‌ باشند، می‌توان گفت سرکه سیب می‌تواند در بهبود تیرگی در پوست کمک کند. اسید استیک موجود در آن، دارای خواص آنتی اکسیدانی است که شما را قادر می‌سازد تا از پوست در برابر عفونت محافظت کنید. توجه به این نکته مهم است که در صورت استفاده نادرست، این ماده می‌تواند برای پوست مضر باشد.

از دیگر مواردی که در این راستا می‌توان بیان کرد، بایستی به تجربه و داشتن پیری سالم، آبرسانی پوست، لایه برداری، روشن کنندگی پوست و نیز کاهش آکنه نیز اشاره نمود.

خواص سیب قرمز

مورد دیگری از انواع سیب‌ها، مدل سیب‌های قرمز هستند که با طعم شیرین و خوشمزه، همواره به عنوان یک میوه اصلی و رسمی در میهمانی‌ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. در خصوص خواص آن می‌توان گفت:

  • سلامت دستگاه گوارش: این نوع سیب قرمز می‌تواند مانند سیب زرد، با داشتن فیبر در ترکیبات خود، پروسه هضم کردن غذا را سهل‌تر کرده و بهبود بخشد.
  • بهبود سلامت مغز: طبق بخشی از مطالعاتی که انجام شده است، می‌توان گفت استفاده از سیب می‌تواند سلامتی شما را در مغزتان بهبود داده که این کار می‌تواند با مسدود کردن رادیکال‌های آزاد توسط کوئرستین‌ها، انجام شود (که منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها و مشکلاتی مانند آلزایمر و نیز پارکینسون می‌شود).
  • تقویت سیستم ایمنی بدن: داشتن ویتامین C را می‌توان موردی از خواص این نوع میوه دانست که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی شما منجر شود. در واقع ماده‌ای به نام کورستین، موجب تقویت شده و التهاب را نیز کاهش دهد.
  • بهبود سلامت چشم: وجود ویتامین‌هایی مانند A , C می‌تواند منجر شود تا از شب کوری و نیز خشکی و خستگی در چشم‌ها جلوگیری شود. از سوی دیگر این نوع مواد می‌توانند منجر به پیشگیری از رادیکال‌های آزاد شوند که خطر آنها را در ایجاد آب مروارید برطرف می‌کند.
  • کاهش خطرات قلبی
  • کمک به پوست و داشتن ظاهری جوان

طبع سیب قرمز

همانطور که در قسمت قبل راجع به سیب‌های ترش و سبز گفتیم که طبع آنها خشک و سرد است، بایستی در مورد دو نوع دیگر سیب یعنی سیب‌های زرد و قرمز نیز به این نکته اشاره کرد که طبع این دو مدل از سیب، به صورت گرم و تر بوده و هرچقدر هم که رسیده‌تر باشد، این طبع تقویت می‌شود. بنابراین بسته به اینکه طبع افراد چگونه است، می‌توانید در مصرف این سیب و یا تعیین مقدار مصرفی آن دقت کنید.

در واقع مزاج‌های گرم و تر، مودی هستند که می‌تواند سبب جنبش و نیز رشد شود و معمولا شخصیت افراد دموی یا گرم و تر، شبیه این مورد است و سرحال و دانا هستند.

خواص سیب قرمز
خاصیت سیب قرمز

خواص سیب زرد

با توجه به اینکه سیب زرد و قرمز جزو سیب‌هایی که در طبع گرم و تر دسته‌بندی می‌شوند و طعم شیرینی دارند، می‌تواند گفت خواص مجزایی (در برخی موارد) با سیب سبز و ترش دارند. از جمله خواصی که می‌توان برای سیب زرد بیان کرد، بایستی گفت:

  • درمان مشکلات گوارشی: شما می‌توانید برای برخی مشکلات مانند ناراحتی معده، درد معده، اسهال خونی، یبوست و … از روغن معطر این نوع سیب استفاده کنید که خواص ملین آن سبب این مزایای می‌شود. همچنین در یک تحقیق دیگر بیان شده است که نوشیدن آب سیب زرد می‌تواند برای 3 ماه به کاهش یبوست و نیز درد معده منجر شود.
  • منبع غنی: یکی دیگر از مواردی که می‌توان راجع به سیب زرد بیان کرد، این مورد است که می‌توانید از این میوه برای داشت نیک منبع خوب از منابع مختلف از جمله منیزیم، آب، کرومیوم، کربوهیدرات، پروتئین، کاروتن، ریبوفلاوین، چربی و زینک، فسفر و … استفاده کنید.
  • درمان زخم معده: استفاده از سیب زرد و نیز برگ‌های آن برای درمان زخم معده توصیه شده است که در این حالت شما می‌توانید از ترکیبات ضد اکسید و نیز فنولیک آن استفاده نمایید.
  • خواص ضد سرطان: همانطور که در قسمت قبل هم اشاره کردیم، استفاده از سیب می‌تواند خاصیت‌های ضد سرطانی داشته و از سوی دیگر، عاملی بازدارنده باشد که با پخش و زیاد شدن آن برخورد می‌کند.
  • تنظیم قند خون: استفاده از عصاره این میوه را می‌توانید برای تنظیم سطح قند خون استفاده کنید. مزیت دیگر آن را می‌توان تکرر ادرار در افراد دیابتی دانست که می‌تواند منجر به ترشح انسولین نیز بشود.
  • درمان جذام: مورد دیگری که در خواص سیب زرد بیان شده است را می‌توان درمان جذام دانست که از طریق پودر برگ سیب زرد قابل استفاده است.
  • رفع سردرد: افرادی که دارای سردرد شدید هستند، می‌توانند از له کردن و خمیر کردن برگ تازه سیب برای این امر استفاده کنند.

از دیگر خواص سیب زرد می‌توان به صورت تیتر وار به مواردی همچون درمان سل، افزایش شیر مادر، جلوگیری از اسکوروی، تنظیم سطح کلسترول، کمک به کاهش التهاب و درمان یرقان و … اشاره نمود.

خواص سیب زرد برای تب

استفاده از سیب در بیانات و روایات بزرگان دینی نیز آمده است که در این حالت می‌فرمایند استفاده از آب سرد و نیز میل کردن سیب می‌تواند تب را برطرف کند. همچنین بیان شده است که گلابی نیز به صورت نرم و تازه می‌تواند برای تب و حرارت بدن مناسب باشد. شما می‌توانید برای پایین آوردن تب، از آب سیب نیز استفاده کنید که در این حالت آن را با مصرف به صورت هر 3 ساعت و انجام پاشویه، انجام می‌دهید.

طبع سیب زرد

همانطور که در قسمت بالا هم اشاره کردیم، طبع سیب زرد به صورت گرم و تر می‌باشد و هرچقدر که رسیده‌تر باشد، این طبع بیشتر و قوی‌تر خواهد بود.

خواص سیب زرد
خاصیت سیب زرد

خواص سیب ناشتا

بیان شده است که استفاده و مصرف سیب به صورت ناشتا می‌تواند بیشتر بیماری‌ها را از وقوع آن جلوگیری کرده و برطرف نماید. در مورد این خاصیت‌ها می‌توان گفت:

  • استفاده از سیب ناشتا در ثابت نگه داشتن قند خون مفید است. همچنین مطالعات نشان داده است که کسانی که از این ماده در هنگام ناشتا استفاده می‌کنند کمتر دچار دیابت نوع 2 می‌شوند.
  • همچنین بایستی بدانید که مصرف سیب می‌تواند بدن را قادر سازد تا توانایی‌های آن را در مواجهه با رادیکال‌های آزاد تقویت کند.
  • از دیگر بیاناتی که در مورد خواص سیب ناشتا ارائه شده است، می‌توان به فایده آن برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها اشاره نمود که در این حالت این ماده به واسطه فیبری که دارد و تحریک بزاق دهان، منجر می‌شود تا باکتری‌هایی که در دهان هستند، از تولید بزاق دهان جلوگیری کنند.

از دیگر مواردی که می‌توان به صورت تیتر وار بیان نمود، بایستی به ریتم منظم قلب، کاهش وزن، تامین آنتی اکسیدان و ویتامین C، بهبود تنفس، جلوگیری از آسم، افزایش هوش، جلوگیری از گرسنگی زودرس و غیره اشاره نمود.

20 مورد از بهترین خواص موز را در این قسمت مطالعه بفرمایید.

خواص سیب پخته

سیب پخته یکی از بهترین افزودنی‌هایی است که می‌توان از آن برای داشتن یک رژیم غذایی و یا یک صبحانه خوشمزه استفاده کرد. استفاده از آن در کنار دارچین و عسل می‌تواند دسر لذیذی را برای شما فراهم کند. اما در مورد خواص سیب پخته می‌تواند چند نکته را بیان کرد:

  • اولین مورد آن است که شما می‌توانید برای تشکیل یک رژیم غذایی خوب از آن استفاده کنید.
  • دومین مورد آن است که شما می‌توانید با مصرف آن، به ازاری 100 گرم سیبی که آب پز و شیرین نشده است، 53 کالری دریاف کنید.
  • سیب یک غذای غنی از فیبر است و سیب های پخته شده حاوی 4 تا 5 گرم فیبر در هر فنجان برش های سیب جوشانده شده یا در مایکروویو هستند. طبق گفته دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو، این حدود 17 تا 20 درصد از فیبر مصرفی روزانه توصیه شده شما است. این رقم مربوط به سیب های بدون پوست است که پخته شده اند. اگر پوست را بگذارید، سیب های پخته شده شما فیبر بیشتری خواهند داشت، زیرا پوست مقدار زیادی فیبر خود را در خود نگه می دارد.
  • سومین مورد آن است که سیب پخته شده، منبع خوبی برای فراهم کردن ویتامین سی است که در مورد مقدار آن می‌توان گفت در هر 100 گرم سیبی که در مایکروویو پخته شده است، این مقدار می‌تواند نزدیک به 0.3 میلی گرم ویتامین C را تامین کند. در حالت دیگر که آب پز می‌شوند، این مقدار به 0.2 میلی گرم می‌رسد.

یکی از نکاتی که باید در مورد خواص سیب پخته به آن توجه شود، آن است که سیب پخته شده همچنین حاوی مقادیر کمتری تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B-6، فولات، ویتامین A و ویتامین E است.

خواص سیب پخته
خواص سیب آب پز

خواص سیب پخته برای کرونا

موارد دیگری نیز از مزایای سیب پخته بیان شده است که برای کرونا می‌توان گفت هرچند تحقیقات به صورت مستقل بر روی این موضوع انجام نشده است اما باید گفت از آنجایی که تقویت سیستم ایمنی بدن جزوی از خواص و فواید این ماده است، بنابراین می‌تواند در تقویت بدن برای کرونا موثر باشد.

سیب درختی پخته برای چاقی صورت

یکی از خاصیت‌هایی که برای چاقی صورت از سیب می‌توان استفاده کرد، استفاده از سیب زمینی درختی پخته است که در این حالت شما می‌توانید از آن برای نرمی و درخشش پوست خود استفاده کنید. از سوی دیگر می‌توانید به کمک این نوع سیب درختی، جهت چاق شدن صورت نیز استفاده کنید. شما می‌توانید برای مصرف سیب درختی به حالت پخته، آن را آبپز کرده، درون یک کاسه آن را له کرده و در نهایت با شیر مخلوط نمایید. پس از انجام این کار، بایستی مخلوط را بر روی پوست خود قرار دهید (در یک دمای نیمه گرم) و با گذشت چند دقیقه، صورت خود را با آب ولرم بشویید.

خواص سیب خشک

در واقع سیب‌های خشک، سیب‌هایی هستند که محتوای درونی مایع آنها خارج شده است و به صورت تولید تجاری و یا خانگی در بازار ارائه می‌شوند. از جمله مزایا و معایب آن می‌توان گفت:

  • شادابی پوست: از جمله مشکلاتی که به کمک این نوع ماده می‌توان برطرف نمود، بایستی به ترک خوردگی، رنگ پریدگی، خشکی پوست و …. اشاره کرد.
  • سلامت لثه: مورد دیگری که می‌توان برای خواص سیب خشک بیان کرد، تمیز کردن لثه‌ها است که از طریق از بین بردن باکتری‌هایی که در دهان و لثه‌ها است، میسر می‌باشد. در برخی موارد بیان شده است که جویدن این نوع سیب می‌تواند مانند یک مسواک طبیعی عمل کند.
  • درمان درد مفاصل: استفاده از سیب خشک در حالتی که برخی علت درد مفاصل را مصرف منابع حیوانی و چربی می‌دانند، به علت عدم داشتن چربی و فراهم کردن یک رژیم غذایی بدون این ماده، می‌تواند راهکاری برای حل این مشکل باشد.
  • آرام بخش بودن: برای ایجاد یک نوشیدنی آرام بخش می‌توان از دم کرده پوست سیب خشک استفاده کرد که می‌تواند در کنار عسل مفید باشد. همچنین وجود موادی مانند ویتامین گروه بی، فسفر می‌تواند اثرات آرام بخشی بر اعصاب داشته باشد.

خواص سیب ناشتا

خواص سیب برای زنان

از جمله خواصی که سیب می‌تواند برای زنان داشته باشد، می‌توان علاوه بر مواردی که تاکنون بیان کردیم، همچنین گفت:

  • یک مطالعه در رابطه با بانوان گزارش داد که مصرف بیشتر سیب با خطر کمتر مرگ ناشی از سرطان مرتبط است.
  • بررسی داده‌های منتشر شده توسط دانشگاه ایالتی فلوریدا نشان داده است افرادی که میوه‌های کامل از جمله سیب مصرف می‌کنند کمتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا هستند.
  • همچنین در یک مطالعه سلامت زنان نشان داد که زنانی که در طول یک دوره هفت ساله در این تحقیق، سیب می‌خوردند تا ۲۲ درصد کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی داشتند. در این راستا همچنین، یک مطالعه در کشور هلند نشان داد که خوردن سیب و گلابی به دلیل فیبر بالا و فلاونوئیدی به نام کورستین با 52 درصد کاهش خطر سکته مغزی مرتبط است.

خواص سیب برای زنان باردار

ارائه و فراهم کردن یک رژیم غذایی سالم برای زنان باردار هم یک امر ضروری برای بانوان و حفظ سلامتی آنها است و هم عاملی است تا فرزندان شما بتوانند از رشد و ویژگی‌های فیزیکی خوبی برخوردار شوند. از این رو در مورد خواص سیب برای بانوان باردار می‌توان گفت:

  • سیب می‌تواند با داشتن آهن، منبع خوبی باشد تا سطح هموگلوبین خون شما را افزایش دهد. همچنین از این روز می‌توان آن را عاملی در جلوگیری از کم خونی زنان دانست.
  • استفاده از سیب می‌تواند با خواص و مواد معدنی که دارد، که در قسمت قبل هم به آن اشاره کردیم، منجر شود تا رادیکال‌های آزاد کمتر شده و این می‌تواند به سلامت مادر و نیز جنین کمک کند.
  • تقویت سیستم ایمنی از طریق فراهم کردن ویتامین C مورد مهم دیگری از فواید سیب است.
  • همچینن وجود قندهایی مانند گلوکز، فروکتوز و سقز که قندهای ساده هستند، می‌تواند برای تامین انرژی بدن فرد باردار مناسب باشد.
خواص سیب در بارداری
خواص سیب برای زنان باردار

خواص سیب سیاه

ممکن است شما هم اولین باری باشد که در مورد سیب سیاه شنیده باشید. در این خصوص باید گفت این نوع میوه که در خارج به آن Black Diamond Apple می‌گویند، از خانواده Hua Niu است که همچنین به عنوان دلیشز چینی قرمز شناخته می‌شود. در حقیقت این نوع سیب‌ها سیاه نیستند بلکه رنگ آنها بنفش تیره است.

این نوع سیب در اصل از Nyingchi شهری کوچک در تبت است. علت این رنگ هم دریافت اشعات زیاد ماوراء بنفش از خورشید است. داخل این سیب همانند دیگر سیب‌ها سفید است. البته این نوع سیب به شیرینی دیگر مدل‌ها نیست و باید برای افزایش طعم آن به شیرینی، در اماکن تاریکی نگهداری شود.

در مورد خواص سیب سیاه می‌توان گفت اگرچه این سیب‌های منحصربفرد لزوماً مغذی‌تر از پسرعموهای درخشان‌تر خود نیستند، اما بدون شک گران‌تر هستند. سیب های الماس سیاه تنها برای چند ماه در سال در دسترس هستند و در یک مدت بسیار محدود تولید می‌شوند. فقط سوپرمارکت‌های سطح بالا آنها را در چین می‌فروشند.

خواص سیب برای معده

به طور خلاصه با توجه به اشاراتی که در قسمت قبل هم به این نوع سیب شد، می‌توان در مورد خواص سیب برای معده گفت:

  • سیب می‌تواند برای محافظت از سلول‌های معده مناسب باشد.
  • سیب برای بهبود سریع زخم‌های معده مناسب است.
  • وجود موادی از جمله پلی فنول‌ها می‌تواند به ریسک ابتلا به زخم معده کمک کند.
  • سیب به دلیل فیبر غنی که دارد، عملیات هضم را راحت‌تر می‌کند.
  • ماهیت قلیایی موادی مانند منیزم، کلسیم و پتاسیم در سیب می‌تواند برای خنثی کردن اسید معده مناسب باشد.
  • کاهش رفلاکس معده از فواید سیب است.
خواص سیب سیاه
سیب سیاه چیست؟

خواص سیب برای ریه

همچنین در مورد خواص سیب برای قسمت ریه می‌توان گفت:

  • سیب می‌تواند برای جلوگیری از مشکل سرطان در قسمت ریه مفید باشد. در این حالت این ماده می‌تواند با سرعت خوبی، جلوی سرطان ریه را بگیرد.

این مورد در صورتی محقق می‌شود که خوردن سیب به صورت منظم انجام شود.

خواص آب سیب

آب سیب شامل مواد مغذی بسیاری است که از جمله آن می‌توان به ویتامین‌های سی، بی، آهن، کلسیم و غیره اشاره نمود. شما می‌توانید از خواص فیبر آن به واسطه وجود فیتوکمیکال‌ها، فلاونول‌ها و … نیز بهره ببرید. پتاسیم موجود در این ماده نیز می‌تواند با یک وعده در حدود 7 درصد از نیازهای روزانه شما را فراهم نماید.

از جمله خواص این ماده به صورت تیتر وار می‌توان گفت:

  • بهبود سلامت قلب
  • بهبود سیستم ایمنی بدن
  • کاهش خارش، التهاب و چین و چروک‌های پوست
  • محافظت از سلامت مغز
  • افزایش و بهبود متابولیسم
  • بهبود عملکرد کبد
  • سلامت چشم با ویتامین A
  • تنظیم سطح استروژن
خواص آب سیب
خواص شربت سیب

خواص آب سیب را می‌توانید در مقاله‌ای جدا در همین سایت به طور کامل مطالعه کنید:

خواص آب سیب

مضرات سیب

بیشتر مشکلات و مضراتی که برای سیب باید عنوان کرد، ناشی از زیاده روی در مصرف آن و یا عدم بهداشتی بودن سیب است. در این خصوص می‌توان گفت:

مضرات زیاده روی در مصرف سیب

به طور کلی افراد و تفریط مشکلات مختلفی را با خود به همراه دارد که در مورد سیب می‌توان گفت:

  • مشکل گوارشی: اولین مورد، پدید آمدن مشکلات گوارشی است که در این حالت برخلاف خواص سیب برای هضم آسان و کمک به معده، خطر ابتلات به یبوست با زیاده روی مصرف آن ایجاد خواهد شد. افراد باید با توجه به سنی که دارند، در حدود بازه 20 – 40 گرم فیبر در روز مصرف کنند.
  • نوسان در قند خون: مورد دیگر، ناهماهنگی در قند خون است که به دلیل کربوهیدرات بالای سیب ایجاد می‌شود و می‌تواند منجر به زیاد شدن قند خون شده و برای افراد دیابتی نامناسب باشد.
  • افزایش وزن: در کنار خواص سیب، به این نکته توجه کنید که مصرف زیاد از حد این میوه می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. بنابراین لازم است میزان مصرف استاندارد آن را تا 2 تا در روز حفظ کنید.
  • مسمومیت: مورد دیگر ناشی از خوردن دانه‌های سیب است که می‌تواند به علت وجود سیانید منجر به ایجاد مسمومیت در فرد شود.

مضرات مصرف سیب غیربهداشتی

در بخش دیگر از مضرات سیبب بایستی به خطرات ناشسته و کثیف بودن آن در هنگام خوردن صحبت کرد که در این خصوص می‌توان گفت:

  • بدترین حالت ممکن: در بدترین حالت ممکن سیب می‌تواند حاوی پاتوژن بوده و باعث شود تا آن فرد به مرگ دچار شود.
  • بیماری‌های گوارشی: در ادامه مورد بالا، از سوی دیگر افرادی هم هستند که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و این باعث می‌شود خوردن سیب ناشسته، به بیماری‌های گوارشی دچار شوند.
  • استفاده از سیب بایستی برای کسانی که معده‌شان ضعیف است، به علت وجود حجم زیادی از پکتین در پوست آن، کامل تمیز شده و با لایه نازکی از پوست آنها مصرف گردد.

توجه کنید که مراحل بسیاری زیادی از زمان تولید تا مصرف توسط مشتری برای سیب طی می‌شود. تا مدت‌ها در باغ‌ها می‌ماند، سپس جمع آوری می‌شود، در جعبه‌های مختلفی به کمک دلال‌ها برای مراکز فروش و یا میدان‌ها ارسال شده و یا ممکن است برای تامین مناسبات خاصی، در انبارها نگهداری شود. بنابراین مهم است که به بهداشت میوه‌ها و سبزی‌ها قبل از مصرف توجه کنید.

دیگر مضرات سیب

گفتیم که مصرف میوه می‌تواند بسته به مزاج آنها برای افراد مختلف مناسب نباشد. بنابراین باید گفت:

  • مصرف زیاد سیب سبز برای کسانی که مزاج سردی دارند مناسب نیست.
  • این قاعده برای دیگر سیب‌های زرد و قرمز نیز برای افراد با طبع گرم صدق می‌کند.
  • افرادی که معده ضعیفی دارند بایستی در مصرف سیب احتیاط کنند.
  • ضعیف شدن اعصاب مورد دیگری است که در لیست عوارض و مشکلات سیب سبز وجود دارد.
  • استفاده از سیب ممکن است با برخی از داروهای ضد حساسیت، تداخل داشته باشد.
مضرات سیب
آسیب های زیاده روی خوردن سیب چیست؟

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.7 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 3

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا