بهداشت و سلامت

خواص گوجه فرنگی برای مراقبت از پوست صورت

فواید گوجه فرنگی برای نگهداری از پوست صورت

گوجه فرنگی جزء سبزیجاتی هست که در سبد غذایی خانواده ها از اهمیت بسزایی برخورداره. اما آیا از گوجه فرنگی فقط برای مصارف خوراکی ستفاده میشه؟ مسلما خیر. خواص گوجه فرنگی برای مراقبت از پوست صورت بسیار زیاد است.

با ما همراه باشید تا هم درمورد تاثیر فوق العاده گوجه فرنگی بر پوست صورت اطلاعات کسب کنید و هم یاد بگیرید که چطور با گوجه فرنگی برای خودتون ماسک درست کنید و از خواصش بهره مند شید. در ابتدا به بررسی خواص برتر گوجه فرنگی میپردازیم.

درمان جوش صورت با استفاده از گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی اسید سالیسیلیک است که برای بهبود زخم‌ها موثر است؛ به این صورت که جوش هارا کاملا خشک میکند. از خواص گوجه فرنگی کاهش چربی پوست است که در نتیجه ی این خاصیت میتوان شاهد خشک شدن جوش ها و از بین رفتنشان بود. اما نگران جای جوش ها هم نباشید!!.

گوجه فرنگی دارای خاصیت روشن کردن پوست است و با این وجود لک جوش ها روی پوست باقی نمیماند.

برای اینکه متوجه تاثیر گوجه فرنگی برای از بین بردن جوش شوید کافیست یک گوجه فرنگی خام را له کنید و تکه‌های آن را روی ناحیه آسیب‌دیده بگذارید. پس از گذشت 20 تا 30 دقیقه با آب ولرم بشویید. روزی 2یا 3 بار انجام این کار میتواند پاسخگوی نیاز شما باشد.

برای تاثیر بیشتر گوجه فرنگی برای از بین بردن جوش های پوستی به شما پیشنهاد میکنیم به میزان مساوی آب گوجه فرنگی و خیار را با هم مخلوط کنید و با کمک پنبه این مخلوط را روی ناحیه آسیب‌دیده بگذارید و پس از خشک شدن، با آب ولرم بشویید.

انجام این روش هم میتواند به از بین بردن جوش های شما کمک کند.

درمان جوش با استفاده از گوجه فرنگی

جمع کردن منافذ باز پوست با استفاده از گوجه فرنگی

منافذ باز و بزرگ روی پوست محل مناسبی برای فعالیت میکروب ها هستن و احتمال افزایش یا بروز جوش رو افزایش میدن. اگر شما جزو افرادی هستین که از این مشکل رنج میبرین، حتما استفاده از گوجه فرنگی رو امتحان کنید. گوجه فرنگی یکی از بهترین موارد پیشنهادی است.

گوجه فرنگی دارای خواصی است که میتواند تاثیر بسیار زیادی روی منافذ گذاشته و به شدت از بزرگی و باز بودن منافذ بکاهد.

بهترین روش استفاده از گوجه فرنگی برای کوچک کردن منافذ یا حتی از بین بردن آنها این است که یک قاشق غذاخوری آب گوجه فرنگی را در کاسه‌ای ریخته و چند قطره آب‌لیمو به آن اضافه کنید. پس از شستن صورت، با استفاده از پنبه این مخلوط را روی منافذ بزرگ پوست بزنیدو پس از 15 دقیقه با آب سرد یا ولرم شسته و به آرامی با یک حوله نرم، خشک کنید.

این کار را دو بار در هفته انجام دهید و شاهد تاثیر بی نظیر گوجه فرنگی باشید.

کنترل ترشح چربی اضافه با گوجه فرنگی

چربی پوست از مواردی است که اکثر افراد را درگیر به خود میکند و راهکار های مختفی هم برای کنترلش وجود دارد. ما یکی از بهترین و طبیعی ترین راه ها را به شما معرفی میکنیم. گوجه فرنگی میتواند به شما در کنترل چربی پوست یاری برساند.

برای این کار کافی است که یک گوجه فرنگی را نصف کنید، آن را روی پوست بمالید و اجازه دهید آب گوجه فرنگی 15 دقیقه روی پوست بماند؛ سپس آن را با آب سرد بشویید و به آرامی و با لطافت با حوله خشک کنید.

 این کار را روزی یک بار انجام دهید و از شر چربی پوست خود خلاص شوید.

البته این تنها راه حل نیست.  شما میتوانید آب 2 گوجه فرنگی و 3 یا 4 خیار را با هم مخلوط کنید، آن را روی صورت بمالید و با حرکات دورانی ماساژ دهیدو پس از 10 دقیقه با آب سرد بشویید.

این کار را روزی یک بار و قبل از خواب انجام دهید و شاهد تاثیر این ترکیب عالی بر روی پوست خود باشید.

رفع برنزگی پوست صورت با گوجه فرنگی

اگر به هر دلیلی پوست شما حالتی برنزه دارد و نارضایتی شما را به دنبال دارد نگران نباشید؛ گوجه فرنگی میتواند مشکل شمارا حل کند. لیکوپن فراوان موجود در گوجه فرنگی، نه تنها از پوست در مقابل اشعه‌های مضر آفتاب مراقبت می‌کند، بلکه پوست را خنک نموده و سطح آن را نیز تمیز می‌کند.

پیشنهاد ما به شما این است که تنها به استفاده موضعی از گوجه فرنگی بسنده نکنید و آن را در وعده های اصلی غذایی خود جای دهید تا شاهد تاثیر بیشتر و بهتر آن بر روی پوست خود باشید.

جالب است بدانید در سال 2001 تحقیقات گسترده ای بر تاثیر گوجه فرنگی بر پوست صورت گرفت که از دست آورد های آن میتوان به تاثیر استفاده از گوجه فرنگی در بهبود التهابات ناشی از اشعه فرابنفش اشاره کرد.

طرز استفاده

درادامه به شما میگوییم که چطور از گوجه فرنگی به این منظور استفاده کنید. دو گوجه بزرگ و نصف فنجان ماست را در مخلوط کن ریخته تا خمیر یکدستی حاصل شود. اگر به مخلوط کن دسترسی ندارید، با هر وسیله دیگری متوانید این کار را انجام دهید. مهم این است که در نهایت مایع شما حالت خمیری داشته باشد.

سپس آن را روی ناحیه آفتاب سوخته بگذارید و پس از 10 تا 15 دقیقه با آب سرد بشویید. این کار را روزی یک بار انجام دهید و از تاثیر بی نظیر این مخلوط بهره مند شوید.

البته میتوانید کمی تغییر در ترکیبات ایجاد کنید؛ به این صورت که دو قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را با 4 قاشق غذاخوری دوغ طبیعی مخلوط کنید، آن را 30 دقیقه روی پوست بگذارید و سپس بشویید و روزی یک بار این کار را انجام دهید و شاهد تاثیرش باشید.

رفع برنزگی پوست با گوجه فرنگی

استفاده از گوجه فرنگی و از بین بردن لک ها

لکه‌ها در هر قسمتی از بدن ممکن است بروز کنند و به شکل بی‌رنگ یا تیره ظاهر شوند و موجب ناراحتی افراد شوند.

اما جای نگرانی نیست، چراکه ما به شما میگوییم چطور با استفاده از گوجه فرنگی از این لک ها رهایی یابید.

تنها کافیست دو قاشق چایخوری گوجه خرد شده را با یک قاشق چایخوری جو دوسر و ماست مخلوط کنید، به آرامی آن را روی ناحیه لکه بمالید و بگذارید 20 دقیقه باقی بماند، سپس با آب سرد بشویید. هفته‌ای یک یا دوبار این کار را انجام دهید و دیگر این لک های مزاحم را نبینید.

روشن کردن رنگ پوست با گوجه فرنگی

تیرگی پوست همیشه باعث رنجش افراد است و همه با استفاده از کرم های آرایشی سعی در روشن سازی پوست خود دارند.

اما ترکیبات این کرم ها چیست؟؟

استفاده از بتاکاروتن و لیکوپن در کرم‌های آرایشی و بهداشتی که مولکول‌های رنگی موجود در میوه و سبزی مانند گوجه و هویج می باشد، می‌تواند سبب رنگ زیبای پوست پس از استفاده از کرم‌ها شود.

ولی چرا از گوجه یا هویج به تنهایی استفاده نکنیم تا مضرات مواد شیمیایی موجود در کرم ها برایمان دردسر ایجاد نکند؟

گوجه فرنگی، سفیدکننده‌ای طبیعی است و در روشن کردن رنگ پوست بسیار موثر است و پوست شما را روشن و شاداب میکند. به علاوه ویتامین‌های موجود در آن به تولید کلاژن و محافظت از سلول‌ها در مقابل آسیب‌ رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند که این ویژگی برای درخشش و زیبایی پوست بسیار مهم است.

طرز استفاده

برای بهره مندی بهتر از خواص گوجه فرنگی، با استفاده از 3 قاشق غذاخوری رب گوجه، 1 قاشق غذاخوری آب‌لیمو و 2 قاشق غذاخوری خامه، یک ماسک خوب برای صورت درست کنید.

این ماسک را روی صورت و گردن خود قرار دهید و پس ازگذشت 15 دقیقه با آب سرد بشویید. این کار را هفته‌ای دو بار انجام دهید و دیگر نیازی به محصولات شیمیایی و گران قیمت نداشته باشید.

 روش دیگری هم به این منظور وجود دارد و آن این است که دو قاشق غذاخوری رب گوجه را با 2 قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. آن را 10 دقیقه روی صورت بگذارید و سپس با آب سرد بشویید. این کار را هر روز یا یک روز در میان انجام دهید و تاثیر بی نظیر این ترکیب را شاهد باشید.

روشن کردن رنگ پوست با گوجه فرنگی

رفع سلول‌های مرده پوست با استفاده از گوجه فرنگی

سلول های مرده روی سطح پوست می‌توانند درخشش پوست را از بین ببرند و این برای هیچکس خوشایند نیست.

اما گوجه می‌تواند به راحتی سلول‌های مرده را از پوست جدا نموده و آن را تمیز و درخشان کند.

برای اینکه پوستی شاداب داشته باشد لازم است لایه برداری کنید؛ اما به جلسات مراقبت از پوست و لایه برداری های گران قیمت فکر نکنید.

ما چند راه به شما پیشنهاد میکنیم که میتوانند لایه برداری خوبی از پوست کنند.

مورد اول این است که یک گوجه فرنگی را به دو قسمت تقسیم کنید و کمی شکر روی سطح برش خورده بریزید و آن را به طور دورانی روی صورت بمالید. با اینکارشما با ارزانترین و راحت ترین روش ممکن لایه برداری کرده اید.

گزینه بعدی این است که 1 قاشق غذاخوری رب گوجه را با 2 قاشق غذاخوری عسل و 1 قاشق غذاخوری رس ریزدانه یا هرنوع رس دیگر مخلوط کنید و آن را روی پوست پخش کنید.

 بعد از 15 تا 20 دقیقه با انگشتان خیس آن را روی پوست ماساژ دهید و شاهد تاثیر فوق العاده آن باشید.

تاخیر در روند پیری پوست با گوجه فرنگی

پیری پوست از جمله مواردیست که نگرانی و ناراحتی افراد را بر می انگیزد. اما ما به شما میگوییم که با بهره مندی از خواص بی نطیر گوجه فرنگی در این روند تاخیر ایجاد کنید.

خاصیت آنتی‌اکسیدان گوجه فرنگی، آسیب رادیکال‌های آزاد به بدن را کاهش می‌دهد تا پوست را جوان و سالم نگاه‌ دارد و البته میتواند آثار خستگی و استرس را از صورت شما پاک کند.

گوجه فرنگی  میتواند با محتوای غنی از لیکوپن، به جذب اکسیژن کمک ‌کند که این‌کار روند چروک پوست را به تاخیر می‌اندازد و آن را در مقابل چروک‌ها مقاوم‌تر می‌کند.

برای تاثیرگذاری بیشتر یک گوجه و یک آووکادو را خرد و مخلوط کنید تا به حالت خمیری دربیاید. سپس آن را 20 تا 30 دقیقه روی پوست بگذارید و سپس با آب ولرم شسته و آرام و به نرمی با حوله خشک کنید.

 این ماسک را هفته‌ای یک بار روی صورت بگذارید و دیگر نگران چروک و پیری پوست خود نباشید.

اما به شما توصیه میکنیم به این منظور، صرفا به ماسک های گوجه ای بسنده نکنید و گوجه فرنگی را در وعده های غذایی خود جای دهید؛ یا دست کم روزی یک لیوان آب گوجه فرنگی بنوشید.

تاخیر در روند پیری پوست با گوجه فرنگی

روشن تر شدن رنگ پوست صورت

گوجه فرنگی حاوی مقادیر بالای ویتامین C است که به پاکسازی پوست صورت شما کمک بسیاری می کند و باعث روشن تر و درخشان تر شدن رنگ پوست می شود.

ماسک گوجه فرنگی و ماست

1 قاشق چای خوری بلغور جو دوسر، 1 قاشق چای خوری ماست و 2 قاشق چای خوری پوره گوجه فرنگی را با هم مخلوط کنید و بر روی پوست صورت و گردن خود بمالید، بگذارید 20 دقیقه بماند و به آن دست نزنید و سپس به آرامی با آب ولرم آن را بشویید.

جوان سازی پوست صورت

گوجه فرنگی و آب گوجه فرنگی به دلیل داشتن مقادیر بالای ویتامین C باعث افزایش تولید کلاژن در پوست صورت می شوند و به کاهش چین و چروک پوست صورت و جوان سازی پوست شما کمک می کنند.

همچنین استفاده از ماسک خانگی گوجه فرنگی برای دور چشم  به کاهش چین و چروک دور چشم ها کمک بسیاری می کند.

ضد آفتاب طبیعی

با توجه به مطالعات انجام شده، گوجه فرنگی حاوی آنتی اکسیدانی به نام لیکوپن است که به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی برای پوست صورت عمل کرده و پوست صورت شما را در برابر اشعه های UV محافظت می کند.

 سخن آخر

حال که متوجه خواص فوق العاده گوجه فرنگی شده اید، علاوه بر استمرار استفاده از ماسک های گوجه ای، حتما گوجه فرنگی را مابین وعده های غذایی خود جای دهید تا بیشتر و بهتر از خواص آن بهره مند شوید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا