بیماری‌ها و راه درمان

درمان اسهال خانگی: تفاوت اسهال عفونی و غیر عفونی

درمان اسهال در خانه با روش‌های ساده و سریع

درمان اسهال، یکی از مواردی است که هرفردی به خصوص در دوره کودکی و یا بزرگسالی به آن فکر می‌کند. در این رابطه باید بگوییم، منظور از اسهال، دفع شل مدفوع است. در این قسمت می‌خواهیم به صورت جامع راجع به درمان اسهال در روش‌های مختلف خانگی، با دارو و برای افراد با سنین مختلف صحبت کنیم.

درمان اسهال شدید

اسهال را می‌توان از جمله بیماری‌ها و اختلالات خطرناکی دانست که می‌تواند موجب شود تا فرد در طول ابتلا به آن بسته به وضعیتی که تجربه می‌کند، در شرایط نامطلوب یا حتی کشنده (در برخی موارد) قرار گیرد. دو طیف گروهی بزرگسالان و نیز کودکان گروه‌های خطر در این بیماری هستند.

حالت اسهال شدید زمانی است که مدفوع به صورت مداوم (حالتی که غیر طبیعی و نرمال است) ایجاد شود. این نوع اسهال می‌تواند همراه گاز و مایعات ایجاد شده و فرد در توانایی حفظ آن عاجز باشد. به صورت کلی، با توجه به نظر سازمان جهانی بهداشت، اسهال زمانی رخ می‌دهد که در روز بیش از 3 مرتبه مایعات به صورت مدفوع یا آبکی ایجاد گردد.

علل ایجاد اینگونه بیماری می‌تواند متفاوت باشد که می‌تواند از جمله آن به عفونت و یا دلایل غیرعفونی اشاره نمود. عفونت‌های ویروسی می‌توانند شامل نوروویروس، روتاویروس و … باشد. حضور این نوع ویروس‌ها در مراکز شلوغ مانند مدرسه، مراکز و موسسات شلوغ مانند بیمارستان‌هاف مهدکودک و … ایجاد شود.

درمان اسهال شدید در بزرگسالان

از جمله دلایلی که به صورت خلاصه می‌توان برای ایجاد اسهال بیان کرد، بایستی به عفونت ویروسی، مسمومیت ویروسی، آب آلوده، عفونت باکتریایی، آنتی بیوتیک و داروها اشاره نمود. اگر مورد شما خفیف است، ممکن است نیازی به مصرف چیز خاصی نداشته باشید. بزرگسالان می‌توانند از داروهای بدون نسخه مانند بیسموت ساب سالیسیلات یا لوپرامید استفاده کنند که می‌توانید آنها را به صورت مایع یا قرص تهیه کنید. در موارد شدید حضور در بیمارستان و یا مراجعه به پزشک ضروری است.

همچنین یکی از راه‌ها برای کمک به درمان اسهال آن است که باید هیدراته بمانید. شما باید حداقل شش لیوان معادل 8 اونس مایعات در روز بنوشید. نوشیدنی‌های جایگزین الکترولیت یا نوشابه بدون کافئین را انتخاب کنید. آب مرغ (بدون چربی)، چای با عسل و انواع نوشیدنی‌های ورزشی نیز گزینه‌های خوبی هستند. به جای نوشیدن مایعات در وعده‌های غذایی خود، بین وعده‌های غذایی مایعات بنوشید. مقدار کمی مایعات را اغلب بنوشید. پروبیوتیک‌های مایع نیز می‌توانند در روند درمان کمک کنند.

درمان اسهال شدید
رفع اسهال شدید

تب و اسهال در کودکان

در مورد اسهال در کودکان باید گفت هر گونه انحراف از الگوی معمول کودک باید نگرانی ایجاد کند (مخصوصاً در مورد ظاهر بد، عبور خون یا مخاط، یا کم آبی بدن) صرف نظر از تعداد واقعی مدفوع یا محتوای آب آنها. جالب است بدانید که اسهال یکی از علائم شایع بیماری در کودکان خردسال است که ممکن است تا 2 بار در سال برای او اتفاق بیفند (به خصوص برای کودکان زیر 4 سال).

در رابطه با درمان اسهال ذکر این نکته هم خوب است که اسهال اغلب در عرض چند روز خود به خود از بین می‌رود. اکثر کودکان مبتلا به اسهال خفیف نیازی به تغییر رژیم غذایی خود و یا مصرف محلول‌های الکترولیتی نیازی ندارند. می‌توانید به دادن شیر انسان (مادر)، شیر خشک یا شیر پاکتی ادامه دهید. با این حال، اگر کودک شما پس از نوشیدن شیر  دچار نفخ یا گاز گرفتگی می‌شود، از پزشک کودک خود بپرسید که آیا باید از مصرف آنها اجتناب شود یا خیر.

داروی ضد اسهال کودکان

برای دفع این بیماری ابتدا باید بدانید که محلول‌های الکترولیتی به عنوان یک راهکار خانگی برای اسهال شدید مناسب است. از این رو اکثر کودکان در حالت خفیف به این مورد احتیاج نخواهند داشت. محلول های الکترولیت مایعات خاصی هستند که برای جایگزینی آب و نمک‌های از دست رفته در هنگام اسهال طراحی شده‌اند. توجه کنید که نوشابه‌های گازدار (نوشابه، پاپ)، سوپ‌ها، آب‌میوه‌ها، نوشیدنی‌های ورزشی و شیر آب‌پز مقادیر نامناسبی از قند و نمک دارند و ممکن است کودک شما را بیمارتر کنند.

داروهای ضد اسهال بدون نسخه برای کودکان کمتر از 2 سال توصیه نمی‌شود. همچنین این نوع داروها می‌توانند در کودکان بزرگتر مضر باشند. همیشه قبل از دادن هر گونه دارویی برای اسهال به کودک خود با پزشک کودک مشورت کنید. توجه کنید که در زمانی که با مصرف دوره‌ای آنتی بیوتیک، کودکان دچار اسهال شوند، مشکل از این داروها است که حتی باکترهای خوب روده را نیز از بین می‌برند.

از دیگر داروهای ضد اسهال در کودکان می‌توان به قرض ضد اسهال لوپرامید، قرص بلادونا پی بی، قرص دی سیکلومین، قرص دیفنوکسیلات، قرص بیسموت ساب سیترات و یا قرص هیوسن اشاره نمود.  توجه کنید که خوددرمانی نباید برای کودکان صورت بگیرد. برای راهکارهای خانگی هم والدین می‌توانند از آب برنج، آب جو، محلول ORS، غذاهای سهل الهضم مانند سوپ هویج، فیله مرغ، سیب زمینی و … استفاهد کنند.

علائم اسهال عفونی در کودکان

در ادامه برخی از علائم را ذکر می‌کنیم که به عنوان نشانه‌هایی است تا شما به دنبال درمان اسهال برای کودکانتان باشید و به مراقبت‌های فوری پزشکی مراجعه کنید:

  • اسهال خونی، اسهال ممکن است آبکی یا حاوی خون باشد. مدفوع ممکن است شناور باشد که می‌تواند نشان دهنده افزایش چربی موجود در مدفوع باشد.
  • امتناع از خوردن و آشامیدن بیش از چند ساعت در نوزادان و بیش از هشت ساعت در کودکان
  • کم آبی متوسط ​​تا شدید
  • اسهال همراه با اضطرار با اجابت مزاج، به این معنی که کودکان احساس می‌کنند باید فورا به دستشویی بروند وگرنه دچار حادثه می‌شوند
  • درد شکمی که می آید و می‌رود یا شدید است
  • نفخ، درد رکتوم
  • حالت تهوع
  • کاهس وزن و تب
  • تغییرات رفتار، از جمله بی حالی یا کاهش پاسخگویی
  • استفراغ شدید و مکرر

این دسته از افراد دچار کم آبی می‌شوند. علائم کم آبی بدن عبارتند از:

  • کاهش برون ده ادرار/ پوشک مرطوب
  • خشکی لب و دهان
  • عدم اشک در هنگام گریه کردن
  • افزایش تحریک پذیری و بی‌قراری
  • افزایش خواب آلودگی/کاهش سطح انرژی

عدم مصرف چای، خودداری از غذا برای بیش از 4 تا 6 ساعت و رژیم غذایی کم‌چرب برای چند روز، درمان‌های منسوخ برای بیماری اسهال حاد در نوزادان و کودکان نوپا هستند. در واقع اساس درمان اسهال، جایگزینی مایعات و الکترولیت‌ها و تجویز غذا برای جلوگیری یا اصلاح حالت کاتابولیک و ترویج بازسازی انتروسیت است.

علائم اسهال عفونی در کودکان
نشانه های اسهال عفونتی در کودک

آیا تب و اسهال در کودکان نشانه کروناست؟

از جمله نشانه‌هایی که می‌توان برای بیماری کرونا برای کودکان در نظر داشت، باید به آبریزش بینی، گلودرد، علائم گوارشی مانند اسهال، تهوع، سرفه، تب و لرز، تنگی نفس، بدن درد و … اشاره کرد. در موارد فوری می‌توان به علائم تب شدید و از کنترل خارج شده، کاهش هوشیاری، قرمزی و تیرگی پوست و لب و صورت، خستگی بیش از حد اشاره نمود.

از آنجایی که در بعضی از کودکان، تب و اسهال نشانه‌های کرونا است، می‌توان آن را بیماری کرونا نیز در نظر گرفت اما نمی‌توان آن را به طور قطع کرونا بیان کرد. به طور مثال زمانی که یک فرد با علائم دیگری مانند علائم سرماخوردگی، تب، آبریزش و تندی تنفس، قرمزی چشم، سرفه و اسهال روبرو باشد، این مورد از علائم حتمی کرونا است.

تب و اسهال در کودکان زیر دو سال

اسهال یکی از عوامل بسیار مهمی است که می‌تواند در کودکان سالانه صدها هزار مورد را به کام مرگ بکشاند. جالب است بدانید که دومین علل مرگ در کودکان زیر 5 سال، اسهال است. در صورتی که کودک شما بیش از 3 بار در روز اسهال شود، بایستی مورد معاینه توسط پزشک قرار گیرد. شما می‌توانید با مراجعه به مرکز تخصصی اطفال و یا بیمارستان‌ها مشکلات تب و اسهال کودکان زیر 2 سال خود را تشخیص داده و برای درمان اسهال اقدام کنید.

توجه کنید که اسهال می‌تواند سبب تضعیف کودکان شود. در این حالت کودک حالت استفراغ دارد، این مورد باعث می‌شود تا هر بار اسهال کند و از سوی دیگر میل به غذاخوردن به شدت کاهش می‌یابد.

آیا تب و اسهال در کودکان نشانه کروناست؟
تب و اسهال در کودکان

درمان اسهال کودکان بالای دو سال

مهم‌ترین نشانه‌ای که می‌تواند بیانگر اسهال داشتن کودکان باشد، تغییر در شیوه اجابت مزاج آنهاست که در این حالت اون نمی‌تواند چیزی را در بدن خود نگه دارد. برای درمان اسهال کودکان بهتر است حتما به یک متخصص اطفال مراجعه کنید. پزشک می‌تواند با ارزیابی وضعیت کودک شما، درمان مناسبی را برای او تجویز کند. یکی از این راهکارها، دادن الکترولیت (محلول) به کودکان است که می‌تواند از کم آبی وی جلوگیری نماید.

درمان اسهال کودکان بالای پنج سال

از جمله راهکارهایی که می‌توان برای درمان اسهال در کودکان بیان کرد، بایستی گفت:

  • هیدراته نگه داشتن کودکان
  • از رژیم BRAT استفاده کنید که از سوی آکادمی آمریکا نیز توصیه شده است
  • استفاده از موز
  • افزایش میزان چربی و فیبر در رژیم غذایی
  • استفاده از تخم شنبلیله
  • استفاده از سرکه
  • استفاده از بلوبری
  • استفاده از برنج سفید (نه برنج تند و ادویه دار)
  • تغذیه از سیب زمینی

تب و اسهال در کودکان زیر یکسال

توجه کنید که اگر کودکان شما پس از مدت 24 ساعت به حالت عادی بازنگردند، بایستی فورا برای مراجعه به یک متخصص اطفال اقدام کنید. نشانه‌هایی که کودکان در این بیماری شاهد خواهند بود شامل استفراغ مکرر، بی آبی مانند خشکی دهان، کاهش تعداد ادرار، تب بالا و نیز خون یا رنگ تیره در مدفوع.

یکی از راهکارهایی که برای تب و اسهال به خصوص برای کودکان در نظر گرفته می‌شود، تجویز محلول ORS یا جبران کننده آب بدن است. از آنجایی که ماهیت اسهال، یک نوع بیماری تهی شونده است، این روند می‌تواند آب بدن را به شدت کاهش دهد. از سوی دیگر، خوراندن آب معمولی روش درمان اسهال صحیحی نیست. چراکه خود می‌تواند به بیشتر شدن آن کمک کند. در این حالت محلول ORS استفاده می‌شود که از مایع و املاح معدنی تشکیل شده است. شما می‌توانید مقدار مصرف آن را با توجه به نظر پزشک درنظر بگیرید.

درمان اسهال کودکان بالای دو سال
اسهال در کودکان

قرص اسهال

بیشتر اوقات اسهال نیازی به درمان ندارد. اما برخی از داروهای بدون نسخه می‌توانند به شما کمک کنند تا احساس بهتری داشته باشید.

به طور کلی، دو نوع دارو به روش‌های مختلف اسهال را تسکین می‌دهند:

  • لوپرامید (ایمودیوم) حرکت غذا از طریق روده را کند می‌کند، که به بدن اجازه می‌دهد مایعات بیشتری جذب کند.
  • بیسموت ساب سالیسیلات (Kaopectate، Pepto-Bismol) نحوه حرکت مایع در دستگاه گوارش شما را متعادل می‌کند.

توجه کنید که شما بایستی دستورالعمل‌های روی بسته را بخوانید. ببینید چه مقدار از این داروها را مصرف خواهید کرد و چه زمانی آنها را مصرف می‌کنید. بیش از آنچه در راهنما توصیه شده است مصرف نکنید، توجه کنید که زیاده روی باعث نمی‌شود که دارو بهتر یا سریعتر عمل کند. بیش از یکی از این داروها را همزمان مصرف نکنید. داروهای اسهال بدون نسخه نیز در بیمارانی که مدفوع خونی یا تب دارند توصیه نمی‌شود.

قرص اسهال در بارداری

به طور کلی، کارشناسان داروهای ضد اسهال را در بارداری کم خطر می‌دانند اما توجه کنید که داده کافی در این زمینه وجود ندرد. ابتدا بهتر است بگوییم که همیشه ایده خوبی است قبل از مصرف هر گونه داروی بدون نسخه با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنید تا از بی خطر بودن آن برای شما و کودکتان مطمئن شوید. داروهای بیسموت ساب سالیسیلات (Kaopectate یا Pepto-Bismol) یا لوپرامید (Imodium) برای زنان باردار بایستی با نظر پزشک در نظر گرفته شود. لوپرامید (ماده فعال در دارویی با نام تجاری Imodium) برای درمان اسهال حاد و گاهی اوقات اسهال مزمن استفاده می‌شود. می‌توانید این داروها را برای درمان اسهال در داروخانه‌ها خریداری کنید. همین امر در مورد Kaopectate و Pepto-Bismol نیز صدق می‌کند که هر دو دارای بیسموت ساب سالیسیلات به عنوان ماده فعال هستند.

داروی ضد اسهال در بارداری

12 هفته اول بارداری شما از نظر رشد اندام، زمان حیاتی برای کودک شما است. بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند در این دوران از مصرف تمام داروهای بدون نسخه خودداری کنید. انجام این کار می‌تواند به جلوگیری از نقایص مادرزادی و سایر مشکلات جدی که ممکن است از داروهای بالقوه مضر ایجاد شود کمک کند.

از جمله داروهای بدون نسخه می‌توان به کوپروفن، ایبوپروفن، ناپروکسن اشاره نمود. آسپرین مورد دیگری است که می‌توانید برای موارد خاص با توجه به دستور پزشک مصرف نمایید. از داروهای ضد اسهال که می‌تواند امن‌تر باشد، (با دستور پزشک) بایستی به پکتین، کائولن، لوپرامید اشاره نمود.

قرص اسهال
دارو برای درمان اسهال

درمان اسهال و استفراغ

برای اسهال و استفراغ می‌توانید از راه‌های خانگی استفاده کنید و با گذشت چند روز آن را خنثی سازید. از سوی دیگر راهکار دیگری است که می‌توانید از روش‌های زیر در روزهای اولیه استفاده کنید. در غیر اینصورت اگر پس از چند روز خوب نشود، بایستی به پزشک مراجعه نمایید.

  • زیره: زیره یکی از گیاهانی است که می‌تواند به واسطه ترشح نمودن آنزیم‌ها در لوزالمعده، به رفع این مشکل گوارشی کمک کند.
  • رازیانه: دومین موردی که می‌توان به آن اشاره نمود، رازیانه است که در آن خواص ضدمیکروبی و نیز بی حس کنندگی می‌تواند به شما در رفع حالت تهوع و استفراغ کمک نماید.
  • نعناع فلفلی: شما می‌توانید از نعناع فلفلی برای کاهش چشمگیر استفراغ به خصوص در زنان باردار کمک بگیرید که از دیگر فواید آن می‌توان به رفع نفخ، سوء هاضمه، اسهال و … اشاره نمود.

درمان اسهال در کرونا

اگر بخواهیم برای مبتلایان به بیماری کرونا، توصیه‌هایی را برای درمان اسهال نماییم، می‌توان گفت:

  • اسهال می‌تواند با خوردن غذاهای چرب مانند سس و یا چربی‌های بالا، به شدت مضر باشد.
  • مورد دیگر آن است که اسهال می‌تواند به واسطه موادی مانند لبنیات از جمله پنیر، بستنی، کره و … بدتر شود.
  • مصرف آب می‌تواند یک راهکار مناسب برای حفظ بدن شما باشد اما لازم است با مشورت پزشک مقدار آب موردنیاز بدن خود در دوره اسهال را تعیین کنید.
  • استفاده از مواد غذایی آبکی که دارای مواد معدنی و مقوی هستند، یک راهکار ضروری برای کسانی است که اسهال و کرونا را با هم دارند.

اسهال خونی و کرونا

اسهال خونی که با عنوان دیسانتری نیز شناخته می‌شود، یکی از بیماری‌های رایج در جوامع شلوغ و فقیر است. اسهال خونی در برخی از مبتلایان به کرونا دیده شده است. بهترین کاری که می‌توانید در این حالت نمایید، یعنی در زمانی که اسهال خونی دارید، درد شدید شکم دارید، اسهال سیاه دارید، سرفه، تب و احساس تنگی نفس دارید، ضعف شدید و زبان خشک و سرگیجه دارید، بهترین راهکار کمک از پزشک است. برای بررسی دقیق‌تر باید به پزشک مراجعه کنید چرا که ممکن است این مشکل از طرف مشکلات گوارشی یا مسمومیت غذایی باشد.

درمان اسهال و استفراغ
اسهال و استفراغ

درمان اسهال و دل پیجه

اختلال در عملکرد دستگاه گوارشی می‌تواند منجر شود تا اسهال و دل پیچه برای افراد ایجاد گردد. از این رو بایستی گفت در حالتی که بیش از 3 روز این روند ادامه پیدا کند، به پزشک مراجعه کنید. راهکارهایی که می‌تواند برای این مشکل مفید باشد به شرح زیر است:

  • پد حرارتی: شما می‌توانید از وسایلی مانند پد حرارتی یا در حالت ساده یک بطری آب گرم برای تسکین دل پیچه خود استفاده کنید. همچنین استفاده از یک پتوی الکتریکی هم می‌تواند تا آرام کردن شما، به دورتان پیچانده شود.
  • آب برنج: مورد دیگر، استفاده از آب برنج است که در این حالت آبی که از پختن برنج اضافه می‌ماند، می‌تواند مورد استفاده قرار گرفته و با ایجاد یک لایه محافظی در معده شما، دل پیچه را تسکین دهد.
  • آبلیمو: در حالت گرم می‌تواند گزینه‌ی مفیدی باشد.

علائم انسداد روده در کودکان و افراد مسن را در این مقاله بخوانید:

انسداد روده چیست؟

درمان اسهال در خانه

استفاده از راهکارهای خانگی همواره یکی از مهم‌ترین مواردی هستند که می‌توانید برای درمان اسهال در نظر بگیرید. از جمله این راهکارها می‌توان گفت:

  • مواد آبکی غذایی: هرچند قبلا هم ذکر کردیم اما باید گفت که موادغذایی آبکی یکی از مهم‌ترین توصیه‌ها برای دوران اسهال است که می‌توان سوپ را مهم‌ترین ماده غذایی در آن دانست.
  • رژیم غذایی Brat: از آنجایی که اسهال تماما با معده سروکار دارد، شما بایستی یک رژیم غذایی برای این دوره وضع کنید که استفاده از رژیم Brat یعنی موز، برنج، سس سیت و نان تست می‌تواند اجزای این رژیم غذایی ویژه برای درمان اسهال در خانه باشد. در استفاده از این رژیم غذایی، نباید از کره را روی نان تست بگذارید که باعث بدتر شدن اسهال می‌شود.
  • نعناع: نعناع می‌تواند علاوه بر طعم دار کردن غذا، به شما کمک کند تا مشکلات مربوط به معده را حل کنید.
درمان اسهال در خانه
اسهال در خانه

درمان خانگی اسهال در سالمندان

از روش‌هایی که می‌تواند برای درمان اسهال در سالمندان موثر باشد می‌توان گفت:

  • یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در سالمندان و کودکان مبتلا به این بیماری به آن توجه کنید، هیدراته کردن بدن و حفظ آب است که باید حتما تامین شود.
  • لازم است از مواد غذایی شیرین مانند کیک و کمپوت‌ها خودداری شود.
  • غذاهایی که پروتئین دار هستند مانند گوشت، پنیر، محتوای فیبر کمتری دارند و در ایجاد یبوست و مشکلات گوارشی می‌توانند موثر باشند.
  • از غذاهای کنسروی پرهیز شود.
  • استفاده از برخی سبزیجات مانند هویج یا سیب زمینی پخته که می‌تواند در روند درمان اسهال موثر باشد.

درمان اسهال با دارچین

برای کسانی که می‌خواهند از دارچین استفاه کنند، جالب است بدانید که این ماده به علت خاصیت ضدعفونی کنندگی که دارد، باعث می‌شود تا برخی از مشکلات اسهال در بدن دفع شود. این ماده ضد نفخ و ضد اسهال است.

برای استفاده می‌توانید روزانه 2 تا 4 گرم از این ماده را برای درمان اسهال استفاده کنید. در حالت دیگر شما می‌توانید این مقدار را در 1 لیوان آب جوش اضافه کرده و به مدت 20 دقیقه بگذارید تا جا بیفتد. حال بایستی آن را صاف کنید و میل نمایید.

برای درمان اسهال چه بخوریم

برای درمان اسهال چه بخوریم؟ اگر متن را تا اینجا دنبال کرده باشید، ما 2 نکته بسیار مهم در این مورد گفتیم و روی آن نیز دو بار تاکید کردیم:

  • مورد اول استفاده از مواد غذایی آبکی بود.
  • مورد دوم رژیم غذایی BRAT است.

در ادامه این دو مورد می‌توان به پیشنهادات زیر هم توجه کرد:

  • موادی که هضم آسانی دارند مانند سیب زمینی آب پز، پوره سیب، پروبیوتیک‌ها، نان تست، چوب شور، غلات و حبوبات گرم از جمله فرنی برنج یا پوره گندم.
  • همچنین می‌توانید از نوشیدنی‌هایی مانند سوپ رقیق، آب الکترولیت دار، آب نارگیل و … نیز استفاده کنید.
برای درمان اسهال چه بخوریم
درمان اسهال با خوراکی

درمان اسهال در طب سنتی

طب سنتی همیشه راهکاری برای مشکلات بدن دارد که از این جمله می‌توان به موارد زیر برای درمان اسهال اشاره کرد:

  • برای رفع اسهال بلغمی می‌توانید از ترکیب رب با مقداری دارچین استفاده کنید. همچنین ترکیب زیره (از نوع سیاه) با سرکه می‌تواند مناسب باشد که بعد از هروعده غذایی باید آن را میل کنید.
  • برای رفع و درمان اسهال صفراوی، می‌توانید از نوشیدنی دم کرده خرفه استفاده کنید. گل ختمی مورد دیگری است ک به واسطه خواص ضدالتهابی که دارد، به خصوص برای اسهال خونی، دم کرده آن مفید است.
  • از دیگر موادی که در طب سنتی می‌توان برای درمان اسهال بیان کرد بایستی به دم کرده پونه کوهی، پودر سویق سنجد، عرق اسپاسم معده، نوشیدنی کامبوچا، دم کرده بومادران اشاره نمود.

درمان اسهال طولانی مدت

اسهال مزمن که معمولا بیش از 4 هفته به طول می‌کشد، سهال طولانی مدت است. برای زمان‌هایی که اسهال به مدت طولانی به درازا می‌کشد، می‌توانید به درمان‌های زیر پناه ببرید که در این حالت داریم:

  • راهنمایی از پزشک متخصص
  • استفاده از داروهای ضد اسهال
  • استفاده از یک رژیم غذایی حذفی مانند حذف یا اجتناب موقتی لبنیات، غذاهای سنگین و …
  • استفاده از غذاهای سبک، استفاده از میوه‌ها و سبزیجات که می‌تواند آب و فیبر الکترولیت‌ها را برای شما ارائه کند

در واقع رفع مشکل اسهال مزمن بستگی زیاد به فعالیت‌ها، رژیم و روند زندگی شما دارد.

درمان اسهال در طب سنتی
اسهال و طب سنتی

درمان اسهال عفونی

منظور از اسهال عفونی، اسهالی است که عامل آن ویروس باشد و در این حالت بدن به مدت 2 روز به این بیماری و عفونت دچار خواهد شد. ویروس‌ها باعث می‌شوند تا قسمت‌های مختلفی مانند روده کوچک و بزرگ و نیز پوشش داخلی معده دچار مشکل شود.

از راهکارهای درمان اسهال عفونی می‌توان به نوشیدن مایعات فراوان، استفاده از آنتی بیوتیک‌ها، دوری از محیط‌های ناسالم و غیر بهداشتی، استراحت، مصرف آنتی پیوتیک و … اشاره نمود.

علائم اسهال عفونی

از جمله علائم این نوع اسهال می‌توان گفت:

  • گرفتگی شکم
  • درد شکم
  • تب به میزان کم
  • درد در قسمت سر و یا عضلات
  • مدفوع به حالت آبکی (بدون خون)

تفاوت اسهال عفونی و غیر عفونی

در اسهال عفونی علل زیادی وجود دارد مانند ویروس‌ها، باکتری‌ها، انگل‌ها و … که این نوع اسهال را موجب می‌شود. به اسهال عفونی گاستروانتریت نیز گفته می‌شود. نوروویروس شایع ترین علت اسهال ویروسی در بزرگسالان است، اما روتاویروس شایع ترین علت در کودکان زیر پنج سال است. سایر عوامل عفونی، مانند انگل ها یا سموم باکتریایی، ممکن است علائم را تشدید کنند. در شرایط زندگی بهداشتی که غذای کافی و آب تمیز وجود دارد، یک فرد سالم معمولاً در عرض چند روز از عفونت های ویروسی بهبود می یابد. با این حال، برای افراد بیمار یا سوء تغذیه، اسهال می تواند منجر به کم آبی شدید بدن شود و می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

اسهال غیرعفونی می‌تواند به انواع مختلفی تقسیم شود که می‌توان براساس علت آنها را دسته‌بندی کرد از جمله سوء جذب، بیماری التهابی روده، سندرم روده تحریک پذیر و بیماری‌های دیگر.

درمان اسهال عفونی
درمان اسهال ویروسی

درمان اسهال عصبی

یکی از مشکلاتی که می‌تواند منجر به اسهال شود، سندروم روده تحریک پذیر است که در آن حرکات روده غیرعادی خواهد شد. این مشکل که با عنوان کولیت عصبی هم شناخته می‌شود، دارای نشانه‌های مختلفی از جمله یبوست، دردهای شکمی، نفخ، اختلالات عصبی و … است. مجموعه فعالیت‌هایی مانند برنامه ورزشی، رفع استرس، خواب کافی و … می‌تواند راه‌های پیشگیری از این معضل باشد.

درمان اسهال ویروسی

در بیشتر موارد، افراد مبتلا به گاستروانتریت ویروسی که همان اسهال ویروسی است، خود به خود بدون درمان دارویی بهبود می یابند. شما می‌توانید گاستروانتریت ویروسی را با جایگزینی مایعات و الکترولیت‌های از دست رفته برای جلوگیری از کم آبی درمان کنید. در برخی موارد، داروهای بدون نسخه ممکن است به تسکین علائم شما کمک کنند. هنگامی که مبتلا به گاستروانتریت ویروسی هستید، ممکن است پس از خوردن غذا استفراغ کنید یا برای مدت کوتاهی اشتهای خود را از دست بدهید.

اکثر بزرگسالان مبتلا به گاستروانتریت ویروسی می‌توانند مایعات و الکترولیت‌ها را با مایعاتی مانند:

  • آب
  • آب میوه‌ها
  • نوشیدنی‌های ورزشی
  • آبگوشت‌ها

دریافت کنند. اگر کودک شما مبتلا به این مشکل ویروسی است، یکی از راه های درمان اسهال ویروسی آن است که برای جایگزینی مایعات و الکترولیت‌های از دست رفته به کودک خود یک محلول آبرسانی خوراکی مانند Pedialyte، Naturalyte، Infalyte و CeraLyte بدهید. محلول‌های آبرسانی خوراکی مایعاتی هستند که حاوی گلوکز و الکترولیت هستند. در مورد دادن این محلول‌ها به نوزاد خود با پزشک صحبت کنید. در رابطه با داروهای بدون نسخه باید گفت در برخی موارد، بزرگسالان برای درمان اسهال ناشی از گاستروانتریت ویروسی می‌توانند از داروهای بدون نسخه مانند لوپرامید NIH لینک خارجی (Imodium) و بیسموت ساب سالیسیلات پیوند خارجی NIH (Pepto-Bismol، Kaopectate) استفاده کنند. این داروها می توانند برای نوزادان و کودکان خطرناک باشند. قبل از دادن داروی بدون نسخه به کودک خود با پزشک صحبت کنید.

درمان اسهال ویروسی
اسهال ویروسی

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 4

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا