بهداشت و سلامت

درمان های خانگی برای سرماخوردگی (لیست مواد خوراکی مفید)

بهترین روش های درمان سرماخوردگی در منزل

درمان های سرماخوردگی تقریباً به اندازه سرماخوردگی رایج هستند اما آیا موثر هستند؟ هیچ چیز نمی‌تواند سرماخوردگی را درمان کند، اما برخی از روش های درمانی وجود دارد که ممکن است به کاهش علائم کمک کند و احساس ناراحتی شما را از بین ببرد. در ادامه نگاهی به برخی روش ها و داروهای شناخته شده که در درمان سرماخوردگی موثر هستند می‌اندازیم.

درمان خانگی سرماخوردگی

درمان های خانگی سرماخوردگی (۱۸ راهکار موثر)

درمان هایی که برای سرماخوردگی موثر هستند! اگر سرما بخورید ممکن است که یک تا دو هفته بیمار باشید اما این به آن معنی نیست که شما به طور دائم احساس ناراحتی کنید، علاوه بر استراحت کافی این روش های درمان ممکن است که به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید.

۱) نوشیدن آب

نوشیدن آب، آبگوشت، آب میوه یا آب لیمو گرم با عسل به کم شدن گرفتگی بینی و سرما خوردگی شما کمک می کند و از کمبود آب بدن نیز جلوگیری می کند. از خوردن نوشیدنی های کافئین دار که باعث کم شدن آب بدن می شوند خودداری کنید.

۲) استفاده از بخور گرم

اگر در بخار نفس بکشید. می تواند گرفتگی بینی خود را کم کنید سر خود را روی کاسه آب جوش نگه دارید بر روی سر یک حوله یا پارچه بیاندازید و از طریق بینی به آرامی نفس بکشید اما باید مراقب باشید که گرمای آب بینی شما را نسوزاند همچنین می توانید با یک دستگاه بخور در اتاق خواب خود بیماری تان را کمی تسکین دهید. دوش آب گرم نیز می تواند بسیار موثر باشد.

۳) آب بینی خود را بالا بکشید

بهتر این است که آب مخاط بینی خود را بالا بکشید، اما باید مطمئن شوید که این کار را به روش صحیح انجام می دهید اگر این کار را به شدت انجام دهید ممکن است که میکروب های موجود در مخاط را به داخل گوش خود برگردانید که منجر به عفونت گوشت و گوش درد می شود. بهترین تکنیک این است که در حالی که به آرامی نفس خود را به داخل می کشید انگشت خود را روی یک سوراخ بینی فشار دهید تا دیگری پاک شود و بعد برای سوراخ دیگری این روش را تکرار کنید.

۴) استفاده از قطره یا سرم نمکی

هر دوی اینها می‌تواند به مخاط جمع شده در بینی تان کمک کند اگر می خواهید بینی تان را شستشو دهید این دستورالعمل را امتحان کنید:

  1. یک قاشق چای خوری نمک بدون ید و یک قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین را مخلوط کنید.
  2. در یک ظرف دربسته قرار دهید.
  3. یک قاشق چای خوری نمک را به نیم لیتر آب جوشیده یا مقطر اضافه کنید.
  4. یک سرنگ را با این محلول پر کنید و سر خود را در روشویی خم کنید و به آرامی آب نمک را به داخل بینی خود پمپاژ کنید، در حالیکه مخلوط را در سوراخ بینی دیگر فشار می‌دهید یک سوراخ بینی را ببندید. بگذارید آب از آن خارج شود سپس برای سوراخ بینی دیگر این کار را تکرار کنید.

۵) خودتان را گرم بگیرید و استراحت کنید

استراحت در هنگام ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و استراحت به بدن شما کمک می‌کند انرژی خود را به سمت مقابله با عفونت‌ها هدایت کنید زیرا این مبارزه از بدن شما انرژی و نیروی زیادی می گیرد بنابراین با دراز کشیدن زیر پتو به آن کمک کنید. غرغره گلو با آب نمک گرم؛ غرغره آب نمک گلو و خارش گلوی شما را مرطوب کرده و تسکین موقتی می دهد. نصف قاشق چایخوری نمک را در نیم لیتر آب گرم حل کنید و روزی ۴ بار با آن غرغره کنید. برای آرام کردن خارش گلو می توانید از چای کمرنگ نیز برای غرغره کردن استفاده کنید یا حتی چایی که در آن عسل داشته باشد نیز مورد مناسبی است.

۶) مایعات داغ بنوشید

خوردن مایعات گرفتگی بینی و گلو درد شما را برطرف کرده و التهاب جمع شده در بینی و گلو را تسکین میدهد.

۷) افشانه های حاوی گیاهان معطر

یک قطره کوچک بینی را باز می‌کند. منتول اکالیپتوس و خود همگی دارای مواد بی حسی ملایمی هستند که ممکن است به از بین بردن درد بینی حاصل از کشیدن دستمال زیادی کمک کند.

۸) گذاشتن کیسه آب گرم بر روی سینوس ها

شما می توانید این کیسه ها را از داروخانه یا حتی خودتان در منزل بسازید. یک دستمال مرطوب را برداشته و آن را به مدت ۳۰ ثانیه در مایکروویو گرم کنید (یا روی بخاری و غیره) ابتدا دما را امتحان کنید تا مطمئن شوید که برای شما مناسب است.

۹) یک بالش اضافی بر زیر سر خود قرار دهید

این کار را شب هنگام خواب انجام دهید تا به تسکین مجاری بینی کمک کند اگر زیر سرتان خیلی بلند است بالش ها را زیر تشک قرار دهید تا شیب ملایم تری ایجاد شود.

10) داروهای تسکین درد

برای کودکان شش ماه یا کمتر فقط از استامینوفن استفاده کنید. برای کودکان بالای ۶ ماه استامینوفن یا ایبوبروفن بدهید. دوز مناسب و وزن کودک را از کتاب مراقبت های پزشکی و بهداشتی کودکان خود می توانید پیدا کنید. بزرگسالان می توانند از استامینوفن، ایبوپروفن یا اسپرین استفاده کنند. برای کودکان هرگز از آسپیرین استفاده نکنید.

11) داروهای سرفه بدون نسخه

برای بزرگسالان و کودکان بالای ۵ سال آنتی‌هیستامین‌ها و OTC. دارویی ضد گرفتگی بینی و تسکین دهنده های درد برخی از علائم سرماخوردگی را بهبود می بخشد با این وجود آنها زمان بهبودی را کوتاه تر نمی کنند و از سرماخوردگی هم جلوگیری نمی کند و عوارض جانبی نیز دارد اما برای خارش گلو و سرفه موثر هستند.

12) ویتامین C

به نظر می رسد که در بیشتر موارد مصرف ویتامین C در افراد معمولی در جلوگیری از سرماخوردگی کمکی نمی کند با این وجود قبل از شروع علائم، مصرف ویتامین C ممکن است که طول علائم را کوتاه کند. ویتامین C برای کسانی که بدن ضعیفی دارند و به طور مداوم در معرض سرماخوردگی قرار دارند بسیار خوب و موثر است.

13) مصرف روی

مطالعات نشان می دهد که قرص ها و شربت های روی طول سرماخوردگی را کاهش می دهند به خصوص اگر در طی ۲۴ ساعت از اولین نشانه های سرماخوردگی مصرف شوند.

14) سوپ مرغ

شاید این سوپ سرماخوردگی را درمان نکند اما هنگام بیماری بسیار مفید است. تحقیقات نشان می دهد که لذت بردن از یک کاسه سوپ مرغ همراه با سبزیجات به بهبودی شما بسیار کمک می‌کند. در این مطالعه نیز نشان داده شده که سوپ مرغ برای کاهش علائم عفونت های دستگاه تنفسی بسیار موثر هستند. سوپ کم نمک همچنین دارای ارزش غذای زیادی و به حفظ آب بدن نیز کمک می کند.

15) زنجبیل

قرن‌هاست که فواید ریشه زنجبیل برای سلامتی صحبت می‌شود اما هم اکنون این مورد اثبات علمی نیز شده است. چند برش زنجبیل خام در آب جوش به تسکین سرفه و گلودرد کمک می‌کند همچنین زنجبیل می‌تواند حالت تهوع را که اغلب با آنفولانزا همراه است کم کند.

16) عسل

عسل دارویی دارای خواص مختلف ضد باکتری و ضد میکروبی است. نوشیدن عسل در چای با لیمو می تواند گلودرد را تسکین دهد. عسل یک داروی مهارکننده سرفه است، در یک مطالعه محققان دریافتند که دادن ۱۰ گرم عسل به کودکان قبل از خواب از شدت علائم سرفه آنها می‌کاهد و کودکان آرام تر می خوابند. البته در نظر داشته باشید که به هیچ صورتی به کودکان زیر یک سال عسل ندهید چون عسل ماده حساسیت زا برای کودکان است و سیستم ایمنی آنها قادر به مقابله با آن نمی باشد.

17) سیر

سیر حاوی ترکیب آلیسین است که دارای خواص ضد میکروبی می باشد. افزود سیر به رژیم غذایی از علائم سرماخوردگی می‌کاهد. حتی در صورت استفاده مداوم ممکن است که به شما کمک کند تا در مراحل اولیه بیماری دیگر پیشرفت نکند و بسیار سریع بهبود یابید.

18) پروبیوتیک ها

استفاده از پروبیوتیک‌ها می‌تواند به سلامتی روده و ایمنی بدن شما بسیار کمک کند و تحقیقات نشان داده که یک منبع غنی از پروبیوتیک ها احتمال بیماری و عفونت دستگاه تنفسی را کاهش می دهد. ماست های پروبیوتیک یک منبع خوشمزه و مغذی از باکتری‌های مفید هستند و همچنین غنی از کلسیم و ویتامین c نیز میباشند پس این ماده مغزی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 3 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سرماخوردگی خر است!
    الانم تا یه ذره فین فین کنی، میگن کرونا گرفتی
    بابا واقعا اینطور نیس که سرماخوردگی دیگه نباشه!
    چرا اینقدر جو گیر شدن ملت
    سرماخوردم 3 روزه هم خوب شدم، باز فاز کرونایی دارن نسبت بهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا