بیماری‌ها و راه درمان

بهترین درمان خس خس سينه كودكان (توصیه‌های خانگی + پزشکی)

درمان خانگي خس خس سينه كودكان و گلو: توصیه پزشکان چیست؟

لیست مطالب این مقاله

تقریباً نیمی از کودکان تا سن ۶ سالگی حداقل یک دوره خس خس سینه را تجربه می‌کنند. علائم این اختلال معمولاً شامل صدای خرخر یا سوت بوده، همچنین تنفس این‌گونه کودکان با صدای بلند است. علت خس خس سینه کودکان، نحوه تشخیص و درمان آن را در این مقاله از جوان ایرانی با هم بررسی می‌کنیم.

 

علت خس خس سینه کودکان چیست؟

اکثر کودکان کمتر از ۵ سال معمولاً به دلیل آسم مبتلا به خس خس قفسه سینه می‌شوند. این اختلال می‌تواند ناشی از عفونت و یا بیماری‌های خود ایمنی باشد‌ در ادامه این بخش از جوان ایرانی به بررسی کامل علل خس خس سینه کودکان می‌پردازیم.

آلرژی و حساسیت

برخی از نوزادان ممکن است به موادی که در هوا وجود دارد، حساسیت داشته باشند. این‌گونه کودکان مبتلا به خس خس سینه و تنگی نفس می‌شوند. به عنوان مثال گرده گل گیاهان و گرد و غبار آلرژن‌های رایجی هستند که کودکان ممکن است به آن مبتلا شوند.

بیماری‌های ژنتیکی

بیماری‌های ژنتیکی مانند آسم می‌تواند باعث خس خس سینه در کودکان شود. البته معمولاً کودکان این بیماری را از والدین خود به ارث می‌برند. همچنین آسم می‌تواند به دلیل قرار گرفتن در معرض آلرژن ایجاد شود. برخی از ناهنجاری‌های صوتی و ناهنجاری‌های مادرزادی ممکن است منجر به خس‌خس سینه در نوزادان و کودکان کوچک شود.

کودکانی که مادران آن‌ها در دوران بارداری سیگار می‌کشند و یا آهن بدن آن‌ها پایین است، دچار چاقی هستند و یا سطح ویتامین دی در آن‌ها بسیار پایین است، ممکن است مبتلا به خس خس سینه شوند.

آپنه خواب

اگر راه‌های هوایی دستگاه تنفسی دچار انسداد شود، ممکن است کودک شما مبتلا به آپنه خواب شود. این بیماری به دلیل آدنوئیدها و عفونت در لوزه‌ها ایجاد می‌شود. به دلیل عفونتی که این بیماری در پی دارد، راه‌های هوایی سیستم تنفسی را به شدت تحت فشار قرار داده و درنتیجه کودک شما مبتلا به خس خس سینه می‌شود. آن‌ها در شب بیدار شده و معمولاً خروپف می‌کنند.

گیرکردن مواد غذایی

اگر در گلوی نوزاد شما مواد غذایی مانند انگور، آجیل و اسباب‌بازی‌های کوچک گیر کند، راه‌های هوایی را مسدود کرده و درنتیجه باعث خس سینه می‌شود.

ناهنجاری‌های تنفسی

اختلال در عملکرد تارهای صوتی همچنین تومورهای گلو و قفسه سینه، مشکلات سیستم گردش خون و همچنین مشکلات مادرزادی قلبی می‌تواند ازجمله عوامل خس خس سینه کودکان باشد.

اگر خس خس سینه صدای سوت شدید در هنگام تنفس دهد، ممکن است به دلیل احتقان و یا انسداد بینی باشد. اینگونه علائم معمولاً در سرماخوردگی رخ می‌دهد.

دیسپلازی برونکوپولمونری

این اختلال در نوزادان نارس ایجاد می‌شود و آن‌ها نیاز به اکسیژن دارند. زیرا ریه‌های این‌گونه نوزادان در بدو تولد به درستی ایجاد نشده و اغلب منجر به خس خس سینه می‌شوند.

عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی

عفونت‌ها و باکتری‌ها باعث ایجاد عفونت دستگاه تنفسی فوقانی و ذات ریه، همچنین التهاب لوزه‌ها، برونشیت و سرماخوردگی می‌شوند. این علائم منجر به خس خس سینه کودکان می‌شود.

رفلاکس مری و معده

برخی از خس‌خس‌های سینه معمولاً به دلیل رفلاکس معده و مری پیش می‌آید.

 

درمان فوری سینوزیت در خانه + تفاوت آن با کرونا و سرماخوردگی را در این مقاله بخوانید:

درمان سینوزیت

تشخیص خس خس سینه

برای اینکه علت خس خس سینه تشخیص داده شود، باید علائم فعلی بیمار، همچنین سابقه پزشکی او بررسی شده، سپس یک معاینه فیزیکی کامل انجام شود.

از آنجایی که خس خس سینه ممکن است نشانه‌ای از چندین بیماری باشد، بنابراین پزشک ابتدا علت آن را تشخیص می‌دهد. شما عزیزان نیز هر نشانه‌ای که مشاهده کردید را باید به پزشک توضیح دهید. سپس پزشک معاینه فیزیکی کامل از کودک شما به عمل آورده، همچنین برای پیدا کردن هرگونه مشکلی آزمایشات معمول را تجویز می‌کند تا دلایل احتمالی خس خس قفسه سینه شناسایی می‌شود.

سپس پزشکان نسبت به علت بیماری، بهترین درمان را تجویز می‌کنند.

 

درمان خانگی برای خس خس سینه کودکان

در این بخش از مجله جوان ایرانی درمان‌های خانگی کاربردی برای خس خس سینه در کودکان را برای شما شرح می‌دهیم.

ماساژ با روغن کنجد

قفسه سینه کودک خود را می‌توانید با روغن کنجد و کمی نمک ماساژ دهید‌. سعی کنید ماساژ کودک همراه با بخارآب باشد یا اینکه پس از حمام کمی او را در داخل نگه داشته و سینه‌اش را با این روغن ماساژ دهید.

استفاده از زنجبیل

اگر کودک شما دارای آسم است، سعی کنید نصف فنجان چای زنجبیل را با دو یا سه حبه سیر له شده مخلوط کنید. اگر کودک شما طعم آن را دوست ندارد، می‌توانید مقداری عسل اضافه کنید. برای پیشگیری از حملات آسم می‌توانید روزی ۲ بار این نوشیدنی را به فرزند خود بدهید.

چای شیرین بیان

یکی دیگر از درمان‌های خانگی برای خس خس سینه کودکان شیرین‌بیان است. ریشه شیرین بیان را بکوبید، سپس دارچین اضافه کرده و به آبی که از قبل جوشیده شده اضافه کنید. اجازه دهید چند دقیقه دم بکشد، می‌تواند به این مخلوط شکر نیز اضافه کنید. این چای را هنگامی‌که گرم است به فرزند خود بدهید.

دانه شنبلیله

از زمان‌های گذشته تاکنون دانه شنبلیله به عنوان یکی از درمان‌های خانگی برای خس خس سینه بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. البته برای اثربخشی بهتر باید زنجبیل و عسل را نیز به آن اضافه کنید. طرز تهیه دانه شنبلیله به این صورت است که ابتدا یک قاشق چایخوری زنجبیل را رنده و یا آسیاب کنید، سپس از این طریق آب زنجبیل تهیه کنید. دو قاشق غذاخوری دانه شنبلیله را در یک فنجان آب به مدت یک ساعت خیس کنید و به آب زنجبیل اضافه کنید. یک قاشق غذاخوری عسل را با آن مخلوط کرده و آن را خوب مخلوط کنید. این نوشیدنی را اول صبح به کودک خود بدهید‌‌.

استنشاق نعناع

ازجمله خواص نعناع این است که می‌تواند مشکلات تنفسی را درمان کرده و همچنین مجاری تنفسی را پاک‌سازی کند‌. یک مشت برگ نعناع را جوشانده و سعی کنید که کودک شما بخار آن را استنشاق کند. همچنین می‌توانید به کودک خود چای نعنا بدهید تا خس خس سینه او تسکین پیدا کند. برای تهیه چای نعنا می‌توان ۴ یا ۵ عدد برگ ریحان و نعنا را باهم خرد کرده، دو فنجان آب را از قبل جوش آورده و به این مخلوط اضافه کنید. البته کمی زنجبیل و ۴ یا ۵ دانه فلفل می‌توانید به آن اضافه کنید.

هنگامی‌که دم کشید و آب آن به نصف کاهش یافت، می‌توانید آن را صاف کرده و با عسل مخلوط کنید. این نوشیدنی را هنگامی‌که گرم است به فرزند خود بدهید.

ماساژ با روغن خردل

از آنجایی که روغن خردل گردش خون را بهبود بخشیده و مجاری تنفسی را پاک می‌کند، برای خس خس سینه کودکان بسیار مفید است. چند قاشق چایخوری روغن خردل را کمی گرم کنید و قفسه سینه کودکان را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه ماساژ دهید. این کار را سه بار در روز تکرار کنید.

استفاده از پیاز

از آنجایی که پیاز حاوی اسید سولفوریک است، با عفونت مبارزه کرده و باعث پاک‌سازی راه‌های هوایی و تنفسی شده و باعث می‌شود که خس خس سینه درمان شود. شما عزیزان می‌توانید به دو طریق از آن استفاده کنید، اول اینکه پیاز خرد کرده را به غذای کودک اضافه کنید. روش دوم این است که می‌توانید یک پیاز خام را در نزدیک تختخواب فرزند خود قرار دهید‌.

حمام آب گرم

برای درمان خس خس قفس سینه حمام آب گرم بسیار مفید است. وان حمام را با آب داغ پر کرده و چند قطره اکالیپتوس به آن اضافه کنید. شما عزیزان می‌توانید روزی یک‌بار حمام آب گرم را تکرار کنید.

 

بیماری های شایع در فصل زمستان چیست؟ در این مقاله با آن‌ها آشنا شوید:

بیماری های شایع در فصل زمستان

درمان خس خس سینه در کودکان

اگر خس خس قفسه سینه کودک شما خفیف بوده و به طور کلی عفونت جزئی باشد مانند سرماخوردگی و یا آنفولانزای خفیف را می توانید در منزل با مایعات فراوان و استراحت کافی درمان کنید.

حتی عفونت‌های خفیف سینه و پنومونی را می‌توانید با داروهای بدون نسخه برطرف کنید. اما اگر علائم کودک شما بسیار شدید شد نیاز به بستری شدن در بیمارستان و دریافت آنتی‌بیوتیک پیدا خواهید کرد. در مواردی که کودک شما نیاز به اکسیژن بیشتری دارد، ماسک اکسیژن برای او تجویز می‌شود.

اگر فرزندتان دچار خس خس سینه مزمن شده، حتماً با متخصص ریه مشورت کنید. حتی عفونت‌های خفیف سینه و پنومونی را می‌توانید با داروهای بدون نسخه برطرف کنید. اما اگر علائم کودک شما بسیار شدید شد، نیاز به بستری شدن در بیمارستان و دریافت آنتی‌بیوتیک پیدا خواهد کرد.

درمان‌هایی که معمولاً برای کودکان تجویز می‌شود شامل موارد زیر است:

آنتی بیوتیک‌ها

در برخی از مواقع پزشک تشخیص می‌دهد که برای مبارزه با عفونت‌های باکتریایی، باید کودک شما آنتی بیوتیک دریافت کند. درواقع این دارو باعث می‌شود که علت اصلی خس خس سینه برطرف شود.

داروهای تجویزشده توسط پزشک

اگر کودک شما مبتلا به بیماری‌هایی مانند آسم یا فیبروز کیستیک باشد نمی‌توان به طور کامل آن را درمان کرد، بلکه با داروها و درمان‌های مناسب بیماری کودکتان کنترل و مدیریت می‌شود.

جراحی با علائم شدید

بیماری‌های مادرزادی قلبی بسیار نادر است، اما ممکن است باعث خس خس سینه در کودک شما شود. درنتیجه نیاز به جراحی و مراقبت‌های بعد احساس می‌شود.

اگر علت خس خس سینه کودک شما به دلیل آدنوئیدها، آپنه خواب و لوزه‌های عفونی باشد، پزشک تشخیص می‌دهد که باید جراحی صورت بگیرد. اگر مشکل کودک شما با دارو حل شود، نیازی به جراحی نیست‌‌.

افزایش رطوبت هوا

از طریق مرطوب‌کننده‌ها دمای محیط را افزایش داده و به کاهش خطر خشکی کمک می‌شود. همان‌طور که می‌دانید محیط مرطوب می‌تواند باعث کاهش مشکلات تنفسی و درنتیجه خس خس سینه شود. اگر از مرطوب‌کننده‌های خنک استفاده کنید، عفونت کودکان مبتلا به بیماری‌های تنفسی بهبود پیدا می‌کند.

قطره‌های بینی

در برخی از مواقع پزشک برای پاک‌سازی مجاری تنفسی و کمک به تنفس بهتر کودک، قطره‌های بینی تجویز می‌کند.

درمان سریع و به موقع

بیماری‌هایی مانند COPD خطرناک بوده، باعث آسیب‌های شدید به ریه شده و حتی ممکن است خطر مرگ زودرس را در پی داشته باشد. بنابراین درمان به موقع و سریع کمک بسیار زیادی در محافظت از ریه خواهد داشت.

 

زمان نگرانی از خس خس سینه نوزادان

معمولاً هنگامی‌که کودکان مبتلا به سرماخوردگی و عفونت‌های تنفسی می‌شوند، دچار خس خس سینه نیز خواهند شد. البته شما عزیزان باید بدانید که جای نگرانی ندارد و معمولاً با برطرف شدن عفونت این مشکلات نیز بهبود پیدا می‌کند. البته در برخی از مواقع نیاز است که شما نگران شوید و از درمان‌های جدی‌تری استفاده کنید.

خس خس سینه هنگام غذا خوردن

اگر کودک شما در هنگام غذا خوردن  خس خس می‌کند، نشان‌دهنده این است که راه‌های هوایی دستگاه تنفسی توسط غذا مسدود شده و یا در حال خفه شدن است. به خصوص اگر سابقه خس خس سینه نداشته باشد باید این مشکل را جدی بگیرید.

خس خس سینه هنگام تنهایی

هیچ‌وقت نوزاد را نباید در منزل تنها بگذارید، به ویژه هنگامی‌که به سنی رسیده که می‌تواند راه برود و یا روی زمین چهار دست و پا بخزد. ممکن است کودک شما اجسام خطرناک وارد دهانش کرده و باعث خفگی خودش شود.

خس خس سینه هنگام خواب

اگر خس خس سینه کودک شما اجازه نمی‌دهد که بخوابد یا اینکه حتی نمی‌تواند به درستی غذا بخورد جای نگرانی دارد.

خس خس سینه پس از فراموشی یک دوز دارو

اگر نوزاد شما باید سر ساعت مشخصی داروی خود را مصرف کند و شما آن را فراموش کردید، ممکن است علائمی در نوزادتان ازجمله خس خس سینه ایجاد شود. نوزادان مبتلا به آسم این مشکلات را بیشتر دارند. شما باید از پزشک کودکتان برای این مشکلات ناگهانی مشورت بگیرید.

ذات الریه یا تب بالا

اگر کودک شما دچار ذات الریه بوده و یا تب بیشتر از ۱۰۴ درجه فارنهایت دارد، همچنین دارای مشکلات تنفسی است، این موارد دلیلی برای این است که شما نگران نشوید.

کم آبی بدن

همچنین اگر کودک شما دچار کم آبی شد و یا به واکنش آلرژیک شدید مبتلا شد، حتماً او را نزد پزشک ببرید.

مشکلات ناگهانی

اگر کودکتان به صورت ناگهانی دچار خس خس سینه شد و یا هنگام تنفس ناراحتی شدیدی پیدا کرد، باید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

 

علت درد قفسه سینه + داغ شدن و سوزش آن را به طور کامل در این مقاله بخوانید:

علت درد قفسه سینه

 

عوارض عدم درمان خس خس سینه کودکان

اگر کودک شما مبتلا به خس خس سینه است، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید و همچنین به درمان‌های خانگی بپردازید. از آنجایی که این بیماری اغلب به دلیل مشکلات زمینه‌ای مانند آلرژی، آسم و یا برونشیت، بیماری‌های قلبی ایجاد می‌شود، اگر این بیماری‌ها را درمان نکنید، ممکن است در طولانی‌مدت باعث عوارض بسیار زیادی شود.

 

سخن پایانی

در اغلب اوقات خس خس سینه در کودکان با مراقبت‌های خانگی بهبود پیدا می‌کند‌. اما افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن ممکن است این بیماری در آن‌ها تشدید شود. درهرصورت با پزشک کودک خود صحبت کنید تا راه‌های کنترل این بیماری را برای شما بیان کند. اگر شما عزیزان از کودک خود مراقبت کافی را به عمل آورید و فرزند شما استراحت کافی داشته باشد به پیشگیری از خس خس سینه در کودکان و ایجاد عفونت کمک بسیار زیادی می‌کند.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 1 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا