بهداشت و سلامت

درمان فوری ریزش مو در خانه یا با دارو + نحوه‌ی تشخیص آن

درمان ریزش مو [راهکارهای موثر و خانگی] یا توسط داروها

همیشه نمی توانید با افزایش سن از ریزش موهایتان جلوگیری کنید. اما روش های درمانی وجود دارد که ممکن است روند ریزش مو را کند کند.

تشخیص ریزش مو:

قبل از تشخیص، پزشک احتمالاً یک معاینه بدنی را به شما پیشنهاد می دهد و از رژیم غذایی شما، برنامه مراقبت از مو، سابقه پزشکی و خانوادگی شما سوال می کند. ممکن است که آزمایش هایی و تست هایی مانند موارد زیر را نیز برای شما بنویسد.

  • آزمایش خون: این آزمایش ممکن است نشان دهد که چه عاملی در بدن شما باعث ریزش مو شده است.
  • تست کشش مو: پزشک شما ممکن است که به آرامی چندین تار موی شما را بکشد تا ببیند که چه تعداد از آنها از ریشه خارج می شود این کار به تعیین مرحله روند ریزش مو کمک میدکند.
  • بیوپسی پوست سر: پزشک شما نمونه هایی از پوست سر را از روی پوست سر شما یا از چند موی جدا شده از پوست بر می دارد و یا مقداری موی سر می تراشد تا ریشه های مو را زیر میکروسکوپ بررسی کند، این می تواند در تعیین اینکه عفونت باعث ریزش مو شده است یا خیر موثر باشد.
  • میکروسکوپ نوری: پزشک شما ممکن است از ابزار خاصی برای بررسی موهای اصلاح شده در بن آن ها استفاده کند میکروسکوپ به کشف اختلالات احتمالی ساقه مو کمک می کند.
  • رفتار: درمان های موثر برای برخی از انواع ریزش مو موجود است. شاید بتوان ریزش مو را معکوس کرد یا حداقل آن را کند کرد. در برخی موارد مانند ریزش مکوی تکه ای( آلوپسی آره آتا) ممکن است موهای بدون درمان در طی یک سال دوباره رشد کنند.
  • درمان های ریزش مو شامل دارو و جراحی میشود.

درمان ریزش مو با دارو

اگر ریزش موی شما ناشی از یک بیماری زمینه ای باشد درمان آن بسیار ضروری است، اگر داروی خاصی باعث ریزش مو شده باشد پزشک ممکن است به شما توصیه کند که استفاده از آن را برای چند ماه متوقف کنید. داروهایی برای درمان طاسی الگوی (ارثی) در دسترس هستند که رایج ترین گزینه ها عبارتند از:

ماینوکسیدیل(روگاین)

ماینوکسیدیل بدون نسخه به صورت مایع کف و شامپو ارائه می‌شود. برای تاثیرگذاری بیشتر این محصول یک بار در روز برای خانم ها و دو بار برای آقایان روی پوست سر مالیده شود.

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که از کف مرطوب کننده استفاده کنند. محصولات دارای ماینوکسیدیل به بیماری بسیاری از افراد کمک می‌کند تا موهای خود را رشد داده یا سرعت ریزش موی یا هر دو را کاهش دهند. برای جلوگیری ریزش بیشتر مو و شروع مجدد حداقل ۶ ماه زمان لازم است، ممکن است که چند ماه دیگر نیاز باشد تا تشخیص دهید که آیا این روش درمانی برای شما مفید است یا خیر!

درصورت اثربخشی باید دارو را به طور نامحدود برای حفظ و اثرات آن ادامه دهید. عوارض جانبی احتمالی شامل،تحریک پوست سر، رشد ناخواسته مو در پوست های مجاور صورت و دست ها است.

فیناتراید

این یک داوری تجویزی به برای آقایان است که روزانه به صورت قرص مصرف می شود. بسیاری از مردانی که فیناتراید مصرف می‌کنند کاهش سرعت ریزش مو را تجربه می کنند و در برخی دیگر ممکن است که موها مجدد رشد کند برای این دارو هم بعد از چندین ماه می فهمید که آیا به درد شما می‌خورد یا نه!

در صورت موثر بودن باید مصرف دارو ادامه پیدا کند. برای مردان ۶۰ سال به بالا این دارو زیاد موثر نیست. از عوارض این دارو می‌توان کاهش میل جنسی و عملکرد جنسی و افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات اشاره کرد. زنان باردار یا حتی آنهایی که مشکوک به بارداری هستند باید از لمس قرص های خورد شده و شکسته خودداری کنند.
از سایر داروهای خوراکی می توان اسپیرونولاکتون و دوتاسترید خوراکی را نام برد.

 

درمان ریزش مو با جراحی (کاشت مو)

کاشت مو

رایج ترین نوع ریزش دائمی مو که فقط قسمت بالای سر تحت تاثیر قرار می‌گیرد است. در کاشت مو یا جراحی ترمیم می توان از موهای باقیمانده شما نهایت استفاده را ببرد. این روش نیازی به بستری شدن در بیمارستان را ندارد. اما دردناک است و برای تسکین هرگونه ناراحتی به شما داروی آرامبخش می‌دهند از عوارض آن می توان خونریزی، کبودی، تورم عفونت را نام برد. برای دستیابی به نتیجه دلخواه ممکن است به چندین بار عمل جراحی نیاز باشد. این روش معمولا تحت پوشش بیمه نیست.

لیزر درمانی

سازمان غذا و دارو دستگاه لیزر با پرتو سطح پایین را به عنوان درمانی برای ریزش مو ارثی در زنان و مردان تایید کرده است و مطالعات انجام شده نشان داده است که باعث بهبود تراکم مو می شود البته برای نشان دادن اثرات طولانی مدت به مطالعات بیشتری نیاز است.

 

درمان های خانگی ریزش مو (۸ روش مهم)

ممکن است بخواهید روش‌های مختلف مراقبت از مو را را امتحان کنید تا روشی را پیدا کنید که باعث می‌شود از ظاهر خود احساس بهتری داشته باشید به عنوان مثال از وسایل آرایشی استفاده کنید که حجم موهای‌ تان را افزایش می دهد یا مدل مویی را انتخاب کنید که قسمت پهن سر را کمتر نشان می دهد و می توانید از کلاه گیس ها و اکستنشن ها استفاده کنید یا سر خود را بتراشید.

۱) ماساژ پوست سر

ماساژ سر نه تنها احساس شگفت انگیزی دارد بلکه می توانند به ریزش موی شما کمک کنند ماساژ پوست سر باعث تحریک فولیکول های مو می شود که موجب رشد مجدد مو و کاهش ریزش است.

۲) ترک سیگار

تحقیقات مشخص کرده که ارتباط بین سیگار کشیدن و ریزش موها بسیار جدی است و همچنین سیگار کشیدن باعث سفید شدن زودرس موها می‌شود پس بهتر است هر چه سریعتر سیگار را ترک کنید.

۳) یک رژیم غذایی متعادل

یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند از موخوره و ریزش مو جلوگیری کند اطمینان حاصل کنید انواع سبزیجات، میوه ها، غلات، سبوس دار، چربی های اشباع نشده و پروتئین‌های بدون چربی را در رژیم غذایی خود بگنجانید و مصرف شیرینی ها را محدود کنید. برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در غذا با موهای سالم ارتباط دارند سعی کنید این نوع مواد غذایی را نیز به رژیم خود اضافه کنید. غذاهای غنی از آهن از جمله گوشت گاو، چربی، لوبیا، سبزیجات برگ سبز، غلات غنی شده با آهن و تخم مرغ.
غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ مانند ماهی آزاد، ماهی خال مخالی، ماهی تن، دانه های کتان، زرده تخم مرغ، دانه کنجد و گردو غذاهای پر از پروتئین مانند تخم مرغ، گوشت بدون چربی و غذاهای دریایی.

۴) استرس را کاهش دهید

استرس می تواند تعداد بسیار زیادی مشکل از جمله ریزش مو را برای شما به وجود بیاورد ریزش مو ممکن است نتیجه یک سبک زندگی پر استرس باشد. استراتژی های کاهش استرس عبارتند از: ورزش منظم، گوش دادن به موسیقی، انجام یوگا، مراقبت از خود، خواب کافی نیز ضروری است.

۵) تاثیر روغن‌ها در ریزش مو

برخی از شواهدنشان میدهد که در روغن نعناع موادی وجود دارد که می‌تواند به رشد مو کمک کند. از روغن رزماری نیز به طور سنتی برای افزایش گردش خون در پوست سر استفاده می‌شود.

۶) بیوتین

بیوتین یک ویتامین است که به طور طبیعی در غذاهایی مانند آجیل، سیب زمینی های شیرین، تخم مرغ، پیاز وجود دارد شواهد و مدارک نشان می‌دهد که خوردن ویتامین بیوتین می‌تواند ریزش مو را کند کند. البته این تحقیق بیشتر بر روی زنان انجام شده است.

۷) آب پیاز

یک مدل مطالعه قدیمی نشان داده که آب پیاز به عنوان یک درمان موضعی به طور قابل توجهی رشد مو را افزایش می دهد.

۸) چای سبز

بزرگترین مطالعه در موش های که دارای ترکیبات پلی فنلی موجود در چای سبز هستند نوید بخش ان هستند که میتوان از چای سبز به عنوان یک داروی طبیعی برای ریزش مو استفاده کرد اما هنوز مطالعات انسانی چیزی اثبات نشده است.

 

امیدواریم که از این مطلب سایت جوان ایرانی لذت برده باشید، خوشحالیم که همراه ما هستید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا