بهداشت و سلامت

درمان سرفه خشک و نکاتی که باید به آن توجه کنید!

برای درمان سرفه خشک چه کارهایی باید انجام داد؟ چرا به سرفه خشک دچار می­شویم؟ چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

در این مقاله قصد داریم سرفه خشک، علل و درمان آن را به شکل کامل بررسی کنیم. سرفه خشک می­تواند آزاردهنده باشد و روال عادی زندگی را مختل کند.

دلایل زیادی برای ایجاد این نوع سرفه وجود دارد. سرفه خشک گاهی در کودکان هم دیده می­شود. اگر می­خواهید جواب سوالات بالا را بگیرید، پیشنهاد می­کنم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

درمان سرفه خشک و نکاتی که باید به آن توجه کنید!

سرفه خشک چیست؟

زمانی که عامل خارجی وارد مجاری تنفسی می­شود، التهاب ایجاد شده سبب سرفه می­گردد. سرفه واکنشی است که بدن به شکل طبیعی نسبت به این التهاب از خود بروز می­دهد.

به‌طور کلی سرفه یا می­تواند دارای مخاط باشد که به آن خلط­دار می­گوییم یا می­تواند بدون مخاط باشد که در این صورت خشک است.

برخی از پزشکان سرفه خشک را غیر خلط­دار یا غیرمولد نیز می­نامند. این نوع سرفه می­تواند مشکلات دیگری نیز مثل خارش ایجاد کند و به همین دلیل زندگی عادی فرد را مختل سازد. این عارضه بیشترین آزار را هنگام خواب و در شب به بیمار می­رساند. ممکن است که سرفه به خواب آسوده فرد بیمار آسیب بزند.

به همین دلیل شما باید علائم این بیماری را بشناسید و نسبت به درمان آن اقدام کنید. نشانه­های این سرفه اگر بیش از یک ماه طول بکشد باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

چرا دچار سرفه خشک می­شویم؟

سرفه خشک می­تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از مهم­ترین دلایل ابتلا به این عارضه می­توان به سرماخوردگی، حساسیت­های مختلف و آنفولانزا اشاره کرد. علائم وابسته مثل عطسه، تنگی نفس، گرفتگی بینی و گلو و… می­تواند شما را در تشخیص علت سرفه خشک راهنمایی کند.

اگر به شکل مداوم دچار سرفه خشک می­شوید، ممکن است دچار یک بیماری حاد مثل سرطان ریه باشید. برای اطمینان از علت سرفه­های ممتد خود به پزشک متخصص مراجعه کنید. در ادامه چند علت شایع برای سرفه خشک ذکر خواهیم کرد که حتما باید آن‌ها را بدانید.

آسم و ارتباط آن با سرفه خشک

یکی از بیماری­هایی که دستگاه تنفسی ما را دچار التهاب و تورم می­کند، آسم است. مهم­ترین نشانه برای فهمیدن بیماری آسم سرفه خشک بوده و پزشکان می­توانند از همین طریق متوجه آن شوند.

اسپری­های تنفسی یا استنشاقی از مهم­ترین وسیله­ها برای درمان این بیماری هستند که توسط پزشکان تجویز می­شوند. البته بسته به شدت و نوع بیماری ممکن است دارو­هایی دیگری برای بیمار منظور شود. خس­خس در سینه و سخت نفس کشیدن از دیگر نشانه­های آسم است.

آلودگی هوا یک دلیل شایع برای سرفه خشک

مازوت، سرب و دیگر مواد آلاینده­ای که در داخل هوا وجود دارند، می­توانند باعث سرفه ما بشوند. این مواد برای مجاری تنفسی سنگین و مضر هستند به همین دلیل بدن سعی می­کند با واکنش سریعی مثل سرفه آن‌ها را از دستگاه تنفسی ما خارج کند. این سرفه­ها نیز می­توانند خشک و دردناک باشند.

حساسیت فصلی و سرفه­های خشک

درصد بالایی از حساسیت­های فصلی در بهار و بخاطر گرده­های گل اتفاق خواهد افتاد. اگر در فصل بهار دچار سرفه خشک شدید؛ یعنی که پشت حلق شما دچار التهاب شده است.

بدن، گرده­های گل را هنگام ورود به دستگاه تنفسی یک عامل بیماری­زا تلقی می­کند و نسبت به آن واکنش نشان می­دهد. برای درمان این مشکل می­توان از درمان­های خانگی بهره برد اما آلرژی­های حاد نیازمند مراجعه به پزشک و تجویز او هستند.

سرماخوردگی و ارتباط آن با سرفه خشک

سرفه خشک یکی از نشانه­های بارز سرماخوردگی است. البته آنفولانزا که نوع شدیدتر سرما خوردگی است هم می­تواند سرفه خشک داشته باشد. بدن درد، آبریزش بینی، تب خفیف و سردرد از دیگر نشانه­های این بیماری هستند که همراه با سرفه خشک ظاهر می­شوند.

برای درمان سرفه خشک سرماخوردگی ابتدا باید خود سرماخوردگی راه درمان کنید. معمولا با از بین رفتن سرماخوردگی، سرفه نیز از بین می­رود و شما دیگر اثری از آن نخواهید دید.

چگونه باید سرفه خشک را درمان کرد؟

برای درمان این سرفه روش­های مختلفی وجود دارد. ما در این مطلب درمان سرفه خشک در خانه، با روش­های گیاهی و دارو­های شیمیایی را بررسی خواهیم کرد. اگر پس از یک دوره 2 الی 4 هفته از درمان خانگی خود نتیجه نگرفتید، باید برای حل مشکل به متخصص مراجعه کنید.

چه روش­هایی برای درمان خانگی سرفه خشک وجود دارد؟

برای درمان شما می­توانید از دم­نوش­های مختلف کمک بگیرید. یکی از بهترین دم­نوش­ها برای درمان سرفه آن هم از نوع خشک دم­نوش لیمو و عسل است.

این مواد غذایی را با یک فنجان آب گرم مخلوط کرده و نوش­جان کنید. در صورت امکان داخل این دمنوش کمی زنجبیل بریزید تا خاصیت ضد التهابی آن بیشتر شود. آب نیاز نیست که به حد جوش گرم باشد. همین که کمی از حد متوسط گرم­تر باشد کفایت می­کند. ویتامین سی موجود در این معجون درمان شما را سرعت می­بخشد.

در این دوران وعده­های غذایی مقوی و مایع مثل سوپ مصرف کنید. سوپ یک وعده غذایی سرشار از غله و سبزیجات است.

برای اینکه از پروتئین خالی نباشد، می­توانید مرغ را هم درون سوپ خود بریزید. سوپ کمک می­کند که سیستم ایمنی شما احیا شود و مقاومت بیشتری در برابر عفونت­ها و ویروس­های مختلف داشته باشد.

تا جایی که می­توانید محیط اتاق خود را مرطوب نگه ­دارید. برای رهایی از این عارضه شما باید با استفاده از دستگاه بخور یا روش­های دیگری محیط اتاق را مرطوب کنید.

نظر طب سنتی برای درمان سرفه از نوع خشک چیست؟

توصیه­های طب سنتی را می­توان همگام با توصیه­های پزشکی استفاده کرد. درست است که با پیشرفت علم این روش­ها از میان رفته­اند اما برای اینکه کمتر از دارو­های شیمیایی استفاده کنیم، جایگزین خوبی هستند.

گیاهان و مواد خاصی مثل عسل، انواع روغن­های گیاهی، گل ختمی و زردچوبه برای درمان سرفه بسیار مفید هستند. برای تسکین درد سرفه از روغن بنفشه، روغن بادام یا روغن حیوانی استفاده کنید. ماساژ آن‌ها در حوالی سینه باعث کاهش درد خواهد شد. برای استفاده از این روش­های درمانی مطمئن شوید که نسبت به این دارو­ها حساسیت ندارید.

روش­های دارویی برای درمان سرفه

درمان سرفه خشک شدید تنها با استفاده از دارو امکان­پذیر است. برای بزرگسالان معمولا از شربت استفاده می­شود و کودکان نیاز به دارو­های خاص­تری دارند. اگر سرفه به دلیل فصل بهار و حساسیت گرده گل اتفاق افتاده باشد، معمولا دارو­هایی مثل آنتی­هیستامین­ها و اسپری­های بینی تجویز می­شوند.

شربت­های ضداحتقان نیز برای مشکلات دیگر هستند. این دارو­ها عوارض سنگینی ندارند و ممکن است مشکلات خفیفی مثل خواب­آلودگی به­وجود بیاورند. برای درمان اصولی در طریق دارو شما باید حتما به متخصص مراجعه کنید. همچنین اینجا را بررسی کنید.

جمع­بندی

برای درمان سرفه خشک ابتدا باید علت آن را بشناسید. سرفه خشک به دلیل خشک بودن خشن است و می­تواند درد داشته باشد.

این سرفه ممکن است خواب را از شما بگیرید و با خس خس سینه آزارتان بدهد. از روش­های خانگی خاصی که در مقاله گفته شد برای درمان سریع­تر خود استفاده کنید. اگر راهکار­های گفته شده کارساز نبود، به سراغ پزشک بروید. ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا