بیماری‌ها و راه درمان

درمان ورم معده [راهکارهای طبیعی، طبی + شیمیایی]

هر آنچه که در مورد درمان ورم معده و روده باید بدانید

درمان ورم معده چه راهکارهایی دارد؟ در این قسمت با ما باشید تا به صورت کامل راجع به بیماری ورم معده و نیز راهکارهای درمان آن بپردازیم و شما را با روش‌های حل این مشکل ازنظر طبی سنتی، گیاهی و داروهای شیمیایی آشنا کنیم.

درمان ورم معده و روده

درمان ورم معده و روده که از جمله مهم‌ترین ارگان‌های داخلی بدن هستند، بسیار مهم است. در این حالت ابتدا لازم است با این مشکلات بیشتر آشنا شویم که عبارتند از:

  • منظور از ورم معده چیست. ورم معده که با عنوان گاستریت هم شناخته می‌شود، از جمله مشکلات مربوط به بخش دیواره معده است که می‌تواند در اثر عوامل متفاوتی ایجاد گردد. همانطور که می‌دانید، دیواره معده دارای مقاومت بسیار خوبی است که حتی در برابر اسید معده نیز مقاوم می‌باشد. با این حال مصرف برخی مواد می‌توانند منجر به آسیب زدن به آن شود که از جمله آنها می‌توان به الکل یا غذاهای تند و دخانیات اشاره کرد. برخی از علائمی که در این بیماری وجود دارند، شامل سوزش سردل، معده درد، نفخ و نیز آروغ زدن هستند. برای رفع این مشکل، می‌توان به شیوه‌های درمانی مختلفی از روش‌های خانگی گرفته تا طب سنتی اشاره کرد.
  • منظور از ورم روده چیست؟ در این حالت روده‌ها دچار التهاب می‌شوند که منجر خواهد شد تا عملکرد دستگاه گوارش دچار اختلال شود. به طور معمول، بیماری‌های مرتبط با این قسمت بسیار خاموش و ساده هستند. برای دسته‌بندی این نوع مشکل می‌توان به 2 مورد مهم اشاره کرد که شامل کولیت اولسراتیو و نیز بیماری کرون می‌شوند. از جمله علائم این بخش می‌توان به اسهال، درد معده، خستگی، وجود خون در مدفوع و یا کاهش وزن اشاره کرد.

برای درمان ورم معده، لازم است افراد به متخصصین گوارش مراجعه کنند تا بتوانند از گسترده‌تر شدن این بیماری جلوگیری کرده و به درمان آن بپردازند.

درمان ورم معده و روده
روش های درمان ورم معده و روده چیست؟

درمان ورم معده عصبی

درمان ورم معده حالت‌های مختلفی دارد که یکی از آنها برطرف کردن مشکل معده عصبی می‌باشد. ممکن است شما هم دچار این بیماری شده باشید که احساس درد یا تهوع دارید اما زمان‌هایی که دچار استرس می‌شوید. به این بیماری، معده درد عصبی گفته می‌شود که در اثر تغییراتی در ساختار بدن از جمله ترشح هورمون‌ها و ضربان قلب و فشار خون ایجاد می‌گردد. این نوع تغییرات دارای برخی عوارض جانبی در بخش‌هایی از بدن از جمله تنفس و گوارش می‌باشد. علائمی که این مشکل دارد شامل اسهال، سوء هاضمه، گرفتگی عضلات، یبوست و نیز تغییرات در اشتها و حالت تهوع است.اما راهکارهای درمان ورم معده عصبی چیست؟

در این خصوص به برخی روش‌ها می‌پردازیم که عبارتند از:

  • نوشیدن آب: حالت تهوع و استفراغ در بدن بسیاری از ما رخ می‌دهد. این مشکل باعث شده است تا آب بدن از دست رفته و برای جبران آن می‌بایست آب بنوشید. پیشنهاد ما آن است که این کار در مدت نیم یا یک ساعت پس از استفراغ انجام گردد.
  • پرهیز از کافئین: مورد دیگری که می‌توان در این حالت بیان کرد، جلوگیری از مصرف موادی است که تاثیرات مخربی دارند. از جمله می‌توان به مصرف نوشیدنی‌ها و نیز مواد کافئین دار اشاره کرد که بهتر است با نوشیدنی‌های غیر کافئین دار جایگزین شوند.

همچنین کارهای دیگری که می‌توان برای غلبه بر مشکلات این بیماری انجام داد عبارتند از:

  • مدیریت استرس،
  • استفاده از دمنوش‌های گیاهی،
  • مصرف قرص برای معده درد عصبی.

 

درمان ورم معده در خانه

زمانی که پوشش داخلی معده دچار فرساش و زخم شود، ورم معده ایجاد شده و به همین خاطر لازم است تا برای درمان آن اقداماتی صورت گیرد. در این صورت ابتدا لازم است راهکارهای زیر را بیان کنیم که عبارتند از:

  • جلوگیری از برخی کارها: ابتدا لازم است از انجام برخی کارها دست بردارید که شامل عدم خوردن غذاهای ناسالم، عدم سیگار کشیدن، عدم ضعیف‌تر کردن سیستم ایمنی بدن، عدم ابتلا به استرس شدید و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های باکتریایی است.

حال راجع به درمان‌های خانگی باید گفت:

  • استفاده از سرکه سیب: در این حالت می‌توان می‌توان از این ماده برای کاهش تولید اسید معده استفاده کرد که می‌تواند از وارد شدن آسیب به پوشش معده و خراب‌تر شدن اوضاع آن بیشتر جلوگیری کند. شما می‌توانید برای استفاده از این ماده، از مواد مختلفی اعم از سرکه سیب، آب و نیز عسل استفاده کنید.
  • آلوئه ورا: دومین مورد مهم برای درمان ورم معده به صورت خانگی، استفاده از آلوئه ورا است. در این صورت می‌توان ساخت یک ترکیب ضد عفونی و ضد التهابی از این ماده اشاره کرد که قادر است به همراه آب و نیز ژل آلوئه ورا به کار برده شود.
  • مصرف مواد غذایی مفید: یکی دیگر از راهکارهایی که می‌توان برای درمان ورم معده خانگی استفاده کرد، مصرف موادی است که می‌تواند در درمان این مشکل شما را یاری نماید. در این حالت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از: ماست، کاهو، هندوانه، آب کلم و نیز دمنوش‌های گیاهی.
  • روغن نارگیل: شما می‌توانید در رژیم غذایی خود از روغن نارگیل استفاده کنید که برای این کار هم در غذا و هم به صورت خالص روزی 2-3 قاشق چایخوری مناسب می‌باشد. در واقع این ماده دارای یکسری آنتی اکسیدان‌هایی است که منجر می‌شود تا استرس شما کمتر شده و خواص ضد التهابی دارد.
درمان ورم معده در خانه
راهکارهای خانگی درمان ورم معده چیست؟

 

در این مقاله با رفلاکس معده و روش های درمان آن آشنا شوید.

درمان ورم معده در طب سنتی

شما می‌توانید برای درمان ورم معده از بخری نکات در طب سنتی استفاده کنید که شامل موارد زیر می‌باشند:

  • اصلاح آداب تغذیه: در این حالت باید گفت طب سنتی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای اصلاح سبک زندگی خود استفاده کنید. برای این کار لازم است می‌بایست مصرف برخی مواد غذایی سنگین را با موارد دیگر اعم از سبزی‌ها و میوه‌ها جایگزین نمود.
  • کنترل خوردن غذا: مصرف و مدیریت غذاهایی که میل می‌کنید یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که باید در طب سنتی به آن توجه کنید. در این حالت لازم است اشتهای کاذب را کنترل کرده و از خوردن غذاهای نامناسب جلوگیری کنید.
  • در خوردن گوشت بهتر است از مدل‌های لطیف که سریع‌الهضم هستند استفاده کنید.
  • در صورتی که ترش کردن و سوزش معده به دلیل خلط سودا باشد، می‌توانید از مربای آمله و یا هلیله استفاده کنید.
  • یکی دیگر از توصیه‌هایی که از طرف طب سنتی برای درمان ورم معده بیان شده است، مصرف کنجد له شده به همراه نبات است که می‌تواند ترشی معده را رفع نماید.
  • شما می‌توانید از دم کرده بابونه استفاده کنید و به همراه آن نیز برخی مواد دیگر اعم از رازیانه، بادرنجیویه نیز برای درمان سوزش معده مناسب هستند.
  • برای تقویت عملکرد و قدرت هضم این ماده، می‌توان از گل بابونه و نیز دم کرده آن استفاده کرد که می‌تواند برای تقویت غذاها مناسب باشند.
  • یکی دیگر از موادی که برای درمان التهاب توصیه شده است، استفاده از دم نوش گل ختمی است که می‌توانید از آن در یک فنجان آب جوش استفاده کنید.
  • شما می‌توانید از ترکیب جوشانده ریشه، تخم و گل ختمی استفاده کنید.
  • برای درمان ورم معده یکی از قدیمی‌ترین و بهترین توصیه‌ها، استفاده از مخلوط عسل و دارچین است. در این صورت می‌توانید برای از بین بردن التهاب‌های معده از آنها استفاده کنید.

درمان ورم معده با داروی گیاهی

برای درمان ورم معده، لازم است مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و روش‌ها را دنبال کنید. از تصحیح شیوه زندگی گرفته تا جلوگیری از پرخوری، خوردن غذاهای چرب و غیره. یکی از دلایل مهم در ایجاد چنین مشکلی، افزایش حجم گاز معده است که در روده شکل می‌گیرد. اگر بخواهیم به برخی از راه حل‌های گیاهی بپردازیم، می‌توان گفت:

  • ریحان: شما می‌توانید از ریحان برای جلوگیری از استفراغ و نیز اسهال استفاده کنید. در این حالت می‌توان به برخی از خواص ضد اسپاسم اشاره کرد که منجر می‌شود تا معده قوی‌تر شود. برای استفاده می‌توان از آب این ماده به همراه آب ریشه زنجبیل استفاده کرد. شما می‌توانید به اندازه 10 – 15 عدد برگ ریحان را نیز در آب جوش ریخته و با عسل یا تنها در روز میل کنید.
  • بومادران: برای درمان ناراحتی‌هایی که در معده وجود دارند، می‌توان از بومادران استفاده کرد که می‌توان پیش از ناهار یا شام، یک چنگک از آن را در یک لیوان آب جوش دم کرده قرار دهید.

در کنار این موارد، می‌توان به برخی از داروها نیز اشاره کرد. این نوع مواد دارویی دارای ترکیبات گیاهی هستند که از جمله آنها می‌توان به بابونه، میخک، دارچین، کرفس و زعفران اشاره کرد. شما می‌توانید با بررسی داروهای گیاهی که معمولا به صورت شربت در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند، از این دسته مواد هم استفاده کنید. برخی از این داروها عبارتند از:

  • شربت کام ناب،
  • قرص بلغم ضد نفخ و بادشکن،
  • شربت اکسیر مقوی معده،
  • گیاه دن،

نکته: در معرفی این محصولات، جوان ایرانی مسئولیتی در قبال عوارض مصرف آن نخواهد داشت. لازم است مصرف کننده پیش از مصرف تحقیقات لازم برای مصرف این دسته شربت‌ها و داروهای گیاهی را داشته باشد.

درمان ورم معده با داروی گیاهی
راهکارهای درمان ورم معده با مواد گیاهی

درمان ورم معده با زنجبیل

استفاده از زنجبیل به عنوان یکی از مواد غذایی گرم و خشک می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید برای تقویت معده و رفع انگل روده اقدام کنید. در این حالت ابتدا باید به این نکته توجه کنید که استفاده از این ماده بیشتر از 2-4 گرم در روز مصرف نشود. شما می‌توانید با استفاده از این ماده، از مشکلاتی مانند نفخ، سردرد، سوء هاضمه، استفراغ جلوگیری نمایید. این ماده می‌تواند دارای قابلیت ضد التهابی و نیز ضد باکتریایی داشته باشد. از دیگر کاربردهای زنجبیل برای درمان ورم معده می‌توان گفت:

  • شما قادر هستید تا با کمک این ماده برای جلوگیری از نفخ و استفراغ استفاده کنید.
  • همچنین این ماده برای رفع انگل روده و معده یا درمان سرما خوردگی و نیز درمان گلودرد مفید است.

طریق مصرف زنجبیل برای درمان ورم معده به شرح زیر می‌باشد که عبارت است از:

  • ابتدا می‌بایست ریشه زنجبیل تازه خرد شده را به اندازه 1 قاشق چای خوری و به مدت 10 دقیقه بجوشانید. سپس می‌بایست به آن مقداری عسل اضافه کرده و 3 نوبت در روز از آن را استفاده نمایید. در برخی موارد استفاده از پورد زنجبیل به همراه نمک نیز به همراه آب گرم برای مصرف این ماده توصیه شده است.
  • یکی دیگر از روش‌هایی که برای مصرف زنجبیل می‌توان در نظر گرفت، آن است که به اندازه نصف قاشق چای خوری از این پودر را به همراه عسل ترکیب نموده و پیش از آنکه هر وعده غذایی را میل نمایید، از این ترکیب استفاده کنید.
  • در برخی موارد نیز استفاده از این ماده به صورت کپسول و یا خام استفاده می‌شود.

درمان ورم معده با بابونه

درمان ورم معده به کمک بابونه یکی دیگر از راه حل هایی است که می‌توانید از آن کمک بگیرید. در این حالت می‌توان گفت:

  • یکی از گیاهانی که سال‌ها به عنوان درمان کننده معده استفاده می‌شده است، بابونه است. در این حالت شما می‌توانید آن را با یک لیوان چای غلیظ درست کنید که در ادامه شیوه استفاده از آن را کامل بیان می‌کنیم.
  • یکی دیگر از مزایایی که برای این ماده می‌توان بیان کرد، خرد کردن و دفع سنگ مثانه است. همچنین شما می‌توانید از آن برای درمان میگرن و سردرد نیز استفاده کنید.
  • این ماده می‌تواند تب بر بوده و نیز تقویت کننده معده باشد. شما می‌توانید از بابونه برای رفع کرم معده نیز استفاده کنید. در این حالت باید چای بابونه را میل کنید.
  • شما می‌توانید از بخور این ماده نیز برای از بین بردن میکروب‌ها و نیز تحریک گردش خون صورت خود استفاده کنید.

برای استفاده لازم است 4 قاشق چایخوری از بابونه را به همراه 1 لیوان آب جوش و نیز 4 چای کیسه‌ای با هم ترکیب کنید. سپس می‌بایست آن را در زمان صبح ناشتا میل کرده و در رختخواب به پشت دراز بکشید. به مدت 4 دقیقه خوابیده و در نهایت بعد از 15 دقیقه آن را میل نمایید. استفاده از این ماده می‌بایست به مدت 2 هفته ادامه یافته تا برای درمان زخم و ورم معده شما کارساز باشد.

درمان ورم معده با بابونه
درمان کرم روده در معده

درمان ورم معده با عسل و دارچین

راهکار درمانی دیگری که می‌توان برای درمان ورم معده بیان کرد، استفاده از عسل و دارچین است. در این حالت می‌توان به خواصی مختلفی اشاره کرد. به عنوان مثال تامین ویتامین سی، آنتی بیوتیک طبیعی، کنترل اسید معده و نیز کاهش استرس و اضطراب. اما در مورد درمان ورم معده با عسل و دارچین باید گفت:

  • ترکیب عسل می‌تواند منجر به نرم شدن روده‌ها شده و درد و التهاب معده را شدت بخشد.
  • شما می‌توانید به منظور برطرف کردن ورم معده، از عسل به همراه آب گرم استفاده کنید.
  • برای پاکسازی معده و میکروب کشی، می‌توان از مقدار آب ولرم در کنار آبلیمو و عسل در هنگام ناشتا استفاده کرد.
  • دارچین ماده‌ای است که می‌تواند در 2 بخش کمک کننده باشد. در این صورت می‌توان به خاصیت هضم غذای آن و نیز درمان التهاب معده اشاره کرد. شما می‌توانید از این ماده در 2 حالت یعنی اضافه کردن به غذا و یا به عنوان چای استفاده کنید.
  • جالب است بدانید دارچین به عنوان یک مهار کننده قوی برای سرطان روده بزرگ شناخته می‌شود. این اثر در آزمایش بر موش‌ها به اثبات رسیده است.

برای استفاده از این ترکیب، کافیست پودر دارچین و نیز عسل را با هم ترکیب نموده و هر روز آنها را میل نمایید. برای درمان بهتر است این ماده به میزان نصف قاشق چایخوری بعد از هر وعده غذایی مصرف گردد.

سیاه دانه و عسل برای ورم معده

راهکار دیگری که برای درمان ورم معده با ترکیب عسل می‌توان بیان نمود، مخلوط آن با سیاه دانه است که در این حالت باید گفت:

  • ترکیب قدرتمند سیاه دانه و عسل قرن‌ها برای رفع مشکلات مختلف جسمی استفاده شده است.
  • جدای از خواصی که برای عسل به تنهایی برای درمان ورم معده بیان کردیم، باید گفت در طب سنتی این مواد به منظور رفع مشکلات مربوط به معده و نیز هضم غذا استفاده می‌شود.
  • خواص مرتبط با ترکیب این ماده در دستگاه گوارش شامل رفع یبوست، نفخ معده و کمک به هضم بهتر غذا است.
  • یکی دیگر از مزایای مصرف این ماده، بهبود تنبلی تخمدان‌ها است.
  • ترکیب این ماده می‌تواند به منظور تسکیل عصب معده استفاده شود.
  • شما می‌توانید برای جلوگیری از ترشح بیش از حد اسید معده از این ماده استفاده کنید.
  • این ترکیب می‌تواند در درمان زخم معده نیز به کار گرفته شود.
  • برطرف کردن نفخ و سردی معده از دیگر خواص ترکیب عسل و سیاه دانه در درمان ورم معده است.

به منظور بهره‌مندی از خواص عسل و سیاهدانه لازم است به مقدار 6 گرم پودر سیاه دانه را به همراه 12 گرم عسل ترکیب نمایید. در این حالت می‌بایست 3 بار در روز آن را مصرف کنید. توجه کنید که هرمرتبه به اندازه 1 قاشق چای خوری از این ترکیب میل کنید. پس از 2 هفته می‌توانید نشانه‌های بهبودی را مشاهده کنید.

خواص عسل و سیاه دانه برای درمان ورم معده
ترکیب های عسل برای درمان معده

درمان ورم معده با قرص شیمیایی

نام قرص‌ها شیمیایی برای درمان ورم معده چه هستند؟ برای جلوگیری و درمان ورم معده می‌بایست از تمام چیزهایی که منجر به تحریک آن می‌شوند جلوگیری شود. در کنار درمان‌های طبیعی و طبی، راهنمایی گرفتن از یک پزشک نیز ضروری است. برای درمان ورم معده با قرص شیمیایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • لانزو: یکی از قرص‌هایی است که کاربرد اصلی آن برای مهار کردن اسید معده می‌باشد. این کار از طریق مهار کردن پمپ پروتون ایجاد می‌گردد.
  • قرص گاسترین: این ماده می‌تواند از طریق مواد گیاهی که دارد از جمله ریشه شیرین بیان به منظور درمان زخم‌های گوارشی و نیز زخم معده استفاده شود. همچنین کاربردهای دیگر ذکر شده برای این ماده شامل ضد ورم بودن، ضد التهاب معده بودن، بهبود زخم‌های معده است.
  • داروهای آنتی بیوتیک: این دارو می‌تواند به منظور برطرف کردن مشکل هلیکوباکتر استفاده شود و احتمال بازگشت عفونت را کاهش می‌دهد.

اکیدا توصیه می شود تا مصرف این داروها پس از تشخیص پزشک انجام شود.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 13

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا