بهداشت و سلامت

دلایل و درمان های ریزش مو

چرا موهای من می ریزد و درمان آن چیست؟

ریزش هر روز مقدار مشخصی از مو طبیعی است. اگر موها به میزان قابل توجهی بیش از حد معمول ریزش کنند ، باعث پریشانی و نگرانی می شوند. گفته شده است تا صد دانه ریزش مو در روز طبیعی است. اگر بیشتر از این ریزش مو دارید باید نگران شوید. در حالی که طاسی با الگوی زنانه و مردانه دلیل اصلی ریزش مو است ، دلایل دیگری نیز وجود دارد. البته الگوهای ریزش مو در زنان و مردان متفاوت است.

در این مقاله ، ما به دلایل اصلی ریزش مو ، درمان های موجود و نکات مراقبت در منزل برای جلوگیری از ریزش موها می پردازیم.

دلایل ریزش مو

ریزش مو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از وراثتی گرفته تا نوع تغذیه و محیطی که فرد در آن قرار دارد. سبک زندگی و یا مصرف برخی از داروهای نیز می تواند از دلایل اصلی ریزش مو باشد. در ادامه برخی از این دلایل را بیان کرده ایم و برای هر کدام راه حل هایی را ارائه داده ایم.

دلایل ریزش مو

دلایل احتمالی ریزش مو عبارتند از:

آلوپسی آندروژنتیک

آلوپسی آندروژنتیک اصطلاح دیگری برای طاسی مردانه یا زنانه است. این موضوع یک علت بسیار مهم ریزش مو است. طاسی الگوی مردانه و زنانه هر دو ژنتیکی است. مردها تمایل به از دست دادن مو از ناحیه شقیقه و تاج سر دارند. در زنان معمولاً موهای سر نازک می شود یا به صورت سکه ای می ریزد. در برخی از مواقع هم به طور کلی می ریزد و موها کم پشت می شود.

آلوپسی آندروژنتیک به احتمال زیاد با افزایش سن فرد اتفاق می افتد اما پس از بلوغ می تواند در هر مرحله شروع شود. بسیاری از زنانی که آلوپسی آندروژنتیک را تجربه می کنند پس از یائسگی به آن مبتلا می شوند. این بدان معنی است که ممکن است هورمون ها ارتباطی با آن داشته باشند.

درمان این بیماری با ماینوکسیدیل ، دارویی برای رشد مو امکان پذیر است. البته بهتر است که قبل از مصرف خودسرانه دارو به پزشک مراجعه کنید.

بارداری

برخی از زنان ممکن است کمی پس از زایمان دچار ریزش بیش از حد مو شوند. این موضوع به دلیل کاهش سطح استروژن در بدن زنان پس از زایمان است. این نوع ریزش مو موقتی است و معمولاً ظرف یک سال یا زودتر برطرف می شود.

برای کمک به بازگشت مو به حالت طبیعی خود موارد زیر را انجام دهید:

  • استفاده از یک شامپو نرم کننده
  • استفاده از شامپو حجم دهنده
  • اجتناب از نرم کننده های مو

تلوژن افلوویوم

تلوژن افلوویوم Telogen effluvium شرایطی است که مو در مرحله تلوژن (ریزش طبیعی) چرخه رشد باقی می ماند. این باعث می شود موهای بیشتری ریزش کند ، گاهی اوقات ممکن است موها به صورت مشتی بریزند. تلوژن افلوویوم معمولاً یک وضعیت موقتی است که با گذشت زمان برطرف می شود. برای یافتن علت توصیه می شود به پزشک مراجعه کنید.

برخی از علل احتمالی عبارتند از:

  • استرس شدید
  • عمل جراحي
  • زایمان
  • کاهش سریع وزن
  • مشکلات تیروئید
  • داروهای خاص


پزشک باید علل زمینه ای تلوژن افلوویوم را درمان کند. اگر یک پزشک مشکوک باشد که داروهای خاص باعث ریزش مو شده است ، ممکن است آنها را تغییر دهد.

آناژن افلوویوم

آناژن افلوویوم Anagen effluvium باعث ریزش مقادیر زیادی از مو به سرعت در مرحله آناژن (رشد) چرخه مو می شود. این شرایط ممکن است باعث ریزش مو از سر و همچنین سایر قسمت های بدن از جمله ابرو و مژه شود.

علل آناژن افلوویوم عبارتند از:

  • شیمی درمانی
  • تابش – تشعشع
  • عفونت های قارچی
  • بیماری خودایمنی


درمان این بیماری به علت آن بستگی دارد اما می تواند شامل محلول موضعی ماینوکسیدیل باشد.

اگر فردی در اثر شیمی درمانی آناژن افلوویوم داشته باشد ، خنک شدن پوست سر در طی این روش می تواند کمک کند تا ریزش موها کمتر شود. موها اغلب 3-6 ماه پس از قطع شیمی درمانی دوباره موها رشد می کنند و به حالت قبلی باز می گردند. خوشبختانه این نوع از ریزش مو دوره ای و موقتی است و پس از مدتی مو به حالت اولیه خود باز می گردد.

آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا نوعی بیماری خود ایمنی است که باعث ریزش ناگهانی مو می شود. سیستم ایمنی بدن ، همراه با سایر قسمت های سالم بدن ، به فولیکول های مو حمله می کند. موهای پوست سر و همچنین ابروها و مژه ها ممکن است به صورت تکه های کوچک ریخته شوند.

اگر فردی به این بیماری مبتلا است ، باید به پزشک مراجعه کند. پزشک ممکن است برای کمک به رشد مجدد مو دارو تجویز کند.

آلوپسی کششی

آلوپسی کششی ، ریزش مو در اثر کشیدن مو به مدل های موی تنگ است که باعث شکستن و شل شدن آن می شود. مدل های موی مرتبط با این شرایط عبارتند از:

  • دم اسبی تنگ
  • نوارهای گره ای


در صورت ادامه آلوپسی کششی ، ممکن است فرد دچار لکه های طاسی و نازک شدن مو شود. اجتناب از مدل موهای تنگ معمولاً از آسیب بیشتر جلوگیری می کند. سعی کنید موهای خود را آزاد بگذارید و نبدید. بستن موها باعث ریزش سکه ای شده و می تواند مشکلاتی را برای شما ایجاد کند.

داروها

برخی از داروها عوارض جانبی دارند که می تواند باعث ریزش مو شود.

نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

  • داروهای رقیق کننده خون ، مانند وارفارین
  • Accutane ، برای درمان آکنه
  • داروهای ضد افسردگی ، از جمله Prozac و Zoloft
  • مسدود کننده های بتا
  • داروهای کاهنده کلسترول ، مانند لوپید

اگر شخصی فکر می کند ریزش مو به دلیل دارویی است که مصرف می کند ، باید برای ارزیابی به پزشک مراجعه کند. پزشک ممکن است بتواند دوز دارو را کاهش دهد یا فرد را به داروی دیگری سوق دهد. از مصرف خودسرانه دارو پرهیز کنید. اگر زمانی پس از مصرف داروهایی که پزشک به شما تجویز کرده دچار ریزش مو شدید حتما این مورد را با وی در میان بگذارید. در صورت عدم توجه پزشک به یک پزشک دیگر مراجعه کنید.

کمبودهای تغذیه ای

کمبودهای تغذیه ای می تواند باعث ریزش مو شود. رژیم های غذایی شدید که دارای مقدار کمی پروتئین و ویتامین های خاصی مانند آهن هستند ، ممکن است باعث ریزش بیش از حد مو شوند. تغذیه نامناسب هم یکی از دلایل اصلی ریزش مو است.

فرد باید برای آزمایش خون به پزشک مراجعه کند تا بررسی کند که آیا کمبود تغذیه ای دارد که می تواند باعث ریزش مو شود. این نوع از آزمایش ها می توانند کمبودهای بدن را مشخص کنند. پس از آن می توان با اصلاح رژیم غذایی یا مصرف ممکمل ها این مشکل را برطرف کرد.

جمع بندی

ریزش مقدار مشخصی از مو در هر روز امری طبیعی است. افراد معمولاً هر روز تا 100 تار مو از دست می دهند. اگر فردی متوجه شود که بیش از حد معمول دچار ریزش مو می شود ، ممکن است یک بیماری زمینه ای داشته باشد. در این صورت، باید به پزشک مراجعه کنند و در مورد بهترین گزینه های درمانی مشاوره بگیرد.

در بسیاری از موارد ، هنگامی که پزشک بیماری زمینه ای را درمان کرد ، موهای فرد به حالت طبیعی خود برمی گردد.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا