مهارت های زندگی

چگونه با پشیمانی پس از ازدواج‌ مقابله کنیم؟ روش‌های کاربردی و مهم

چرا زوجین بعد از ازدواج پشیمان می‌شوند؟ روش‌های مقابله با آن

برخی از افراد پس از ازدواج تازه یاد این موضوع می‌افتند که آیا ازدواج ارزشش را داشت؟ آن‌ها بعد از مدتی تصور می‌کنند که ازدواج تنها راه برای داشتن یک رابطه شاد و سالم نیست‌‌ و از پذیرفتن آن پشیمان می‌شوند. در این مطلب از جوان ایرانی دلایل پشیمانی بعد از ازدواج و چگونگی مقابله با آن را برای شما شرح می‌دهیم.

 

دلایل پشیمانی بعد از ازدواج

آشنایی با علت پشیمانی پس از ازدواج دید بهتری به شما در مورد ازدواج می‌دهد و همچنین باعث می‌شود با چشمانی باز تصمیم معقولانه‌ای را برای زندگی خود اتخاذ کنید.

ترس از مجرد ماندن طولانی

هرچند امروزه افراد جامعه نسبت به مجرد ماندن طولانی، دید بهتری پیدا کرده‌اند، اما باز هم برخی از خانواده‌ها مجردی در سنین بالا را غیرقابل تحمل دانسته و آن را به طرز خطرناکی ناخوشایند می‌دانند. درواقع آن‌ها شریکی را انتخاب می‌کنند که دلخواهشان نیست و صرفاً برای اینکه مجرد نمانند تن به با هم بودن داده‌اند. چنین افرادی در اکثر موارد از ازدواج پشیمان می‌شوند.

ازدواج در سن کم

برخی از افراد به دلیل اینکه سن آن‌ها بسیار کم است، اصلاً نمی‌توانند تصمیم قطعی در مورد زندگی خود بگیرند، بلکه از روی احساسات انتخاب می‌کنند. آن‌ها ممکن است فردی را برای زندگی در نظر بگیرند که با معیارهایشان هیچ سنخیتی ندارد. ولی صرفاً چون سن کمی دارند نمی‌توانند این موضوع را درک کنند. این‌گونه افراد پس از ازدواج معمولاً پشیمان شده و برخی از آن‌ها حتی از شریک جنسی خود جدا می‌شوند.

تغییر شخصیت افراد پس از ازدواج

برخی از افراد پس از ازدواج به طرز چشمگیری شخصیت آن‌ها تغییر می‌کند. بسیار دیده شده که برخی از افراد می‌گویند من در اوایل ملاقات با او نمی‌دانستم که همسر زندگی‌ام چنین شخصیتی را در ادامه زندگی خواهد داشت وگرنه با ازدواج نمی‌کردم. حتی پس از داشتن یک فرزند ممکن است شخصیت افراد تغییر کند و برای فرد مقابل غیرقابل تحمل شود، در این‌گونه موارد ممکن است از ازدواج خود پشیمان شوند.

تصور شادی دائمی

برخی از افراد تصور می‌کنند که ازدواج ضامن خوشبختی آن‌ها است. هرروز  سرشار از شادی بوده و از زندگی لذت می‌برند ولی آن‌ها نمی‌دانند که در زندگی متأهلی نیز مانند مجردی احساس ترس، خیانت و شک به همدیگر نیز وجود دارد. تصور ازدواج برای این‌گونه افراد این است که هیچ مشکلی در زندگی مشترک نخواهند داشت و زندگی آرامش خواهند داشت، اما وقتی در زندگی کوچک‌ترین مشکلی پیش بیاید، آن‌ها از با هم بودن خسته شده و احساس پشیمانی می‌کنند.

عدم تفاهم با یکدیگر

همان‌طور که می‌دانید در ازدواج زن و مرد باید همدیگر را درک کنند، به علایق و نیازهای همدیگر توجه کنند. اگر هیچ‌گاه همدیگر را درک نکنند زوجین شکایت می‌کند که فرد مقابل اهمیت نمی‌دهد. درواقع مسائلی که برای یک نفر مهم است برای شریک زندگی هیچ اهمیتی ندارد. در این صورت ممکن است از ادامه زندگی با یکدیگر پشیمان شوند. این‌گونه زوجین بهتر است در چنین مواردی از مشاور کمک بگیرند.

عدم شناخت از جنس مخالف

در ازدواج زوجین حتماً باید به شناخت یکدیگر برسند. ممکن است یک سری موارد که برای خانم‌ها اولویت دارد، برای آقایان در اولویت قرار نگیرد. به همین دلیل تفاوت زن و مرد را باید متوجه شوید و سپس ازدواج کنید. در این صورت احتمال پشیمانی از ازدواج شما هم کمتر می‌شود.

عدم بلوغ کافی

برای ازدواج نیاز است که زن و مرد به بلوغ ذهنی رسیده باشند و سپس ازدواج کنند. شما باید بدانید که در زندگی مشترک با چالش‌های زیادی روبرو می‌شوید. افرادی که انعطاف‌پذیر هستند و از بلوغ کافی برخوردارند می‌توانند این مشکلات را به راحتی حل کنند‌.

شرایط بد اقتصادی

داشتن پول در ازدواج و زندگی مشترک تأثیر بسیار زیادی دارد. هرچند که زندگی سختی و شیرینی‌های زیادی دارد اما ممکن است آن‌قدر شرایط بد اقتصادی فشار وارد کند که حتی از ازدواج پشیمان شوند. این‌گونه افراد دچار افسردگی بعد از ازدواج نیز می‌شوند که در این صورت باید مشکل خود را با مشاوره در میان گذاشته و همچنین برای کسب درآمد بیشتر تلاش کنند.

 

آیا می‌دانید پیامدهای افزایش سن ازدواج چیست؟ در این مقاله به طور کامل بخوانید:

پیامدهای افزایش سن ازدواج

مواجهه با واقعیت‌ها

برخی از افراد نسبت به ازدواج تصورات رؤیایی دارند و با زندگی واقعی آن‌ها هیچ سنخیتی ندارد.‌ این‌گونه افراد ممکن است پس از ازدواج پشیمان شوند. حتی ممکن است نسبت به همدیگر بی‌اعتماد شوند و در صورت ادامه زندگی روزهای تلخی را سپری کنند.

عدم علاقه نسبت به همدیگر

طی تحقیقات انجام شده برخی از زوجین پس از ازدواج متوجه می‌شوند که هیچ علاقه‌ای نسبت به جنس مخالف ندارند. آن‌ها گول حرف آدم‌هایی را می‌خورند که گفته‌اند پس از ازدواج علاقه به وجود می‌آید و همه چیز درست می‌شود. اما آن‌ها هر کاری می‌کنند که نسبت به همدیگر عشق بورزند اما نمی‌توانند! درنتیجه از دیگر ناراضی بوده و از زندگی با همدیگر پشیمان می‌شوند.

ازدواج با فرد اشتباه

حتماً قبل از ازدواج برای همدیگر وقت بگذارید، با هم گفتگو کنید تا به شناخت بهتری برسید‌ زیرا اگر با فرد اشتباهی ازدواج کنید، از زندگی دلسرد شده و سپس از ازدواج نیز پشیمان می‌شوید. بنابراین سعی کنید رابطه گرم و صمیمانه با یکدیگر داشته باشید.

خیانت در زندگی

برخی از افراد بسیار تنوع طلب بوده و یا به هر دلیل دیگری پس از ازدواج به همسر خود خیانت می‌کنند. آن‌ها باید بدانند که درواقع زندگی خودشان را به نابودی می‌کشانند و فرد مقابل را از ازدواج با خودشان پشیمان می‌کنند. خیانت شاید لذتی زودگذر برای آن‌ها رقم بزند، اما پشیمانی آن ممکن است تا پایان عمر همراه لحظات زندگی آن‌ها باشد.

داشتن عشق قدیمی و از دست رفته

برخی از افراد هنگامی‌که ازدواج می‌کنند، نمی‌توانند به طور کامل به همسرشان عشق ورزیده و او را دوست داشته باشند. زیرا عشق پنهان دیگری را در دلشان نهادینه کرده‌اند و همچنان با اینکه آن رابطه تمام شده ولی نتوانسته‌اند او را فراموش کنند. در این صورت فرد به هیچ وجه نباید ازدواج کند، زیرا باعث پشیمانی بعد از ازدواج خواهد شد.

توقع بیش از حد از همدیگر

در برخی از اوقات افراد پس از ازدواج توقعات زیادی از همسر خود دارند. درواقع آن‌ها می‌خواهند نیازهایی که در دوران مجردی به آن نرسیده‌اند را از فرد مقابل طلب کنند. اما ممکن است همسر او نیز نتواند این خواسته‌ها و آرزوها را برآورده کند. این توقعات بی‌موقع گاهی منجر به پشیمانی افراد از ازدواج می‌شود.

ازدواج اجباری

طی تحقیقات انجام شده در بسیاری از خانواده‌های ایرانی همچنان ازدواج سنتی رونق بسیاری دارد. برخی از دختر و پسرها به اجبار و فشار خانواده تن به ازدواج می‌دهند. این‌گونه افراد ممکن است پس از رسیدن به همدیگر و از اینکه در کنار هم هستند پشیمان شوند، زیرا انتخاب همدیگر نبودند و صرفاً توسط فشار خانواده‌ها به هم رسیدند.

عدم مسئولیت پذیری

گاهی در زندگی مشترک همه چیز خوب است و به ظاهر آن‌ها زندگی موفق و خوشبختی دارند‌. اما ممکن است مرد و یا زن احساس ناتوانی کند. درواقع از اینکه مسئولیت‌های جدیدی را قرار است بپذیرد ابراز نگرانی کند. این اتفاق‌ها معمولاً در سنین پایین رخ می‌دهد و افراد را از ازدواج پشیمان می‌کند.

تغییر توافق‌های انجام شده

برخی از زوجین قبل از ازدواج با یکدیگر به توافق‌هایی می‌رسند، اما بعد از ازدواج بحث‌ها و مکالمه‌هایشان را تغییر می‌دهند. به عنوان مثال قبل از ازدواج مشکلی برای سرکار رفتن خانم خود نداشته، ولی بعد از ازدواج به او اجازه کسب درامد خارج از منزل را نمی‌دهد. در چنین شرایطی همسر چنین فردی ممکن است از ازدواج با او پشیمان شود.

ازدواج بدون عشق

اکثر افرادی که ازدواج سنتی دارند، از آنجایی که فرصتی برای دوست داشتن یکدیگر پیدا نکردند، درنتیجه عشق در دلشان پا نمی‌گیرد. درواقع این‌گونه افراد هر تلاشی می‌کنند که به همسر خود عشق بورزند و زندگی خودشان را دوست داشته باشند، اما از این لحظات دوست‌داشتنی محروم می‌مانند. درنتیجه از ازدواج با همدیگر پشیمان شده و زندگی را به کام خودشان تلخ می‌کنند.

نداشتن روابط صمیمانه

برخی از زوجین پس از ازدواج زیر یک سقف زندگی می‌کنند، روی یک تخت می‌خوابند، سوار یک ماشین می‌شوند و برخی از وسایل آن‌ها مشترک است، اما درواقع هیچ‌گونه روابط صمیمانه با یکدیگر ندارند. شما عزیزان باید بدانید که ایجاد یک رابطه گرم و صمیمانه باعث ایجاد یک زندگی شیرین و موفق می‌شود.

همچنین زن و شوهر برای ایجاد علاقه و صمیمیت بین خودشان نباید رابطه جنسی را فراموش کنند.

عدم سازگاری با همسر خود

برخی از افراد پس از ازدواج با یکدیگر به هیچ وجه در بحث‌ها از مواضع خود کوتاه نمی‌آیند، درواقع آن‌ها سعی می‌کنند حرف خودشان را به کرسی بنشانند و درنتیجه باعث بحث‌های بی‌پایان و طولانی می‌شوند‌ به طور کلی اگر با همسر خود سازگار نباشید، کم کم باعث پشیمانی شما از ازدواج خواهد شد.

نداشتن مکالمه با یکدیگر

اگر شما عزیزان در زندگی مشترک حرفی برای گفتن به همدیگر ندارید، درواقع موفقیت‌های تحصیلی، شغلی و یا هر اتفاق دیگری را به جای اینکه با همسر خود در میان بگذارید، به دیگران می‌گویید و یا اینکه در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارید، باید به شما بگوییم که فاصله بین شما هر روز بیشتر می‌شود و درنتیجه روابط شما سردتر خواهد شد. شما باید هرچه سریع‌تر قبل از اینکه رابطه‌تان نابود شود آن را نجات دهید.

 

چرا دچار ترس از دست دادن همسر می‌شویم؟ در اینجا بخوانید:

دلایل ترس از دست دادن همسر چیست؟

روش‌های مقابله با پشیمانی پس از ازدواج

تا دیر نشده با احساس پشیمانی پس از ازدواج تا جای ممکن مقابله کنید. به همسر خود عشق بورزید و زندگی را برای همدیگر لذت بخش کنید. در ادامه روش‌هایی برای شما همراهان گرامی مجله جوان ایرانی شرح داده شده تا بتوانید از این نوع پشیمانی دست بردارید!

تقویت نقاط قوت

شما عزیزان باید بدانید که با وجود نقاط ضعف در هر شخصی، طبیعی است باید این نقص‌ها را پذیرفته و سعی در تقویت نقاط قوت یکدیگر کنید. به عنوان مثال کارهای خوبی که فرد مقابل انجام می‌دهد را تشویق کنید و حتی برای همدیگر هدیه بخرید.

داشتن انتظارات معقول

سعی کنید واقع بین باشید و نسبت به شناختی که از روحیات و شرایط طرف مقابل دارید، از او انتظار داشته باشید. توقع بیش از حد باعث پشیمانی و سردی در رابطه می‌شود‌.

عدم کمال گرایی

برای ازدواج به هیچ وجه کمال‌گرا نباشید، باید بدانید که هیچ فردی در دنیا پیدا نمی‌کنید که بدون ایراد باشد. بنابراین دست از کمال گرایی بردارید‌.

کاهش حساسیت‌ها

به هیچ وجه در زندگی مشترک حساسیت بیش از حد نداشته باشید. سعی کنید مهارت‌های ارتباطی با یکدیگر را تقویت کنید و برای حاشیه‌های بی‌مورد بحث‌های طولانی نکنید‌.

رها کردن گذشته

سعی کنید از با هم بودن لذت ببرید و مدام درگذشته زندگی نکنید. برخی از افراد به دلیل اتفاقات ناخوشایندی که در زندگی آن‌ها پیش آمده احساس غم ناراحتی می‌کنند. اما باید گذشته را رها کنید تا بتوانید طعم خوش با هم بودن را بچشید.

مراجعه به مشاوره

اگر برای احساس پشیمانی پس از ازدواج دلایل محکمی دارید و احساس می‌کنید که باید جدا شوید، لازم است که به مشاوره مراجعه کنید، شاید واقعاً جدایی بهترین راه حل باشد! بنابراین قبل از تصمیم گیری قطعی نظر مشاور را حتماً جویا شوید‌.

 

سخن پایانی

برای اینکه از پشیمانی بعد از ازدواج پیشگیری کنید، حتماً به مشاوره قبل از ازدواج مراجعه کنید. آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا بتوانید بهتر و قطعی‌تر تصمیم بگیرید. شما عزیزان باید مراحل تحقیق، نامزدی، مشاوره و شناخت از یکدیگر را طی کنید تا بتوانید با چشمانی باز ازدواج کنید.

اگر شما عزیزان نیز در خصوص پشیمانی پس از ازدواج نظری دارید، می‌توانید در بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا