مهارت های زندگی

دلایل ترس از تغییر در زندگی چیست؟ ۱۵ راهکار غلبه بر آن

چگونه از تغییرات زندگی نترسیم و به موفقیت برسیم؟

به طور کلی هر نوع تغییرات چه منفی و چه مثبت ممکن است شما را عصبی کرده و دچار استرس شوید. حتی برخی از افراد تمایل به زندگی یکنواخت داشته و از هر نوع تغییری می‌ترسند‌. در این مطلب از جوان ایرانی به چگونگی غلبه بر ترس از تغییر پرداخته و دلایل این نوع ترس و هراس را شرح می‌دهیم.

 

ترس از تغییر چیست؟

افرادی که دچار ترس از تغییر هستند مدام در مواجهه با تغییرات، احساس شدید استرس و اضطراب دارند. هرچند مقدار کمی از این نوع ترس طبیعی است، اما اگر این احساس باعث ناراحتی شما شده، دچار ترس از تغییر و یا متاتزیوفوبیا شده‌اید. حتی شما ممکن است دچار حملات پانیک، افسردگی و ناتوانی در سازگاری با موقعیت‌های جدید نیز بشوید.

 

دلایل ترس از تغییر چیست؟

ترس از تغییر برای هر فردی متفاوت است. در این مطلب از جوان ایرانی دلایل شایع آن را بیان می‌کنیم.

تمایل به روال عادی زندگی

به ویژه افرادی که در خانواده‌های پر از تشنج و سمی بزرگ شده‌اند، ممکن است تمایل داشته باشند که زندگی آن‌ها ثبات داشته و تغییر نکند. حتی این‌گونه افراد در مقابل از دست دادن عزیزانشان بسیار بی‌تابی کرده، احساس غم، اندوه، شرم و گناه زیادی دارند.

کمال‌گرایی

برخی از افراد بسیار کمال‌گرا هستند! آن‌ها معمولاً هیچ کار جدیدی را شروع نمی‌کنند و تمایل ندارند که در موقعیت‌های جدید قرار بگیرند. زیرا می‌دانند که در ابتدای مسیر ممکن است شرایط باب میل آن‌ها نباشد و یا اینکه انتظاراتشان را برآورده نکند، درنتیجه از هر نوع تغییری می‌ترسند.

حساسیت بیش از حد

فراموش نکنید که حساسیت بیش از حد باعث تقویت ترس از تغییر درون شما می‌شود، زیرا از هر اتفاقی که ممکن است بیفتد ناراحت می‌شوید. بسیاری از والدین محافظه کار نیز باعث ایجاد این نوع استرس و اضطراب درون فرزندان خود می‌شوند. آن‌ها با مراقبت‌های بیجا و بدون دلیلی که از فرزندان خود دارند، آن‌ها را ترسو بار می‌آورند.

ترس از شکست و موفقیت

شایع‌ترین دلیل ترس از تغییر این است که افراد از شکست خوردن می‌ترسند. این‌گونه افراد به‌هیچ‌وجه تمایل ندارند که زندگی خودشان تغییر بدهند. احتمالاً باورتان نشود اما برخی افراد از رسیدن به موفقیت نیز می‌ترسند. آن‌ها درواقع به دلیل توجهات بیشتری که به سمتشان جلب می‌شود و به دلیل فشار روحی و روانی ناشی از توجهات ترجیح می‌دهند که به هیچ‌گونه موفقیتی نرسند.

ترس از موارد ناشناخته

بسیاری از افراد از چیزهای جدید می‌ترسند! درواقع آن‌ها از هر آن چیزی که نمی‌شناسند هراس دارند. والدین ما نیز این‌گونه بودند که بچه‌های خودشان را از خطرات احتمالی محافظت می‌کردند! نشان‌دهنده این موضوع است که درون آن‌ها نیز ترس از ناشناخته‌ها وجود دارد. اما شما عزیزان باید بدانید که همین حالا هم هر آنچه برای ما شناخته شده است روزگاری ترسناک بودند! بنابراین بدانید که تغییر در زندگی به‌هیچ‌وجه ترسناک است!

ترس از تمسخر

معمولاً تمامی انسان‌ها دوست دارند که از نظر دیگران خوب جلوه دهند‌. بنابراین به ظاهر خودشان بسیار می‌رسند تا مورد تشویق دیگران قرار بگیرند. این عملکرد غیرواقعی افراد باعث می‌شود که عزت‌نفس و اعتماد به نفس آن‌ها کاهش پیدا کند.

سعی کنید که اهمیت نظرات دیگران را در زندگی خود کمرنگ کنید تا بتوانید نه تنها از هیچ تغییری ترس نداشته باشید، بلکه با آرامش کامل به کسب موفقیت‌های بیشتر تمرکز کنید.

ترس از کافی نبودن

برخی از افراد احساس می‌کنند که در زندگی خود کافی نیستند، درنتیجه از پذیرش هرگونه تغییری هراس دارند. در صورتیکه شما باید به نتیجه مثبت کاری که انجام می‌دهید اطمینان کافی داشته باشید.

ترس از رنج و سختی

اگر شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که تصور می‌کنید تمامی کارها باید آسان باشد و نباید هیچ‌گونه رنجی بکشید، درنتیجه از ایجاد تغییرات در زندگی خود ترس دارید. شما عزیزان باید بدانید که تمامی افراد در زندگی‌شان رنج‌هایی دارند که از بدو تولد همراه آن‌ها بوده است. بنابراین شما باید سخت‌کوش بوده و تمام تلاش خود را در زندگی انجام دهید.

 

چگونه ترس از رانندگی را از بین ببریم؟ علت آن چیست؟ در این مقاله بخوانید:

علت ترس از رانندگی چیست؟

غلبه بر ترس از تغییر در زندگی (۱۵ راهکار مهم)

با راهکارهایی که در این مطلب از جوان ایرانی برای شما بیان می‌کنیم، سعی کنید بر هرگونه احساس ترس خود در برابر تغییرات شغلی و زندگی مقابله کنید.

۱) اعتماد به اطرافیان

اگر دیگران شما را حمایت کنند، مطمئن باشید که ترس از تغییر خود را به راحتی می‌توانید مدیریت کنید.

درواقع شما می‌توانید در هنگام شروع یک کار جدید، یک خانه جدید و یا هر نوع تغییر از دیگران بخواهید که در انجام این تصمیم به شما کمک کنند تا بتوانید با اتفاقات چالش برانگیز زندگی، به نحو بهتری روبه‌رو شوید.

۲) تمرکز به زمان حال

هیچ‌وقت به آینده فکر نکنید و به این موضوع زوم نکنید که چه خواهد شد!! زیرا باعث می‌شود که توانایی شما برای انجام تغییرات بسیار کم شود. شما عزیزان می‌توانید با یوگا، مدیتیشن و کارهایی از این قبیل احساسات خود را بهتر کرده و به جای تمرکز بر روی سناریوهای فرضی بر زمان حال تمرکز کنید.

۳) فکر کردن به تجربیات مثبت گذشته

به جای اینکه مدام حالت‌های بد زندگی خود را تصور کنید، به تغییراتی فکر کنید که با موفقیت پشت سر گذاشته‌اید. درواقع از تجربیات مثبت گذشته استفاده کنید و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید. شما باید بدانید که توانایی انجام هر نوع تغییری را دارید. همان‌طور که درگذشته تغییرات بسیار زیادی داشتید، برای جاده پیش رو نیز احساس آمادگی بیشتری کنید.

۴) کنار گذاشتن کمال‌گرایی

برای اینکه ترس از تغییر نداشته باشید، باید کمال‌گرایی و انتظارات غیرواقعی را کنار بگذارید. اگر شما تمایل به زندگی حرفه‌ای داشته باشید، ممکن است ترس غیرمنطقی از تغییرات، درون شما شکل بگیرد. کمال‌گرایی توانایی شما را محدود کرده و اجازه نمی‌دهد که پیشرفت کنید.

۵) کمک گرفتن از مشاوره

شما عزیزان می‌توانید از یک متخصص سلامت روان برای کاهش هرگونه ترس از تغییر کمک بگیرید. چنین فرد متخصصی به شما راهکارهایی ارائه می‌دهد تا بتوانید مهارت‌های خود را در برابر هرگونه تغییرات بزرگ و کوچک ارتقا دهید.

۶) کنار آمدن با تغییرات منفی

بدیهی است که موقعیت‌های جدید می‌تواند سختی‌های زیادی داشته باشد، اما این مشکلات نباید باعث شود که شما به تغییرات منفی فکر کنید. بلکه باید هر نوع افکار بد را شناسایی کرده و با آن کنار بیایید درواقع سعی کنید تمام تمرکز را بر روی این موضوع بگذارید که موقعیت جدید چگونه می‌تواند باعث ایجاد تغییرات مثبت شود. مدام به این فکر کنید که در مرحله بعدی چه کاری باید انجام بدهید و چگونه باید به موفقیت برسید. به خودتان امیدواری بدهید که به زودی زندگی بهتری خواهید داشت. مثبت فکر کنید تا اتفاقات خوبی در زندگی شما رخ دهد.

چرا دچار ترس از دست دادن همسر می‌شویم؟ در این مطلب به طور کامل مطالعه کنید:

دلایل ترس از دست دادن همسر چیست؟

۷) قدم‌های کوچک بردارید

سعی کنید از قدم‌های کوچک شروع کنید! تغییرات بزرگ در ابتدا نیاز به همین تغییرات کوچک دارد. تا جوان‌تر هستید برای تغییر زندگی و کار خود تلاش کنید. زیرا مغزهای مسن با توجه به این‌که شرایط بدی را تجربه کرده‌اند که منجر به ترس آن‌ها در زندگی شده، انعطاف‌پذیری کمتری دارند.

۸) جشن گرفتن موفقیت‌های کوچک

هرروز برای موفقیت‌های کوچکی که به دست می‌آورید، جشن بگیرید تا بتوانید انگیزه خود را بالا ببرید. حتی می‌توانید این پیروزی‌ها را در دفترچه خاطرات خود بنویسید و ذکر کنید که این مورد مربوط به کدام تغییر زندگی و یا تلاش شما است. ممکن است که شما به فردی کمک کرده باشید یا به صحبت‌های دوست خود گوش کرده باشید، حتی برای پختن یک غذای خوشمزه خود را تشویق کنید.

۹) مسئولیت‌پذیر بودن

اگر اتفاقات ناخوشایندی در زندگی روزمره پیش می‌آید و یا اینکه اطرافیان شما رفتار مناسبی ندارند، شما باید بدانید که نمی‌توانید آن‌ها را تغییر دهید و کنترل کنید، اما می‌توانید رفتار خود را در پاسخ به آن اتفاقات تغییر دهید. درواقع این نوع رفتارهای خوب است که باعث تکامل شخصیت شما شده و به شما کمک می‌کند که به بلوغ فکری برسید.

۱۰) خارج شدن از منطقه امن خود

منطقه امنی که در آن قرار گرفته‌اید را از بین ببرید و از آن خارج شوید. شما می‌توانید از تغییرات کوچک شروع کنید. هرگونه فعالیتی که باعث شود شما از منطقه آسایش و امن خود رها شده و به منطقه آزادی و رها کردن ترس خود برسید را در اولویت قرار دهید. به عنوان مثال می‌توانید مکان صرف غذای خود را در خانه تغییر دهید، شروع به یادگرفتن یک زبان جدید کنید، آن مسیری که هرروز برای رسیدن به محل کار طی کردید را تغییر دهید، سرگرمی‌های جدیدی برای خود پیدا کنید، حداقل برای یک ماه و برای تنوع هم که شده گیاهخوار شوید. همچنین توانایی‌ها و مهارت‌های خود را پرورش دهید.

۱۱) تقویت جرات و جسارت خود

سعی کنید در زندگی گاهی اوقات ریسک کنید. برای رسیدن به موفقیت به انجام کارهای درست اصرار بورزید و همچنین قدرت جرات و جسارت خود را بالا ببرید. با ترس‌هایتان مبارزه کنید، مطمئن باشید که در این صورت استرس و اضطراب شما کاهش یافته و شانس رسیدن به موفقیت بالاتر می‌رود.

۱۲) روبرو شدن با ترس هایتان

در زندگی خود بررسی کنید که از چه چیزهایی می‌ترسید، حتی اگر از تغییر کسب و کار خود می‌ترسید، برای رسیدن به اهداف بهتر آن را تغییر دهید. یا اگر از ملاقات با فردی هراس دارید برنامه‌ای تنظیم کرده و او را ببینید. به طور کلی برای اینکه بتوانید ترس خود را شکست دهید، نیاز است که با آن روبرو شوید. برای روبرو شدن با ترس هایتان هم نیاز به تغییر خود دارید.

۱۳) منفعل نبودن

شرایط خود را بپذیرید و با آن کنار بیاید اما منفعل نباشید! سبک زندگی خود را برای رسیدن به اهدافتان تغییر دهید، اما موقعیت فعلی را نیز انکار نکنید. شما عزیزان باید بدانید با این شرایط که در حال حاضر وجود دارد، باید روز به روز پیشرفت کنید و بهتر شوید. بنابراین تمام تلاش خود را برای ایجاد تغییرات انجام دهید و هیچ ترسی از این موضوع نداشته باشید.

۱۴) پذیرفتن تغییر برای پیشرفت

بسیاری از افراد تغییر را چیز بدی می‌دانند! درواقع آن‌ها ترجیح می‌دهند در موقعیتی که در حال حاضر قرار دارند باقی بمانند، حتی اگر آن شرایط بسیار بد باشد. به عنوان مثال اگر در یک رابطه ناپسند بوده و یا گرفتار عادت‌های بد هستند آن را تغییر نمی‌دهند. همچنین اگر شغل آن‌ها مورد دلخواهشان نیست، حاضر نیستند ترک کار بزنند و تغییر شغل بدهند. شما باید بدانید که این‌گونه تغییرات مثبت می‌تواند فرصتی برای پیشرفت و یادگیری چیزهای جدید باشد و به شما امکان رشد بیشتر را فراهم کند.

۱۵) معاشرت با افراد مثبت اندیش

با افرادی معاشرت داشته باشید که شما را برای رسیدن به موفقیت‌های بیشتر و اهداف بهتر در زندگی تشویق می‌کنند و به طور کلی مثبت اندیش هستند. از افراد منفی که مدام همه چیز را بد جلوه می‌دهند و به شما فاز منفی وارد می‌کنند، دوری کنید. همچنین ذهنتان را عادت دهید که به چیزهای مثبت فکر کند.

 

آیا می‌دانید بیماری فوبیا (Phobia) یا هراس ذهنی چیست؟ در این لینک بخوانید :

بیماری فوبیا چیست؟

سخن پایانی

ترس باعث می‌شود که شما به جنبه‌های منفی هر کاری فکر کنید و جنبه‌های مثبت آن را در نظر نگیرید. درحالی‌که حتی شکست بهتر از این است که هیچ کاری انجام ندهید. چه بسا اگر تلاش خود را انجام دهید، احتمال موفقیت شما بسیار بالا می‌رود. فرق افراد موفق با دیگران این است که آن‌ها در هر شرایطی برای تغییر اوضاع تلاش خود را می‌کنند و از هیچ اتفاقی نمی‌ترسند.

آیا شما هم تصمیم به انجام کاری گرفتید اما آن را به تعویق انداخته باشید؟! آیا تاکنون شده که درواقع ترس از شکست باعث عقب انداختن تصمیمات شما شده باشد؟! اگر تجربه‌ای در این مورد دارید می‌توانید در بخش نظرات انتهای مقاله پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا