مهارت های زندگی

چگونه ترس از رانندگی را از بین ببریم؟ علت آن چیست؟

علت ترس از رانندگی + راهکارهای مهم مقابله با آن

اکثر افراد از اینکه به تنهایی پشت فرمان ماشین بنشینند، بسیار می‌ترسند. در این صورت می‌توانید برای مدتی یک مربی باتجربه را انتخاب کنید تا در صندلی کنار شما نشسته و راهنمایی‌های لازم را به شما گوشزد کند تا کم کم بتوانید به آرامش برسید. اما اگر همیشه از رانندگی ترس دارید این مطلب از مجله جوان ایرانی را از دست ندهید. در این بخش علت، علائم و راهکارهای غلبه بر ترس از رانندگی را شرح می‌دهیم تا بتوانید پس از درمان، به جای این نوع فوبیا از مسیر خود لذت ببرید.

 

علت ترس از رانندگی چیست؟

همراهان گرامی مجله جوان ایرانی بدانید که یک علت مشخص برای این نوع ترس و فوبیا وجود ندارد. برخی از افراد در هنگام تاریکی دچار ترس می‌شوند، گاهی ممکن است فردی که قبلاً دچار تصادف شده، به دلیل آن تجربه بدی که دارد دچار ترس از رانندگی شود. گاهی رانندگان بسیاری علاوه بر اینکه مراقب سلامتی خودشان هستند، به دلیل مسئولیتی که در قبال مسافرها دارند دچار اضطراب می‌شوند. افرادی که فوبیای فضای بسته دارند، ممکن است هنگام رانندگی نیز دچار ترس شوند، زیرا خودشان را در یک فضای محبوس شده می‌بینند.

برخی از افراد از مسافرت هراس دارند. همچنین اگر مبتلا به فوبیای اجتماعی هستید، به همین دلیل ممکن است از رانندگی نیز مانند قرار گرفتن در بین مردم و یا جای شلوغ نیز بترسید.

 

علائم فوبیای رانندگی چیست؟

فردی که دچار ترس از رانندگی و یا فوبیا است ممکن است دچار تپش قلب و سرگیجه شود. همچنین اگر دهان شما خشک شد و یا کف دست‌های شما عرق کرد، نشان‌دهنده ترس از رانندگی است. برخی از افراد ممکن است دچار تنگی نفس نیز بشوند.

در موارد شدید فرد احساس می‌کند هنگام رانندگی ممکن است حتی بمیرد و یا دیوانه شود.

البته برخی از افراد فقط در موقعیت‌های حساس و خاص دچار ترس می‌شوند مانند رانندگی با سرعت بالا، رانندگی به تنهایی و در شب، رانندگی در کنار کامیون و یا وسیله‌های نقلیه بزرگ، رانندگی در موقعیت‌های ناشناس و یا در شلوغی و ترافیک.

اما بسیاری از افراد هم هستند همین‌که پشت فرمان بنشینند دچار ترس خواهند شد.

 

راهکارهای مهم غلبه بر ترس از رانندگی

فراموش نکنید برای اینکه بر ترس خود ناشی از رانندگی غلبه کنید باید صبر و حوصله داشته باشید، هیچ اتفاق معجزه آسایی وجود ندارد. در ادامه راهکارهای کاربردی برای غلبه بر این نوع ترس را بخوانید.

یادداشت موقعیت‌های ترس

حتماً زمان‌هایی که حین رانندگی برای شما ترسناک است را یادداشت کنید. درواقع شما عزیزان باید بدانید که چه مواقعی از رانندگی ترس دارید. از کوچکترین آن شروع کنید و سعی کنید خود را بهبود دهید. در این مسیر می‌توانید از یک راننده دقیق درخواست کنید تا در کنار شما بنشیند تا در کنار او احساس امنیت کرده و با آرامش بیشتری رانندگی کنید.

تنفس عمیق بکشید

اگر در هنگام رانندگی احساس کردید که حمله پنیک به شما دست داده، تنفس بسیار عمیقی بکشید تا هوا در ریه‌های شما جریان پیدا کند. لحظه‌ای مکث کنید سپس به آرامی نفس خود را خارج کنید.

از کافئین پرهیز کنید

اگر مدام هنگام رانندگی استرس و اضطراب دارید، بهتر است کافئین را از برنامه روزانه زندگی خود حذف کنید. همچنین به‌هیچ‌وجه هنگام گرسنگی و یا خواب‌آلودگی رانندگی نکنید.

با خودتان مهربان باشید

در حین رانندگی مدام از جملات تأکیدی مثبت استفاده کنید و با خودتان مهربان باشید. پنجره ماشین را پایین آورده تا هوای خنک به داخل وارد شود. مطمئن باشید اگر رانندگی نکنید هرگز نمی‌توانید با ترس خود مقابله کنید بنابراین با شجاعت شروع به رانندگی کنید‌.

بهره بردن از تکنیک‌های آرام بخش

سعی کنید شب قبل از رانندگی خواب کافی و آرامی داشته باشید. مدیتیشن کنید و هنگام رانندگی نیز تمرکز و آرامش خود را حفظ کنید.

انجام مواجهه درمانی

اگر هنگام رانندگی دچار ترس می‌شوید نیازی نیست حتماً در بین ماشین‌ها رانندگی کنید، بلکه می‌توانید برای شروع، سوئیچ‌ را برداشته و کمی در کنار ماشین بایستید، سپس سوار آن شده و ژست رانندگی بگیرید. درواقع فرمان را گرفته، کمی نگاه به اطراف کنید. استارت بزنید، حرکت کنید و سپس وارد مرحله بعدی شوید. کمی در جاهای خلوت برانید و یا در مکان آشنا و نزدیک مکان زندگی خود حرکت کنید. درهرصورت اجازه ندهید که ترس از رانندگی مانع سوار شدن شما در ماشین شود زیرا در این صورت هیچ‌گاه بهبود نخواهد یافت.

در بزرگراه‌ها رانندگی کنید

بسیاری از افراد از رانندگی در بزرگراه‌ها هراس دارند، اما اجازه ندهید که این ترس درون شما ایجاد شود که وارد هیچ وارد بزرگراهی نشوید. شما عزیزان می‌توانید از بزرگراه‌های خلوت شروع کرده، سپس به جاهای شروع برسید. پس از مدتی خواهید دید که ترسی از این موقعیت ندارید. می‌توانید در حین رانندگی موسیقی ملایمی گوش دهید. موسیقی باعث آرامش شما در حین رانندگی می‌شود، اما دقت کنید که صدای موسیقی را زیاد بالا نبرید.

گاهی توقف کنید

اگر در هنگام رانندگی، استرس شما بسیار زیاد شد می‌توانید توقف کرده و در جای امن پارک کنید‌‌. از ماشین پیاده شده چند قدم راه بروید، حتی می‌توانید به رستوران‌های نزدیک مراجعه کرده و غذایی میل کنید. اگر نوشیدنی دارید بخورید و سپس با آرامش وارد ماشین شوید. در این صورت از استرس شما کاسته می‌شود.

فراموش نکنید اگر دچار استرس و اضطراب بیش از حد خودتان شده‌اید، به روان‌پزشک مراجعه کنید.

آشنایی با ویژگی‌های خودرو

حتماً دفترچه راهنمای خودروی خود را مطالعه کرده و با ویژگی‌های آن آشنا شوید. شما عزیزان باید بدانید که نحوه کار ماشین‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است و اگر شما با چگونگی کار کرد ماشین، ویژگی‌های قطعات داخلی آن و نحوه تعمیر مشکلات ساده ماشین خود را فرا بگیرید، در این صورت ترس شما از راننده کمتر می‌شود. اگر با پنچرگیری آشنا باشید و بتوانید در صورت پنچر شدن وسیله خود، لاستیک آن را تعویض کنید، منتظر کسی در کنار خیابان نخواهید بود و خودتان به تنهایی می‌توانید آن را تعویض کنید‌. بنابراین این‌گونه تعمیرات ساده را یاد بگیرید، حتی شما می‌توانید در دوره‌های فنی و تکمیلی مرتبط با رانندگی شرکت کنید. علاوه بر اینکه با ماشین آشنا خواهید شد، مهارت‌های شما نیز تقویت پیدا می‌کند.

آمادگی برای رانندگی

حتماً قبل از رانندگی، ماشین و شرایط خود را آماده کنید تا ترس شما ناشی از رانندگی کاهش پیدا کند. به عنوان مثال لاستیک ماشین را چک کنید. شماره تلفن‌های ضروری را در دسترس داشته باشید هنگام رانندگی با تلفن صحبت نکنید و تمام توجه خود را به مسیر روبرو بدهید زیرا این عوامل باعث حواس‌پرتی شما شده و درنتیجه ممکن است کنترل رانندگی از دست شما خارج شود. همچنین قبل از خروج از منزل، می‌توانید توسط برنامه‌های موبایل مسیر خود را بررسی کنید.

رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی

سعی کنید حتماً قوانین راهنمایی رانندگی را رعایت کنید، زیرا در غیر این صورت با اعتراضات رانندگان دیگر مواجه شده و همچنین آرامش کافی را ندارید. بنابراین قبل از رانندگی با این اصول آشنا شوید.

 

کلام آخر:

اگر رانندگی باعث ترس و ناراحتی شما می‌شود و هنگامی‌که پشت فرمان هستید، احساس می‌کنید که زندگی شما در خطر است، ممکن است مبتلا به فوبیای رانندگی باشید. در این بخش از جوان ایرانی راهکارهای لازم برای کنترل و مقابله با فوبیای رانندگی بیان شد. اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید خودتان را درمان کنید، حتماً از یک مشاور کمک بگیرید.

اگر شما عزیزان نیز از رانندگی می‌ترسید و یا توانسته‌اید بر آن غلبه کنید، می‌توانید نظر خود را در بخش دیدگاه انتهای مقاله ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا