تکنولوژی

تمام روش های قفل کردن کامپیوتر در ویندوز، مک و لینوکس

روش های قفل کردن کامپیوتر + پرسش های متداول

روش های قفل کردن کامپیوتر در ویندوز، مک و لینوکس چگونه است؟ در این مقاله می‌خواهیم به یکی از مهم‌ترین مباحث امنیتی برای کاربران کامپیوتر یا لپ تاپ در سیستم عامل‌های مختلف بپردازیم. در ادامه، روش‌های مختلفی برای اعمال رمز عبور و پسورد بر روی کامپیوتر شما معرفی می‌شوند که می‌توانید به راحتی امنیت این وسیله شخصی خود را حفظ کنید.

منظور از قفل کردن کامپیوتر و لپ تاپ چیست؟

قفل کردن کامپیوتر و لپ تاپ، یکی از روش‌هایی است که می‌توانید برای تامین امنیت داده‌های خود استفاده کنید. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، همه افراد برای خود به صورت خانوادگی و یا شخصی، کامپیوتر و لپ تاپ دارند. این ویژگی منجر شده است تا مسائلی همچون حفظ حریم شخصی، جلوگیری از انتشار داده‌های مهم و جلوگیری از دسترسی افراد غیره به کامپیوترها و لپ تاپ‌ها به یک امر بدیهی تبدیل شود. اما این کار چگونه انجام می‌شود؟ با توجه به اهمیت این موضوع، روش‌های مختلفی برای جلوگیری از دسترسی افراد درنظر گرفته شده است که می‌خواهیم در این مقاله به معرفی آنها بپردازیم.

مجموعه این اقدامات منجر خواهد شد تا افراد پیش از آنکه بتوانند به کامپیوتر یا سیستم عامل ویندوز شما داخل شوند، با یک سد امنیتی روبرو شده قادر نباشند تا به اطلاعات دسترسی داشته باشند. قفل گذاری می‌تواند

شیوه قفل کردن کامپیوتر برحسب سیستم‌ عامل‌هایی که برای کامپیوترها و لپ تاپ‌ها ارائه شده است، با یکدیگر متفاوت هستند. از این رو می‌خواهیم در این بخش، به تفکیک آنها، اقدام به بررسی روش‌های قفل گذاری نموده و همه راهکارهایی که می‌تواند برای حفظ امنیت داده‌هایمان با اعمال پسورد ایجاد کنیم را مورد بررسی قرار دهیم.

تعیین رمز عبور روی ویندوز
قفل کردن کامپیوتر روی ویندوز

روش های قفل کردن کامپیوتر و لپ تاپ در سیستم عامل ویندوز

در اولین قدم با ما باشید تا به صورت کامل راجع به روش‌های قفل کردن کامپیوتر و لپتاپ در سیستم عامل ویندوز بپردازیم. در این رابطه، با توجه به متفاوت بودن نسخه‌های ویندوز، می توان به روش‌های روش‌های متفاوتی اشاره نمود که عبارتند از:

روش های قفل کردن ویندوز 11

برای رمز گذاشتن بر روی ویندوز 11، شما می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • تعیین رمز عبور در هنگام نصب ویندوز: اگر به تازگی ویندوزی را نصب کنید، پس از اتمام عملیات نصب، قادر خواهید بود تا برای ویندوز جدید خود، اکانت‌های کاربری ایجاد کنید. در این هنگام می‌توانید برای هر اکانت رمزی را تعیین کرده و یا با خالی گذاشتن فیلد رمز آن، پسوری را تعیین نکنید.
  • تعیین رمز عبور از طریق Setting: متداول‌ترین روش برای قفل کردن کامپیوتر در ویندوز 11 است که در این حالت، کافیست به منوی استارت رفته و عبارت “Setting” را جستجو کنید. حال کافیست در منوی سمت چپ، به جستجوی عبارت “Account” پرداخته و در صفحه‌ای که باز می‌شود، بر روی گزینه Sign-In Option کلیک کنید. حال نوبت آن است که یکی از روش‌های رمزگذاری را انتخاب کنید. این کار می‌توانید از طریق تعیین PIN، تعیین یک کلید امنیتی، پسورد انجام شود. بر روی گزینه Password کلیک کرده و گزینه Add را انتخاب نمایید. حال در پنجره‌ای که باز می‌شود، می‌توانید Password خود را تعیین کرده و مجددا با وارد کردن آن در بخش Confirm Password، رمز خود را تایید کنید. همچنین شما می‌توانید در بخش Password info، یک عبارت راهنمای برای به یادآوردن رمز بنویسید.
  • فعال کردن Windows Hello: یکی از دیگر از روش‌های قفل کردن کامپیوتر در ویندوز 11، استفاده از حالت Windows Hello است. در این مورد، امکان آن که کاربران بتوانند از طریق بیومتریک و تشخیص چهره، اقدام به رمز گذاشتن نمایند، فراهم شده است. برای فعال کردن این حالت، همانند روش قبل به قسمت Setting مراجعه کنید. حال می‌بایست بر روزی گزینه Accounts کلیک کرده و از قسمت سمت راست به بخش پایین بروید. حال گزینه “Sign in Options” را بیابید. بر روی آن کلیک کرده و به بخش way to sign in هدایت می‌شوید. مرحله بعدی آن است که گزینه Windows Hello را پیدا کنید. در این قسمت می‌توانید به روش‌های مختلف برحسب امکاناتی که لپ تاپ شما دارد، اقدام به انتخاب نوع رمزگذاری نموده و روی گزینه Setup کلیک کنید. حال می‌توانید رمز عبور خود را تعیین کنید.
روش های قفل کردن ویندوز 11
راهکارهای قفل کردن ویندوز جدید

روش های قفل کردن ویندوز 10

شیوه قفل کردن کامپیوتر در ویندوز 10 نیز تا حد بسیاری مانند ویندوز 11 است. در این حالت می‌توانید از طریق روش‌های زیر اقدام به انجام این کار نمایید:

  • قفل کردن ویندوز از طریق Setting: در این حالت لازم است ابتدا به بخش Task bar مراجعه کرده و عبارت “Setting” را جستجو کنید. حال لازم است تا به بخش account رفته و گزینه sign-in options را انتخاب نمایید. در نهایت در قسمت password، بر روی گزینه Add کلیک کرده و یک رمز عبور جدید را تعیین کنید. حال کافیست گزینه finish را انتخاب کنید تا مراحل انجام این کار به اتمام برسد.
  • قفل کردن ویندوز با اثر انگشت: در این روش می‌بایست بخش Windows Hello را فعال کنید. برای انجام این کار وارد بخش Sign-in Options شده و روی گزینه Windows Hello Fingerprint کلیک کنید. حال در قسمت Fingerprint وارد شوید و گزینه‌ای به نام Set up را انتخاب کنید. در این حالت پس از تعیین رمز، می‌بایست 4 انگشت دست خود را روی حسگر گذاشته تا به صورت کامل شناسایی شوند.
  • فعال کردن Picture Password: در روش قفل کردن ویندوز با Picture Password، می‌توانید با تعیین یک عکس و یا تعیین بخش‌هایی از آن، اقدام به رمزگذاری کنید. برای این کار، وارد بخش Sign-in Options شده و بر روی گزینه Picture Password کلیک کنید. در این حالت، صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که عکس دلخواهی در آن انتخاب می‌کنید. حال گزینه Use picture را انتخاب کرده و بخشی از عکس را به اختیار خود انتخاب کنید. این کار را 3 بار پشت سر هم انجام دهید. شما می‌توانید برای تغییر قسمت تعیین شده، بر روی گزینه Start Over نیز کلیک کنید.حال گزینه Finish را انتخاب کرده و این نوع رمزگذاری تکمیل می‌شود.

نکته: قفل کردن کامپیوتر در روش‌های همراه با عکس یا با اثر انگشت، به صورت مشترک در ویندوز 11 نیز قابل استفاده می‌باشند.

روش های قفل کردن ویندوز 10
روش قفل کردن ویندوز نسخه 10

روش های قفل کردن سایر ویندوزها

شما می‌توانید در سایر ویندوزها نیز از روندی مشابه با روش‌هایی که ذکر شده است، استفاده کنید. با این حال در این رابطه همچنین باید گفت:

  • قفل کردن کامپیوتر با Computer Management: یکی از روش‌های متفاوت برای اعمال پسورد بر روی ویندوز، از طریق دسترسی به مدیریت کامپیوتر است. در این حالت ابتدا وارد بخش Local Users and Groups شوید. برای این کار می‌توانید این عبارت “Management” را در باکس جستجو استارت وارد کرده و گزینه Computer Management را انتخاب کنید. حال در پنجره باز شده این عبارت را بیابید. به بخش Users آن رفته و بر روی یک حساب کاربری کلیک نمایید. حال گزینه Set Password را انتخاب کنید. حال در پنجره باز شده، گزینه Proceed را انتخاب کنید. رمز عبور خود را دوبار تکرار کرده و گزینه OK را انتخاب کنید.
  • قفل کردن کامپیوتر در ویندوز 7: برای گذاشتن رمز عبور در ویندوز 7، می‌بایست ابتدا وارد Control Panel شوید. حال کافیست به قسمت User Accounts and Family Safety وارد شده و بر روی گزینه Add or remove user accounts کلیک کنید. حال اکانتی را که قصد دارید بر روی آن پسوردی اعمال کنید را انتخاب کرده و به صفحه‌ی Change an Account می‌روید. شما می‌توایند برای تعیین پسورد، بر روی گزینه Create a password کلیک کرده و رمز جدیدی را تعیین کنید. حال گزینه Create a password را انتخاب کنید.

نکته: شما می‌توانید با زدن گزینه ترکیبی Win+L، امکان قفل کردن سریع ویندوز خود را داشته باشید.

تعیین رمزعبور برروی سایر ویندوز ها
قفل کردن کامپیوتر ویندوز 7

روش های قفل کردن کامپیوتر در سیستم عامل مک

یکی از سیستم‌های پرطرفدار برای کاربران کامپیوتر و لپ‌تاپ، سیستم مک است که برای قفل کردن کامپیوتر در همان ابتدا لازم است پسوردی را برای آن تعیین کنید. چراکه نمی‌توانید بدون انجام این کار، اقدام به راه اندازی کامپیوتر خود نمایید. اما اگر می‌خواهید رمز عبور تعیین شده را تغییر دهید، راه حل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا می‌بایست از همه برنامه‌ها خارج شوید،
  • حال لازم است تا به قسمت System Preferences مراجعه کرده و بر روی گزینه Users & Groups کلیک کنید،
  • گام بعدی آن است که حساب کاربری که در این سیستم عامل دارید را از منوی سمت چپ انتخاب کنید،
  • حال در پنجره باز شده، باید به دنبال گزینه Change Password باشید،
  • در این قسمت، رمز عبوری قدیمی که دارید را در پنجره Old Password وارد کرده و در فیلد New Password نیز باید رمز عبور جدید خود را وارد کنید. حال مجددا رمز عبور را در قسمت Verify وارد کنید،
  • شما می‌توانید در فیلد hint نیز یک راهنما برای یادآوری رمز عبور خود ثبت کنید،
  • آخرین کار این است که بر روی گزینه Change Password کلیک کنید.

پروسه قفل کردن کامپیوتر تمام شده است و اکنون می‌توانید از سیستم عامل خود لذت ببرید.

در این مقاله آموزش کامل نصب ویندوز از روی فلش را به صورت کامل مشاهده کنید.

روش های قفل کردن کامپیوتر در سیستم عامل مک
شیوه قفل کردن کامپیوتر در سیستم عامل مک

روش های قفل کردن کامپیوتر در سیستم عامل لینوکس

 اگر شما هم سیستم عامل لینوکس دارید، یا سیستم عامل شما یونیکس باشد، می‌توانید از روشی که در ادامه بیان شده است، برای قفل کردن کامپیوتر خود استفاده کنید که به شرح زیر می‌باشد:

  • استفاده از دستور Password: شما می‌توانید از طریق دستور پسورد برای تغییر رمز عبور کاربر استفاده کنید. در این حالت این دستور می‌تواند اطلاعات کاربر را در بخش /etc/shadow بروزرسانی کند. ابتدا ترمینال لینوکس را باز کنید. حال نوبت آن است تا دستور Password را تایپ نمایید. اگر از قبل بروی سیستم خود رمز گذاشته باشید، رمز قدیمی از شما خواسته می‌شود تا آن را وارد کنید. زمانی که به عبارت Current password برخورد کردید، می‌توانید این رمز را وارد کنید. حال گزینه اینتر را روی صفحه کلید انتخاب کرده و یک new password جدید را تایپ کنید. گزینه Enter را زده و یکبار دیگر این کار را انجام دهید. در نهایت زمانی که پیغام password updated successfully را مشاهده کردید، قفل کردن کامپیوتر شما تکمیل شده و می‌توانید از امنیت آن اطمینان داشته باشید.
قفل کردن کامپیوتر در سیستم عامل لینوکس
روش های قفل کردن کامپیوتر در نسخه یونیکس

پرسش‌های متداول قفل کردن کامپیوتر

از جمله پرسش‌های متداولی که ممکن است کاربران در خصوص قفل کردن کامپیوتر خود داشته باشند، می‌توان گفت:

  • در صورت فراموشی رمز عبور خود چه کار کنیم؟

اگر پس از قفل کردن ویندوز، زمانی پسورد خود را فراموش کنید، لازم است از برخی روش‌ها کمک بگیرید. از جمله استفاده از روش ورود پشتیبان، استفاده از اکانت مایکروسافت به صورت آنلاین، ریست کردن دستگاه که در نسخه ویندوز 1803 امکان پذیر است، فرمت درایو ویندوز و نصب ویندوز جدید.

  • روش‌های رمز گذاری در ویندوزهای مختلف چگونه است؟

در این رابطه می‌توان به مجموعه دستورالعمل‌هایی که در این مقاله بیان شد اشاره کرد که برحسب نوع سیستم عامل، نسخه‌های آن متفاوت هستند.

  • بهترین پسورد برای قفل کردن کامپیوتر چیست؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت بهترین پسورد برای قفل کردن کامپیوتر، استفاده از اعداد، نشانه‌ها و کاراکترهایی با حروف بزرگ و کوچک است. بهتر است این نوشته به گونه‌ای انتخاب شود که آن را از یاد نبرید. در غیر اینصورت بهتر است آن را در یک مکان مناسب نوشته و حفظ کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.8 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 12

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا