تغذیه سالم

روغن هسته انار و مزایای آن چیست؟ طریقه مصرف آن

مزایای روغن هسته انار چیست؟ چگونه آن را مصرف کنیم؟

روغن هسته انار چیست؟ یکی از بهترین روغن‌ها از میوه‌های زمستانی  در این مقاله می‌خواهیم به معرفی یکی از روغن‌های پرخاصیت برای شما بپردازیم که می‌توانید با استعمال موضعی آن بر روی پوست خود، موها و دیگر قسمت‌های بدن، از خواص بسیار آن از جمله بهبود سلامت قلب، رفع آکنه، تقویت سیستم ایمنی بدن و غیره بهره مند شوید. در این مقاله با ما باشید تا به بررسی خواص این روغن بپردازیم.

روغن هسته انار برای چی خوبه؟

روغن هسته انار، یکی از انواع روغن‌هایی است که می‌تواند از طریق پرس دانه انار بدست آید. این نوع روغن خواص بسیار زیادی دارد و می‌توان از فواید آن برای آنتی اکسیدان ضد سرطان، مواد معدنی، ویتامین‌های E, C, A و غیره اشاره کرد. اگر بخواهیم برخی از خواص این روغن هسته انار را بیان کنیم، می‌توان گفت:

  • رفع آکنه: این نوع از روغن‌ها، می‌توانند برای رفع علائم جوش صورت و آکنه بسیار مناسب باشند. در این صورت شما می‌توانید از خواص آنتی باکتریال آنها استفاده کرده و با روغن هسته انار، اقدام به نابود نمودن باکتری مولد آکنه و نیز متعادل سازی چربی پوست نمایید.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن: مورد دیگری که می‌توان برای خواص این روغن بیان کرد، تقویت سیستم ایمنی بدن است که در این حالت می‌توانید از مقدار قابل توجه ویتامین سی در آن استفاده نموده و برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده کنید. مزیت دیگر این روغن، تقویت ایمنی پوست و نیز پیشگیری از عوامل بیماری زا در پوست می‌باشد.
  • بهبود سلامت قلب: مورد دیگری که می‌توان برای فواید روغن های هسته انار بیان کرد، بهبود سلامت قلب است. در این صورت شما می‌توانید از مواد شیمیایی گیاهی و نیز اسید های چرب تک حلقه‌ای و چند حلقه‌ای آن استفاده کرده و برای بهبود سلامت قلب خود بهره ببرید. این روغن پرخاصیت می‌تواند منجر به کاهش کلسترول بد خون یا LDL شود و در بیشتر شدن کلسترول خوب یا HDL موثر باشد. مزیت دیگری که می‌توان برای روغن هسته انار بیان کرد، تقویت گردش خون و نیز کاهش فشار خون است که سبب می‌شود تا از احتمال تصلب شرایین و بیماری‌هایی از جمله سکته و حمله قلبی و غیره جلوگیری شود.
  • کنترل دیابت: شما می‌توانید از خاصیت اثر گذاری مقاومت انسولینیروغن از هسته انار استفاده کنید. در این صورت شما قادر هستید تا خواص ضد التهابی را در جهت کاهش ورم و رفع دردهای مرتبط با بیماری‌هایی از جمله اختلالات مفصلی، آرتروز، درمان بواسیر و نیز سردرد و اِدِم به کار بگیرید.

روغن هسته انار اصل چگونه است؟

یکی از دغدغه‌ها برای کسانی که می‌خواهند از خواص روغن هسته انار بهره مند شوند، تشخیص اصل یا فرعی بودن این ماده است. در این خصوص برای تشخیص آن می‌توانید به نکات زیر توجه کنید که به شرح زیر می‌باشند:

  • شما می‌توانید از طریق برگه اصالت آزمایشگاهی، اصالت این محصول را تایید کنید. بنابراین لازم است در هنگام تهیه، آن را از جایی معتبر تهیه کنید که به شما گواهی تایید اصالت آن را بدهند.
  • بسیار مهم است که تهیه روغن های هسته انار از اماکنی که دارای پروانه کسب، گواهینامه معتبر در آن حرفه هستند و نیز خدمات پس از فروش دارند انجام شود.
  • این نوع روغن‌ها بافتی غلیظ دارند که در عین حال سبک بوده و می‌تواند پس از ماساژ بر روی پوست شما بعد از یک ساعت (حداکثر)، جذب شود.
  • بافت غلیظ این روغن به معنای چرب بودن آن نیست.
  • استفاده از روغن‌های هسته انار تنها برای مصرف موضعی طراحی شده‌اند و به همین خاطر نباید آنها را بخورید. همچنین باید توجه کنید که به این روغن‌ها نباید حساسیت داشته باشید.
  • بهترین روغن، روغنی است که بتوان آن را از روش پرس سرد تهیه نمود. در این حالت می‌توانید از خواص آن از جمله خاصیت روشن کنندگی و نیز سفت کننده و ضد چروک بهره ببرید.

برای آنکه از حساس نبودن بدن خود به این نوع روغن اطمینان حاصل کنید، باید به مدت حداقل 20 دقیقه آن را بر روی پوست خود استعمال کرده و صبر کنید تا زمانی که به آن حساسیت نداشته باشید.

طریقه مصرف روغن هسته انار

بسته به این که از چه بخش‌ها و خواصی از روغن هسته انار می‌خواهید بهره ببرید، شیوه‌های مختلفی برای طریقه استفاده آنها وجود دارند که در این رابطه می‌توان گفت:

  • اگر می‌خواهید از این روغن برای موهای خود بهره ببرید، کافیست نصف قاشق چای خوری روغن هسته آن را به همراه 2 قاشق غذا خوری روغن حامل که شامل مواردی همچون روغن بادام، نارگیل یا کرچک است، استفاده کنید. حال می‌توانید آن را بر روی پوست سر و موهای خود ماساژ دهید.
  • اگر می‌خواهید از این نوع روغن برای پوست خود استفاده کنید، در این صورت کافیست 1 قاشق غذاخوری از روغن های هسته انار را به همراه 2 قاشق غذاخوری روغن آفتابگردان و نیز 1 قاشق غذاخوری روغن آرگان ترکیب نمایید. در این صورت روزی 2 – 3 قطره از این مخلوط را بر روی پوست خود مالیده و صبر کنید تا نتایج آن را مشاهده کنید.
  • به این نکته توجه کنید که مصرف این روغن به صورت اعمال موضعی بوده و خوردنی نیست. ممکن است شما خواص و ترکیب مواد این نوع روغن را حتی در لوازم آرایشی و نیز مواد پاک کننده و شوینده هم مشاهده کنید.

همانطور که گفتیم، در نمونه روغن‌های اصل هسته این میوه، شما می‌توانید حداکثر پس از 60 دقیقه روغن را به طور کامل بر روی پوست خود جذب نمایید. برای استفاده از خواص روغن های هسته انار می‌توان هم آنها را از بیرون تهیه کرد و یا آنکه به صورت بسته بندی شده و فرآوری شده از برندهای معتبر بخرید. اجزا و مواد اصلی که در این نوع ماده به کار گرفته شده است شامل موادی از جمله اسید لینولئیک، اسید اولئیک، ویتامین E، اسید پونیسیک، فیتواسترول‌ها، اسید استئاریک، پالمیتیک اسید هستند.

در این مقاله با خواص ازگیل آشنا شوید.

"<yoastmark

بوی روغن هسته انار

همانطور که گفتیم، روغن های هسته انار از جمله بهترین روغن‌هایی هستند که می‌توانید آنها را به صورت موضعی مصرف نمایید. در این صورت شما قادر هستید تا این نوع روغن‌ها را بر روی پوست و موهای خود اعمال کرده و از مواد مغذی که درون آنها قرار دارند، بهره‌مند شوید. همچنین باید گفت این نوع روغن‌ها به وسیله فشار بر روی هسته‌های آن در دمای سرد تهیه می‌شوند. مزیت این روش آن است که می‌توانید ویتامین‌ها، آنزیم‌ها و نیز مواد مغذی که درون آن قرار دارند را حفظ نمایید.

اگر روغن هسته انار را تهیه کرده باشید، می‌دانید که این نوع روغن‌ها قوام نازکی داشته و به صورت مایع هستند. شما می‌توانید آن را به رنگ‌هایی مانند نارنجی یا زرد کدر و یا اگر دقیق‌تر بگوییم، به رنگ کهربایی مشاهده کنید. به طور معمول این نوع روغن‌ها به مقدار کم به فروش می‌رسند و در بطری‌های شیشه‌ای قابل دریافت هستند. استفاده از این نوع روغن‌ها دارای مواد مغذی اعم از فیبر، پروتئین‌، فولات هستند که می‌توانند مواد معدنی، ویتامین‌ها و نیز اسید‌های چرب امگا را ارائه کنند. مقدار اسیدهای چرب درون این نوع روغن تا 65 درصد بوده و علاوه بر خاصیت‌های آنتی اکسیدانی، دارای ویتامین‌های C , K هستند.

خواص روغن هسته انار

خواص روغن هسته انار چیست؟ بخش‌های مختلفی از فواید روغن هسته انار را در این قسمت برای شما توضیح دادیم. حال بایستی برای معرفی موارد دیگری که می‌توان راجع به خواص روغن بیان کرد، به موارد زیر اشاره نمود که به شرح زیر هستند:

  • جلوگیری از ریزش مو: استفاده از این نوع روغن‌ها برای پیشگیری از ریزش مو کاربرد دارند که می‌توانند خاصیت‌های ضدعفونی کننده داشته و برای پاکسازی فولیکول‌های مو از آلودگی و چربی استفاده شوند. تهیه روغن‌ هسته انار می‌تواند به منظور جلوگیری از ریزش موها بسیار موثر بوده و در درمان ریزش شدید موها کاربردی باشد.
  • آبرسانی و نرمی پوست: استفاده از این روغن می‌تواند شامل اسید لینولئیک باشد. در این حالت شما می‌توانید ساقه‌های خشک و آسیب دیده موها را آبرسانی کرده و روغن نرم کننده مو را به کار ببرید. این نوع روغن‌ به شما کمک می‌کند تا بتوانید موهایی درخشان، نرم و نیز سالمی داشته باشید.
  • روغن هسته انار برای دیابت: در این حالت شما می‌توانید از روغن انار برای کسانی که در گروه پرخطر دیابت مبتلا هستند استفاده کنید.
  • پیشگیری از سرطان: مورد دیگری که می‌توان برای خواص روغن هسته انار ذکر کرد، پیشگیری از سرطان است. در این حالت افراد می‌توانند از پونیسیک اسید برای تاثیرات ضد سرطانی آن بهره ببرند. استفاده از این نوع اسید چرب امگا 5 می‌تواند یک مهار کننده از نوع میتوکندری باشد که منجر به توقف تکثیر سلول‌های سرطانی خواهد شد. در این حالت شما می‌توانید برای مبارزه با سرطان از این استراتژی بهره ببرید.
رنگ و بو مزه روغن هسته انار
رنگ و مزه روغن انار

تشخیص روغن هسته انار اصل

برای تشخیص روغن اصل، نکاتی را در بخش “روغن هسته انار اصل چگونه است؟” و نیز “بوی روغن هسته انار” بیان کردیم که می‌توانید با خواندن این دو هدینگ، نسبت به تشخیص راین روغن اصل و نیز ویژگی های آن اقدام کنید.

روغن هسته انار برای واژن

هرکدام از قسمت‌های مختلف میوه انار، فواید و مزایای بسیاری دارد که می‌توانید از آنها برای تقویت بدن و درمان بیماری‌های خود استفاده کنید. استفاده از فرآورده‌های این میوه در طب سنتی برای رقیق کردن خون نیز به خوبی گزارش شده است. از جمله این موارد می‌توان به خواص روغن هسته انار برای واژن اشاره کرد که فواید آن به شرح زیر هستند:

  • تنگی واژن: این نوع روغن‌ها می‌توانند برای جلوگیری و تنگی واژن استفاده شوند. همانطور که می‌دانید، زایمان طبیعی می‌تواند منجر به این امر شود. از سوی دیگر شل شدن ماهیچه‌ها و نیز بالا رفتن سن از جمله عواملی هستند که می‌توانند ناراحتی‌هایی در این زمینه به وجود آورده و موجب اختلال در روابط زناشویی آنها شوند. استفاده از روغن می‌تواند در این راستا مفید باشد.
  • سفید کردن: یکی دیگر از فواید که می‌توان برای روغن هسته انار بیان کرد، سفید کردن است که در این حالت شما می‌توانید از آن به صورت موضعی استفاده کنید.
  • خواص دیگری که می‌توان برای این روغن‌ها بیان کرد، رفع خشکی واژن است که در این حالت می‌توانید خشکی این ناحیه را کمتر کنید. در هنگام اعمال این روغن، بهتر است روغن به داخل آن نفوذ نکند.
  • شما می‌توانید از این نوع روغن برای زخم‌هایی که در اطراف کشاله ران وجود دارند بهره‌ بگیرید. در این صورت شما قادر خواهید بود تا حتی با قرار گرفتن درون جوشانده پوست انار نیز از آن بهره‌مند شوید.

برای استفاده از این قابلیت‌ها برای روغن انار واژن می‌توانید آن را دوبار در روز به مدت 40 روز روی قسمت‌های تیره واژن مالیده و به مدت 5 دقیقه شستشو دهید. این کار را تا 2 هفته ادامه داده و سپس نتایج آن را مشاهده می‌کنید.

"تشخیص

روغن هسته انار برای پوست

استفاده از روغن هسته انار به شما کمک می‌کند تا بتوانید در ترکیب با روغن انگور، برای بهبود خون رسانی پوست اقدام کنید. در این صورت شما می‌توانید پوست زیباتری داشته باشید که قادر خواهید بود تا به چاقی صورت خود نیز کمک نمایید. استفاده از این نوع روغن ها می‌تواند چین و چروک پوست صورت را به خوبی ترمیم کند. از سوی دیگر شما می‌توانید با تحریک کلاژن در پوست خود، از چروک پوستی جلوگیری کرده و به درمان آن کمک کنید. وجود اسید پونیسیک و فیتوسترول به شما کمک می‌کنند تا بتوانید کلاژن در پوست را افزایش داده و حذف شدن کلاژن‌ها را به تعویق بیندازید. به همین خاطر برای درمان چروک دور لب و پیشانی و گردن، از این روغن می‌توان استفاده کرد.

یکی دیگر از فواید روغن هسته انار برای پوست، داشتن ویتامین C است که در انواع مختلفی از کرم‌های مراقبت پوستی استفاده می‌شود. این نوع ماده می‌تواند برای تقویت پوست و تغذیه پوست مناسب باشد. استفاده از انار خواص دیگری نیز دارد که از آن جمله می‌توان به احیا کردن، خواص آنتی اکسیدان، ضد التهاب اشاره نمود.شما می‌توانید با داشتن این ویژگی‌ها، پوستی درخشان داشته باشید. این روغن  می‌تواند تا عمق پوست نفوذ کند و برای پوست‌هایی که خشک یا چرب و پر آکنه هستند مناسب باشد.

روغن هسته انار برای چاقی صورت

استفاده از روغن هسته انار به همراه انگور هردو کمک می‌کنند تا بتوانید از آنها برای خون رسانی و نیز چاقی صورت استفاده کنید.

روغن هسته انار برای جوش

شما می‌توانید برای جوش صورت خود از عصاره این نوع میوه‌ها استفاده کنید. در این حالت نیاز است تا سه قاشق غذاخوری از روغن هسته انار را با ده قطره درخت چای ترکیب نموده و 2 – 4 قطره از آن را هرشب بر روی پوست خود بمالید. حال می‌توانید صورت خود را با آن ماساژ دهید.

توانایی لایه برداری یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که می‌توانید از این روغن انتظار داشته باشید. در این صورت شما قادر خواهید بود تا لایه سطحی پوست را با لایه‌های دیگر جایگزین کرده و از فیتوسترول آن برای تولید سلول‌های پوستی بهره ببرید. این ماده همچنین می‌تواند به منظور درمان لک قهوه‌ای، لک سفید، جای جوش و نیز لکه‌های قرمز صورت، از بین بردن جای جوش و سوختگی مناسب باشد. وجود ویتامین E نیز عاملی است که می‌تواند در درمان لک و اسکار به شما کمک کند.

"<yoastmark

روغن هسته انار برای دور چشم

خواص فوق العاده روغن هسته انار می‌تواند به شما کمک کند تا نسبت به رفع چروک پوست در دور چشم و در صورت و لایه برداری آنها اقدام کنید. با افزایش تولید کلاژن نیز این نوع ماده به شما کمک می‌کند تا بتوانید به رفع چین و چروک‌های صورت و دور چشم کمک کنید. این کار منجر می‌شود تا بتوانید پوست خود را جوانسازی کنید.

در کنار مواردی که در قسمت قبل بیان کردیم، در برخی گزارش‌ها، ایجاد حساسیت در این روغن‌ها سبب شده است تا افراد از اعمال آن به دور چشم منع شوند. بنابراین بهتر است همواره تاثیر این روغن بر روی پوست خود را بررسی کرده و سپس برای استعمال آن اقدام کنید. وجود آنتی اکسیدان‌های زیاد در این روغن می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید چین و چروک‌های دور چشم را کمتر کنید. همچنین خواص موجود در این روغن باعث می‌شود تا سیاهی و تیرگی دور چشم‌ها نیز کمتر شوند.

روغن هسته انار برای لب

وجود موادی همچون فیتوسترول و نیز اسید پونیسیک، از جمله موادی هستند که می‌توانید به کمک آنها برای تولید کلاژن اقدام کنید. این کار می‌تواند برای جلوگیری از چروک پوست دور لب و درمان آنها مفید باشد.

"<yoastmark

روغن هسته انار برای مو

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، استفاده از روغن انار مو می‌تواند برای پوست و مو مفید باشد. در این حالت شما می‌توانید از روغن این ماده برای درمان مشکلات پوستی خود بهره برده و برای مراقبت از مو خود استفاده کنید. استفاده از کمی از این روغن برای ماساژ موها به شما این امکان را می‌دهد تا برای مرطوب سازی و تحریک جریان خون اقدام کنید. این کار منجر می‌شود تا مشکلاتی از جمله ریزش موهای زودرس و نیز شور سر از بین رود. در نهایت نیز سلامت موها تقویت شده و رشد مو را با فولیکول‌های سالم انجام می‌دهد.

از سوی دیگر استفاده از روغن هسته انار برای مو می‌تواند به عنوان یک اسپری مو خانگی و صد در صد گیاهی عمل کرده و برای محافظت از موها استفاده شود. شما می‌توانید این روغن را برای ایجاد یک لایه بر روی موهای خود استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تا آسیب به موها کمتر شوند.

تجربه استفاده از روغن هسته انار

در انتها برای کسانی که نسبت به روغن هسته انار ابهاماتی دارند، می‌توان برخی نکات اشاره کرد که به صورت تجربی درنظر گرفته می‌شوند:

  • برای استفاده از این روغن برای درمان جوش، می‌توانید 3 قاشق غذاخوری از آن را در هسته انار و 10 قطره از آن را در روغن درخت چای با هم ترکیب نمایید. حال شما می‌توانید به صورت روزانه اقدام به ماساژ دادن و تمیز کردن پوست صورت خود نمایید. بهتر است این کار را طی چند ماه تکرار کنید.
  • کسانی که به میوه انار آلرژی دارند، بهتر است از این ماده استفاده نکنند.
  • تحریکات پوستی ایجاد شده برای کسانی که پوست حساسی دارند، گزارش شده است.
  • برای استفاده داخلی از این روغن، هرچند مقدار کم، گزارش‌هایی از ایجاد ناراحتی معده از جمله استفراغ، تهوع و اسهال گزارش شده است.
  • اثرات قدرتمند این ماده می‌تواند برای بارداری زودرس عوارضی را ایجاد کند. بنابراین بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

"<yoastmark

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.1 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 14

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا