ترفند

شنود تلفن همراه چیست؟ علائم شنود تلفن توسط دیگران

راهکارهای جلوگیری از شنود تلفن همراه چیست؟

شنود تلفن همراه یکی از موارد مهم در نقض حریم خصوصی افراد که معمولا در قوانین بسیاری از کشورها منع، جرم و محکوم شده است. اما با پیشرفت تکنولوژی و عدم آگاهی غالب مردم در مورد آن، ممکن است روش‌های جدیدی برای دسترسی بدون اجازه به اطلاعات ایجاد شده باشند که یکی از آنها شنود تلفن همراه است. در ادامه با ما باشید تا به بررسی این نوع مسائل به صورت کامل بپردازیم.

شنود تلفن همراه چیست؟

شنود تلفن همراه چیست؟ ممکن است شما هم به این موضوع فکر کرده‌ باشید که آیا ممکن است از طریق دستگاه‌های اطراف خود، مورد جاسوسی قرار بگیرید؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت بله. شنود تلفن همراه، یکی از راهکارهایی است که انسان‌ها می‌توانند برای استراق سمع اقدام کنند. در این حالت، از برنامه‌ها و امکانات مختلف در داخل گوشی به صورت مخفیانه استفاده می‌شود تا مکالمات شما ضبط و ارسال گردد. از سوی دیگر، شنود تلفن همراه تنها یکی از راهکارهای درز اطلاعاتی است. در صورتی که یک هکر و یا فردی که این کار را انجام می‌دهد، بتواند بر دستگاه‌ تلفن شما تسلط داشته باشد، در این حالت امکان جاسوسی از طریق ارسال پیامک‌ها، یادداشت‌ها، شماره تلفن‌ها و حتی رمزهای عبوری که تایپ می‌کنید نیز قابل دستیابی است.

امروزه شنود تلفن همراه در بسیاری از کشورها برای رعایت حریم شخصی افراد ممنوع شده و یا تدابیر بسیار سخت گیرانه‌ای برای آن اعمال شد‌ه‌اند. به طوری که برای انجام این کار نیاز به اخذ مجوز از دادگاه دارید و تنها نهادهای امنیتی با کسب مجوز امکان انجام آن کار را دارند.

قوانین شنود اطلاعات در ایران چیست؟

در این راستا نیز باید به قوانین شنود و جاسوسی در ایران اشاره کرد که در این بخش به شرح زیر می‌باشد:

  • بنابر اصل 25 قانون اساسی، ضبط و فاش کردن مکالمات تلفنی جزوی از عوامل استراق سمع تشخیص داده شده و ممنوع است.
  • بنابر ماده 582 قانون تعزیرات، حتی برای ماموران دولتی نیز تنبیهاتی به منظور عدم رعایت این موضوع درنظر گرفته شده است. در این قانون آمده است در صورتی که این عمل بدون مجوز انجام دهند، جرم شناخته شده و فرقی بین ماموران دولتی یا مسئولین مخابراتی وجود ندارد. همچنین برای افشا و پخش بدون اجازه آن نیز تنبیهاتی درنظر گرفته شده است.

به عنوان مثال از جمله این مجازات می‌توان به جزای نقدی (6-18 میلیون ریال) یا 3 سال حبس بیان کرد.

شنود تلفن همراه چیست؟
معرفی شنود تلفن همراه

چه برنامه‌هایی امکان شنود از تلفن همراه را دارند؟

حال که با موضوع شنود تلفن همراه تا حدی آشنا شدید، لازم است به برنامه‌ها و اپلیکیشن‌هایی که ممکن است وسیله‌ای برای شنود تلفن همراه استفاده شوند بپردازیم که به شرح زیر می‌باشند:

  • برنامه‌های نامعتبر: معمولا غالب برنامه‌هایی که از طریق پلتفرم‌های نامعتبر ارائه می‌شوند، می‌توانند امکان شنود را داشته باشند. چراکه این برنامه‌ها بدون مشخص بودن سازنده آن، تبعات و راه حلی برای یافتن سازنده و مسئول آن باقی نمی‌گذارد.
  • برنامه‌های ناشناس در پیام رسان‌ها: یکی از رایج‌ترین پلتفرم‌ها برای پخش برنامه‌های نامعتبر از طریق پیام رسان‌ها است. این مورد در ایران به ویژه در ارسال برنامه از طریق تلگرام و یا واتساپ و اینستاگرام رواج بیشتری دارد.
  • برنامه‌های جاسوسی: برخی از برنامه‌ها صرفا برای جاسوسی و دستیابی به اطلاعات کاربر طراحی شده است. این نوع برنامه‌ها می‌توانند به منظور دسترسی به فعالیت‌های اعضای خانواده و یا نوعی ابزار جاسوسی باشند. دسترسی‌های برنامه‌های جاسوسی به صورت کامل بر بخش‌های تلفن همراه است که شامل شنود تلفن همراه از طریق ضبط مشخصات و مکالمات آن خواهد بود.
  • ماژول‌ها: همچنین لازم است بدانید برخی از برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها، ماژول‌های جداگانه‌ای دارند که ممکن است با فعال شدن و نصب آنها قابلیت‌های بیشتری ارائه کنند. این مورد نیز منجر خواهد شد تا شنود تلفن همراه رخ دهد.

در این مقاله بخوانید: چگونه شماره تلفن خودمان را بفهمیم؟

چه برنامه هایی امکان شنود از تلفن همراه را دارند؟
برنامه های استراغ سمع گوشی چیست؟

علائم شنود تلفن همراه توسط دستگاه‌های دیگر چیست؟

یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی که لازم است در خصوص شنود تلفن همراه بدانید، علائم آن در دستگاه‌های تلفن همراه شما است. در این حالت باید به برخی موارد زیر اشاره کرد که به شرح زیر هستند:

  • مشکلات باتری: استفاده برنامه و یا فعال بودن آنها در پس زمینه گوشی، یکی از نشانه‌هایی است که منجر به ایجاد برخی علائم در باتری می‌شود. به عنوان مثال داغ بودن یا گرم بودن همیشگی گوشی حتی در زمانی که شما هیج برنامه‌ای را در پس زمینه قرار ندهید. در این حالت ممکن است یک برنامه مخرب در تلفن همراه شما نصب شده باشد که منجر می‌شود تا گوشی شما همچنان پردازش در پس زمینه داشته باشد.
  • افزایش استفاده از داده‌ها: امروزه تقریبا تمامی برنامه‌ها و بازی‌هایی که برای سیستم عامل‌های مختلف ارائه می‌شوند، به نوعی به دیتاها متصل شده و حجم مصرف می‌نمایند. در این رابطه لازم است بدانید افزایش ناگهانی استفاده از داده‌ها در صورتی که برنامه خاص یا نامعلومی را نصب کرده باشید، در صورتی که با غیر فعال کردن یا پاک کردن برنامه از پس زمینه همچنان ادامه یابد، نشان از فعالیت مخرب یک برنامه در تلفن همراه شما است. این مورد می‌تواند به عنوان یکی از علائم شنود تلفن همراه درنظر گرفته شود.
  • برنامه‌های ناخواسته روی گوشی: مورد دیگری که می‌توان آن را جزوی از نشانه‌های خرابی و هک شدن گوشی شما درنظر گرفت، نصب برخی برنامه‌های ناخواسته روی گوشی است که نشان دهنده هک شما تلفن همراه می‌باشد. در این حالت می‌بایست از نصب برنامه‌هایی که نامناسب هستند جلوگیری شود. چراکه این برنامه‌ها با اخذ مجوزها و دسترسی‌هایی که از شما در هنگام نصب خواهند گرفت، قادرند اطلاعات مختلف مانند خواندن حافظه، پیامک و غیره را دریافت کرده و اجازه سوء استفاده از آن را داشته باشند.
علائم شنود تلفن همراه توسط دستگاه های دیگر چیست؟
نشانه های جاسوسی از تلفن همراه چیست؟

راهکارهای جلوگیری از شنود تلفن همراه چیست؟

اگر زمانی متوجه آن شدید که شنود تلفن همراه از شما صورت می‌گیرد، راهکارهای که می‌توانید استفاده کنید به شرح زیر می‌باشند:

  • روشن کردن حالت پرواز: سریع‌ترین راهکار و اولین قدم برای جلوگیری از شنود تلفن همراه آن است که سریعات گوشی خود را در حالت پرواز قرار دهید. با این کار دیگر امکان ارسال داده‌های شما به شخص ثالث وجود ندارد چراکه کلیه راه‌های ارتباط از طریق اینترنت و تلفن یا پیامک قطع شده‌اند.
  • حذف برنامه‌های ناشناخته: دومین کاری که باید انجام دهید، حذف برنامه‌هایی است که ناشناخته بوده و اختلال ایجاد می‌کنند. برای تشخیص این برنامه‌ها می‌توانید از طریق تنظیمات گوشی، میزان مصرف دیتا و نیز باتری آنها را مشاهده کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا برنامه‌ی مزاحم را حذف کرده و دیگر دچار هک یا مورد جاسوسی قرار نگیرید.
  • کنترل دسترسی‌ها: همچنین شما باید میزان و نوع دسترسی‌هایی ک به برنامه‌های غیر معتبر یا مشکوک را داده‌اید بررسی کنید. چراکه اینکار می‌تواند به راحتی منجر به ضبط داده‌های شما گردد. با این کار، بدافزارها دیگر توانایی ضبط یا ارسال اطلاعات شما را ندارند.
  • ورود به حالت ایمن: اگر یک برنامه مخرب مانع از غیرفعال کردن آن شد، گوشی خود را در حالت ایمن راه اندازی مجدد کنید. با انجام این کار، همه برنامه‌های شخص ثالث روی گوشی غیرفعال می‌شوند. سپس می‌توانید بدون هیچ مشکلی برنامه را حذف نصب کنید.
  • ریست کردن گوشی تلفن همراه: راه حل کامل و جذابی که می‌تواند تا حد بسیار خوبی همه مشکلات را رفع کند، ریست فکتوری است. در این حالت تمامی داده‌ها در تلفن همراه شما به صورت کامل حذف می‌شوند. بنابراین ابتدا اطلاعات مهم خود را به مموری کارت منتقل کرده و سپس اقدام به حذف تمامی داده‌ها و بازنشانی تنظیمات به کارخانه نمایید.
  • بروزرسانی سیستم عامل گوشی: شما می‌توانید برای جلوگیری از هک شدن و افزایش ایمنی در برابر جاسوسی‌ها، سیستم عامل گوشی خود را به آخرین نسخه بروزرسانی کنید.
راهکارهای جلوگیری از شنود تلفن همراه چیست؟
روش های جلوگیری از شنود گوشی

سوالات متداول

از جمله برخی از پرسش‌های متداولی که راجع به موضوع “شنود تلفن همراه چیست؟” می‌توان بیان کرد، باید گفت:

  • نشانه‌های دیگر در خطر قرار گرفتن یا شنود تلفن همراه چیست؟

در پاسخ به این پرسش باید به موارد بالا و نیز روبرو اشاره کرد: اختلال در عملکرد گوشی که ممکن است با علائمی همچون کندتر شدن آن، اختلال در باز شدن یا فعالیت برخی نرم افزارها رخ دهد، نمایش برخی پیام‌های عجیب و غریب و اجازه‌های دسترسی غیر ضروری در گوشی، متفاوت به نظر رسیدن وب‌سایت‌ها و باز شدن برخی Urlها و برنامه‌های غیرمرتبط.

  • راهکار فهمیدن اینکه آیا اطلاعات ما به دیگران ارسال می‌شود، چیست؟

در پاسخ به این پرسش باید به این ترفند اشاره کرد که عبارت است از: شماره گیری *#21*, *#67#, or *#62# در گوشی‌های اندرویدی. این قابلیت به شما خواهد گفت آیا اطلاعات شما به شخص ثالثی ارسال می‌گردد یا خیر. توجه کنید که این قابلیت برای سیستم عامل‌های اندرویدی کار می‌کند. پس از نمایش پیغام، می‌بایست در مقابل لیست کلمات عبارت Not forwarded درج شده باشد در غیر اینصورت ممکن است گوشی شما هک شده باشد. شما می‌توانید با شماره گیری ##002# این اتصال را قطع کنید.

  • شنود تلفن همراه چه ضررها و عواقبی برای ما دارد؟

در پاسخ به این پرسش باید به موارد متعددی اشاره کرد. برخی از این موارد عبارتند از: حذف شدن اطلاعات، ارسال اطلاعات به فرد ناشناس، دریافت پیامک‌های ناشناس، اختلال در عملکرد برنامه‌ها و گوشی، فاش شدن اطلاعات در فضاهای مجازی، دریافت کدهای ورود به وب‌سایت‌ها، پسوردها، نام‌های کاربری و غیره. در انتها شما می‌توانید تجربیات خود را در مورد هک شدن گوشی و راهکارهایی که برای جلوگیری از آن استفاده کردید در قسمت کامنت‌ها بنویسید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.7 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 14

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا