سرگرمیمهارت های زندگی

طبیعت درمانی یا اکوتراپی چیست؟ (کمک به سلامت روان)

چگونه حضور در طبیعت به سلامت روان و جسم کمک می‌کند؟

لیست مطالب این مقاله

جالب است بدانید اکثر آمریکایی‌ها بیشترین وقت خود را در خانه می‌گذرانند. آن‌ها از تکنولوژی‌های پیشرفته استفاده می‌کنند و در خانه می‌مانند، اما بدانید که اگر مدت بسیار زیادی را در داخل خانه بمانید و از نمایشگرهای متعددی استفاده کنید، بر سلامت جسمی روانی شما تأثیر منفی خواهد گذاشت. بنابراین نیاز است که برای بهبود سلامت روان به طبیعت بروید. در ادامه این مطلب به مزایای کامل طبیعت درمانی یا اکوتراپی پرداخته و برای شما شرح می‌دهیم در صورت نیاز چگونه طبیعت را به خانه بیاورید.

 

طبیعت درمانی چیست؟

این طبیعت درمانی که به آن اکوتراپی نیز گفته می‌شود بر مبنای استفاده از طبیعت بوده و به بهبود سلامت روانی و جسمی افراد کمک بسیار زیادی می‌کند‌.

در دنیای امروز افراد زیادی به جای بهره بردن از محیط طبیعی و طبیعت، زمان خودشان را در اینترنت و آنلاین صرف می‌کنند.

اما بدانید که در طبیعت درمانی به عنوان یک رویکرد درمانی غیر دارویی، توجه بسیاری از روانشناسان و پزشکان را جلب کرده است.

مطالعات و تحقیقات نشان‌دهنده است که اکوتراپی بر به عنوان یک رویکرد مکمل برای سلامت روحی و جسمی افراد بسیار ضروری است.

 

مزیت طبیعت درمانی چیست؟

قدرت شفابخش طبیعت را دست کم نگیرید. برای حل هرگونه مشکلی که دارید طبیعت شفابخش است. در ادامه این مطلب از مجله جوان ایرانی به بررسی فواید حضور در طبیعت می‌پردازیم.

افزایش شادی و خوشحالی

همان‌طور که می‌دانید راهکارهای بسیار زیادی در زندگی برای افزایش شادی وجود دارد. یکی از این راهکارها گذراندن زمان بیشتر در طبیعت است. درواقع ارتباط مفید و نزدیک با طبیعت مزایای بسیار زیادی از جمله افزایش شادی دارد.

کاهش استرس و افسردگی

یکی دیگر از مزایای حضور در طبیعت، کاهش استرس و افسردگی است. در واقع شما عزیزان حتی اگر ۲۰ دقیقه در طبیعت نشسته یا قدم بزنید، بر کاهش استرس شما تأثیر بسیار زیادی می‌گذارد.

بهبود خلق و خو

اگر در طبیعت حضور یابید و همچنین تمرینات تنفسی مدیتیشن را انجام دهید، علاوه بر اینکه استرس و اضطراب روزمره برای شما کاهش می‌یابد، در نتیجه تمرکز شما تقویت یافته و باعث بهبود خلق و خو می‌شود.

افزایش خلاقیت در افراد

یکی دیگر از مزایای حضور در طبیعت این است که با زیبایی‌ها و الگوهایی که از طبیعت گرفتید، ذهن شما تحریک شده و در نتیجه خلاقیت بهبود می‌یابد.

تسکین دردهای مزمن

یکی دیگر از فواید حضور در طبیعت این است که هرگونه تماس با آن باعث کاهش دردهای مزمن می‌شود. افرادی که به بیماری‌های مختلف مانند آرتروز، سردرد میگرنی، درد عضلات و مفاصل مبتلا هستند، با دیدن مناظر طبیعی و صداهای موجود در طبیعت توجه آن‌ها از هرگونه دردی که دارند منحرف شده و در نتیجه به تسکین آن کمک بسیار زیادی می‌کند.

 

چگونه طبیعت را به خانه بیاوریم؟

همان‌طور که گفتیم برخی از افراد وقت آن‌چنان زیادی برای گذراندن در طبیعت ندارند. بنابراین آنها نیاز دارند که در خانه محیط شادی را فراهم کرده و شبیه‌سازی کنند، در واقع طبیعت را به خانه بیاورند. هرچند توصیه ما این است که حتماً از نزدیک به دل طبیعت بروید، اما با راهکارهایی که در ادامه این مطلب بیان می‌شود می‌توانید طبیعت را به درون خانه خود بیاورید.

اضافه کردن گیاهان

حتماً درون منزل چندین گل و گیاه داشته باشید. گیاهان نه تنها سموم هوا را حذف می‌کنند، بلکه اگر در کنار آنها قرار بگیرید نگرانی شما کاهش پیدا کرده و در نتیجه روابط بهتری با همدیگر در خانواده دارید.

تزئین کردن خانه با عکس طبیعت

سعی کنید مناظر زیبا و طبیعی یا هرگونه عکس‌هایی از باغ‌های سرسبز را در دیوارهای منزل بچسبانید.

استفاده از صداهای طبیعت

در زندگی روزمره حتماً سعی کنید به صدای آرام‌بخش طبیعت گوش دهید. طی تحقیقات انجام شده صدای آبشار و باران حتی تمرکز را بالا می‌برد.

فراموش نکنید که طبیعت نقش بسزا بسیار زیادی در سلامت روان کودکان دارد. بنابراین اگر در منزل دارای فرزند هستید، این موضوع را جدی‌تر بگیرید‌.

افزایش انرژی و احساس آرامش

یکی دیگر از مزایای حضور در طبیعت این است که هوای تازه و اکسیژن غنی‌تری را نفس می‌کشید. در نتیجه احساس آرامش در شما بیشتر شده و به همراه آن انرژی شما چند برابر خواهد شد. حتی سر و صداهای طبیعت و هرگونه مناظر زیبایی می‌تواند احساس خوبی در شما ایجاد کند. در نتیجه حتی اعتمادبه‌نفس و کیفیت زندگی شما بهبود پیدا خواهد کرد.

بهبود سلامت فیزیکی و روانی

طی تحقیقات انجام شده حضور در طبیعت نه تنها باعث سلامت روان می‌شود، بلکه به سلامت جسمی و فیزیکی انسان‌ها کمک بسیار زیادی می‌کند. شما عزیزان باید بدانید که حضور در طبیعت باعث افزایش ایمنی و متابولیسم بدن شده، همچنین فشارخون را کاهش می‌دهد. علاوه بر این باعث کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها نیز می‌شود. بنابراین حتی یک پیاده‌روی ساده و دوچرخه‌سواری در دل طبیعت را دست کم نگیرید، زیرا در این صورت به افزایش انرژی و تقویت بدن شما کمک بسیار زیادی می‌کند. طبیعت درمانی باعث می‌شود که شما از انواع فشارها و تنش‌های روزمره، اضطراب و استرس رهایی یابید.

معاشرت با همدیگر

یکی دیگر از مزایای اکوتراپی یا طبیعت درمانی این است که فرصتی برای معاشرت با دیگران ایجاد می‌شود و به بهداشت روانی شما کمک بسیار زیادی می‌کند. فراموش نکنید که انزوای اجتماعی و تنهایی برای سلامتی بسیار مضر است، حتی باعث چاقی می‌شود. در واقع عدم تحرک فیزیکی به اندازه کشیدن روزانه ۵۰ نخ سیگار مضر است. علاوه بر این معاشرت با دیگران باعث ایجاد سازگاری، همبستگی و امید به زندگی بیشتری خواهد شد و شما باانرژی بیشتری به کارهای روزمره می‌پردازید. افراد مسنی که روابط اجتماعی بسیار خوبی دارند، احتمال زنده ماندن آنها ۵۰ درصد بیشتر از دیگران است.

ورزش کردن در فضای باز

یکی دیگر از راهکارهای طبیعت درمانی این است که فعالیت‌های ورزشی مثل دوچرخه‌سواری یا کوهنوردی در فضاهای باز انجام دهید. این‌گونه ورزش‌ها تأثیرات فیزیکی و روانی بسیار مثبتی بر شما می‌گذارد.

تأثیرات طولانی‌مدت

طبیعت درمانی تأثیرات طولانی‌مدت بسیار زیادی دارد که باعث سلامت انسان و بهبود کیفیت زندگی می‌شود. در واقع احساس خوبی که کسب می‌کنید تا مدت‌ها برای شما باقی است.

 

معنی کلمه ی طبیعت به انگلیسی همراه چند مثال را در این مطلب مشاهده کنید:

معنی کلمه ی طبیعت به انگلیسی همراه چند مثال

نحوه انجام اکوتراپی یا طبیعت درمانی

احتمالاً این سؤال برای شما ایجادشده که چگونه طبیعت درمانی یا اکوتراپی انجام دهید. در ادامه این بخش به برخی از این روش‌ها می‌پردازیم.

پیاده‌روی کردن

برای طبیعت درمانی می‌توانید از حیات خانه خودتان تا یک پارک بزرگ پیاده‌روی کنید.

اگر باران می‌بارد، در باران نیز قدم‌های ملایم بردارید و اجازه دهید که تمام بدن شما با آب باران خیس شود. البته هنگامی‌که به منزل تشریف آوردید، لباس‌های خیس را از بدن خارج کنید تا سرما نخورید.

تمرین تنفس در فضای آزاد

در فضای آزاد سعی کنید تنفس عمیق و آرام کشیده و به بوی طبیعت تمرکز کنید. حتی می‌توانید با پای برهنه روی چمن‌ها قدم بزنید تا رایحه طبیعت را بهتر استشمام کنید. سعی کنید در جایی که آلوده نیست یا اینکه فضله حیوانات وجود ندارد با پاهای برهنه قدم بزنید، تا پاهای شما زمین را به خوبی لمس کند. در این صورت احساس شادابی بیشتری دارید.

نشستن زیر درختان

حتماً سعی کنید زیر درختان برای چند دقیقه بنشینید یا اینکه حتی درخت را به آغوش بگیرید یا به آن تکیه دهید. شاید باور نکنید اما در آغوش گرفتن درخت یا تکیه دادن به آن، باعث افزایش شادی و سرزندگی برای شما می‌شود.

جمع کردن صدف و گوش ماهی

اگر در نزدیک دریا قدم می‌زنید، حتماً در سواحل به دنبال گوش ماهی بگردید. در ساحل کنار دریا صدف‌های بسیار زیادی وجود دارد، حتی می‌توانید سنگریزه‌ها و برگ‌های زیبا نیز پیدا کنید.

تشخیص پرنده‌ها

سعی کنید در طبیعت، پرنده‌های مختلف را دنبال کنید. به انواع آنها دقت کرده و اسمشان را تشخیص دهید.

تماشا کردن آسمان و دریا

همان‌طور که می‌دانید دریا و آسمان سمبل‌های اصلی طبیعت هستند. این‌گونه محیط‌ها به تقویت وسعت دید شما کمک بسیار زیادی می‌کند، بنابراین برای چند دقیقه به آسمان و دریا نگاه کنید.

باغبانی کردن

حتی می‌توانید در منزل گیاهان تزیینی یا خوراکی داشته باشید یا اینکه باغچه خصوصی برای خودتان ایجاد کنید. در طی روز دقایقی را باغبانی کنید و به پرورش گل و گیاه بپردازید.

گرفتن عکس و فیلم

اگر به دل طبیعت می‌روید، حتماً از خودتان چندین عکس به یادگار بگذارید و در روزهای بعدی به عکس‌های به یاد ماندنی تماشا کنید و لذت ببرید.

تماشا کردن گل و گیاهان

سعی کنید با دقت به گل‌ها و انواع گیاهان نگاه کنید و زیبایی‌های آنها را درک کنید تا روح شما بسیار تلطیف و در آرامش قرار گیرد.

نشستن در سکوت و آرامش

تصور نکنید که حتماً در طبیعت باید با کسی صحبت کنید یا اینکه کار خاصی انجام دهید. شما می‌توانید در سکوت بنشینید و هیچ کاری انجام ندهید. حتی کافی است فقط در آن محل حضور داشته باشید. اگر روزانه مدت‌زمان کوتاهی را برای این کار اختصاص می‌دهید باز هم برای سلامت روان شما فواید بسیار زیادی دارد.

استفاده از خوراکی‌های خوشمزه و طبیعی

هنگامی‌که به دلیل طبیعت می‌روید کمی خوراکی‌های خوشمزه با خودتان ببرید و در آنجا میل کنید. البته دقت کنید که بر روی زمین نریزید و طبیعت را آلوده نکنید.

استفاده از چشمه‌های آب گرم

یکی دیگر از راهکارهای انجام طبیعت درمانی استفاده از چشمه‌های آب گرم است. این‌گونه چشمه‌ها بسیار محبوب گردشگران است، زیرا علاوه بر اینکه تفریح می‌کنند خاصیت درمانی نیز دارند. در واقع هنگامی‌که شما در چشمه‌های آب گرم قرار می‌گیرید، بدنتان کالری بیشتری می‌سوزاند و گرمای بسیار مفیدی در تمامی اندام‌ها و رگ‌های شما منتشر خواهد شد، در نتیجه جریان خون افزایش یافته و همچنین اکسیژن بیشتری به شش‌های شما می‌رسد. در این صورت عضله‌های بدن شما در آرامش قرارگرفته و تمامی خستگی‌های بدنتان از شما دور خواهد شد.

از دیگر خواص چشمه آب گرم می‌توان به بهبود دردهای عضلانی بدن و رفع خستگی، بهبود دیسک کمر و گردن، بهبود آرتروز و هرگونه مشکلات سیاتیک و بهبود دردهای استخوانی، درمان بیماری‌های کبدی، گوارشی و کلیوی، کمک به درمان هرگونه بیماری پوستی، افزایش تحرک بدن و مفید برای کاهش وزن همچنین مفید برای آرامش اعصاب و کاهش قند خون نیز اشاره کرد.

البته دقت کنید که اگر در هر قسمتی از بدن شما زخم باز بزرگ وجود دارد، هرگز وارد آب گرم نشوید.

 

چه کسانی باید از طبیعت اجتناب کنند؟

همان‌طور که مشاهده کردید، اکوتراپی یا طبیعت درمانی مزایای بسیار زیادی دارد، اما نکته اینجاست که تمامی افراد از حضور در طبیعت احساس راحتی نمی‌کنند و باعث لذت آنها نمی‌شود. در ادامه این بخش به بررسی افرادی می‌پردازیم که باید از طبیعت اجتناب کنند.

افرادی که به روانی شدید مبتلا هستند همچنین هذیان و توهم می‌گویند، بهتر است که در طبیعت حضور نیابند. در این صورت شما بهتر است که با یک مشاوره در این زمینه مشورت کنید.

به طور کلی قبل از استفاده بهتر است که ویژگی‌های شخصی و وضعیت سلامتی یا مشکلات حرکتی خود را بررسی کرده، حتی با یک مشاور مشورت کنید تا مطمئن شوید که حضور شما در طبیعت برایتان مناسب است و امنیت شما در خطر نمی‌افتد.

برخی از افراد مشکلات حرکتی دارند، این‌گونه افراد نیز باید با پزشک خودشان مشورت کنند تا بدانند که چگونه می‌توانند از طبیعت بهره ببرند.

 

همچنین افرادی که تجربیات آسیب‌زا در طبیعت داشته‌اند، بهتر است که برای حضور در طبیعت احتیاط کنند.

برخی از افراد ممکن است به محیط‌های طبیعی حساسیت بسیار زیادی داشته باشند و یا اینکه به گیاهان یا حتی حیوانات آلرژی نشان دهند. این‌گونه افراد باید یا از طبیعت اجتناب کنند یا با احتیاط در آن حضور یابند.

برخی از افراد از نظر فیزیکی نمی‌توانند در محیط‌های طبیعی حضور یابند. زیرا امنیت آنها در خطر است. این‌گونه افراد نیز باید از حضور در طبیعت اجتناب کند.

به طور کلی قبل از استفاده از طبیعت باید ویژگی‌های روحی روانی و جسمی خود را در نظر بگیرید.

 

هات یوگا چیست؟ (سفری به سمت آرامش و سلامت درونی)

هات یوگا چیست؟

خطرات طبیعت درمانی چیست؟

طبیعت درمانی علاوه بر مزایای بسیار زیادی که دارد ممکن است خطراتی را ایجاد کند که در این ادامه مطلب با هم بررسی خواهیم کرد.

خطرات طبیعت درمانی شامل نیش حشرات، نیش مار یا حیوان، تماس با گیاهان سمی، آفتاب‌سوختگی، افتادن یا هر نوع آسیب بدنی و همچنین آلرژی فصلی است. البته دقت کنید افرادی که دچار ترس یا ناراحتی از قرار گرفتن در بیرون یا فضاهای باز می‌شوند، قرار گرفتن در طبیعت باعث ایجاد تشدید ناراحتی آنها خواهد شد.

همچنین همان‌طور که در بالا ذکر شد افرادی که دچار بیماری روانی شدید هستند طوری که گاهی تشنج می‌کنند یا توهم و هذیان می‌گویند، برای آنها طبیعت خطرات بسیار زیادی ایجاد می‌کند.

 

مراقبت‌های لازم برای طبیعت درمانی

هنگامی‌که از منزل بیرون می‌روید، حتماً دقت کنید که محیط اطرافتان امن باش. همچنین به جای خیلی دور نروید یا اینکه اگر به فواصل دور از خانه می‌روید، حتماً آنجا آب و غذا در دسترس باشد. همچنین گوشی خود را از قبل شارژ کنید تا مواقع اضطراری بتوانید تماس بگیرید.

ضد آفتاب را فراموش نکنید، اگر از خانه بیرون می‌روید، حتماً چند دقیقه قبل از خروج از ضد آفتاب استفاده کنید.

 

سخن پایانی

فراموش نکنید که ذات انسان‌ها از طبیعت نشئت گرفته است. بنابراین اگر در این محیط‌ها حضور یابید، احساس خوبی گرفته و حال شما بسیار خوب می‌شود. در این مطلب از مجله جوان ایرانی به بررسی مزایای طبیعت درمانی یا اکوتراپی پرداختیم.

اگر شما عزیزان نیز تجربه‌ای در این مورد دارید، می‌توانید در انتهای مقاله بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا