تکنولوژی

آموزش کامل نحوه رجیستری گوشی های قدیمی + مسافری

آموزش رجیستری گوشی + دریافت کد فعال سازی همتا از گمرک

رجیستری گوشی طرحی است که از سال 1396 فاز عملی آن اجرا شد. این طرح به منظور جلوگیری از ورود گوشی‌های قاچاق و خنثی کردن ضرر‌های آن است که به علت عدم پرداخت عوارض گمرک به دولت ایجاد می‌شود. در این قسمت با ما همراه باشید تا به صورت کامل راجع به رجیستری گوشی‌ها، نحوه رجیستری گوشی، هزینه رجیستری، رجیستری گوشی‌های قدیمی، نحوه گرفتن کد فعال‌سازی همتا و … صحبت کنیم.

طرح رجیستری گوشی چیست؟

رجیستری یکی از طرح‌های دولتی است که برای تشخیص مالکیت و احراز هویت کسانی که صاحب گوشی می‌شوند، انجام می‌شود. اجرای طرح رجیستری اولین در سال 1385 مطرح شد اما بدلیل مشکلاتی که وجود داشت، متوقف شد تا اینکه دوباره در 1396 شروع شد و تا مدت یکسال یعنی تا اردیبهشت ماه سال 1397، تمامی برندها در زمینه گوشی‌های هوشمند و غیره مشمول این طرح شدند. در واقع در این محدوده زمانی، اجرای عملی رجیستری گوشی در فاز اول با ثبت گوشی‌های آیفون شروع و در فاز دوم تمامی برندهای دیگر مانند موتورولا، هواوی، نوکیا، تکنو، سامسونگ و … را در برگرفت.

اما هدف از راه‌اندازی طرح رجیستری و ملزم کردن جمعیت میلیون صاحبان تلفن همراه چه بود؟ در واقع این طرح به منظور جلوگیری و مبارزه با واردات غیرقانونی انجام گرفت. مزیت مهم این طرح برای دولت آن بود تا دیگر گوشی‌های قاچاق نتوانند در کشور فعالیت داشته باشند و از این رو، هرکسی که قصد دارد تا گوشی را وارد و از آن در ایران استفاده کند، ملزم شود تا پرداخت حقوق گمرکی را انجام داده و عایدات آن نیز در خزانه دولت واریز شود.

این طرح هر کسی را که گوشی جدیدی در آن زمان می‌خرید، مجبور می‌کرد تا با شماره تلفن خود و با کدی که برای آن گوشی قانونی ارائه شده است، بتواند با یکی از شماره تلفن‌ها ثبت نام کرده و خدمات اینترنتی و ارتباطی از اپراتورها دریافت نماید. لازم به ذکر است که برای کنترل صرفا گوشی‌های جدید، این طرح برای گوشی‌های قبلی لازم‌الاجرا نبود.

رجیستر کردن گوشی

رجیستری گوشی مسافری

رجیستر کردن گوشی مسافرتی نیز همانند یک گوشی وارداتی است. یعنی اگر شما به عنوان یک خریدار گوشی در خارج از کشور ایران، اقدام به آوردن آن به داخل کشور نمایید، لازم است تا گوشی که از خارج به ایران می‌آورید را رجیستر نمایید.

البته نکته مهم دیگر که در قسمت بالا نیز به آن اشاره شد، این است که این طرح تنها برای کسانی است که می‌خواهند دوره طولانی یا همیشه در ایران از گوشی خود استفاده کنند؛ چرا که تنها به مدت 30 روز برای این گوشی مهلت ارائه می‌شود تا با کد رجیستری و شماره تلفن فرد در سامانه ثبت شده و خدمات دریافت کند. در غیر اینصورت پس از 30 روز، اگر صاحب گوشی کاری نکند، ادامه خدمات رسانی به گوشی از سوی اپراتورها قطع خواهد شد.

به همراه هر گوشی که قانونی وارد کشور شده باشد، یک شماره شناسه بین المللی برای آن در بانک اطلاعاتی گمرک ثبت می‌گردد که می‌توان آن را به وسیله شماره‌گیری کد 30008887 صحت سنجی کرد. زمانی که اقدام به ارسال شناسه 15 رقمی به این شماره نمایید، قانونی و ثبت بودن آن بایستی برای شما با یک پیامک تاییدیه اعلام شود.

مراحل رجیستری گوشی مسافرتی به شرح زیر می‌باشد:

  • مرحله اول: رجیستری گوشی مسافرتی با ورود دستگاه به داخل کشور، ابتدا در مبادی ورودی بایستی اظهار شود. در این قسمت، اطلاعات مسافر توسط گمرک ثبت شده و تایید می‌گردد. اطلاعاتی که در این قسمت موردنیاز است شامل شناسه دستگاه، مشخصات هویتی مسافر، کدملی یا شناسه فراگیر اتباع، شماره تماس و سایر اطلاعاتی که از دستگاه نیاز است می‌باشد.
  • مرحله دوم: در مرحله دوم، افراد با تابعیت ایران بایستی ظرف مدت 30 روز نسبت به پرداخت عوارض دستگاه از طریق مراجعه به سایت گمرک اقدام کنند. اتباع کشورهای دیگر بایستی پس از مدت یک ماهه از حضور در کشور، به صورت حضوری خود شخص به نزدیک‌ترین گمرک اجرایی مسافری مراجعه کرده و برای رجیستری گوشی خود اقدام کنند.
  • مرحله سوم: پس از دو مرحله بالا یعنی ثبت اطلاعات و پرداخت هزینه گمرک، یک پیامک از سامانه همتا برای شما ارسال می‌شود که اگر شماره تلفن به نام خود فرد باشد، حاوی شماره اعلامی برای رجیستری بوده و اگر به نام فرد نباشد، از مسافر در این پیام می‌خواهد تا اقدام به تهیه یک سیم کارت نماید. بعد از آنکه مسافر یک شماره به نام خود ثبت کرد، لازم است تا به سامانه همتا مراجعه کرده و با ورودی به شماره تلفن خود، از قسمت منوی سمت راست گزینه “ثبت اطلاعات مسافرتی” جهت ثبت اطلاعات اقدام کرده و بعد از آن با کلیک روی گزینه “کلیک کنید” می‌تواند کد فعالسازی را دریافت نماید.
  • مرحله آخر: در این مرحله، شما اقدام به رجیستری و فعال کردن گوشی خود می‌کنید.

رجیستری گوشی های مسافری

رجیستری گوشی با پاسپورت

بنا به تغییرات جدید در مراحل و نحوه اجرای رجیستری گوشی، اکنون این روند به گونه‌ای انجام می‌شود که مسافر تنها در مبادی ورودی نیاز است تا اطلاعات اولیه یعنی مرحله اول رجیستری را ارائه کرده و اجرا کند و ایستایی در مبادی ورودی به حداقل می‌رسد.

نکته مهم در رجیستری گوشی با پاسپورت آن است که اطلاعات شما بایستی در مبدا ورودی به همراه اطلاعات دستگاه ثبت شود. این قانون چه برای یک فرد ایرانی و چه خارجی صدق می‌کند.

رجیستر گوشی با پاسپورت اتباع خارجی

در گذشته با استفاده از امتیازی که پاسپورت‌ها اتباع خارجی وجود داشت، افراد از این امتیاز سوء استفاده می‌کردند و گوشی‌هایی که به صورت غیرقانونی در انبار مانده بود یا وارد شده بود را از طریق آن ثبت و رجیستر می‌کردند. امتیاز پاسپورت اتباع خارجی به شرح زیر است:

  • در زمان قدیم (اکنون قوانین رجیستری گوشی با پاسپورت اتباع خارجی تغییر کرده است)، افراد می‌توانستند با پاسپورت اتباع خارجی، به صورت غیرحضوری ثبت تلفن خود را انجام دهند.
  • مسافران تا یک سقف مشخصی می‌توانستند واردات کالا را انجام دهند.
  • افراد می‌توانستند در سال یک گوشی با یک پاسپورت را رجیستر کنند؛ زیرا رجیستری گوشی تنها برای افراد مسافر انجام می‌شود.

با آمدن قانون جدید، تغییرات زیر برای رجیستر گوشی با پاسپورت اتباع خارجی وجود دارد که عبارتند از:

  • همه مسافران بایستی اطلاعات شخصی و کالای خود را در مبادی ورودی ثبت کند.
  • مسافرین اتباع خارجی تنها بعد از گذشت یک ماه می‌توانند اقدام به دریافت کد و انجام باقی مراحل نمایند.
  • مسافرین اتباع خارجی بایستی به صورت حضوری اقدام به پیگیری دریافت کد جهت رجیستری نمایند.

این نوع روش که به رجیستری گوشی مسافری شهرت داشت، برای افرادی که به سفر اربعین یا دیگر سفر خارجی می‌رفتند و نیز اتباع خارجی که پاسپورت داشتند، انجام می‌شد.

رجیستری گوشی با پاسپورت

رجیستر گوشی بدون پاسپورت

استفاده از روش رجیستر گوشی بدون پاسپورت می‌تواند از دو طریق انجام شود. اول آنکه همانند روش بالا، از پاسپورت‌های دیگران با اجاره کردن آنها انجام شود که این روش با آمدن قانون جدید دیگر انجام پذیر نیست؛ زیرا فرد باید در همان ابتدای ورود دستگاه و خود را احزار هویت نماید. هزینه رجیستری گوشی بدون پاسپورت شامل اضافه کردن یک هزینه برای اجاره گوشی است که معمولا قبل از این قوانین از 200 هزار تومان تا 4 میلیون تومان نیز می‌رسید و نیز هزینه‌های اصلی مانند پرداخت عوارض گمرکی.

دومین روش نیز آن است که رجیستر گوشی بدون پاسپورت از طریق خرید از وارد کنندگان قانونی انجام شود تا با در اختیار گرفتن کد رجیستری گوشی که در هنگام خرید به شما ارائه می‌شود، بتوانید خودتان یک گوشی را با شماره تلفن خود ثبت کنید. در این روش از آنجایی که تمامی مراحل انجام شده است، شما در هنگام خرید با پرداخت کامل هزینه تلفن و هزینه‌های جانبی آن می‌توانید یک گوشی را با داشتن کد رجیستری‌اش تهیه نمایید و از آن استفاده کنید.

رجیستر گوشی بدون پاسپورت

قیمت رجیستری گوشی

در این زمینه یعنی رجیستر کردن گوشی، سوالات بسیاری مطرح می‌شود که آیا بایستی قیمت و هزینه‌ای برای آن پرداخت کنیم یا خیر؟ بنا بر اطلاعیه‌ای که از سوی سامانه همتا به عنوان سامانه هوشمند تجهیزات ارتباطی منتشر شده است، دریافت هزینه از خریدار گوشی به علل مختلفی مانند رجیستر کردن گوشی، ثبت دستگاه در گمرک، انجام فرآیند رجیستری و یا قانونی کردن دستگاه و … با برچسب‌های مختلف غیرقانونی است و افراد می‌توانند با طرح شکایت در سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان، اقدام به مجازات آن واحد صنفی از طریق تعزیرات نمایند. بنابراین قیمت رجیستری گوشی از سوی فروشنده، 0 تومان ست.

در ادامه این اطلاعیه آمده است که اگر خریدار می‌خواهد اقدام به خرید یک دستگاه نماید، بایستی در مقابل فروشنده آن را برای سیم‌کارت خود ثبت و رجیستر کند یا فروشنده مستقیما برای او این کار را انجام دهد. همچنین خریدار بایستی فاکتور معتبری را همراه با مهر فروشگاه و نیز کد شناسه IMEI دریافت نماید.

قیمت رجیستری گوشی

 

آموزش ساخت ایمیل با گوشی، در کامپیوتر را در این مقاله بخوانید:

آموزش ساخت ایمیل

رجیستری گوشی ترکیه

همانند ایران، کشور ترکیه نیز قانونی برای رجیستری گوشی دارد که هر چند یک کار پیش پا افتاده در نظر گرفته می‌شود اما عدم انجام آن می‌تواند مشکلات و هزینه‌هایی را برای شما به بار آورد. رجیستری گوشی در ترکیه پیش نیازی برای زنگ زدن و استفاده از خدمات ارتباطی در این کشور بوده و همچنین در هنگام ثبت شرکت در این کشور نیز نیاز می‌شود. این قانون برای جلوگیری از ورودی محصولات قاچاقی صورت می‌گیرد و روند آن کمی متفاوت است.

در ابتدا بدانید که رجیستری گوشی برای کسانی که بیشتر در ترکیه می‌مانند، ضروری است. همچنین باید بدانید که رجیستری در این کشور طی مدت زمان معینی انجام می‌شود. مهلت رجیستری در این کشور 1 سال بوده و بعد از 10 روز از ورود به کشور، پیامکی را برای آن دریافت می‌کنید. هزینه رجیستر گوشی در ترکیه در حدود 2007 لیر است و یک رقم ثابت است که به مدل دستگاه ربطی ندارد. همچنین ذکر این نکته مهم است که اگر گوشی شما در ایران رجیستر شده، در ترکیه هم باید برای استفاده خاص در آن کشور رجیستر شود و اگر گوشی دو سیم‌کارته است، می‌توانید از هردو سیم کارت تنها با یک بار رجیستر استفاده کنید.

روند رجیستری گوشی در ترکیه به صورت زیر می‌باشد:

  • اگر شما دارای اقامت هستید یا کارت کیملیک دارید یا شهروند ترکیه هستید و کد مالیاتی دارید، ابتدا بایستی با کارت اقامت یا پاسپورت خود به دفاتر پست مراجعه نموده و مدارک خود را به آنها ارائه کنید. درخواست رمز دولت الکترونیک یا e-Devlet نموده و کد را دریافت کنید. حال با دریافت کد، به سایت دولت الکترونیک به نشانی turkiye.gov.tr مراجعه نموده و در آنجا با پرداخت قیمت رجیستری موبایل در ترکیه، فرآیند موردنظرتان را تکمیل نمایید.
  • در صورتی که پاسپورت ترکیه یا کارت اقامت ندارید، به کد IMEI تلفن همراه احتیاج خواهید داشت و لازم است تا با پاسپورت خود به اداره مالیات محلی مراجعه نموده و گوشی خود را تحویل دهید و مدارک لازم را پرکنید. حال شما یک کارت دریافت کرده و برای پرداخت هزینه رجیستری یک فیش بانکی به شما داده می‌شود. شما می‌توانید با داشتن حساب، از پرداخت راحت‌تر هزینه‌ها استفاده کنید. حال پس از پرداخت فیش بانکی، به همراه سایر مدارک از جمله کپی صفحه اول و آخرین مهر ورود به ترکیه به یک نمایندگی تلفن همراه مراجعه کرده و تلفن همراه و سیم کارت شما بعد از 1 – 7 روز رجیستر می‌شود.

رجیستری گوشی ترکیه

رجیستری گوشی در فرودگاه

اشاره کردیم که رجیستری گوشی بایستی طی چند مرحله انجام شود و یکی از مهم‌ترین مراحل آن این است که رجیستری گوشی در مبدا ورودی انجام شود؛ زیرا پس از آن ممکن است امکان ثبت رجیستری گوشی وجود نداشته باشد و یا افراد دچار مشکلات مختلفی شوند.

چه این مبدا ورودی مرزهای زمینی باشد یا …، بایستی در ابتدا مشخصات فرد و گوشی ثبت شود. یکی از این مبداهای ورودی، فرودگاه‌های کشور هستند که مسافر باید محض ورودی به فرودگاه‌های بین‌المللی که از سایر کشورها می‌رسند، قبل از خروج از سالن مسافری، اقدام انجام مرحله اول نمایند. در این قسمت مسافر در قسمت گمرک مسافربری، اقدام به ثبت IMEI گوشی نموده و بایستی اظهارنامه مسافری را برای مسئولین گمرکی که شامل مشخصات گوشی می‌باشد، تکمیل کرده و تحویل دهند.

توجه کنید که دفاتر گمرک در قسمت سالن ورودی ترمینال مسافری رجیستر موبایل را انجام می‌دهند. مدارک مورد نیاز برای این کار شامل سیم کارت، پاسپورت ممهور به مهر ورود به کشور که بیش از 30 روز از تاریخ آن نگذشته باشد است که برای سیم کارت می‌توانید اقدام به خرید سیم کارت در سالن مسافری نمایید و یا اگر قبلا سیم کارت ایران را دارید و فعال است، در هنگام خود اظهاری آن را وارد کنید. توجه کنید که سیم کارت باید به نام خود شما باشد.

پس از این مرحله، مسافران پس از ورود به کشور و با دریافت پیامک تایید و ثبت اطلاعات، مهلت دارند تا اقدام به رجیستری تلفن همراه نمایند. اتباع ایرانی از طریق سامانه اظهارنامه گمرکی تلفن همراه با پرداخت هزینه عوارض گمرکی، اقدام به دریافت کد فعالسازی برای سامانه همتا نموده و اتباع خارجی بایستی پس از یک ماه اقامت در ایران، در پایان این یک ماه، به نزدیک‌ترین شعبه گمرکی مراجعه کنند تا اقدام به دریافت کدفعالسازی نمایند.

نکته مهمی که باز هم بایستی به آن توجه کنید، ثبت اطلاعات اولیه به محض ورود در کشور در گمرک ورودی است؛ در غیر اینصورت، بعد از ورود به کشور و خروج از گمرک، امکان ثبت اطلاعات برای شما مقدور نخواهد بود.

رجیستری گوشی در فرودگاه

پیگیری رجیستری گوشی از گمرک

برای پیگیری رجیستری گوشی از گمرک، باید از این اداره پیگیر باشید. ممکن است به دلایل مختلفی مانند عدم ارسال پیام تاییدیه پس از ثبت اطلاعات در هنگام ورود، عدم دریافت پیامک کد فعال‌سازی 6 رقمی سامانه همتا با انجام مراحل آن یعنی ثبت اولیه اطلاعات و پرداخت هزینه گمرکی از طریق سایت نیاز باشد تا درخواست خود را پیگیری کنید.

در این حالت برای پیگیری رجیستری گوشی از گمرک، فقط زمانی که تا مرحله پرداختی پیش رفته‌اید ولی پیامک کد فعال سازی برای شما نیامده است، می‌توانید از راه حل زیر استفاده کنید:

  • به وب‌سایت گمرک مراجعه نمایید: irica.ir
  • حال بایستی از طریق پست الکترونیک و تلفن همراه ارائه شده در انتهای وب‌سایت، اقدام به پیگیری رجیستری گوشی از گمرک نمایید:
    • 02182991
    • r.irica@irica.org
    • آدرس : ساختمان شماره 1 -تهران – خیابان ولی عصر (عج) – بالاتر از میدان ولیعصر(عج) – نبش کوچه ناصر
  • همچنین شما می‌توانید از طریق مراجعه به این سایت، اقدام به پرداخت هزینه گمرک نمایید:
    • https://epl.irica.ir/ImeiRegister?0

نکته: توجه کنید که مسائل مربوط به عدم دریافت و ثبت اطلاعات که مربوط به گمرک است، مختص این اداره بوده و ربطی به سامانه همتا ندارد.

پیگیری رجیستری گوشی از گمرک

رجیستری گوشی در ایران

با آمدن قانون رجیستری در ایران، لازم است افرادی که به هرنوعی نسبت به واردات گوشی اقدام می‌کنند، برای رجیستری گوشی در سامانه همتا اقدام کنند. اگر از خارج از کشور گوشی را وارد کردید، تاکنون چند مرحله برای شما بیان کردیم که در نهایت منتهی می‌شد به رجیستر کردن گوشی. حال برای رجیستر کردن گوشی، مراحل زیر را پس از دریافت کد فعال سازی سامانه همتا انجام دهید:

  • اگر دستگاه‌های قانونی را تهیه کرده‌اید، می‌توانید از روی جعبه یا کارت گارنتی آن، کدفعال سازی را داشته باشید. اگر کد فعال‌سازی در این قسمت نبود، بایستی با شرکت وارد کننده تماس بگیرید و از حق خود برای دریافت کد فعال‌سازی دفاع کرده و آن را درخواست کنید. شما می‌توانید اطلاعات تماس شرکت‌های وارد کننده را از سایت همتا دریافت نمایید.
  • به طور کلی برای فعال سازی دستگاه خود می‌توانید از 3 روش یعنی مراجعه به سایت اینترنتی سامانه همتا، کد دستوری *7777# و نیز اپلیکیشن همتا اقدام کنید. ما در این قسمت به دو روش اول یعنی سایت اینترنتی و کد دستوری *7777# می‌پردازیم.

روش مراجعه به سایت اینترنتی همتا

  • مرحله اول: اولین مرحله آن است که به سایت همتا وارد شده، شماره تلفن خود را وارد کرده و وارد پنل کاربری خاص شماره تلفن خود شوید.
  • مرحله دوم: سپس بایستی از طریق منوی سمت راست، گزینه “فعال سازی تلفن همراه” را انتخاب نموده و در باکس پیش رو، اطلاعات خواسته شده نظیر شماره تلفن همراه، شناسه دستگاه و کد فعالسازی یکبار مصرف یا همان کد همتا را وارد کنید.
  • مرحله سوم: حال دکمه فعال‌سازی را بزنید تا عملیات تایید و فعال‌سازی دستگاه شما به طور کامل انجام شود.

روش کد دستوری *7777#

  • مرحله اول: یکی دیگر از روش‌هایی که به سرعت می‌توانید پس از خرید گوشی، جلوی فروشنده عملیات رجیستری را انجام دهید، شماره گیری کد *7777# است. ابتدا این شماره را با تلفن فعلی خود که دارای همان سیم کارت شما است، شماره‌گیری کنید.
  • مرحله دوم: حال بایستی از منوی حاضر، شماره گزینه “فعال‌سازی” را بفرستید.
  • مرحله سوم: در مرحله بعد بایستی شناسه IMEI گوشی جدید را وارد نمایید. این شماره می‌تواند از طریق کد دستوری *#06# در دستگاه جدید به شما ارائه شود. ممکن است بسته به تعداد اسلات سیم کارت، این IMEI 2 تا باشد که باید هردو را به ترتیب وارد کنید. این شناسه 15 رقمی را بدون هیچ اضافاتی در پیام بنویسید و ارسال کنید.
  • مرحله چهارم: حال در مرحله بعدی، شماره سیم کارتی که می‌خواهید برای آن این دستگاه را فعال کنید، وارد کرده و یا با انتخاب گزینه 1، همان شماره تلفن فعلی خودتان انتخاب شود.
  • مرحله پنجم: حال کد فعال‌سازی 6 رقمی را وارد کنید.
  • مرحله ششم: حال یک پیغام برای تایید نهایی نمایش داده می‌شود که در صورت صحیح بودن پیام، گزینه 1 یعنی تایید را بفرستید.
  • مرحله هفتم: در انتها یک پیغام “فعال سازی موفق” برای شما نمایش داده می‌شود که در ادامه همچنین یک پیامک نیز برای شما ارسال خواهد شد.

رجیستری گوشی در ایران

رجیستری گوشی های قدیمی

در قسمت قبل نیز اشاره کردیم که گوشی‌های قدیمی نیاز به رجیستری ندارد. منظور از این جمله آن است که دستگاه‌هایی که از پیش وارد شده و در زمان انجام طرح رجیستری فعال بودند، نیازی به رجیستر کردن گوشی ندارند. البته کسانی که قبل از این طرح و انجام آن، گوشی را فعال نکرده باشند، نیاز به رجیسری گوشی های قدیمی خود دارند.

روند رجیستری گوشی های قدیمی کمی سخت‌تر است. زیرا تمامی اطلاعات گوشی‌ها بعد از این قانون در گمرک ثبت شده و برای آن کد فعال‌سازی منتشر می‌شود اما این امر برای گوشی‌های قدیمی اتفاق نیفتاده است. بنا به اعلام سامانه همتا در رابطه با رجیستری گوشی های قدیمی می‌توان گفت:

  • اگر دستگاه شما قبل از این طرح فعال بوده و اطلاعات و سابقه فعالیت در شبکه رویت شود، شما می‌توانید با گرفتن کد IMEI گوشی خود از طریق شماره *#06#، به شماره تلفن 096366 تلفن بزنید.
  • اگر دستگاه شما سابقه فعالیت نداشته باشد، در سایت ir/04 به عنوان یک گوشی غیرقانونی شناخته شود، قبل از طرح مشمولیت خریداری و یا وارد شده باشد، از آنجایی که سابقه فعالیت ندارد و نیز برای آن نیز کد فعال‌سازی صادر نشده است، می‌توانید به صورت دائم از آن استفاده نمایید. بهتر است برای رجیستری گوشی قدیمی، از راهنمایی سایت همتا نیز استفاده کنید.

رجیستری گوشی های قدیمی

معایب گوشی بدون رجیستری

در انتها باید راجع به معایب گوشی بدون رجیستری صحبت کنیم که اگر به خرید یک گوشی هوشمند از هر برندی (و با توجه به اجرایی شدن فاز دوم رجیستری برای تبلت‌ها) و یا هر نوع تبلتی، اقدام به خرید نسخه بدون کد رجیستر یا بدون فعال‌سازی رجیستری آن اقدام کنیم، در این حالت با معایب آن روبرو می‌شویم که عبارتند از:

  • اگر در سامانه همتا چک کردید و گوشی غیرقانونی بود و یا کد فعال‌سازی نداشت، این باعث می‌شود نتوانید به صورت دائمی از این گوشی استفاده نمایید.
  • مهم‌ترین معایب گوشی بدون رجیستری آن است که نمی‌توانید بیشتر از 30 روز در کشور ایران، از سوی اپراتورها و سیم‌کارت‌های آن خدمات دریافت کنید.

در نهایت باید گفت هزینه گمرکی برای وارد کردن گوشی که با پرداخت آن می‌توانید کد فعالسازی را دریافت کنید، 16 درصد از قیمت خود گوشی است که به ترتیب 4 درصد آن برای گمرک، 3 درصد حق بازرگانی، 1 درصد عوارض و نیز 9 درصد این مبلغ به مالیات و ارزش افزوده تعلق خواهد گرفت.

معایب گوشی بدون رجیستری

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 1 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا