آشپزی و خانه داری

طرز تهیه شربت آبلیمو با 5 طعم متفاوت و فوق العاده

دستور تهیه شربت آبلیمو بسیار خوشمزه برای رفع عطش

شربت آب‌لیمو یکی از ساده‌ترین مخلفات پذیرایی در بین ایرانیان است. این شربت از مخلوطی از شکر، آب و آب‌لیمو تهیه شده و با افزودن چاشنی‌های دیگر می‌توان به آن طعم‌های متفاوتی بخشید. در این مقاله طرز تهیه شربت آبلیمو به روش‌های مختلف را در اختیار شما قرار خواهیم دادیم. علاوه بر این، خواص این شربت تابستانی را نیز بررسی خواهیم کرد.

مواد لازم برای تهیه شربت آبلیمو

موادی که در جدول زیر مشاهده می‌کنید، برای تهیه یک پارچ شربت آب‌لیمو مناسب است. همچنین با اضافه کردن خوراکی‌های دیگر می‌توان طعم شربت را تغییر داد؛ که این چاشنی‌ها در ادامه معرفی خواهند شد.

مواد لازممقدار لازم
شکر200 گرم
آب3 لیوان (750 میلی‌لیتر)
یخچند قطعه
آب‌لیمو100 گرم
نعناع تازهچند برگ
گلاببه میزان لازم
مواد لازم برای تهیه نوشیدنی آب‌لیمو

طرز تهیه شربت آبلیمو ساده

ابتدا شکر و آب‌لیمو را با هم ترکیب کرده و با هم مخلوط کنید. به این ترکیب شربت آبلیمو غلیظ گفته می‌شود. وقتی مواد به‌خوبی با یکدیگر مخلوط شدند و شکر کمی آب شد، مواد را درون یک پارچ ریخته و 3 لیوان آب ولرم را به ترکیب آب‌لیمو و شکر اضافه کنید. آب ولرم، شکر و آب‌لیمو را به‌خوبی با هم مخلوط کنید؛ تا ذرات شکر کاملاً آب شوند.

سپس قطعات یخ را به آن اضافه کرده یا شربت را چند ساعت درون یخچال قرار دهید؛ تا کاملاً خنک شود. اگر تمایل دارید شربت زیاد شیرین نباشد، می‌توانید به‌جای سه لیوان، چهار لیوان آب به ترکیب آب‌لیمو و شکر اضافه کنید. همچنین می‌توانید مقداری گلاب و چند برگ نعناع نیز به شربت خود اضافه کنید؛ تا طعم بهتری داشته باشد.

روش تهیه شربت آبلیمو با طعم زعفران

برای تهیه شربت آب‌لیمو زعفرانی باید مراحل ذکر شده در تیتر بالا را انجام داده و سپس مقداری زعفران آب شده را درون پارچ ریخته و با سایر مواد مخلوط کنید. همچنین می‌توانید به‌جای گلاب از شربت سکنجبین استفاده کنید.

طرز تهیه شربت آبلیمو با عسل

عسل بهترین ماده شیرین برای افرادی است؛ که مبتلا به بیماری دیابت هستند. به‌جای استفاده از شکر که دارای قند مضر برای سلامت بدن است، می‌توان از عسل استفاده کرده و شربت آب‌لیمو را به یک نوشیدنی مفید و سالم تبدیل کنید. طرز تهیه شربت آبلیمو با عسل مشابه با روش تهیه شربت آب‌لیمو ساده است. فقط کافی‌ست به‌جای شکر، عسل را با آب‌لیمو مخلوط کنید.

اگر مبتلا به بیماری دیابت هستید؛ می‌توانید به مقاله فواید عسل آویشن برای دیابت مراجعه کرده و بیشتر با خواص این خوراکی آشنا شوید.

طرز تهیه شربت آبلیمو

روش تهیه شربت آبلیمو با خیار

برای تهیه شربت آب‌لیمو با خیار می‌توان از دستور شربت آب‌لیمو ساده استفاده کنید؛ اما با توجه به طبع سرد خیار بهتر است به‌جای شکر از عسل استفاده کنید. عسل را در مقداری آب ولرم حل کرده و سپس آب‌لیمو را به آن اضافه کرده و هم بزنید.

یک عدد خیار را پوست گرفته و رنده کنید. سپس سه لیوان آب به مخلوط خیار، آب، عسل و آب‌لیمو اضافه کرده و آن را در یخچال بگذارید؛ تا خنک شود. اگر دوست دارید، شربت طعم ترشی داشته باشد، می‌توانید میزان آب‌لیموی آن را افزایش دهید.

دستور تهیه شربت آبلیمو با خاکشیر

برای تهیه شربت آب‌لیمو با خاکشیر، می‌بایست از قبل خاکشیر را با آب شسته و خیس کنید؛ تا پس از آماده کردن شربت، خاکشیرها گلوله‌گلوله نشوند و نوشیدنی حالت یکدستی داشته باشد. بنابراین، ابتدا خاکشیر را در داخل یک کاسه ریخته و روی آن، آب بریزید. خاکشیرها را با آب هم بزنید و سپس اجازه دهید، دانه‌های خاکشیر ته‌نشین شوند.

پوسته‌های غلاف خاکشیر که روی آب آمده‌اند را به‌آرامی خالی کرده و چندین بار این کار را انجام دهید؛ تا خاکشیر تمیز شود. سپس خاکشیرها را با کمی آب ولرم و شکر مخلوط کرده و در نهایت آب‌لیمو را به آن اضافه کنید. زمانی که دانه‌های شکر کاملاً در آب حل شد، مخلوط را در پارچ ریخته و به آن، آب اضافه کنید. شربت را درون یخچال گذاشته؛ تا خنک شود و سپس نوش جان کنید.

به‌جای خاکشیر می‌توان از تخم شربتی نیز استفاده کرد. برای آشنایی با خواص این دانه می‌توانید به مقاله خواص تخم شربتی مراجعه کنید.

کالری شربت آبلیمو

مواد ارزشمندی در شربت آب‌لیمو وجود دارد؛ که می‌توانید آن‌ها را در جدول زیر مشاهده کنید. لازم به ذکر است، این جدول بر اساس مواد استفاده شده در شربت آب‌لیموی ساده تهیه شده است.

مواد تشکیل دهندهمقدار در100 گرم
انرژی (کالری)25 کیلوکالری
کربوهیدرات8.42 گرم
پروتئین0.42 گرم
چربی0.07 گرم
آب90.79 گرم
قند1.69 گرم
ویتامین A2.00 میکروگرم
ویتامین E0.22 میلی‌گرم
ویتامین C30.00 میلی‌گرم
ویتامین B60.04 میلی‌گرم
کلسیم14.00 میلی‌گرم
آهن0.09 میلی‌گرم
منیزیم8.00 میلی‌گرم

خواص شربت آبلیمو

شربت آب‌لیمو یک نوشیدنی مناسب برای رفع عطش و تشنگی در روزهای گرم تابستان است. علاوه بر این می‌توانید این نوشیدنی را پس از افطار در ماه رمضان بنوشید. برخی از خواص این شربت عبارت‌اند از:

  • خوشبوکننده دهان؛
  • منبع غنی ویتامین C و پتاسیم؛
  • آب‌رسان پوست و مو؛
  • بهبود عملکرد سیستم گوارش و سیستم عصبی؛
  • مناسب برای کاهش وزن؛
  • پیشگیری از ابتلا به سرطان.
خواص شربت آبلیمو

مضرات شربت آبلیمو

با اینکه شربت آب‌لیمو خواص بسیاری برای بدن دارد؛ اما مصرف بی‌رویه آن، مخصوصاً شربت آب‌لیمو ترش مضراتی نیز دارد. برخی از مضرات شربت آب‌لیمو عبارت‌اند از:

  • تشدید زخم و آفت دهان؛
  • تشدید بیماری زخم معده؛
  • پوسیدگی مینای دندان؛
  • تکرر ادرار.

جمع‌بندی

لیمو جزو مرکبات محسوب شده و خواص بسیاری برای سلامتی دارد. شربت آب‌لیمو نیز که از لیمو تهیه می‌شود، فواید لیمو را داشته و یک نوشیدنی سالم با طعم عالی است. در این مقاله 5 روش مختلف طرز تهیه شربت آبلیمو را با شما به اشتراک گذاشتیم. شما از چه روش‌هایی برای تهیه این نوشیدنی خوشمزه استفاده می‌کنید؟ این روش‌ها را در کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا