اطلاعات عمومیبهداشت و سلامت

چرا در مراسم عزا گلاب استفاده می‌شود ولی در عروسی نه!

خواص شگفت انگیز گلاب چیست؟ دلیل استفاده از آن در عزا

دلیل استفاده از گلاب در مراسم ترحیم چیست؟ گلاب و گل محمدی چه خاصیتی دارد که آن را پرکاربرد کرده است؟ گلاب از گل محمدی تهیه می شود. عطر گل محمدی توسط حضرت محمد (ص) بسیار استفاده می شد. در واقع علت نامگذاری این گل، استفاده پیامبر اسلام (ص) از آن است.

گل محمدی به دلیل عطر فوق العاده و فواید فراوانی که دارد در صنایع عطرسازی، داروسازی، بهداشتی و آرایشی و حتی در صنایع غذایی کاربرد دارد. گلاب در طب سنتی طبع گرمی دارد و برای رفع استرس بسیار مفید است. گلاب آرام بخش و تقویت کننده اعصاب است.

اردیبهشت، فصل چیدن گلاب است. پس نباید از خواص گلاب غافل شد که برای درمان یا پیشگیری از بسیاری از بیماری ها مفید است. ماده ای خوشبو که در کشور ما به راحتی یافت می شود و منحصر به ایران است که می توان از آن فواید بسیاری استفاده کرد.

گلاب را می توان معجزه طبیعت نامید، خواص و فواید زیادی در این عصاره وجود دارد. گلاب اصل شفاف، زلال، بدون رسوب است و بوی آن بوی خوش گل محمدی است و بوی ترشی ندارد. طعم گلاب سنگین و کمی تلخ است که یکی از مهم ترین نشانه های اصالت گلاب است.

چرا در مراسم ترحیم از گلاب استفاده می شود؟

دلیل استفاده از گلاب در مراسم ترحیم از نظر علمی ثابت شده است. در تحقیقات متعدد اثر غم زدایی گلاب به اثبات رسیده است. که گمان می رود به دلیل ترشح هورمون های اندورفین در بدن با بوییدن آن باشد. اندورفین ها از جمله مسکن های طبیعی بدن هستند. که به کاهش درد و سازگاری با شرایط استرس زا و غم انگیز کمک می کنند.

 

چرا در مراسم ترحیم از گلاب استفاده می شود؟
چرا در مراسم ترحیم از گلاب استفاده می شود؟

 

واژه اندورفین از دو کلمه دورنزا و مرفین گرفته شده است که به معنای مسکنی است که از داخل بدن می آید. در شرایط دردناک، ترشح این هورمون به بدن کمک می کند تا غم و اندوه و درد را برطرف کند و به احساس لذت و شادی دست یابد و آرامش بخش است.

اندورفین از نظر سلامتی و شادابی می تواند اثرات مثبت زیادی بر بدن داشته باشد. که می توان به کاهش افسردگی و استرس، تنظیم یا تعدیل اشتها، بهبود عزت نفس، تقویت پاسخ ایمنی بدن و کاهش درد اشاره نمود.

خواص گلاب

رایحه گل محمدی و گلاب رایحه ای سرشار از خواص است که استفاده از آن کاربرد های فراوانی دارد و برای مصرف کننده فواید زیادی دارد.

خواص بوی گلاب بر روی پوست

یکی از مهمترین خواص گلاب تاثیر آن در مراقبت از پوست است. می توانید به جای مواد شوینده شیمیایی از گلاب استفاده کنید. برای شادابی و سلامتی پوست بعد از هر حمام، گلاب را به پوست صورت خود بمالید، البته باید در این کار مداومت داشته باشید تا نتیجه خوبی بگیرید. زمانی که منافذ پوست باز است، اسانس موجود در گلاب جذب پوست شده و با افزایش جریان خون در پوست باعث شادابی آن می شود.

از دیگر فواید گلاب برای پوست می توان به رفع لکه های پوستی با از بین بردن و خنثی سازی سموم اشاره کرد. این ماده حتی در رفع آکنه بدن نیز موثر است. برای این منظور باید مقداری گلاب را با جوش شیرین مخلوط کرده تا خمیر نسبتا نرمی به دست آید، سپس خمیر مذکور را به مدت یک ساعت روی جوش های مورد نظر قرار دهید. گلاب بازسازی سلول های پوست را تسریع می کند و خستگی و قرمزی پلک ها را برطرف می کند.

تأثیر رایحه گل محمدی بر دستگاه گوارش

از خواص گلاب می توان به ضدعفونی دستگاه گوارش اشاره کرد. گلاب در درمان بیماری های گوارشی نیز موثر است. گلاب تقویت کننده معده و ضد تهوع است. مصرف گلاب برای سوزش معده مفید است مخصوصاً زمانی که نفخ به عضلات دستگاه گوارش فشار می آورد. گلاب به عنوان یک ماده ضد نفخ و بادشکن اهمیت بیشتری دارد، به این معنی که گازهای موجود در دستگاه گوارش را کاهش می دهد.

علاوه بر این خاصیت گلاب، این ماده می تواند تا حدودی از اسهال جلوگیری کند. از گلاب برای بیماری های گوارشی مانند نفخ، دل درد نیز استفاده می شود
و برای اسهال نیز اگر مزمن باشد مفید است.

 

تأثیر رایحه گل رز بر دستگاه گوارش
تأثیر رایحه گل رز بر دستگاه گوارش

 

نوشیدن روزانه یک لیوان دوغ مخلوط با گلبرگ های گل محمدی برای تنظیم کار دستگاه گوارش به خصوص در روزهای گرم توصیه می شود.

اثر گلاب بر عفونت ها

گلاب یک ضد عفونی کننده است. برای درمان زخم ها و جلوگیری از چرک و عفونت استفاده می شود. گلاب با باکتری ها مبارزه می کند. از خواص گلاب در درمان اسهال، وبا، حصبه، مسمومیت های غذایی و سایر بیماری های ناشی از باکتری استفاده می شود.

گلاب به دلیل خاصیت ضد عفونی کنندگی و ضد میکروبی که دارد برای شستن چشم ها مناسب است. البته گلاب مورد استفاده برای این منظور باید عاری از آلودگی و به اصطلاح کاملاً استریل باشد.

سایر خواص درمانی گلاب

از خواص گلاب و گل محمدی می شود به موارد زیر اشاره نمود:

  • با انقباض عروق خونی از خونریزی ناشی از زخم و خراش جلوگیری می کند.
  • صفرا را از کیسه صفرا خارج می کند و از مشکلاتی مانند اسیدیته جلوگیری می کند.
  • برای تقویت قلب و عروق و رفع بیهوشی بسیار مفید است.
  • گلاب سرعت لخته شدن خون را افزایش می دهد که برای افرادی که خونریزی داخلی و خارجی پس از جراحی و آسیب را تجربه می کنند حیاتی است.
  • گلاب بهترین نوشیدنی برای کسانی است که از خونریزی سینه و گلو رنج می برند.
  • نوشیدن گلاب برای رفع بوی بد دهان مفید است.
  • هورمون ها را تحریک می کند و قاعدگی را تا حدودی تنظیم می کند.
  • نوشیدن گلاب خنک گرما را از درون خارج کرده و بدن را تقویت می کند. برای درمان گرمازدگی بهترین راه نوشیدن گلاب با مقداری یخ است.
  • از بخور گل محمدی می توان برای درمان گلودرد و بیماری های تنفسی استفاده کرد.

گلاب نسبت به رشد قارچ بسیار حساس است. حتی اگر در یخچال نگهداری شود، ممکن است برخی از میکروب ها و قارچ ها در آن رشد کنند. از طرفی نگهداری گلاب برای بیش از یک سال باعث تبخیر مواد معطر و کاهش اثربخشی آن می شود. همچنین به دلیل رشد میکروب ها و قارچ ها استفاده از گلاب کهنه توصیه نمی شود.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 3.5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 4

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

سید مطهر اطهری

فارغ التحصیل رشته مهندسی نرم افزار ♦️ مشغول به کار در زمینه‌های برنامه نویسی، سئو، گرافیک، تدوین، علاقه‌مند به حوزه‌های تکنولوژی، فیلم و سریال، موسیقی ♦️ نوازنده ویولن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا