بهداشت و سلامتبیماری‌ها و راه درمان

علت بیرون زدگی رگ های بدن چیست؟ آیا درمان دارد؟

چه زمانی برجستگی رگ‌های بدن طبیعی است؟ علت آن چیست؟

برخی از ورزشکاران به دلیل اینکه چربی زیرپوست آن‌ها بسیار کم است، رگ‌های برجسته‌ای دارند. شما عزیزان نیز اگر در حین ورزش یا فعالیت‌های بدنی دچار رگ‌های بیرون زده می‌شوید، اصلاً جای نگرانی ندارد و نترسید، این مورد بسیار طبیعی تلقی می‌شود. رگ‌های بدن افراد لاغر نیز به دلیل اینکه چربی کمی در زیرپوست خود دارند بیرون زده نشان داده می‌شود. به این رگ‌های بیرون زده رگ‌های لخت نیز گفته می‌شود. علت بیرون‌زدگی رگ‌های بدن به همراه روش‌های درمانی آن را در این مطلب از مجله جوان ایرانی به طور کامل با هم بررسی می‌کنیم.

 

علت بیرون زدگی رگ‌های بدن چیست؟

بیرون زدگی رگ‌های بدن دلایل بسیار زیادی دارد. در ادامه این مطلب از مجله جوان ایرانی به طور کامل این دلایل را بررسی می‌کنیم.

لاغری و افزایش سن

لاغری و افزایش سن شایع‌ترین دلایل بیرون زدگی رگ‌های بدن است. بسیاری از افراد با بالا رفتن سن هم‌زمان دارای رگ‌های برجسته و بیرون زده می‌شوند. حتی اگر این‌گونه افراد مسن، لاغر نباشند نیز رگ‌های بیرون زده دارند. لاغری نیز به عنوان یک فاکتور جدا باعث ایجاد این وضعیت می‌شود.

قرار گرفتن در نور خورشید

اگر شما عزیزان در طول روز ساعت‌های زیادی مجبور هستید در نور خورشید قرار بگیرید، ممکن است رگ‌های شما به حالت برجسته درآید.

کارهای سنگین با دست

وزنه‌برداری و همچنین نقاشی، به طور کلی کارهایی که با دست ارتباط بسیار زیادی دارد، ممکن است باعث بیرون زدگی رگ‌های دست شود.

بارداری

ازآنجایی‌که بارداری باعث فشار بر روی رگ‌ها می‌شود، حجم خون زنان افزایش یافته و درنتیجه رگ‌های این‌گونه افراد برجسته می‌شود. البته دقت کنید که زنان باردار پس از زایمان به حالت اولیه برمی‌گردند‌.

همچنین ازآنجایی‌که سطح پروژسترون در دوران بارداری افزایش می‌یابد، پوشش داخلی رحم را ضخیم‌تر کرده، درنتیجه رحم را برای دریافت تخمک بارورشده آماده می‌کند. این وضعیت باعث می‌شود که رگ‌های خونی، گشاد یا منبسط شده درنتیجه باعث می‌شود که رگ‌ها در زیرپوست بزرگ‌تر نمایش داده شوند.

درجه حرارت بالا

بسیاری افراد در گرما و فصل تابستان، در بدنشان رگ‌های برجسته مشاهده می‌شود. سیستم عروقی این‌گونه افراد ممکن است سخت‌تر شده و باعث برجسته شدن رگ‌ها شود.

عدم تعادل هورمونی

یکی دیگر از دلایلی که باعث ایجاد رگ‌های برجسته در بدن می‌شود، عدم تعادل هورمونی است.

رنگ پوست

معمولاً افرادی که موهای روشن و پوست نازکی دارند، رگ‌های آن‌ها بیشتر قابل‌رؤیت بوده و حالت بیرون زده به خود می‌گیرد. این‌گونه افراد با افزایش سن پوست آن‌ها حالت کشسانی پیدا کرده و نازک‌تر می‌شود. درنتیجه رگ‌های قابل مشاهده‌تری دارند.

همچنین ازآنجایی‌که سطح پروژسترون در دوران بارداری افزایش می‌یابد، پوشش داخلی رحم را ضخیم‌تر کرده درنتیجه رحم را برای دریافت تخمک بارورشده آماده می‌کند. این وضعیت باعث می‌شود که رگ‌های خونی، گشاد یا منبسط شده و درنتیجه باعث می‌شود که رگ‌ها در زیرپوست بزرگ‌تر نمایش داده شوند.

کم‌وزن بودن

به طور کلی افرادی که وزن کمی دارند دارای رگ‌های برجسته‌ای هستند. این‌گونه افراد ممکن است دست‌های بسیار نازکی داشته باشند. درنتیجه رگ‌های خونی در بدن آن‌ها برجسته‌تر به نمایش درمی‌آید.

ژنتیک

یکی دیگر از عواملی که باعث ایجاد رگ‌های برجسته در بدن می‌شود، ژنتیک است. اگر در فامیل خود افرادی وجود دارد که دارای رگ‌های برآمده هستند، ممکن است در قسمت‌هایی از بدنشان دچار دارای رگ‌های برجسته باشند.

رگ‌های واریسی

هرچند رگ‌های واریسی معمولاً در پاها شایع است، اما در دست‌ها نیز ممکن است رخ دهد. این‌گونه رگ‌ها باعث دشوارتر شدن جریان خون در بدن می‌شود، درنتیجه این عارضه حتی ممکن است دردناک شود.

ورزش کردن

ازآنجایی‌که در حین ورزش فشارخون بالاتر می‌رود، افرادی که به طور مکرر ورزش می‌کنند ممکن است رگ‌های بدن آن‌ها برآمده باشد. همچنین افرادی که وزن‌های سنگین می‌کنند نیز ممکن است دارای رگ‌های برجسته‌ای باشند.

کارهای سنگین با دست

وزنه‌برداری و همچنین نقاشی، به طور کلی کارهایی که با دست ارتباط بسیار زیادی دارد، ممکن است باعث بیرون‌زدگی رگ‌های دست شود..

علت تپش قلب در زنان باردار، همچنین در آقایان و جوانان را در این مقاله بخوانید:

علت تپش قلب چیست؟

زمان مراجعه به پزشک هنگام رگ‌های برجسته

هر وقت متوجه رگ‌های برجسته در بدن خود شدید که وضعیت بسیار شدیدی دارند، حتماً به پزشک مراجعه کنید. هرچند رگ‌های برجسته ممکن است هیچ‌گونه ضرری نداشته باشند، اما مراجعه به پزشک کمک می‌کند تا او بررسی کند این مشکل جدی است یا خیر. همچنین ممکن است برای بررسی لخته‌های خون در زیر رگ‌ها برای شما سونوگرافی تجویز کند.

همچنین اگر متوجه هرگونه مشکل در زیر رگ‌های برآمده خود شدید، حتماً نزد متخصص بروید. اگر دچار خونریزی، تغییر رنگ یا قرمزی، درد تورم در اطراف رگ‌های بدن شدید، همچنین هنگام لمس رگ‌های بدن خود، احساس گرما کردید برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

 

سؤالات متداول در مورد رگ‌های برآمده بدن

در این بخش از مجله جوان ایرانی به بررسی سؤالات متداول در مورد رگ‌های برآمده بدن می‌پردازیم.

آیا رگ‌های برآمده بدن همان وریدهای واریسی هستند؟

دقت کنید بین رگ‌های برآمده معمولی و واریس تفاوت‌هایی وجود دارد. اولین تفاوت این است که رگ‌های برجسته درون بدن می‌تواند در هر نقطه‌ای ظاهر شود، اما واریس‌ها معمولاً روی پاها ظاهر می‌شوند. هرچند که از نظر ظاهری تفاوت خیلی کمی دارند، اما واریس‌ها بزرگ‌تر و پیچ خورده‌تر هستند. رگ‌های برآمده بدن معمولاً با رنگ سبز یا آبی قابل مشاهده هستند اما وریدهای واریسی معمولاً رنگ آبی مایل به بنفش دارند.

رگ‌های برجسته بدن حتی ممکن است زیبا باشند گ، اما رگ‌های واریسی اغلب همراه با درد، ناراحتی، تورم و حتی تغییر در بافت پوست است.

آیا واریس برای سلامتی شما خطرناک است؟

به طور کلی واریس‌ها خطر آن‌چنانی برای سلامتی شما ندارند و تأثیر بسیار کمی بر سلامتی جسمانی شما دارند. اما بسیار مهم است که مراقب هرگونه نشانه‌های غیرعادی بدن خود باشید.

اگر به طور مناسب ورزش کنید، تناسب‌اندام داشته و به وزن مناسبی برسید، همچنین آب فراوان در طول روز بنوشید، تا حدود بسیار زیادی از ایجاد واریس پیشگیری می‌کنید.

به طور کلی هر وقت که متوجه علائم غیرعادی شدید به پزشک مراجعه کنید تا برای شما تشخیص دهد که این برجستگی معمولی است یا دچار واریس شده‌اید.

 

درمان رگ‌های برجسته و برآمده بدن

حال سؤال این است آیا رگ‌های برجسته از بین می‌روند؟ خبر خوبی که به تازگی محققان دریافته‌اند این است که معمولاً رگ‌های برجسته بدن خودبه‌خود از بین می‌روند‌. به ویژه اگر شما به دلیل ورزش یا گرما دچار رگ‌های برجسته شده باشید، این برجستگی به مرور زمان از بین خواهد رفت.

البته دقت کنید که داروهای ضدالتهابی بدون نسخه به کاهش تورم وریدهای برآمده بدن شما کمک بسیار زیادی می‌کند. همچنین اسکلروتراپی یک محلول شیمیایی است که به وریدهای برجسته تزریق شده و از برآمدگی آن‌ها می‌کاهد.

 

پیشگیری از تشکیل رگ‌های برجسته

همان‌طور که در این مطلب از مجله جوان ایرانی بررسی شد، گاهی به دلیل وراثت و ژنتیک نمی‌توانیم جلوی شکل‌گیری رگ‌های برآمده را بگیریم، اما گاهی اوقات برای کاهش ظاهر رگ‌های برجسته یا جلوگیری از ایجاد رگ‌های برآمده جدید یک سری راهکارها را می‌توانیم انجام دهیم.

ورزش ساده و بهبود جریان ضربان قلب

سعی کنید هرروز ورزش‌های معمولی که باعث بهبود گردش جریان خون می‌شود را آهسته انجام دهید. در این صورت از تجمع خون در رگ‌ها پیشگیری شده و به کاهش وزن شما کمک بسیار زیادی می‌کند. دقت کنید که اضافه‌وزن فشار بسیار زیادی را به رگ‌های شما وارد می‌کند‌ با یک رژیم غذایی سالم و برنامه تمرینی ساده برای فعالیت‌های ورزشی می‌توانید از برآمدگی رگ‌ها پیشگیری کنید.

علائم گرفتگی رگ قلب چیست؟ عوامل خطر و درمان بیماری عروق کرونر را در این مقاله بخوانید:

علائم گرفتگی رگ قلب

اجتناب از لباس‌های تنگ

سعی کنید در کمد لباس‌های آزاد و گشاد بسیار زیادی داشته باشید، زیرا لباس‌های تنگ باعث مسدود شدن جریان خون شده و درنتیجه رگ‌های شما برآمده به نظر می‌رسند. همچنین از جوراب‌هایی که به فشار زیادی بر روی پاها وارد می‌کند، اجتناب کنید.

ترک عادت‌های بد

برخی از عادت‌ها در طول زندگی برای بدن ما بسیار مضر است. بهتر است که آن‌ها را ترک کنیم‌ به‌عنوان‌مثال سیگار برای سلامتی ما بسیار مضر است و به رگ‌های خونی آسیب بسیار زیادی وارد کرده و جریان خون را محدود می‌کند‌. اگر سیگار می‌کشید آن را ترک کنید. فراموش نکنید در طی روز آب فراوانی بنوشید‌.

تغییر موقعیت

سعی کنید به مدت طولانی نشینید یا اینکه مدت‌زمان زیادی را روی پاهای خود نایستید. زیرا در این صورت باعث تجمع خون در رگ‌های شما می‌شود. برخی از مواقع سعی کنید پاهای خود را بالاتر از قلب خود قرار دهید تا جریان خون بهبود پیدا کرده و همچنین با ایجاد حرکات کششی در طول روز به کاهش رگ‌های برجسته کمک بسیار زیادی می‌کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا