بهداشت و سلامتبیماری‌ها و راه درمان

علت شوک عصبی چیست؟ علائم رایج + نحوه رهایی از آن

علت + علائم شوک عصبی چیست؟ نحوه رهایی از آن

شوک عصبی حالتی است که در آن کاهش ناگهانی فشارخون در بدن ایجاد می‌شود‌. رنگ صورت فرد پریده و همچنین نارسایی گردش خون نیز ممکن است اتفاق بیفتد. این وضعیت یک آسیب روانی است که در اثر یک حادثه به آن فرد وارد می‌شود‌، درواقع یک اختلال روان‌پزشکی شناخته می‌شود! همچنین ممکن است باعث آسیب‌های روحی و روانی طولانی‌مدت شود. در این مطلب از جوان ایرانی علائم و علت شوک عصبی را بررسی کرده و به نحوه درمان آن می‌پردازیم.

 

علائم شوک چیست؟

هرچند که در تمامی افراد همه این نشانه‌ها بروز پیدا نمی‌کند، اما اگر دچار آن شوید معمولاً این نشانه‌ها را خواهید داشت.

  • قند خون پایین
  • از دست دادن هوشیاری
  • کاهش ادرار
  • گشادشدن مردمک چشم
  • کم‌رنگی چشم‌ها
  • از دست دادن هوشیاری
  • تنفس سریع و کم‌عمق
  • ضربان قلب بسیار نامنظم
  • تشنگی و خشکی دهان
  • کاهش دفع ادرار
  • افت فشارخون
  • بی‌هوشی
  • احساس تشنگی

 

علت شوک عصبی چیست؟

علت شوک عصبی چیست؟
علت شوک عصبی چیست؟

شوک عصبی تأثیر روانی و عاطفی طولانی‌مدت بر زندگی افراد می‌گذارد‌. ما باید بدانیم که چگونه از این‌گونه افراد حمایت کنیم تا از آسیب بیشتر پیشگیری کنیم.

♦ البته در دنیای مدرن برخی از افراد استرس بسیار زیادی دارند، همان‌طور که می‌دانید استرس و یبوست به‌عنوان ام الامراض یاد می‌شود‌. شما عزیزان باید بتوانید این دو بیماری روحی و جسمی را برطرف کنید، در این‌ صورت بسیاری از مشکلات شما حل می‌شود. افرادی که یبوست دارند، معمولاً دچار استرس و اضطراب‌های زیادی در زندگی هستند. بدن در واکنش به استرس ممکن است دچار شوک عصبی شود. بنابراین یکی از دلایل شوک افراد، استرس روحی و فیزیکی است.

 

♦ شوک عصبی یک بیماری روان‌پزشکی شناخته می‌شود که در اثر مشاهده یک حادثه واقعی ایجاد شده است، یا اینکه به طور بالقوه ناشی از ضربه‌ای است که به فرد وارد می‌شود. در صورت کاهش ناگهانی فشارخون، فرد دچار رنگ‌پریدگی می‌شود. هرچند که تیم پزشکی مجله جوان ایرانی امیدوار است که این حادثه برای هیچ‌کس اتفاق نیفتد، اما اگر به طور تصادفی منجر به چنین حادثه‌ای شدید، باید بدانید که چگونه به خودتان و یا فرد مقابل کمک کنید تا از این وضعیت رهایی یابید.

 

انواع شوک چیست؟

معمولاً در اثر کاهش حجم خون در بدن شوک ایجاد می‌شود. همان‌طور که می‌دانید دستگاه گردش خون وظیفه رساندن اکسیژن و مواد غذایی را به سلول‌های بدن بر عهده دارد. اگر در این سیستم گردش خون، اختلال ایجاد شود، درنتیجه ممکن است شما مبتلا به انواع شوک شوید. انواع مختلف شوک‌ها ممکن است حتی افراد کم سن و سال، افرادی که مبتلا به بیماری‌های مزمن هستند و همچنین سالمندان را درگیر کند.

به طور کلی شوک‌های متفاوتی وجود دارد که هرکدام از آن‌ها در اثر حوادث مختلفی به وجود می‌آید. هرچند در این بخش از جوان ایرانی به بررسی شوک عصبی می‌پردازیم، اما بهتر است شما عزیزان با انواع دیگر شوک به طور مختصر آشنا شوید.

شوک انسدادی

اگر خون نتواند به جاهای مختلف بدن که نیاز است برسد، شوک انسدادی رخ می‌دهد. آمبولی ریه یکی از شرایطی است که باعث ایجاد شوک انسدادی می‌شود. درواقع در چنین شرایطی هوا در حفره قفسه سینه جمع می‌شود‌‌‌.

شوک پنوموتوراکس

در این نوع شوک هوا در فضای بین دیواره قفسه سینه و ریه جمع می‌شود.

شوک قلبی

علت شایع شوک قلبی شامل آسیب به ماهیچه قلب، ریتم نامنظم و همچنین نبض بسیار کند است. اگر آسیب به قلب باعث کاهش جریان خون شود، ممکن است مبتلا به شوک قلبی شوید.

شوک توزیعی

اگر رگ‌های خونی مسدود شوند، شما مبتلا به شوک توزیعی می‌شوید‌‌. در این صورت منجر به علائمی شامل گرگرفتگی، فشارخون پایین و از دست دادن هوشیاری خواهید شد.

شوک عصبی

شوک عصبی که در این مطلب از جوان ایرانی به بررسی آن پرداختیم، باعث گشادشدن رگ‌های خونی شده و ضربان قلب شما کند می‌شود. درنتیجه فشارخون بسیار کاهش پیدا می‌کند. این‌گونه شوک ناشی از آسیب به سیستم عصبی مرکزی است.

شوک هیپوولمیک

اگر خون کافی در رگ‌های شما برای حمل اکسیژن به اندام‌هایتان وجود نداشته باشد، مبتلا به شوک هیپوولمیک می‌شوید. درواقع این نوع شوک در اثر از دست دادن خون به دلیل جراحات زیاد ایجاد می‌شود.

علائم گرفتگی رگ قلب چیست؟ عوامل خطر و نحوه درمان بیماری عروق کرونر را در این مقاله بخوانید:

علائم گرفتگی رگ قلب

روش‌های پیشگیری از شوک عصبی

علت شوک عصبی چیست؟
علت شوک عصبی چیست؟

برای اینکه از شوک عصبی پیشگیری کنید نیاز است که سبک زندگی سالم و ایمنی داشته باشید. درواقع شما عزیزان نسبت به هرچیزی که آلرژی دارید باید از محرک‌های آن اجتناب کنید. برای اینکه احتمال آسیب قلبی کاهش پیدا کند، نیاز است که رژیم غذایی متعادل داشته باشید. به هیچ وجه سیگار و دخانیات مصرف نکنید و به طور منظم ورزش کنید. سعی کنید در طول روز با نوشیدن مایعات زیاد، آب بدن خود را تأمین کنید. حتی می‌توانید در محیط‌های بسیار گرم آب کافی اسپری کنید تا هوا متعادل و مرطوب شود.

 

درمان شوک عصبی چیست؟

اگر نمی‌دانید فرد دچار شوک شده یا خیر، سریع با اورژانس تماس بگیرید. تا هنگامی‌که اورژانس بیاید، اگر آن فرد بیهوش است، بررسی کنید که آیا همچنان نفس می‌کشد و ضربان قلب او‌ می‌زند یا خیر. اگر نفس می‌کشد او را به پشت خوابانده، پاهایش را حداقل ۳۰ سانتی‌متر از زمین بالاتر قرار دهید. در این صورت جریان خون در اندام‌های حیاتی بیشتر می‌شود. سعی کنید با یک لباس اضافی و یا یک پتو او را گرم‌کنید. مرتب ضربان قلب و تنفس چنین فردی را چک کنید. اگر احساس می‌کنید که سر، گردن و کمرش آسیب‌دیده، از حرکت دادن او خودداری کنید.

اگر دچار استفراغ شده، سر او را به پهلو بچرخانید تا خفه نشود! اگر احساس می‌کنید که گردن و سر او آسیب‌دیده از چرخاندن سر وی خودداری کنید و تمام بدن او را به آرامی به پهلو بچرخانید.

علائم سکته قلبی در مردان و زنان [در افراد دیابتی] چگونه است؟

علائم سکته قلبی چیست؟

کمک‌های اولیه برای شوک عصبی

علت شوک عصبی چیست؟
علت شوک عصبی چیست؟

شما عزیزان باید بدانید که بهترین درمان این است که از ایجاد هر نوع شوکی پیشگیری کنید، اما اگر برای کسی این حادثه اتفاق بیفتد، باید راهکارهای لازم برای کمک به او را بدانید تا بتوانید آن فرد را نجات دهید.

♦ در صورت لزوم به او اکسیژن بدهید، نبض او را کنترل کرده و محل شکستگی را آتل‌بندی کنید. او را به پشت خوابانده و پاهایش را حدود ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر بلند کنید تا جریان خون در بدن ادامه یابد.

♦ اگر احساس کردید که با بلند کردن پاهای مصدوم، او به سختی نفس می‌کشد، پاهایش را پایین بیاورید و یا اگر احتمال شکستگی ستون فقرات در هر نقطه از بدن او را می‌دهید، به هیچ وجه پاهایش را بلند نکنید و تا جای ممکن او را با یک پتو و لحاف بپوشانید. اگر فردی که دچار شوک شده بیهوش نیست، همچنین استفراغ نمی‌کند، به او می‌توانید کمی مایعات بدهید. علائم حیاتی وی را هر پنج دقیقه یک‌بار کنترل کنید.

♦ به فردی که دچار بیهوشی شده، خوراکی یا نوشیدنی ندهید تا زمانی که به هوش آید. لباس‌های مصدوم را شل کرده و کمی بر روی سروصورت مصدوم آب سرد بپاشید، یا اینکه او را نیشگون بگیرید. اگر احساس کردید که بدن مصدوم سرد است، همان‌طور که گفتیم او را در پتو بپیچید‌. سر فردی که بیهوش شده را به عقب خم کنید تا زبان وی از مسیرهای هوایی خارج شود. اگر احساس کردید که فرد استفراغ کرده، سر مصدوم را به یک‌طرف خم کنید تا مواد استفراغی خارج شود و وارد راه‌های هوایی نشود.

 

سخن پایانی

همان‌طور که مشاهده کردید شوک عصبی باعث آسیب به سیستم عصبی مرکزی می‌شود. درنتیجه باعث گشادشدن رگ‌های خونی شده و ضربان قلب بسیار کند می‌شود. همچنین فشارخون فرد پایین می‌آید. در این مطلب از مجله جوان ایرانی به بررسی این مورد پرداختیم و نحوه کنترل آن را برای شما بیان کردیم.

اگر شما عزیزان نیز تجربه‌ای در این مورد دارید می‌توانید در انتهای مقاله بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 2 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 3

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا