بهداشت و سلامتبیماری‌ها و راه درمان

علت کوچک شدن چشم ها چیست؟ (بهترین راهکارهای پیشگیری + درمانی)

چرا چشم ها کوچک می‌شوند؟ برسی دلایل شایع + پیشگیری از آن

جالب است بدانید به طور خودکار فرم و شکل چشمان شما به مرور زمان تغییر می‌کند. در اکثر مواقع با افزایش سن از بینایی افراد کاسته می‌شود. اما در این بین تغییرات فیزیکی نیز وجود دارد. در میان‌سالی نیز چشمان بسیاری از افراد دچار تغییراتی می‌شود. حتی برخی از افراد به‌سادگی با نگاه کردن در آینه متوجه تغییرات چشمان خودشان می‌شوند. ممکن است یکی از چشم‌ها کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از چشم بعدی شود. گاهی ممکن است کره چشم به عقب‌تر برود. در این صورت زیر چشم گود و تیره شده، همچنین پلک شما نیز افتاده می‌شود. به‌طورکلی علت کوچک شدن چشم‌ها را در این مقاله از جوان ایرانی بررسی می‌کنیم.

 

 علت کوچک شدن چشم‌ها چیست؟

کوچک شدن چشم‌ها علت‌های متفاوتی می‌تواند داشته باشد که در این بخش به طور کامل آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

 

کوچک شدن چشم با افزایش سن

برخی از افراد با افزایش سن چشمان آن‌ها کوچک‌تر می‌شود، همچنین پلک‌شان حالت افتاده‌ای پیدا می‌کند. این پلک افتاده تأثیر بسیار منفی بر روی ظاهر افراد می‌گذارد، اما نگران نباشید با جراحی‌های زیبایی مانند بلفاروپلاستی می‌توان پوست‌های اضافه چشم را برداشت. البته یکی از عوارض این عمل ممکن است کوچک شدن چشم‌ها باشد. هرچند عمل بلفاروپلاستی هیچ‌گونه خطری ندارد، اما به دلیل احساس درد و تورم زیاد کاره‌ای داخل چشم‌ها را کوچک‌تر از حالت طبیعی نشان می‌دهد. البته این عوارض موقت خواهد بود و به مرور زمان از بین رفته و چشم‌ها به حالت اولیه برمی‌گردد.

درواقع پس از عمل بلفاروپلاستی کم‌کم کبودی صورت از بین رفته و سپس میزان تورم بعد از تزریق بهبود می‌یابد. پف چشم‌ها به مرور زمان کاهش پیدا کرده و با کاهش میزان تورم، فرم چشم حالت طبیعی خود را به دست می‌آورد‌.

کوچک شدن چشم پس از استفاده از عینک

البته در برخی از مواقع هنگام استفاده از عینک چشم شما واقعاً کوچک نمی‌شود، اما صرفاً از پشت عینک کوچک دیده می‌شود! درواقع اگر نزدیک‌بین هستید به دلیل اینکه از عدسی واگرا در عینک شما استفاده می‌شود، چشم‌های شما از پشت عینک کوچک‌تر دیده می‌شود. البته برخی از افراد نیز به دلیل استفاده از عینک نامناسب باعث کوچک شدن چشم‌های خودشان می‌شوند. این‌گونه افراد به دلیل محدود شدن میدان دید، عضلات چشم آن‌ها محدود می‌شود.

پزشکان برای پیشگیری از کوچک شدن چشم، برای عینک عدسی بزرگی انتخاب می‌کنند. بنابراین در انتخاب عینک و عدسی آن دقت ویژه‌ای داشته و به مراکز معتبر مراجعه کنید. بسیاری از افراد شکایت دارند که پس از استفاده از عینک زیر چشم آن‌ها گود شده است، ولی باید بگوییم که گودی زیر چشم به دلیل استفاده از عینک هیچ‌گونه ریشه علمی و پزشکی ندارد. معمولاً در اثر بی‌خوابی‌های مداوم، تغییرات هورمونی و تغییرات وزن یا تغییرات آنزیم‌های کبدی رخ می‌دهد.

شما عزیزان مراقب باشید باید هر ۶ ماه یک‌بار نمره چشم خود را بررسی کنید. چشم شما باید با عدسی همخوانی داشته باشد قبلی تا فشار زیادی به چشم وارد نشود.

کوچک شدن چشم به دلیل برخی از بیماری‌ها

برخی از بیماری‌ها باعث کوچک شدن چشم‌های شما می‌شود. بنابراین بهتر است که با آن‌ها آشنا باشید. بیماری‌های خاص چشمی، سردردهای میگرنی، التهابات پلک چشم، مشکل قرنیه چشم، التهابات سطح چشم، همچنین ابتلای مادر باردار به بیماری‌های عفونی مانند هپاتیت ب،گ و سرخجه ممکن است بر چشم نوزادان تأثیر بگذارد. همچنین استرس و اضطراب و برخی بیماری‌های وراثتی بر کوچکی چشم‌ها تأثیر می‌گذارد.

کوچک شدن چشم پس از تزریق بوتاکس

برخی از افراد به دلیل زیبایی، از تزریق بوتاکس در نواحی صورت و اطراف چشم بهره می‌برند. اما اگر به کلینیک‌های ناشناخته و نامعتبر مراجعه کنید، این تزریق بوتاکس ممکن است باعث کوچک شدن چشمان شما شود. بنابراین دقت کنید تزریق بوتاکس در نواحی اطراف چشم، پیشانی و خطوط ابرو باید به دقت و درستی صورت گیرد.

کوچک شدن چشم مادرزادی

برخی از اختلالات چشمی مادرزادی، باعث کوچک شدن چشم‌ها می‌شود. حتی ممکن است اندازه چشم‌ها نامتقارن باشد. این اختلال که در آن، یک یا هر دو چشم کوچک می‌شوند، میکروفتالمی نام دارد.

پس از مراجعه به چشم پزشک، او شما را از اختلال چشم مادرزادی در جریان قرار می‌دهد، سپس روش درمانی خاصی را با توجه به وضعیت شما در پیش می‌گیرد.

 

دلیل کوچک شدن یکی از چشم‌ها

علت کوچک شدن چشم ها چیست
علت کوچک شدن چشم ها چیست

گاهی اوقات شما عزیزان متوجه تغییرات چشم‌های خود می‌شوید. به عنوان مثال ممکن است یکی از چشم‌های شما کوچک‌تر از دیگری به نظر برسد. حتی پلک بالایی برای یکی از چشم‌ها ممکن است پایین‌تر آمده باشد. این مورد ناشی از مشکلات عصبی، ضعف عضله، پوست اضافی پلک فوقانی، همچنین به دلیل ضعف و افتادگی پیشانی است. به طورکلی اگر متوجه هرنوع تغییر ظاهری چشم‌های خود شدید، به متخصص مراجعه کنید تا علت آن را متوجه شوید.

البته ممکن است یکی از چشم‌ها برآمده شده و چشم دیگری فرو رفته به نظر برسد. این مورد نیز  ممکن است به دلیل بیماری‌های تیروئید باشد.

حتی در برخی از موارد توده در اطراف چشم شما ایجاد می‌شود.

 

زمان معاینه چشم توسط پزشک

اگر شما عزیزان به طور مرتب به متخصص چشم مراجعه کرده، چشم‌ها و بینایی شما به طور منظم بررسی شود، این مزیت را دارد که فوراً مشکلات شما  شناسایی شده و رفع می‌شود. حال سؤال این است که چند وقت یک‌بار باید چشم‌هایمان را معاینه کنیم. این معاینه معمولاً به سن شما بستگی دارد که در ادامه این مطلب به طور کامل شرح می‌دهیم.

بزرگ‌سالان کمتر از ۴۰ سال هر ۵ تا ۱۰ سال یک‌بار نیاز است که چشم‌هایشان را معاینه کنند.

بزرگ‌سالان بین ۴۰ تا ۵۴ سال هر ۲ تا ۴ سال یک‌بار بهتر است به چشم‌پزشک مراجعه کنند.

بزرگ‌سالان بالای ۵۵ سال هر ۱ تا ۳ سال یک‌بار نیاز است که به متخصص چشم مراجعه کنند.

البته دقت کنید اگر شما عزیزان از عینک استفاده می‌کنید، ممکن است بیشتر از این مدت نیاز داشته باشید که چشم‌های شما مورد معاینه قرار بگیرد، همچنین اگر دیابت دارید باید معاینه چشم‌های شما بیشتر انجام گیرد.

 

دلایل چشم‌های فرورفته چیست؟

احتمالاً برای شما نیز پیش‌آمده که برخی از افراد را مشاهده می‌کنید که چشم‌های فرورفته دارند که تیره یا توخالی به نظر می‌رسند. دلایل مختلفی برای فرورفتگی چشم‌ها وجود دارد. به‌عنوان‌مثال کم‌خوابی، کم‌آبی بدن، عوارض برخی از داروها، پیری و افزایش سن ازجمله دلایلی است که باعث فرورفتگی چشم‌های شما می‌شود. همچنین ممکن است پوست زیر چشم نیز تیره‌تر شده و گاهی اوقات حالت گود افتاده داشته باشد.

حتی بسیاری از افراد گودی و فرورفتگی چشم‌ها را فقط به دلیل افزایش سن می‌دانند، اما شما عزیزان باید بدانید که ممکن است افراد جوان را نیز درگیر کند. شما به عنوان یک فرد جوان اگر در جلوی آینه قرار بگیرید و متوجه گودی چشم‌های خود شوید، نیاز است به متخصص مراجعه کرده، علت آن را بررسی کرده و برطرف کنید.

کمبود ویتامین

همچنین ممکن است به دلیل کمبود ویتامین چشم‌های شما حالت فرورفته به خود بگیرد. معمولاً کمبود ویتامین سی، ویتامین کا و آهن ازجمله دلایلی است که باعث فرورفتگی چشم‌ها می‌شود. ویتامین سی ازجمله ویتامین‌هایی است که به جذب آهن و کاهش تیرگی کمک بسیار زیادی می‌کند.

اختلالات خواب

اختلالات خواب و یا کم‌خوابی باعث گودی و فرورفتگی چشم‌های شما می‌شود‌. اگر یک الگوی خواب منظم داشته باشید، این وضعیت و بیماری شما به خوبی درمان می‌شود.

کم آبی بدن

شما عزیزان باید بدانید که یکی از شایع‌ترین علت فرورفتگی چشم‌ها، کمبود آب بدن است. شما دوست عزیز باید نوشیدنی‌هایی را مصرف کنید که باعث افزایش تولید ادرار شده و کم آبی بدن شما جبران شود.

افزایش سن

به طور کلی با افزایش سن و پیری، بدن بخشی از کلاژن خود را از دست می‌دهد. مهم‌ترین و اولین ناحیه‌ای که عوارض از دست دادن کلاژن نمایش داده می‌شود چشم و پوست زیر آن است.

کاهش وزن

اگر کاهش وزن شما به دلیل کمبودهای تغذیه‌ای باشد، چشم‌های شما حالت فرو رفته به خود می‌گیرد. بنابراین مراقب باشید به صورت اصولی وزن کم کرده و لاغر شوید.

سیگار کشیدن

یکی دیگر از دلایل گود افتادگی چشم‌ها و همچنین تیرگی زیر چشم، سیگار کشیدن است. با سیگار کلاژن‌های پوست تخریب‌شده و خاصیت ارتجاعی آن کاهش می‌یابد.

آلرژی و حساسیت

همچنین آلرژی و حساسیت باعث فرو رفتن چشم‌ها می‌شود. در برخی از مواقع آلرژی باعث ایجاد حلقه‌های سیاه زیر چشم‌ها نیز خواهد شد. درواقع رگ‌های خونی زیر چشم التهاب پیدا کرده یا مجرای بینی مسدود می‌شود. این مورد باعث تیرگی زیر چشم‌ها نیز می‌شود.

عفونت‌های سینوسی

یکی دیگر از دلایل فرورفتگی چشم‌ها، عفونت‌های سینوسی و التهاب بدن است‌‌. در واقع گرفتگی بینی از جمله علائم عفونت سینوسی است که شما باید حتماً به پزشک مراجعه کنید. در غیر این صورت ممکن است مبتلا به فرورفتگی چشم‌ها و تیرگی زیر چشم شوید.

ضربه و آسیب به چشم و اطراف آن

اگر به صورت یا نواحی اطراف چشم ضربه و یا هرگونه آسیبی وارد شود، چشم‌های شما حالت فرو رفته به نظر می‌رسد. حتی در برخی از مواقع حدقه چشم پاره شده یا ترک می‌خورد. در این صورت احساس گودی چشم برای شما ایجاد می‌شود.

توجه: اکثر افراد با افزایش کیفیت تغذیه و سبک زندگی سالم می‌توانند چشم‌های خودشان را در وضعیت بسیار خوبی قرار دهند. اگر شما عزیزان علت ایجاد گودی و فرورفتگی چشم‌ها را برطرف کنید، این مشکل به طور خودکار و بدون درمان برطرف می‌شود. بنابراین بسیار مهم است که از علت ایجاد این وضعیت تا جای ممکن پیشگیری کنید.

علت سنگینی پلک چشم چیست؟ بهترین درمان آن چگونه است؟ در این مطلب به طور کامل بخوانید:

علت سنگینی پلک چشم چیست؟

بهترین درمان برای کاهش گودی چشم

علت کوچک شدن چشم ها چیست
علت کوچک شدن چشم ها چیست

درمان‌هایی که برای کاهش گودی چشم و فرورفتگی آن برای شما مفید است را در ادامه این مطلب از جوان ایرانی به طور کامل شرح می‌دهیم. به دلیل اینکه گودی چشم ارتباط بسیار نزدیکی به کوچکی چشم‌ها دارد، این عارضه را نیز در همین مقاله با هم بررسی می‌کنیم.

نوشیدن آب و مایعات کافی

افرادی که چشم‌های گودرفته دارند، باید بدانند که با افزایش مصرف آب و هیدراته ماندن بدن به کاهش این وضعیت کمک کرده و به مرور زمان رو به بهبودی می‌روند. در واقع شما عزیزان باید بدانید که نوشیدن ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز به شما کمک می‌کند تا از گودی چشم پیشگیری کنید یا اگر دچار این وضعیت هستید، رو به بهبودی روید. آب ضروری‌ترین عنصر برای سال ماندن بدن است. بدن شما از جمله چشم‌ها و پوست نیاز به آب کافی دارد.

خواب باکیفیت

بزرگ‌سالان به طور متوسط به ۷ تا ۹ ساعت خواب باکیفیت در شبانه‌روز نیاز دارند. درحالی‌که نوزادان، کودکان و نوجوانان ممکن است به خواب بیشتری نیاز داشته باشند. بنابراین در شب به اندازه کافی و باکیفیت بخوابید تا از چشم‌های فرو رفته در امان باشید.

روغن بادام

در برخی از مواقع، پوست زیر چشم مواد مغذی خود را از دست می‌دهد و باعث تیرگی این ناحیه می‌شود. ازآنجایی‌که بادام حاوی ویتامین E بوده و پوست زیر چشم را تغذیه می‌کند، بهتر است که شما روغن بادام یا روغن ویتامین E تهیه کرده و به نواحی زیر چشم‌های خود بزنید.

سیب زمینی خام

سیب زمینی خام حاوی ویتامین سی، آنزیم و نشاسته است، به همین دلیل باعث کاهش التهاب رگ‌های خونی می‌شود. درنتیجه تورم و تیرگی زیر چشم‌های شما را بهبود می‌دهد. سعی کنید هر شب سیب زمینی را زیر چشم‌ها به مدت ۲۰ دقیقه قرار داده، دراز بکشید و استراحت کرده تا رو به بهبودی روید.

استفاده از آب‌لیمو

یکی دیگر از مواردی که باعث سفید کردن پوست زیر چشم و تغییر رنگ آن می‌شود استفاده از آبلیمو است. البته سعی کنید آبلیمو را با آب مخلوط کرده تا پوست زیر چشم نسوزد، آن را از چشم‌های خود دور نگه دارید.

روغن ماهی

همان‌طور که می‌دانید روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب است و به عنوان یک ضدالتهاب کمک می‌کند. شما می‌توانید کپسول روغن ماهی را شکسته و روغن آن را برای پوست زیر چشم استفاده کنید‌ این کار را به مدت ۴ هفته قبل از رفتن به رختخواب امتحان کنید.

استفاده از برش‌های خیار

جالب است بدانید یک درمان خانگی بسیار محبوب برای کاهش سیاهی و گودی چشم برش‌های خیار است‌. زیرا اثر خنک‌کنندگی داشته و تورم و تغییر رنگ پوست این نواحی را کاهش می‌دهد. برخی از اوقات برش‌هایی از خیار را زیر چشم‌های خود بگذارید چون تیرگی این ناحیه کاهش می‌یابد.

استفاده از چای کیسه‌ای

چای کیسه‌ای حاوی آنتی‌اکسیدان و فلوئیدها هستند. دو کیسه چای را حداقل به مدت ۵ دقیقه دم کنید. آب آن را فشار داده تا خارج شود. هنگامی‌که چای‌ها داغ نیستند، برای مدت ده دقیقه زیر هر چشم قرار دهید. چای کیسه‌ای باعث آرامش اعصاب و ماهیچه‌های زیر چشم، همچنین تقویت گردش خون می‌شود. در این صورت باعث کاهش گودی چشم‌ها شده و به مرور زمان متوجه می‌شوید که افتادگی چشم‌های شما رو به بهبودی رفته است.

استراحت دادن به چشم‌ها

اگر کار شما به گونه‌ای است که به مدت طولانی به کامپیوتر یا لپ‌تاپ نگاه می‌کنید یا اینکه مجبور هستید ساعت طولانی به موبایل خیره شوید، هر دو ساعت یک‌بار به مدت ۱۵ دقیقه به چشمان خودتان استراحت دهید. شما عزیزان باید بدانید اگر به مدت طولانی به صفحه‌نمایش خیره شوید، باعث افزایش فشار چشم‌ها و درنتیجه خشکی آن‌ها می‌شوید. این مورد نیز باعث کوچک شدن و فرورفتگی چشم‌ها خواهد شد.

مراجعه منظم به چشم پزشک

به طور منظم به چشم پزشک مراجعه کنید. اگر دچار خشکی چشم، فرورفتگی یا هر نوع مشکل دیگری هستید، حتماً حداقل سالی یک‌بار به چشم پزشک یا اپتومتریست مراجعه کنید تا مشکل شما را زود تشخیص دهد.

 

زمان مراجعه به پزشک در هنگام فرورفتگی چشم‌ها

برخی از افراد تصور می‌کنند که فرورفتگی چشم‌های آن‌ها به هیچ وجه بهبود نمی‌یابد. اما افزایش کیفیت خواب و هیدراته ماندن بدن، همچنین با رعایت روش‌هایی که در این مطلب برای شما بیان شد، چشم‌های فرو رفته با گذشت زمان نه تنها بدتر نشده، بلکه رو به بهبودی می‌رود. برخی از افراد ممکن است علاوه بر فرورفتگی چشم‌ها دچار خارش، خشکی یا قرمزی چشم، همچنین کاهش وزن شدید یا غیرمعمول، مشکلات اشتها، حالت تهوع، مشکلات گوارشی، احتقان مجاری بینی، سردرد و خستگی شوند. پس از مراجعه به پزشک، او برای شما آزمایش‌هایی تعیین می‌کند تا علت فرورفتگی چشم‌های شما دقیقاً مشخص شود.

برای بسیاری از افراد، چشم‌های فرورفته و گودی زیر چشمشان باعث شده که افسردگی و اضطراب آن‌ها افزایش‌یافته و بر عزت‌نفس آن‌ها نیز تأثیر بدی می‌گذارد. بنابراین اگر هرگونه نگرانی در مورد چشم‌های خود دارید، بهتر است که به متخصص مراجعه کنید.

رفع تیرگی زیر چشم + دلایل مهم ایجاد آن را در این مقاله بخوانید:

رفع تیرگی زیر چشم

نظرات مردم در مورد کوچک شدن چشم‌ها

علت کوچک شدن چشم ها چیست

در این بخش از مجله جوان ایرانی به بررسی برخی از نظرات مردم در مورد کوچک شدن و فرورفتگی چشم‌ها می‌پردازیم. همچنین ممکن است سؤالاتی در مورد افتادگی پلک چشم نیز داشته باشیم.

 

♦ یکی از افراد پیام داده من چند روز پیش از خواب که بیدار شدم، چشم سمت راستم بسیار شدید پف کرد. ولی هنگامی‌که جلوی آینه قرار گرفتم چشم راستم بسیار کوچک شده و احساس خستگی می‌کنم. همچنین نمی‌توانم به خوبی ببینم و دید خوبی ندارم. آیا می‌توانم با راهکارهای خانگی خوب شوم؟

پاسخ این است که شما دوست عزیز بهتر است به چشم پزشک مراجعه کنید. احتمالاً برای شما عمل پلک را در نظر می‌گیرد.

 

♦ یکی دیگر از بیماران پیام داده که من افتادگی پلک مادرزادی دارم. به غیر از درمان با جراحی، می‌توان با روش‌های دیگری این وضعیت را درمان کرد؟

پاسخ این است که جراحی افتادگی پلک بزرگ‌سالان جنبه زیبایی دارد و معمولاً هیچ اجباری در کار نیست. اما شما دوست عزیز باید بدانید که هیچ درمان دارویی برای افتادگی پلک مادرزادی وجود ندارد.

 

♦ یکی دیگر از بیماران پیام داده من در اثر بوتاکس دچار فرورفتگی چشم‌های خود شدم. در واقع حتی اطراف چشم‌هایم قرمز شده و تورم پیدا کرده است. آیا علت آن چیست؟

پاسخ این است که معمولاً پس از بوتاکس، چشم‌ها و اطراف آن دچار قرمزی شده و کبود می‌شوند. اما پس از چند روز چشم‌های شما به حالت اولیه برمی‌گردد. اما اگر فرورفتگی و کوچک شدن چشم‌ها موقتی نبود و همچنان پس از بهبود تورم کوچک باقی ماند، حتماً به پزشک متخصص چشم مراجعه کنید. همچنین یکی دیگر از دلایلی که تزریق بوتاکس باعث کوچک شدن چشم‌ها می‌شود، فلج شدن موقت عصب در نواحی تزریق شده است. حتی افرادی که در پیشانی و یا اطراف چشم بوتاکس تزریق می‌کنند، ممکن است پلک آن‌ها افتاده شود. درنتیجه به دلیل عمق نامناسب تزریق، چشم‌هایشان نیز کوچک به نظر می‌رسد.

 

♦ یکی دیگر از بیماران پیام داده که من به مدت ۱۰ روز است که بوتاکس انجام دادم. ولی یکی از ابروهای من پایین‌تر از دیگری هست. به همین دلیل یکی از چشم‌هایم کوچک‌تر از چشم دیگر به نظر می‌رسد. علت آن چیست؟

پاسخ این است که اثر آن پس از دو هفته مشخص می‌شود، سپس می‌توانید بعد از این مدت بر روی ظاهر خود تصمیم بگیرید.

 

♦ یکی دیگر از بیماران پیام داده که من حساسیت طولانی و التهاب چشم دارم. به همین دلیل چشم چپم کمی کوچک‌تر شده است. به نظر شما چه کاری باید انجام دهم؟

پاسخ این است که شما دوست عزیز نیاز است که به چشم پزشک مراجعه کنید. او احتمالاً برای شما قطره ناپریوین تجویز می‌کند. البته دقت کنید که این قطره‌ها را به هیچ وجه بدون تجویز پزشک مصرف نکنید.

 

سخن پایانی

همان‌طور که در این مطلب از مجله جوان ایرانی به طور کامل بررسی شد، دلایل فرورفتگی شدن و کوچک شدن چشم‌ها بسیار زیاد است. پس از هرگونه تغییر ظاهری بهتر است که به چشم پزشک مراجعه کنید تا پزشک برای شما علت آن را تشخیص داده و به درمان آن بپردازد.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 3.5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا