تکنولوژی

عوارض اعتیاد به اینترنت چیست؟ پیشگیری از آن چگونه است؟

عوارض اعتیاد به اینترنت: نشانه‌ها + درمان آن

آیا می‌دانید عوارض اعتیاد به اینترنت چیست؟ هرچند اینترنت مزایای بسیار زیادی دارد و باعث پیشرفت زندگی شده اما پیامدهای منفی و تبعات سنگینی را ممکن است برای فردی ایجاد کند که بیش از حد و کنترل نشده از آن استفاده کند. در این بخش از جوان ایرانی ابتدا نشانه‌های اعتیاد به اینترنت را برای شما بیان کرده سپس روش‌های برطرف کردن آن را شرح می‌دهیم.

 

علائم اعتیاد به اینترنت

اگر فعالیت شما در اینترنت به‌گونه‌ای است که از بسیاری کارهای روزمره باز می‌مانید، همچنین در کنترل کردن میزان استفاده از اینترنت ناتوان هستید، ممکن است مبتلا به اعتیاد به اینترنت شده باشید. شما معمولاً وقت زیادی را صرف استفاده از اینترنت کرده و مشغولیت ذهنی بیش‌ازحد برای آن دارید. بنابراین تمام وقت مفید خود را صرف بازی‌های اینترنتی یا شبکه‌های مجازی و مواردی از این قبیل می‌کنید. اعتیاد به اینترنت باعث می‌شود که از افراد جامعه دور شده و تنهاتر شوید. درواقع شما ارتباطات خود را از دست می‌دهید، همچنین ممکن است از نظر مالی نیز با مشکلاتی روبرو شوید. زیرا وقت کافی برای کار مفید ندارید و همچنین هزینه زیادی باید صرف اینترنت کنید.

برخی از افراد نمی‌دانند که مبتلا به اعتیاد و یا استفاده بیش‌ازحد از اینترنت هستند یا خیر. در این بخش به بررسی علائم آن می‌پردازیم:

  • آنلاین ماندن برای مدت طولانی
  • استفاده بیش‌ازحد از اینترنت بدون استفاده مفید
  • تلاش‌های ناموفق برای محدود کردن استفاده از آن
  • محدود شدن روابط با دیگران به دلیل استفاده زیاد از اینترنت
  • اختلال در کار برای فعالیت‌های تحصیلی
  • احساس شرم، ناامیدی و یا گناه در مورد استفاده از اینترنت
  • استرس، اضطراب و بی‌قراری هنگام عدم دسترسی به اینترنت
  • از دست دادن علاقه به فعالیت‌های اجتماعی
  • عدم تمرکز برای کارهای غیر مرتبط با اینترنت

 

انواع اعتیاد به اینترنت

عوارض اعتیاد به اینترنت چیست
عوارض اعتیاد به اینترنت چیست

وارد دنیای مجازی و اینترنت که می‌شوید، ممکن است به‌گونه‌ای مبتلا به اعتیاد به آن شوید. انواع اعتیاد به اینترنت را در ادامه بررسی می‌کنیم:

  • اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری
  • اعتیاد به قمارهای آنلاین
  • اعتیاد به دیدن سایت‌های غیراخلاقی
  • اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی
  • اعتیاد به چرخیدن‌های بی‌هدف در اینترنت

 

اختلالات هم‌زمان با اعتیاد به اینترنت:

معمولاً افرادی که به‌صورت غیرارادی بیش‌ازحد از اینترنت استفاده می‌کنند، به انواع دیگری از اختلالات سلامت روانی نیز مبتلا هستند. اختلالات هم‌زمان شامل مصرف مواد مخدر، اختلالات اضطرابی، مصرف الکل، افسردگی شدید، اعتیادهای تکنولوژی به‌عنوان‌مثال به تلویزیون یا موبایل

 

عوامل خطر اعتیاد به اینترنت

عوارض اعتیاد به اینترنت چیست
عوارض اعتیاد به اینترنت چیست

افرادی که به اینترنت وابسته هستند ممکن است منزوی شده و در اکثر مواقع تنهایی را ترجیح می‌دهند. برخی از عوامل خطر وجود دارد که باعث افزایش اعتیاد به اینترنت می‌شود. این عوامل شامل

  • سن پایین
  • مصرف مواد مخدر
  • استعداد ژنتیکی
  • سابقه اختلال سلامت روان

 

اثرات منفی اعتیاد به اینترنت

استفاده بیش‌ازحد و اجباری از اینترنت اثرات منفی در زندگی می‌گذارد که برخی از آن‌ها جبران‌ناپذیر است. درواقع افرادی که به اینترنت اعتیاد زیادی دارند، تکالیف مدرسه را به موقع انجام نداده و بسیاری از مسئولیت‌ها را در خانه و یا محل کار نادیده می‌گیرند. همچنین حتی زوج‌های جوان نیز ممکن است در روابط با همدیگر دچار مشکلات زیادی شوند، زیرا بیش‌ازحد در فضاهای مجازی فعالیت دارند. فردی که استفاده اجباری از اینترنت دارد معمولاً دچار بحران مالی شده و او در حقیقت برای خرج زندگی روزمره کم می‌آورد، زیرا هزینه‌های زیادی باید بابت اینترنت و بازی‌ها پرداخت کند.

اعتیاد به رابطه جنسی چیست و درمان آن چگونه است؟

اعتیاد به رابطه جنسی چیست؟

درمان اعتیاد به اینترنت

عوارض اعتیاد به اینترنت چیست
عوارض اعتیاد به اینترنت چیست

اگر جزو افرادی هستید که نمی‌توانید کنترلی روی رفتارهای خود در استفاده از اینترنت داشته باشید و زمان آن را کاهش دهید، پیشنهاد می‌کنیم که تحت نظر روان‌پزشک درمان را شروع کنید.

گزینه‌های درمانی شامل مواردی نظیر: رفتاردرمانی، خانواده‌درمانی، مشاوره سلامت روان و استفاده از داروها و مواردی از این قبیل است.

 

سخن پایانی

همان‌طور که گفتیم اعتیاد به اینترنت یک نوع اختلال رفتاری محسوب شده که باعث استفاده اجباری از اینترنت می‌شود. افراد باید به دنبال راه‌های درمانی باشند و هر چه سریع‌تر این اختلال خود را درمان کنند.

اگر شما نیز تجربه‌ای در خصوص اعتیاد به اینترنت و نحوه درمان آن دارید، خوشحال می‌شویم در انتهای مقاله پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا